focení mlhy
#1
Publikováno 11 June 2008 - 08:31:32
mám prosbu - dlouho bojuji s focením mlhy a nějak se mi nedaří. Ani na kinu, ani na svitek... Fotil jsem na PF4plus 100 a 400 a ne a ne a ne.. Různá nastavení clony a času a nééé... Poradíte mi??
#2
Publikováno 11 June 2008 - 08:33:41
#3
Publikováno 11 June 2008 - 08:37:44
#4
Publikováno 11 June 2008 - 08:43:28
#5
Publikováno 11 June 2008 - 08:45:07
#6
Publikováno 11 June 2008 - 09:06:25
Ostrost a zrno je věc objektivu a vyvolání. Takže dobrý objektiv a pevný stativ. Na volání něco jemnozrného, tetenal ultrafin+, id11 apod, možností je spousta.
#7
Publikováno 11 June 2008 - 09:07:06
#8
Publikováno 11 June 2008 - 09:09:41
Optiku mám kvalitní, ale asi vyměním filtr....
díky
#9
Publikováno 11 June 2008 - 09:22:36
#10
Publikováno 11 June 2008 - 09:33:23
Při špatné expozici a bez filtru by tam mohla být bílá plocha bez kresby ale ne tyhle fleky.
Řekl bych: kup si čerstvý film Fomapan 100, tekutou vývojku Foma, s ničím nelaboruj a zkus to znova, několik expozic. I když tam nebude ta správná atmosféra mělo by to být jinak v pořádku.
#11
Publikováno 11 June 2008 - 09:36:17
díky za rady
#12
Publikováno 11 June 2008 - 09:39:58
#13
Publikováno 11 June 2008 - 09:39:59
Film, expozice, filtr to je sice pravda jenže tohle mi připadá spíš jako chyba při zpracování. nebo prošlý a špatně uložený film. A co to smetí na filmu?
Při špatné expozici a bez filtru by tam mohla být bílá plocha bez kresby ale ne tyhle fleky.
Řekl bych: kup si čerstvý film Fomapan 100, tekutou vývojku Foma, s ničím nelaboruj a zkus to znova, několik expozic. I když tam nebude ta správná atmosféra mělo by to být jinak v pořádku.
nechci prilis oponovat..ale z hlediska zpracovani mi prijde takova FP4+ ponekud jednodussi, pobere "vic", volal bych v ID-11 1+1 nebo v Xtolu 1+1
#14 Anonymous
Publikováno 11 June 2008 - 09:41:24
ona se obecne mlha blebe foti a jeste blbejc skenuje.
Tradicne vem si nejtmavsi misto zmer si stiny a nejvetsi svetla a zjistis ze pri opravdu huste mlze je kontrast tak 2 a to uz se blbe nkvrdlava i skenuje.
Obecnou radou na mlhu je exponovat 2 clony nad nejhustsi stiny tim zachovas jejich plne prokresleni a pridat cas ve vyvojce priblizne x 1.2
#15
Publikováno 11 June 2008 - 09:42:23
#16
Publikováno 11 June 2008 - 09:44:18
#17
Publikováno 11 June 2008 - 09:46:07
Konfekční postup radím proto že ani na fomě s vývojkou foma by neměly být ty fleky. Jemné nuance a kvalitní materiály lze řešit, až když fotka na běžném materiálu a s běžnou vývojkou je v pořádku.
Drahé filmy, foťáky a zvětšovací APO objektivy má smysl kupovat, ale i s Flexaretou, levným expozimetrem, yvětšovacím Belarem a na Fomě to musí být v pořádku.
#18
Publikováno 11 June 2008 - 11:42:54
jasný - zkusím jinou chemii - a světlo měřím externím expozimetrem (gossen)
Optiku mám kvalitní, ale asi vyměním filtr....
díky
Kromě zpracování píšeš, že vyměníš filtr. Jakým filtrem jsi tu mlhu fotografovat? Ono totiž oranžový a červený filtr mlžné opary např. v dálkách na horizontu potlačují.
#19
Publikováno 11 June 2008 - 11:44:20
#20
Publikováno 11 June 2008 - 12:29:42
#21
Publikováno 11 June 2008 - 13:46:25
#22
Publikováno 11 June 2008 - 14:27:03
kamenec chromito draselný = síran draselno-chromitý KAlSO4
síran draselno-chromitý by nemal mať skôr takýto vzorec?: KCr(SO4)2
#23
Publikováno 11 June 2008 - 14:59:11
Podle Tomáška:
síran draselno-chromitý-voda (1:12) KCr(SO4)2*12H2O (co jsou indexy si domyslete)= síran chromito-draselný krystalický=síran chromito-draselný=dodekahydrát síranu draselno-chromitého=kamenec chromito-draselný=kamenec chromový.
Prostě je to takový fialový svinstvo, trochu jako hypermangan, ale krystalky jsou jiný.
#24
Publikováno 11 June 2008 - 15:04:46
apropo - je to jako další ustalovač nebo hups rovnou z přerušovače?!
#25
Publikováno 11 June 2008 - 15:07:44
#26
Publikováno 11 June 2008 - 15:10:11
#27
Publikováno 11 June 2008 - 15:32:53
#28
Publikováno 11 June 2008 - 15:34:49
#29
Publikováno 11 June 2008 - 15:48:19
#30
Publikováno 12 June 2008 - 08:54:28
dospěl jsi už k nějakému závěru? Dost by mě to zajímalo.
Mlha podobně jako sníh se většinou fotí blbě. Osvětlená sluncem, v protisvětle, s nějakými kontrastními předmět v popředí může vypadat mlhavá krajina krásně, ale většinou ti z atmosféry která tě zaujala zbude jen bílá nebo šedivá placka bez kresby.
Ale i ta placky by měla být bez fleků. Takovéhle rebusy znám z dávných časů, kdy Foma byla mnohem horší než dnes, existovaly i větší hrůzy, ku př. filmy polské, fotil jsem tenkrát z finančních důvodů na filmy prošlé anebo zlevněné, s přeschlou nebo vadnou emulzí, skladované v droberii kdoví kde, svitkové filmy se špatným krycím papírem, tak uskladnění v novém nábytku nebo v přetopeném bytě s ústředním topením udělá své.
Ale myslím že když si dneska koupíš jakýkoliv čerstvý film a vyvoláš ho v jakékoliv konfekční vývojce mělo by to dobře dopadnout. Experimentování s filtry, expozicí, vyvoláním, mýchání vlastních vývojek atd. má smysl a hlavně je to zábavné ale ty fleky by tam být neměly nikdy.
Zajímalo by mě jestli objevíš čím to bylo, ale většinou to zůstane záhadou.
#31
Publikováno 12 June 2008 - 09:24:33
viz foto
Ono je to technicky špatný, ale má to takovej věků šmrnc. Dát to na nějakej chamois papír ve formátu max 9x12, nebo lesk s hnědozeleným zabarvením 6x9. No a pak velkou paspartu okolo a dřevěnej rámeček. No asi blbost…
Možná zkus tu mlhu fotit s nějakým popředím. Tady je vše ve stejné vzdálenosti a tak to mlha jen změkčuje. Najdi něco na kraji vody exponuj to na stíny a mlhu nech změkčit pozadí a ona posílí vjem prostoru.
Na tendle motiv by to možná šlo s nějakým protisvětlem. Kdyby ti Slunce do toho cvrnkalo proti, tak mlhu rozzáří. To nad tím nesmí být mraky a nesmí to být moc husté.
Pan fotograf Bartoš z Hejnic mi říkal že správná mlha na jarní buky nebyla už několik let.
#32
Publikováno 12 June 2008 - 09:25:01
Napadá mě jediná věc, která mi způsobila fleky - zřejmě se zkombinovalo několik drobností - film jsem měl ve foťáku delší dobu, dofocoval jsem poslední políčka - takže mohlo zapůsobit teplo a za další - zřejmě jsem špatně změřil světlo a musel jsem jsem pushovat -pak vylezlo zrno jinak na místech, kde byl film již vadný...
#33
Publikováno 12 June 2008 - 09:54:57
takové náměty bych nikdy nepushoval, spíš bych je fotil na co nejjemnozrnější a málo citlivé filmy, ku př. Ilford Pan F jestli se ještě vyrábí, třeba dlouhým časem ze stativu (kecám, stativ jsem línej nosit) aby bylo zrno co nejjemnější, vlastně neviditelné a bohaté polotóny.
Taky se dobře takové věci fotily na reprodukční film Foma, který má posunutou spektrální citlivost, nebo na Kodak technical film. Ale nevím co se dneska prodává, ani si nepamatuju jak se to vyvolávalo.
#34
Publikováno 12 June 2008 - 10:28:53
contax rts III, cz planar T 1,4/50, ilford hp5+ 136 na jmenovitou, rodinal 1:25, 22 C, agitace na kontrast
obraz je mysteriózně sestavenej ze zrna, který bych se nebál nazvat výtv arnym, tonalita je na rozdíl vod většiny mlhovejch záležitostí úžasně dlouhá a celý to působí daleko mlhovějc než takový to vobvyklý, krémově rozpitý neurčito, co je běžně i u zkušenejch krajinářů k vidění
p.s. všimli ste si, že skutečná mlha je taky sestavená z těch jednotlivejch kapiček, co se mi zdaj zblízka i vidět?
#35
Publikováno 12 June 2008 - 10:36:37
možná by se dal od kapely, co znám kapelníka, zapůjčit mlhotvořič, zabudovat skrytě do krajiny a pořádat společné setkání komorníků s fotografováním mlžného oparu na předem vybraném místě
v dalším případě požádám přítomné chemiky abyl pomohli s vytvořením oparu oni, zároveň se budou muset zaručit, že nedojde k úhynu ryb, ani dalších živočichů a krajina také zůstane zachována
těžko na cvičišti - lehko ve čtyři ráno na slepém rameni řeky orlice
#36
Publikováno 12 June 2008 - 10:42:40
#37
Publikováno 12 June 2008 - 10:44:04
...Taky se dobře takové věci fotily na reprodukční film Foma, který má posunutou spektrální citlivost, nebo na Kodak technical film. Ale nevím co se dneska prodává, ani si nepamatuju jak se to vyvolávalo.
hmm, fotit mlhu na ortho, hmm on je tam vlastně jako ten "zelený, nebo modrý" filtr
další důvod proč fotit na MedixPT, dík za nápad
#38
Publikováno 12 June 2008 - 10:44:11
#39
Publikováno 12 June 2008 - 10:50:32
opravuju ten svuj exif - rodinal byl 1:10
Mamiaku, tedy ale přitvrzuješ!
pročpak asi mají p. Bartoše mlhy takový ostrý zrno a takovou jemnou tonalitu...
Rodinal ne...
ale R09 jo
#40
Publikováno 12 June 2008 - 15:25:57
jen aby nějaká ta mlha přišla, v létě se musí buď brzo vstávat, nebo čekat do podzima - hádám, neboť nejsem krajinomlhař
Ale jo, stačí vysoká vlhkost a velký rozdíl denní a noční teploty.
Jen nesmíš chodit fotit s Pavlem P, známým to rozháněčem mlh
#41
Publikováno 12 June 2008 - 22:06:12
možná by se dal od kapely, co znám kapelníka, zapůjčit mlhotvořič, zabudovat skrytě do krajiny a pořádat společné setkání komorníků s fotografováním mlžného oparu na předem vybraném místě
v dalším případě požádám přítomné chemiky abyl pomohli s vytvořením oparu oni, zároveň se budou muset zaručit, že nedojde k úhynu ryb, ani dalších živočichů a krajina také zůstane zachována
těžko na cvičišti - lehko ve čtyři ráno na slepém rameni řeky orlice
vezmeš si s sebou kyselinu chlorovodíkovou (nebo solnou, co seženeš v drogerii), čpavek a dvě misky (velikost dle množství mlhy)
do jedné misky naliješ chlorovodíkovku
do druhé misky naliješ čpavek
nevím, jak to funguje, když fouká vítr.... ta mlha je trošilinku tmavší, než normální, asi, ale ne tak, jako kouř.... taková mlha no
ve škole jsme to docela dlouho větrali z učebny chémie
#42
Publikováno 13 June 2008 - 04:47:04
Jinak k focení mlhy a sněhu - velmi se mi při určování expozice osvědčila šedá tabulka - rozdíl v měření v husté mlze je až +4EV !!! proti tomu, co ukazuje měření foťáku bez tabulky. Loni v listopadu v Lovětínské roli v Železných horách, kde byla mlha taková, že by se dala krájet a při prosincové inverzi jsem si tuto skutečnost znovu ověřil a Velvia 50 a Fuji Acros byly exponovány (Mamyia M645) naprosto přesně.
#43
Publikováno 8 November 2009 - 21:25:02
Lety jsem nashromáždil jakési poučky, z nichž některé i fungují:
- Mlha rozptyluje světlo a expozimetr "si myslí", že je ho hodně - ale není to pravda.
- Širokoúhlý objektiv "posbírá i 'parazitní světlo'" a ještě více šidí expozimetr.
- Z tohoto důvodu je dobře měřit dopadající světlo (nebo šedá tabulka), ale opravdu v místě, které fotím! U široce otevřené krajiny (a až tak široce otevřená být nemusí...) to nefunguje. V této situaci (alespoň podle mě) nefunguje vůbec nic. Dělám to tak, že exponuji podle expozimetru a hned u prvního snímku přidám +1EV. A pak ještě dva: +2 a +3.
- Dlouhé časy = "rozmazaná" fotka. Ony se totiž ty kapky vody pohybují...
- Krátší časy jsou výhodnější pro zachování atmosféry, delší pro zvýraznění efektu zamlžení (ale v tom případě exponovat více).
- Scéna, která je "zapařená" = zamlžená celá = plná oparu se opravdu dost špatně fotí - určitě bracketing clonou (při zachování času).
- Scéna, kde "poletují cáry mlhy" se mi fotí lépe - exponuji podle nezamlžených míst a volím (je-li to možné) kratší časy.
- Vyvolávat určitě v "ostřejší" vývojce - teď mám na mysli stock a vývojky s nepříliš výrazným "rozmývacím efektem". Výjimkou může být asi Atomal - je hezky ostrý i při naředění a "nevyměkčí" obraz do ředěného mléka.
- Modrý filtr efekt zamlžení zvýší, ale současně výrazně sníží kontrast. Samozřejmě záleží na barvě (propustnosti) a denzitě filtru. Můj nejtmavší Tiffen pro čb "likviduje" kontrast způsobem naprosto brutálním. (Zkoušel jsem jej v lese - černé pahýly stromů až svítící odlesky mokré kůry - a dopadlo to tak, jako bych fotil v ateliéru s tím nejměkčím světlem, jaké si lze představit. Nevyhovovalo mi to.)
- Určitě bych mlhu nefotil na filmy nad 100-125ASA.
- Kibish měl největší úspěchy s Deltou 100 + Instant Mytol 1+1.
#44
Publikováno 8 November 2009 - 22:25:08
Co jsem fotil ve čtvrtek, tak se střídalo sluníčko se zataženou oblohou a občas se vyskytla i mlha, ale byla taková řídká, bylo nad ní cejtit sluníčko. Štěstí mi přálo a poměrně trvalá a správně hustá přišla po dokončení příprav záběru. Exponoval jem bez filtru, první záběr foma 100 na 64: f/22 a čas 1/2", nejhlubší stíny byly -1.5EV a nejjasnější mlha +4EV, sníh vycházel asi +3 až +3.5EV (ten jsem si nenapsal). Pochvíli se asi zatáhlo nebo co, protože se udělalo trochu víc tma a mlha ještě zhoustla, po letmém proměření jsem prodloužil čas na 1" a udělal druhou expozici. která je lepší. Stíny jsou nepatrně víc krytý a světla překvapivě stejná nebo dokonce o chlup řídší = nižší kontrast než první verze. Záběr jsem zvětšil normální gradací bez nadržování a vykrejvání a mlha je někde mezi šedivou a čistě bílou, sníh taktéž, černá je tam, kde má být a polotónů se v záběru taky vyskytuje celkem dost. Jenom má trochu problém s interpretací záběru, izolovaně dobré ale face to face starším dílkům vypadá dost kontrastně až tvrdě. Připsal bych to velkému zastoupení bílé a relativně šedivé spodní 1/3 záběru. Zvažuju spodek přitvrdit a celkově nepatrně změkčit, ale zase se bojím abych nepřebil hlavní motiv který je právě odpíchnutý svojí černotou.
Druhou možností proč je záběr jiný může být i to, že je vyfocený Super Angulonem a porovnávám ho se záběrema ze Symmaru (ovšem ten SA je dle výrobního čísla o chlup starší).
#45
Publikováno 17 November 2009 - 21:37:57
#46
Publikováno 19 November 2009 - 08:31:42
#47
Publikováno 19 November 2009 - 08:35:02
To Misok - bylo by možné sem pověsit sken té Tvé fotky?
#48
Publikováno 19 November 2009 - 13:24:49
velmi rad ale nemam skener na zvitok a k zvacsovaniu sa uchylujem tak raz za 2 mesiace. overil som si ze to nie je jednoduche fotenie a je dost narocne na presnu expoziciu ktora je vacsinou v takychto podmienkach tazko zistitelna a odporucam bracketing. strata kontrastu to cele utopi v mlieku a jeho narast zabezpeci to, ze sa ochudobnia poltony a stratia sa nuansy, krasy okamihu ktore sme nazivo tak vnimali.. kazdopadne tie hmly stoja za to, aspon to raz za rok skusit.
#49
Publikováno 4 February 2013 - 18:20:58
Přiložený soubor (y)
#50
Publikováno 5 February 2013 - 09:20:52
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních