Kolodiový portrét pomocí umělého světla a odrazných desek.
Pro mě velká neznámá.
Mám docela silné blesky, ale stejně nestačí na proces. Budu muset pořídit trvalá světla. Předpokládám, že pro každý kolodiový recept, každý záměr, situaci a atelier je vhodné jiné světlo. Co mám chtít? Nějaký konkrétní typ, abych byl do smrti štastný, že to světlo mám?
Omlouvám se za tento prostoduchý dotaz. Díky stejně položené otázce mám nikon FM2.
Ja svietim nasledovne:
1. stale svetlo: 5 ks 35W/180W/ 5500K ziarivka na obidve strany, takze 2x, v softboxe, ale vacsinou bez difuzneho platna, vzdalenost od fotografovaneho objektu asi 0.5-1,5 m
alebo
2. zableskove svetko: studiove blesky priamo smerovane bez soft. a difuz. 2 ks /z dvoch stran/ 600 Ws. Vzdalenost od fotografovaneho objektu asi 0.5 m, podla moznosti cim blizsie, expozicny cas na jeden zablesk.
Pisete, ze mate silne blesky, ale to nepisete, ze ako ich pouzivate. Dazdniky, softboxy zatial odlozte, dajte ich priamo a cim blizsie.
Ako mozete citat trosku vyssie v mojom prispevku, da sa aj s ovela mensimi bleskami - portret, co vidite som robil 2x180 Ws malymi bleskmi z bezprostrednej blizkosti - menej ako 20 cm od tvare, priamo na jedno blisknutie. Tak isto sa daju pouzivat aj mensie stale svetla: 2x 35W/180W/ 5500K lampy, ktore date tak blizko, ako len mozete, uz davaju dobry vysledok.
Na detaily uz musite prist sam. Pan kolega jkcz Vam radi dobre, zo zalinkovanych stranok dozviete vela, ale ked chcete prist na sposob svietena, co Vam vyhovuje musite vela experimntovat.
Děkuji.
Bleskal jsem třemi blesky naplno po 600ws 5500k. Bez difuzorů, ostře a z blízkosti cca 60-80cm. Vyzkoušel jsem to jen na sobě a se zavřenýma očima. Expozice byla sice dobrá, ale na portrét mi to přijde nepříjemně silné. Na úplně černé desce vykukuje z absolutní tmy můj bledý obličej se zavřenýmia očima. Toto nedostatečné osvětlení by šlo použít jako záměr.
Lepší byla opěrka hlavy, židle a jeden ledkový "halogen" 5500k a odrazka. Synek vydržel 18sec expozici. Clona otevřená, měch vytažen značně.
Prováděl jsem různé expozice zátiší a nemohu se zbavit pocitu, že bych měl svítit jiným světlem a že barevná teplota není jediné kritérium pro výběr osvětlení. Vliv složení kolodia asi také asi nezanedbatelný.