Vplyv tepla na IR filmy
#1
Publikováno 7 duben 2009 - 22:33:32
Ako prenasate IR filmy ked idete na cesty necesty? Vraj su dost nachylne na skladovaciu teplotu a zavojuju. Mal by som si vyrobit akysi polystyrenovy obal na kazety 4x5" ? Nieco ako tie stare dovolenkove chladnicky?
Kto poradi?
Dakujem.
#2
Publikováno 9 duben 2009 - 15:20:40
Zatim bez problemu
#3
Publikováno 9 duben 2009 - 22:41:06
#4
Publikováno 10 prosinec 2010 - 09:05:59
Tady jde teda o to, že IR film vydrží jen pár hodin v teple.Jednou jsem měl Infračervený MACO a jel jsem s ním fotit Benátky.Nakonec se to absolutně nepovedlo.Fotky sice dobrý ale od perforace z krajů halený a celý flekatý.Nějaký osvícení vylučuju, muselo to bejt tím vedrem... Tenhle problém teda taky nemám vařešenej.Možná ten film strkat do batohu k vychlazenýmu pití.
zajimave, kdyz jsem exponoval svuj prvni IR film tak jsem pod vlivem informaci od vyrobcu daval fotak i do lednice (specialne barevny kodak EIR) no a casem me to pustilo a zadny problem. Ani v horku jsem nic nezpozoroval... Ovsem zakladam a vyndavam v uplny tme. Fleky mi dela akorat vzorovana pritlacna desticka, ted tam davam papir...
#5
Publikováno 10 prosinec 2010 - 10:19:09
#6
Publikováno 10 prosinec 2010 - 10:58:20
fotoobchodě jsem se setkal s případem, kdy fotograf pověřil svoji "chotici"
nákupem IR filmu, založil jej doma jako běžný film na světle, vyčnívajícím
zaváděcím jazykem denní světlo putovalo jako optickým vláknem až na
samotný konec filmu. Vyvolaný film jsem přímo viděl při poměrně divoké
scéně, spojené s jeho reklamací. Částka 260,- Kč byla vysoká, hájil jsem
stranu prodejce se speciálním manuálem od Kodaku v ruce. Skladování v
lednici za doporučené teploty výrobcem a stanovená krátká lhůta výrobce
pro zpracování exponovaného filmu je součástí balení fotomateriálu. Pro
poškození teplem, jak je zde uvedeno, nevidím žádný důvod, pokud není
překročena výrobcem doporučené rozmezí. Světlo může pronikat čtecím
okénkem na zadním víku, kde je zobrazen kód již založeného filmu. Zde
je nezbytné důkladně a v několika vrstvách přelepit černou samolepkou.
Další příčinou může být nedostatečně regenerovaná lázeň minilabu. Erik
#7
Publikováno 10 prosinec 2010 - 14:46:20
Ono se to ma nejspis tak, ze se ohrivanim meni barevnost, pokud to nekdo potreboval k vedeckym ucelum tak by asi zaplakal, pro moje pouziti to nehralo roli. Umim si predstavit ze se senzibilujici barvivo snadno rozlozi.
Z CB mam zkusenost jen z MACO 820c, jak tim puvodnim s citlivosti 100ASA tak i s jeho novejsi a zrnitou nahrazkou ocejchovanou na 400ASA, a ani jeden z nich teplem skodu neutrpel.
Znam jen kino, svitek jsem nikdy nezkousel, ted jiz konecne mohu . U toho bych rekl ze je mozne ho zalozit i za deniho svetla, kdyz je v tom papiru. nemate nekdo zkusenost?
#8
Publikováno 10 prosinec 2010 - 14:59:28
#9
Publikováno 10 prosinec 2010 - 15:06:54
já pořád nechápu, jakou roli tam hraje "světlo"... to by snad mělo být stejné (i v manipulaci) jako s normálním filmem. spíš jde o to teplo, přesněji tepelné záření (sálání) a to přeci nemůže proniknout nikam, když je stíněno (stejně jako světlo). no a pak je tu tepelný přenos kondukcí (např. sevřete kazetku s filmem v teplé dlani a předáte tak teplo jí... a ta dále filmu, příp. se to vedení tepla uskuteční od (zářením) zahřátého konce filmu. samotný ohřátý film se pak stane zářičem a při určité teplotě září příslušnou vlnovou délku (sám sobě - citlivé vrstvě), takže se naexponuje. možná by stačilo zjistit ty teploty, při kterých už září v jeho citlivém spektru, ne?
ten film urcite nefunguje jako termokamera, funguje jen v blizke infracervene oblasti, coz je jen kousicek za viditelnym cervenym svetlem smerem k delsim vlnovym delkam. Teoreticky skodi teplo - rozkladaji se latky senzibilizujici krystaly stribrneych soli na delsi vlnovy delky. Osviceni kinofilmu je zpusobeno trochu jinym uhlem lomu infrasvetla a teoreticky se tak podlozka filmu stava optickym kabelem. Prakticky na to neverim, verim ze film bude nejcasteji ozaren netesnosti zadku kamery nebo nejakym infracervenym bazmekem pro kontrolu posuvu filmu. Coz se klidne muze stat i v Labu.
#10
Publikováno 11 prosinec 2010 - 19:33:02
Ono co je neprůhledné pro viditelné světlo, to nemusí být neprůhledné pro IR. Malinká inspirace..... http://danyk.wz.cz/irfot.html
#11
Publikováno 11 prosinec 2010 - 19:53:45
citlivost filmů k jednotlivým vlnovým délkam z letaku k dnes již nevyráběnému barevnému diáku Kodak Ektachrome Infrared - EIR:
Tady je videt že IR filmy končí někde kolem 900nm, třeba MACO 820c končí na 820nm. Když se mrknete další obrázek, na spektrum vyzářené černým tělesem při100C třeba na webu Georgia State University , tak uvidíte že nejkratší vlnova (nejblíže k viditelnému světlu) délka je kolem 2000nm.
Z toho všeho plyne že ať má pan fotograf jakkoli horkou ruku tak IR film s ní neozáří. Na tom odkazu z té uviversity je i spektrum tělesa rozpáleného na 900-1000K a tam už to začíná být zajímavé - třeba takový kamna, by mohly stačit jako IR žárovka. Nechcete to někdo zkusit
#12
Publikováno 11 prosinec 2010 - 20:05:22
Skladovat zamražený, zakládat ve tmě.
Se zakládat ve tmě souhlas, i když jsem si parkrát dovolil v šeru kazetu vymněnit a obešlo se to bez následků. Ovšem za poledne bych si netroufl, chce to ohlídat aby v okolí nebyl žádny IR zdroj. Zamražení není nezbytně nutné, dva roky v lednici a pár měsíců při pokojové teplotě mi filmy vydržely.
Hlavně moc nestrašit infračervený nováčky, ať se toho tak nebojí a hrají si.
Vždyť je to nádhera - černé nebe, bílé mraky, bílá zeleň, bavlna...
Vzpomínám, že poprvý jsem se choval jak blázen, schovával kameru do lednice po každém focení, poctivě zakrýval druhou stranu hledáčku aby se tam něco neodlesklo...no hrůza.
#13
Publikováno 11 prosinec 2010 - 20:05:49
#14
Publikováno 11 prosinec 2010 - 20:15:23
Skladovat zamražený, zakládat ve tmě.
Se zakládat ve tmě souhlas, i když jsem si parkrát dovolil v šeru kazetu vymněnit a obešlo se to bez následků. Ovšem za poledne bych si netroufl, chce to ohlídat aby v okolí nebyl žádny IR zdroj. Zamražení není nezbytně nutné, dva roky v lednici a pár měsíců při pokojové teplotě mi filmy vydržely.
Hlavně moc nestrašit infračervený nováčky, ať se toho tak nebojí a hrají si.
Vždyť je to nádhera - černé nebe, bílé mraky, bílá zeleň, bavlna...
Vzpomínám, že poprvý jsem se choval jak blázen, schovával kameru do lednice po každém focení, poctivě zakrýval druhou stranu hledáčku aby se tam něco neodlesklo...no hrůza.
No nechci strašit, to jsou obecná pravidla. Pokud někdo nechce jen fotit černý nebe a bílé stromy, bude se mu to hodit
To je jako se zvětšováním, nováčkovi taky neřeknu, nedělej proužkovky, podívej se na negativ a máš čas. Na spínací hodiny se vykašli, prostě počítej....
Ale když mám připravený film (po hrách s vodíkem nebo rtutí, i já ho přenáším ve zmrzlém stavu, i foťák mám plus mínus na teplotě filmu, hlavně tak aby nedošlo k orosení. Zmraženej/chlazenej film nesmí přejít rosným bodem...) Prostě je toho moc, co na začátku neříkáme. A přiznejme si, každý časem sleví, zjednoduší proces. Pokud je to z paranoia režimu, bude to OK. Pokud to bude ze zjednudušenýho procesu, bude to většinou průser.
Do začátků doporučuji paranoia režim.
#15
Publikováno 11 prosinec 2010 - 20:43:17
Ale když mám připravený film (po hrách s vodíkem nebo rtutí, i já ho přenáším ve zmrzlém stavu, i foťák mám plus mínus na teplotě filmu, hlavně tak aby nedošlo k orosení. Zmraženej/chlazenej film nesmí přejít rosným bodem...)
to by me zajimalo co s tim fotis, mlhoviny? Nejaky vysledky by nebyly
#16
Publikováno 12 prosinec 2010 - 00:02:53
Ale když mám připravený film (po hrách s vodíkem nebo rtutí, i já ho přenáším ve zmrzlém stavu, i foťák mám plus mínus na teplotě filmu, hlavně tak aby nedošlo k orosení. Zmraženej/chlazenej film nesmí přejít rosným bodem...)
to by me zajimalo co s tim fotis, mlhoviny? Nejaky vysledky by nebyly
Mlhoviny vyzařující v Halfa spektru. Taková moje úchylka.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních