BATERIE 1,35V
#1
Publikováno 26 červenec 2008 - 17:58:27
#2
Publikováno 27 červenec 2008 - 09:00:38
Distributora mají i někde v Německu a od něj zase nakupuje velkoobchod RingFoto. Takže kdokoliv kdo od nich odebírá vám může baterii objednat.
Obchody, kde by se baterie měla dát objednat: http://www.czring.cz...cni_obchody.htm
Ještě existují adaptéry MR-9 http://shop.criscam....=2&cat=1&page=1
Bylo to dražší než zmíněná baterie od WeinCell, tak jsem od toho upustil. Dokonce jsem i někde na internetu našel návod jak ze staré baterie PX-625 si takový adaptér udělat: http://www.paulbg.co...tt-adapt-US.pdf
Hodně štestí.
#3
Publikováno 27 červenec 2008 - 16:27:21
#4
Publikováno 25 březen 2009 - 18:33:55
A)Nejlepší je mít rtuťovku! Mám ale jednu, a tak si ji šetřím a používám prakticky jen jako kontrolní.
B)Velmi příjemné řešení jsou sluchátkové PR 675H od Panasoniku(a navíc jsou v takovým pěkným balení ). Zkoušel jsem různý výrobce, ale tyhle mi vyšly jako vítěz(originál WeinCell jsem teda pravda neměl). Mají pro vstup vzduchu jen 2 dírky a vysychají opravdu pomalu(půl roku nebyl problém, už mi vydržela ale i skoro rok, třeba GP po odtržení nevydržely ani měsíc). Není to výdrž rtuťovky ani stříbrooxidovky, ale není to zase taková hrůza.
Co se týče napětí, někde(ale kde?) jsem četl, že skutečný napětí zinkových je při počátečním náběhu mírně vyšší, cca těch 1,4, ale pak se to ustálí na asi 1,38V. Což je fakt dost blízko 1,35.Navíc by mě zajímalo, jak WeinCellky zajišťují těch 1,35 když po chemické stránce by měly být úplně stejný.
Používám je do Olympusu 35SP, tam je rekalibrace expozimetru pro jiný napětí skoro nemožná, a používám je k plné spokojenosti a přesnosti.
#5
Publikováno 25 březen 2009 - 18:41:42
ty zinek/vzduch baterie nedela jen firma weincell, ale i trebas GP, jenze oni prd vydrzi, tam kde rtutova baterka drzela roky, drzi zinek vzduch cca 3 mesice...moje zkusenost, ji je totiz jedno, jestli se proud odebira nebo ne, jakmile jim odtrhnete tesnici prouzek a pustite do nich vzduch, tak se vybiji porad, jinak maji napeti 1,4V
Aha, prd tomu sice rozumím, ale to by vysvětlovalo to, co se mi stalo nedavno. Mám Lunasix 3 a ještě se starými rtuťovkami od původního majitele mi fungoval asi rok a půl. Pak jsem přes eBay natěšeně objednal tenhle WeinCell bazmek a asi po dvou měsících to začalo odcházet uprostřed focení. Navíc jsem to zjistil až při vyvolání negativů, který byly o 2,5 clony přeexponovaný
#6
Publikováno 25 březen 2009 - 18:57:19
Osobně mě zrovna GP málem od tohodle řešení odradily - vydržely tak tři-čtyři týdny, a to jsem je na noc i přelepoval, aby tam nešel další vzduch.
#7
Publikováno 25 březen 2009 - 19:21:43
I ten odkaz na adaptér, který tu proběhl, je přesně o tomto, je ale dobře dodat, že ve spoustě případů jde diody dát dovnitř foťáku.
Je to určitě lepší řešení než zinc-air, ty mi připadají nesmyslné, protože jsou dělané jednoznačně pro sluchadla a vybijí se samy za pár týdnů (pokud nějaké vydrží déle, tak je to spíš zázrak).
#8
Publikováno 25 březen 2009 - 20:51:23
Psal jsem to sem proto, že WeinCellky jsou celkem drahý a třeba GP zinkovky jsou fakt na houby(teda pro tohle použití).
On to měl být spíš takovej tip pro ty, co zinkovky už používají.
#9
Publikováno 25 březen 2009 - 23:38:50
#10
Publikováno 26 březen 2009 - 00:12:14
#11
Publikováno 26 březen 2009 - 07:30:43
A jsi si jistý, že ho nemáš upravený? O Oly OM-1 vím naprosto jistě, že úpravu na 1,5V dělal po zákazu výroby rtuťových baterek přímo výrobce a starších těl bylo upraveno opravdu hodně. A jelikož se to dělalo uvnitř (nejsem si jist, jestli přidávali diodu anebo upravovali přímo kalibraci expozimetru), tak to zvenku nejde poznat.tož ja mám v mém Olympusu OM-1 onu PX625 moderní (1.5V) a su v klidu.
Jinak k té chrakteristice diody - já na tohle téma před časem pročetl dost článků (zvažoval jsem právě koupi OM-1) a lidi si to vesměs pochvalovali, přišlo mi, že to zpochybňuje jen pár "velkých teoretiků", jejichž argumenty byly často technicky krajně pochybné. Pokud bych viděl reálný problém, tak spíš v přece jen méně "rovné" vybíjecí charakteristice, ale celkem vzato bych se této úpravy nebál.
#12
Publikováno 26 březen 2009 - 08:21:10
A jsi si jistý, že ho nemáš upravený? O Oly OM-1 vím naprosto jistě, že úpravu na 1,5V dělal po zákazu výroby rtuťových baterek přímo výrobce a starších těl bylo upraveno opravdu hodně. A jelikož se to dělalo uvnitř (nejsem si jist, jestli přidávali diodu anebo upravovali přímo kalibraci expozimetru), tak to zvenku nejde poznat.tož ja mám v mém Olympusu OM-1 onu PX625 moderní (1.5V) a su v klidu.
Jinak k té chrakteristice diody - já na tohle téma před časem pročetl dost článků (zvažoval jsem právě koupi OM-1) a lidi si to vesměs pochvalovali, přišlo mi, že to zpochybňuje jen pár "velkých teoretiků", jejichž argumenty byly často technicky krajně pochybné. Pokud bych viděl reálný problém, tak spíš v přece jen méně "rovné" vybíjecí charakteristice, ale celkem vzato bych se této úpravy nebál.
měl jsem z OM-1 strach...kvůli baterkám...mám 1 OM-1 a 2 OM-1n. Zda je vevnitř něco upravené jsem nezkoumal, ač vím, že se to dělalo. nevěřím že by byly upravené všechny 3. opravdu, nepozoruju větší problémy s expozicí než v jiných případech - tj. u foťáků s lepším měřením. diák jsem tím ale neprohnal, to je pravda...možná se sčítá moje chyba volání a exponování...nevím a neřeším, o až snad bude nějaký sekonic, tak porovnám.
#13
Publikováno 26 březen 2009 - 10:05:19
... to zpochybňuje jen pár "velkých teoretiků", jejichž argumenty byly často technicky krajně pochybné. Pokud bych viděl reálný problém, tak spíš v přece jen méně "rovné" vybíjecí charakteristice, ale celkem vzato bych se této úpravy nebál.
Ale já se jí nebojím, problém byl, že když jsem si Olyho pořídil, neměl jsem ani originál rtuťovku, ani adaptér. Koupil jsem na zkoušku zinkovky GP a po zkušenosti s nima jsem chtěl adaptér , jenže nějak nebyly, jen rozměrový redukce.Chtěl jsem ho udělat podle návodu z toho odkazu v jednom z prvních příspěvků, ale nemohl jsem sehnat správnou diodu(každá se chová trochu jinak, měl jsem vyhlídnutý dva typy). No a pak jsem jako provizorní řešení koupil ty Panasonikovy zinkovky, a rozdíl ve výdrži oproti GP je tak zásadní, že už nemám důvod kupovat nebo vyrábět adaptér.
Mimochodem, někde byl článek, kde porovnávali různý řešení(včetně neredukované SR44 a alkalické PX625) a tam se ukázalo, že komerční adaptéry dávají vo fous větší chybu(ale zanedbatelnou) jako zinkovky, ale hlavní zjištění bylo, že WeinCellky se od běžných zinkovek liší snad jen cenou.
#14
Publikováno 26 březen 2009 - 11:58:04
Problém s bateriemi není ani tak kritický u zrcadlovek, ty mají většinou můstkové zapojení a tedy nejsou na změnu napětí baterie příliš citlivé. Najvětší problémy jsou u hledáčkových a dálkoměrných aparátů, a z nich ještě u těch, které mají mají automatické nastavení času i clony, typicky Minolta HiMatic E, F, Olympus 35DC, Petri Computor, Konica C35, Canonet 28 atd. Přesto ale problém není tak velký, jak by se zdálo.
Zkusme si to rozebrat. U aparátů tohoto druhu je automatika řešena prakticky bez výjimek tak, že výchylka ručky galvanometru se mechanicky přenáší na nastavení clony, případně i času. Výchylku ručky je u některých aparátů vidět v hledáčku (Konica C35), u jiných ne (HiMatic F) Elektrické zapojení je takové, že je sériově zapojena baterie, fotoodpor a galvanometr, případně ještě nějaký regulační rezistor (ne vždy, někdy je citlivot nastavena vložením šedého filtru před fotoodpor). V tomto jednoduchém zapojení způsobí změna napětí baterie o určité procento změnu výchylky galvanometru o stejné procento. Toto procento je asi(1,5-1,35)/(1,35/100)=11%.
U aparátu s prioritou clony (manuální volba času) je rozsah stupnice galvanometru řekněme F/2 až F/16, tj. 6EV. 11% z 6EV je asi 0,5EV. Takže zvýšení napětí baterie v tomto případě způsobí přeexpozici max. asi 0,5EV, tedy u barevného i černobílého negativního materiálu zanedbatelnou, navíc snadno korigovatelnou změnou nastavení citlivosti filmu.
U aparátu s plnou automatikou bude situace méně příznivá. V rozsahu výchylky galvanometru je změna řekněme od 20/2,8 do 650/16, tedy asi 10EV, změna napětí baterie o 11% tedy způsobí změnu expozice asi o 1EV. Nicméně i zde je možné nastavením nižší citlivosti filmu dosáhnout uspokojivé kompenzace.
Z tohoto plyne, že rozšířené názory o chybě expozice 2EV a více při použití moderní baterie nejsou způsobeny pouze změnou napětí. Pokusím se nastínit několik jiných možných příčin.
- Obecně nesprávná funkce automatické expozice. Aparáty, o nichž je zde řeč, jsou obvykle 30 i více let staré a při jejich výrobě nebyly mnohdy používány prvotřídní součástky. Zejména stárnutí fotoodporu může způsobit značné a nelineární ochylky. Typickým příkladem je model Yashica Electro 35FC, kde se dodnes prakticky nedochoval žádný funkční kus, právě z důvodu použití nekvalitních fotoodporů. Řešení je obtížné, je potřeba mít velkou zásobu různých typů fotoodporů a experimentálně vybírat ten, který má vhodnou charakteristiku.
- Konstrukční chyba. Některé aparáty jsou bohužel řešeny tak, že úhel záběru fotoodporu je mnohem větší než úhel záběru objektivu, takže na stanovení expozice se například podílí jas oblohy, která ale na snímku nebude. Tak lze snadno dosáhnout podexpozice 2EV i více. Typicky tímto problémem trpí velmi populární aparát Canon Canonet GIII QL17. Náprava je prakticky nemožná, do jisté míry pomáhá důsledné používání sluneční clony.
- Změna napětí baterie při zatížení. Nakolik je věnována značná pozornost rozdílu napětí "naprázdno" mezi rtuťovou a alkalickou nebo stříbro-zinkovou baterií, opomíjí se skutečnost, že rtuťový článek má velmi nízký vnitřní odpor. Používané náhrady jsou mnohem "měkší", jednak z principu, jednak proto, že se používají menší velikosti článků. Tedy například zatížení masivní rtuťové PX640 proudem 100mA se na napětí prakticky neprojeví. U částečně vybité alkalické například V625 nebo dokonce V675 to znamená snížení napětí i pod 1V. Staré aparáty se někdy na značnou kapacitu a zatížitelnost rtuťové baterie spoléhají a energií příliš nešetří. Při náhradě rtuťové baterie však třeba rozsvícení kontrolky, což je typicky žárovka s odběrem okolo 50mA, může znamenat vysokou podexpozici.
Pro úplnost bych dodal, že problém s napětím baterie neexistuje u aparátů řady Yashica Electro, které mají osvitovou automatiku řešenou zcela jinak (manuální clona a elektronická závěrka) a jejich elektrické zapojení není na změnu napětí baterie příliš citlivé. Zatížitelnost ovšem kritická je, starší modely mají při otevřené závěrce odběr i více než 150mA. Zde se pokles napětí vlivem zátěže projeví například tak, že při několikavteřinové automatické nebo "B" expozici zůstane závěrka stále otevřená - napětí se snížilo natolik, že elektronický obvod přestal fungovat. Z toho důvodu je náhrada baterií typu 4LR44 (viz například redukce prodávané u Škody) velmi nevhodná. Lepší je vložit 4ks V625, nejlepší (ale těžko se shánějí) 4ks V640.
Uf, to jsem se rozkecal.
#15
Publikováno 26 březen 2009 - 12:48:06
Co ta shotkyho dioda, je to řešení?
#16
Publikováno 26 březen 2009 - 13:11:06
Fotodiody by měly vydržet více.
Jinak každopádně pěkný příspěvek, možná bych malinko polemizoval s některými detaily, ale obecně je to skutečně sympatické shrnutí problematiky
#17
Publikováno 26 březen 2009 - 13:12:20
#18
Publikováno 26 březen 2009 - 16:02:11
#19
Publikováno 27 březen 2009 - 10:45:14
Děkuji za tip, vyzkouším. Právě u mne jeden O 35SP čeká na repasi, při tom bych tak jako tak přesnost expozimetru ověřoval.Dubraro: Jěště k té chybě u stříbrooxidovek-ta chyba 1,5-2 EV, to u Olympusu 35SP nemám vyčtený, ale bohužel vyzkoušený.
#20
Publikováno 27 březen 2009 - 15:45:46
#21
Publikováno 9 červen 2009 - 12:30:12
B)Velmi příjemné řešení jsou sluchátkové PR 675H od Panasoniku(a navíc jsou v takovým pěkným balení ). Zkoušel jsem různý výrobce, ale tyhle mi vyšly jako vítěz(originál WeinCell jsem teda pravda neměl). Mají pro vstup vzduchu jen 2 dírky a vysychají opravdu pomalu(půl roku nebyl problém, už mi vydržela ale i skoro rok, třeba GP po odtržení nevydržely ani měsíc). Není to výdrž rtuťovky ani stříbrooxidovky, ale není to zase taková hrůza.
Používám je do Olympusu 35SP, tam je rekalibrace expozimetru pro jiný napětí skoro nemožná, a používám je k plné spokojenosti a přesnosti.
ahoj
som tu novy.. kupil som Olympus 35 RC a mam problem s bateriami. pasuje tam ortutovka 625 ktora sa uz kupit neda a alkalicke pouzivat nechcem.
Ty pises ze do Olympusu 35 SP pouzivas zinc-air 675.. ako to prosim robis ked su rozmery ine? mas nejaky adapter?
dik za odpoved
#22
Publikováno 9 červen 2009 - 14:15:04
Mám teda koupit z eBay, nebo Weincell, nebo co? Ty náhražky 1,5V jsou opravdu mizerné, Oly ukazuje, jak se mu zachce ...
Asi je mi celkem jedno, jestli to bude stát málo, nebo středně
#23
Publikováno 9 červen 2009 - 14:41:10
- jednoduchy gumovy kruzok co drzi bateriu v strede. funguje vyborne ak aparat nepotrebuje kontakt na boku http://rick_oleson.t.../index-111.html
- kovovy kruzok ak je potrebny kontakt zboku http://www.paulbg.co...r_batteries.htm
- adapter urobeny z alkalickej baterie popisany po francuzky tu: http://35mm-compact....aphie/piles.htm je tam aj tlacitko na google preklad do anglictiny. podobny postup je popisany aj v pdf co linkujem nizsie
- adaptery na silver oxid 675 bateriu s redukciou napatia vyrobene bud na zakazku alebo svojpomocne vid pdf nizsie
definitivny dokument o problematike:
http://www.butkus.or...tt-adapt-us.pdf
zaujimalo by ma ako to robi Bret3 ci nema nieco jednoduchsie, menej pracne a nakladne...
okrem toho ten olympus 35 RC doma nenam, je objednany... tak ani neviem ci ten bocny kontakt potrebuje alebo nie.
Vedel by si to povedat himself?
#24
Publikováno 9 červen 2009 - 14:43:56
#25
Publikováno 9 červen 2009 - 14:54:55
koukám tady na to a mám tam baterku bez popisu asi o třetinu menší, než je je ta dutina a trochou napružení kontaktu - toho spodního tam kupodivu drží
už od dob předchozího majitele
víc nevím
ale nepamatuju se, že bych to někdy potřeboval, závěrka je mechanická a měřím externě
#26
Publikováno 9 červen 2009 - 16:31:26
#27
Publikováno 9 červen 2009 - 21:33:36
#28
Publikováno 15 červen 2009 - 08:01:00
Ty pises ze do Olympusu 35 SP pouzivas zinc-air 675.. ako to prosim robis ked su rozmery ine? mas nejaky adapter?
dik za odpoved
Byl jsem trochu mimo, takže poněkud s křížkem po funuse, ale přece. Používám vyrobený adaptérek z vybité alkalické 625. Původně to měla být redukce s diodou na stříbrooxidovku SR44, ale tak nějak se přihodilo, že zůstalo jen u rozměrové redukce na zinkovku . Prostě stačí nějakej kroužek, co vhodně vyplní prostor hlavně co do rozdílu průměrů.Asi by šel dovnitř i vlepit, aby to bylo trvalý a pohodlný řešení. No a taky musí být dostatečný přístup vzduchu, ale to u Olyho (myslím, že i u RC) řeší pohodlně dírka co je ve víčku prostoru pro baterku. Takže tak.
#29
Publikováno 15 červen 2009 - 11:45:45
inak mam problem zohnat na slovensku tie Panasonic PR 675H
#30
Publikováno 15 červen 2009 - 11:50:10
http://zilina.digite...&lng=sk&id=5477
..neviem aky je medzi nimi rozdiel...
#31
Publikováno 15 červen 2009 - 14:22:50
jedine co som nasiel su Panasonic PR675 V650
http://zilina.digite...&lng=sk&id=5477
..neviem aky je medzi nimi rozdiel...
A ejhle, to by mě taky zajímalo. To P na přelepce dírek jasně signalizuje nějakej rozdíl oproti těm H. Kdyby to byla delší výdrž a dokonalejší přiblížení voltáži, to bylo by to prima .
#32
Publikováno 15 červen 2009 - 17:28:41
#33
Publikováno 16 červen 2009 - 07:14:09
Zdochutá betéria, hrdzavý pliešok v puzdre batérie, uhnitý drôtik... až po mŕtvy galvanometer.tak oly 35 RC je doma... mam v nom ortutovu VARTA V 625 PX ale bud je zdochnuta alebo je nieco pokazene, pretoze po namacknuti nevidim ziadnu ihlu ktora by mala ukazovat zvoleny f/stop.
#34
Publikováno 16 červen 2009 - 10:32:21
#35
Publikováno 16 červen 2009 - 17:04:39
...ale fotoaparat je asi nejaky poruchany. ta rucicka clony sa ukazuje ako sa jej chce a aj ked sa ukaze, tak ju posuvam tym ako namackavam spust, teda pritlacim spust a rucicka sa pohne smerom k 2,8 trochu povolim a pohne sa spat k 22... a po chvily zmizne....
asi je ten fotacik zrely na prehliadku
#36
Publikováno 16 červen 2009 - 17:16:06
Pokud se chová jinak, někde je chyba
#37
Publikováno 16 červen 2009 - 18:10:12
viem ze fotak by mal fungovat na manual aj bez baterky. ale mala by ta rucicka behat aj bez nej?
zajtra idem k opravarovi, dufam ze ma oprava nebude stat viac nez som zan zaplatil... sakra to je tak ked clovek kupuje od zberatela co s tym nefoti tvrdi ze to funguje a pritom sa tomu prd rozumie a nemoze si to pred kupou vyskusat
#38
Publikováno 16 červen 2009 - 18:23:32
#39
Publikováno 17 červen 2009 - 07:01:34
Netřeba se znepokojovat. Uvědom si, že ten aparát je starý více jak třicet let a nejspíš za tu dobu nedostal žádnou údržbu. Tomu sběrateli mohl, když jej před léty pořídil, opravdu fungovat. Podle toho, co popisuješ, se bude jednat nejspíš jen o nějaký zoxidovaný kontakt - po vyčištění bude měření normálně fungovat. Když jej budeš pravidelně používat, kontakty nezoxidují.zajtra idem k opravarovi, dufam ze ma oprava nebude stat viac nez som zan zaplatil... sakra to je tak ked clovek kupuje od zberatela co s tym nefoti tvrdi ze to funguje a pritom sa tomu prd rozumie a nemoze si to pred kupou vyskusat
Oxidaci, korozi až úplný rozpad vodivých částí způsobovaly ve velké míře agresivní výpary ze rtuťové baterie. Sice v každém návodu je napsáno, že se baterie mají z aparátu vyjmout, když se delší dobu nepoužívá, ale kdo to dodržoval... Běžný stav je foťák ponechaný dvacet let bez hnutí v zavřeném pouzdře a s vybitou baterií uvnitř...
A když už jsem u toho - pro všechny:
- V nepoužívaných foťácích se nenechávají baterie
- Pouzdro slouží k ochraně aparátu při přepravě, nepoužívané aparáty se ukládají vyjmuté z pouzdra nebo jiného obalu
- Nepoužívané (sbírkové) aparáty, objektivy atd. se ukládají na suchém, tmavém, bezprašném, alepoň občas větraném místě, kde nedochází k velkým výkyvům teploty, mimo působení agresivných látek
#40
Publikováno 17 červen 2009 - 17:54:40
tak som siel este skusit druhemu. ten sa ma snazil najprv svatosvate presvedcit ze mam zlu baterku (asi sa mu nezdala velkost tej 625) a ze rucicka sa hybe len ked je tam dobra baterka. argumentoval 30 rocnou praxou ale aspon zistil vacsi problem: clona je zalepena a neotvara sa. za opravu chcel 40e. tak som sa porucal.
uvazujem ci ten fotak vratim alebo dam sancu tomu prvemu opravarovi...
#41
Publikováno 17 červen 2009 - 18:14:10
#42
Publikováno 17 červen 2009 - 18:21:52
#43
Publikováno 3 listopad 2010 - 19:12:23
#44
Publikováno 4 listopad 2010 - 08:53:47
plati ze cim intenzivnejsie svetlo, ty, vacsia chyba.
mrkni sem: http://olympus.demen...iodeVer2_1C.pdf
#45
Publikováno 4 listopad 2010 - 17:36:45
#46
Publikováno 10 listopad 2010 - 10:39:47
#47
Publikováno 10 listopad 2010 - 12:09:23
akosi sa už v tom vôbec nevyznám. aké riešenie doporučujete pre Minolta Hi-Matic F? kúpil som to pre manželku - výhoda kabelkových rozmerov a teraz neviem či som spravil dobre. pýta si to až dve batérie....tak má niekto návrh riešenia s ohľadom na čo najsprávnejšiu expozíciu?
ja som tam mal dve LR44 (teraz SR44) a vypchane alobalom, ISO nastavena na dve tretiny realneho.
Nejak to funguje. O Fku sa na nete hovori ze jeho expozimeter ma mensie problemy s odlisnym napetim nez ne-automaticke masiny.
#48
Publikováno 10 listopad 2010 - 13:47:00
#50
Publikováno 10 listopad 2010 - 16:51:20
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních