Negativní vývojky DS-10 a DS-12
#51
Publikováno 26 duben 2011 - 09:03:12
#52
Publikováno 26 duben 2011 - 14:04:25
#53
Publikováno 26 duben 2011 - 15:05:46
#54
Publikováno 26 duben 2011 - 17:51:23
Pokud mám větší spotřebu vývojky, namíchám 1 litr koncentrátu a uložím ji ve 2 půllitrových petkách. Z obou odebírám stejně a jakmile se dostanu na polovinu v obou lahvích, sliju je dohromady. To proto, že při 100ml v petce na 1/2 litru se tato už velmi špatně mačká.
V podstatě není důvod míchat velké množství - vývojka je jednoduchá a mimořádně levná. Tedy - podle potřeby.
Pozn.: Dovoluji si upozornit na nutnost použít KVALITNÍ destilku (nejlépe opravdu destilku nebo "prověřenou" vodu prohnanou iontoměniči). Vývojka sice obsahuje kys. salicylovou, ale patrně to nestačí.
Jediný koncentrát, který umřel za 10 týdnů byl ten. který jsem z nouze namíchal do "destilky" z benzínového čerpadla.
#55
Publikováno 15 květen 2011 - 23:22:27
doufám, že jsem už objevil viníka - asi mám "špinavý" či zoxidovaný metol...nebo jsem dával ingrediende podle pořadí zde uvedeného a nikoliv dle toho z digitaltruth...každopádně se nevzdám.
postup: získat nový, čerstvý metol a pak zkusit znovu a lépe...
#56
Publikováno 16 květen 2011 - 07:52:43
#57
Publikováno 16 květen 2011 - 19:03:17
Ty "lístky" byly planfilmy?
Jestli Vám ještě nějaká vývojka zbyla, zkuste na ústřižku filmu "čvachtací zkoušku" - aby bylo jisté, že je problém ve vývojce.
Už jsem to tady psal: mně umřela vývojka GD-L 1+4 čerstvě namíchaná po nějakém čase,když jsem ji nepoužíval. Používaná a průběžně regenerovaná GD-L jede jako drak už hodně měsíců.
Nedošlo k záměně chemikálií?
Nefotil jste "na plech" (ale to by byly na okraji filmu aspoň popisky)?
Asi to není správně, ale několikrát jsem míchal jednotlivé chemikálie pro DS-12 "jak se povedlo" - v různém pořadí. Vždycky to bylo stejné.
#58
Publikováno 16 květen 2011 - 19:29:41
moje podezření na blbý metol je dáno tím, že jsem pak vyvolal osvětlený ústřižek filmu v 1g metolu s 5g siřičitanu v 200ml destilky (trochu pochybné, pravda) - a bylo to jen takové nahnědlé po vyvolání.
krom metolu je vše čerstgvá - loňská chemie - v origo obalech...mohl jsem to blbě namíchat (jen nevím kde jsem mohl způsobit chybu) - pár věcí se moc ochotně nerozpouštělo - ale odležení přes noc tomu pomohlo a vše bylo čiré, ještě otestuju korektnost váh...to by ale kurňa výdycky dalo alespoň náznak kresby, že by nějaká kontaminace? nebo blbá voda? (jiné kanystry ze stejného zdroje - volání bez problému, od použtití nového kanystru - problém za problémem - tohle a ještě zmršený TMax 100, Acros 100 ale vyvolán, ba převolán...)
jak je na tom s trvanlivostí kyselina boritá? mám starou v origi neotevřené lahvičce, že bych zkusil namíchat DS-10 (tam není ten prokletý metol) a vidělo by, zda ta půjde?
#59
Publikováno 18 květen 2011 - 16:53:25
Namíchal jsem kamarádovi DS-10 do kanystru, ze kterého jsem předtím vylil Kodakův ustalovač pro "automatové" zpracování RTG filmů. Abych "zlikvidoval kyselost", nalil jsem do něj vodu se sodou, nechal přes noc stát a pak cca 20 minut vyplachoval tekoucí vodou (sprchová hadice).
A vývojka pracovala zjevně blbě od počátku a klekla po několika málo dnech.
#60
Publikováno 27 květen 2011 - 13:20:19
#61
Publikováno 29 květen 2011 - 20:22:22
Vývojka (desetinásobný koncentrát) byla 4 měsíce stará. PRACOVALA ZCELA NORMÁLNĚ.
Fotil jsem při E.I. 100(50), měřil boďákem a na objektivu jsem měl žlutozelený filtr BW (tedy "2x"). Volal jsem podle Ryuji Suzukiho a protože jsem překlápěl první minutu celou a poté co minutu 3x, prodloužil jsem čas o 13% - na 12:25 při 20stC. FILM BYL PŘEVOLANÝ!
Takže se pokorně vracím k 11 minutám / 20stC i při překlápění každou minutu.
Třeba to někoho bude zajímat.
#62
Publikováno 3 červenec 2011 - 14:53:42
Voláno v DS-12 2+1 při 20stC časem 12:30, při překlápění 30"//1x/2'
To proto, že jsem zvětšoval difusním světlem a kontrasty scény byly dosti veliké.
Jak jsem již dříve uvedl, Acros se odvděčí znatelnými změnami již při nevelkých odlišnostech při překlápění.
Výsledek? Velmi dobrý. Včera jsem zvětšoval na matný Xpres 24x30. Pro "normální" kontrast to chtělo filtr 2-2,5 na barevné hlavě. (Pravdou je, že žz filtr kontrast mění, ale v lese se především zelené partie jednak "rozdiferencují" - a to dost, jednak zelená zesvětlá. To samo o sobě trochu mění vjem kontrastu.)
Re: U prosluněných kontrastních scén se žlutozeleným filtrem se příště přikloním k překlápění 30"//1x/2'.
U scén nepříliš kontrastních (se žz filtrem): 30"//2x/1'
Nekontrastní scény: 30"//1x/30"
Oproti "základnímu vyvolávacímu času" dle R.S. (=11'/20stC/ ředění 2+1) - na difusní světlo přidám 15%, u málo- a nekontrastních scén 20%.
Pozn.: Koncentrát vývojky byl 5 měsíců starý.
#63
Publikováno 28 srpen 2011 - 20:31:34
Dnes jsem nafotil jeden Acros a vyvolal v DS-12 2+1 - tedy, myslel jsem si, že 2+1... Ve skutečnosti jsem namíchal stock.
Přepočetl jsem vyvolávací dobu 11min (pro 2+1) na teplotu 22stC (= x0.82) a prodloužil volání o 25% (málo kontrastní scéna, difusní světlo zvětšováku). Volal jsem 11:20 min.
Protože ve skutečnosti to byl stock (pro který je vyvolávací doba při 20stC 6:30), volal jsem vlastně 165% vyvolávací doby pro "můj systém".
A je to pohodlně zvětšovatelné při filtraci 1-1,25!
#64
Publikováno 27 říjen 2011 - 19:31:34
Poznatky:
Vývojka ze 7 měsíců starého koncentrátu uloženého v PET při pokojové teplotě pracovala zcela normálně.
Rozdíl jednoho překlopení za 30" je dobře znatelný.
#65
Publikováno 13 listopad 2011 - 20:53:47
Vyvoláno v DS-12 stock, 5,25'/20stC, 30"//2x/30" (v podstatě něco blížícího se pull I)
V sobotu jsem zvětšoval z těchto filmů na Xpress 24x30, volal v DS-14. Výsledek mě opravdu příjemně překvapil. Na negativech je vše a ještě v takovém "tvaru", že není velký problém dostat to na papír. Pravda, dělal jsem to svým HOMASPLIGem (="home made split gradingem"): první expozice bez jakékoliv filtrace (barevná hlava 4ES), druhá M200. Proužkové zkoušky (pro obě expozice) jsem dělal s odstupem 1/6 stopy a prakticky všechny obrázky ze všech čtyř filmů se vešly do plusminus jedné expozice!!! Až se věřit nechtělo... Samozřejmě - někde se u expozice bez filtrace muselo trochu nadržet, ale nic významného.
Dnes (překrásné počasí - slunce, na kopci 0°C) jsem nafotil v a nad "Kotalovým pralesem" jeden Acros@50 Konicou Hexar AF s UV stejným způsobem, jako předchozí popsané. Volání proběhlo stejně. Výsledek snad ještě překvapivější!
Fotografoval jsem z lesa do otevřené krajiny. Vylezli jsme "nad inverzi", takže kopce čněly z mlhy "v devíti sledech", začínaly na hranici se Slovenskem a poslední kopec byl Rozsutec!), rozsah scény byl obludný a 2-3 metry před foťákem byla nádherně namrzlá=bělejší než bílá tráva - doslova krajky.
Fotky samozřejmě ještě nemám, ale když jsem to srovnával s předchozími negativy, mám pocit, že se nejenom neliší, ale nepřítomnost žlutého filtru snad dokonce prospěla.
Zdá se, že Acros si s DS-12 (jak stock tak 2+1) opravdu rozumí. A když se prodlouží expozice a zkrátí volání v situacích, jaké jsou na horách za slunce běžné, získáme i velmi pohodlně zpracovatelné negativy.
(Pozn.: u "normálních" a "plochých" scén se naopak vyplatí "přirazit" při volání 10-20%. Ve všech případech mluvím o zvětšování difusním světlem - u kondenzoru to bude zcela jistě jinak.)
#66
Publikováno 28 únor 2012 - 22:16:19
Kolega Kibish začal "vyrábět" zvětšeniny z filmů nafotografovaných v Africe pro výstavy po světě. Většina záběrů byla pořízena Leicou M6 + Summicronem 35/2 na Ilford HP5+ a vyvolána v DS-10 1+1. Barevná hlava + Componon S 50mm. Použitý papír: Fomabrom Variant 111 volaný v GD-L 1+4, sušené na skle.
Můj dojem: VELMI hezké obrázky s plnou tonalitou, ostré, zrno překvapivě příjemné a pokud nejdete na fotku s lupou z 15cm - "nezaregistrovatelné".
Stojí za to zkusit - zvl. pro výstavy.
#67
Publikováno 7 duben 2012 - 18:27:32
Dnes jsem exponoval jeden kinofilm HP5+ v obci Hrčava (nejvýchodněji v ČR) za nepříliš dobrých scětelných podmínek.
E.I. 200, voláno v DS-10 stock po dobu 5:45 (= o 20% zkrácená doba oproti "nominálu" - doporučuje Ryuji Suzuki) při 24stC (tedy x0,70), pohyb: 30"//2x/30".
JAKO VYMALOVANÉ!!! DOPORUČUJI!!!
#68
Publikováno 20 květen 2012 - 21:15:57
Exponoval jsem 2x TriX(120)@200 v M7II+43mm+Cloudy. Vyvolal jsem v DS-10 1+1, 20°C/8:40 (=10:50 minus20%), 30"//1x/30". Lehce podvoláno (deset procent by stačilo)!
Dále 1 Acros(120)@100, voláno v DS-10 1+1, 20°C/11:25, 30"//2x/30". Perfektní.
Dost mě překvapilo, jak významný je u TriX rozdíl v překlápění - jednou nebo dvakrát co 30".
Třeba se to bude někomu hodit.
P.S. A proč SMC Pentax Cloudy? Kvůli difusnímu světlu zvětšováku a potřebě "nulové korekce expozice".
#69
Publikováno 20 květen 2012 - 22:14:12
Přiložený soubor (y)
#70
Publikováno 2 červen 2012 - 19:47:49
U HP5+@400 při kontrastním světle (nebo "normálním") bych asi považoval čas 13' / 21,5°C za dlouhý. Určitě bych šel někam na 12' event. 11' při stejné teplotě a překlápění 30"//1x/30". (RS doporučuje při 20°C a ředění DS-10 1+1 pro HP5+@400 14:25. Proto 14,4' x 0.85 = 12:14).
#71
Publikováno 14 červen 2012 - 10:30:24
edit - tak jsem vyzkoušel. volal jsem FOMU 100 7 minut v DS-2 a negativ na pohled o trochu kontrastnější nebo minimálně krytější než DS-12 po stejnou dobu (digipravda říká pro FOMU 100 6-7 minut pro Ilfosol S, ale negativy jsem měl i při expozici jako EI 50 při 6 minutách opravdu málo kryté, měřil jsem sekonicem 308 dopadající světlo (vždy). Nutno podotknout, že mi přijde nová várka (zakoupená teď v nedávné době u befoto, paklik po 3) FOMY 100 trochu jiná než stará, nemá už modrou podložku po volání a vývojku barví nazeleno (to se mi stalo s Diafine i touto DS-2) a film je po vyvolání čirý. Je tedy možné, že tato nová várka má trochu jiné vlastnosti. Trochu zkrátím příště čas a dám vědět.
Pentaxista: díky za tip, nevěděl jsem, jak moc krátit dobu volání při zvýšení teploty vývojky o 1,5° - byl to tedy čirý odhad.
#72
Publikováno 14 červen 2012 - 19:54:57
DS-2 a DS-12 nebudou asi zcela "totožné", ale při "zvyklých postupech" - dle mého soudu - rozdíl nezjistíte.
Nemám čas míchat vývojku před každým použitím. Vyřešil jsem to tak, že jsem namíchal desetinásobný koncentrát DS-12 a uložil jej ve tmě v půllitrové PETce. Spolehlivě pracuje i po půl roce (ovšem! kvalitní voda, kvalitní chemikálie, čisté zpracování).
Kys. salicylová má "deaktivovat" (vyvazovat?) ionty kovů... Kdesi jsem to četl, ale možná se mýlím (jsem starý, opotřebovaný a blbý).
Na Fomapan nefotografuji, ale pamatuji se, že se prodával (prodává?) "obyčejný" a "professional". Před lety mi člověk z Fomy řekl, že "prof" se od toho druhého liší nanesenou (matnou) vrstvou, která ochotně přijímá retuš....?! Zda je to rozdíl jediný - nevím. Ale zelená antihalační vrstva...?! Čort znajet!
Korekční faktory pro změny teploty (negativní) vývojky:
18°C..... x 1,23
19°C..... x 1,11
20°C..... x 1
21°C..... x 0,90
22°C..... x 0,82
23°C..... x 0,76
24°C..... x 0,70
25°C..... x 0,62
26°C..... x 0,56
27°C..... x 0,50
Pozn.: Volací časy pod 5 minut (někteří uvádí 4') mohou způsobit problém - nestačíte vyměnit lázně v "klasické" spirálové vývojnici tak rychle, aby se to nepodepsalo na směně času. Lze to "řešit" tak, že voláte ve třech dózách bez víka (samozřejmě potmě!) a přenášíte spirálu. Chce to grif a není to pohodlné. Kromě toho každá vývojka proniká do emulze jinak a jinak se chová i při přerušení (ať již vodou či přerušovači).
Je zajímavé, že funguje "finta starých praktiků": pro dosažení velejemného zrna a dobrého kontrastu volali při teplotách 18°C (ale i 16°C). Sám jsem to zkoušel ve dvou MH vývojkách a v Atomalu. Funguje - samozřejmě lépe u klasických kubických emulzí. (Od té doby, co je k mání Acros ve svitku a kinofilmu a DS-12 a DS-10 se zrnu nevěnuji.)
#73
Publikováno 17 červen 2012 - 18:19:28
Na Hexar AF jsem nasadil světlemodrý filtr BW (=x 1.5), Acros exponoval jako ASA64, měřil bodově podle stínů. Volal jsem v DS-10 1+1, 13'/20°C (= 11:25/20stC + 13% kvůli difusnímu světlu zvětšováku), 30"//10"/1'.
Je tam vše.
Modrý filtr opravdu není úplná blbost. Bohužel, je těžko dostupný
#74
Publikováno 18 červen 2012 - 07:33:55
velkého kontrastu je dosud pouze velmi povrchně prozkoumanou, ale velmi překvapivou alternativou v
kombinaci s běžnými snímacími objektivy, které nemají ještě dokonale korigovanou chromatickou vadu.
Jisté praktické zkušenosti se objevily před lety v souvislosti s problematikou černobílé fotografické praxe s filtry B&W. Účinek se však dosti značně liší u jednotlivých výrobců fotografického materiálu. Uvítám na
stránkách věnovaných filtrům praktické zkušenosti našich kolegů. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#75
Publikováno 19 červen 2012 - 16:12:47
"Nějakou" zkušenost s modrým filtrem (asi 5 typy) mám... Jenom mě překvapilo, že to, co jsem popsal v minulém příspěvku, stačilo k "vyřešení" problematických světelných poměrů. Je to jednoduché - efektivní. Pro "megakontrasty" mám opravdu tmavý modrý Tiffen - ten zvládá snad i kontrast výbuchu jaderné nálože Jenže - mění významně podání snímku. Neumím to dobře popsat, ale máte pocit, že na fotce není to, co jste fotili...
Vámi zmiňovanou chromatickou vadu jsem řešil - dle rad starých matadorů - spíše filtrem zeleným. Ovšem! Podání chromatickou vadou zatíženého objektivu má své kouzlo. Je tedy nutné zvážit, jestli korigovat či ne. Podání ze stařičké (ale panem Krátkým excelentně repasované) sklopky Voigtlaender je úžasné! Taková ta "retroměkota".
Tož tak.
Příští týden zkusím "modráska" na M7II a s filmem s kubickou emulzí.
#76
Publikováno 14 říjen 2012 - 20:58:54
ZA STEJNÝCH PODMÍNEK jsem exponoval HP5+@500 a vyvolal v ředění 1+1 ("norská tabulka"). Negativ je oproti TriX-u méně krytý, zdá se kontrastní, kresba ve stínech není až taková, jakou bych si přál.
Re: TriX se mi ještě nikdy nepodařilo vyvolat tak hezky!
Re: Švarcšild (zvl. u TriX a Fomapan) mi opravdu pije krev (asi staroba - nejsem už tak trpělivý... a větřík, neklidné listí...).
#77
Publikováno 21 říjen 2012 - 18:57:08
Dnes jsem si užil v pralese s M7II+65mm+TriX+modrý BW (1,5x). Pralo slunce, všechno je zlaté - jakoby někdo z nebe lil roztavené -zlato... Jenom ty kontrasty!!!
Vyvoláno v DS-10 2+1 11:30/20stC.
Moc pěkné, VELEBOHATÁ kresba!
Snímek bez filtru dobrý, bezpochyby bude dobře zvětšovatelný, ale už na negativu je vidět, že s filtrem je lepší.
#78
Publikováno 22 říjen 2012 - 09:17:25
objekty i mimo oblast portrétní fotografie. I když je deklarován jeho účinek zejména u objektivů ze starší výroby, mnohdy s jedinou T*
vrstvou ( bez úprav SMC,S.S.C.) kdy je zlepšení kresby v polotónech zcela prokazatelné. Přeji Vám potěšení z dokonalých fotografií. S pozdravem "Starý Jezevec" Erik
#79
Publikováno 2 prosinec 2012 - 19:35:25
U Lojzkovy chalupy (0°C, zataženo, semtam vločka) jsem exponoval 2 svitky Acros@50. Měřeno spotem (cca 1-2 clony nad nejhlubší stíny), rozsah scény byl 4-5EV. Expozice při f16 se pohybovaly kolem 2-4".
Vyvolal jsem trochu jinak, než obvykle: DS-10 2+1, 24°C/9:50. Tzn. oproti "normální" volací době 10:50 při 20°C jsem prodloužil o 30% pro "zvednutí kontrastu" na cca 0,75 a zkrátil o 30% kvůli vyšší teplotě. Kinetika: 30"//2x/30".
Výsledek je (na negativu) "bohatý". Bude se dobře zvětšovat (difusním světlem).
Vývojka byla téměř přesně půl roku stará, uložená v PETce za pokojové teploty ve tmě.
#80
Publikováno 9 prosinec 2012 - 17:24:42
Kolegové, neberte časy z mého příspěvku z 2.12. vážně! Ač žgrt nejsem, dojížděl jsem minule dosti postarší DS-10 a pravděpodobně už vývojka "umírala" - proto bylo třeba přidat cca 30% na slušný kontrast. Dnes jsem volal dva svitky HP5+ (volány postupně a v nových lázních). První opět s "přídavkem" 30% volacího času a bylo dost fest převoláno. Druhý byl vyvolán "normálním časem" a ten je bez chyby. Tož tak...
#81
Publikováno 9 prosinec 2012 - 17:50:31
Joj, kdyby se tak ozval CHEMIK...
#82
Publikováno 9 prosinec 2012 - 21:34:09
#83
Publikováno 9 prosinec 2012 - 23:28:48
#84
Publikováno 9 prosinec 2012 - 23:55:40
#85
Publikováno 19 prosinec 2012 - 21:33:21
Nafotil jsem jeden kinofilm Koncou Hexar AF s bleskem (P-Full, ISO nastaveno na 100). Kontrolou flashmetrem vycházela expozice na f8/t125 (pokud by se fotilo manuálně).
Fotil jsem "svou tabulku" - "ultrabílý" kancelářský papír, šedá tabulka, černý samet.
"Řadu" expozic jsem ovlivňoval změnou ISO na kameře +1/3 +2/3 +1 a -1/3 -2/3 -1.
Film jsem rozstříhal na 4 kusy a vyvolal v DS-10 2+1 24°C "normální" vyvolávací dobou (7,5min), zkrácenou o 20% (6min), prodlouženou o 20% (9min) a prodlouženou o 40% (10,5min).
Výsledky využiji pro standardizaci (svého) procesu.
Ale pokud by to někoho zajímalo, jak se chová Acros při uvedeném volání, dám po svátcích k dispozici negativy někomu, kdo má možnost je proměřit a vyvodit obecnější závěry. Co?!
#86
Publikováno 20 prosinec 2012 - 00:01:08
Já jsem to s testováním DS-10 nepřeháněl, nedělal jsem přímé porovnání s DS-12, ale asi mne nezaujala natolik, aby vyvážila větší náročnost na množství chemie - takže jsem zvědavý
Já na Acros nefotím, je to na mě drahé, ale kolega koja se tvářil, že to s ním myslí vážně Ale ten se zase nehrne do míchání. Bláhovec
#87
Publikováno 20 prosinec 2012 - 13:29:36
Důvodů je několik:
- především jsem DS-12 nijak nezavrhnul
- Acros je sám o sobě tak výjimečný film (m.j. co do zrnitosti a jejího charakteru), že jej můžete vyvolat klidně v Rodinalu 1+25 nebo univerzální vývojce a zrno pořád ještě nebude rušivé
- u SF už o velikosti zrna nemá smysl uvažovat
- DS-10 se chová výtečně i při vyšších teplotách (24-26stC): nenarůstá zrno - naopak, zkrácením doby volání dochází (velmi pravděpodobně) k omezení shlukování a kromě toho se zkracuje doba volání
- u DS-10 + Acros se dá VÝTEČNĚ regulovat kontrast intenzitou překlápění a přitom nenarůstá krytí do nežádoucích hodnot
- pokud koupíte Acros "jinde než u Škody", nemusí být drahý. A pokud k tomu přidáte volání ve velmi levné vývojce (jakou DS-10 bezesporu je), jste schopen dostat se v ceně materiálu + vyvolání na stovku
- Acros mám velmi rád (a často jej používám), ale stejně tak se mi líbí třeba TriX. Jenže! V lese toho světla opravdu není moc (a přisvítit bleskem nebo baterkou není vždycky možné) a švarcšild u TriXu je o ústa
- TriX je v DS-10 fest pěkný!
atd.
#88
Publikováno 27 prosinec 2012 - 19:49:24
Zvětšoval jsem na TETENAL RC MG z negativů volaných v DS-10 2+1 při 24°C. Prodlužoval jsem volací dobu (samozřejmě redukovanou pro vyšší teplotu) o 30%. Proč? Abych nemusel filtrovat. Pozitivní vývojka byla DS-14, cca 24°C.
U všech negativů jsem se dostal na filtraci 2 až 2,25 (hlava 4ES, filtrace 2 = M45, Y40). Pouze u obrázků v šeru (těsně před setměním) jsem musel na 3, jinak to bylo už opravdu hodně šedé.
Je zajímavé, že zmíněné papíry (jsou k dostání v Polsku za slušné ceny) jsou téměř identické s Ilford IV MG Premium.
#89
Publikováno 15 březen 2015 - 21:17:03
Výsledek mě překvapil - velmi příjemně vyrovnaný a dobře krytý negativ, kresba je ve stínech i světlech. Myslím, že se bude dobře zvětšovat.
Proč na to upozorňuji? Protože pan Ryuji Suzuki doporučuje DS-10 zvláště na vysocecitlivé filmy, pod 100ASA doporučuje (o dost) vyšší teploty ("...nad 25°C"). Týká se to i 100ASA? Vysocecitlivý není, "málo" citlivý také ne.
Při 24°C jsem volal již mnohokrát - výsledek u Acrosu výtečný. Ve 25°C a více pouze výjimečně.
Re: funguje to
#90
Publikováno 8 květen 2015 - 12:46:25
snad jsem to nepřehlédnul. nějak tu nevidím informace ohledně ředění. pravděpodobně to měl na stránkách ryuji suzuki, ale má je už několik let předělané. zajímá mi ds-12, stock versus 2+1. předpokládám správně, že 2+1 bude lépe vyrovnávat? po pár letech zkouším zas fp4+, jednou jsem ho v ds-12 zkoušel a nevypadalo to vůbec zle
#91
Publikováno 10 květen 2015 - 05:59:22
tak jsem si vzpomněl, že existuje zázračná věc jménem web archive - http://web.archive.o...Recommendations , bohužel mi to moc nepomohlo... :-/
#92
Publikováno 17 červen 2016 - 18:15:35
Namíchal jsem DS-10 do propylenglykolu. Proč? Měla by být "nesmrtelná" .
Již jsme o tom zde několikrát debatovali. Nejprve namíchat do vody siřičitan, pak dolít koncentrát. Dajboh, aby to fungovalo. První bude Acros při 25-26°C.
Pokusil jsem se namíchat i 10x koncentrovanou DS-12 do propylenglykolu, ale to asi nejde. Po přidání sody vznikla velehnusná tekutina s velkým množstvím nerozpuštěné sody (?).
#93
Publikováno 18 červen 2016 - 16:42:22
Tak jsem zkusil Acros@50... Nefunguje přepočet "Xtol x 1,2". Výrazně podvolané.
Bude třeba vycházet z času 11:25/20°C
#94
Publikováno 11 září 2016 - 20:56:56
Acros@100, DS-12 2+1, 23°C, 8:15, 40s + 2x/2 min...a - lehce podvolané (řešitelně) a hodně nekontrastní.
Foceno ve světle nesvětle, ale stejně bych to prefroval v GD-L 1+3 na méně než nejtvrdší gradaci. Přičemž ani ta není nějak zvlášť kontrastní, ještě to hodíme na tvrdou pevnou gradaci od Fomy (obvykle zcela nepoužitelné...na cokoliv) nebo papír potýrám v ultratvrdé /dokumentní vývojce.
Pokud neuspěju...mírné prodloužení času, navýšení kinetiky na 2x/min
#95
Publikováno 12 září 2016 - 10:07:01
"Slavím úspěch" s Acrosem@80-100 v DS-10 namíchanou do propylenglykolu (což je v podstatě Xtol) s přídavkem Rodinalu 1:100 s vyvolávacími časy:
Stock 20°C: 7,9'
1+1 20°C: 10,3°C
30"//2x/30"
P.S.
1. Zvětšuji na MGIV zvětšovákem s dif. světlem.
2. Je dobré udržet teplotu vývojky tak, aby se nezměnila o více, než 1/2 až 1°C.
3. Připadá mi (již hodně let), že Acros "pozná" i malé změny v kinetice.
4. Zkuste si před voláním "přednamočit" film na 3-5minut do vody stejně teplé jako vývojka.
#96
Publikováno 12 září 2016 - 22:51:41
přednamočení zkusím, ten fialový bordel, co z toho teče, se mi moc nelíbí...
jinak jsem včera zkusil jinou kinetiku a (místo 2x/2min na 2x/1min) a je to znatelně krytější. teď jen co to udělá pod zvětšovákem, bo se mi zdá, že kontrast je snad ještě nižší...ale to může klamat
#97
Publikováno 17 září 2016 - 19:51:55
takže v svitku volanému minulý týden - vyšší kinetika znatelně pomohla, nyní se zdá vše v pořádku. Světlo nesvětlo (spíš nesvětlo)...a kontrast je slušný, na normální gradaci. Teď ještě zkusit film exponovaný v kontrastním světle někde na jihu.
#98
Publikováno 5 únor 2017 - 11:10:09
Je to půl roku, kdy jsem namíchal DS-10 do propylenglykolu (p.a.). Tento koncentrát zatím funguje beze změn - včera Acros@100 ve stocku bez Rodinalu (scéna hodně kontrastní).
#99
Publikováno 11 únor 2017 - 22:25:19
V kazetě se "zkušebním" Acrosem zbylo cca 35 cm.
Jednu část jsem vyvolal ve stocku DS-10 + Rodinal 1+200 (pěkné, kontrastní akorát).
Druhá část šla do téhož roztoku a přidal jsem 30g mořské soli na litr pracovního roztoku. Kdesi jsem to vyčetl... Výsledek? negativ není až tolik krytý, jsou "dokonale" prokresleny nejhlubší stíny i světla. V porovnání s předchozím stripem tak výrazně, že je to udivující. Středy jsou daleko bohatší, než na předchozím vzorku. Zrno u Acrosu na negativu hodnotit nelze. Jsem fakt zvědavý!
#100
Publikováno 12 únor 2017 - 04:42:36
zrovna předevčírem jsem také uvažoval o přidání soli, tentokrát do master's metol, jelikož jsem někde četl, že by měl být výsledek jemnozrnější. a koukám, že by stálo za to zkusit ji i do ds-12 jak moc hne s vyvolávacím časem?
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních