obsah a forma
#51
Publikováno 25 February 2009 - 08:17:54
P.S. Ono i zálěží na tom co fotografuješ a co chceš divákovi říct.
Ansel Adams: Dokonalé kompozičně vybroušené snímky a navrch brilatně nazvětšované.
http://www.anseladams.com/
SarahMoon: Viděl jsem celý soubor cirkus v leica gallery a mělo to hlavu a patu. Tady by jsi řekl, že snímek technickou kvalitu nemá, ale konkrétně k téhle věci mi to sedí. Navíc pořád je to nadržené a udělané tak, aby jsi se díval na věci, které máš.
Cirkus:
http://www.lgp.cz/im...c-d32e4a1774dc/
http://www.lgp.cz/im...a-16fa66946adf/
http://www.galerie-p...sarah-moon1.jpg
Krajiny
http://www.galerie-p...sarah-moon3.jpg
#52
Publikováno 25 February 2009 - 08:35:25
#53
Publikováno 25 February 2009 - 08:42:44
K tématu bych se vyjádřil takto - beru to jako spojité nádoby a Dany má pravdu.
P.S. nedá mi to. Já jsem žvanil. Velkej. Jednou mě kdosi řekl. Jestli nechceš vypadat jako žvanil, ale naopak jako velkej inteligent, neříkej co si o věcech myslíš, ale spíš se ptej ostatních, co si o tom myslí oni. Ty budeš vypadat chytře a oni se sami lapí. Párkrát jsem to zkusil, funguje to. Zdálo se mi to chvilku dobrý. Není to dobrý. Tož tak...
#54
Publikováno 25 February 2009 - 10:17:34
zajímavé informace:
1) ani bez jednoho to nejde
2) existuje zajímavá kniha od drtikola
3) pro fotografickou praxi nejsou tato dělení relevantní
#55
Publikováno 25 February 2009 - 10:43:52
njn... nevadí. o tom co je forma a obsah jsme se nedozvěděli vlastně nic.
zajímavé informace:
1) ani bez jednoho to nejde
2) existuje zajímavá kniha od drtikola
3) pro fotografickou praxi nejsou tato dělení relevantní
Kdoco:
No to si to ogaro, teda hodně zkrátil !!! Toto resumé tě moc nepozvedlo, a já enem přemýšlám eslivá to včilkaj není tak, jak psal Pavel P o tym sednutí na lep
#56
Publikováno 25 February 2009 - 10:44:07
#57
Publikováno 25 February 2009 - 10:51:59
#58
Publikováno 25 February 2009 - 10:56:37
njn... nevadí. o tom co je forma a obsah jsme se nedozvěděli vlastně nic.
to bych neřekl. Nejdůležitější je diskuze, konečné správné řešení neexistuje. A já jsem rád, že nad tím přemýšlíme.
#59
Publikováno 25 February 2009 - 11:01:36
nu, jinak jdu hledat do knih. například "praktická fotografie" heslo "forma" vůbec neuvádí. to jsou dramata...
#60
Publikováno 25 February 2009 - 11:07:46
njn... nevadí. o tom co je forma a obsah jsme se nedozvěděli vlastně nic.
to bych neřekl. Nejdůležitější je diskuze, konečné správné řešení neexistuje. A já jsem rád, že nad tím přemýšlíme.
i já si myslím že absolutní řešení není. ale ta pojmová vágnost mě překvapuje. a trochu nudí - podobně jako ostatní o tom přemýšlet.
klidně bych napsal nějaký "článek" - komparativní mikrostudii, jak k tématu přistupovali ti, co se jím zabývali. ale tady to mám dojem žádné téma není - netřeba jít hlavou proti zdi.
#61
Publikováno 25 February 2009 - 11:19:45
klidně bych napsal nějaký "článek" - komparativní mikrostudii, jak k tématu přistupovali ti, co se jím zabývali. ale tady to mám dojem žádné téma není - netřeba jít hlavou proti zdi.
Nevím, jestli je to tu zrovna téma (nezdá se ), ale zájem o článek by byl velký... tuším, že nejen z mé strany. I když je předem jasné, že čtenářovy řemeslné schopnosti to asi nijak nepozvedne
#62
Publikováno 25 February 2009 - 11:28:56
#63
Publikováno 25 February 2009 - 11:30:12
"jednání obsahové má ve vědomí druhého pozorovatele vyvolat určitý obsah, je přímo k tomu a k ničemu jinému určeno" ... "výsledkem obsahového jednání, orientovaného na druhou osobu je sdělení"
Je na tom něco nejasného?
#64
Publikováno 25 February 2009 - 11:36:01
omlouvám se, já to prostě nevidim. zkuste mi tedy na příkladu zmíněného portrétu od karshe popsat, co je tam forma a co obsah.
nu, jinak jdu hledat do knih. například "praktická fotografie" heslo "forma" vůbec neuvádí. to jsou dramata...
Tady to máš na Churchillovi jednoduché.
Obsah: Jak se na tebe tváří - cítíš z něho, že to je osobnost. Jednoduše řečeno jeho potrét je obsahem.
Forma: Nasvícení a nadržení, aby jsi se díval právě na ten obličej. Při potlačení prostředí neztrácíš o něm informaci. Víš že stojí v kanceláří, ale to prostředí není nejdůležitější, proto je potlačeno. Velký formát, aby jsi neviděl rozmazaninu, ale právě osobu (personu) - Churchilla.
Stačí?
Kdyby jsi změnil kompozici, jinak nasvítil, vyfotil ho za stolem...atd. Obsah v lepším či horším případě zůstane. Na fotce pokud neuděláš mazaninu zůstane Churchill. Budeš se třeba víc dívat na ruce, bordel na stole..atd ale bude tam on. Obsah se nezměnil, ale forma je jiná.
Pokud ho zesměšníš, že udělá nějaké gesto, blbě se zatváří, upadne...atd změníš obsah. Nebude to osobnost.
Psát by se dalo dál, ale tohle snad stačí.
#65
Publikováno 25 February 2009 - 11:39:25
Re Dany: Čím se liší kladení otázek od hledání odpovědí?
#66
Publikováno 25 February 2009 - 11:41:56
#67
Publikováno 26 February 2009 - 09:54:59
bych tohle téma asi už nechal být....
proč? asi nerozumím...
kdo o téma nemá zájem, nemusí toto vlákno číst
Párkrát tu byla zmíněna pěkná knížka od Drtikola - Eyes Wide Open. Znáte někdo něco podobného od jiného "velkého" autora?
#68 Anonymous
Publikováno 26 February 2009 - 10:42:58
#69
Publikováno 26 February 2009 - 10:50:52
páč mi nevadí být hovadem a tuze mě to zajímá, jako téma.
#70
Publikováno 26 February 2009 - 10:54:24
bych tohle téma asi už nechal být....
proč? asi nerozumím...
kdo o téma nemá zájem, nemusí toto vlákno číst
Párkrát tu byla zmíněna pěkná knížka od Drtikola - Eyes Wide Open. Znáte někdo něco podobného od jiného "velkého" autora?
Uff to je kombinace Drtikol a ten anglicky nazev
#71
Publikováno 26 February 2009 - 11:28:23
#72
Publikováno 26 February 2009 - 11:38:10
Je jasné, že na každý argument sa dá vytvořit další, že se dá chytnou věty či slov debatéra a otočit je naruby, že se dá sedět a ťápat sračky hodiny a myslet si o sobě jaké to není super, jak je důležitá filosofie fotografie, rozebírání obsahu a formy, jak je důležité si o tom povídat.
Jen si mysím, že je třeba si uvědomit kolik času nad týmto nesmyslem ček stráví, a pak když zahlédne (pokud zahlédne) fotografie těch nejvášnivějších s debatujících, ukáže se právě že jediná vášeň zůstala ve spleti jednotlivých fór a ne na fotografie, nad kterou se debatovalo.
Pokud se chce někdo poučit o obsahu a formě, ať čte literaturu, dívá se na fotografie, třídí si názory, dívá se na světl svýma očima. To vytřídí jeho formu - myšlenky nad fotografií, ne ťápání nad kompjútrem....
Tak...
#73
Publikováno 26 February 2009 - 11:49:45
musim přiznat, že mě fotografie jako jev zajímá víc, než všechny moje snímky dohromady. zajímá mě dozvědět se od druhých náhledy na věc, které bych sám nebyl schopen vidět.
#74
Publikováno 26 February 2009 - 11:53:26
#75
Publikováno 26 February 2009 - 12:06:40
Abych se vrátíl k tématu, mě třeba dost zajímá, jak se mění forma v závislosti na době.
Ze začátku se fotografové snažili přiblížit malířům, používali měkké objektivy, fotky byly tonálně bohaté, ale taky dost šedivé. Pak přišlo období honby za ostrostí, které trvá až do dnes (netvrdím, že u všech, ale obecně ano). Mezi válkami zase přišli pokusy s fotogramy, montážemi, dvojexpozicemi, kterým tedy osobně vůbec nerozumím a byl bych moc rád, kdyby mi na tuto "formu" někdo poradil "klíč".
No a dneska zvláště tady na fóru mám pocit, že vede heslo "dostat ne pozitiv všechno, co jde", což vyústilo ve velký zájem o vyrovnávací vývojky.
No a další věc je třeba forma, která je teď asi moderní a kterou můžeme vidět u studentů a absolventů ITF z Opavy a kterou jsme tu dost zkritizovali.
#76
Publikováno 26 February 2009 - 12:44:51
Obsah je stejný, ale forma jiná a teď otázka, která forma působí na diváka silněji a proč? Myslím, že kdyby ty fotografie udělal na "obyčejný" barytový tonálně neutrální papír, tak by ty fotografie nebyly zdaleka tak působivé. Tedy si myslím, že v tomto případě má forma výrazně navrch. Konkrétně se bavím o fotografii 3 starších jablk. Co myslíte?
#77 Anonymous
Publikováno 26 February 2009 - 13:46:53
No a téma k diskuzi může být třeba "vhodná forma vzhledem k obsahu a míra jejího vlivu" a jako příklad bych dal třeba fotografie RactCama ze sekce Historické techniky, kde má ukázky 2 fotografií udělané dvěmi různými technikami.
Obsah je stejný, ale forma jiná a teď otázka, která forma působí na diváka silněji a proč? Myslím, že kdyby ty fotografie udělal na "obyčejný" barytový tonálně neutrální papír, tak by ty fotografie nebyly zdaleka tak působivé. Tedy si myslím, že v tomto případě má forma výrazně navrch. Konkrétně se bavím o fotografii 3 starších jablk. Co myslíte?
Stando s tebou treba rad podiskutuji nad tematem obsahu a formy protoze z debat s tebou mam pocit ze o tom premyslis pokladas si otazky a hledas odpovedi tedy jsme na tom podobne a chces byt obohacen o pohled toho s kym debatujes.
Ale jsou taci, se kterymi mi to prijde zbytecne, protoze diskuse s nimi mi nic neprinasi, protoze to je jen neustale odpovidani na otazky ktere z meho pohledu nemaji tazateli pomoct se neco dozvedet ale ukazat jak je retoricky na vysi pripadne mit alespon posledni slovo . To mi proste prijde zbytecne a k nicemu.
A proto na sraze si strasne rad sednu nekam do kouta s balikem fotek a bude se rozplyvat a nadavat nad jejich obsahem a formou. Jako jsem to treba udelal Golfistoj (doufam ze jsem ho tenkrat moc neurazil) ale tady teoreticka debata o tom kam az saha forma a co uz je obsah pro mne nema cenu. Navic si myslim ze neni nutne to striktne oddelovat neb dobrou fotku to nezkazi a spatne to nepomuze.
Tot pouze muj nazor, nikomu ho nenutim jen predkladam hastericim se k zamysleni.
#78
Publikováno 26 February 2009 - 14:22:19
A navíc, tohle fórum má jednu výbornou vlastnost - co tu člověk jednou napíše, to už tu i zůstane. A to člověka nutí sakra přemýšlet o tom, co napíše!
#79
Publikováno 26 February 2009 - 15:33:15
k "tématu": škoda, než jste se začali napadat, takto bylo doopravdy zajímavé počtení a zpestření tohoto fóra. Konverzace tváří v tvář je samozřejmě mnohem příznivější pro tento typ debat, ale aspoň vím s kým se mám potom při těch vzácných příležiotstech našich setkání o čem bavit. Nevím proč bychom se nemohli bavit dále bez osobních urážek (např. zde zmíněná negativní korelace mezi kvalitou fotek a počtu přízpěvků v této diskuzi) - včetně těch adresovaných jakoby anonymě.
Sledovat provázanost formy a obsahu v čase je dobrý nápad. Zdá se mi, že se např. v moderním umění často forma stává obsahem, tedy tím, čeho si máme všimnout a co vyjadřuje nějaký názor autora. Mám na mysli např. netradičně umístěné umělecké artefakty (sochy p. Černého, poezie v mentru a pod).
#80 Snek
Publikováno 26 February 2009 - 23:41:26
Pojďme popřemýšlet nad otázkama Standy jak je položil v úvodu diskuze (díky za ně, téma mne přinutilo přemýšlet nad tím co fotím, a jak témata z negativu zpracovávám, či jak bych případně mohl zpracovávat v komoře), každý pro sebe. Nechme chvíli debaty zde, a pokračujme až při osobním setkáni v Nedvědici...
Nevěřim, že z bodu, kam jsme se v tomto tématu dostali, lze ještě produktivně pokračovat.
#81 Snek
Publikováno 26 February 2009 - 23:47:57
Někdo zvolil formu, která mi sedla víc, u někoho pro mne převažoval obsah nad formou, někdo dle mého názoru vládne dobře obojím ...
prostě jsme lidi, každej jinej ... a za slovama v neosobní diskuzi se toho hodně ztratí ... na úkor tý diskuze. Howgh.
#82
Publikováno 27 February 2009 - 08:40:26
tak ten drtikol, z určitýho pohledu to řeší asi Šmok... snad Barthes. Něco se jistě najde ve "sborníku" Co je to fotografie (od Císaře).
a jiste ne nezajímavé (pro někoho) by bylo porovnání jak toto řeší "profesionální" fotografové a jak teoretici umění a estetiky. jen bych se přimlouval za nepřeceňování zemitosti projevu - někdy mi přijde (opravdu jen někdy) že sudkova forma okouzlí natolik, že obsah uniká (to když položím dotyčnému otázku jak tomu rozumí)
#83
Publikováno 27 February 2009 - 11:05:26
Já tomu říkám krásná fotografie obyčejné věci (nebo místa), zatímco spousta fotografií kolem nás je spíš obyčejná fotografie krásného místa. Čímž přirozeně okouzlí především obsahově.
PS: a už se prosím držte jen tématu
#84
Publikováno 27 February 2009 - 12:25:41
s tím Sudkem mám stejný pocit. Obsahově jednoduché, ale formou podání neuvěřitelně okouzlující. Asi tak, jak když si dáte dobré víno (~obsah) a k tomu pustíte výbornou muziku, sednete do pohodlého křesla, uždibujete kousek výborného francouzského sýru, zavřete oči ...
Já tomu říkám krásná fotografie obyčejné věci (nebo místa), zatímco spousta fotografií kolem nás je spíš obyčejná fotografie krásného místa. Čímž přirozeně okouzlí především obsahově.
PS: a už se prosím držte jen tématu
To je právě ono, někdy je méně více. Nejsou tam žádné složitosti - snadno srozumitelné a pak ten fotografický rukopis. Zmáčnout spoušť, když to tam je a přijít někdy jindy, když to tam není. Podívej se na Reicha. To je taky krásná a příjemná jednoduchá kompozice s atmosférou.
Ten rukopis - forma, je hrozně důležitý. Kdo přímo tebe nebo aspoň částečně věci, které děláš zná a uvidí někde fotografie tak si řekne to dělal ten a ten. Já osobně se bohužel "zatím" strácím v davu.
#85
Publikováno 27 February 2009 - 13:12:21
Resp. jak to udělal, že je to tak krásný...
#86
Publikováno 27 February 2009 - 13:30:59
#87
Publikováno 28 February 2009 - 08:12:00
"pod slovem forma se běžně rozumí vnější vzhled nebo výtvarné rozvržení snímku, vyjadřovací (výrazové) prostředky, na jejichž základě byl snímek vytvořen.
Slovem obsah rozumíme vnitřní náplň, významovou stránku fotografie, tedy to, co snímek poskytuje lidské představivosti a lidské mysli.
Někdy se říkává, že obsah "si hledá" svou formu, že určitá forma musí mít určitý obsah, že obsah je vždy natolik prvotní, že se mu forma podřizuje. Všechna tato tvrzení jsou ve skutečnosti jen částečně pravdivá, protože forma je současně obsahem a obsah formou."
a ještě mj.:
"Jednota obsahu a formy je tak pevná, že často nejsme schopni poznat, co ve snímku je vlastně "formální" a co "obsahové".
Miloslav Stibor: Fotografie pro lidové školy umění
1979, vydání druhé
str. 24 - 26
#88
Publikováno 29 January 2010 - 19:20:08
Pilujete hlavně formu, tj. tonalitu, zrno, zónový systém? A nebo vás diskuze o ideální vývojce nechávají chladnými a raději přemýšlíte, jestli je to lepší mázlé nebo ostré a nebo se rozčilujete nad prošvihnutým (rozhodujícím) okamžikem?
Co je pro vás důležitější?
Pisete skoro jen o forme - ostatne nekdo to uz napsal niz. Obsah je, jestli ma clovek co rict - i kdyby to bylo treba jen banalni "tady je krasna priroda". Forma je vsechno od zrna po tu ostrost a mazlost. No a forma by mela byt v souladu s obsahem - protoze postup "hledam neco, co by pekne vypadalo na xxx volanem v yyy s preklapenim tak a tak casto pri pouziti objektivu s rozlisenim zzz clonou f casem t" muze byt povazovan za velmi nestandardni
#89
Publikováno 29 January 2010 - 19:21:55
na fotky Reicha čučím každý týden několikrát a u některých fotek nedokážu pochopit co je na tak obyčejném obrázku tak fascinujícího (Dům v krajině)
Resp. jak to udělal, že je to tak krásný...
No to je "jednoduchy" - proste videl, co je tam krasny. A udelal obrazek, na kterem je to videt.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních