No ono kdyz reknes modelu, ze se nema 3 sec hybat, tak mu nic jineho nez zarputily vyraz nezbyva.
wet plate collodion - mokrý kolodiový proces
#801
Publikováno 8 duben 2015 - 06:07:05
#802
Publikováno 8 duben 2015 - 07:10:44
A není to škňůření kvůli tomu že fotografovaný ví, že to bude zas enom další flekatý portrét?
#803
Publikováno 8 duben 2015 - 07:24:12
#804
Publikováno 8 duben 2015 - 07:28:17
Nic proti kolodiu, ale jkcz me ukázal že kolodium může být krásná a ušlechtilá věc a ne jenom "umění". Taky mě od té doby kolodium straší ve věži.
#805
Publikováno 8 duben 2015 - 07:36:38
#806
Publikováno 8 duben 2015 - 08:17:21
Jo jo.
#807
Publikováno 8 duben 2015 - 10:02:49
No ono kdyz reknes modelu, ze se nema 3 sec hybat, tak mu nic jineho nez zarputily vyraz nezbyva.
To mě napadlo, ale 3-5 vteřin není tak dlouho, aby se třeba dívčina nevydržela tvářit příjemně.
Něco na tom konečném podání asi udělá to výrazně prokreslení, ve velké většině tmavší pozadí. Ale z toho co vídám v poslední době mi přijde jakoby byl fotograf něčím tlačený vybírat portrétované typy podle toho, zda mají dostatečně drsňácký výraz a nebo je dovedou k tomu, aby tam takový výraz byl podán. A přispěje k tomu i trochu ledabylé, neuspořádané prostředí.
Třeba jsem ale jen nenarazil na jiný typ fotografií. A nebo to tak je a při přípravě témat a kompozice vás něco tlačí k tomu jít do téhle syrové podoby výsledku ?
#808
Publikováno 9 duben 2015 - 10:12:27
mysleli ste na nieco take? je to pre Vas dost prijemny vyraz?
ambrotypia /sklo, rozmer 30x40 cm /, exp. cas 5 s
Přiložený soubor (y)
#809
Publikováno 9 duben 2015 - 11:54:52
No fajn, to už je optimističtější
Jinak já věřím, že to jde i jinak a je spousta příkladů. To jen že to na mě dělá takový dojem, když za poslední dva, tři roky jsem viděl převážně zachmuřené tváře, zločinecké típky, dekadentní nálady ... Tak mě zajímá, zda tahle tvorba k těmto tématům nějak sama nepodněcuje, jestli vás to tímhle směrem nějak netáhne.
#810
Publikováno 9 duben 2015 - 12:44:27
No pokud bychom zabrousili do daleke historie, tak wet plate byla hlavni technika v dobe obcanske valky v USA - sever proti jihu. Tak treba ma v sobe neco hodne skaredeho z te doby zakomponovano.
#811
Publikováno 9 duben 2015 - 13:09:13
No fajn, to už je optimističtější
Jinak já věřím, že to jde i jinak a je spousta příkladů. To jen že to na mě dělá takový dojem, když za poslední dva, tři roky jsem viděl převážně zachmuřené tváře, zločinecké típky, dekadentní nálady ... Tak mě zajímá, zda tahle tvorba k těmto tématům nějak sama nepodněcuje, jestli vás to tímhle směrem nějak netáhne.
No to som rad
Neviem, ze koho co a kam taha. Mna urcite nie. Milujem portretnu fotografiu. Ci uz na klasicky stredoformat, velkoformat alebo kolodium. Pricipialny rozdiel velmi nevidim, len technika je ina. Co sa tyka vyrazu tvare vzdy chcem dosianhut adekvatny vysledok. Adekvatny k habitu modela a k tomu co chceme ukazat.
Treba brat do uvahy aj ten fakt, ze rozne techniky predsa maju svoje specifika. U mokreho kolodioveho procesu na komponovanie az tak vela casu nemate ako u filmu. Finalne nastavenie musite urobit pomerne rychlo. Doska dost rychlo vyschne a vyseldok nebude dobry.
Vobec si nemyslim, ze kolodiova fotografia ma byt flakata. Nestotoznujem sa s tym nazorom, ze cim viac chyb tym vacsie umenie. Prave naopak. Lenze treba vidiet aj to, ze kolodiovy proces technicky je ovela zlozitejsia zalezitost ako klasicka filmova fotografia. Ale aj tu sa da dosiahnut kvazi dokonalost, staci pozriet ambrotypie
alebo ferrotypie z 19. storocia, alebo aj sucasne prace napr. Alexa Timmermana. Podla mna nasou ulohou je zachovat historicke fotograficke techniky v takej podobe, ako to pouzivali stari majstri.
Dobre viem, ze tie pojmy, ktorymi operujem su velmi subjektivne. Preto o takych temach takym virtualnym sposobom debatit je velmi tazke. Pridte raz sem dole na juh Slovenska, mam dobru slivovicu a mozeme tie zaujimave otazky prebrat aj osobne
#812
Publikováno 14 duben 2015 - 09:43:53
Mosazný objektiv.
Tuším mnohé, ale nevím nic.
V čem vlastně spočívá výhoda starých objektivů?
#813
Publikováno 14 duben 2015 - 10:07:59
Mosazný objektiv.
Tuším mnohé, ale nevím nic.
V čem vlastně spočívá výhoda starých objektivů?
Jeden mi leží na stole. Až ho vyzkouším, budu moct poreferovat, jestli splnil moje očekávání, nebo je to něco jiného.
#814
Publikováno 14 duben 2015 - 11:16:18
Nevim, zda to patri do tohoto vlakna, ale budiz.
Jejich vyhoda spociva predevsim v jejich nedostatcich. Pokud se nam libi mekci kresba, prijemne rozostrene pozadi, nevadi ztrata kontrastu diky absenci vrstev, tak pak muze byt stary mosazny objektiv cesta.
#815
Publikováno 14 duben 2015 - 18:40:57
Neviem, ze koho co a kam taha. Mna urcite nie. Milujem portretnu fotografiu. Ci uz na klasicky stredoformat, velkoformat alebo kolodium. Pricipialny rozdiel velmi nevidim, len technika je ina. Co sa tyka vyrazu tvare vzdy chcem dosianhut adekvatny vysledok. Adekvatny k habitu modela a k tomu co chceme ukazat.
Treba brat do uvahy aj ten fakt, ze rozne techniky predsa maju svoje specifika. U mokreho kolodioveho procesu na komponovanie az tak vela casu nemate ako u filmu. Finalne nastavenie musite urobit pomerne rychlo. Doska dost rychlo vyschne a vyseldok nebude dobry.
Vobec si nemyslim, ze kolodiova fotografia ma byt flakata. Nestotoznujem sa s tym nazorom, ze cim viac chyb tym vacsie umenie. Prave naopak. Lenze treba vidiet aj to, ze kolodiovy proces technicky je ovela zlozitejsia zalezitost ako klasicka filmova fotografia. Ale aj tu sa da dosiahnut kvazi dokonalost, staci pozriet ambrotypie
alebo ferrotypie z 19. storocia, alebo aj sucasne prace napr. Alexa Timmermana. Podla mna nasou ulohou je zachovat historicke fotograficke techniky v takej podobe, ako to pouzivali stari majstri.
Dobre viem, ze tie pojmy, ktorymi operujem su velmi subjektivne. Preto o takych temach takym virtualnym sposobom debatit je velmi tazke. Pridte raz sem dole na juh Slovenska, mam dobru slivovicu a mozeme tie zaujimave otazky prebrat aj osobne
Kdybychom toužili po čistých, technicky dokonalých snímcích, tak tu nikdo nejsme. Když zůstanu je u technické stránky fotografie: (Skoro) všichni se snažíme o negativy s co nejjemnějším zrnem, o pozitivy s prokreslenými světly a stíny, přiměřeným kontrastem a těmahle věcmi. To všechno je daleko snadněji dosažitelné elektronicky, snad kromě rozsahu polotónů, ale to je dneska už taky otázka. Ale fotka z filmu má pro nás svoje kouzlo. A baví nás. A tak pro někoho má prostě kouzlo i kolodiová fotka, i když nebo protože je v některých ohledech ještě o stupínek nedokonalejší a složitější než filmová. Má fleky? No, mívá. Nikdo z nás už to neumí jako chlápci v 19. století, kteří uměli ostře vyfotit koně v chůzi. Radost z výsledku máme i tak obrovskou a občas sebereme odvahu a se tu pochlubíme, no. A řeknu vám, když se mi povede kolodium bez těch typických artefaktů (zas taková věda to asi nebude, když se to poštěstí i mně), tak se mi líbí nějak míň. Prostě fotka, ale ne tak dobrá jako z filmu. Nějakou odpovědnost za zachování historické techniky nepociťuju ani náznakem. Chci se jí bavit a někdy snad někoho potěšit. A kdyby řekl/řekla Hmm, seš vážně dobrej, rozpustím se blahem jako dusičnan v destilce z lékárny. Když řekne Je to ňáký flekatý, beru to taky. Je. A?
#816
Publikováno 14 duben 2015 - 20:12:20
123 - doplnil by som pravdive slova jkcz: vyhoda starych mosaznych objektivov spociva aj v krase.
Horenak - pri vsetkej ucte, s Vasim nazorom celkovo nesuhlasim. Moje snazenie, moj vnutorny svet je iny. Ale je to jedno, lebo Vas nazor o nic nie je horsi ako moj. Vo virtualnom priestore je velmi tazke rozpravat o takych veciach. Preto radsej o odbornych: testujem uplne nove kolodium. Take, ake podla mojich vedomosti este nikto nepouzival. Znie to paradoxne, lebo vyssie pisem o zachovani autenticity procesu. Podla mna sa ale nejedna o zmenu procesu, len o vyuzivani inych prvkov. Pouzivanie toho kolodia rapidne by mal minimalizovat zavoj, pripadne vyzdvichnut detaily a obraz zbohatit o poltony. Predbezne testy su slubne, Este potrebujem tak 2-3 tyzdne, mozno menej. Vysledky budu ake budu, chcem ich strucne publikovat tu na temnej. Vysledky budu ake budu: klasicke kolodiove formule tiez ostanu aj po 150-160 rokoch
#817
Publikováno 14 duben 2015 - 22:27:44
Vy jste samozřejmě úplně jiná liga než já. Tolik plechů já ještě ani nezkazil, kolik Vy máte skvělých skel jen tady v galerii i ve vlákně. Těším se na výsledky Vašich testů.
#818
Publikováno 15 duben 2015 - 10:00:19
Děkuji za odpovědi. Můj objektiv mi stačí a nemusím to řešit, či kupovat jiný. Přesto mě to zajímá. Těch otázek a nejistot u zdánlivě jasných věcí mám hodně, až se stydím ptát.
Děkuji a vážím si vašich příspěvků.
Zdar a sílu!
#819
Publikováno 16 duben 2015 - 08:37:26
Mám asi deset skleněných desek postříkaných černou nitrobarvou. Mám to vyhodit, nebo to nechat nějaký čas schnout pro další polití?
#820
Publikováno 16 duben 2015 - 09:05:08
Další dotaz: dělá se mi šedý závoj více či méně na všech snímcích. Co bývá nejčastěji příčinou?
Závoj je vidět již při vyvíjení. Vývojka je čerstvá, bez cukru pro studené dny.
Přiložený soubor (y)
#821
Publikováno 16 duben 2015 - 09:16:53
Závoj v detailu. Exponováno několik minut. Vše dělám dle článku pana Kozubíka, jen ke kolodiu přidávám místo ethanolu směs ethanolu a etheru 1:1.
Přiložený soubor (y)
#822
Publikováno 16 duben 2015 - 09:27:10
A zkusil jsi to opatrně odmýt?
#823
Publikováno 16 duben 2015 - 09:42:02
Ano. Vatou. A nepomohlo to. Zkusím to ještě jednou teď hned. Jdu to namočit.
#824
Publikováno 16 duben 2015 - 09:45:42
Je to ve vrsvě. Nejde to umýt
#825
Publikováno 16 duben 2015 - 13:16:50
Neviem, takto posudit je velmi tazke a keby som to drzal dosku v ruke tiez by nebolo o hodne lahsie. Nie je to klasicky zavoj. Horna doska: evidentna je nerovnomernost. Ved horna cast je celkom dobra. Nerovnomerne osvietlenie? Nerovnomerne poliatie kolodiom? Nerovnomerne zcitlivenie? Nerovnomerne poliatie vyvojkou? Necistota na doske asi malo pravdepodobna. Skuste viac dbat na rovnomernost. Urobte skusobnu dosku bez expozicie, ked treba tak vymente jednotlive prvky v procese tak, abi ste dosiahnli co najcistejsiu dosku. Prepacte mudrejsiu radu zial nemam pre Vas.
#826
Publikováno 16 duben 2015 - 21:44:39
Děkuji. Vyvolal jsem dvě neexponované desky, s rozdílným způsobem polití. Závoj je na obou deskách. Desky by měly být úplně černé, že?
Budu hledat dál.
Používám žlutozelené světlo jako při klasickém pozitivním ČB procesu. Doufám, že kolodium není citlivé k tomuto světlu.
Přiložený soubor (y)
#827
Publikováno 16 duben 2015 - 22:07:37
Nedoufejte a zkuste oranžové nebo červené.
#828
Publikováno 16 duben 2015 - 22:09:27
Jdu na to, kéž by to tím bylo. Děkuji
#829
Publikováno 17 duben 2015 - 00:01:31
Použil jsem červenou blikačku na kolo. Je to lepší, ale pořád tam je závoj. Má být deska úplně černá?
#830
Publikováno 17 duben 2015 - 06:40:31
Ano, neosvetlena skusobna /priehladna sklenena/ doska po vyvolani ma byt cira, takze ked robite na eloxovany plech tak cierna. U Timmermana to vyzera takto:
http://collodion-art...2&by-date=false
Ta lava doska je zla a ta prava je dobra Porovnavajte to s Vasou doskou. Takze nieco tam mate velmi zle. Svetlo pouzivajte take, ake hovori Horenak - cervene. Pretestujte Vase kazety na svetlotesnost, podla moznosti s citlivejsim materialom. Ine svetlo Vam netecie do miestnosti? A potom pride na rad len to co som Vam uz pisal: postupne vymenit prvky v procese. Na aky podklad robite obrazy? Na ciste priehladne sklo? Alebo... ?
#831
Publikováno 17 duben 2015 - 10:44:22
Děkuji. Polévám čiré sklo důkladně vyčištěné.
Dotaz: Nejsem si jist jaké PH má můj dusičnan stříbrný. Měrím lakmusem a to mé měření je nepřesné. Může případná odchylka PH mít vliv na tvorbu závoje? Dusičnan mám čirý, včera sluněný a filtrovaný.
Kolodium namíchám nové "same extra dry" opět podle článku p.Kozubíka. Chemii mám novou a neočekávám zde problém. Možná dělám nějakou fatální chybu při míchání kolodia. Napadá mě špatné rozpuštění Bromidu a jodidu draselného ve vodě vlivem možného rozdílu teplot.
#832
Publikováno 17 duben 2015 - 11:01:17
Dokladne vycistene - zial to nikdy neviete celkovou istotou...
Podla mojich skusenosti pH hodnota roztoku AgNO3 urcite Vam nerobi taku sarapatu, aku mate. pH som roky neriesil a nemal som s tym podstatne problemy. Ked ale mate pocit ze je to pre Vas dolezite, tak si kupte jednoduchy digit. pH meter /cena okolo 30 EUR/. Asi rok, ze som zacinal riesit pH, je to evidentne ze okolo 4 je najlepsi ten vysledok a celkovej cistote obrazu pomoze. Ale Vy nemate len male artefakty, ale mate celu dosku zavakovanu. Hustotu roztoku AgNO3 ste skontrolovali? KBr a Ki sa rozpusti vo vlaznej destilke bez problemov a za kratky cas. Neviem presne ako to robite, ale v tom by som nevidel problem. Radim Vam to iste, co som uz tu povedal: kupte si jednu sadu chemikalii od Cambala a s tymi jednotlivo vymenit Vase. Da to dost roboty, ale lepsi napad nemam a aj sam by som takto robil.
#833
Publikováno 17 duben 2015 - 11:34:58
Děkuji.
Asi to tak dopadne, koupím sadu od Rasta a určím, která složka procesu je špatná. Je to ideální a logický postup diagnostiky problému. Jsem si toho plně vědom celou racionální částí mého ega.
Má vlastní tvrdohlavost je příčinou toho závoje. Ta nelogická touha udělat to z co největší části sám.
Ještě pořád věřím, že na to přijdu sám, či prostřednictvím rad zde na temné.
Hustotu AgNO3 určuji vážením takové přesné baňky a mám pocit, že to je poměrně dosti přesná metoda. Přesto se zeptám: může případná vyšší koncentrace AgNO3 v roztoku mít vliv na ten závoj?
#834
Publikováno 17 duben 2015 - 12:00:57
Nie, to Vam nerobi Vasa tvrdohlavost. To Vam robi chyba v procese, co sa da vylucit a nahradit. Len to chce cas, robotu a odhodlanie.Vy ste len teraz zacinali. Je to celkom normalne, ze mate problemy.
Hustou meriam hustomerom. Je to jednoducha a presna metoda s okamzitym vysledkom. Kolega jkcz velmi pekne to popisal vo svojom clanku. Skuste tiez prestudovat blogy Alexa Timmermana a Boruta Peterlina - su to ludia, ktori maju ten proces dost pevne v rukach. Ked budete pisat s Rastom, tak aj on Vam moze poradit. Budete kupovad od neho kolodium, tak kupte s Cd napr. Lea3, lebo to je stale kolodium vydrzi Vam aj viac ako rok.
Vyssia koncentracia - nemam s tym skusenosti, lebo ja stale skontrolujem hustotu a podla poteby to upravim.
#835
Publikováno 21 duben 2015 - 08:45:36
Kolodium Fialka 1
Testovali sme hlavne tieto vlastnosti : dosiahutu citlivost a exp. pruznost fotocitlivej vrstvy, mozstvo jednotlivych komponentov pre dosiahnutie optima, kombinacie s roznymi vyvojkami /klasicka FeSO4, pyrogallol/, nachylnost k zavoju, tony, porovnanie klasickymi recepturami, vplyv pouzivaneho nosneho media, atd.
Vedecke metody isli bokom, testovanie robil kazdy ako myslel a chcel, lebo "jenom ty filmy sovetsky ty jsou vedecky", takze nevieme preukazat ziadny kolosalny zaver. Toto porovnanie a testovanie nepovazujeme za smerodajne, podmienky neboli uplne rovnake len velmi podobne. Preto prosim berte moj skromny elaborat dostatocnou rezervou.
Porovnane kolodia:
1. nove kolodium Fialka 1 - kolodium, eter, etanol, CoCl2 /CoI2, CoBr2/
2. kolodium vlastna formula nr.1. - kolodium, etanol, KI, KBr, CdI2 /CdBr2/
3. kolodium Extra Dry - kolodium, eter, etanol, KI, KBr
4. kolodium Lea3 - kolodium, eter, etanol, CdI2, CdBr2
Exponovane:
1. nove kolodium Fialka 1 - f4.5 10s
2. kolodium vlastna formula nr.1. - f4.5 5s
3. kolodium Extra Dry - f4.5 7s
4. kolodium Lea3 - f5.6 4s
Chlorid kobaltnaty bol vybraty preto, lebo tato latka sa rozpusti velmi dobre vo vode, v eteri a v etanole a bol dostupny. Bezvodny ma modru, dihydrat fialovo ruzovu a hexahydrat cervenu farbu. Pouzivali sme bezvodny prasok, namiesane kolodium malo tmavomodru farbu, ktora sa zmenila na tmavo zelenomodru. Pocas testovania /asi 3 tyzdne/ boli urobene niekolko desiatok dosiek, roznymi kombinaciami /exp., zlozenie, vyvojka, atd./, ktore sme na zaciatku starostlivo zapisovali, ale potom uz bol v tom chaos taky, ze nikto nevedel ktoru dosku cim a ako robili. Napriek ktomu mozeme povedat, ze nove kolodium ma ocividne ine podanie poltonov – vyzera tak, ze bohatsie, dosiahnuta citlivost je nizsia ako u Extra Dry, stalost je porovnatelna. Na vyvojky reaguje podobne ako klasice kolodia, ale viditelny zavoj sa nevytvori ani po extremne dlhom prevolani.
Konkluzia: Kolodium s CoCl2 je zaujimave spestrenie spektra dostupnych formul pre tento proces. Nevynasli sme nic prevratneho, ale sme vymysleli pre seba zaujimavu hru. Testy chceme pokracovat aj dalej.
Přiložený soubor (y)
#836
Publikováno 13 květen 2015 - 22:01:34
Zpozoroval jsem takovou zajímavost - změna barevného tónu tintypie cca po roce. Hodně zteplaly. Nejdřív jsem myslel, že to dělá stárnutí sandarakového laku, ale je to stejné i u plechů, které jsem nelakoval. Sice se mi to líbí skoro víc, ale asi to není žádoucí z dlouhodobého hlediska. Možná nedostatečné ustálení. Jak dlouho ustalujete?
Přiložený soubor (y)
#837
Publikováno 15 květen 2015 - 21:32:18
Ustalovat treba kym svetle skvrny, zbytky kolodia nezmiznu. To je niekolko minut. Tento Vas jav nesuvisi s ustalovanim, ale pravdepodobne s kolodiom.
#838
Publikováno 1 červen 2015 - 11:22:45
Dnes ráno mi pral kolodia sám pánbůh.
Přiložený soubor (y)
#839
Publikováno 1 červen 2015 - 11:44:49
Včera sem měl na snímcích fleky (částečně jsem je setřel vatou), asi od vývojky. Desky polévám šplouchnutím vývojky. Polévám pravděpodobně pokaždé jinak, což je asi špatně. Na zdejším foru je popsána speciální miska na polévání vývojkou. Asi to vyzkouším. Nebo existuje jiná metoda na vyvolávání? Jak vyvolávat bez fleků?
#840
Publikováno 1 červen 2015 - 11:58:28
Další dotaz: Vývojka mi mění časem barvu. Hnědne i v tmavé lahvi. Může to být příčinou fleků? Jak dlouho mám vývojku skladovat? Jak moc se kazí vývojka?
Přiložený soubor (y)
#841
Publikováno 2 červen 2015 - 16:34:29
Tak jsem přišel na příčinu těch fleků. Jsem poleno.
#842
Publikováno 2 červen 2015 - 16:57:45
Dnes jsem prvně použil široký objektiv na portrét a byl jsem spokojen. Díky malému výtahu a světelnosti 4,5 jsem se dostal na expozici 2-3 sekundy. Kdyby šly odstranit ochranné vrstvy z objektivu, mohl bych se dostat na ještě lepší čas. Lze vůbec ty vrstvy odstranit?
Přiložený soubor (y)
#843
Publikováno 2 červen 2015 - 19:22:00
S vrstvami, podle toho, co já vím, propouští objektiv světlo líp než bez nich. Na rozhraní sklo/vzduch nedochází tolik k zpětnému odrazu paprsků. Proto tam ty vrstvy jsou, ne kvůli ochraně skla. Sundat samozřejmě nepůjdou.
#844
Publikováno 2 červen 2015 - 19:38:22
A s tím "malým! výtahem" se mi to zdá taky nějak popletená. Velikost výtahu není absolutní veličina, ale vztahuje se k ohniskové vzdálenosti. Minimální výtah = zaostřeno na nekonečno. To spolu s Vámi udávanou minimální clonou znamená, že cokoli blíž než nekonečno, resp. nějakých 10 m (neznám ohnisko použitého objektivu) je neostré. To není, zdá se, případ prezentovaného obrázku, byť takhle v náhledu je možné všechno. Nicméně spíš NEBYLO zaostřeno na nekonečno. Výtah tedy asi nebyl nijak "malý", vzhledem k použitému ohnisku.
#845
Publikováno 2 červen 2015 - 20:29:19
Tak jsem přišel na příčinu těch fleků. Jsem poleno.
A...?
#846
Publikováno 2 červen 2015 - 20:34:20
Špatně jsem se vyjádřil. Omlouvám se. Fotím-li hlavu objektivem 300/5,6 mám měch vytažen téměř na maximum a exponuji 10-15 sec.
Při použití objektivu 180/4,5 je objektiv velmi blízko obličeje modelu, měch je stlačen téměř na minimum a exponuji 2-3 sec.
Expozici jsem určil proužkovou metodou. Nevím přesně, proč je ta epozice o tolik kratší, ale hodlám toho využít.
#847
Publikováno 2 červen 2015 - 20:49:27
A příčina těch fleků?
#848
Publikováno 2 červen 2015 - 21:04:48
Tak jsem přišel na příčinu těch fleků. Jsem poleno.
A...?
Stydím se. Plech v kazetě podkládám sklem, ale tentokrát jsem tam dal ubrousek. Plech se mírně, ale přesto vyboulil a dotýkal se šíbru. Použil jsem opět podkladové sklo a bylo to dobré. Okraje fleků šli utřít, což asi dělá vývojka, proto jsem namíchal i novou vývojku a přidal do ní lžíci cukru.( obrázek je nějak do hněda). Zároveň s tím jsem se vybodl na experimentování s kolodii a slil všechny experimentální lahvičky do jedné velké, dolil odhadem trochu etheru a alkoholu. Vyhodil jsem zápisky z experimentování a hrozně se mi ulevilo.
#849
Publikováno 7 červenec 2015 - 15:17:51
Pred casom som pisal par riadkov o tom, ako som pracoval vo vonkajsom prostredi mokrym kolodiovym procesom cez zimu,ked teplota sotva dosiahla -4 C. Tentokrat som vyskusal opacny extrem. V nedelu u nas teplomer v tieni ukazoval 38 C. Pri takej teplote mokry kolodiovy proces som este vonku nerobil, som napakoval vercajg do auta - mobilnu tmavu komoru som inovoval, z plastovych vodovodnych rurok som spravil konstrukciu, ktoru som prikryl ciernou zahradkarskou foliou. Pracoval som na mensi rozmer, zobral som len 4x5" Cambo SC2. Tentokrat problem bol v tom, ze naliate a zcitlivene dosky vyschli za 1-2 minut. Mal som co robit, aby som za taky cas stihol exponovanie a vyvolanie. Vyvojku a kolodium som pripravil do tepleho pocasia, ale darmo: do kolidia viackrat som musel doliat etanol. Robil som ambrotypie aj ferrotypie, cely den 3-4 vydare, ale aj tie boli fest flakate z dovodu velkej teploty vzduchu.
Davam dole moj sedmohradsky slameny klobuk pred starymi majstrami, ktori na karicke tahanej tmavej komore, aj pri extremnych meterologickych podmienkach dokazali urobit kvalitne, ciste a pekne mokre kolodiove dosky.
Přiložený soubor (y)
#850
Publikováno 7 červenec 2015 - 20:30:03
Mezi těmi proprietkami vidím expozimetr. Jak s ním pracujete?
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních