Portrétní objektivy na velký formát - archiválie
#1
Publikováno 4 únor 2009 - 15:00:18
Líbí se mi staré hollywoodské portréty, jaké dělal ve 30. letech třeba Hurrell nebo C. S. Bull, proto moje první volba padla na objektivy Wollensak Verito, s nimiž oba pracovali (http://wfwhitaker.com/tech/verito.htm). Jejich ceny na eBayi nejsou zrovna malé, tak bych se rád zeptal, jestli s nimi má někdo osobní zkušenost a jaké jsou případně alternativy jiných značek, včetně starších mosazných objektivů z přelomu století.
Uvítám také jakékoli další postřehy ohledně montáže (vím, že u Magnoly možná nastane problém s průměrem tubusu a velikostí destičky, případně se stabilitou při velkém výtahu s těžkým sklem), ohledně závěrek (stačila by mi jednoduchá Otevřít/Zavřít) a toho, na co si dát při výběru pozor. A samozřejmě i jiné dobré rady od velkoformátníků-portrétistů. Díky!
#2 Anonymous
Publikováno 4 únor 2009 - 15:12:08
#3
Publikováno 4 únor 2009 - 15:21:53
Na stránkách Jima Galliho jsi asi už byl, je tam spousta skel, ukázka bokehu (krakene prosímtě, neptej se co je bokeh )
já mám heliar v ohnisku 240, magnolích 13x18 to vykryje určitě, dělám s tím na krátko i na 8x10. 360 ohnisko už na magnolu asi nedáš, pochybuju. A ani nevím, jestli nutně musíš mít ohnisko v rozsahu atakujícím 400m. Já bych klidně zkoušel i kratším, resp. když dělám nějaký ksichtík, tak to mastím záklaďákem.
ale na vf ksichtíky jsou tu jiní experti, určitě se ozvou
#4
Publikováno 4 únor 2009 - 15:25:58
#5
Publikováno 4 únor 2009 - 15:31:30
#6 Anonymous
Publikováno 4 únor 2009 - 15:38:23
nevim jestli jsem povolany portretista velkoformatnik ale par jich uz za sebou mam. A vcelku durazne varuji pred objektivy bez zaverek. Ono mit model ktery vydrzi civet bez hnuti cca 1/2s nebo delsi cas neni uplne snadne sehnat.
Neco jineho je mekky portret a neco jineho je rozmazany portret pohybem. Sam mam rad take mekke portrety s minimalni hloubkou ostrosti ale vse ma miru.
Tele xenar 360/5.5 je vyborna volba pro portretni fotku, mel jsme ho a dnes trosku lituji ze jsem ho prodal.
Jako spickovy portretni objektiv lze sehnat treba heliar ale problem v obrovske vaze, rozmerech a v neposledni rade neexistence zaverek u 250 a vetsich. U kardanu a studiovych masin lze resit packard zaverkou na magnole bez sance. Pokud je k disposici atelier lze vse resit exponovanim blesky, sam jsem to zkousel, da se to ale neni to moc pohodlne a prijemne jak pro fotografa tak pro model.
PS. Magnolu neznam ale pocitejte u portretu s 2nasobnym vytahem.
PPS. nebal bych se zakladaku pri trose naklonu uz vubec
A konecne rada nakonec staci trosku rozsroubovat objektiv a hned je z nej mekce kreslici, stejnou sluzbu udela puncocha. Nebo filtr namazany vazelinou atd atd. Zmekcit lze ale doostrit uz nikoli.
Heliar exponovano blesky pozor 340kb
#7
Publikováno 4 únor 2009 - 16:36:40
#8 Anonymous
Publikováno 4 únor 2009 - 16:49:23
Díky Dany za postřehy, ten portrét se mi moc líbí, ale koneckonců je na něm vidět něco, bez čeho si vf portrét zatím moc neumím představit, totiž fixovaná pozice. A pokud už teda portrétovanou osobu o něco opřu, pak mi zase ta vteřina tak šílená nepřijde (to už se tu tuším někde řešilo). Ale hlavně pokud jedinej dostupnej materiál je Foma 100 a pracovní clona cca 8, tak mi obávám se kratší časy (podotýkám že v interiéru a bez blesku) stejně moc nehrozí. Tolik k té závěrce... Ale třeba bude praxe jiná
Tady je fixovana kuli tomu heliaru a neexistenci zaverky ty oci u te 1s apod vypadaj vetsinou fakt velmi nehezky. Uvidis sam.
#9
Publikováno 4 únor 2009 - 18:49:56
#10 Anonymous
Publikováno 4 únor 2009 - 18:59:04
Můžeš to (ty chyby) nějak rozepsat? Nebo podebatujeme na srazu?
#11
Publikováno 4 únor 2009 - 19:32:20
byly to začátečnický boty někoho, kdo neví, jak se chová negativ řádově větší než kino a s tim související fyzika... prostě sem to dělal jakoby všechno (skoro) stejně. fotil sem cikány v ostravě a bylo mně divný, že byly pokaždý nevostrý. ale možná až zkusim nějaký necikány....
#12
Publikováno 4 únor 2009 - 19:51:09
#13
Publikováno 4 únor 2009 - 20:24:42
Tady je fixovana kuli tomu heliaru a neexistenci zaverky ty oci u te 1s apod vypadaj vetsinou fakt velmi nehezky. Uvidis sam.
Teď asi moc nechápu, ale tím lépe, vysvětlováním se spousta věcí vysvětlí Píšeš, že expozice je provedená bleskem, pak ale čas závěrky nehraje prakticky roli. Mylel jsem si (a pořád ještě myslím), že fixace je nutná hlavně kvůli tomu intervalu od zaostření přes provedení těch asi pěti úkonů až po expozici. Aspoň co jsem zkoušel, tak i když model seděl, ale nebyl opřenej nebo jinak fixovanej, tak se mi za těch pár vteřin z ostrosti vždycky odporoučel. I když třeba jen o centimetr.
jinak já se závěrce samozřejmě nebráním jenom vím že to asi bude problém a u většiny expozic stejně skončím na béčku (a přes něj zase dám při troše snahy i tu patnáctinu)
#14
Publikováno 4 únor 2009 - 20:30:12
#15 Anonymous
Publikováno 4 únor 2009 - 20:30:46
Tady je fixovana kuli tomu heliaru a neexistenci zaverky ty oci u te 1s apod vypadaj vetsinou fakt velmi nehezky. Uvidis sam.
Teď asi moc nechápu, ale tím lépe, vysvětlováním se spousta věcí vysvětlí Píšeš, že expozice je provedená bleskem, pak ale čas závěrky nehraje prakticky roli. Mylel jsem si (a pořád ještě myslím), že fixace je nutná hlavně kvůli tomu intervalu od zaostření přes provedení těch asi pěti úkonů až po expozici. Aspoň co jsem zkoušel, tak i když model seděl, ale nebyl opřenej nebo jinak fixovanej, tak se mi za těch pár vteřin z ostrosti vždycky odporoučel. I když třeba jen o centimetr.
jinak já se závěrce samozřejmě nebráním jenom vím že to asi bude problém a u většiny expozic stejně skončím na béčku (a přes něj zase dám při troše snahy i tu patnáctinu)
Ja nemam az tak problem s modelem co se tyce udrzeni hlavy na pozici to vetsinou zvladnou. Vetsi problem s tim, ze treba fotis 1/2s a model udrzi kamenou tvar ale hur uz oci, ktere vetsinou chces zrovna ostre. To by chtelo ukazat na fotce, takhle je to pro mne tezko popsatelne.
Jeste k tem sklum, mam 375/6.3 Caltar v illex 5 zaverce, na portret vynikajici sklo.
#16
Publikováno 4 únor 2009 - 20:41:35
#17
Publikováno 4 únor 2009 - 20:49:47
Zmínil jsi se o Tele-xenaru 360/5.5. Sleduju ho už nějakou dobu a nevypadá špatně, jak si stojí s kvalitou kresby z pohledu krajináře (je poněkud těžší, ale zase nevyžaduje velkej výtah, je to pořád jenom tele, žejo)? Na netu se hodnotí dobře, sám výrobce píše že je skvělej a Tele-arton ještě lepší (a neakceptovatelně větší a těžší), ale věř si výrobcům
Dík.
#18 Anonymous
Publikováno 4 únor 2009 - 21:20:39
#19
Publikováno 4 únor 2009 - 21:33:45
#20
Publikováno 4 únor 2009 - 21:36:27
Trošku jsem se bál té "nezvyklé" konstrukce, nižší clony než těch 11 mě příliš netrápí. Jestli ho časem potkám, tak vím, na čem jsem (na eBay dneska jeden šel za 200$, rezervace ale nepřekročena).
#21 Anonymous
#22
Publikováno 4 únor 2009 - 21:47:10
zdar, hlásim se do klubu - i mně to dlouhodobě zajmá. musim se přiznat, že mý portréty (cca deset let zpátky) s magnolou nedopadly moc dobře. dneska bych ty samý chyby už asi neudělal, ale stejně souhlasim s danym, že to nebude žádná čurina. nevim jaký máš zkušenosti s portrétama vobecně, ale svýho času mně do značný míry uspokojil v tomhle směru střední formát a ani tam to nebylo voproti kinu úplně jednoduchý...
co se stalo, že už tě neuspokojuje?
#23
Publikováno 5 únor 2009 - 07:46:59
#24
Publikováno 5 únor 2009 - 08:59:52
VF je vyzva
#25 Anonymous
Publikováno 5 únor 2009 - 09:10:10
Navic mam pocit z toho jak pravidelne pises ze si venoval znacne mnozstvi casu vymazleni zvetsenin ze SF. A Tomu VF uz jsi tolik nedal.
Ono vyvolavat pro kontaktni kopirovani a zvetsovani je kazde trosku jina disciplina. Obrazek idealni pro kontakt se ti bude hur zvetsovat a ten pro zvetsovani jde hodne spatne kontaktovat.
Jako posledni vec zvetsenina z SF a kontakt 8x10 rozhodne nikdy nemuze vypadat stejne pokud se nedela nekde neco spatne.
Jinak s tebou naprosto souhlasim, nejdrive bych zapremyslel co vlastne u VF portretu hledam a proc to chci zkusit ono je to uplne jina disciplina nez portret kinem nebo SF masinkou.
#26
Publikováno 5 únor 2009 - 09:31:30
#27
Publikováno 5 únor 2009 - 09:42:50
#28 Anonymous
Publikováno 5 únor 2009 - 09:46:39
Danny : Na náklony samozřejmě vůbec nezapomínám,dokonce mám těsně před doděláním jednu věcičku,která by měla spojit operativnost SF se všemi výhodami náklonů / něco na způsob flexbody,ovšem za ceny plně odpovídající platům ve zdejší kotlině - pozor,žádný hajzlzvon/.Po otestování,jestliže se zadaří,udělal bych na to téma tady nějaký pokec.Jinak srovnával jsem zvětšeninu s 13x18,ne 18x24,což je také dost rozdíl.
Uz mlcim
#29
Publikováno 5 únor 2009 - 10:22:50
a co když mám prostě ujasněno, že chci dělat portréty VF? je to hloupá, nezralá, nepromyšlená, pocitová, iracionální pohnutka. takřka bych řekl.... fotografická.
#30
Publikováno 5 únor 2009 - 10:59:55
#31
Publikováno 5 únor 2009 - 12:08:45
jen že jsou i takoví blázni mezi náma a taky chtí
#32
Publikováno 5 únor 2009 - 13:45:26
nevíte někdo o odkazu, kde bych si to prohlédl na kameře přidělané?s tou zaverkou bych se uplne stejne jaky Dany primlouval aspon za packarda. klobouckovat je hruza i treba jen 1-2 vteriny. aspon ja to tedy nezvladam - kdyz chci vychytat pravy okamzik pro expozici a pritom nerozhybat kameru - proste nestiham byt ocima tam i tam.
hledal jsem "film" na youtube a nenalezl
ono se to vlastně vylučuje, proč by velkoformátník něco fotil digitálem, nebo digikamerou a někam to posílal, ale třeba víte o odkazu
ne, na živo jsem se s tím ještě nesetkal a do dubna daleko
#33
Publikováno 5 únor 2009 - 13:49:16
zdar, hlásim se do klubu - i mně to dlouhodobě zajmá. musim se přiznat, že mý portréty (cca deset let zpátky) s magnolou nedopadly moc dobře. dneska bych ty samý chyby už asi neudělal, ale stejně souhlasim s danym, že to nebude žádná čurina. nevim jaký máš zkušenosti s portrétama vobecně, ale svýho času mně do značný míry uspokojil v tomhle směru střední formát a ani tam to nebylo voproti kinu úplně jednoduchý...
co se stalo, že už tě neuspokojuje?
no jak napsal jura - je to výzva - proč mít něco "jenom" výborný, když to může bejt špičkový, žejo
ale vážně, kdo má takovej ten zvláštní čmuch pro vf věci a má to rád, tak to prostě chce. klidně trochu mázlý, měkký a kdovíjaký, ale vf...
#34
Publikováno 5 únor 2009 - 13:51:59
U středoformátu jsem postupně opustil všechny systémy s výměnnými skly a kopajícími zrcadly, abych získal možnost fotit z ruky i za dost šílených světelných podmínek. Tím chci říct, že 90, spíš 95 procent mých portrétů (prostě "lidí") vzniká dvouočkem na čtyřstovku. Mám ještě takový Pentacon Sieben (upravený Pentax 67), abych mohl občas použít Biometar 120 nebo Sonnar 180, ale práce s tím je úplně jiná. Foťák je na stativu a model musím mít natolik pod kontrolou, že to až hezký není. Ale právě proto, že vím, že tu kontrolu získat lze (je to řekněme kombinace vhodného modelu a odpovědné práce uspávače hadů), tak prostě CHCI tenhle typ fotek zkusit s VF - samozřejmě bez nějakých velkých počátečních iluzí a s tím, že hlavním nástrojem zůstane rolejflex.
Mimochodem, zmínka o nákladech je podstatná, jestli jsem na záčátku uváděl ten Hollywood, tak tam nešlo ani tak o ty cvičené opice (stars), jako spíš o to, že za jedno čtyřhodinové sezení exponoval fotograf (s pomocí dvou asistentů) 200 až 300 listů 8x10. A laborka mu to do druhého dne zpracovala...
#35
Publikováno 5 únor 2009 - 14:46:58
No právě . Jenže o této "drobnosti ",včetně o "kapku" jiné charakteristice materiálů se raději moc nemluví. Ale jinak samozřejmě není nad vlastní zkušenost,o tom žádná.Je třeba si to sám vyzkoušet,když už nic,tak aby měl člověk trochu nadhled nad různými na netu milionkrát opakovanými pravdami,které už ale bohužel za současných podmínek až tak pravdivé být nemusí.Hodně zdaru v práci.
#36
Publikováno 5 únor 2009 - 15:26:38
Teď jsem uvažoval o tom, co psali jkcz a dany o ohniscích (nepřehánět to s délkou). Ono je to vlastně logický, protože u klasickýho portrétu hlava+ramena atakujeme s VF zvětšení 1:2 až 1:1 (mluvím o 18x24). To znamená, že výtah je dvojnásobnej až čtyřnásobnej oproti nekonečnu a drasticky se tím zvětší zobrazovací kruh, takže to co bude na negativu, bude ve skutečnosti odpovídat jen zlomku původního úhlu zobrazení. A potom že crop faktor přišel až s digitálem
#37
Publikováno 5 únor 2009 - 17:02:00
Práce s VF kamerou je zcela jiná a vyžaduje dovednosti které se s menším (boxíkovým) formátem nenaučíte. Zručnost za VF kamerou se nedá získat za rok.
Je k tomu potřeba vzdělání, nadání, prostředky, manuální zručnost, trpělivost a v neposlední řadě vhodné prostředí - ateliér.
Pokud toho všeho dosáhnete, zcela jistě, obrazovou kvalitou portrétů, předčíte jakékoli pokusy o portrét se SF!
Ty nejhorší tvůrce VF portrétů někdy dohoníte i s SF, ale ty dobré nikdy!
A jen na okraj:V pozitivním zpracování kontaktu můžete dělat všechny úpravy stejně jak při zvětšování dokonce ve větším pohodlí, protože se nemusíte obávat rozhýbání zvětšováku.
#38
Publikováno 5 únor 2009 - 18:26:23
#39
Publikováno 5 únor 2009 - 23:42:09
Tohle mne také velice zajímá. Můžeš to prosím trochu rozvést..?Existují jiné a to velmi pohodlné portrétní kamery
Promiňte odbočku: asistenti:
-fotograf exponoval (s pomocí dvou asistentů) 200 až 300 listů 8x10.
Já asistenty moc nikdy nepoužíval, ale z těch asi 2-3 byli 2 úplně skvělí. Zvlášte ten druhý teďka posledně: s jeho pomocí (a pomocí jeho kazet, které už přivezl založené) jsem za 1/2 hodinové sezení exponoval 4 listy behěm tak... no možná 15 vteřin. Když pak odjel domů do Liberce, tak jsem se pokoušel vysvětlit zůstavšímu kamarádovi, co po něm chci, ale byl to nebetyčný rozdíl, přestože se kamarád snažil a je velmi učenlivý a přizpůsobivý.
Podstatné je, aby asistent vždy věděl, co se děje. Pak je to pro fotografa-operatéra velké ulehčení a práce skvělá.
Tímto bych rád pooděkoval před naseděnou TK mému 2. a zatím nejlepšímu VF asistentu Davidu Simethovi.
DÍKY!
#40
Publikováno 6 únor 2009 - 00:26:45
...
Práce s VF kamerou je zcela jiná a vyžaduje dovednosti které se s menším (boxíkovým) formátem nenaučíte. Zručnost za VF kamerou se nedá získat za rok.
Je k tomu potřeba vzdělání, nadání, prostředky, manuální zručnost, trpělivost a v neposlední řadě vhodné prostředí - ateliér.
Pokud toho všeho dosáhnete, zcela jistě, obrazovou kvalitou portrétů, předčíte jakékoli pokusy o portrét se SF!
Ty nejhorší tvůrce VF portrétů někdy dohoníte i s SF, ale ty dobré nikdy!
Já bych k tomu snad ještě dodal: sviním ani perlu A už bez ironie, ty pohodlné velkoformátové kamerky by mě také zajímaly.
#41
Publikováno 16 únor 2010 - 02:22:26
http://www.aukro.cz/...21cm_1_4_5.html
kdyžtak mám účet kompatibilní í s allegro.pl ale musíte si domluvit dopravu(přinejhorším pomůžu).
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních