předmáčení filmů
#1
Publikováno 1 leden 2009 - 21:04:42
#2
Publikováno 1 leden 2009 - 21:27:35
Přednamáčet se dá vždy vyjma případů, kdy výrobce explicitně přednamáčení nedoporučuje. Myslím, že je to proto, že u některých filmů se do citlivé vrstvy přidává smáčedlo, aby se právě usnadnilo rozlití vývojky po vrstvě.
Protože citlivá vrstva je nasáklá vodou, může proniknutí vývojky do ní trvat o něco déle než při suchém filmu a je tedy třeba mírně prodloužit vyvolávací dobu. To je třeba vyzkoušet.
#3
Publikováno 1 leden 2009 - 22:01:01
Že je smáčedlo přítomno si lze jednoduše otestovat, když v jedné vývojce děláme více filmů. Po každé další várce je vývojka více a více napěněná.
Osobně přednamáčím vždy, jedno jaký film, trix v kinu i ve svitku, fp4 svitkový, fomu v listech. U svitků přednamáčím kvůli bublinám, u listů především kvůli rovnoměrnému provolání.
#4
Publikováno 1 leden 2009 - 23:29:35
Papo to napsal pěkně. O tom přidaném smáčedlu v emulzi jest možné se dočíst např. tady.
Že je smáčedlo přítomno si lze jednoduše otestovat, když v jedné vývojce děláme více filmů. Po každé další várce je vývojka více a více napěněná.
Osobně přednamáčím vždy, jedno jaký film, trix v kinu i ve svitku, fp4 svitkový, fomu v listech. U svitků přednamáčím kvůli bublinám, u listů především kvůli rovnoměrnému provolání.
presne tak, prednamacim u vseho - driv jsem na to obcas zapomnel ale ted uz jsem si zvykl.
Zrovna pred chvili jsem vyvolal 2x5ks Adox CHM400 coz je HP5ka, a ta druha varka uz penila jak svin.
#5
Publikováno 1 leden 2009 - 23:37:50
fotím hlavně na hp5 ,a ta se asi dá předmáčet,že??díky za rady stále je kam stoupat
#6
Publikováno 2 leden 2009 - 00:06:34
#7
Publikováno 2 leden 2009 - 08:47:34
viz linkA pre-rinse is not recommended as it can lead to uneven processing.
Pokud se týká jasně bílých teček, tak to bude asi prach, špatné smáčení vývojkou se projeví jako tmavší (na pozitivu) spíš větší flek.
#8
Publikováno 2 leden 2009 - 08:53:14
#9
Publikováno 2 leden 2009 - 11:34:46
#10
Publikováno 2 leden 2009 - 11:37:40
Skusal som to pri Cibachromoch,co je iny proces, ked mi nevypadavali rovnake farby z jedneho zaberu,problem bol nakoniec v inom.
#11
Publikováno 2 leden 2009 - 11:42:20
#12
Publikováno 2 leden 2009 - 11:44:15
..toto je ale jedna z tem ktore nikdy nemali konca a v oboch taboroch je plno spickovych profikov. ja nie som ani spickovy ani profik ale nikdy som nemal spominane problemy bez prednamocenia.. parkrat som to skusil ale akosi v tom nevidim na zakladne mojich skusenosti prakticky zmysel. ak niekto vola v stocku a nepaci sa mu zafarbenie vyvojky (kt je neskodne) tak to este chapem.. ale napr s zviditelnene bublinky som nezazil. zatial by som sa vsak neodvazil na nejake konkr. stanovisko..
presne tak, to tema je nekonecne - ja je to hodne individualni.
Ja jsem si rekl, ze me to nic nestoji a tak to delam u vseho (minimalne z toho mam lepsi pocit ).
Je to jen minutka navic...
#13
Publikováno 2 leden 2009 - 11:54:50
přednamáčet se nemají tuším kodaky TMay, u HP5 určitě není problém. A Reollei R3 se přednamáčet přímo musí.
Tmaxy jsem předmáčel taky (díky radě JKCZ). Napěněná vývojka bez předmáčení mi dělala nedovolané "obláčky" na krajích filmu.
#14
Publikováno 2 leden 2009 - 12:10:30
#15
Publikováno 2 leden 2009 - 17:52:03
jednou z cest , jak předejít rychlému nárůstu kontrastu v samém počátku
vyvolání u nejvíce exponovaných částí obrazu a spolu s ředěním vývojky ve vhodné kombinaci - film/vývojka - dosáhnout doporučované minimální
doby vyvolání negativu / 5min / , která zaručuje rovnoměrnost výsledků .
Erik
#16
Publikováno 2 leden 2009 - 23:38:23
Vazne ? Myslel som , ze namocenie filmu vyvolanie urychli, alebo zrychli, hned od zaciatku, kedze je uz film "mokry".. Hm...
Dobre, budme detailisti ..
Ale to potom treba ratat aj s hustotami chemie, hustomery niesu drahe, hustejsia chemia reaguje pomalsie... aj tam moze dojst k zmenam priebehu vyvolania.. Ona sa uvadza pri podrobnejsom navode vyvolania, v beznych navodoch nieje.
#17
Publikováno 3 leden 2009 - 10:45:21
a sice, přednamočím li film, můžu tou zbarvenou vodou potom přerušovat? nebo "to" vymyté z emulze by mohlo něco způsobit?
zkoušel jsem to, žádnou vadu nezpozoroval, ale člověk není chemik, aspoň v mém případě
#18
Publikováno 3 leden 2009 - 11:41:31
měl bych zde ještě jeden dotaz k "nevyčerpatelnému tématu"
a sice, přednamočím li film, můžu tou zbarvenou vodou potom přerušovat? nebo "to" vymyté z emulze by mohlo něco způsobit?
zkoušel jsem to, žádnou vadu nezpozoroval, ale člověk není chemik, aspoň v mém případě
Já to teď dle tvého vzoru a v rámci úspor destilvasr dělám taky tak a žáden problém nazatregistrován. Měl jsem tedy z počátku trochu psychický blok nalít ten kolrativní humus zpátky do tanku, ale říkal jsem si :" když to tak dělá Radim, tak to bude ok "
#19
Publikováno 3 leden 2009 - 12:05:15
já odjakživa přednamáčím normální vodou z vodovodu, asi tak 2 minuty ustátou, přerušuju taky, a nakonec i tu FX-4 už ředim taky vodou z vodovodu (a je to stejný, jako když jsem jí ředil destilkou)....
#20
Publikováno 3 leden 2009 - 19:21:04
Destilka ma savy efekt, rychlejsie ti vytiahne antihalacnu vrstvu, alebo cokolvek, co zostalo v emulzii
#21
Publikováno 20 srpen 2009 - 12:30:44
...Napěněná vývojka bez předmáčení mi dělala nedovolané "obláčky" na krajích filmu.
Ano, toho jsem si ted vsiml pri druhem vyvolani HP5 taky. Rikal jsem si, ze je to divne, protoze tim tankem kvedlam jak divej (prvni minuta nepretrzite, pak v kazde dalsi prvnich 10s, posledni tri minuty nechavam stat). Je to teda nejakyma tema bublinkama? Vyvojka mi moc nepeni, ale vicko tanku jakoby vyleza postupne nahoru a musim ho pritlacovat, jakoby tam prave byl tlak. Takze mam predpirat taky? Nevadi to te HP5? Budu muset prodlouzit dobu (koupu v microphenu, vetsinou iso 800)? Nebude to mit nejaky negativni vliv na kontrast, zrno, nebo neco takoveho? Delam pripadne jeste na FP4 a na kinu na ilford pan 400 (tyto dva koupu v ID11 1+3). Mate konkretne s predpiranim techto filmu nekdo zkusenosti? Cim vic informaci, tim lepe. Docela se toho bojim
Jinak ja delam vsecko vodou primo z vodovodu (vzdycky seridim dopredu na 20 stupnu) a misto smacedla pouzivam jar. Po vychytani drobnych nedostatku zpusobenych mou nesetrnosti a pod s tim ted nemam nejmesi problem a negativy jsou perfektne ciste
#22
Publikováno 20 říjen 2016 - 17:01:17
Když přednamočím film (2-3min?) , má to pak vliv na délku vyvolávání ( prodloužit/zkrátit vyvolávací dobu?) , omlouvám se, ale jeden známej mě tím nahlodal, tak se radši zeptám :-/. Díky
#23
Publikováno 20 říjen 2016 - 17:42:19
Přednamáčí se vodou, u které se nepředpokládá, že by měla sama o sobě vyvolávací účinky. Takže čas vyvolávání se nemění, alespoň jsem o tom nic neslyšel.
Ale ani bych se nedivil, kdyby někde měli vodu tak agresivní, že by to s filmem něco mohlo udělat
Vodu pro namočení ale používej ve shodné teplotě, jako pak vývojku.
#24
Publikováno 20 říjen 2016 - 17:46:32
Zpravidla předmáčím dvě minuty; občas zapomenu. Rozdílu ve volání jsem si nikdy nevšiml (když nepočítám bublinky na krajích nepředepraného materiálu).
Chytré knihy říkají, že při časech do deseti minut může mít bobtnání želatiny vliv na pronikání vývojky do emulze, nad deset minut je to prý jedno (soukromě mě přijde, že toho chytré knihy nakecají až až...).
#25
Publikováno 20 říjen 2016 - 20:16:39
MOC dík
#26
Publikováno 20 říjen 2016 - 21:06:27
Já přednamáčím svitek pokaždé 1-2 minuty a účinek jsem zatím nevypozoroval. Proč to dělám? Kvůli srovnání teplot vývojnice a filmu před nalitím vývojky. Nic víc, nic míň.
#27
Publikováno 20 říjen 2016 - 21:49:52
Teď je mám krásně čiré a volám je na stejné časy jako bez predmáčení se stejným výsledkem.
#28
Publikováno 20 říjen 2016 - 21:53:05
Jobo kdesi v ich štvrťročníku odporúčalo namáčať pri rotačnom volaní v procesoroch. Odporúča sa predmáčať 5 minút vodou vytemperovanou na teplotu procesu. Potom sa ako štartovací bod dajú použiť časy pre normálne preklápacie vyvolávanie.
#29
Publikováno 20 říjen 2016 - 22:10:28
Asi jako Kapros - přednamáčím pravidelně všechny svitkové filmy (Trix, Acros), protože se zbavím před vyvoláním antihalační vrstvy (po přednamočení vytéká úplně silně zelená voda - proto většinou ještě opakuji jednu vodu).- časy stejné bez vlivu na kvalitu. Kinofilmy nepředmáčím. Dokonce se někde uvádělo, že některé filmy se přednamáčet nemají, ale nemám čas a chuť to hledat které, mě to funguje. Zdařec Luigi
#30
Publikováno 22 prosinec 2017 - 00:39:49
Pánové, děkuju moc! Nikdy jsem nepředmáčel, tak jsem to teďka zkusil a úplně jsem se zalekl té barevné vody co z toho tekla (byl to totiž prošlý film asi 20 let, moje blbost, ale potřeboval jsem na něčem otestovat, jestli mi dobře přetáčí Kiev 60), tak jsem si myslel, že je to tak barevné, protože jsem nedejbože smyl nějakou světlocitlivou vrstvu, která tam byla vlivem stáří hůře usazená
Tak jsem googlil googlil (protože jsem nevěděl, jak to nazvat česky), nikde jsem nic nenašel, tak jsem se podíval na temnou a za 5 sekund jsem u výsledku Díky moc
#31
Publikováno 22 prosinec 2017 - 12:21:01
Proc vam vadi antihalacni vrstva rozpustena ve vyvojce, presne? Pokud nekdo znovupouziva vyvojku, to bych pochopil, ale znovupouzivani vyvojky u filmu neni doporucovana praxe. Kdysi jsem to delal, ale nestoji to za to. Radsi zvolit jine redeni vyvojky, za ucelem jejiho lepsiho vyuziti.
Antihalacni vrstcu lze pak doprat u preruseni vodou a ustalovac uz je cisty.
Jediny vecny argument mi prijde ten se srovnanim teploty. Ale vyvolavame v obytnych mistnostech, kde nejakych cca dvacet stupnu je.
Mate-li spatne okraje filmu, lijte vice chemie. Pena pod hladinou tekutiny byt nemuze. Drobnejsi bublinky ano, ale stezi si mohu predstavit, ze by se drzely v jednom miste, preklapime-li kazdou minutu. Ja vyvojnici klepnu o ruku (mlatit mou velikou patersonkou na 5 kinofilmu o drez - radsi ne), nikdy zadny problem. Problem jsem mel pouze, kdyz jsem nenalil dost chemie - radsi vic, ale zase at je tam misto na pohyb roztoku behem preklapeni, u zcela plne nelze pohyb ocekvat.
#32
Publikováno 22 prosinec 2017 - 13:36:47
… někomu může vadit, že se antihalačka dostatečně nevypere, jinému je nužno nějaká potřeba temperování…
Prvořadě má předmáčení význam u krátkých vyvolávacích časů, by se vývojka lépe a radostněji pustila do kontinuálního vyvolávání.
Předmáčí se také u rotačního vyvolávání, případně u plochých filmů - ze stejného důvodu.
Osobně jsem, krom práce na „rotačkách“, nikdy nepředmáčel, neboť jsou mé vyvolávací časy zpravidla cca 12-25 min. S antihalačkou jsem u Ilfordů a Kodaků problém nikdy neměl. Doma vyvolávám v rozmezí 20-22 °C, takže ani nějaké temperování (pokud nevyvoláváme v tropech nebo na venkovní latríně na Sibiři) nemá smysl.
… Mimochodem, opakované používání neředěné vývojky význam a své místo v procesu má. Tvrdit, že to za to nestojí nebo není doporučené, je poněkud troufalé…
#33
Publikováno 22 prosinec 2017 - 14:14:17
zrovna jsem chtěl nevěřícně vyvalit oči a zareagovat něčím jako "?!?!?!" na lolův výrok "ale znovupouzivani vyvojky u filmu neni doporucovana praxe."...
Lolo, odpusť mi, tohle může tvrdit jen někdo, kdo nemá ani páru o mnoha desetiletích (už je to stovka let?) úspěšného vyvolávání ve velkých tancích s regenerací vývojky (dokonce i o takovém vyvolávání v malých vývojnicích, ať už s regenerací nebo bez ní, s postupným prodlužováním vyvolávacího času, v malolaboratorních a amatérských podmínkách), a že těch vývojek, jejichž jednorázové použití by bylo jen zhýralým plýtváním, je docela dost.
Kim to napsal hezky.
#34
Publikováno 22 prosinec 2017 - 15:05:38
Ale, ale, tolik zbytecnych emoci.. Urcite je mnoho ruznych vyvolavani. Neni-li upresneno, predpokladam bezne amaterske vyvolavani, ne vyvolavani ve velkych tancich s regeneraci. O tech skutecne nemam ani paru, priznavam se. Tazajici sam o sobe rika, ze je zacatecnik, o regeneraci se nezminuje. Proto zrejme o tento pripad nejde.
Konkretne jsem mel na mysli zminenou vyse HP5, kde Ilford udava kompenzaci +10% casu na litr stocku na film, nebo nejak tak. Tvrdim, ze to za to nestoji. Opet, zalezi jak to kdo vidi, kolik vola, jake chce mit vysledky.. k tomu nutno zminit cenovou politiku 1l vs 5l baleni, kde vetsina lidi skonci u 5 litrovky. Ja jsem takhle kdysi znovupouzival, na tomto forum mi to bylo "vymluveno" a za tuto rady jsem dnes rad - ze jsem od toho upustil.
Neco jsem uz precetl, a skoro nikde, v beznych navodech pro amatery, se znovupouzitim filmove vyvojky nezabyvaji. Ono pri dnesni cene HP5 kolem 150Kc a mnohonasobne mensi cene vyvojky nelze o zadnem "zhyralym plytvani" mluvit. Samozrejmne po financni strance, ktera nemusi byt jedina.
#35
Publikováno 22 prosinec 2017 - 15:06:33
Teda... HP5 volanou v ID11..
#36
Publikováno 22 prosinec 2017 - 15:34:34
#37
Publikováno 22 prosinec 2017 - 15:43:16
tak co ja viem ked vyrobca vyvojky sam udava znovu pouzitie, napriklad Ilford Ilfotec LC-29 : https://www.ilfordph...product_id/547/ strana 8.
#38
Publikováno 22 prosinec 2017 - 19:01:46
No, ono v praxi asi ani tak nejde o one shot nebo opakované volání. Dříve jsme kupovali prakticky všechny práškové vývojky v baleních pro 1 l nebo 600 ml. Z tekutých koncentrátů byl k mání opravdu jenom Rodinal.
Pokud vyvoláte "povolený" počet filmů v průběhu několika málo dnů a prodlužujete podle návodu výrobce volací časy, troufám si tvrdit, že rozdíl mezi prvním a posledním filmem sotva poznáte. Někde jsem se dočetl, že zplodiny volání jsou pro vznik optimálního obrazu potřebné. Také je třeba vzít v potaz, že ředěním např. Atomalu (A49, Fomal, Fotomal...) ovlivníte kontrast, ale také příjdete o ostré malé zrno.
Je rovněž pravda, že kdysi stálo balení A49 od ORWO na 600 ml 6 Kč. Film za pětikačku, ustalovač za 3,-, papíry za lacino... Proč až tolik špórovat?
#39
Publikováno 27 prosinec 2017 - 08:21:59
#40
Publikováno 27 prosinec 2017 - 09:28:11
D-76/ID11 v riedenom stave dava ine vysledky, ako v riedenom. Ide o koncentraciu siricitanu: pod 80g/liter to uz nie je fyzikalno-chemicke jemnozrnne vyvolavanie. Kto sa o to sidi nezmyselnym riedenim, ten nezazil, co je pekna fotografia. Urcite by som neriedil pri fotografovani krajinky. A urcite nie, ked ide o ziskavanie nejakej tej citlivosti naviac. Ak Push s D-76, potom iba v neriedenom stave.
Riedenie nie je otazka ekonomiky, je to snaha o zisk ostrosti, menej siricitanu vedie k ostrejsiemu zrnu (ale i vacsej zrnitosti). Spolu so standovym vyvolavanim sa ostrost zvyrazni vyznamnym sposobom.
Ekonomiku v tom nehladajte.
#41
Publikováno 27 prosinec 2017 - 10:43:03
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních