
Filtry pro multigradační papíry
#1
Publikováno 23 September 2008 - 15:53:00
s barevnou hlavou mi již došla trpělivost, a tak se chci zeptat,jak je to s filtrama do kondenzoru.Mám doma kondenzor a k němu multigradační filtry Foma.Zásuvka na filtry má 12x12cm ale filtry jsou 9x9cm.Chci se zeptat,zda-li to nemá nějaký negativní vliv na kvalitu,jestliže není pokryta celá zásuvka filtrem.U fotoškody jsem viděl filtry ilford,který jsou asi lepší,ale ty mají také rozměr 8,9x15,2.
#3
Publikováno 23 September 2008 - 16:19:06
Foma vyrábí i verzi 15,2x15,2cm, které se pak zastřihnou na správný rozměr. Tyto filtry mají nevýhodu v nesjednoceném filtračním faktoru způsobeném skládáním filtrů do dvojic, ale ta cena! Kč 520,- v e-shopu FOMA nebo Kč 551,- u pana Jílka (pasáž TETA) Jungmanova 28, Praha 1. Nevýhodou je také dosažení pouze 6 gradačních stupňů.
Filtry ILFORD mají sjednocený filtrační faktor do hodnoty 3,5 a filtrace 4 až 5 pak vyžadují dvojnásobný osvit. Filtry ILFORD lze v rozměru 15,23x15,23cm koupit např v e-shopu FOMEI za Kč 1900,-. Výhodou je také rozsah filtrace, který činí 00 až 5 odstupňováno po 1/2 gradačního stupně.
Všechny ceny uvedeny s DPH.
#4
Publikováno 23 September 2008 - 16:32:41
#5
Publikováno 23 September 2008 - 16:38:17
#6
Anonymous
Publikováno 23 September 2008 - 17:19:44
#7
Publikováno 23 September 2008 - 17:44:40
#8
Publikováno 23 September 2008 - 18:09:48

Stejně to nechápu,pár barevných folii a takový peníze za to,to je něco

#9
Publikováno 23 September 2008 - 18:15:15
#10
Publikováno 23 September 2008 - 18:42:44


Takže: nabízí se ještě varianta od ADOXU o rozměru 15x15cm v celých gradačních stupních 0-5. Filtrační faktor sjednocen obdobně jako u Ilfordu. Pro gradaci 4 a 5 nutná dvojnásobná expozice. Cena vč. DPH 616,- Kč. Protože jsem neměl možnost se s nimi setkat a docela by mě zajímalo, jak se s nimi pracuje, nabízím Ti Punkomate 5% slevu! Doufám, že pak poreferuješ. Myslím, že vzhledem k pohodlí s určením expozice je to docela zajímavá alternativa k Fomáckým fóliím se stejným rozsahem gradace, ne?
#11
Anonymous
Publikováno 23 September 2008 - 18:49:26
Není zač. Já ty filtry asi taky nakonenc objednám. Potřebuju něco do MG4. 6x6 dělám barevnou hlavou, ale na 6x9 nic nemám. Dřív jsem u Opemusu6 taky pracoval s celými stupni (Ilford sada za 300,-) a vystačil jsem si.
#12
Publikováno 23 September 2008 - 19:07:52

#13
Publikováno 23 September 2008 - 19:08:53
Quote
to bych bral takyDoporučuji zainvestovat do Ilfordu. (já je tedy koupil za 500 jeté) Ten opruz s úpravami expozic za ty ušetřené peníze nestojí...
inzeruji požadavek na takové asi tak třičtvrtě roku a nic... - ty fomy jsem dostal hned a zadarmo, moc děkuji bývalému majiteli
je li adox za 600 +/- není co řešit
#14
Publikováno 23 September 2008 - 19:18:34
#15
Anonymous
Publikováno 23 September 2008 - 20:21:15
Quote
Notorius: Jestli Ti při rozhodování pomůže informace o původu těch filtrů, pak věz, že se ve skutečnosti jedná o PATERSON 656 VC Filters, které jsou ošizené o fólie s polovičními stupni a "šoupnuté" do balení s logem ADOX. Ještě, že němečtí partneři neumí česky, asi by mě uškrtili, kdyby věděli, jaké informace pouštím do světa
Mno já už jsem v podstatě rozhodnutej.


#16
Publikováno 24 September 2008 - 08:01:07
Quote
Takže: nabízí se ještě varianta od ADOXU o rozměru 15x15cm v celých gradačních stupních 0-5. Filtrační faktor sjednocen obdobně jako u Ilfordu. Pro gradaci 4 a 5 nutná dvojnásobná expozice. Cena vč. DPH 616,- Kč. Protože jsem neměl možnost se s nimi setkat a docela by mě zajímalo, jak se s nimi pracuje, nabízím Ti Punkomate 5% slevu! Doufám, že pak poreferuješ. Myslím, že vzhledem k pohodlí s určením expozice je to docela zajímavá alternativa k Fomáckým fóliím se stejným rozsahem gradace, ne?
Pokud je to tedy takhle,pak by byla asi hloupost investovat do fomy.Já to tedy beru.Dej mi tedy vědet co a jak ohledně objednání filtrů a za jak dlouho by asi tak byly u mě doma.Díky
#17
Publikováno 24 September 2008 - 08:21:07
Quote
Quote
Takže: nabízí se ještě varianta od ADOXU o rozměru 15x15cm v celých gradačních stupních 0-5. Filtrační faktor sjednocen obdobně jako u Ilfordu. Pro gradaci 4 a 5 nutná dvojnásobná expozice. Cena vč. DPH 616,- Kč. Protože jsem neměl možnost se s nimi setkat a docela by mě zajímalo, jak se s nimi pracuje, nabízím Ti Punkomate 5% slevu! Doufám, že pak poreferuješ. Myslím, že vzhledem k pohodlí s určením expozice je to docela zajímavá alternativa k Fomáckým fóliím se stejným rozsahem gradace, ne?
Pokud je to tedy takhle,pak by byla asi hloupost investovat do fomy.Já to tedy beru.Dej mi tedy vědet co a jak ohledně objednání filtrů a za jak dlouho by asi tak byly u mě doma.Díky
www.jmatusek.cz
Objednava se jednou mesicne, dodavka zalezi na Germanech, jak rychle to poslou.
#18
Publikováno 24 September 2008 - 09:56:27

#19
Publikováno 24 September 2008 - 10:26:54
Quote
Zdravím,
s barevnou hlavou mi již došla trpělivost, a tak se chci zeptat,jak je to s filtrama do kondenzoru.Mám doma kondenzor a k němu multigradační filtry Foma...
ještě by mě zajímalo, proč ti došla trpělivost s barevnou hlavou, já takovou doma nemám, ale třeba to bude zajímavý pro barevnohlavové vlastníky, kterým se něco nedaří a budou kráčet podobnou cestou, jako nyní ty a já před několika měsíci například
#20
Publikováno 24 September 2008 - 10:33:12
#21
Publikováno 24 September 2008 - 13:44:42
Quote
Jeden postřeh. Mám oboje, tedy Fomu i Ilford. Fomy jsem zastřihl podle rámečku, ale u Ilfordů se mi zatím nechtělo (zvažuju jiný zvětšovák). Zkusil jsem Ilfordy používat tak, že jsem je dal pod objektiv, ale neosvědčilo se ... už na zvětšenině velikosti 13x18 je vidět značný pokles ostrosti, takže tento postup nedoporučuji...
hmmm.. určitě to tak je, ale
já nějak třeba u zvětšenin 30x40 ze 6x9 nic nepozoruju u filtrů v prstýnkách pod objektivem
asi to není hrozný, protože by je jinak nedělali
ale já asi prd vidím a navíc teď stejně dělám s měkkým objektivem a tak nevadí že filtry mám navíc zapatlané
#22
Publikováno 24 September 2008 - 14:00:20
Quote
to by mě teda taky zajmalo. já sem vodjakživa považoval barevnou hlavu za srovnatelnej přínos pro lidstvo jako parní lokomotivu, rodinal, slivovici a téeler...
nemám s barevnou hlavou žádnou zkušenost,
ale na tom kondenzoru se dá pracovat s kvalitou světla,
jeho bodovostí a rozptylem a tím šahat na rýsování zrna
moc vo tom ještě nevím, ale zvětšeniny pana Bartoše mě přesvědčujou
je to samozřejmě proti barevné hlavě primitivnější
co mě do budoucna ještě zajímá, by byla matrice LED diod,
něco jako když AA vypínal jednotlivé žárovky
#23
Publikováno 24 September 2008 - 14:25:06
Quote
hmmm.. určitě to tak je, ale
já nějak třeba u zvětšenin 30x40 ze 6x9 nic nepozoruju u filtrů v prstýnkách pod objektivem
Hmm, tak to jsme dva. V začátku, když mě zajímalo, jak to je s degradací obrazu při použití filtru pod objektiv jsem si udělal test. Kino zvětšované na 18*24 (tedy lineárně 7,5krát zvětšení) dva printy na Agfu MCP, poprvé s filtrem 2 a podruhé zcela bez filtru s dobou osvitu zkrácenou dle poměru udávaných ISO P pro filtr a nefiltr. Chtěl jsem vědět, jednak jak to bude s degradací obrazu a pak nakolik platí, že zvětšování bez filtru dá dvojku gradaci a nakolik přesně udávají ISO hodnoty (tedy aspoň relativní přesnost)
Výsledek byl, že jsem i při podrobnějším okometrickém zkoumání nerozeznal ty dva printy od sebe. A to nebyly ani filtry pod objektiv, ale malé Ilfordí filtry kladené na obroučku po červeném filtru.
#24
Publikováno 24 September 2008 - 14:28:25
#25
Publikováno 24 September 2008 - 15:11:12


#26
Publikováno 24 September 2008 - 15:36:00

#27
Publikováno 24 September 2008 - 15:52:43
u práce ze svitku fitlraci skoro neměním = "N"; u kina vystačím s čísly 2,3,4
a měl jsem pokoj
jinak je barevná hlava dobrej vynález s dobrým rozptylem světla, ale mě nesedl
to praskání žárovky není normální, tam bude nějaká zrada, vyšší napětí, teplota v tý hlavě, co já vím
#28
Publikováno 24 September 2008 - 16:34:37
(Revue Photo Life 16/2000) ... Kvalitní značkové filtry určené k použití pod objektivem jsou vyráběny z tzv. optické fólie s nízkým rozptylem ...
Zaujal mě ale předchozí díl seriálu o MG papírech:
...Cenově nejvýhodnější je sada fóliových filtrů Ilford. Jedná se o soupravu 12 multigradačních filtrů a pokud budete používat jiné papíry než Kodak, dosáhnete výborných výsledků. Rozhodnete-li se je používat i pro papíry Kodak, musíte počítat s tím, že nedosáhnete gradačních stupňů v krajních rozsazích, tedy 00 a 5+...
... Pro filtraci můžete také použít barevnou nebo multigradační halogenovou hlavu (viz Pl 14/99). Počítejte ale s tím, že u multigradační hlavy Meopta nejsou gradační stupně 00 a 5+... (tolik k problému hlava vs. filtry)
Má tu někdo zkušenost s filtry Paterson? Mám dojem, že jsem kdysi na netu četl, že jsou shodné s filtry od Kodaku, dnes už jsem ale tu informaci nenašel


#29
Publikováno 24 September 2008 - 16:44:55
#30
Publikováno 24 September 2008 - 19:25:52
Quote
to nemusí být rukama, já jsem tak dlouho kroutil filtrací u barevný hlavy a všelijak to ladil, až jsem to vyměnil za kondenzor
No to je právě ono,co mne na tom štvalo.Namísto zvětšování jsem taky furt kroutil kolečkama,dělal si zápisky a snažil se to vyladit,ale výsledek žádný.U každého snímku z jednoho negativu, přibližně stejného jasového rozsahu,jiné filtrační úpravy,aby to alespoň vypadalo...Taky mi barevná hlava nesedí.
#31
Publikováno 25 September 2008 - 09:48:19
musím ještě sehnat barevnou hlavu na Magnifax3, abych věděl, že to tak je, zatím to mohu jen simulovat matovaným sklem v šuplíku
#32
Publikováno 25 September 2008 - 10:02:14

na druhou stranu zažil sem několikrát docela slušnej kvalitativní růst v případě nejednoho kolegy přešlýho z kondenzoru na hlavu...
sám se mezi ně počítam. je ale možný a dokonce pravděpodobný, že návrat ke kondenzoru je zase dalšim stupněm na cestě k "dokonalosti"

máte někdo víc informací o tom studenym světle? docela mě to zajmá - k mýmu durstíku totiž právě de sehnat celý diódový šuple....
#33
Publikováno 25 September 2008 - 10:27:05
Quote
časem zřejmě zhotovim nějaký vtipný stuňování toho, kdo se smí nazývat klasickym fotografem a "kondenzoristi" už maj předem zajištěný nejvyšší příčky
![]()
a čo kodenzoristi pracujúci na papiere s pevnou gradáciou?

#34
Anonymous
Publikováno 25 September 2008 - 10:31:49
Quote
Quote
časem zřejmě zhotovim nějaký vtipný stuňování toho, kdo se smí nazývat klasickym fotografem a "kondenzoristi" už maj předem zajištěný nejvyšší příčky
![]()
a čo kodenzoristi pracujúci na papiere s pevnou gradáciou?
Nejvejš asi budou pracovníci polévající si desky vlastní emulzí a fotografující vlastnoručně vyrobenou kameru ze dřeva stoletého stromu. Zvětšující na pevnou gradaci Ilford, v Agfa Neutol WA. Negativní vývojka se připouští samozřejmě jen Rodinal.

#35
Publikováno 25 September 2008 - 11:05:25
#36
Publikováno 28 September 2008 - 19:40:54
#37
Publikováno 28 September 2008 - 20:48:12
Quote
Při slušném zaházení mě přežijí.
Nikam neházet, ale slušně s nimi zacházet

#38
Publikováno 29 September 2008 - 10:27:31
Quote
Já jsem před pár lety vykrvácel a koupil filtry od Ilfordu pod objektiv. Částka byla hnusná, ale dodnes toho nelituji. Mohu je použít na jakýkoliv zvětšovák ( dají se přidělat na jakýkoliv objektiv), jsou odstupňované po půl stupni od 00 do 5 (ne jako foma, kde se vkládají dva stejné na sebe) a žádný rozdíl v kresbě objektivu nepozoruji. Prostě spokojenost. Při slušném zaházení mě přežijí.
Hrozně by mě zajímalo, jakej si k nim dostal držák. Ten můj se nevejde mezi misku a objektiv, pokud je miska obrácena vypouklou stranou vzhůru (na Mag4 je to případ 50ky objektivu).
#39
Publikováno 29 September 2008 - 17:32:46
Quote
Quote
Já jsem před pár lety vykrvácel a koupil filtry od Ilfordu pod objektiv. Částka byla hnusná, ale dodnes toho nelituji. Mohu je použít na jakýkoliv zvětšovák ( dají se přidělat na jakýkoliv objektiv), jsou odstupňované po půl stupni od 00 do 5 (ne jako foma, kde se vkládají dva stejné na sebe) a žádný rozdíl v kresbě objektivu nepozoruji. Prostě spokojenost. Při slušném zaházení mě přežijí.
Hrozně by mě zajímalo, jakej si k nim dostal držák. Ten můj se nevejde mezi misku a objektiv, pokud je miska obrácena vypouklou stranou vzhůru (na Mag4 je to případ 50ky objektivu).
Máš tam dvě možnosti. Buď držák jak píšeš ty nebo přidělat k objektivu na šroubky, což jde opravdu cokoliv. To, že pak většinou nemůžeš měnit clonu během práce bez odšroubování tě mrzet nemusí. Nastavíš optimální na kresbu objektivu, našroubuješ a zvětšuješ. Červený filtr z pod zvětšováku jsem oddělal, i tady máš červený.

#40
Publikováno 29 September 2008 - 18:01:15
Quote
Quote
Quote
Já jsem před pár lety vykrvácel a koupil filtry od Ilfordu pod objektiv. Částka byla hnusná, ale dodnes toho nelituji. Mohu je použít na jakýkoliv zvětšovák ( dají se přidělat na jakýkoliv objektiv), jsou odstupňované po půl stupni od 00 do 5 (ne jako foma, kde se vkládají dva stejné na sebe) a žádný rozdíl v kresbě objektivu nepozoruji. Prostě spokojenost. Při slušném zaházení mě přežijí.
Hrozně by mě zajímalo, jakej si k nim dostal držák. Ten můj se nevejde mezi misku a objektiv, pokud je miska obrácena vypouklou stranou vzhůru (na Mag4 je to případ 50ky objektivu).
Máš tam dvě možnosti. Buď držák jak píšeš ty nebo přidělat k objektivu na šroubky, což jde opravdu cokoliv. To, že pak většinou nemůžeš měnit clonu během práce bez odšroubování tě mrzet nemusí. Nastavíš optimální na kresbu objektivu, našroubuješ a zvětšuješ. Červený filtr z pod zvětšováku jsem oddělal, i tady máš červený.
Mockrát díky, ten způsob A a B z obrázku neznám. Zkusím to, jen se bojím, že to bude dost nepohodlné - něnit 50ku za 80ku. Navíc jsem zvyklý pracovat s clonou 2.8 k zaostření a kompozici. Vidím to tak, že to bakonec přišroubuji místo červeného sklíčka.
#41
Publikováno 21 January 2009 - 12:00:50
#42
Anonymous
Publikováno 21 January 2009 - 12:37:26
Quote
Tzn. u barevné hlavy se prodlužuje čas osvitu jinak než u Ilford filtrů (1-3 stejná doba 4-5 2x nebo jak to je...) prostě je poučka u barevné hlavy podobně nebo se to nedá obecně říct a lze to jen zkusit? děkuji za odpovědi a omlouvám se za nepříliš odborný dotaz.
Sám nevím.

#43
Publikováno 21 January 2009 - 12:50:10
Ptám se možná hloupě, ale vaše drahocenné rady a informace mi ušetří spoustu času při tápání ve fotokomoře a zkaženého materiálu

#44
Anonymous
Publikováno 21 January 2009 - 13:01:13
#45
Publikováno 21 January 2009 - 13:04:44
Quote
To, že pak většinou nemůžeš měnit clonu během práce bez odšroubování tě mrzet nemusí. Nastavíš optimální na kresbu objektivu, našroubuješ a zvětšuješ.
Ty ostříš při pracovní cloně?
#46
Anonymous
Publikováno 21 January 2009 - 13:07:16

#47
Publikováno 21 January 2009 - 13:12:07
#48
Publikováno 21 January 2009 - 13:13:15
#49
Publikováno 21 January 2009 - 13:16:05
Quote
Quote
To, že pak většinou nemůžeš měnit clonu během práce bez odšroubování tě mrzet nemusí. Nastavíš optimální na kresbu objektivu, našroubuješ a zvětšuješ.
Ty ostříš při pracovní cloně?
Já kolikrát jo, měl jsem totiž do starýho opemusu (IIa) našroubovanej Anaret 50/4,5 a abych zaostřil musel být na misce našroubován uvnitř

#50
Publikováno 21 January 2009 - 16:18:59
Quote
Ano vím, že kontrast se mění použítými vývojkami nebo i teplotou vývojky. Jde ovlivnit kontrast, ale hodně světlé části scény ze slunečného dne (ikdyž na negativu jsou patrné) na papír dostanu stejně jen pomocí výkrejvání (který jsem zatím pořádně nepraktikoval, chtělo by to krátky temnokomornický video ;o) na to mi jsou multigradační papíry asi k ničemu, nebo je tam mírnej posun?
Doporučuju počíst tady:
http://www.temnakomo...=article&sid=85
a popř. pokecat s hradečákam přímo nad fotkama.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních