kouzlo dlouhých expozic
#1
Publikováno 24 listopad 2008 - 13:44:40
nebo držím kino na půl vteřiny v ruce a třeba to vyjde
pro tyto příležistoti mívám i několik malých, příručních stativů v příruční kabele s sebou
zajímalo by mě, jestli postupujete podobně, nebo přístroj v takovým prostředí radši necháte v brašně, nebo kapse
nějak mi to učarovala ta představa, jak se na ten film ta expozice rozlévá a postupně osvěcuje ty krystalky a hňácá a hňácá, je mi to takový myšlenkově "hloubkový focení" když si uvědomuju ten reálnej čas osvitu a doslova ho počítám
pochopitelně se neptám krajinářů, co dojedou na místo, postaví nádobí, počkají hodinu, dvě, pak to na deset minut otevřou atd.
aktuálně jsem odstřelil jedno políčko, poslední na filmu - stoje mezi svými zvětšováky a drže láhev krakenovice ve volné ruce
je pravda, že jsem se řádně ve tváři přeexponoval, ale lepší se přeexponovat na emulzi, než zmíněným lektvarem
#2
Publikováno 24 listopad 2008 - 14:09:04
Výchází mě to tak že na 12 záběrů, mám 4 použitelný a 1 až 2 výborný. Fotil jsem takhle i třeba v libereckém antikvariátu u Friče...opět jednou vteřinou a flexu jsem dával na knížky. Musím se přiznat, že takhle jsem pořídil jeden z nejhezčích portrétů své ženy. Mám to zvětšeno na 40x50cm.
Jo a nepoužívám drátěnku a vyvolávám normálně jak jsem zvyklej v r09.
Jiným foťákem jsem to nezkoušel, to tlr se na to hodí asi nejlíp.
#3
Publikováno 24 listopad 2008 - 14:49:19
#4
Publikováno 24 listopad 2008 - 15:03:23
Občas fotím v interiéru takové "reportážní portréty" Flexaretou a filmem 100. Obyčejně mě vycházejí expozice tak 1 vteřina na plnou díru, flexu si někdy položím na kolena, někdy ji dám na stůl nebo na skříň. Je potřeba ale počkat na moment kdy někdo je v klidu, když třeba někoho poslouchá. Pěkný jsou taky kontrasty jeden člověk v klidu a v pozadí v pohybu a rozmazanej.
Výchází mě to tak že na 12 záběrů, mám 4 použitelný a 1 až 2 výborný. Fotil jsem takhle i třeba v libereckém antikvariátu u Friče...opět jednou vteřinou a flexu jsem dával na knížky. Musím se přiznat, že takhle jsem pořídil jeden z nejhezčích portrétů své ženy. Mám to zvětšeno na 40x50cm.
Jo a nepoužívám drátěnku a vyvolávám normálně jak jsem zvyklej v r09.
Jiným foťákem jsem to nezkoušel, to tlr se na to hodí asi nejlíp.
to je to vono, že právě takovým krkolomným způsobem může vzniknout něco úchvatnýho, nebo dokonce klíčovýho v tvorbě každýho fotografa
#5
Publikováno 24 listopad 2008 - 17:00:39
Některé ty patnáctiny, osminy a delší z dob před jednadvacítkou vypadají velice dobře...
Tady jsou dvě ukázky kolem vteřiny z ruky. Byla tam fakt dost tma - na nohy jsem si neviděl, expozimetr k nepoužití (hlavně u té horní)...
#6
Publikováno 24 listopad 2008 - 17:08:39
#7
Publikováno 24 listopad 2008 - 17:48:06
Můj problém je, že odmítám používání jiných citlivostí než 100.
#8
Publikováno 24 listopad 2008 - 18:10:12
Tady jsou dvě ukázky kolem vteřiny z ruky. Byla tam fakt dost tma - na nohy jsem si neviděl, expozimetr k nepoužití (hlavně u té horní)...
Karle, teda dobrý, mívám to truchu měký i s pětadvacetinou na Panoramu.
#9
Publikováno 24 listopad 2008 - 20:06:50
Jináč mě ty dlouhý časy s TLR moc nejdou, asi mám nějaký pracky gramblavý. Se zrcadlovkou udržím 2x tolik. Na 100vku jsem ale v mizernejch podmínkách snad nikdy nefotil. Buď jsem nabil aspoň 400, nebo se na to vykašlal. Příště to ale vyzkouším
#10
Publikováno 24 listopad 2008 - 20:56:22
#11
Publikováno 24 listopad 2008 - 21:23:05
Jo jo, já vim, ale to "kouzlo dlouhý expozice" to naplňuje dokonaleto jsem ale nedržel, komora položena na stole
#12
Publikováno 24 listopad 2008 - 22:16:19
Někdy dělám delší časy, abych si něco mázl, ale abych nabíjel úmyslně málo citlivý film, protože se mi krystalky budou pomalu osvicovat tak to ne.
P.S. Ono je teď poslední dobou móda a heslo čím rozmazanější fotografie tím větší umění. Dokonce Jiří Turek říkal v rozhovoru v rádiu ke své výstavě, že ty rozmazané fotografie mají víc emocí. Při takovýhle debatách a fotografií, které většinou jsou jen rozmazané a nic na nic k dívání není vyskakuji dva metry vysoko
#13
Publikováno 24 listopad 2008 - 22:22:21
#14
Publikováno 24 listopad 2008 - 22:28:25
Abych si něco mázl = utíkající lidičky a jedna zastavená ostrá postava, jedoucí auta a k nim např. ostrý plakát....atd.
Jako třeba tak
To ale myslím není to co měl Rhx na mysli...
#15
Publikováno 25 listopad 2008 - 09:58:32
Od tej doby už uběhl nejaký čas. Lidi už asi dřevěné uhlí nechcú, pálení v milířích ustalo. Krásný asi 150 kilový strýc co tam pracoval dostal výpověď a šel do dúchoda. Kouzlo zmizelo.....
Asi před 14 dňama sem opět jel kolem, a vidím, že začínají navážat zasejc nejaké dřevo a možná zase budú pálit a z komínú miliřú se zasejc noců povalí plameny.
Snad začne zasejc to kouzlo, moje kouzlo dlouhých expozic.......
#16
Publikováno 25 listopad 2008 - 10:09:58
#17
Publikováno 25 listopad 2008 - 10:12:24
Můj problém je, že odmítám používání jiných citlivostí než 100.
a to je pěkný to sou mezi náma z čistě ortodoxně klasickýho hlediska stejně nejrychlejší "povolený" emulze
#18
Publikováno 25 listopad 2008 - 11:15:18
tyjo krakene, kams na to chodil? jestli se to bude znova zapaolvat - vzal bys mne sebou?"o dřevěném uhlí"
#19
Publikováno 25 listopad 2008 - 15:29:48
Můj problém je, že odmítám používání jiných citlivostí než 100.
a to je pěkný to sou mezi náma z čistě ortodoxně klasickýho hlediska stejně nejrychlejší "povolený" emulze
No podobnej problém mám taky, sice poslední dobu jedu i na 400 pušnutou na 800, ale 90% věcí dělám na stovku.
Ta stovečka, ta jednadvacítka, to je prostě ten von filmeček, že?? Člověk může jen tak koukat, funguje odhadologie, na sluníčku 1/125 a f8 a tak je to takové pěkné, normální,...
Jinak mám stále v hlavě fotku Václava Chocholy "Tanečnice v baru jednou vteřinou"....
Kolega v práci má takovou stříbrnou krabičku, na které může nastavit ISO6400....
#20
Publikováno 25 listopad 2008 - 15:36:49
Kolega v práci má takovou stříbrnou krabičku, na které může nastavit ISO6400....
ó ten se má
#21
Publikováno 25 listopad 2008 - 16:16:25
#22
Publikováno 25 listopad 2008 - 18:57:31
#23
Publikováno 25 listopad 2008 - 22:14:22
ahoj jožko, mam to taky takv krčmách sú tie dlhé expozície skôr taká z núdze cnosť..časy obvykle 1/2 - 1/30(ale to už je super luxus veľa svetla) na 1600. Fotím to z ruky, odpad obvykle obrovský..ale keď to výjde, je to radosť
#24
Publikováno 25 listopad 2008 - 23:14:23
... fotím to z ruky, odpad obvykle obrovský..ale keď to výjde, je to radosť
Já tyhle hospodský taky rád, tož teda když už jsem sem začal postovat vobrázky tak si dovolím eště jeden, bo to je přesně ten případ kerej měl skončit v odpadu a nokonec se vcelku vyvrbil Tmax 400 čas asi 1/8
#25
Publikováno 13 prosinec 2008 - 18:50:20
Čas 1/4 z ruky, objektiv Rokkor 50mm na plnou díru f1,7. Film Ilfordpan 100 v R09.
#26
Publikováno 15 prosinec 2008 - 14:12:19
neopan 400 cas 1/15s v prescysole ef
#27
Publikováno 7 září 2010 - 15:08:33
Aj tak je to vyborny pocit ked tie fotky vyzeraju dobre! Budem skusat dalej!
tunak je este jedna ukazka s tohto fotaku ale tento krat vo farbe.
#28
Publikováno 7 září 2010 - 16:03:53
#29
Publikováno 8 září 2010 - 06:53:05
1/4 z ruky (no, z břicha...) Mamiyou C330.
#30
Publikováno 8 září 2010 - 08:09:25
#31
Publikováno 8 září 2010 - 11:00:49
skoro bych řekl, že dlouhozrukyexpozičníci jsou stejně důležitá skupina, jako pneumatici!
také vznikají krásné věci, které by jinak neměly šanci, kdyby nebylo té odvahy zadržet dech a drrrrržet
#32
Publikováno 8 září 2010 - 11:13:31
#33
Publikováno 8 září 2010 - 16:51:42
#34
Publikováno 9 září 2010 - 18:37:22
#35
Publikováno 9 září 2010 - 18:43:37
#36
Publikováno 9 září 2010 - 20:15:45
#37
Publikováno 9 září 2010 - 20:25:37
#38
Publikováno 9 září 2010 - 21:14:02
důležitá je ta úměra, čím kratší ohnisko, tím dýl můžete držet škoda, že tady není náš širokoúhelní předseda měl by taky radost
#39
Publikováno 9 září 2010 - 21:18:45
#40
Publikováno 10 září 2010 - 05:45:36
zejména širokoúhelníci se nemusejí bát držet
Canon 30V, quantaray 19-35, ILFORD PAN100, 1/15 z ruky
#41
Publikováno 10 září 2010 - 09:40:40
#42
Publikováno 10 září 2010 - 09:49:59
diky, diky. Bohuzel jsou to jen skeny ze zvetseniny na matnym papire, tak je to takhle krapet vyblity.archenare, to jsou fajn fotografie.
Jinak - pisu si film, popr asa a vyvojku, u techhle relativne ridkych pripadu dlouhych exposic si ty exposice pamatuju. Jinak obecne plati priblizna umera: ohnisko v mm=nejkratší bezpečně udržitelný čas. Čim kratší objektiv, tim snazsi prace. Se sedmnactkou jsem bezne udrzel osminu, kdyz jsem se snazil, obcas i vic.
#43
Publikováno 10 září 2010 - 09:54:40
ne, všichni máme papírky a tužky které většinou založíme tak že je už nenajdeme a pak před filmem v tanku zoufale přemýšlíme jakou tam máme nalejt koncentraci a jak dlouho volatto všichni používáte datovací stěny nebo si to někam píšete, jak jste exponovali?
#44
Publikováno 10 září 2010 - 10:09:18
já sem tele a nic si nepamatuju, nicméně některé záběry, či akce - nebo světelné podmínky se zaryjí a drží a kupodivu se dají vyvolat zpátky (tajemník, fp4, vteřina ze stolu, pivo) , což se mi třeba v případě výpočtů, co jsme dělali při hodinách předmětu "strojní montáže" nestává, ale ty nosníky zas tak nepotřebujuto všichni používáte datovací stěny nebo si to někam píšete, jak jste exponovali?
#45
Publikováno 10 září 2010 - 10:40:03
no to jsem se zas rozkecal.
#46
Publikováno 10 září 2010 - 10:56:29
#47
Publikováno 10 září 2010 - 10:59:54
#48
Publikováno 10 září 2010 - 11:16:06
#49 Jirinol
Publikováno 10 září 2010 - 11:26:54
Maco Surveillance PTC400@400, A-49, Minolta XG-M, MC Rokkor 58mm/1,2 @1,2, 1/8s z ruky.
a jedna z archívu - Praktica LLC, CZJ Flektogon 20mm/4, Agfa Isopan 21, A-49, tipl bych na 1/30, bylo hodně šero, co si pamatuju. Takže tohle vlastně není ani dlouhým časem, to je pro 20mm naprosto standartní, pohoda, klídek, kafíčko.
#50 Jirinol
Publikováno 10 září 2010 - 11:42:32
... mám chuť přejít na fotografování pouze na film o citlivosti 100ASA a nižší za špatných světelných podmínek.
jen za sebe: zamlada jsem fotil jen na film citlivosti 15DIN (50), 20 či 21DIN (24 či 27 nebyly běžně k mání, Fomapan 30 byl otřesný, běžně v konfekci kupované vývojky, co byly na pultech, se nehodily na dojení, ty lepší - ORWO - byly pod pultem, takže problém sehnat), největší světelnost skla, co jsem měl, byla 1,8, tudíž se moc špekulovat nedalo, jak nesvítilo sluníčko, tak málokdy byl kratší čas než 1/125, až jsem si začal po pár letech jezdit stopem do Prahy na somra pro zbytky NP7 za 5Kčs/m (to byly sakra těžké háky) , mohl jsem si dovolit víc. Všechno je věcí zvyku. Dnes je to luxus, výběr moderních a výborných jemnozrnných filmů, ze kterých vytaháš tehdy nedosažitelnou citlivost, světelné objektivy za pár babek, takže jen si najít to pravé pro to, co se zrovna chce dělat. Málo citlivé filmy i dnes mají oproti těm citlivějším jednu drobnou nevýhodu - menší pružnost, takže je to jen otázka volby, co všechno ve fotce člověk chce mít, a jak to chce mít - se zrnkem, nebo bez.
4 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 4 návštěvníků, 0 anonymních