Negativní vývojky DS-10 a DS-12
#1
Publikováno 19 květen 2009 - 13:43:34
- Jemnozrnnou vývojku pro filmy střední až vysoké citlivosti
- Vývojku pro vysokou hranovou ostrost pro nízkocitlivé filmy
Dále uvádí příklady takových vývojek, sestavené s ohledem na kvalitu obrazu, snadné použití a robustnost, minimální jedovatost a škodlivost pro životní prostředí a nízkou cenu.
DS-10
Jemnozrnná vývojka
Voda ... 700ml
Siřičitan sodný ... 75g
Triethanolamin ... 10ml
Kyselina askorbová ... 8g
Dimezone S ... 0,15g
Kyselina salicylová ... 1g
Kyselina boritá ... 4g
Voda do 1000ml
pH ... 8,0
Dimezone S lze nahradit Fenidonem, což může způsobit mírně zvětšený závoj a zkrácení životnosti.
Vývojka bude pracovat lépe s málo citlivými filmy ředěná v poměru 1+2 a při teplotě 25°C. Vhodnější však je pro málo citlivé filmy použít vývojku DS-12.
Jako vodítko pro vyvolávací časy lze použít časy pro XTOL, prodloužené o 20%.
Vývojka není vhodná pro filmy Agfa APX25, APX100, Ilford Pan F Plus, Lucky 100 a další nízko citlivé filmy. Při jejím použití dochází k deformaci senzitometrické křivky a ztrátě citlivosti.
DS-12
Vývojka pro vysokou hranovou ostrost
Voda ... 800ml
Triethanolamin ... 2ml
Kyselina askorbová ... 1g
Kyselina salicylová ... 0,2g
Uhličitan sodný ... 2g
Metol ... 0,4g
Siřičitan sodný ... 20g
Voda do 1000ml
pH ... 9,8
Vývojka DS-12 je na jedno použití.
Jako vodítko pro vyvolávací časy lze použít časy pro Ilfosol-S 1+9.
DS-2
Vývojka pro vysokou hranovou ostrost
Voda ... 800ml
Hydrogenuhličitan sodný ... 1g
Kyselina askorbová ... 1g
Metol ... 0,4g
Siřičitan sodný ... 20g
Uhličitan sodný ... 3g
Voda do 1000ml
pH ... 9,75
DS-2 je zjednodušená verze DS-12, musí se připravit vždy čerstvá bezprostředně před použitím.
#2
Publikováno 19 květen 2009 - 17:12:49
Zkrácení životnosti roztoků obsahujících fenidon lze očekávat zvláště (a asi jenom) u fenidonu A. Fenidon B má v roztoku prakticky stejnou stabilitu jako Dimesone S nebo Dimesone.
DS-10: Tato vývojka pracuje výtečně při vyvolávání všech filmů - s výjimkou dnes již nedostupné APX25, APX100, PanF+, Lucky100. U jmenovaných filmů lépe použít DS-12.
U ostatních méně citlivých filmů (100 a méně ASA) s kubickými krystaly a méně citlivých filmů s plochými (delta, sigma, T) krystaly ji lze použít velmi dobře také, ale ve větším ředění (kupř. 1+2) a při teplotách 25stC a vyšších. Otázkou je, "zda to má význam", protože stovkové (a méně citlivé) filmy jsou již "z podstaty věci" (obvykle) daleko jemnozrnnější, než filmy s vyšší citlivostí.
Zcela výjimečným filmem je Acros, který je volatelný s výjimečným výsledkem v obou vývojkách (DS-10, DS-12).
DS-12: je vývojka vhodná pro všechny typy filmů (včetně APX100, PanF+...). Je neskutečně ostrá, velmi jemnozrnná a mimořádně vyrovnávací.
Volací časy pro stock DS-12: jako Ilfosol S 1+9
Volací časy pro DS-12 2+1: jako Ilfosol S 1+14
#3
Publikováno 21 květen 2009 - 22:16:49
#4
Publikováno 22 květen 2009 - 07:15:58
Nevím, jestli to má praktický význam a možná se pletu.
#5
Publikováno 22 květen 2009 - 19:49:59
Než ponoříte Acros do DS-12 (nejlépe 2+1, na 11min., kvedlejte první min. celou a pak 2x co 2 min.), nasaďte si aviatické brýle nebo si přidržujte vhodným nástrojem oční bulvy v hlavě! Když to neuděláte, vylezou Vám oči! Vím o čem mluvím.
Co se týče sody: MÁ TO VÝZNAM! První dávku jsem namíchal nikoliv z mohohydrátu, ale s bezvodou sodou (ovšem 2g) a negativ byl výrazně kontrastnější. Naštěstí jsem fotil ve velmi měkkém difusním světle, takže jsem si vlastně (nechtěně) pomohl. Momentálně nemám možnost změřit pH, ale asi to bude v tom.
#6
Publikováno 29 květen 2009 - 11:02:00
Příště budu více exponovat a četnost překlápění zdvojnásobím na dvě překlopení každou minutu.
Zásobní roztok jsem vlastně místo na jeden litr doplnil jen na 0,5 litru a pro pracovní roztok jsem ředil 1+2, což by mělo být stejné, jako kdybych předepsaný roztok ředil 2+1. Možná by koncentrovanější roztok mohl být trvanlivější.
#7
Publikováno 29 květen 2009 - 19:52:00
Nevím nevím.... Nevyvolával jste vlastně v ředění 1+1?
#8
Publikováno 29 květen 2009 - 20:33:53
Podle toho tvého popisu bych ředění se kloním k Pentaxistovu názoru že jde o 1:1.
#9
Publikováno 30 květen 2009 - 09:12:24
Soudím, že to bylo skutečně 2+1. Chemikálie rozpustil v 0,5 litru a pak přidal 1 litr, tedy koncentrace určené do 1 litru se nakonec dostaly do 1,5 litru, přesně jak píše návod: "This developer may be further diluted 2+1, by dissolving all the ingredients in 1.5 liters of water, or equivalently, mixing two parts DS-12 with one part water."Magnolar:
Podle toho tvého popisu bych ředění se kloním k Pentaxistovu názoru že jde o 1:1.
#10
Publikováno 30 květen 2009 - 21:17:01
Musím ale říci, že dvě překlopení každou minutu U KINOFILMU je asi moc. U svitku (Acrosu) by to mohlo fungovat (stejně jako u Retro 100).
Na co jste zvětšoval a jakým světlem? Já jsem zvětšoval Acros (kinofilm) na Adox MCP barevnou hlavou a kontrast byl dosti velký.
#11
Publikováno 30 květen 2009 - 21:30:41
#12
Publikováno 1 červen 2009 - 06:14:54
Jo, ještě jsem si uvědomil - film jsem před nalitím vývojky přednamáčel, což možná mohlo hrát roli.
V podstatě jsem s kombinací vývojka/film na první pokus spokojený.
#13
Publikováno 9 červen 2009 - 06:37:49
Nemaje Dimezone S, použil jsem stejné množství běžného Fenidonu.
Ilford PAN 400 @1600
DS-10 stock, 20°C, 16 minut, 1-2 překlopení jednou za minutu.
#14
Publikováno 17 červen 2009 - 19:18:29
U obou vývojek (DS-10 a DS-12) dost významně záleží na pohybu při vyvolávání (zkoušeno na Acrosu, PAN 400, HP5+, Delta 100 - vše kino a Retro 100 ve svitku) - možná o poznání více, než u jiných vývojek.
Pro zvětšování na RC Adox barevnou hlavou ES4 a vyvvolávání v Neutolu NE bez filtrace je asi nejvhodnější překlápění po první minutu celou a pak každou další minutu 2x (cca 7sec.).
Překlápění co dvě minuty mi připadalo málo (tudíž vhodné pro kontrastnější mtivy), co půl minuty naopak moc (tedy vhodnější pro málo kontrastní motivy).
#15
Publikováno 8 červenec 2009 - 06:12:53
Jak se dívám na recept DS-10, zdá se mi, že je tam docela dost vyvíjecích látek na to, aby to byla vývojka na jedno použití. Máte někdo informaci nebo vlastní zkušenost s opakovaným použitím? Kapacita, prodlužování atd.
#16
Publikováno 25 červenec 2009 - 18:37:57
Použito ředění 1+1, 20°C, překlápění 10 vteřin z každé minuty. Čas podle digitaltruth pro X-tol +20% = 9 minut.
Výsledek - bledý, nedostatečně krytý negativ. Čas by měl být prodloužen nejméně o 20%.
Rollei Retro 400S v DS-10
Použito ředění 1+1, 20°C, překlápění 10 vteřin z každé minuty. Čas podle doporučení výrobce pro X-tol +20% = 14 minut.
Výsledek - téměř čistý film s občasnými slabými náznaky obrazu. Nepoužitelná kombinace.
#17
Publikováno 26 červenec 2009 - 11:13:44
Ve svém příspěvku ze 17.7. jsem po vlastní zkušenosti upozorňoval na to, že právě tato vývojka se při různých způsobech pohybu chová dosti významně odlišně.
Rolei Retro 400 (bez toho S, nebo je to "svitek"?) jsem já vyvolával s velmi dobrým výsledkem v ředění 1+1 (i když na vysoce citlivé filmy je snad vhodnější stock) při E.I.400 časem 16min15sec, při výšeuvedeném překlápění, nebo stejným časem po přednamočení a kinetice 70"//2x/1'.
Tento čas je doporučen společenstvím fotografů z Trondheimu ("norská tabulka" pro APX 400) a shodný s doporučením Ryuji Suzukiho.
P.S. Ve svém dřívějším příspěvku jste psal, že jste použil "normální" fenidon (tedy "A"?). Je známo, že právě fenidon A podléhá degradaci daleko rychleji, než "B" nebo "Dimesone S".
Nemůže být problém právě v tomto?
#18
Publikováno 26 červenec 2009 - 15:09:56
Jiný fenidon než normální "A" nemám. Nicméně vývojku mícham vždy před použitím čerstvou.
#19
Publikováno 28 červenec 2009 - 07:29:50
Fuji Neopan 1600 - zde lze slabší vyvolání připsat na vrub postupu volání - méně intenzivní překlápění, použití ředěné vývojky místo stocku, nižší účinnost Fenidonu proti Dimesonu (nalezl jsem informaci, že při náhradě Dimesonu Fenidonem se má dát Fenidonu o 20-25% více). Principiálně je DS-10 pro volání Neopanu 1600 použitelná.
#20
Publikováno 31 červenec 2009 - 13:24:58
#21
Publikováno 10 srpen 2009 - 08:18:36
Exp. na jmenovitou citlivost, vyvolán v DS-12 stock, 20°C, 5 minut, překlápění 10 vteřin z každé minuty.
Velmi dobře vyvolaný, bohatě krytý negativ, ostrý, s kresbou ve světlech i stínech.
Vyvolávací doba 5 minut zvolena jako kompromis, doba pro Ilfosol S 1+9 by byla 4 minuty ale proužková zkouška ukazovala spíše 6 minut. Pro skenování tak akorát hustý negativ, pro zvětšování by doba mohla být možná malinko kratší - nemohu vyzkoušet, nemám "mokrou" komoru.
#22
Publikováno 10 srpen 2009 - 10:34:22
DS-12 a Ilford Pan F Plus
Exp. na jmenovitou citlivost, vyvolán v DS-12 stock, 20°C, 5 minut, překlápění 10 vteřin z každé minuty.
Velmi dobře vyvolaný, bohatě krytý negativ, ostrý, s kresbou ve světlech i stínech.
Vyvolávací doba 5 minut zvolena jako kompromis, doba pro Ilfosol S 1+9 by byla 4 minuty ale proužková zkouška ukazovala spíše 6 minut. Pro skenování tak akorát hustý negativ, pro zvětšování by doba mohla být možná malinko kratší - nemohu vyzkoušet, nemám "mokrou" komoru.
vlákno se moc neujalo, nicméně připomínám sběrné místo pro volací postupy
#23
Publikováno 19 srpen 2009 - 07:30:25
Exp. na jmenovitou citlivost, vyvolán v DS-12 stock, 20°C, 6,5 minuty, překlápění 10 vteřin z každé minuty.
Velmi dobře vyvolaný negativ, ostrý, s kresbou ve světlech i stínech. Fomapan 100 v této vývojce podává výkon splňující i vyšší nároky.
#24
Publikováno 19 srpen 2009 - 08:22:12
Takže další bude exponován jako iso 64 a zařadím presoak, páč ta modrá antihalačka ja fakt děsná
#25
Publikováno 19 srpen 2009 - 08:23:09
#26
Publikováno 9 prosinec 2009 - 21:41:01
#27
Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:22:21
Co se týče trvanlivosti nevím, záleží dost na tom jestli použiješ Dimeson S nebo fenidon
#28
Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:30:19
DS-10 obsahuje poměrně hodně siřičitanu a třeba desetinásobný koncentrát prostě neumícháte. Třičtvrtě kila siřičitanu v litru vody rozpustíte hodně obtížně (a možná vůbec).
Já míchám "dvojnásobný koncentrát" = do litru vody namíchám chemii na dva litry vývojky.
Počty jsou snadné: pro vyvolávání ve stocku ředím na polovinu (150ml koncentrátu + 150 ml vody, 250ml koncentrátu atd.), pro volání v ředění např. 1+1 na čtvrtinu (75ml konc. + dolít do 300ml vodou atd.)
Používám nejčastěji ředění 1+1 a zásadně jako jednorázovou vývojku.
U stocku bych možná vyvolával i více filmů v jednom roztoku, ale nezkoušel jsem to (jenom jednou 2 filmy v půl litru).
Trvanlivostí se nezabývám - namíchám to, co jsem schopen např. za měsíc zpracovat.
(Jiné je to u desetinásobného koncentrátu DS-12 - právě dojíždím zbytek 4 měsíce starého. Podotýkám ovšem, že používám velmi čistý a kvalitní siřičitan a dobrou-kvalitní deionizovanou až demineralizovanou vodu.)
#29
Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:32:46
Ano, to jsem neuvedl...
Dimesone S je nejtrvanlivější (nepodléhá tak snadno degradaci), po něm fenidon B. Nejnestabilnější je fenidon A.
#30
Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:38:40
Dimesone S, který jste nám přepravil z emeriky sem, nejenom, že funguje, ale ještě se daleko lépe rozpouští (dietylenglykol), než ten, který jsem koupil od Fisher Stientific (nebo tak nějak).
Děkuji ještě jednou a příštích 10 let nebudu otravovat (100g : 0,15g = cca 667 litrů vývojky, což při ředění 1+1 představuje cca 5300 kinofilmů !)
#31
Publikováno 9 prosinec 2009 - 23:07:03
#32
Publikováno 9 prosinec 2009 - 23:08:38
#33
Publikováno 10 prosinec 2009 - 00:15:44
tedy je jasný, že koncentráty se dělaj ze siřičitanu draselnýho (kterej navíc výrazně méně oxiduje vlivem atmosferickýho kyslíku) s rozpustností 1057 g/l (ačkoli to neni technicky realizovatelný...)
#34
Publikováno 10 prosinec 2009 - 07:30:03
Co se týká trvanlivosti tohoto koncentrátu, ještě nemám zkušenost. Základní roztok o dvojnásobné koncentraci oproti publikovanému předpisu, z destilované vody, zastříknutý Protectanem - po půl roce skladování již nefungoval, jak měl.
#35
Publikováno 11 prosinec 2009 - 09:16:19
Dimezone-S se ochotně a bezproblémově rozpouští i ve chladné vodě, není ani potřeba používat používat fígle (horká voda, glykol, alkohol, kys. octová) jako u fenidonu.
To: Magnolar
Míchat koncentrát má IMHO smysl, pokud mám velkou spotřebu vývojky. V takovém případě trvanlivost koncentrátu ani není důležitá, protože se rychle spotřebuje. Při malé spotřebě (jako u mne) je asi lépe namíchat si vývojku vždy čerstvou.
#36
Publikováno 12 prosinec 2009 - 10:59:14
Protectan "umí", ale PETka s vymačkaným vzduchem je lepší. Stejně dobré je i převrstvení parafinovým olejem ve skleněné láhvi.
#37
Publikováno 18 prosinec 2009 - 23:26:01
Skladovat v krytých, suchých a větratelných skladech, v obalech dobře uzavřených, odděleně od kyselých látek a silných oxidačních činidel, při teplotě do 43 °C. Zákaz zacházení s otevřeným ohněm a žhavými předměty.
Pro vodné roztoky nepoužívat hliníkové obaly.
Látka při teplotě pod 16 °C tuhne; před použitím nechte roztát a promíchejte.
#38
Publikováno 18 prosinec 2009 - 23:59:00
Skladování Triethanolamin :
Skladovat v krytých, suchých a větratelných skladech, v obalech dobře uzavřených, odděleně od kyselých látek a silných oxidačních činidel, při teplotě do 43 °C. Zákaz zacházení s otevřeným ohněm a žhavými předměty.
Pro vodné roztoky nepoužívat hliníkové obaly.
Látka při teplotě pod 16 °C tuhne; před použitím nechte roztát a promíchejte.
Aha.. tož tady je ten problém... mám od Hypnogena dvě lahve, 1l a 0.5l. Ta pullitrová je v pohodě ale v té 1l mám něco jako bílý zulc, asi tak víc něž polovina flašky. Přítom obě jsem měl v autě na mrazu přes 3 hodiny. No záhada. Doma sem ji šoupl na podlahu, která je vytápěná... a zatím to furt drží... zkusím teplejší lázeň...
#39
Publikováno 29 leden 2010 - 10:27:36
Ilford P3 @800
DS-10 stock; 20°C; 12 minut
Pěkně prokreslené, zrno relativně jemné, jako obvykle měkký negativ.
MACO P.E.T. @400
DS-10 stock; 20°C; 13 minut
Po zkušenostech s Rollei Retro 400S jsem se obával použití vývojky s kys. askorbovou, ale dopadlo to nad očekávání dobře. Přiměřeně kryté, přiměřeně kontrastní, pěkně prokreslené, jemné zrno.
#40
Publikováno 6 červen 2010 - 17:23:50
Volal jsem (pro srovnání) jeden svitek FP4+ v Rodinalu 1+24 a druhý ve stocku DS-12.
Výsledek nemám (zvětšovat se bude až bude hnusně), ale jedna věc mě překvapila. I když se oba negativy zdají (plusminus) stejně kryté, v Rodinalu vylezla signatura na okraji filmu dosti tmavá - sytá, z DS-12 pak vyloženě bledá.
Divné, ne?!
#41
Publikováno 4 červenec 2010 - 21:33:52
Vyvolal jsem v DS-12 stock (20stC). Foma doporučuje 6-7 minut. Protože zvětšuji difusním světlem, přidal jsem 15% k sedmi minutám, takže 7:40. Opravdu pěkné!
Začínám mít pocit, že tahle vývojka se kamarádí snad se vším (kubické, ploché, staré, nové...)
#42
Publikováno 5 červenec 2010 - 10:57:23
#43
Publikováno 5 červenec 2010 - 10:59:50
Znáte (poměr) "zaměnitelnosti" siřičitanu sodného siřičitanem draselným?
#44
Publikováno 5 červenec 2010 - 11:30:37
#45
Publikováno 5 červenec 2010 - 21:28:14
Ale ten S-jev je děsný!
Jestli bude zítra jakž-takž počasí, zkusím totéž s příměsí o-phenylendiaminu. Dříve to dávalo nesmírně pěkný obrázek s neskutečnou škálou šedi a zrnem jako u Acrosu.
#46
Publikováno 6 červenec 2010 - 10:12:19
#47
Publikováno 6 červenec 2010 - 11:39:00
#48
Publikováno 6 červenec 2010 - 18:51:01
#49
Publikováno 25 duben 2011 - 21:26:03
Dnes v promočeném lese 2 svitky Acros@25 (1EV na žlutozelený filtr B+W, 1EV na pull 1), měřeno kamerou (M7II + 50mm), voláno v DS-12 2+1, první film = -15% = 9:40/20stC, 30"//2x/30", druhý film = -20% = 8:50/20stC, 30"//3x/1'.
Oba filmy jsou mimořádně "šťavnatě" prokreslené, ani jeden není příliš "hustý" nebo "řídký" - kupodivu, zdají se oba stejně kryté.
Kontrast si nedovolím hodnotit (po zkušenostech z minula a u Acrosu už vůbec ne!), kresba je OPRAVDU úplně všude!!! Mezi oblohou ("hliníkový plech") a nejhlubšími stíny bylo 8-9 clon. Bílé flíčky na negativu jsou pouze v dutinách padlých stromů a ve štěrbinách mezi skalisky. Ale už i "černé" promočené dřevo a mokré tmavé kameny lze celkem spolehlivě rozlišit.
Proč jsem fotografoval právě tak?
No, co dělá žz filtr je celkem známo (v kajinářské fotografii se využívá především k separaci odstínů zelené a zatmavení oblohy). Samozřejmě - mírně zvyšuje kontrast. A to je u scén s velkým světelným rozsahem nevýhodné. Proto pull.
Negativ dopadl nad očekávání dobře, třesu se na pozitiv (půjde na Rollei Vintage 30x40).
Z čeho jsem vycházel?
Ryuji Suzuki říká(-al), že pro Acros (a obecně placaté krystaly) je vhodnější DS-12 (než DS-10), nejlépe naředěný 2+1, při teplotě 20stC, kinetika: 30"//3x/1'.
Má zkušenost - doporučené vyvolávací doby je dobré prodloužit o 10-15% pro zvětšování difusním světlem. (Tentokrát nevyužito.) Acros je pro mě "film snů", ale ještě pořád nemohu říci, že bych jej měl zvládnutý. Snad nyní - po větší dodávce z Macodirect (dovezené) - kdy jeden svitek vyjde na cca 78,- Kč (Škoda 114 + děsné poštovné). Další poznatek - pro Acros a uvedenou vývojku je vhodnější překlápění 1x co 30", při velmi málo kontrastní scéně 2x co 30".
Žlutozelený filtr "sežere" asi tak 1 clonu a při další přeexpozici (bylo exponováno jako 25ASA) se dostáváme při vysokých clonových číslech a i při nemalém světle k výrazně delším časům, nutno počítat s S-jevem. To, že se "účinnost" filtru mění s délkou expozice (při dlouhých expozicích nad 1 sec poměrně hodně klesá) se u Acrosu projeví málo (např. ve srovnání s FP4+, PlusX, a pod.). Je to asi díky tomu, že Acros "nemá do 2' problémy s reciprocitou". U jiných filmů je to už hóóódně znát - tzn. další pokles "výkonu" filtru.
Nakonec zajímavost: filmy jsem volal ve zbytku "desetinásobného" koncentrátu vyrobeného v první polovině ledna t.r. Fungoval bezchybně.
#50
Publikováno 25 duben 2011 - 21:37:42
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních