obsah a forma
#1
Publikováno 24 February 2009 - 12:18:30
Například forma vs. obsah. Věčný souboj dvou veličin, jak to máte vy?
Pilujete hlavně formu, tj. tonalitu, zrno, zónový systém? A nebo vás diskuze o ideální vývojce nechávají chladnými a raději přemýšlíte, jestli je to lepší mázlé nebo ostré a nebo se rozčilujete nad prošvihnutým (rozhodujícím) okamžikem?
Co je pro vás důležitější?
#2
Publikováno 24 February 2009 - 12:32:00
předně já fotografuji kvůli fotografování - procesu. výsledná fotografie je mi nějak už ne tak blízká proto asi nejsem vhodný přispivatel.
nicméně to, zda je něco mázlé či ne, to je pro mě stále nějak ta forma... nevím.
budu rád, pokud mi to toto téma ujasní.
#3
Publikováno 24 February 2009 - 12:35:10
#4
Publikováno 24 February 2009 - 12:47:01
Takže se snažím pilovat i základy jak neg.,tak poz.procesu.
Ale nyní k tématu - je pro mě důležitý obsah, ač se mi ne vždy daří jej dostat na papír. Snažím se fotit taková trošku zasmušilá témata vyvolávající různé pocity - někdy příjemné někdy až trošku depresivní - a teď se dostávám k formě. S tou dost bojuji vzhledem ke slabému zvládnutí procesů, abych vlastně dokázal správně vyjádřit onen obsah. Stále zkouším a hledám správné kombinace film/vývojka/vyvolávací proces..
Možná mi tu časem zdatnější spoustu věcí osvětlí a nebudu je muset složitě nacházet já, za což budu velmi vděčný
#5
Publikováno 24 February 2009 - 12:54:43
už samo to, že sem si zvolil klasickej proces, u mně do určitý míry předurčuje lecos z vobojího. mam to dlouhodobě hodně propojený - určitej estetickej kánon, kterej vyznávam se mi ve svý formě i obsahu celkem pěkně doplňuje
#6
Publikováno 24 February 2009 - 12:55:47
Naopak, jedinec, ktorý je obdarený (alebo si to aspoň myslí) neuchopiteľným a ťažko popísateľným slovom "talent" bude na technickú formu nahliadať zhora, a bude presvedčený o nadradenosti obsahu, zdelenia.
V ideálne profesionálnej sfére by obe zložky mali ísť ruka v ruke (sú to zložky jednej veci, že), aj keď výnimky na strane výborného obsahu a horšej technickej kvality existujú.
Ja, ktorý nemám veľmi hlavu na teórie (zone system, grafy, tabuľky) ani trpezlivosť, si hovorím, že by som sa mal sústrediť radšej na obsah. Samozrejme, snažím sa mať aspoň trochu súdnosť a venujem technickej kvalite "moje osobné maximum".
Premakané technicky dokonalé fotografie bez obsahu sa mi nepáčia, považujem ich za prázdne, ale obdivujem ich tvorcov za trpezlivosť, šikovnosť a ticho im závidím
Vďaka za zaujímavú otázku,
Ď.
#7
Publikováno 24 February 2009 - 13:04:34
Naše fotografie má na diváka nějak působit, jinak řečeno vyvolávat emoce. Někdo dává přednost formě, někdo obsahu a někdo používá oba přístupy rovnoměrně.
Netroufám si říct, co je lepší, protože si myslím, že každá cesta může vést k cíli, ale osobně považuji obsah za klíčový s tím, že forma by měla být alespoň dostatečná aby obsah nedegradovala, když už jej nedokáže podpořit.
#8 Snek
Publikováno 24 February 2009 - 13:11:51
Sám jsem měl vždy spíše problém s obsahem, jeho hledáním. Když mi chybí inspirace, raději nefotím. Dříve jsem se k věci stavěl tak, že než abych fotil na sto způsobů zátiší typu banán/jablka v míse na stole, to raději nebudu fotit nic. Asi to ale byla chyba, rychleji bych vypiloval techniky, detail, formu ....
Duší jsem člověk kterej rád poznává, cestuje, fotí ve městě, v přírodě. Města / lidi v nich jsou u mě spíše o zachycování atmosféry, okamžiku, nálady, tj. v takových situacích se spíš vztekám nad propásnutou chvílí, nepohotovostí a nepřipraveností. Naopak příroda mi umožňuje práci šnečím tempem, pomalu, s rozmyslem; no a taky mi dokazuje, že v ní nic neokecám, tam je potřeba jak obsah, tak forma - obojí potřebuju k tomu, abych nebyl s výsledkem práce zklamanej.
Co tedy, obsah nebo forma? U mne pravděpodobně obsah, asi zejména proto, že k dotažení snímku formou mi zatím chybí zkušenost, neovládám řemeslnou část tak dokonale, jak bych si přál. Ale učím se a učím se rád, jak už tu někdo zmínil, baví mne celý proces, a to i přes to, že na konci toho procesu třeba nejsem tak úplně spokojen s výsledkem.
#9
Publikováno 24 February 2009 - 13:20:41
pánové, děláte mi radost. Vaše příspěvky, každý jiný a přesto k tématu
...že forma by měla být alespoň dostatečná aby obsah nedegradovala, když už jej nedokáže podpořit.
to je to
když už přijde na papír něco obsahově dobré, aby technické zpracování a zvolený formát filmu odpovídal tomu, co si téma a velikost zvětšeniny zaslouží
jinak od přehršle formy a těch záležitostí se snažím odpoutat i když to tak dle mých přípěvků všelijakých diskusí nevypadá...
hodlám nyní postupovat způsobem:
jednou a dost
pokud něco technicky vyjde dle představ, postup zaknihuju a budu jen mírně upravovat a používat stále
nic dalšího nezkoumat, ale tvořit
no a pak někdy sem tam něco nového, ale jen okrajově
například nyní mám doma zvětšeninu se synkem s výrazem, který tříleté děti obyčejně ještě nemají - obsah pěkný, forma pokulhává (převoláno/novej filmxvývojka)
tomu bych se chtěl vyhýbat, takovým situacím
#10
Publikováno 24 February 2009 - 13:28:50
ale kde jsou ty hranice? když fotografuji, formuji obsah. když zvolím nějakou vývojku vědomě, dávám obsahu formu, aby ten se zpětně mohl zamýšlěným obsahem stát.
je tuze těžké měřit "dostatečnou" míru formy.
je důležité vymezit "obsah" abychom to mohli nějak prodebatit. tak kdo se toho ujme? ať máme první článek do časáku
#11
Publikováno 24 February 2009 - 13:43:33
ale hranice si netrúfam nakresliť. to treba popremýšľať, to je pravda.
Ď.
#12
Publikováno 24 February 2009 - 13:45:07
To je velmi pěkně řečeno.nevím, dle mého to vede k jednoduchému provolání: obsahje hlavní, forma důležitá
Samozřejmě vše je relativní a pojmy obsah a forma se mnohdy prolínají. Někdo dokonce považuje formu za tak důležitou, že ji povýší na obsah.
Je mezi námi někdo takový?
#13 Anonymous
Publikováno 24 February 2009 - 13:56:40
#14
Publikováno 24 February 2009 - 14:01:13
keď zoberieš svoju čb fotku a prekopíruješ ju na obyč. kancelársky papier, práve si zmenil formu a dal si prednosť obsahu.
ale hranice si netrúfam nakresliť. to treba popremýšľať, to je pravda.
Ď.
nu, snad. ale abychom se ještě neobohatili o pojem médium...
nicméně jsou i jiné "formy" jež jsou dle mého od obsahu mnohem hůře oddělitelné. jako ta neostrost
#15
Publikováno 24 February 2009 - 14:05:47
#16
Publikováno 24 February 2009 - 14:10:31
ale zase, jaký je poměr mezi "formou" a "výrazovými prostředky"
#17
Publikováno 24 February 2009 - 14:12:25
Mno něco bych k tomu taky napsal. Ale bojím se, že by to bylo bezobsažné. Nejsem totiž nějak ve formě...
#18
Publikováno 24 February 2009 - 14:14:47
#19
Publikováno 24 February 2009 - 14:16:28
"analogová forma" se předpokládá tak nějak samozřejmě , že jo
jasná, jen udržuju konverzaci
#20
Publikováno 24 February 2009 - 14:38:58
Když fotím tak mi sice jde vždy o obsah, ale snažím se hned při záběru uvažovat i o formě - čím a jak to zpracuju, aby to vypadalo tak, jak jsem zamýšlel. No a tady je právě ta "neostrost" hranice obsah x forma. Respektive je to ten bod, kde forma ovlivní obsah a obsah formu.
Jsem sice hračička technik, co se hodně zabývá právě technickou stránkou věci, ale jak kouknu do hledáčku/hranolu/na matnici je obsah to hlavní co mě zajímá a v ideálním případě nastává "tvůrčí tranz" kdy mě technika může tak leda naštvat tím, že se něco pokazí.
Přiznávám se dobrovolně, párkrát se mi už stalo, že z nutkavé potřeby něco obsahově zajímavého zachytit jsem nepohrdl ani digitální technikou , když analogová nebyla po ruce-a jsem rád, že ty záběry mám. Vím, že analogově bych to zachytil lépe, mimo jiné právě pro lepší znalost formální stránky věci.Ale obsah těch snímků mi stál za ten digitální hřích. No a aspoň jsem se po těchto zkušenostech naučil mít při sobě vždy tzv. "foťák poslední záchrany", abych mohl vždy fotit na film.
#21
Publikováno 24 February 2009 - 14:51:18
#22
Publikováno 24 February 2009 - 14:59:05
standa: já ti to mam zas takový nějaký spojitý, de to ruku v ruce. jak se dostanu dál v jednom, hned to chce víc i v druhym, případně si to tu změnu samo vynutí. například dneska v noci sem se dostal zasejc vo kousek dál s kombinovánim různejch pozitivních vývojek s různejma negativama a papírama. v podstatě nedobrovolně, omylem, chybou... a už mam v hlavě, jak sem viděl ty výsledky, nový vobrazy, co mě k tomu najednou napadaj. předtim tam přitom nebyly. tak já myslim, že je to vážně všechno tak pospolu, dohromady, v rovnováze...
#23 Anonymous
Publikováno 24 February 2009 - 15:20:00
A kolik času věnujete pilování formy a kolik pilování obsahu?
Ja to mam tak ze chci neco sdelit, ukazat myslenku nebo popsat a k tomu zvolim pro sebe adekvatni formu kterou umim a jsem schopen zpracovat.
Treba ted se snazim zachytit jedinou fotografii (portretem) cloveka. Formu jsem si jasne nadefinoval predem a valcim s obsahem. Par veci si myslim ze mam.
Cas nad formnou jsem piloval uz driv a dal to neresim. Abych rekl pravdu tak nad formou moc nepremyslim fotim tema strojema co mam k disposici a pokousim se studovat portretni malbu a fotografii, svetlo a casem treba neco bude.
#24
Publikováno 24 February 2009 - 15:29:18
nejde mi o to, chytat někoho za slovo. jen by mě zajímalo, zda je takto položená otázka ke zodpovězení.
#25
Publikováno 24 February 2009 - 15:33:42
Tolik času, kolik je ho zrovna k dispozici. No a teď vážně.
Komoru nemám stálou, takže pilování procesu věnuju prostě veškerý čas, kdy je v provozu. Formě asi dávám momentálně víc času, ale je fakt, že obsah si to plně vynahrazuje využitím mozkové kapacity při focení. Je to daný i tím, že komoru jsem obnovil celkem před nedávnem, tak se snažím znovu zapracovat do procesu. Ale jak psal RHx, chci jít cestou - tohle se mi na tohle osvědčilo, tak to budu používat a nebudu zbytečně experimentovat. Tedy kromě případů, který si o to budou vysloveně říkat.Čímž se přesunu výhledově do stavu, kdy budu řešit převážně obsah a formu jen co si nutnost vyžádá.
Mamiak: Asi tě i potěší, že řečený fujpřístroj je už asi dva roky na pravdě bóží(no spíš v pekle), neboť rodinnou péčí došlo k oddělení čipu od zbytku obvodu , což v první fázi oddělování vyvolalo vznik skoro černobílých, zajímavě deformovaných záběrů-jasně pochopil, kam mě srdce táhne . Jinak ty zaznamenáníhodné záběry z něj jsou prakticky dva, jeden vznikl v situaci "sakra že já si nevzal ten foťák", druhý jako "náhled", který mi zbyl poté, co mi v labu zmršili barevnej film(prach, otisky, škrábance, prostě vše co připadá v úvahu) Holt elementálové nebyli tehdy nakloněni.Jsou pro mě takový memento, že prakticky neexistuje situace, kdy mít u sebe pořádnej foťák je zbytečný.
#26 Anonymous
Publikováno 24 February 2009 - 16:07:42
a mohu se optat, co tedy studuješ? při hloubání nad malbami a fotografií. já jsem děsně otravnej, ale mě ten rozdíl je vlastně čím dál nejasnější.
nejde mi o to, chytat někoho za slovo. jen by mě zajímalo, zda je takto položená otázka ke zodpovězení.
Nechapu otazku o jakem rozdilu mluvis. Ja taky zadnou otazku nepokladal.
Vzhledem k tomu ze sam narazis okamzite o chytani za slovo tak mi to pride jako primarni motiv, nebo ne?
Co studuju (neni to uplne presny vyraz) prohlizim si je presnejsi. Nezajimaji me vyklady kohosi, pokud k obrazu nebo fotce nepoda autor vysvetleni sam. Proto si jen prohlizim co se mi libi a premyslim nad tim proc se mi to libi a predstavuji si proc to onen kumstyr asi udelal tak jak to udelal.
Ja mam hrozne treba Durera jeho kresby i malby, ale sam malovat neumim. Skousel jsem to ale neni to ono a tak alespon fotim. Libi se mi tradicni nebo konzervativni portretni tvorba. A snazim se jednou fotkou vystihnout cloveka.
Prohlizim si obrazy a fotografie ktere se mi libi a premyslim co je to za lidi a proc je autor zachytil tak jak je zachytil. Treba Yousuf Karsh jeho fotografie Winstona Churchilla je pro mne spickovej portret. Premyslim proc ho fotil v tomhle prostredi, proc tohle svetlo v kontextu jakej byl Churchill. http://farm1.static...._9a3aff8483.jpg
Vetsinou u modernejsich fotografii u portretovanych o kterych muzu neco zjistit pak hledam info jaky ten clovek vlastne je nebo jak se prezentuje. A snazim se si to dat do souvislosti s fotografii ktera me zaujala.
#27
Publikováno 24 February 2009 - 16:30:59
co se týče toho, jak se lidé snaží prezentovat - to je taky težké, že? oddělit to, co je na fotografovaném fotografovaného a co je fotografovo.
jinak mluvím stále o rozdílu obsah-forma.
primární motiv je, aby než začneme o nečem rozmlouvat bylo zřejmé, že si pod tím představujeme totéž.
#28 Anonymous
Publikováno 24 February 2009 - 16:59:31
jde mi o to, zda máš to co hledáš na dotografiích / malbách za obsah, či za formu. zda po zaujetí obsahem hledáš formální důvody toho. proč ta fotografie působí jak působí - jak toho bylo dosaženo, čili zřejmě formu.
co se týče toho, jak se lidé snaží prezentovat - to je taky težké, že? oddělit to, co je na fotografovaném fotografovaného a co je fotografovo.
jinak mluvím stále o rozdílu obsah-forma.
primární motiv je, aby než začneme o nečem rozmlouvat bylo zřejmé, že si pod tím představujeme totéž.
Ano a muzeme od znova, proto se vetsinou do takovych to debat nemicham, nekoho bavi do nekonecna rozebirat teorie, duvody a podobne veci pro mne naprosto nesmyslne a zhola zbytecne.
Protoze vzdy se najde nekdo kdo akorat lepe vladne slovem. Pro kazdeho je hranice formy a obsahu nekde jinde a proto se vzdy najde nekdo kdo to bude rozporovat.
Ja jsem si ty hranice sam vytycil tam kde jsou a tam jsou pro mne dulezite a zde s nimi take budu pracovat. Pro mne velice zajimava kniha ne uplne k tematu jak by sis to asi predstavoval Frantisek Drtikol Oci siroce otevrene, diky Ivane.
Je to jako debaty s mim bratrem filozofem ja hledam odpovedi a on jen poklada otazky a rozpory.
Zdar preji hodne zdaru nad tvymi otazkami.
#29
Publikováno 24 February 2009 - 17:04:46
tak se nečerti, jednou jste tu povolili chlívek teorie fotografie, no né? a protože tvůj názor je vcelku vážený, snažím se dobrat toho, jak to vidí praktik. otázek se netřeba bát - to jsou jen slova. u odpovědí začíná kolikrát průser.
že pozdravuju bratra
#30 Anonymous
Publikováno 24 February 2009 - 17:08:19
to je holt tim, že mě to baví stejně jako fotografování
tak se nečerti, jednou jste tu povolili chlívek teorie fotografie, no né? a protože tvůj názor je vcelku vážený, snažím se dobrat toho, jak to vidí praktik. otázek se netřeba bát - to jsou jen slova. u odpovědí začíná kolikrát průser.
že pozdravuju bratra
Nemam rad otazky pro otazky a otazky vyrcene jen pro slova.
Ani se necertim jsem od nej vcelku zvyklej na leccos.
#31
Publikováno 24 February 2009 - 17:10:37
#32
Publikováno 24 February 2009 - 17:16:06
proto jsem začal fotit opět na film, byl jsem totiž nespokojený s technickou kvalitou digitálního záznamu, černobílou fotku můj digitál, a nejen můj, alei lepší s a dražší strojky, prostě nezvládaly... i to se mění a vývoj digitálů jde dál, to je ovšem už jiná kapitola...
k věci, dneska jsem přečetl knížečku obsahující názory pana Drtikola,Oči široce otevřené, a musím v podstatě se všemi souhlasit, nejvíc mě oslovil tento - cituji "nanegativ musí být hotová věc"... "všechny techniky jsou hříčkou, přispívající při dobré volbě poněkud ke zvýšení nálady obrazu, ale nikdy nezachrání věci pochvbné",
i mně se to v současném stadiu mé fotografické praxe takto jeví, následné procesy sloužící formě považuji za méně podstatné a ne vždy přínosné, ale to nevylučuje, že kromě dobře vyvedeného negativu bych někdy nechtěl umět udělat i dobře vyvedenou zvětšeninu, prostě zvládnout řemeslnou sránku věci
#33
Publikováno 24 February 2009 - 17:19:54
#34
Publikováno 24 February 2009 - 17:28:53
#35
Publikováno 24 February 2009 - 19:21:20
A hlavně :
Dany píše :..., nekoho bavi do nekonecna rozebirat teorie, duvody a podobne veci pro mne naprosto nesmyslne a zhola zbytecne.Protoze vzdy se najde nekdo kdo akorat lepe vladne slovem.
Podle mého tyhle výroky NAPROSTO dostačují jako plnohodnotná odpověď.
#36
Publikováno 24 February 2009 - 19:32:32
#37
Publikováno 24 February 2009 - 19:50:24
#38
Publikováno 24 February 2009 - 19:50:40
Treba Yousuf Karsh jeho fotografie Winstona Churchilla je pro mne spickovej portret. Premyslim proc ho fotil v tomhle prostredi, proc tohle svetlo v kontextu jakej byl Churchill. http://farm1.static...._9a3aff8483.jpg
O této Karshově fotce se tvrdí, že ji zvedlo hlavně to, že fotograf Churchilovi dost drsně sebral doutník. Dotyčného to poněkud vyšokovalo, ovšem britský gentleman fotografa nepošle do prdele a tak nasadil ten velmi zarytý pohled, což portrét ve výsledku velmi zvedlo.
Může to přirozeně být jen urban legend, ale nevylučoval bych to...
#39 Anonymous
Publikováno 24 February 2009 - 20:05:54
Treba Yousuf Karsh jeho fotografie Winstona Churchilla je pro mne spickovej portret. Premyslim proc ho fotil v tomhle prostredi, proc tohle svetlo v kontextu jakej byl Churchill. http://farm1.static...._9a3aff8483.jpg
O této Karshově fotce se tvrdí, že ji zvedlo hlavně to, že fotograf Churchilovi dost drsně sebral doutník. Dotyčného to poněkud vyšokovalo, ovšem britský gentleman fotografa nepošle do prdele a tak nasadil ten velmi zarytý pohled, což portrét ve výsledku velmi zvedlo.
Může to přirozeně být jen urban legend, ale nevylučoval bych to...
Verim ze u Churchilla stacilo ze byl bez whisky a bez doutniku ale pokud to tak je, porad je to autorsky vklad ne ?
#40
Publikováno 24 February 2009 - 20:16:35
#41
Publikováno 24 February 2009 - 22:51:47
KDOCO: jak pravil klasik: kecy nemaj cenu. protoze ty nezustanou. zustane po nas dilo. pokud jake, že....? TOHLE PRESNE jsou ty vecne kecy kritiku a jim podobnych. Zadnou kloudnou fotku nikdy nesvedou, ale nakecat okolo toho furu plku umi velmi. (bez urazky, nic osobniho).
Ja mam hrozne treba Durera jeho kresby i malby, ale sam malovat neumim. Skousel jsem to ale neni to ono Wink a tak alespon fotim. Libi se mi tradicni nebo konzervativni portretni tvorba. A snazim se jednou fotkou vystihnout cloveka.
Byli jsme se zenou onehda na Duereove vystave v Albertine. Temer vsechno tradicni jak to zname, ale jedna JEDINA malba naprosto abstraktni, barevna, psychedelicka (da-li se tak nazvat) a z obou stran: z jedne tradicni, z druhe ta abstraktni. Rozhodne bych TOHLE u Duerera nehledal, NECEKAL... byli jsme ohromeni, uchvaceni, tenkrat na te vystave.
No a dale:
Prohlizim si obrazy a fotografie ktere se mi libi a premyslim co je to za lidi a proc je autor zachytil tak jak je zachytil. Treba Yousuf Karsh jeho fotografie Winstona Churchilla je pro mne spickovej portret. Premyslim proc ho fotil v tomhle prostredi, proc tohle svetlo v kontextu jakej byl Churchill. http://farm1.static...._9a3aff8483.jpg
Yousufa Karshe "studuji" nejaky cas a tak k teto fotografii neco vim. 4x5", zableskove svetlo (karsh byl prukopnikem v pouzivani studiovych blesku). Ta historka o doutniku je jen pulka pribehu. Cele foceni se odehralo v prisali kanadskeho parlamentu tesne po Churchillove vystoupeni, a na fotografovani bylo velmi malo casu (obvykla situace, jak ji vetsina profesionalnich portetnich fotografu zna) ponevadz Ch. letel hned zpet do UK. Malokdo vi, ze existuje dalsi fotka (natoz aby ji videl) , na ktere se Churchill [cele situaci?] smeje a ktera byla porizena jako druha v poradi.
#42
Publikováno 24 February 2009 - 22:54:05
takze tak
#43
Publikováno 24 February 2009 - 23:18:01
Já mám třeba už pár snímků vymyšlených, čili obsah, ale ještě musím narazit na ten vhodný objekt, a pak použít vhodnou techniku aatka, teda formu...
Ale pořád mě to ještě baví, jak to focení, tak to máchání se v chemii...
#44
Publikováno 24 February 2009 - 23:20:42
... TOHLE PRESNE jsou ty vecne kecy kritiku a jim podobnych. Zadnou kloudnou fotku nikdy nesvedou, ale nakecat okolo toho furu plku umi velmi. (bez urazky, nic osobniho).
K tomu snad jen také něco neosobního : Dobrých kritiků je ještě méně než dobrých autorů, proto se asi na kritiky tolik nadává (pochopitelně hlavně mezi autory). Bývaly ale i doby, kdy tomu bylo přesně naopak. Panoval tehdy názor, že přemýšlet o umění bude o něco náročnější na intelekt, než to umění pouze vyrábět
#45
Publikováno 24 February 2009 - 23:50:32
No jo, to přirovnání k mrtvé a živé vodě je dobrý, ale tak jako samotná voda je na prd - musíš mít na co tu vodu nalejt, tedy ještě správnej objekt.
Já mám třeba už pár snímků vymyšlených, čili obsah, ale ještě musím narazit na ten vhodný objekt, a pak použít vhodnou techniku aatka, teda formu...
Ale pořád mě to ještě baví, jak to focení, tak to máchání se v chemii...
No jistě to se rozumí, samo sebou že to musí být na co aplikovat
#46
Publikováno 25 February 2009 - 07:19:31
pokud to tak je, porad je to autorsky vklad ne ?
Tak to jistě - i kdyby to byla spíš jen náhoda, tak fotograf minimálně prokázal dobrou profesionalitu z hlediska řemesla, kdy na vzniklou situaci-výraz okamžitě reagoval a perfekně nafotil. Což mimochodem řečeno vůbec není samozřejmost. No a pokud snad předem tušil, že ten výraz bude reakcí, tak pak je to již minimálně mistrovská intuice...
#47
Publikováno 25 February 2009 - 07:19:34
byl jsem kdesi zminen, tak se vyjadrim...
KDOCO: jak pravil klasik: kecy nemaj cenu. protoze ty nezustanou. zustane po nas dilo. pokud jake, že....? TOHLE PRESNE jsou ty vecne kecy kritiku a jim podobnych. Zadnou kloudnou fotku nikdy nesvedou, ale nakecat okolo toho furu plku umi velmi. (bez urazky, nic osobniho).
nu, hleďme. klacik něco kecl, a ono to zůstalo. kdo chce životem procházet bez nějaké reflexe, tahle doba mu dává možností na tisíce. ale s mluvením je to podobné, jako s fotografováním. kdo je líný, ničeho nedosáhne. pokud se k něčemu vyjádřím, měl bych být ochoten o tom přemýšlet. nejsem-li, jsem hlupák a žvanil. pokud mi nevadí protimluvy v mé řeči, těžko se domnívat, že řeknu něco zajímavého.
co se týče toho, co mě tu zajímá, to nemá s kritikou společného zhola nic. ale kde si myslíte, že se vzal ten Durer? jak jste přišli na to, že stojí za to ho prohlížet? proč je někdo ochoten jej vystavovat? to šli všichni nějak kolem jeho stavení a užasli? no, možná. ale častěji je to tak, že kritici a teoretici umění někoho ocení a lid se přidá. nebuďte ke svým kritikům tak přísní.
PS: zcela vážně míněno - několikráte jsem to řešil. proč se KECY píšou s Y?
#48
Publikováno 25 February 2009 - 07:36:08
nezajímat se o kritiku je sice právo každého, ale vydávat to za svojí přednost... no, nevím.
#49
Publikováno 25 February 2009 - 07:58:05
Myslím si, že více aj méně, všeci co tu psali měli tak trochu pravdu, ale každý trošku ináč. Abych se tu pokusil sdělit tu moju, tak bych první chtěl řéct, že se snažím řídit takovú poučkú, že když chceš neco měnit, tož to musíš dokonale poznat (ono to tak nejak podobně prej řekl aji ogara Rasputinúv). Pokud to tak nekdo neudělá vznikne nezřízení.
Já to vidím spěšej tak, že pokud sa týká nejaké formy, tož sú už aj včilkaj jaksi zavedené normy, kerýma by sa měli začátečníci, tedy aj my řídit.
Je to třeba taková norna, že pokáváď nekdo fotografuje zátiší, mělo by byt technicky dokonalé, kdežto třeba v reportáži následující těsně po výbuchu A bomby, která zastihla japonského fotografa nečekaně třeba zrovna při nákupu v hirošimském supermarketu Kaufland , ček tak nějak promine zrno a horší kvalitu.
Myslím si, že ten kdo tyto takové etalony poruší, tož je měl znát a porušení by mělo být pro teho diváka úplně jasné a zřejmé.
Čili dle mojého je forma k danému tématu více méně daná, výjimky jsou oživující i když ne vesměs zrovna dlúho trvajúcí.
Co sa týká teho obsaha, tož tam je to jednuduché jak sviňa. To je ták nejak věcú každého soudruha, že?
No, řekneně upřímně, co mi má kdo kecat do obsaha? Na druhú stranu.... ne pryč od teho.
Já to mám tak, sa snažím tak nejak přes objektiv procedit myšlenky a pocity a rozpoložení ve kterým sa zrovnajc nacházám. Mosí zkrátka ta výsledná fotka tým tak nejak smrdět, když sa na ňu divák podívá, mosí ten smrad cítit taky. Pokud sa temu aspoň částečno podaří, tož su co sa týká teho obsaha, šťastný. Další pravidlo by mělo být ono Sudkovské, že "fotografie nemá moc říkat, ale že má spěšej napovídat!!!!!!" To je podle mne největší pravda natlačená do jedné věty.
Tož tak to mám já.
PS: Jináč ten kdo sa tu vymáčkl s tyma spojitýma nádobama... no nádherné přirovnání, taky pěkně a vystižně napsané.
#50
Publikováno 25 February 2009 - 07:58:22
PS: zcela vážně míněno - několikráte jsem to řešil. proč se KECY píšou s Y?
No kdosi mi to kdysi vysvětloval tím,že to souvisí se vzorem - kec jako hrad, kecy jako hrady. Ale jistej si moc nejsem.Je to prostě taková podivnůstka.
No a co se těch "keců" týče-je to asi tak nějak, že pokud je kolem díla moc "keců" tak s ním asi něco je - buď je tak dobrý, nebo tak špatný, anebo je třeba pro současníky nepochopitelný, neobvyklý. No a v závislosti na tom pak buď dílo zůstane, nebo po něm časem nezbydou ani ty kecy. Fakt je ale ten, že ty "kecy" přežijou i s dílem málokdy.
On dnes je s kvalitní kritikou opravdu problém. Je to asi i tím, že dnes má kdokoli potřebu vyjadřovat se k čemukoli, anebo je k tomu dokonce vybízen. No a to pak často vede k zavrhnutí kritiky jako celku.Stačí se podívat na problém Kaplického knihovny - tolik se toho o ní napsalo, a kdo v té hromadě článků narazil na "prostou" odbornou kritiku návrhu? Já osobně sice ano, ale jen na jednu, a to i díky tomu, že pocházím z rodiny, kde architektů je požehnaně a tudíž nechybí ani odborné časopisy na dané téma.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních