Ořez ve fotografii
#51
Publikováno 1 květen 2009 - 18:14:15
#52
Publikováno 1 květen 2009 - 18:40:21
#53
Publikováno 1 květen 2009 - 20:22:41
Welcone to Jamaica and have a nice holiday....... Vítejte v České republice ...
#54
Publikováno 1 květen 2009 - 20:30:22
Ono jsem spíše o to jaké jsou fotografie, obraz tonálně a jak by ho chtěl autor po formální stránce ukázat, někdo má radši tmu, nekdo světlo. ...
Ten rámeček, pasparta, okraj, dle mojého úsudka existuje proto, aby oddělil obraz od pozadí, dal mu prostor se rozvinout.
Jde také o to, že když má fotografii bez rámečku okraje (nebo pouze tenkou linku na okraji) a položíš to na stůl z dřevotřísky, vypadá to fakt pofiderně. Ale když nasadíš, paspartu, rámeček linku, dáš obrazu větší prostor a ucelenost pozadí, dostaně nový, možná i grafický rozměr.
Není to dle mě v těchto případech něco simulovat, nebo něco podvádět, někoho utáhnout na vařané nudli či něco podobného, podobného významu. Z tvých řádků jsem to tak často cítil. Jistě máš jiný názor, což není špatné, ale dělat z těchto lidí podvodníky sama sebe, je dle mě opovážlivost, neúcta a nepokora. Dle mě máš jednu tobě danou vlastnost, že rychle soudíš, rychle se rozhoduješ, rychle uvažuješ. Ovšem vše na úkor přesnosti. Všiml jsem si toho proto, že mám obdobné vlastnosti...
Zkrátka nepřipadá mi, že by se člověk dopouštěl podvodu, když své fantazie rozvíjí pomocí PC, kde króóótí křivkama, nedopouští se podvodu sám na sebe když dělá ráměčky či linky, okraje baterkou!!!
Postavím to do jiné dimenze, takové zákeřné....
Otázka:
Pan fotograf Bartoš z Hejnic je snaží podvádět sám sebe? Proč by to dělal? Že by neměl nějak vyzrálý pohled? Nene, ono to zkrátka vypadá líp, tím to dle mě je......!
Dále:
Myslí si autor, že to bude jeho fotografiím přínos???? Pokud ano, tak ať to udělá, není žádné toto je správné, toto není. Jsou jenom zažitá pravidla, které respektují jen jedinci neschopní či slabí, bez schopnosti a síly je porušit a poté si to ustát (a to nejen v životě - a že vím o čem mluvím).
Pravidla jsou vytvořena proto, aby byly porušoványa lidé jsou tu proto, aby byli respektováni......
Je také pravdou, že pokud chceš proto hříchu bojovat, musíš ho poznat.... tato alegorie je postavenáovšem tak, že musíš znát dobře pravidla, abys věděl, jak je porušovat, že?
Tož tak.....
#55
Publikováno 1 květen 2009 - 20:32:12
#56
Publikováno 1 květen 2009 - 20:41:13
post-poslední OT
#57
Publikováno 2 květen 2009 - 05:43:30
Tož tak.
#58
Publikováno 2 květen 2009 - 08:45:32
K těm rámům - používám a používat budu - ovšem bez černé linky. Ta je pro mě rušivá. ALE rozhodně budu používat bílé orámování fotografie - právě proto jak psal Kraken výše - tu fotku to prostě ujasní a podtrhne. Nevím, jestli jsem to pochopil úplně jasně - soudím dle fotky ze srazu ze Stožce, co mám od Ivana - je tam vidět jasný okraj negativu. Třeba ten okraj je pro mě silně rušivý, proto nebudu svítit celé políčko, ale vždy o kousíček méně, aby tam tento leckdy oškubaný a jinak nehezký okraj nebyl (tady jsem hlavně limitovaný zvětšovákem OP5, který má s SF sakra problém..)
#59
Publikováno 3 květen 2009 - 19:23:02
neexistuje objektiv (ohnisko pevného skla nebo např. každé ohnisko jako shift) které bych úplně přesně potřeboval
nevidím vše v hledáčku
mám jediné místo odkud se daný objekt dá vyfotit a vhodné sklo nemám/neexistuje.
samozřejmě, masivní výřezi z kina jsou průser...ale z SF? proč ne.
#60
Publikováno 13 říjen 2009 - 09:41:00
Hledal jsem sice jestli tu není přímo něco na podobné začátečnické téma, ale nenašel, hledat asi moc neumím. Tohle je snad nejblíže.
Používáte nebo jste používali nějakou pomůcku při hledání vhodného pohledu, kompozice, výřezu ?
Ano, dá se kouknout do hledáčku, na matnici, někdy to ale nemusí být praktické, stále na vše zajímavé koukat přes objektiv někdy třeba i s těžší kamerou….
Dá se asi vyrobit nějaký rámeček, třeba z kartonu, já to nikdy nepoužíval, ale asi bych to měl zkusit a potrénovat se tak.
Když jsem Vás v Banskej poslouchal co a jak nad mými pokusy, kýval jsem hlavou nad tím co všechno na ty fotky nepatří a co mi tam naopak chybí, protože jsem to v té chvíli viděl zřetelně také. Fotím sice sporadicky od svých nějakých 12-15 let, ale tohle mi uniká pořád, protože jsem se nenaučil nad tím při hledání záběru myslet důkladněji, či myslet vůbec. A chtěl bych to nějak dohnat.
Ale než si něco vyrobím, třeba nabídnete nějaké řešení co jiného se osvědčilo vám, jakým způsobem jste to používali, případně zda to vůbec považujete za nějak přínosné. Třeba jsou vhodnější způsoby jak to dostat pod kůži ... Anebo alespoň odkaz, kde na tohle téma najdu něco víc.
Že má být tvar takového rámečku ve stejném poměru jako formát negativu tak nějak předpokládám, ale jak veliké a tedy jak nejlépe daleko od oka aby to dobře bylo - na to už mám šedých buněk mozkových nějak řídko...
#61
Publikováno 13 říjen 2009 - 09:57:00
Jde o hledáček na linhofky s proměným ohniskem
Je mnohem jednodušší kouknout do hledáčku a vidět jestli jo, či ne, než rozložit vf a teprve pak zjistit, že to stojí zaprd, nebo se mi to tam nevejde...
#62
Publikováno 13 říjen 2009 - 10:58:45
#63
Publikováno 13 říjen 2009 - 12:32:13
#64
Publikováno 13 říjen 2009 - 14:13:43
Jojo, pro majitele VF je tohle asi samozřejmost, nutnost a nebo už to má v krvi i bez podobných berliček.Je mnohem jednodušší kouknout do hledáčku a vidět jestli jo, či ne, než rozložit vf a teprve pak zjistit, že to stojí zaprd, nebo se mi to tam nevejde...
Varianta hledáčku po ruce mě taky napadla. Tím mám ale daný neměnný formát - poměr stran. Možná se ale dá naučit v tom hledáčku vidět - tohle mi na obdélník nejde, to musí být čtverec.
Většinou sebou tahám kino + 6x6, nebo teď občas i sklopku 6x9. A pak těkám...
Ale při tomhle zkoušení snad není chybou si v hlavě promítat jaký formát by se na danou scénu hodil ? A nebo naopak máte zkušenost, že je vhodnější se držet jednoho rozměru, tím se zabývat nějaký čas, pak třeba zkusit jiný ? Ale tak přímočaré to asi nikdy není.
A z tohohle pohledu, kdy zatím nemám moc jasno který formát je pro mě víc než jiný, tak si tu dělám ty rámečky z kartonu, slepil jsem si bílej a černej aby ten náhled byl pro dané situace líp ohraničenej, podle prostředí mohu měnit barvu rámečku. Mám čtyřii rámečky - čtverec, 3/4 a 2x 2/3 (tedy jednou pro 6x9) a mohl bych vyrazit a koukat. Tedy co se týče formátu.
To s tou šňůrkou a korálky je dobré, asi bych to výhledově dořešil.
A ještě - na to počítání jsem levej taky - když mám rámečky ve velikosti negativu - jaká je vzdálenost od oka na zákadní objektiv ? Nějakých 5 cm ?
Díky za trpělivost se mnou....
#65
Publikováno 13 říjen 2009 - 14:53:10
pro mě je nejlepší jeden den na ulici, vycházce či v lesíku = jeden formát a jedno - dvě ohniska
přemejšlet na náměstí, nebo na vycházce po tržišti či tom lesíku jestli budu tahat z tašky čtverec nebo 2:3 to by mě popletlo
pro různá ohniska jednoho formátu mi přijde ten korálkovej systém dobrej
úplnou náhodou dívání mým malým oly rc 35 a přes matnici vf s jedním ohniskem co mám je skoropřesný = přikládám k ohnisku ten malej dálkoměr pro podívání na posouzení toho záběru na tu dřevěnou bednu
#66
Publikováno 13 říjen 2009 - 15:07:38
řešení:
1. Buď vím co jdu fotografovat a podle toho zvolím formát. Asi ideální stav.
2. Z nějakého důvodu nemohu nosit to co potřebuji a tak i když mám obdélník a v hledáčku vidím, že je zajímavý čtverec tak to vyfotografuji a oříznu v komoře.
Samozřejmě, že z negativu 9x12 nebudu vyřezávat poštovní známku. To se snažím zaplnit celou plochu matnice. U SF nebo kina výřezy používám. Plyne spíš z použití - reportáž nebo fotografování na dovolené - nelze zabalit a nosit vše. Opět platí, čím méně říznu tím lépe. Ideální na kvalitu je celé políčko v tom má Ivan Pravdu, ale ortodoxní neřezač nejsem .-)
#67
Publikováno 13 říjen 2009 - 16:06:13
Ono už po čase budeš vidět k jakému formátu motiv patří. Na druhou stranu nemůžeš nosit všechny formáty pohromadě najednou a pak jen vytahovat na místě z brašny.....
No, já mám vlastně čtverec a kino, ta 6x9 je zjednodušeně řečeno velké kino, takže to by se formátem netlouklo. Tak to je vlastně asi dost běžná sestava.
Spíš je to tedy o tom naučit se naplnit či vyprázdnit formát ať už je jakýkoliv. Asi jsem to vzal ze špatného konce.
A teď mi to ještě narušuje možnost si půjčit Mamču 645 - jestli to dopadne, nevím co to se mnou udělá. Ale čas to asi vyřeší sám.
Tak fajn, díky za postřehy.
Zatím z toho pro sebe mám, že si vezmu menší brašnu, nebo jí vůbec nechám doma a objektiv dám do kapsy
#68
Publikováno 13 říjen 2009 - 16:28:46
Na to kino či 6x9 by jsi si mohl pořídit revolverový hledáček na kieva - věc ne až tak drahá.
#69
Publikováno 14 říjen 2009 - 09:35:14
Přidávám se k Pavlovi, má absolutní pravdu - brát s sebou jenom jeden systém, pokud možno jenom barvu nebo černotu. pokud chci fotit obojí, nestojí ani jedno za nic. Mě se formáty už sjednotit podařilo - 645 je přesně polovina 9x12
PS: Ten rámeček s provázkem si asi taky vyrobím
#70
Publikováno 15 říjen 2009 - 09:10:49
formátové masky zohlednit prakticky využitelné pole daného formátu, jež
pro rozměr 4x5in činí 96,6 x 120mm. Krycí formátová maska zhotovená v
násobku zmíněného rozměru pro horizontální i vertikální umístění snímku
pro předpokládaný formát zvětšeniny s optimálním rozložením okrajů při
zvětšování eliminuje obrazové ztráty a ideálně využívá kompozici snímku
z hlediska technické kvality. Při vytváření souboru snímků pak obrazově
působí velmi uceleně i bez dodatečného použití krycí pasparty. Erik
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních