A nejedná sa o poľský negatív? Podľa toho NP20 by to malo mať citlivosť 20DIN/80ASA. Či to skutočne nie je ORWO to je otázne. Tie ORWO NP 20 boli fajn, ale ja som mal radšej NP22.
starý film
#101
Publikováno 4 January 2016 - 19:14:33
#102
Publikováno 4 January 2016 - 19:55:39
I to je možné, ale pokud se nemýlím, Foton měl nějaké pokusy s licencí Ilford, ale nějak se jim nedařilo a mělo to asi jepičí život.
Že je v té kazetě ORWO, za to ruku nedám, třeba se ozve nějaký pamětník od severních hranic ... Já bych ho za ORWO docela rád považoval, i když se mi ta kazeta moc nelíbí
#103
Publikováno 4 January 2016 - 20:00:09
Barva to není určitě,co vím tak pro ni dělali označení nc a ut,pro jistotu si udělej zkoušku.
#104
Publikováno 4 January 2016 - 20:02:29
Rozebíratelná kazeta, kterou si uživatel mohl sám naplnit Orwem, které se dodávalo a běžně bylo na trhu, jednalo se o adjustovaných 3x 1,7 m. Už jste asi zapomněli...
#105
Publikováno 4 January 2016 - 20:04:05
taky už mě napadla že odmotám kus a vyvolám ho jako osmdesátku Orwo. No a uvidíme. Při nejhorším to nějak dopadne. No ještě počkám. Ale jsem zvědavější, než původní majitel.
#106
Publikováno 4 January 2016 - 20:42:43
pan Vait na 99.9% pravdu dí. Orwo NP20 strčený do kazety od polského Foton (nemám odvahu napsat "filmu")
#107
Publikováno 4 January 2016 - 20:48:05
Balenie 3x1,7 metra je tiež jedná z možností, poprípade ja som jeden čas kupoval ORWA v kazete, hm, myslím, že sa označovala SL? a bola to taka špeciálna kazetka bez stredovky. Fotoaparát to proste navinul na voľno späť do kazety. Ja som si ich prekladal do klasických kaziet. Boli lacnejšie a rovnako kvalitné ako klasické ORWA.
#108
Publikováno 4 January 2016 - 21:22:38
Začatky a konce byly už u všech 3 filmů adjustované, navzájem byly spojeny jen úzkým kousíčkem, který se dal snadno odtrhnout.
Řekl bych, že na 99 % prošel foťákem
ORWO NP20.jpg 114.56K 4 Počet stažení
#109
Publikováno 4 January 2016 - 21:33:26
Poznám to, len som to nekupoval, skôr 10 metrov v metráži (raz myslím 17 metrov).
#110
Publikováno 4 January 2016 - 21:45:25
"Foton" byl polský výrobek - dle mé zkušenosti děsivé kvality.
Pokud je v nepoškozené kazetě film ORWO, myslím si, že musel být střihnutý z metráže nebo "tříkusovky" a nalepen na konec filmu Foton trčícího z kazety. Dle mého soudu nebylo možné kazetu bez poškození rozebrat.
Zkusil bych ve tmě vytočit z kazety a zjistit, jak je na cívku upevněn.
#111
Publikováno 4 January 2016 - 22:00:32
#112
Publikováno 4 January 2016 - 22:57:39
Haléře - co to je ?
Sakryš, včera jsem maloval kuchyň a dobrý. Ale pak jsem si myl vlasy a ona ta bílá barva nějak nejde umýt. Někdo by řekl že šedá, ale to je určitě ta malba ...
#113
Publikováno 28 April 2017 - 12:53:49
Kupil som zo zvedavosti filmy ilford HP4 a FP4 exp.1978 všetko je to kino v čom asi najlepšie vyvolať mam k dispozicii Atomal rodinal perceptol a Excel
#114
Publikováno 28 April 2017 - 13:13:34
Kupil som zo zvedavosti filmy ilford HP4 a FP4 exp.1978 všetko je to kino v čom asi najlepšie vyvolať mam k dispozicii Atomal rodinal perceptol a Excel
Osobně bych to vymáchal v atomalu. Nedávno jsem vyvolal NP 22 svitek s expirací 1998 a úplně v pohodě, až na to kroucení Nejideálnější je nafotit kousek odstřihnout a vyvolat na zkoušku.
#115
Publikováno 28 April 2017 - 13:45:59
Kupil som zo zvedavosti filmy ilford HP4 a FP4 exp.1978 všetko je to kino v čom asi najlepšie vyvolať mam k dispozicii Atomal rodinal perceptol a Excel
Osobně bych to vymáchal v atomalu. Nedávno jsem vyvolal NP 22 svitek s expirací 1998 a úplně v pohodě, až na to kroucení Nejideálnější je nafotit kousek odstřihnout a vyvolat na zkoušku.
Tyhle starý filmy - není divu že z nich bolej záda, až se u toho člověk musí kroutit ...
#116
Publikováno 16 November 2018 - 19:55:05
Pro zajímavost zkušenost s filmem naexponovaným před cca 45 až 50 lety. Byl to Fomapan 21 ve svitku, očekával jsem, že z toho nic nebude a minimálně budou prokopírovaná čísla. Vyvolal jsem v Microphenu a kupodivu úplně v pohodě. Závoj minimální a prokopírování čísel sotva znatelné v mezerách. Takže asi výjimka potvrzující pravidlo, že takto starý film bude prakticky nepoužitelný.
#117
Publikováno 17 November 2018 - 23:36:32
Zdravím,
pokud jsem to přehlídl, tak se omlouvám, ale už mi z toho čumění do obrazovky jezdí oči dokola...
Každopádně, koupil jsem filmy ORWO NP 15, ČB, výroba cirka 80léta. Cistlivost je tedy 15DIN, nevím jak byly skladované, mám jich 6. (Víc jich prostě neměli...)
V čem je po nafocení mám tedy vykoupat?
Někdo říká Foma R09, někdo vývojku Fomadon LQN atd... Mám k dispozici vývojku která prošla v 80letech a je to prášková, universální. (na negativ, pozitiv). Máte tedy už někdo zkušenosti s voláním těchto filmů?
Děkuji.
#118
Publikováno 18 November 2018 - 07:26:37
#119
Publikováno 18 November 2018 - 18:01:09
Dobrá, děkuji za info.
#120
Publikováno 14 December 2018 - 19:26:15
Inu, mám vyvoláno.Nejlépe mi vyšel Fomadon R09 1:100 (mám rád hodně velký kontrast)....
Nedělal závoje, fotky jsou pěkné. Vyvolávací čas byl něco okolo 28 minut, prvních 5 min. jsem poctivě překlápěl každou půlminutu, potom mě to přestalo bavit, tak asi každých 120-200sec A vyšlo to.... Jediné co, film je trošinku zažloutlý, což ale nijak nevadí, na papíře je bílá bílá....
#121
Publikováno 28 February 2020 - 22:20:03
Odhodlal som sa vyvolat film najdeny vo fotaku Pentacon Elektra z roku 1975.
Najprv som ho nechal namoceny v destilke tak 20 min, potom volal v LQN, odhadologicky 8:30 so zhruba dvonasobnou agitaciou. Po ustaleni a vyprati som to v sprche rozmotal a ono tam nieco bolo. Sice polovicu z SL kazety sa podarilo predchadzajucim majitelom osvetlit, zostali tam zhruba 4 policka z ktorych boli dve viacmenej ostre a jedno z nich pozeratelne Myslim ze mali problem zaostrit a asi aj nastavit clonu na jeden zo 4 hodnot... A preto s tym asi ani potom nefotili, alebo sa mozno nedali kupit ani tie kazety? Tu je to jedno pozeratelne policko, prepacte za prach....
Elektra1zm2.jpg 70.85K 0 Počet stažení
#122
Publikováno 28 February 2020 - 22:21:01
ehm, bolo to ORWO NP22...
#123
Publikováno 28 February 2020 - 22:57:57
Jestli se nepletu tak to bylo na SL kazety.když jsme byli s rodiči NDR tak brácha tam nakoupil ORWO na diáky. Jenže si neuvědomil že je to na SL kazety.Po letech co ležely v mrazáku tak jsem je přemotal do kino krabiček a nafotil.Vylezly z toho docela dobrý snímky.
#124
Publikováno 29 February 2020 - 00:12:46
SL kazety Já si nemoh vzpomenout, jak se to jmenovalo!
Je to ten fór, jak film není připevněnej na cívku, ale přetáčí se z kazety do kazety?
V osmdesátých letech se tu prodávaly, rozměrově kinofilm, ale na silnější podložce. Cpaní filmu do cílové kazety zajišťovaly ozuby na válečku posuvu, tak film musel být prkenější. A navíc byl film už z výroby zastřiženej na soukání do vývojnice.
Na přebíjení by to chtělo sehnat film a vyřešit (eliptickej) zástřih.
Musela to být prachatá rodina, barák, kombík a foťák
#125
Publikováno 29 February 2020 - 00:57:26
SL kazety Já si nemoh vzpomenout, jak se to jmenovalo!
Je to ten fór, jak film není připevněnej na cívku, ale přetáčí se z kazety do kazety?
V osmdesátých letech se tu prodávaly, rozměrově kinofilm, ale na silnější podložce. Cpaní filmu do cílové kazety zajišťovaly ozuby na válečku posuvu, tak film musel být prkenější. A navíc byl film už z výroby zastřiženej na soukání do vývojnice.
Na přebíjení by to chtělo sehnat film a vyřešit (eliptickej) zástřih.
Musela to být prachatá rodina, barák, kombík a foťák
Ještě měly jiný značení.Na jednom políčku bývali dvě číslice třeba 1-2,3-4 tady byli čtyři číslice na políčku.Taky byli všechny na 12 snímků.Jestli se dělali i delší?Na kino se taky kdysi vyráběli na 12 s i když většinou šlo o testovací filmy.
#126
Publikováno 29 February 2020 - 01:27:58
SL kazety Já si nemoh vzpomenout, jak se to jmenovalo!
Je to ten fór, jak film není připevněnej na cívku, ale přetáčí se z kazety do kazety?
V osmdesátých letech se tu prodávaly, rozměrově kinofilm, ale na silnější podložce. Cpaní filmu do cílové kazety zajišťovaly ozuby na válečku posuvu, tak film musel být prkenější. A navíc byl film už z výroby zastřiženej na soukání do vývojnice.
Na přebíjení by to chtělo sehnat film a vyřešit (eliptickej) zástřih.
Musela to být prachatá rodina, barák, kombík a foťák
Ještě měly jiný značení.Na jednom políčku bývali dvě číslice třeba 1-2,3-4 tady byli čtyři číslice na políčku.Taky byli všechny na 12 snímků.Jestli se dělali i delší?Na kino se taky kdysi vyráběli na 12 s i když většinou šlo o testovací filmy.
Tak číslování si nepamatuju, delší se asi nedělali.
#127
Publikováno 19 October 2020 - 15:47:15
Leží mi doma několik kazetek negativního Fujicoloru, skladovaných při pokojové teplotě. Někdo je koupil kolem r. 2002. Nebyly v originálním balení. Má cenu se jimi ještě (fotograficky) zabývat, nebo jsou na vyhození?
(Abych se ujistil, že nebyly exponovány, zkušebně jsem vyvolal v čb vývojce začátek jednoho z těch filmů. Vyvolaný kus byl celý černý, což mě mate. Zkušenosti s čb vyvoláváním bar. filmů nemám, ale myslím, že aspoň trochu průhledný by ten film být měl, tak si říkám, jestli už není mrtvý.)
#128
Publikováno 19 October 2020 - 16:01:21
Na filmu určitě něco bude. Ale některá barviva už budou slabá, tak film určitě potáhne do silného závoje. Hodně se dá zachraňovat digi postprodukcí, na přímý osvit už ne. Např. staré Konici VX tahají do fialové. Černě vyvolaný kousek filmu bude určitě o čb chemii vs barevné vrstvy, tam může být neprůkazný výsledek.
#129
Publikováno 28 October 2020 - 17:24:05
Zdravím vespolek! Myslíte, že je možné, že se mi ze starého filmu podařilo kompletně umýt emulzi?
Našel jsem svitek Fomapan 100, kdysi (~30let nazpět) exponován. Na doporučení kdesi zde na fóru jsem nejdřív nechal film máčet ve vodě (+-20°C), chtěl jsem ho tam nechat tak 3 minuty ale zapomněl jsem na něj a tak se máčel cca 10minut Voda pak tekla tmavě zelená (což jsem považoval za antihalační vrstvu, ale je pravda, že to bylo hodně tmavé). Po vyvolání je film ale naprosto čirý - žádná čísla, žádné stopy po expozici, jen namodralá podložka.
Na doporučení kdesi zde na fóru (údajně doporučení z FOMY) jsem volal LQR 1+10 + 1g KBr, 8min při 20°C. Ustaloval Fomafixem Rapid.
Nenapadá prosím někoho, jak k tomu mohlo dojít?
#130
Publikováno 28 October 2020 - 19:24:41
mam tusaka, ale nepoviem
#131
Publikováno 28 October 2020 - 19:25:37
Kurňa to bude nějaká hrozná pitomost co jsem udělal... Áchjo...
#132
Publikováno 28 October 2020 - 19:37:07
Jsem si teda celkem jistý, že ustalovačem jsem nevolal Ale jak tak dál pročítám TK, asi to bude chcíplá vývojka (a tím pádem je to jako kdybych ustalovačem volal... ). Je možné, že naředěná LQR, kterou prošly čtyři kinofilmy (výrobce uvádí, že by měla stačit na 12) je po třech týdnech (ve tmě) po smrti?
#133
Publikováno 28 October 2020 - 21:49:44
LQR po naředění se použije jenom jednou a pak se vyleje do odpadu. 2x v rámci jednoho procesu se použije při vyvolávaní inverzního filmu. Nu což, příště už budeš vědět.
#134
Publikováno 28 October 2020 - 23:12:40
Jak vypadá vyvolaný film, který nebyl exponovaný ?
#135
Publikováno 29 October 2020 - 00:38:00
Má číslování a nápisy. Některý svitek má na konci kolečko. Kinofilmu zčerná zaváděcí část.
#136
Publikováno 1 November 2020 - 23:30:32
to kolecko preci neni defaultne exponovane..
takze se projevi pouze u aparatu s pruhleditkem pro cisla snimku a to jeste v pripadech, kdy jsou v inkriminovanem miste kolecka v otevrene poloze
#137
Publikováno 2 November 2020 - 08:52:12
No u některých filmů je, taky mě to překvapilo, yashica průhled nemá.
#138
Publikováno 2 November 2020 - 15:56:55
Kolečka jsem našel třeba na Rollei Retro400S a 80S (pokud myslíme ta stejná kolečka).
Když to byla kružnice na čele portrétované osoby, tak to vyloženě "potěšilo"
#139
Publikováno 2 November 2020 - 16:02:29
pak tam dovnitř jen dokreslit křížek.
#140
Publikováno 2 November 2020 - 16:48:21
já už jich mám celou sérii
Přiložený soubor (y)
#141
Publikováno 2 November 2020 - 17:54:40
Aura
#142
Publikováno 8 November 2020 - 11:35:49
já už jich mám celou sérii
Nadherny koncept
#143
Publikováno 14 May 2021 - 22:54:13
Získal jsem 50 m filmu ORWO DK 5, což je dokumentní panchromatický film s nominální citlivostí 5 DIN. Rok výroby 1979. Zapečetěná plechovka prošla povodní, je zázrak, že se do ní nedostala žádná voda.
Zkouším film exponovat a vyvolat. Pokus exponovat jej na citlivost 15 DIN/25 ASA nedopadl dobře, k provolání obrazu sice došlo (18 minut při 22 C, Fomadon Excel), ale s velmi silným závojem.
Exponoval jsem jej tedy na citlivost 6 DIN/3 ASA přiměřeným zkrácením vyvolávací doby (6,5 minut při 22 C, Fomadon Excel). Závoj se zmenšil, ale stále je přítomen. Obraz se jeví v tomto případě převolaný o 1-2 EV, takže by šlo pro tuto vyvolávací dobu exponovat na vyšší citlivost, nebo pro citlivost 6 DIN vyvolávací dobu ještě zkrátit, a tím ještě snížit závoj. (Pro tuto citlivost jsem vyvolávací dobu spočetl na 5,5 minut, jenže jsem se během vyvolávání zamyslel a vyvolával jsem 6,5 minut.)
Pro vyvolání jsem použil vývojku Fomadon Excel, se kterou mám dobré zkušenosti, stran relativně nízké tvorby závoje při pušování.
Co by se ještě dalo učinit pro další snížení závoje? Je nějaká konfekční vývojka s ještě menším sklonem k závojování? Cestou kontrastní vývojky jít nemohu, protože film je sám o sobě už velmi strmý. Přidat do Excelu KBr pro snížení závojování je možné? Snížení teploty vývojky? Nějaký další fígl?
Příjemné je, že tento film nevykazuje žádné vady, typické pro daleko méně přestárlé výrobky Foma (mramorování, nehomogenita, kazy). Chvála ORiginal WOlfenu.
Přiložený soubor (y)
#144
Publikováno 15 May 2021 - 20:11:09
Ahoj Ivanoviczi, možná by Ti pomohla metodika pana Štanzela z NTM, alespoň doufám. Má tam několik zajímavých poznatků, osobně mě třeba zaujalo, že Koblicova MPB pro dnešní emulze prý nepřináší očekávané výsledky. Vzhledem k tomu, že se pan Štanzel zabýval profesionálně densitometrií, má to i podloženo měřením. http://invenio.nusl....rd/188892?ln=cs
Obecně ale push a snižování závoje jsou dva protichůdné procesy, protože přídavkem bromidu nebo benztriazolu (píše se to takto?) se snižuje citlivost.
#145
Publikováno 15 May 2021 - 22:35:46
Díky za pěkný návod - článek.
Pravda, puš zvyšuje závoj i na čerstvém materiálu, natožpak na prošlém.
Pokud benztriazol/KBr snižují citlivost filmu, pak podle mě nedělají nic jiného než že mě nutí film exponovat bohatěji, a tím vlastně zvýšit rozdíl mezi intenzitou latentního obrazu získaného expozicí ve fotoaparátu a intenzitou latentního obrazu závoje. Což ale můžu udělat i bez těchto látek - přeexponuji a vyvolám kratčeji. Nebo přece jen s těmito látkami bude výsledek lepší?
No zkusím to ještě nejdřív „konzervativními“ metodami - přece jen 22°C vývojka, kterou jsem použil, je celkem teplá, tak zkusím chladnější. Pořád tam taky ještě mám rezervu v citlivosti - já vyvolávací odhad přehnal a vyvolal to tak na 9 - 12 DIN. Expozice a vyvolání na nominální citlivost 5 DIN pomůžou každopádně ještě trochu snížit závoj.
Asi chci od tohoto filmu příliš - holt zůstane experimentálním materiálem pro nepříliš pohyblivé snímky z ruky na sluníčku s plnou dírou, případně statické fotky ze stativu. Taky se uvidí, jak je na tom se zrnem, po těch letech. Líbí se mi na něm, že má poctivou antihalačku, což u kinofilmů dnes nenajdeš.
#146
Publikováno 15 May 2021 - 23:15:30
Vhodnější je benzotriazol nežli bromid, jak uvádí Tomáš Štanzel.
Z konfekčních vývojek jsou vhodné kupř. Microphen nebo HC-110. Druhá uvedená mi sice podpořila odlupování emulze na téměř sedmdesátiletých deskách ale závoj značně potlačila.
#147
Publikováno 16 May 2021 - 07:26:20
Ivan, tento materiál je nesenzibilizovany dokumentárny film s veľkou rozlišovacou schopnosťou a veľmi kontrastný. A pozor na manipuláciu, nemá ochrannú vrstvu. Bolo by lepšie namiešať niektorú predpísanú vývojku napr. ORWO 50 či ORWO 80, obidva sú veľmi kontrastné, určené presne na to, na čo bol určený aj film. Komerčné vývojky sú vlastne nezohnateľné, okrem R09, kde pri riedení 1:20 je čas vyvolania 4-6 minúty. Vývojky ORWO A71, N113, MH-28 či A3 asi už nezoženieš.
Ak chceš film exponovať "normálne", tak ho treba vyvolať energickou, ale menej kontrastnou vývojkou, Microphen by mohol vyhovovať, len treba urobiť niekoľko pokusov.
#148
Publikováno 16 May 2021 - 20:57:41
Ok, díky, vyzkouším pro začátek nižší teplotu, pak ještě možná polaboruji s vývojkou. Jinak DK 5 je senzibilizovaný (ve smyslu zcitlivění k nemodrým barvám), panchromatický. Přikládám návod.
Film Orwo DK 5 - návod.gif 180.07K
1 Počet stažení
#149
Publikováno 16 May 2021 - 21:14:43
Zavoja sa bat myslim netreba, treba pouzit vyvojku POTA:
Voda 52°C 750 ml
Sodium Sulfite (anhydrous) 30 g
Phenidone 1.5 g
Cold water to make 1000 ml
#150
Publikováno 16 May 2021 - 21:15:41
Voda 52°C 750 ml
Sodium Sulfite (anhydrous) 30 g
Phenidone 1.5 g
Cold water to make 1000 ml
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních