Nahrada LQR v R100
#1
Publikováno 24 May 2009 - 15:31:15
Urcite by to slo treba udelat s namichanou D-76 nebo neco podobneho, ale nevim jak je to z casem u techto filmu, jelikoz u Fomapanu R je cas v lazni stanoven jenom pro LQR.....nejaka metoda jak se dopracovat ke spravnemu casu ?
http://www.foma.cz/u...rilohy/Fp_R.pdf
#2
Publikováno 24 May 2009 - 15:59:55
Vývojky pro inverzní filmy:
141 První a druhá měkká vývojka (FOMA FV 2)
metol 6 g
siřičitan sodný 50 g
hydrochinon 1 g
uhličitan sodný 35 g
bromid draselný 2,5 g
voda do 1000 ml
142 První kontrastní vývojka (FOMA FV 1)
metol 3 g
siřičitan sodný 50 g
hydrochinon 6 g
uhličitan sodný 14 g
bromid draselný 2 g
voda do 1000 ml
pozn.: pro inverzní film Fomapan 24 přidává se k této vývojce 0,75 g rhodaninu draselného (FOMA FV 26)
143 Druhá inverzní vývojka (FOMA FV 4)
metol 2 g
siřičitan sodný 50 g
hydrochinon 4 g
uhličitan sodný 20 g
bromid draselný 2 g
voda do 1000 ml
144 První vývojka pro černobílou inverzi (ORWO 826)
metol 2 g
siřičitan sodný 25 g
hydrochinon 14 g
bromid draselný 2 g
uhličitan draselný 40 g
síran sodný 10 g
+ odděleně rozpuštěný: hydroxid sodný 2 g, rhodanid draselný 2,5 g
voda do 1000 ml
zdroj: ČERNOBÍLÁ FOTOGRAFIE, 6. přepracované vydání; J. Kulhánek, 1972
#3
Publikováno 24 May 2009 - 16:23:19
#4
Publikováno 24 May 2009 - 20:06:23
Kodak D168
B&W Reversal First Developer
Metol 2g
Sodium Sulphite (anhyd) 90g
Hydroquinone 8g
Sodium Carbonate (anhyd) 44.5g
Potassium Thiocyanate 2g
Water to 1 litre
Kodak D67
(Kodak D19 + Thiocyanate)
B&W Reversal First Developer
Metol 2g
Sodium Sulphite (anhyd) 90g
Hydroquinone 8g
Sodium Carbonate (anhyd) 45g
Potassium Thiocyanate 2g
Potassium Bromide 5g
Water to 1 litre
Kodak R21a Bleach Bath
Water 750ml
Potassium Dichromate 50g
Sulphuric acid (conc) 50ml
Water to 1 litre
Use 1:9
ADD THE SULPHURIC ACID TO THE 750ml SLOWLY, DROP BY DROP.
Kodak R21b Clearing Bath
Sodium Sulphite 50g
Sodium Hydroxide 1g
Water to 1 litre
2nd Developer
Kodak D158
Metol 3.2g
Sodium Sulphite (anhyd) 50g
Hydroquinone 13.3g
Sodium Carbonate (anhyd) 69g
Potassium Bromide 0.9g
Water to 1 litre
Use 1:1
2nd Developer
Kodak D8
Sodium Sulphite (anhyd) 90g
Hydroquinone 45g
Sodium Hydroxide 37.5g
Potassium Bromide 30g
Water to 1 litre
Use Full Strength
REVERSAL PROCESSING
First Developer
D168 - Use Undiluted or 1:1 - 5-10 minutes at 20°C
Recommended for all Kodak continuous tone films.
Or D67 (D19 + Thiocyanate) - Use Undiluted -6 minutes at 20°C
Suitable for Panatomic-X
Wash 5 mins
Bleach R21a 3-5 mins
Wash 2 mins
Clear R21b 2 mins
Wash 30 seconds
Re-expose - 2 mins, light source not specified, but 500w bulb at 1 metres would be normal.
Second Developer
D158 1+1 2-5 mins at 20°C
or D8 FS 4 mins at 20°C
Wash 30 secs
Fix in normal acid hardening fixer.
Wash 15-30 minutes
While no specific time is listed for D168 6 minutes, undiluted at 20°C would be a good staring point. The formulae for D168 and D67 (D19 with Thiocyanate) are very similar. D19 is available commercially and can be adapted to make D67.
Ilford reversal process je TADY
A toto je X-GASův návod
1. Vývojka - Kodak D-19 s 1 g thiokyanatanu draselného
2. vývojka - Kodak D 19 samotná
Inverzní lázeň
Dvojchroman draselný, amonný (neseženeš) 5 g
Kyselina sírová koncentr. 9 ml
Voda ad 1 litr
Nebo dostupnější
Manganistan draselný 2 g v lékárně
Kyselina sírová 12 ml
1 litr
Čisticí lázeň
Siřiritan sodný bezv. 100 g (V drogerii Zlatnická)
nebo pyrosiřičitan 25-50 g zde lze od oka na koncentraci moc nezáleží
1.vývojka 5-7 min dle hustoty
praní 2 min
inverzní lázeň s dvojchromanem (už mám otervřenou vývojnici na světle) 2-4 min
praní 2 min
čístění 2 min
oplach
2 osvit
2.vývojka 5 min
praní
Fomafix
praní 30 min a sušení
Už mi to taky v hlavě nemyslí! V originálním procesu R100 je použita komerční vývojka Fomadon LQR 1+10, doba 9-11 minut v obou voláních. Vyvolával jsem takto zkušebně kinofilm. Protože vím že každá první vývojka, čb. i v barvě, má mít v sobě rozpouštědlo halogenidu stříbra bylo mi to dost podezřelé, nicméně zkusil jsem. Počátek filmu, osvětlený při zakládání měl šedivý závoj (voláno 9 min). Cívka filmu 2x8 standard volaná 11 minut byla světlejší, ale měla rovněž šedivý závoj. Upnul jsem se tehdy k minulosti a jako vždy jsem udělal dobře. Vývojka D19 (a jistě by šel použít moderní ekvivalent,třeba Ilford Universal PQ 1+9 atd), do ní malinko 1-2 g thiosíranu nebo thiokyanatanu jako rozpouštěče. Ten už nesmí do 2 vývojky přijít protože by po osvitu zmírňoval krytí obrazu.
#5
Publikováno 24 May 2009 - 20:33:29
1. 1.vyvojka D168 neredena 6min. (Kodak)
2. prani 10xvymena vody v tanku po 1/2 min.
3. belic s dvojchromanem 5 min. (X-GAS nazyva inverze)
4. prani 10xvymena vody v tanku po 1/2 min.
5. cistic 2 min.(kodak, siricitan krystalicky takze 100g)
6. oplach jedna voda 2min.
7. osvit ve vode 150W mat.zar., 20cm 2min. z obou stran
8. 2. vyvojka D19 5min. (Kodak)
9. prani 10xvymena vody v tanku po 1/2 min.
10.fomafix 6min.
11.prani 15xvymena vody v tanku po 1/2 min.
teplota 20 stupnu, po vyliti cistice jsem uz otevrel vyvojnici, prani je mozna zbytecne moc, ale jistota je jistota a myslim si, ze casove dulezite je dodrzet 1.vyvojku, pak uz by procesy mely bezet az do dokonceni chemickych reakci. Mam ceskou vyvojnici COLORETA, takze na DS8 staci 1/2 litru roztoku, namichal jsem jen po 1/2litru a nejdriv volal DS8 a pak jeste ten kinofilm. Je taky vyvolany bezvadne, takze v COLORETE pujde v litru vyvojky urcite vyvolat 4 DS8, zajimalo by me, jak je to s dalsimi roztoky, obzvlast s cisticem, dvojchromanu mam mizive mnozstvi a nechce se mi s nim plytvat, jelikoz mi ho nikdo nechce prodat
#6
Publikováno 24 May 2009 - 21:24:11
1.Bělič vydatnost na 70m 2x8mm/DS8/.Nepoužitý vydrží v uzavřené lahvi několik měsíců
2.Čistič-100m 2x8mm/DS8,16mm/výdrž jako bělič
3.Vývojky-během 2-3 dnů 50-60m 2x8mm,takže 4filmy v pohodě.
Dej vědět jak vypadá ten starý film. Já se teď připravuji taky na dvě R 21.Někde jsem četl,že na ty staré filmy se má dát víc kyseliny do běliče,že to vyčistí světla.
Vývojky používám jako ty D 19.Ja píše X-GAS,na vývojky použít pozitivní,ale kontrastní např. GD-L/Foma/.Tu vyzkouším ,je levná.
#7
Publikováno 24 May 2009 - 22:45:42
R21 ma zavoj, rekneme takove sily jako ilford pan 400, ale takovy teplejsi, foma R100 expirace 2001, podlozka je uplne cista, pruhledna, nemam s cim srovnavat, ale jsem mile prekvapen
v odkaze X-GAS pise, ze na prosle filmy se zavojem dava vic kyseliny kvuli cistote podlozky a brilanci
#8
Publikováno 24 May 2009 - 23:20:38
#9 Snek
Publikováno 5 November 2009 - 22:46:28
Bylo mi to s tou LQR ve foma setu divné. Je to LQR? není to LQR. Je v ní thiokynatan, není vní thiokyanatan...
Pokud by v ní byl, je to špatně kvůli světlům / kontrastu ve druhé vývojce. (Dvě lahvičky s vývojkou ve foma setu nejsou).
A pokud by v ní nebyl, je to taky špatně, protože podložka filmu by na konci procesu nebyla čirá.
Protože čirá je, předpokládám, že vývojka v inverzní sadě foma obsahuje thiokyanatan.
No a protože mi s použitím konfekční LQR vývojky fakt Fomapany R100 nelezly tak pěkné jako třeba TriXy, rozhodl jsem se si namíchat vývojku dle starého foma předpisu pro R100 uveřejněnou v Nové škole amatérského filmu od J. Řehořka:
metol 3g
siricitan sodny 50g
hydrochinon 6g
soda 14g
bromid draselny 2g
thiokyanatan draselny 2g
Výsledek? Film jak víno!
Až uschne, přiložím obrázek.
P.S. bělení proběhlo v ustalujícím běliči Speedibrews viz vlákno Máchání Super8 TriXu
#10 Snek
Publikováno 5 November 2009 - 22:49:10
a už poslední - jdu hledat recept na ustalující bělič, až ho najdu, vyzkouším a zveřejním.
#11
Publikováno 6 November 2009 - 12:29:16
1.Bělič vydatnost na 70m 2x8mm/DS8/.Nepoužitý vydrží v uzavřené lahvi několik měsíců
2.Čistič-100m 2x8mm/DS8,16mm/výdrž jako bělič
Tak nevím, když jsme v práci používali bělič a čistič, tak to byl nějaký kupovaný roztok a vydržel minimálně rok. No a vy tady vylejváte po 70ti metrech.
Kde je zakopanej pes?
#12 Snek
Publikováno 6 November 2009 - 12:50:53
#13
Publikováno 6 November 2009 - 13:16:19
Mě furtrm furt láká 8čka, ale říkám si " NEMÁŠ TĚCH ZÁJMU JIŽ DOST". Koukej je zredukovat a né si další přidávat.
#14
Publikováno 6 November 2009 - 13:35:58
#15 Snek
Publikováno 6 November 2009 - 14:13:20
Aha.
Mě furtrm furt láká 8čka, ale říkám si " NEMÁŠ TĚCH ZÁJMU JIŽ DOST". Koukej je zredukovat a né si další přidávat.
ha. tady cítím příležitost. my tě na tu osmičku stejně dříve či později ukecáme.
#16
Publikováno 6 November 2009 - 14:14:44
#17
Publikováno 2 January 2010 - 11:58:07
Tahle varianta by se mi docela líbila - PQ je dostupná jako praktický roztok, cena taky není nijak zlá, jen jsem zatím nikde neviděl konkrétní časy pro Foma R100...
#18
Publikováno 2 January 2010 - 12:08:14
#19
Publikováno 2 January 2010 - 12:10:46
Nezkousel ale d-19 na me pusobi prijemneji....
Teď moc nechápu - pokud jsi to nezkoušel, tak jak může D19 pusobit příjemněji???
#20
Publikováno 2 January 2010 - 12:15:41
#21
Publikováno 2 January 2010 - 12:19:10
Jo díky, takhle už tomu rozumímteda chtel jsem rict ze ne s fomapanem R
Jinak to D19 ti přišlo lepší z hlediska zrna, tonality nebo ještě v něčem jiném
#22
Publikováno 2 January 2010 - 13:04:54
A ta hranova ostrost prave.....zrnicko....
Treba se to nekomu bude libit vice v PQ.....jestli najdu ty kousky tak bych je mohl naskenovat....
byla to sice Foma 100 ale to bude podobne blbuvzdorne jako Fomapan R
#23
Publikováno 23 October 2010 - 12:33:23
P.P.S. druhá vývojka stejná, pouze bez thiokyanatanu.
a už poslední - jdu hledat recept na ustalující bělič, až ho najdu, vyzkouším a zveřejním.
Ploci je kretén! já jsem to prohodil! Vyvolaný diapositiv je tmavý, ač pěkný. Může za to ona záměna? Exponoval jsem korektně. Nebo je chyba v tom, že film je ve skutečnosti méně citlivý? Má vůbec smysl zeslabovat? Nehodí to nějaký divný tón?
#24 Snek
Publikováno 23 October 2010 - 12:54:45
P.P.S. druhá vývojka stejná, pouze bez thiokyanatanu.
a už poslední - jdu hledat recept na ustalující bělič, až ho najdu, vyzkouším a zveřejním.
Ploci je kretén! já jsem to prohodil! Vyvolaný diapositiv je tmavý, ač pěkný. Může za to ona záměna? Exponoval jsem korektně. Nebo je chyba v tom, že film je ve skutečnosti méně citlivý? Má vůbec smysl zeslabovat? Nehodí to nějaký divný tón?
Naopak, plociho chválím, ploci se pustil do experimentování, a to je chválihodné.
Pokud je to tonálně pěkné, nicméně hodně tmavé, pak by to vážně vypadalo na to, že jsi nerozpustil v první vývojce antihalační vrstvu (absence thiokyanatanu).
Pokud jej dáš do druhé, "vyžere" ti to světla.
Jestli je to moc tmavé, mohlo by to být i trochu podexponované, jak jsi měřil expozici? Také je dobré udělat si expoziční zkoušku, u negativních materiálů volaných jako inverze je citliovst filmu zpravidla o 1 - 1.5 clony méně.
#25
Publikováno 23 October 2010 - 13:03:23
#26 Snek
Publikováno 23 October 2010 - 13:06:21
takže. jakou máš podložku? špinavě šedou? černou? čistě průhlednou?
Pokud černou = žádnej thiokyanatan v první vývojce
pokud špinavě šedou, flekatou = thiokyanatanu si dal málo
pokud čistě průhledou = thiokyanatanu bylo akorát.
tož tak. držím palce
#27
Publikováno 23 October 2010 - 13:10:50
#28
Publikováno 23 October 2010 - 14:19:39
Shanghai má moc tenkou vrstvu emulze, nebude to pěkný diák. Pokud si chceš ušetřit čas experimentováním, tak mi napiš mail. Pokud experimentuješ rád,napiš mi taky, můžem spojit síly. Ještě jsem spoustu filmů nezkoušel.
#29
Publikováno 23 October 2010 - 14:55:57
D19+th a D-19 je podle me nejlepsi reseni, muze potvrdit dost lidi kterym jsem uz filmy vyvolaval...
#30
Publikováno 23 October 2010 - 14:58:44
http://red-photo.xf.cz/BW_reversal.pdf
#31
Publikováno 23 October 2010 - 15:26:59
On ten thiokyanatan nic zázračného nedělá. Prostě sníží Dmax a v případě většiny filmů i Dmin. Fomapan R100 je vyrobený tak, že se emulze celá provolá a bělič odstraní veškeré stříbro ve světlech pozitivu. Netvrdím, že tam nezbyde nějaké stopové množství, ale bez použití thiokyanatanu zase neriskujete, že vám to vypálí nejsvětlejší světla a nepřicházíte o černočerné stíny. Podobně je na tom i HP5+ (ve svitku), který taktéž doporučuji - je s ním snadná práce a thiokyanathan není třeba. Hádám, že Tri-X na tom bude stejně.
Pravda je, že někdo tvrdí, že má thiokyanatan ještě vedlejší účinky - přizpívá k fyzikálnímu vyvolávání a odstraňuje přednostně větší zrno a dělá tedy obraz jemnější. Pro mne osobně nevýhody převyšují výhody, ale ze zvědavosti zkusím příště stopové množství přidat.
Zcela nutný je pak pro vyvolávání např. filmů Adox CHS atd... jak říkám, ještě nezkusil všechny, je jich pěkný seznam.
#32
Publikováno 23 October 2010 - 15:34:00
FomapanR je nadherne ciry film s pruhlednou podlozkou ( kdyz rikam pruhlednou myslim tim opravdu cirou jak sklo), kdezto takovy trix ji ma furt sedou a zasedlou...je jasne ze promitacka se silnou zarovkou umi co umi....takze i trix na ni vypada skvele...ale pokud se antihalacka z fomy R 100 neumyje, zustane na ni, a pri uschnuti utvori mastne kola a odplavuje se z podlozky sajrajt....je mozne toto dohnat intenzivnim pranim, fakt tech 20-30 minut...a poradne to vyprat...ale je s tim hrozna mrdacka...proc kdyz to muzu odplavit v prvni vyvojce a film pak prat par minut a je nadherny...
Jeste jak rikam je mozno nahradit Thiosiranem ( 5g do litru vyvojky) vysledek stejny a stoji zato, a THS je fakt latka bezde dostupna doma po 10kg...Vyvolal jsem tech filmu uz stovky...tak vim co je ucitenejsi a lepsi...Nedat tam ten THS nebo Thiokyanatan mi prijde proste kravina jak cyp...
#33
Publikováno 23 October 2010 - 15:43:23
Nevím, jak souvisí halide-solvent (thiokyanatan) s antihalační vrstvou, která je pravda trochu jiné povahy než zbytek fotografických filmů, ale krásně se rozpustí v kyselém běliči? Mluvím o 35mm filmu, ale měl jsem za to, že je to identický materiál s 8mm a 16mm.
Jinak moje podložka je na konci filmu, který je osvícen při zakládání, čirá jak horská studánka. Občas, když dodělává bělič, tak tam myslim nějaký sotva patrný závoj byl.
Zkusím thiokyanathan, ale spíše ze zvědavosti, co to udělá s tonalitou/kontrastem a zrnem.
#34
Publikováno 23 October 2010 - 15:47:50
#35
Publikováno 23 October 2010 - 17:15:05
Material R100 by mel byt identicky jak v 35mm tak v 16mm tak v 8mm...je to jenom adjustace zeano...
Mno cely material ze strany podlozky by mel byt ciry jak horska studanka, nejenom osviceny zacatek...ve svetlech je to proste nadherne pruhledne...
Nejsem uplne chemik, ale nejakym zpusobem se to urcite dostava i pod vrstvu toho stribra, nebo je mozne ze tam ta antihalacka zustava a nejakym zpusobem pak pomaha udrzet stiny fakt tmave a cerne...tohle ti opravdu nevysvetlim....ale je zajimave ze kdyz tam thiokyanatan nedas tak na tom filmu zustane hrozna sracka....jeste bych chtel upozornit, ze prave proto se pouzivaji vyvojky dve, protoze to vyzrani by uz v te druhe vyvojce zpusobilo trable...
Rikam nedokazu ti to asi tak skvele vysvetlit, ale kdyz nepouziju vyvojku s thiokyanatanem...tak se mi stane ze film neni tak brilantne cisty a zustane na nem sajrajt...proto mi neslo do hlavy proc to nepouzit kdyz to stoji s prominutim hovno...a dela to fakt jenom dobre veci...
#36
Publikováno 23 October 2010 - 17:36:25
Nicméně inverzním procesem se velmi intenzivně zabývám od začátku tohoto roku a myslím, že online zdroje jsem již více méně vyčerpal. Rád bych znal podrobnou dokumentaci Kodaku a Fomy, ale nevím, jak se k tomu dostat.
Doporučuji hodně prát, hlavně po prvním vyvolávání a před druhým. Potom i bělič vydrží déle a podložka by vám měla vycházet perfektně čistá jako mně (na osvícením filmu zcela a ve světlech krásná krémová kresba). Nebo častěji měnit bělič.
Ten thiokyanatan je jen další neznámá v už tak komplikovaném procesu. Při zpracovávání většiny "negativních" filmů je ale opravdu potřeba. Je lepší než thiosíran, protože je stabilnější a má zřejmě i ty jemnozrné účinky, jak jsem již psal.
Obecně platí, že čím pomalejší film, tím více emulze a potřeba více thiokyanatanu. Tedy Adox/Efke CHS 25 potřebuje více než CHS 100. To samé platí o Ilfordu (PanF vs. FP4+). Na HP5+ netřeba.
Horší je to s kontrolou kontrastu, který je asi navíc u většiny filmů nedostatečný. Potom nezbývá než volit film podle kontrastu. Na méně kontrastní scény volit PanF a na velké rozdíly asi spíše FP4+. Ilford používá bezbarvou (ale trochu tmavší) podložku u svitkových filmů. Adox/Efke/Rollei i u kinofilmu. Prý je vhodný Adox/Rollei Pan 25 (nikoliv CHS 25) a ORTHO 25.
#37 Snek
Publikováno 23 October 2010 - 17:52:30
Pamatuji si, že mi jednou jeden starý praktik říkal, že při inverzním procesu chci v negativním vyvolávání odstranit (rozpustit) co možná nejvíce přebytečných halogenidů stříbra. Já su sice jen blbý šnek a celkem si umím těžko představit, co nebo kdo takový halogenid stříbra je, ale co už.
Tento člověk též říkal, že pokud by mi ty nerozpuštěné halogenidy stříbra po negativním volání v první vývojce zůstaly, já je společně s negativním obrazem vybělil a následně znovu osvítil pod tou stowattovou žárovkou, kterou si už teď kvůlivá evropské unii můžu koupit leda u veksláka, tak se mi na filmu vytvoří "bordel" - šmouhy, fleky, a podložka filmu bude šedo-flekatá. A proto prý buď musím do první vývojky přidat rozpouštěč těch halogenidů či kýhočerta co to je - a to je prý buď thiokyanatan, thiosíran a nebo prý dokonce čpavek (ten jsem nikdy nezkoušel).
Venca má pravdu v tom, že na hápépětku thiokyanatan není asi moc potřeba (pokud hodně vypíráš mezi první vývojkou, běličem a po běliči). Emulzička hápépětky je jako vlásek tenoučká, ničemná.
K tomu Ilfordu, sám výrobce doporučuje přidat thiosíran (viz Ilford Reversal processing zde
U té erstovky nám to celé ještě komplikuje antihalační vrstva. Té se zbavíme jednak rozpouštěčem (tj. třeba thiokyanatanem) a dále vyšší konentrací h2so4. Jak, to se mne neptejte, su blbý, ale mohu potvrdit, že mi to tak posledních 25 - 28 let funguje.
Tož tak, přeji dobré výsledky v černobílem inverzním procesu a jsu s pozdravem pochválena budiž jednoduchá a blbuvzdorná barevná inverze!
#38
Publikováno 23 October 2010 - 18:07:30
Aby nedoslo k omylu, pouzivam THIOKYANATAN v D-19 pouze tam kde je antihalacni vrstva ( R100, ADOXY apod.. )
Jo a ktem kodakum kinematografickym pro ECN-2 process...to neni antihalacni vrstva ale REMJET to je s prominutim jeste horsi vec, vrstva silena, ze je ten film pak 2x tak sirsi...ta se odstranuje v silne alkalii, takzvanym pre-bath...pokud se neodstrani rozpusti se v barevne vyvojce a uplne ji tim vyridi ( tak ze je za par dni hotova ) takze bud mit prebath nebo vyvolat rovnou x filmu a vylit...s tim ze ale ECN-2 proces je trosku o necem jinem nez proces inverzni (: to tady nebudem plantat...
#39
Publikováno 23 October 2010 - 18:08:42
Kluci, já tomu moc nerozumím a nechci do toho příliš vnášet zmatky, ale zkusím k tomuto tématovi něco říci.
Pamatuji si, že mi jednou jeden starý praktik říkal, že při inverzním procesu chci v negativním vyvolávání odstranit (rozpustit) co možná nejvíce přebytečných halogenidů stříbra. Já su sice jen blbý šnek a celkem si umím těžko představit, co nebo kdo takový halogenid stříbra je, ale co už.
Tento člověk též říkal, že pokud by mi ty nerozpuštěné halogenidy stříbra po negativním volání v první vývojce zůstaly, já je společně s negativním obrazem vybělil a následně znovu osvítil pod tou stowattovou žárovkou, kterou si už teď kvůlivá evropské unii můžu koupit leda u veksláka, tak se mi na filmu vytvoří "bordel" - šmouhy, fleky, a podložka filmu bude šedo-flekatá. A proto prý buď musím do první vývojky přidat rozpouštěč těch halogenidů či kýhočerta co to je - a to je prý buď thiokyanatan, thiosíran a nebo prý dokonce čpavek (ten jsem nikdy nezkoušel).
Venca má pravdu v tom, že na hápépětku thiokyanatan není asi moc potřeba (pokud hodně vypíráš mezi první vývojkou, běličem a po běliči). Emulzička hápépětky je jako vlásek tenoučká, ničemná.
K tomu Ilfordu, sám výrobce doporučuje přidat thiosíran (viz Ilford Reversal processing zde
U té erstovky nám to celé ještě komplikuje antihalační vrstva. Té se zbavíme jednak rozpouštěčem (tj. třeba thiokyanatanem) a dále vyšší konentrací h2so4. Jak, to se mne neptejte, su blbý, ale mohu potvrdit, že mi to tak posledních 25 - 28 let funguje.
Tož tak, přeji dobré výsledky v černobílem inverzním procesu a jsu s pozdravem pochválena budiž jednoduchá a blbuvzdorná barevná inverze!
to zní dost logicky
Já teda tak nějak spoléhám na to, že si to kucí ve Fomě dobře změřili a přebytečné stříbro odstraňovat netřeba.
Že thiokyanatan rozpouští antihalačku jsem nevěděl, ale proč ne. To by asi musel potvrdit nějaký chemik. Každopádně, žádné kruhy na filmu nemám i bez toho a to je fajn.
PS: Ilford dle mého doporučuje thiosíran protože je snadno dostupný (v ustalovači). Kodak má svůj proces hodně promakaný, ten doporučuji ještě více.
#40
Publikováno 23 October 2010 - 18:10:43
Že thiokyanatan rozpouští antihalačku jsem nevěděl, ale proč ne. To by asi musel potvrdit nějaký chemik. Každopádně, žádné kruhy na filmu nemám i bez toho a to je fajn.
.
To je mozna tim, ze hodne peres a nebo se nebavis o Fomapanu R, ale ja se setkal dycky s problemem, ze na tom zustal sajrajt...Jen aby ti to ale nekdy nezkazilo naladu
#41
Publikováno 23 October 2010 - 18:17:27
Mno jasne ze u Hp5 a podobnych materialu neni potreba to pouzivat, ja se tady bavim o R100 jelikoz tam je ta antihalacni vrstva...
Aby nedoslo k omylu, pouzivam THIOKYANATAN v D-19 pouze tam kde je antihalacni vrstva ( R100, ADOXY apod.. )
Jo a ktem kodakum kinematografickym pro ECN-2 process...to neni antihalacni vrstva ale REMJET to je s prominutim jeste horsi vec, vrstva silena, ze je ten film pak 2x tak sirsi...ta se odstranuje v silne alkalii, takzvanym pre-bath...pokud se neodstrani rozpusti se v barevne vyvojce a uplne ji tim vyridi ( tak ze je za par dni hotova ) takze bud mit prebath nebo vyvolat rovnou x filmu a vylit...s tim ze ale ECN-2 proces je trosku o necem jinem nez proces inverzni (: to tady nebudem plantat...
Počkat u ADOX je normalní antihalačka, kterou smeješ i vodou. Tam je to rozpouštědlo potřeba právě na to, o čem mluví Šnek. Zbavit se toho stříbra, které nebylo osvíceno a závojovalo by pozitiv.
Kodak jsem myslel ČB. Na ECN-2 bych ani nepomyslel.
Kdyby jste tak pánové vymysleli, jak u inverze zvyšovat kontrast. Teď chci trochu experimentovat s bromidem draselným. Fór je v tom, že mi R-100 dělala větší a hezčí kontrast u hypermanganového běliče.
#43
Publikováno 23 October 2010 - 18:50:35
#44
Publikováno 23 October 2010 - 19:07:51
Jde o to, že mi na těch filmech např od ADOXu nevycházela pěkná hluboká černá. Pouze v perforaci jakž takž. Tedy bělič odstranil víc stříbra ve stínech, než bych chtěl. Samozřejmě jsem zkoušel pushovat a pod, ale výsledky nebyly optimální. On i ten bělič do té tonality docela zasahuje, jak jsem se přesvědčil, když jsem jednou namíchal omylem moc silný. Opravdu je možné film přebělit...atd... je to zkrátka komplexní problém. Nikoliv jako u jednoduchého negativu, kde se vše odehraje v jednom roztoku vývojky.
#45
Publikováno 23 October 2010 - 19:09:44
#46
Publikováno 23 October 2010 - 19:15:32
všude jsou návody a recepty jak ukočírovat kontrast... ale jak z filmu naopak vytřískat, co největší, to ne
HEHE tak to si u toho zpravneho cloveka, ja se naopak snazim o co nejvetsi kontrast a zrno
#47
Publikováno 23 October 2010 - 19:21:20
Až bude čas, udělám další sérii experimentů. Právě se mi nechce nalít tam DEKTOL nebo něco takového, aby to neodneslo zrno. Možná by tam ten thiokyanatan pomohl.
Jinak jsem prozkoumal staré filmy a na některých mírné závoje v osvíceném začátku filmu jsou, ale přikláděl jsem se, že to je důsledek solarizace. Jinde to zase není.
#48
Publikováno 23 October 2010 - 19:22:52
U starsich filmu se doporucuje agresivnejsi belic ( vice H2SO4 ) pro vetsi brilanci !!!
#49
Publikováno 23 October 2010 - 19:25:26
#50
Publikováno 23 October 2010 - 20:32:33
Ja delam s dichromanovym belicem predevsim kvuli jeho vyuzitelnosti....
a tam je to s H2SO4 - 9ml do 1000ml .... a u toho nahrazujiciho manganistanoveho to ma byt 12ml do 1000ml...
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních