VanDyke - Argentotypia - Sepiova tlac
#1
Publikováno 8 April 2009 - 13:34:45
http://www2.ntm.cz/p...totechniky6.htm
ja sa zameriam na moje skusenosti a postupy.
zakladom dobreho vysledku v tomto procese je velmi kontrastny negativ (svetla cierne, tiene priehladne). osvedcili sa mi planfilmy Medix.
1. recept na svetlocitlivy roztok:
A. citran zelezito amonny - zeleny
9g + 33ml dest. vody
B. kyselina vinna
1,5g + 33ml dest.vody
C. dusicnan strieborny
3,8g + 33ml dest. vody
zmiesajte roztoky v poradi: A+B+C
roztok je staly, ja ho uskladnujem v nadobe olepenej ciernou paskou
2. stetec
pouzivam molitanovy stetec cca 5cm siroky
3. papier
tento proces sa da aplikovat na neutralne a zasadite papiere. pouzivam nasledovne (bez zelatinovania):
CEIBA 0,5mm 350g http://www.ceiba.cz/...dukt.php?id=305
CEIBA alkalicky papier 150g http://www.ceiba.cz/...dukt.php?id=296
4. zdroj UV
pouzivam tvarove solarko philips, je samozrejme mozne pouzit aj ine solarka, horske slnka (dost pritom zohrievaju) alebo aj slnko
5. zelatinovanie papiera
tento krok vykonavam iba v pripade ak pouzivam rucne papiere, pretoze tieto papiere maju vacsiu savost ako papiere lisovane, na ktore zelatinu nedavam vobec.
na zelatinovanie pouzivam beznu potravinarsku zelatinu 5-8g zelatiny na 100ml vody. rozsah gramaze zelatiny je zavisly na gramazi papiera. doposial som nenanasal viac ako jeden nater. nebol dovod.
6. zcitlivovanie papiera
na suchy papier nanasam emulziu jednym naterom takto:
opakujem aspon 2x, potom otocim stetec a prebytocnu emulziu stiahnem. emulzia nesmie na papiery volne stat, inak bude mat fotka zavoj.
do stetca si neberte prilis vela emulzie, skor naopak. ja pouzivam plochu misku do ktorej si dam emulziu iba na dno.
natreny papier necham volne vysusit. natieranie je mozne vykonavat pri umelom ziarovkovom svetle (bez UV, bez pristupu denneho svetla). dobre uskladnene zcitlivene papiere vydrzia aj niekolko mesiacov.
7. expozicia
na suchy zcitliveny papier polozim negativ a vlozim do kopirovacieho ramu, ktory nasledne vlozim do krabice so solarkom (vid foto). vzdialenost medzi solarkom a papierom je cca 10cm. pri tejto vzdialenosti mi vychadzaju expozicne casy cca 2-3 min v zavislosti na papiery a hustote krytia negativu.
8. vyvolavanie
vyvolavam v miskach v beznej chlorovanej vode z mestkeho vodovodu. ten chlor je podstatny, nakolko reaguje so zbytkami stiebra, ktore sa potom vyplavuje. v prvych 2 minutach vymienam vodu aspon 3x z toho dovodu, aby mi vylucene striebro nezanasalo svetle plochy na fotke. celkovy cas vyvolavania moze byt v rozmedzi 5-15min v zavislosti od hrubky papiera. vyvolany obraz by mal byt dost svetly.
9. ustalovanie
na ustalovanie pouzivam bezny ustalovac riedeny 50ml do 1l vody. cas ustalenia je cca 1-2min.
10. vypieranie
pri vypierani v miskach vymienam vodu pocas asi 30min aspon 4x.
11. riadenie kontrastu
pri malo krytych negativoch, resp. nie velmi kontrastnych je mozno zvysit kontrast pozitivu dvomi sposobmi:
A. do zelatiny pridam kamenec (siran hlinito-draselny) 8g siranu na 100ml zelatiny zvysi kontrast dost rapidne takze je mozno ho davat aj menej
B. vyvolavanim v kyslom prostredi. skusal som s rovnakym vysledkom ocot (obchodny, neriedil som ho) a kyselinu citronovu (dostupna v potravinach). mnozstvo kyseliny citronovej upresnit neviem pretoze ju sypem priamo do misky s vodou, rozpustim a vlozim papier na vyvolanie.
ak som na nieco zabudol resp. mate nejake otazky tak napiste...
#2
Publikováno 8 April 2009 - 13:49:22
#3
Publikováno 8 April 2009 - 14:07:56
#4
Publikováno 8 April 2009 - 14:33:43
#5
Publikováno 25 August 2009 - 18:04:41
Stalo se mi to, že je obrázek ve světlech úplně šedivý, tj. změnil se i odstín barvy, to co by mělo být skoro čistě bílé je šedivé, okraje obrázku ale zůstávají s teplým hnědým tónem.
Neporadíte, čím by to mohlo být? vyčerpaný ustalovač? nebo naopak silný? Mate mě ta změna barevného podání, a také se ztrácí kontrast. V ustalovači, thiosíran (koncentrace podle receptu v histr. muzeu fotografie), byly obrázky cca 30 až 40 s. Před týdnem s tím nebyl žádný problém.
Nevíte, jak rychle se ustalovač u VanDyka vyčerpává?
#6
Publikováno 25 August 2009 - 18:36:25
#7
Publikováno 25 August 2009 - 19:03:58
nie som isty ze by to robil ustalovac... ze by ho tak seklo... skus prosim ta ak mas moznost naskenovat fotku, nech vidime ako to vypada... teraz ma napada... nedalasi na papier vela zcitlivovacieho roztoku?... nemala si v miske predtym nejaku inu chemiu?...
no nezdáse mi právě, že by tam bylo moc cit. roztoku, všechny papíry mám natřený více-méně stejně a začne se ten šedý odstín projevovat až po ustalovači
#8
Publikováno 25 August 2009 - 19:12:02
#9
Publikováno 26 August 2009 - 07:21:54
#10
Publikováno 26 August 2009 - 07:56:41
jj díkyEditka.. osobne som sa s tym este nestretol... takze ti nedam zarucenu odpoved co to sposobuje... premennych v tomto procese nieje vela, takze treba ist na to vylucovacim sposobom.. ak to zopakujes s inym papierom (z inej varky, nie s papierom ktory mas uz natreny) a vysledok bude rovnaky, tak je velmi pravdepodobne ze to bude ustalovac...
začnu s jednou proměnnou a dnes namíchám nový ustalovač.
Rasťo, a tvůj názor na to, zda VanDyk nějak více vyčerpává ustalovač?
#11
Publikováno 26 August 2009 - 08:13:10
#12 Anonymous
Publikováno 26 August 2009 - 08:13:53
jj díkyEditka.. osobne som sa s tym este nestretol... takze ti nedam zarucenu odpoved co to sposobuje... premennych v tomto procese nieje vela, takze treba ist na to vylucovacim sposobom.. ak to zopakujes s inym papierom (z inej varky, nie s papierom ktory mas uz natreny) a vysledok bude rovnaky, tak je velmi pravdepodobne ze to bude ustalovac...
začnu s jednou proměnnou a dnes namíchám nový ustalovač.
Rasťo, a tvůj názor na to, zda VanDyk nějak více vyčerpává ustalovač?
Edit mne to pride jako mekkej papir vic nasatej, Taky se mi to stava, nejvic u rucnich papiru.
#13
Publikováno 26 August 2009 - 08:16:47
jasně chápu...já měla ustalovač namíchanej tak před týdnem, to jsem udělala nějaký obrázky a bylo to OK, pak jsem předevčírem ustralovač nalila do misky, začala proces jako jindy, udělám jeden obrázek, ten je ok, pak druhý a ten je už špatný...a následující také - stejný postup, stejná várka papírů - nechápu tono neviem.. urcite sa ustalovac vycerpat da... ale to mi skor zosmradne ... alebo terajsia skusenost.. robil som kamaratovi 50 kopii vandajkov.. zarobil som si ustalovac, nalial do misky a pouzil som ho na vsetkych 50 printov... a este k tomu treba priratat, ze som robil 10 kopii za dva dni tzn. ze mi ten ustalovac fungoval po tyzdni a to som ho vobec nezlieval do flase, ostaval stale v miske... cely tyzden... tak preto ta moja skepsa k vycerpanosti ustalovaca...
#14
Publikováno 26 August 2009 - 08:30:19
#15
Publikováno 26 August 2009 - 09:18:46
jj vyzkouším! to může býtEditka.. natri si novy papier.. ale iny ako ten ktory ti robi problem.. a vyskusaj ho do toho isteho ustalovaca... myslim si ze to bude bud v papiery alebo mnozstve citlivej vrstvy (suhlas s Danym) ...
#16
Publikováno 26 August 2009 - 20:26:32
#17
Publikováno 27 August 2009 - 07:03:55
#18
Publikováno 27 August 2009 - 07:09:26
Rasťo, děkuju, to bude možná ten zádrhel. Po víkendu dám vědět, jak to dopadlo.Editka.. Petrus je rucny papier a velmi porovity a tym aj savy, hlavne vecsie gramaze... takze tento papier zelatinujem... zelatinovanim sa dosiahne mensia savost papiera a rovnomernost nanesenej citlivej vrstvy...
Jen ještě otázečku: zpevňujete / klížíte papír jen želatinou, nebo i něčím jiným (třeba škrobem - rýžovým apod.)
#19
Publikováno 27 August 2009 - 07:44:25
#20
Publikováno 30 August 2009 - 14:53:51
Dělám to jenom jednou, aby se VanDajkový roztok dostal i do vlákem papíru a nezůstal jen v želatině. Pokud bych želatinovala papír víckrát, tak by zřejmě utrpěla trvanlivost obrázku. Děkuji za rady!
S tím zpevňováním papíru jsem to myslela před natřením VanDajkovým roztokem. Teoreticky by místo želatiny měly jít použít i jiné zpevňovací prostředky, myslela jsem, že to může být právě ten rýžový škrob. Však v papírně to také musí něčím klížit a želatina to asi nebude ;o)
Jinak hotový obrázek (spíše vzorek) jsem potírala Ceronisem, ale nebude to ono. Také jsem uvažovala o čištěném včelím vosku, ale to by se muselo nějak rozleštit (a to nevím jak), tak jsem od toho ustoupila.
#22
Publikováno 18 September 2009 - 10:47:29
VanDyke tónovaný chloridem zlatitým
netónovaný VanDyke
#23
Publikováno 18 September 2009 - 11:00:00
Už jste nějak tónovali VanDyka? Zkoušel jsem to zlatem. Pokud by vás už hnědá nebavila, tak je to docela radikální změna. Postup je jednoduchý: vykoupe se to ve zlatém tónovači.
Pěkné Zdeňku. Ten zlatý tonovač jde hlavně do stínů, na světla se až tak nechytá, zdá se mi to, nebo je to fakt?
#24
Publikováno 18 September 2009 - 12:23:54
Zdeňku a kde se ten tónovač dá pořídit a kolik to koštuje?
případně kde se na něj dají pořídit ingredience - z čeho se to míchá?
#25 Anonymous
Publikováno 18 September 2009 - 12:48:46
#26
Publikováno 18 September 2009 - 13:09:13
mno, mně se ten hnědý tón též pozdává, ale přijde mi, že některý obrázek by si zasloužil neutrálnější odstín.Unika mi duvod proc tonovat Van dyka, prece ho pouzivate pro ten krasnej hnedej ton, nebo jsem neco nepochopil?
Jinak Vandyka používám mj. kvůlivá papíru, na který ten VanDyk jde, a nikoliv jen pro samotný tón obrázku. Samo i spousta jiných záležitostí hraje roli, k tomu má asi každý individuální přísup
#27
Publikováno 18 September 2009 - 14:05:23
Využití bude asi subjektivní podle tématu. Je to tradiční tónovací postup (albumin, POP atd.) Na něco mi taky sedí víc Fomatone a na něco Fomabrom. Pro mě je to zatím věc experimentu.
Přínos je v trvanlivosti. Další možnost je tónování Vandyka Platinou, Paladiem.
Zlaté tónovače jsou běžně v prodeji. Já jsem použil levnější míchanou variantu. Receptů je několik třeba tady u záznamu Gold chloride:
http://www.jackspcs.com/chemdesc.htm
(většinou chlorid zlatitý 1g / 1000ml + něco)
Cena zlaté soli plave podle aktuální ceny zlata. Může to být 350Kč/1g.
#28
Publikováno 21 September 2009 - 14:14:39
#29
Publikováno 8 February 2011 - 00:46:57
Idem prvý krát pripravovať roztok na Van Dyke. Musím aj pri príprave roztoku pracovať iba pri žiarovkovom osvetlení alebo je možná práca normálne na dennom svetle ?
#30
Publikováno 8 February 2011 - 13:14:48
#31
Publikováno 8 February 2011 - 13:15:41
#32
Publikováno 8 February 2011 - 15:07:21
#33
Publikováno 13 February 2011 - 15:05:13
Nemáte s tím niekto skúsenosť aký to bude mať vplyv na výsledný obraz ?
#34
Publikováno 16 February 2011 - 20:32:13
#35
Publikováno 17 February 2011 - 15:00:03
ideální recept je na úvodu tohoto vlákna....no a rozdíl poznáš leda tak,že bys to sám vyzkoušel a porovnal
Aj som si myslel že to tak nejako dopadne.
#36
Publikováno 4 March 2011 - 10:47:47
#37
Publikováno 4 March 2011 - 11:32:08
#38
Publikováno 4 March 2011 - 17:37:58
#39
Publikováno 4 March 2011 - 21:18:12
Ešte krajšia je ale v reálnej veľkosti 40x50 cm.
#40
Publikováno 10 July 2011 - 11:14:55
Spravil som pokus a vynechal som zo zosilovača dušičnan strieborný. Výsledok je perfektný, skoro na nerozoznanie od zosilovcača s dusičnanom.
Doba expozície sa ale skracovala len o cca. 1/4 - 1/3 a nie o polovicu ako pri zosilovači s dusičnanov.
Postup bol nasledovný:
1.) Stanovenie expozície pre klasický proces bez zosilovaču - 12 osvitových čísel
2.) Exponovanie s kompenzáciou 1/4-1/3 - 8-10 osvitových čísel
3.) Zosilovač - 500 ml vody + 1,5g hydrochinónu + 1,5g kyseliny citrónovej
4.) Vyvolávanie - 1 minútu v zosilovači bez dusičnanu
5.) Pranie - 5 minút
6.) Ustaľovanie - 1 minútu v 3% tiosírane sodnom
7.) Záverečné pranie - 15 minút
Fotografia je oproti klasickej bez použitia "zosilovača" omnoho kontrastnejšia, sú na nej krásne farby a celkový tón je krásny hnedočierny a nie vyšedivený ako pri klasickom spracovaní. A hlavne som nepoužíval dusičnan, čím sa výrazne zvýši ekonomičnosť.
#41
Publikováno 10 July 2011 - 22:00:42
#42
Publikováno 11 July 2011 - 11:11:16
Napadlo ma, že ten dusičnan tam bude hrať úlohu práve toho zosilenia, preto aj polovičná expozícia. A preto som skúsil expozíciu skrátiť menej, teda odpúadá potreba zosilovania a v podstate ten hydrochinón ten obraz len váraznejšie dofarbí a tým pádom aj zdvihne kontrast.
Nejedná sa teda o klasické zosilovanie podexponovanej kópie ale len jej výraznejšie vyfarbenie a tým pádom zvýšenie kontrastu.
#43
Publikováno 25 January 2012 - 12:09:13
#44
Publikováno 27 January 2012 - 13:52:47
Taky si dovolím přidat jeden z pokusů - negativ je 8x10 - Vandyke, jen vypraný a ustálený v TF2 a pak zase vypraný.
Máš to pěkný. Budu si muset jednou přijet vyzkoušet k tobě ten Van Dyke. Je to nádhera. A to už je z toho tvého vlastnoručního udělátka VF?
#45
Publikováno 27 January 2012 - 13:58:08
#46
Publikováno 27 January 2012 - 21:38:13
#47
Publikováno 28 January 2012 - 11:41:34
#48
Publikováno 10 March 2012 - 19:43:25
pokousim se neco vytvorit timto procesem a narazil jsem na problem s kontrastem. Postupoval jsem dle postupu, ktery je zde uveden a mam problem ze pri vyvolani exponovaneho papiru mi obraz strasne vybledne a ztrati se kontrast ( temer se vse sleje dohromady a obraz je nekontrasni ) . Nasledne ustaleni bych rekl probehne ok obraz se zabarvi do hneda a ztmavne , ve vysledku mam obraz bez kontrastu. Zkousel jsem i jiny cas pro osvit bud je obraz svetly a nekontrastni a nebo naopak. Nevite nekdo cim by to mohlo byt, kde delam chybu. ( papir pouzivam Discobolos, osvit obl. solarium cca 5m ze vzdalenosti 30cm, ustaluji jak je popsano dole , negativ celkem kontrasni bych rekl, zaitm zkousim jen 6x7 1:1 ).
Dik Morlor
#49
Publikováno 10 March 2012 - 23:24:16
nevím, kde děláš chybu, ale já svítím z 15 cm tak 10 minutosvit obl. solarium cca 5m ze vzdalenosti 30cm
Přiložený soubor (y)
#50
Publikováno 11 March 2012 - 11:36:09
Dik za info testnu delsi dobu osvitu ale zkousel jsem 4 az 7m a pak uz to bylo cele tmave po uschnuti.
osvit obl. solarium cca 5m ze vzdalenosti 30cm
nevím, kde děláš chybu, ale já svítím z 15 cm tak 10 minut
Tak delsi dobou osvitu to nebude jelikoz to je po vyvolani jeste horsi ( obraz je jeste vice slity dohromady ). Mozna jsem udelal nejakou chybu pri michani roztoku, ale nejsem si niceho vedom.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních