Přejít na obsah


Fotka

Negativní vývojky DS-10 a DS-12


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
133 odpovědí na toto téma

#1 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 19 květen 2009 - 13:43:34

Tento příspěvek je výtahem z článku http://silvergrain.c...Recommendations . Autor v něm doporučuje nepoužívat jednu univerzální vývojku, ale dva typy:
- Jemnozrnnou vývojku pro filmy střední až vysoké citlivosti
- Vývojku pro vysokou hranovou ostrost pro nízkocitlivé filmy
Dále uvádí příklady takových vývojek, sestavené s ohledem na kvalitu obrazu, snadné použití a robustnost, minimální jedovatost a škodlivost pro životní prostředí a nízkou cenu.

DS-10
Jemnozrnná vývojka

Voda ... 700ml
Siřičitan sodný ... 75g
Triethanolamin ... 10ml
Kyselina askorbová ... 8g
Dimezone S ... 0,15g
Kyselina salicylová ... 1g
Kyselina boritá ... 4g
Voda do 1000ml
pH ... 8,0

Dimezone S lze nahradit Fenidonem, což může způsobit mírně zvětšený závoj a zkrácení životnosti.
Vývojka bude pracovat lépe s málo citlivými filmy ředěná v poměru 1+2 a při teplotě 25°C. Vhodnější však je pro málo citlivé filmy použít vývojku DS-12.
Jako vodítko pro vyvolávací časy lze použít časy pro XTOL, prodloužené o 20%.
Vývojka není vhodná pro filmy Agfa APX25, APX100, Ilford Pan F Plus, Lucky 100 a další nízko citlivé filmy. Při jejím použití dochází k deformaci senzitometrické křivky a ztrátě citlivosti.

DS-12
Vývojka pro vysokou hranovou ostrost

Voda ... 800ml
Triethanolamin ... 2ml
Kyselina askorbová ... 1g
Kyselina salicylová ... 0,2g
Uhličitan sodný ... 2g
Metol ... 0,4g
Siřičitan sodný ... 20g
Voda do 1000ml
pH ... 9,8

Vývojka DS-12 je na jedno použití.
Jako vodítko pro vyvolávací časy lze použít časy pro Ilfosol-S 1+9.

DS-2
Vývojka pro vysokou hranovou ostrost

Voda ... 800ml
Hydrogenuhličitan sodný ... 1g
Kyselina askorbová ... 1g
Metol ... 0,4g
Siřičitan sodný ... 20g
Uhličitan sodný ... 3g
Voda do 1000ml
pH ... 9,75

DS-2 je zjednodušená verze DS-12, musí se připravit vždy čerstvá bezprostředně před použitím.
  • 2

#2 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 19 květen 2009 - 17:12:49

Pár "dodatků":
Zkrácení životnosti roztoků obsahujících fenidon lze očekávat zvláště (a asi jenom) u fenidonu A. Fenidon B má v roztoku prakticky stejnou stabilitu jako Dimesone S nebo Dimesone.
DS-10: Tato vývojka pracuje výtečně při vyvolávání všech filmů - s výjimkou dnes již nedostupné APX25, APX100, PanF+, Lucky100. U jmenovaných filmů lépe použít DS-12.
U ostatních méně citlivých filmů (100 a méně ASA) s kubickými krystaly a méně citlivých filmů s plochými (delta, sigma, T) krystaly ji lze použít velmi dobře také, ale ve větším ředění (kupř. 1+2) a při teplotách 25stC a vyšších. Otázkou je, "zda to má význam", protože stovkové (a méně citlivé) filmy jsou již "z podstaty věci" (obvykle) daleko jemnozrnnější, než filmy s vyšší citlivostí.
Zcela výjimečným filmem je Acros, který je volatelný s výjimečným výsledkem v obou vývojkách (DS-10, DS-12).
DS-12: je vývojka vhodná pro všechny typy filmů (včetně APX100, PanF+...). Je neskutečně ostrá, velmi jemnozrnná a mimořádně vyrovnávací.
Volací časy pro stock DS-12: jako Ilfosol S 1+9
Volací časy pro DS-12 2+1: jako Ilfosol S 1+14
  • 0

#3 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 21 květen 2009 - 22:16:49

Chlapy, co mi to děláte. Já byl spokojen, že mám nazkoušenu vývojku FX-4 a vy mi tu předkládáte moderní vývojku podobných vlastností DS-12 a DS-2, která kuli jednoduchosti a složení vypadá nadějně. Jen to rozdělání těsně před použitím mě trochu odrazuje od pokusu.
  • 0

#4 Magnolar

Magnolar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 22 květen 2009 - 07:15:58

Chystám se vyzkoušet DS-12 a Acros. Jen malé zpřesnění: předpisy uvedené v článku na silvergrain.com uvádí pro DS-12 mj. 2 g uhličitanu sodného monohydrátu a pro DS-2 3 g uhličitanu sodného monohydrátu. Pro u nás v předpisech obvyklejší uhličitan sodný bezvodý je potřeba množství poněkud upravit (2 g monohydrátu = 1,71g bezvodého, 3 g monohydrátu = 2,57 g bezvodého).
Nevím, jestli to má praktický význam a možná se pletu.
  • 0

#5 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 22 květen 2009 - 19:49:59

Magnolar:
Než ponoříte Acros do DS-12 (nejlépe 2+1, na 11min., kvedlejte první min. celou a pak 2x co 2 min.), nasaďte si aviatické brýle nebo si přidržujte vhodným nástrojem oční bulvy v hlavě! Když to neuděláte, vylezou Vám oči! 8-O Vím o čem mluvím.
Co se týče sody: MÁ TO VÝZNAM! První dávku jsem namíchal nikoliv z mohohydrátu, ale s bezvodou sodou (ovšem 2g) a negativ byl výrazně kontrastnější. Naštěstí jsem fotil ve velmi měkkém difusním světle, takže jsem si vlastně (nechtěně) pomohl. Momentálně nemám možnost změřit pH, ale asi to bude v tom.
  • 0

#6 Magnolar

Magnolar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 29 květen 2009 - 11:02:00

Vyzkoušel jsem první film v DS-12 ředěné 2+1. Acros, 6x9, který jsem se snažil exponovat jako 100 ASA. 11 minut, z toho první minuta překlápění, pak dvě překlopení ob dvě minuty. Na snímku celé postavy jsou téměř k rozeznání jednotlivá vlákna, z kterých je zhotoven oděv. Zrno se těžko hledá. Při zvětšování jsem však musel trochu přitvrdit, filtroval jsem číslem 3. Stíny jsem měl dost řídké. Možná jsem trochu podexponoval.
Příště budu více exponovat a četnost překlápění zdvojnásobím na dvě překlopení každou minutu.
Zásobní roztok jsem vlastně místo na jeden litr doplnil jen na 0,5 litru a pro pracovní roztok jsem ředil 1+2, což by mělo být stejné, jako kdybych předepsaný roztok ředil 2+1. Možná by koncentrovanější roztok mohl být trvanlivější.
  • 0

#7 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 29 květen 2009 - 19:52:00

Magnolar:
Nevím nevím.... Nevyvolával jste vlastně v ředění 1+1?
  • 0

#8 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 90

Publikováno 29 květen 2009 - 20:33:53

Magnolar:
Podle toho tvého popisu bych ředění se kloním k Pentaxistovu názoru že jde o 1:1.
  • 0

#9 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 30 květen 2009 - 09:12:24

Magnolar:
Podle toho tvého popisu bych ředění se kloním k Pentaxistovu názoru že jde o 1:1.

Soudím, že to bylo skutečně 2+1. Chemikálie rozpustil v 0,5 litru a pak přidal 1 litr, tedy koncentrace určené do 1 litru se nakonec dostaly do 1,5 litru, přesně jak píše návod: "This developer may be further diluted 2+1, by dissolving all the ingredients in 1.5 liters of water, or equivalently, mixing two parts DS-12 with one part water."
  • 0

#10 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 30 květen 2009 - 21:17:01

Tak to jste volal dle doporučení... "Záhada" bude asi v něčem jiném.
Musím ale říci, že dvě překlopení každou minutu U KINOFILMU je asi moc. U svitku (Acrosu) by to mohlo fungovat (stejně jako u Retro 100).
Na co jste zvětšoval a jakým světlem? Já jsem zvětšoval Acros (kinofilm) na Adox MCP barevnou hlavou a kontrast byl dosti velký.
  • 0

#11 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 90

Publikováno 30 květen 2009 - 21:30:41

Jsem si to přepočítal ... tedy samozřejmě po odeslání příspěvku... a ředění sedí, přesně podle Dubaroveho vysvětlení...
  • 0

#12 Magnolar

Magnolar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 1 červen 2009 - 06:14:54

Pentaxista: Zvětšoval jsem kondenzorovým zvětšovákem na Kentmere RC 18x24, filtr Ilford č. 3. Ještě jsem nenazvětšoval všechna políčka ze svitku, mám tam ještě některá, která jsou exponována více. Tento týden asi další pokus nestihnu.
Jo, ještě jsem si uvědomil - film jsem před nalitím vývojky přednamáčel, což možná mohlo hrát roli.
V podstatě jsem s kombinací vývojka/film na první pokus spokojený.
  • 0

#13 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 9 červen 2009 - 06:37:49

Experimentálně jsem použil DS-10 pro vyvolání Ilford PAN 400 exp. na 1600. Mohu potvrdit vhodnost vývojky pro takovéto použití. Negativ je přiměřeně hustý, spíše vyrovnaný než kontrastní, zrno přiměřené, vzhledem k push +2 spíše drobnější a ne rušivé.
Nemaje Dimezone S, použil jsem stejné množství běžného Fenidonu.

Ilford PAN 400 @1600
DS-10 stock, 20°C, 16 minut, 1-2 překlopení jednou za minutu.
  • 0

#14 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 17 červen 2009 - 19:18:29

Poznatek:
U obou vývojek (DS-10 a DS-12) dost významně záleží na pohybu při vyvolávání (zkoušeno na Acrosu, PAN 400, HP5+, Delta 100 - vše kino a Retro 100 ve svitku) - možná o poznání více, než u jiných vývojek.
Pro zvětšování na RC Adox barevnou hlavou ES4 a vyvvolávání v Neutolu NE bez filtrace je asi nejvhodnější překlápění po první minutu celou a pak každou další minutu 2x (cca 7sec.).
Překlápění co dvě minuty mi připadalo málo (tudíž vhodné pro kontrastnější mtivy), co půl minuty naopak moc (tedy vhodnější pro málo kontrastní motivy).
  • 0

#15 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 8 červenec 2009 - 06:12:53

Vážení kolegové,
Jak se dívám na recept DS-10, zdá se mi, že je tam docela dost vyvíjecích látek na to, aby to byla vývojka na jedno použití. Máte někdo informaci nebo vlastní zkušenost s opakovaným použitím? Kapacita, prodlužování atd.
  • 0

#16 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 25 červenec 2009 - 18:37:57

Fuji Neopan 1600 v DS-10
Použito ředění 1+1, 20°C, překlápění 10 vteřin z každé minuty. Čas podle digitaltruth pro X-tol +20% = 9 minut.
Výsledek - bledý, nedostatečně krytý negativ. Čas by měl být prodloužen nejméně o 20%.

Rollei Retro 400S v DS-10
Použito ředění 1+1, 20°C, překlápění 10 vteřin z každé minuty. Čas podle doporučení výrobce pro X-tol +20% = 14 minut.
Výsledek - téměř čistý film s občasnými slabými náznaky obrazu. Nepoužitelná kombinace.
  • 0

#17 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 26 červenec 2009 - 11:13:44

Neopan 1600 jsem v DS-10 nevyvolával. Snad jenom poznámka: Kodak udává všechny vyvolávací časy pro zpracování v "malém tanku" při překlápění 30"//1x/30".
Ve svém příspěvku ze 17.7. jsem po vlastní zkušenosti upozorňoval na to, že právě tato vývojka se při různých způsobech pohybu chová dosti významně odlišně.
Rolei Retro 400 (bez toho S, nebo je to "svitek"?) jsem já vyvolával s velmi dobrým výsledkem v ředění 1+1 (i když na vysoce citlivé filmy je snad vhodnější stock) při E.I.400 časem 16min15sec, při výšeuvedeném překlápění, nebo stejným časem po přednamočení a kinetice 70"//2x/1'.
Tento čas je doporučen společenstvím fotografů z Trondheimu ("norská tabulka" pro APX 400) a shodný s doporučením Ryuji Suzukiho.
P.S. Ve svém dřívějším příspěvku jste psal, že jste použil "normální" fenidon (tedy "A"?). Je známo, že právě fenidon A podléhá degradaci daleko rychleji, než "B" nebo "Dimesone S".
Nemůže být problém právě v tomto?
  • 0

#18 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 26 červenec 2009 - 15:09:56

Rollei Retro 400S je zdá se úplně odlišný film, než Rollei Retro 400. Vyvolávací časy pro "S" verzi jsou mnohem delší. Prakticky všechny informace na internetu se týkají verze bez "S". K verzi "S" vydal výrobce tabulků časů, bohužel obsahující většinou méně obvyklé vývojky. Chování při různých ředěních, teplotách a push/pull procesu není známo.
Jiný fenidon než normální "A" nemám. Nicméně vývojku mícham vždy před použitím čerstvou.
  • 0

#19 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 28 červenec 2009 - 07:29:50

Rollei Retro 400S - hloubkovým průzkumem jsem našel na internetu další zprávy o extrémně slabém vyvolání tohoto filmu i v originál X-tolu. Zdá se, že je to swiňa film a vývojka je v tom nevinně. Další diskuze může pokračovat ve fóru Temnice - negativní proces / Rollei Retro 400.

Fuji Neopan 1600 - zde lze slabší vyvolání připsat na vrub postupu volání - méně intenzivní překlápění, použití ředěné vývojky místo stocku, nižší účinnost Fenidonu proti Dimesonu (nalezl jsem informaci, že při náhradě Dimesonu Fenidonem se má dát Fenidonu o 20-25% více). Principiálně je DS-10 pro volání Neopanu 1600 použitelná.
  • 0

#20 nicodeme

nicodeme

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 273 příspěvků(y)
Reputace: 10

Publikováno 31 červenec 2009 - 13:24:58

Náhodou jsem narazil na zajímavou stránku pro uživatele DS-12. Kdo se rád probírá čísly, nechť navštíví http://www.jangowski.de/sensitometry/
  • 0

#21 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 10 srpen 2009 - 08:18:36

DS-12 a Ilford Pan F Plus
Exp. na jmenovitou citlivost, vyvolán v DS-12 stock, 20°C, 5 minut, překlápění 10 vteřin z každé minuty.
Velmi dobře vyvolaný, bohatě krytý negativ, ostrý, s kresbou ve světlech i stínech.
Vyvolávací doba 5 minut zvolena jako kompromis, doba pro Ilfosol S 1+9 by byla 4 minuty ale proužková zkouška ukazovala spíše 6 minut. Pro skenování tak akorát hustý negativ, pro zvětšování by doba mohla být možná malinko kratší - nemohu vyzkoušet, nemám "mokrou" komoru.
  • 0

#22 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 744 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 406

Publikováno 10 srpen 2009 - 10:34:22

DS-12 a Ilford Pan F Plus
Exp. na jmenovitou citlivost, vyvolán v DS-12 stock, 20°C, 5 minut, překlápění 10 vteřin z každé minuty.
Velmi dobře vyvolaný, bohatě krytý negativ, ostrý, s kresbou ve světlech i stínech.
Vyvolávací doba 5 minut zvolena jako kompromis, doba pro Ilfosol S 1+9 by byla 4 minuty ale proužková zkouška ukazovala spíše 6 minut. Pro skenování tak akorát hustý negativ, pro zvětšování by doba mohla být možná malinko kratší - nemohu vyzkoušet, nemám "mokrou" komoru.


vlákno se moc neujalo, nicméně připomínám sběrné místo pro volací postupy
  • 0

#23 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 19 srpen 2009 - 07:30:25

DS-12 a Fomapan 100 (kino)
Exp. na jmenovitou citlivost, vyvolán v DS-12 stock, 20°C, 6,5 minuty, překlápění 10 vteřin z každé minuty.
Velmi dobře vyvolaný negativ, ostrý, s kresbou ve světlech i stínech. Fomapan 100 v této vývojce podává výkon splňující i vyšší nároky.
  • 0

#24 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 19 srpen 2009 - 08:22:12

ja zkoušel DS-12 a svitek Fomy 100. Voláno s ředením 2+1 8minut s překlápěním první půl minuta kontinuálně a pak 1x co 40 sekund (kvůli bublinám od cívky na kraji svitku). No, ještě by to chvíli sneslo....
Takže další bude exponován jako iso 64 a zařadím presoak, páč ta modrá antihalačka ja fakt děsná
  • 0

#25 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 19 srpen 2009 - 08:23:09

aby se neřeklo, že se vlákno moc neujalo a Dubraro se tady nepřispíval sám :wink:
  • 0

#26 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -3

Publikováno 9 prosinec 2009 - 21:41:01

Drazí kolegové temné strany koupelny (či jiných krcálu potemnělých..),pěkně prosím o pomoc ! Nejsem rozhodně matematikem a potřeboval bych dát dohromady výpočet gramáže chemikálií na koncentrát vývojky DS-10,řekněme na 10 filmů a i přesný způsob jeho ředění pro pracovní roztok 300 ml a 500ml. Chci vstoupit do klubu obdivovatelů této vývojky a ještě bych prosil o odhad trvanlivosti tohoto koncentrátu. Přeji Všem dobré světlo !
  • 0

#27 cuba

cuba

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 518 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:22:21

gramáže máš uvedeny v recepru na začátku topiku. Triethanolamin je tekutina, takže odměřit např. stříkačkou. Při ředění 1+2 vychází 100ml koncentrátu a 200ml destilky. Litr vyjde na 10 filmů. Pro 500ml pracovního roztoku to vychází na 166ml koncentrátu a 333ml destilky.
Co se týče trvanlivosti nevím, záleží dost na tom jestli použiješ Dimeson S nebo fenidon
  • 0

#28 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:30:19

To bude problém...
DS-10 obsahuje poměrně hodně siřičitanu a třeba desetinásobný koncentrát prostě neumícháte. Třičtvrtě kila siřičitanu v litru vody rozpustíte hodně obtížně (a možná vůbec).
Já míchám "dvojnásobný koncentrát" = do litru vody namíchám chemii na dva litry vývojky.
Počty jsou snadné: pro vyvolávání ve stocku ředím na polovinu (150ml koncentrátu + 150 ml vody, 250ml koncentrátu atd.), pro volání v ředění např. 1+1 na čtvrtinu (75ml konc. + dolít do 300ml vodou atd.)
Používám nejčastěji ředění 1+1 a zásadně jako jednorázovou vývojku.
U stocku bych možná vyvolával i více filmů v jednom roztoku, ale nezkoušel jsem to (jenom jednou 2 filmy v půl litru).
Trvanlivostí se nezabývám - namíchám to, co jsem schopen např. za měsíc zpracovat.
(Jiné je to u desetinásobného koncentrátu DS-12 - právě dojíždím zbytek 4 měsíce starého. Podotýkám ovšem, že používám velmi čistý a kvalitní siřičitan a dobrou-kvalitní deionizovanou až demineralizovanou vodu.)
  • 0

#29 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:32:46

cuba:
Ano, to jsem neuvedl...
Dimesone S je nejtrvanlivější (nepodléhá tak snadno degradaci), po něm fenidon B. Nejnestabilnější je fenidon A.
  • 0

#30 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 9 prosinec 2009 - 22:38:40

dubraro:
Dimesone S, který jste nám přepravil z emeriky sem, nejenom, že funguje, ale ještě se daleko lépe rozpouští (dietylenglykol), než ten, který jsem koupil od Fisher Stientific (nebo tak nějak).
Děkuji ještě jednou a příštích 10 let nebudu otravovat (100g : 0,15g = cca 667 litrů vývojky, což při ředění 1+1 představuje cca 5300 kinofilmů !) :D
  • 0

#31 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -3

Publikováno 9 prosinec 2009 - 23:07:03

Díky za odpovědi ! Měl bych ještě otázečku : někde v počátcích diskuze o DS-10 se řešilo kolik použít uhličitanu (rozdíl oproti bezvodému uhličitanu sodnému). Mám ho tedy při míchání vývojky snížit,jak bylo shora doporučováno,nebo to byl omyl :D
  • 0

#32 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -3

Publikováno 9 prosinec 2009 - 23:08:38

Opravuji DS-12.. :D
  • 0

#33 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 10 prosinec 2009 - 00:15:44

rozpustnost siřičitanu sodného ve vodě je 269 g/l (20 °C).
tedy je jasný, že koncentráty se dělaj ze siřičitanu draselnýho (kterej navíc výrazně méně oxiduje vlivem atmosferickýho kyslíku) s rozpustností 1057 g/l (ačkoli to neni technicky realizovatelný...)
  • 0

#34 Magnolar

Magnolar

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 137 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 10 prosinec 2009 - 07:30:03

Podle doporučení pana Pentaxisty jsem namíchal desetinásobný koncentrát DS-12 (TEA-20ml, Askorbovka-10g, Salicylovka-2g, Uhličitan sodný bezvodý-17,1g, Metol-4g, Siřičitan sodný bezvodý-200g, Voda do 1 litru). Ředěním 1+9 se dostanu na základní publikované složení, ředění 1+14 pak odpovídá původnímu ředění 2+1.
Co se týká trvanlivosti tohoto koncentrátu, ještě nemám zkušenost. Základní roztok o dvojnásobné koncentraci oproti publikovanému předpisu, z destilované vody, zastříknutý Protectanem - po půl roce skladování již nefungoval, jak měl.
  • 0

#35 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 11 prosinec 2009 - 09:16:19

To: Pentaxista
Dimezone-S se ochotně a bezproblémově rozpouští i ve chladné vodě, není ani potřeba používat používat fígle (horká voda, glykol, alkohol, kys. octová) jako u fenidonu.

To: Magnolar
Míchat koncentrát má IMHO smysl, pokud mám velkou spotřebu vývojky. V takovém případě trvanlivost koncentrátu ani není důležitá, protože se rychle spotřebuje. Při malé spotřebě (jako u mne) je asi lépe namíchat si vývojku vždy čerstvou.
  • 0

#36 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 12 prosinec 2009 - 10:59:14

Magnolar:
Protectan "umí", ale PETka s vymačkaným vzduchem je lepší. Stejně dobré je i převrstvení parafinovým olejem ve skleněné láhvi.
  • 0

#37 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 397

Publikováno 18 prosinec 2009 - 23:26:01

Skladování Triethanolamin :

Skladovat v krytých, suchých a větratelných skladech, v obalech dobře uzavřených, odděleně od kyselých látek a silných oxidačních činidel, při teplotě do 43 °C. Zákaz zacházení s otevřeným ohněm a žhavými předměty.
Pro vodné roztoky nepoužívat hliníkové obaly.
Látka při teplotě pod 16 °C tuhne; před použitím nechte roztát a promíchejte.


  • 0

#38 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 90

Publikováno 18 prosinec 2009 - 23:59:00

Skladování Triethanolamin :


Skladovat v krytých, suchých a větratelných skladech, v obalech dobře uzavřených, odděleně od kyselých látek a silných oxidačních činidel, při teplotě do 43 °C. Zákaz zacházení s otevřeným ohněm a žhavými předměty.
Pro vodné roztoky nepoužívat hliníkové obaly.
Látka při teplotě pod 16 °C tuhne; před použitím nechte roztát a promíchejte.


Aha.. tož tady je ten problém... mám od Hypnogena dvě lahve, 1l a 0.5l. Ta pullitrová je v pohodě ale v té 1l mám něco jako bílý zulc, asi tak víc něž polovina flašky. Přítom obě jsem měl v autě na mrazu přes 3 hodiny. No záhada. Doma sem ji šoupl na podlahu, která je vytápěná... a zatím to furt drží... zkusím teplejší lázeň...
  • 0

#39 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 468 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 29 leden 2010 - 10:27:36

Další (vesměs dobré) výsledky použití DS-10.

Ilford P3 @800
DS-10 stock; 20°C; 12 minut

Pěkně prokreslené, zrno relativně jemné, jako obvykle měkký negativ.

MACO P.E.T. @400
DS-10 stock; 20°C; 13 minut

Po zkušenostech s Rollei Retro 400S jsem se obával použití vývojky s kys. askorbovou, ale dopadlo to nad očekávání dobře. Přiměřeně kryté, přiměřeně kontrastní, pěkně prokreslené, jemné zrno.
  • 0

#40 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 6 červen 2010 - 17:23:50

... mě zaujalo:
Volal jsem (pro srovnání) jeden svitek FP4+ v Rodinalu 1+24 a druhý ve stocku DS-12.
Výsledek nemám (zvětšovat se bude až bude hnusně), ale jedna věc mě překvapila. I když se oba negativy zdají (plusminus) stejně kryté, v Rodinalu vylezla signatura na okraji filmu dosti tmavá - sytá, z DS-12 pak vyloženě bledá.
Divné, ne?!
  • 0

#41 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 4 červenec 2010 - 21:33:52

Našel jsem 8 svitků Fomapan 100 Prof. (asi 4 roky prošlé). U Olzy ("Olše") vypláchnuté povodní (dokonce měnila koryto!) jsem mezi 18. a 20. hodinou nafotil 2 kousky - E.I.100. Poměrně velký kontrast (ale ne neukočírovatelný).
Vyvolal jsem v DS-12 stock (20stC). Foma doporučuje 6-7 minut. Protože zvětšuji difusním světlem, přidal jsem 15% k sedmi minutám, takže 7:40. Opravdu pěkné!
Začínám mít pocit, že tahle vývojka se kamarádí snad se vším (kubické, ploché, staré, nové...)
  • 0

#42 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 5 červenec 2010 - 10:57:23

Opravuji - 8 minut!!!
  • 0

#43 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 5 červenec 2010 - 10:59:50

Lukas_87
Znáte (poměr) "zaměnitelnosti" siřičitanu sodného siřičitanem draselným?
  • 0

#44 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 5 červenec 2010 - 11:30:37

netuším a experimentálně nemám ověřeno, nicméně s ohledem na funkci ve vývojce a velmi podobné chemické vlastnosti by se dalo očekávat, že nárada 1:1 v případě bezvodých chemikálií by mohla fungovat.
  • 0

#45 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 5 červenec 2010 - 21:28:14

Tak dnes zase Olza - lokalita Belko. Velké kontrasty (po bouřce, slunce). Fomapan 100@50 (svitek), voláno v DS-12 stock N-1, vyšlo to moc hezky!
Ale ten S-jev je děsný!
Jestli bude zítra jakž-takž počasí, zkusím totéž s příměsí o-phenylendiaminu. Dříve to dávalo nesmírně pěkný obrázek s neskutečnou škálou šedi a zrnem jako u Acrosu.
  • 0

#46 bryan

bryan

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 47 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 červenec 2010 - 10:12:19

Ja bych ten poměr upravil spíše 1:1,25 ve prospěch s. draselného, pro bezvodé chemikálie.
  • 0

#47 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -3

Publikováno 6 červenec 2010 - 11:39:00

Pane Pentaxisto,prosím pochlubte se jak dopadla ta příměs o-fenylendiaminu,moc by mne to zajímalo ! (Ještě kdybyste mi prozradil,co myslíte tím S-jevem... ;-) )
  • 0

#48 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 6 červenec 2010 - 18:51:01

Švarcšild
  • 0

#49 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 25 duben 2011 - 21:26:03

Jestli to někoho zajímá:
Dnes v promočeném lese 2 svitky Acros@25 (1EV na žlutozelený filtr B+W, 1EV na pull 1), měřeno kamerou (M7II + 50mm), voláno v DS-12 2+1, první film = -15% = 9:40/20stC, 30"//2x/30", druhý film = -20% = 8:50/20stC, 30"//3x/1'.
Oba filmy jsou mimořádně "šťavnatě" prokreslené, ani jeden není příliš "hustý" nebo "řídký" - kupodivu, zdají se oba stejně kryté.
Kontrast si nedovolím hodnotit (po zkušenostech z minula a u Acrosu už vůbec ne!), kresba je OPRAVDU úplně všude!!! Mezi oblohou ("hliníkový plech") a nejhlubšími stíny bylo 8-9 clon. Bílé flíčky na negativu jsou pouze v dutinách padlých stromů a ve štěrbinách mezi skalisky. Ale už i "černé" promočené dřevo a mokré tmavé kameny lze celkem spolehlivě rozlišit.
Proč jsem fotografoval právě tak?
No, co dělá žz filtr je celkem známo (v kajinářské fotografii se využívá především k separaci odstínů zelené a zatmavení oblohy). Samozřejmě - mírně zvyšuje kontrast. A to je u scén s velkým světelným rozsahem nevýhodné. Proto pull.
Negativ dopadl nad očekávání dobře, třesu se na pozitiv (půjde na Rollei Vintage 30x40).
Z čeho jsem vycházel?
Ryuji Suzuki říká(-al), že pro Acros (a obecně placaté krystaly) je vhodnější DS-12 (než DS-10), nejlépe naředěný 2+1, při teplotě 20stC, kinetika: 30"//3x/1'.
Má zkušenost - doporučené vyvolávací doby je dobré prodloužit o 10-15% pro zvětšování difusním světlem. (Tentokrát nevyužito.) Acros je pro mě "film snů", ale ještě pořád nemohu říci, že bych jej měl zvládnutý. Snad nyní - po větší dodávce z Macodirect (dovezené) - kdy jeden svitek vyjde na cca 78,- Kč (Škoda 114 + děsné poštovné). Další poznatek - pro Acros a uvedenou vývojku je vhodnější překlápění 1x co 30", při velmi málo kontrastní scéně 2x co 30".
Žlutozelený filtr "sežere" asi tak 1 clonu a při další přeexpozici (bylo exponováno jako 25ASA) se dostáváme při vysokých clonových číslech a i při nemalém světle k výrazně delším časům, nutno počítat s S-jevem. To, že se "účinnost" filtru mění s délkou expozice (při dlouhých expozicích nad 1 sec poměrně hodně klesá) se u Acrosu projeví málo (např. ve srovnání s FP4+, PlusX, a pod.). Je to asi díky tomu, že Acros "nemá do 2' problémy s reciprocitou". U jiných filmů je to už hóóódně znát - tzn. další pokles "výkonu" filtru.
Nakonec zajímavost: filmy jsem volal ve zbytku "desetinásobného" koncentrátu vyrobeného v první polovině ledna t.r. Fungoval bezchybně.
  • 0

#50 Jaro

Jaro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 603 příspěvků(y)
Reputace: 36

Publikováno 25 duben 2011 - 21:37:42

Ještě dotaz - ten zbytek DS-12 byl vzduchuprostý, zastříkaný P. nebo... mohl oxidovat? Barva nezměněna ?
  • 0




3 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních