Jak spravne merit?
#1
Publikováno 4 June 2009 - 20:30:41
Muzete mi s tim nejak poradit dekuji...
A jeste jednu radu bych potreboval:Chystam nejaky multiexpozice kdyz zmerim cas treba na 1s tak na 4 expozice pouziju 250s je tak?No a kdyz jsme u toho tak multiexpozice delam tak ze nachvilku zakryju a pak zas odkryju krytku objektivu nebo mavnu rukou ale jak mam vychytat 250s?
Este me napadlo si oznacit film a vzdycky ho previt na to stejny policko da se tak?
Diku dik
#2
Publikováno 4 June 2009 - 20:45:20
Rychlý trik jak to udělat alespoň z poloviny dobře za podmínek jaké popisuješ je použít zámek expozice a než budeš fotit scénu s jasným vrškem, tak se foťákem podívej pod sebe na trávu, spíš do polostínu a tam to změř. Ideálně by to chtělo ještě jedno EV přidat. Koukni tady po temné, je tu zónový systém dobře popsaný, případně se ještě optej.
#3
Publikováno 4 June 2009 - 21:17:46
Změřit stíny a nastavit manuálně.Jaký objektiv použit?
#4
Publikováno 4 June 2009 - 21:42:20
Ogaro, 1sekunda není 4x250 s, Aby jsi dosáhl jedné sekundy, musí to exponovat 250x.Cau, tak sem zjistil ze mam celkem problem s focenim na slunci a s novou minoltou X700.Pouzivam priorytu clony takze nastavim jakou chci a cas uz si to zmakne samo.Jenze si tak fotim a zjistiju ze mi to meri treba oblohu a fotky mam podexponovany, a o foceni proti slunci ani nemluvim.
Muzete mi s tim nejak poradit dekuji...
A jeste jednu radu bych potreboval:Chystam nejaky multiexpozice kdyz zmerim cas treba na 1s tak na 4 expozice pouziju 250s je tak?No a kdyz jsme u toho tak multiexpozice delam tak ze nachvilku zakryju a pak zas odkryju krytku objektivu nebo mavnu rukou ale jak mam vychytat 250s?
Este me napadlo si oznacit film a vzdycky ho previt na to stejny policko da se tak?
Diku dik
#5
Publikováno 4 June 2009 - 21:46:31
#6
Publikováno 5 June 2009 - 08:55:03
Nauč se alespoň základy zónového systému.
Rychlý trik jak to udělat alespoň z poloviny dobře za podmínek jaké popisuješ je použít zámek expozice a než budeš fotit scénu s jasným vrškem, tak se foťákem podívej pod sebe na trávu, spíš do polostínu a tam to změř. Ideálně by to chtělo ještě jedno EV přidat. Koukni tady po temné, je tu zónový systém dobře popsaný, případně se ještě optej.
OK to s tim zmerenim pod sebou je dobrej napad, zonove mereni sem si precetl, a budu si ho muset precist jeste parkrat nez to vsecko poberu
#7
Publikováno 5 June 2009 - 08:57:37
Minolta x-700 má ze spodu čudlík na násobnou expozici.V protisvětle používám manuální režim.Minolta měří ve prostřed 2,5stupně zorného úhlu.
Změřit stíny a nastavit manuálně.Jaký objektiv použit?
Ja tam mam akorat kdyz chci vytocit film do kazety ten cudlik myslis to?A jak to mam pouzit na vic expozic?Zatim mam makinon 50mm svetlost 1.7...
dik
#8
Publikováno 5 June 2009 - 09:00:29
Ogaro, 1sekunda není 4x250 s, Aby jsi dosáhl jedné sekundy, musí to exponovat 250x.Cau, tak sem zjistil ze mam celkem problem s focenim na slunci a s novou minoltou X700.Pouzivam priorytu clony takze nastavim jakou chci a cas uz si to zmakne samo.Jenze si tak fotim a zjistiju ze mi to meri treba oblohu a fotky mam podexponovany, a o foceni proti slunci ani nemluvim.
Muzete mi s tim nejak poradit dekuji...
A jeste jednu radu bych potreboval:Chystam nejaky multiexpozice kdyz zmerim cas treba na 1s tak na 4 expozice pouziju 250s je tak?No a kdyz jsme u toho tak multiexpozice delam tak ze nachvilku zakryju a pak zas odkryju krytku objektivu nebo mavnu rukou ale jak mam vychytat 250s?
Este me napadlo si oznacit film a vzdycky ho previt na to stejny policko da se tak?
Diku dik
No tak tedkom sem z toho jelen:-)
#9
Publikováno 5 June 2009 - 09:05:52
#10
Publikováno 5 June 2009 - 09:16:33
1/250s neni 0,25s > Tedy 1s = 4x 1/4s
Jo dik, uz je mi to jasny!
#11
Publikováno 5 June 2009 - 11:31:52
#12
Publikováno 6 June 2009 - 04:30:26
Minolta x-700 má ze spodu čudlík na násobnou expozici.V protisvětle používám manuální režim.Minolta měří ve prostřed 2,5stupně zorného úhlu.
Změřit stíny a nastavit manuálně.Jaký objektiv použit?
Ja tam mam akorat kdyz chci vytocit film do kazety ten cudlik myslis to?A jak to mam pouzit na vic expozic?Zatim mam makinon 50mm svetlost 1.7...
dik
Ptal jsem se na objektiv ,protože širokozáběrové mají tendenci v rozdílných světelných podmínkách proměřit.Teleobjektivy jsou naopak přesnější.
Minolta taky dělá 50mm/1,7 a je to objektiv hodně kontrastní a ostrý.Schodný je 50mm/2 a 45mm/2.
#13
Publikováno 8 June 2009 - 10:15:32
#14
Publikováno 8 June 2009 - 10:26:57
#15
Publikováno 8 June 2009 - 16:46:04
Zonální systém je nutno číst víckrát a zkoušet......
#16
Publikováno 8 June 2009 - 19:14:44
#17
Publikováno 20 February 2010 - 18:13:16
Mam otazku, predpokladam, ze ma ukamenujete
Stale sa bori s problemom ako spravne exponovat negativ.
Myslite, ze by sa dalo jednoducho spolahnut na meranie nikon FM2?
Nastavium jednoducho expoziciu sceny podla toho ako mi to nameria. Ja sa v tych zonovych systemoch a neviem com nevyznam a vacsinou ani nie je cas, kedze v podstate fotim len reportazne zabery ... Prijal by som nejake tipy, ako to +- dobre naexponovat, nieco ako zmerias tvar, pridas clonu ... zmerias tien, pridas clony 3 ... Posledny negativ som meral na tiene no a kedze som fotil pri roznych svetelnych podmienkach vysiel mi ten negativ znacne expozicne rozhodeny. V podstate pre kazde policko treba robit pruzkovku, inac je to uletene. Ked chcem spravit fotky z celeho negativu na maly format je to strasna piplacka. Chcel by som to nejako vyladit tak, ze podla pruzkovky 1 zaberu vyberiem cas a ked spravim vsetky policka bude to +- ok. Neviem ci sa to vobec nejako da. Problem bude asi ten, ze ono to meria strednu sedu a ked nameriam tien alebo tvar nutne to musi vychadzat inak. Preto by som privital nejake tipy ako pohotovo trafit expoziciu. Dakujem velmi pekne.
#18
Publikováno 20 February 2010 - 18:42:24
#19
Publikováno 20 February 2010 - 18:42:52
na měření FM2 se spolehnout dá. Mám zkušenosti s jeho starším bráškou FM a při všech běžných situacích jsem s expozicí spokojen. A to fotím hlavně na diáky. Teď na přelomu roku se mi trochu vymstilo to, že jsem nevěřil matrixu na F90X. Fotil jsem na sněhu a vyzbrojen dobrým expozimetrem jsem si myslel, že jsem chytřejší. Aspoň si to budu pamatovat
Když už jsi to nakousl, nevíte někdo proč mi na FM při nastavení správné expozice někdy svítí jen prostřední ledka a někdy všechny tři?
#20
Publikováno 20 February 2010 - 18:52:26
#21
Publikováno 20 February 2010 - 19:08:36
btw, naco sa niekto papre potom so zonovym systemom?
#22 Jirinol
Publikováno 20 February 2010 - 19:14:22
super, dakujem
btw, naco sa niekto papre potom so zonovym systemom?
deskáče matrix prostě nemají
#23
Publikováno 20 February 2010 - 19:23:06
#24
Publikováno 20 February 2010 - 20:42:53
Jenom je třeba vědět CO CHCI ZMĚŘIT JÁ a CO MĚŘÍ FOTOAPARÁT! Zde shoda nepanuje téměř nikdy
Kdysi na FA jsem to už psal, ale nejsem schopen to už najít.
Např. velmi přesné a sofistikované měření (matrix, středově vyvážené, bodové) je u Pentaxu MZ5n. Je už "chytré", ale ještě lze jakž takž vyčenichat, co se vlastně v kameře děje. U mnoha jiných to už nejde ani náhodou - zvl. u módu "A" = automatika.
1. Když měřím bodově(a MZ5n to umí poměrně velmi přesně - cca 2,5st), musím změřit buď
a) pouze ten "detail", co fotím - a na ostatní se vykašlat. Ale ani to nestačí, protože jakýkoliv expozimetr si vždycky "myslí, že měří konvenční střední šedou" = cca 18% odraženého světla. Jinak řečeno - budu-li bodově měřit sněhuláka, nedostanu bílou, ale "opáleného středomořce". Budu-li měřit umouněného kominíka, zase dostanu "opáleného středomořce". Čili - v prvém případě hodně přidat (=otevřít clonu - nebo prodloužit čas - nebo obojí), ve druhém hodně ubrat (=přivřít clonu - zkrátit čas - obojí). Kolik...? to už je věc zkušenosti.
nebo musím změřit více "významných" ploch (hlavní objekt, stíny, světla..., prostě to, na čem mi záleží) a nastavit expozici tak, abych se "vtěsnal do expoziční pružnosti filmu" (je dobře pamatovat, že u každého filmu je to jiné, u každého způsobu zpracování je to jinak, ne všechno, co je na filmu, lze bez potíží narvat na papír...). Je rovněž dobré si uvědomit, zda mi budou stíny nebo světla na fotografii chybět, pokud se rozhodnu, že je "obětuji" (někdy to může být katastrofa, někdy naopak může "zmizet" to co se mi ani nehodí).
Obecně (ale velmi obecně!!!) platí, že pokud je "světelný rozsah scény" větší, než 5-6EV (a to bývá často), vyplatí se (při vyvolávání) snížit kontrast (zkrátit vyvolávací dobu, snížit frekvenci překlápění, použít ředěnou nebo "měkkou" vývojku a pod.) Stejné to je u "ploché scény" (rozsah třeba jenom 2EV), pak "přitvrdit" (koncentrovaná, teplá vývojka, více překlápet a pod.). V obou případech ale nemusí být nic z toho pravda, chceme-li zachovat právě třeba "plochý"=málo kontrastní obraz, nebo kontrastní obraz...
Bodové měření a zónový systém jsou sourozenci!
Pozn.1: Dost lidí se už "utopilo v poučkách zónového systému", protože neměli standardizovaný - zkalibrovaný vlastní zpracovatelský proces!!! Pozn.2: "Pravý zónový systém" lze uplatnit v podstatě jenom u jednotlivých expozic - plochých filmů, trochu omezeněji u svitků a dost špatně u kinofilmu - to proto, že 24 nebo 36 snímků udělá málokdo ve stejných nebo velmi podobných světelných podmínkách
2. Když měřím "se zvýrazněným středem", jsem ve větších problémech... Především je totiž třeba se zorientovat (v manuálech, firemních údajích a pod.), jak vlastně ten zvýrazněný střed (měřená oblast) vypadá, resp. jaký má "tvar" a jakou část políčka zaujímá. To je totiž u téměř každého fotoaparátu jiné! K tomu ještě přistupuje další "finta výrobců" - totiž, i když namalují tvar měřeného pole, nemusí to znamenat, že celé toto pole, všechny jeho části, jsou do měření zavzaty stejně (okraje mohou být "méně významné pro měření" a podobně).
Dalším "problémem" (problém to je tehdy, když o něm nevíme) je fakt, že expozimetr v kameře nejlépe "vidí" a "zaměřuje se" na nejsvětlejší části měřeného pole - ty prostě "vidí a měří". Na ostatní více nebo méně kašle...
A úplně "nejlepší" je, když "automatika" začne "nestandardní osvětlení čidla" nějak korigovat. Pak je to už opravdu problém, protože JAK koriguje - to už neudává žádný výrobce.
Jak tedy měřit v tomto případě? Já přemýšlím asi takto:
Ještě před přiložením aparátu k oku se pokusím vyhodnotit, jak moc kontrastní scéna (resp. ta její část, kterou chci fotografovat) je. (Pozor!!! Celková úroveň osvětlení nemá s kontrastem nic společného!!! "Moc světla" může být na scéně, která je téměř nekontrastní - př. mlha na pláži, a při stejném "množství světla" může být scéna nezvládnutelně kontrastní - př. známé situace s prosvítajícím sluncem v hustém lese. Úplně stejné to je i při velmi nízkých hladinách osvětlení.)
Je-li málo kontrastní, je v podstatě jedno, na jakou část fotografované scény se měří - asi bych namířil fotoaparát někam, kde nejsou ani nejsvětlejší a ani nejtmavší partie. A současně si snažím uvědomit, zda se focená scéna nějak příliš neodlišuje od střední šedé - např. při focení kominíka na uhlí nebo sněhuláka na ledovci. Pakliže ano, musím korigovat tak, jak je napsáno u bodového měření. Jestliže ne, fotím tak, jak mi řekl expozimetr kamery.
Je-li scéna hodně kontrastní (typický příklad večerní krajina se sluncem na obzoru), zkusím zaměřit kameru nejprve na "krajinu" = popředí a pak na oblohu. Obvykle zjistím, že rozdíl je tak obrovský, že "to na film prostě nedostanu". Pak tedy naměřím krajinu (pokud ovšem nechci temné popředí a prokreslenou oblohu!) - jak říkají staří praktici: "naměřím si pod nohy" a provedu korekci podle toho, jak "krajina před mými nohami" vypadá (čerstvě zasněžená sjezdovka nebo hromady antracitu v uhelných skladech?). Pak naměřím oblohu a zjistím, o kolik EV je světlejší. Když to bude třeba 15EV, tak jsem v pytli... Když to bude méně, můžu se pokusit vyvolat film "měkce" (výše popsanými způsoby) - ale musím tak vyolat CELÝ film, což mi může vynést ztrátu předchozích nebo následujících "úžasných záběrů"! Nebo sáhnu do brašny a použiji šedý přechodový filtr (potřebné hustoty a charakteru přechodu). Třetí možností je naexponování několika políček (exp. řada) nebo použití autobracketingu.
Pozn.: U středově vyváženého měření ("s preferencí středu") se lze setkat s naprostými extrémy - např. Leica M6, M7 měří tak přesně, že mezi políčky na filmovém pásu jsou opravdu minimální rozdíly. Stejně tomu tak je u Konicy Hexar AF. U zmiňovaného Pentaxu MZ5n jsou rozdíly znatelně větší...)
3. "Integrální měření" měří celou plochu políčka. Ale! U těch nejprimitivnějších systémů je to prosté změření (veškerého) světla, které dopadá na filmové políčko. Obvykle je toto světlo měřeno jedním měřícím čidlem. "Velká legrace" nastává v okamžiku, kdy je plocha políčka měřená více čidly (dnes je tomu tak již výhradně) a každé čidlo má pro výslednou expozici "jiný význam v jiné chvíli". Např.: jestliže dvě dolní čidla "dostávají hodně světla", informace o množství dopadajícího světla z horního čidla bude zredukována na polovinu. Nebo: Dolní čidla dostávají světla hodně, "zkrátíme je na polovinu" a budeme brát jako "hlavní" horní čidlo... Atd. atd. atd.
Toto už bývá obvykle řízeno a ovládáno "automatikou" kamery, do které konstruktéři "natlačili" nějaký program. Jaký? To se nikdo nedoví ty můj kvítku medový!!! Např. u pentaxů postupovali (asi?!) tak, že posbírali desítky tisíc fotografií z minilabů a analyzovali je: co je nejčastěji fotografováno?, v jakých světelných podmínkách?, jsou to krajiny nebo skupiny nebo jednotlivé osoby?, jakou část snímku obvykle zaujímá popředí?, jakou pozadí?, v které části snímku je hlava? o kolik EV je obvykle světlejší obloha? atd. A z těchto informací sestavili program, který pak měření ovládá - resp. ovlivňuje - resp. provádí (nám utajené a netušené) korekce.
Pro tyto "druhy" měření já moc pochopení nemám - používám je pouze tehdy, není-li světla ani moc ani málo, kontrast není ani velký ani malý atd. (Pozn.: ale líbí se mi třeba pentaxovská - a asi ne jenom jejich - vychytávka: někde při horním rohu políčka je /expozičně nezvládnutelné/ sluníčko - tak prostě to čidlo, které světlo z této partie zachycuje, vypne.)
Re: Měřící systémy jsou dnes už tak vymakané, že zvládají možná 99% světelných situací. Ale havrana v dálce proti zasněženému Matterhornu... to neumí.
#25
Publikováno 20 February 2010 - 21:22:58
#26
Publikováno 20 February 2010 - 21:33:58
Pentaxista má pravdu. Některé z těchto postupů se sám snažím používat. Ale také mám vyzkoušené, že to co naměří foťák u normálních běžných scén je pro normální běžné výsledky dobré. Na lepší výsledky to pak může chtít nějakou lepší metodu. Ale i tak by se výsledná expozice neměla od foťákem naměřené lišit extrémně.
Píšu to proto, že když jsem začínal s diákem, tak jsem si přečetl spoustu pouček o správné expozici na diák a korekcích a tom, že je lepší diák podexponovat atd. Řídil jsem se tím a pořád to stálo za starou bačkoru. Po roce, kdy jsem pořád laboroval s korekcema a naprosto jsem neměl výsledky pod kontrolou, jsem pochopil, že je chyba v nepravidelnosti závěrky a dal jsem foťák do servisu. Kdybych se nefixoval na ty korekce a rady různě zkušených fotografů, možná bych na to přišel dřív. Od té doby mám výsledky mnohem vyrovnanější, a když jsem se zbavil i těch rad o korekcích, tak moje diáky začínají vypadat tak jak chci. Proto tvrdím, že se tomu expozimetru věřit dá a zejména začátečníkům to doporučuji. Časem se sami naučí která scéna je expozičně obtížná. Pak můžou začít hledat sofistikovanější metody.
#27
Publikováno 20 February 2010 - 21:34:39
#28
Publikováno 20 February 2010 - 22:49:20
uz sa len konecne dopatrat ako je to s tymi EV, ako sa to pocita, zisti ... stale o tom pisete a ja o tom nemam ani sajnu, keby bol poruke link na nejaku teoriu ocenil by som, vdaka
Každé kombinaci clony (f) a času (t) při stanovené citlivosti (ISO) odpovídá hodnota EV.
Například pokud naměřím při f/8, čas 1/60s a při citlivosti ISO 100, pak hodnota EV je 12. Pokud snížím citlivost filmu na ISO 50, klesne mi hodnota EV na 11 (= poloviční nebo dvojnásobná změna citlivosti znamená změnu EV o hodnotu 1, v tomto případě směrem dolů; při ISO 200 by bylo 13EV, při ISO 400 14EV.....). Pro EV 12 samozřejmě platí i ostatní ekvivalentní kombinace času a clony (f/11, 1/30s = f/5.6 1/125s.......).
V některých případech je výhodnější pracovat v EV, například pokud si potřebuješ s někým rychle vyměnit informace o množství světla při dané citlivosti, ale bez ohledu na použitou clonu a čas. Já si naopak pro některé situace pamatuju spíš kombinace clony a času, vzhledem k tomu, že používám jednu citlivost a omezený počet clon, tak to není moc velký problém (pro uhlídání errorů).
Ve slangu je pro EV do jisté míry ekvivalentem "clona". Tedy pokud někdo proměří scénu spotmetrem a prohlásí, že mu světla vycházejí o tři clony nad expozicí (středně šedou), tak je to to samé, jako by použil místo slova "clona", "EV". Tzn. dá se použít i jako relativní hodnota rozdílu.
#29 Jirinol
Publikováno 21 February 2010 - 00:08:03
jen si neodpustím malý postřeh trochu z jiné kuchyně než od Pentaxů:
Mně velice vyhovuje přesnost měření světla a řízení závěrky u Olympusu OM4, v naprosté většině běžných světelných podmínek velmi dobrá při středovém měření, ve složitějších jsem se naučil využívat úžasné vymoženosti několikabodového měření i zámku expozice (drží 60 minut, pokud neresetuji). Jak to vlastně funguje, nebudu dlouze vypisovat, už to udělal třeba pan Sýkora
tady, v odstavci měření světla
je to vlastně taková praktická aplikace zónového měření v kinofilmovém tělíčku.
sám to občas používám, když chci mít přesně exponovány třeba xichty, namířím na ně střed hledáčku a stisknu knoflík "spot" 2x, tím budu mít zajištěnu prioritu v určení expozice, pak namířím na nejtmavší místo scény, klik, na nejjasnější místo scény, klik, zamknu a už vesele cvakám - celou sérii mám naprosto stejně krytou. Pro diák je to moc dobrá věc a pro negativ nakonec taky. Bacha ovšem na jasné letní dny před bouřkou, jak o tom zpíval pan Suchý: "Náhle zakryl oblohu velikánský mrak", sice nejde o to, že holka vlítla do stohu a tulák taky tak, jen že to zahýbe světlem i o 2EV během pár vteřin, takže při zamčené expoziční automatice by to nadělalo paseku.
#30
Publikováno 21 February 2010 - 10:03:32
EV znamená vlastně expoziční stupeň. Změna o 1 EV zamená změnu o jednu clonu nebo o jeden čas nebo o dvojnásobek citlivosti. Nebo taky změnu osvětlení na dvojnásobek nebo polovinu.uz sa len konecne dopatrat ako je to s tymi EV, ako sa to pocita, zisti ... stale o tom pisete a ja o tom nemam ani sajnu, keby bol poruke link na nejaku teoriu ocenil by som, vdaka
Výchozí hodnota EV 0 odpovídá času 1s, cloně f/1 a citlivosti filmu 100ASA.
#31 Jirinol
Publikováno 21 February 2010 - 10:30:30
dříve se s tím pracovalo běžně, stačilo si pamatovat, jaké EV pro 20 nebo 21DIN dává ráno, v poledne, pod mrakem, večer, a nastavit EV na spřaženém kroužku voliče clony a času na Flexaretě... super vymoženost, kterou má třeba i Oly 35SP a další starší aparáty.
až jsem si pořídil expozimetr z Blanska, ukazoval v EV taky, stačilo jen nastavit citlivost filmu, lehce zapamatovatelné.... měl jsem dokonce takovou malou šikovnou oboustrannou kartičku s tabulkou, jako je ve výše uvedeném odkazu, na jedné straně pro 20DIN, na druhé pro 27DIN - dovezl mi ji někdo jako dárek z NDR
#32
Publikováno 21 February 2010 - 11:55:26
#33
Publikováno 21 February 2010 - 12:23:26
#34
Publikováno 21 February 2010 - 19:21:59
Napsat krátký článek o exponometrii podle mě ani nejde - to je na knihu!
#35
Publikováno 21 February 2010 - 20:00:50
S tím je možno - za určitých okolností - souhlasit!
Je ovšem třeba dodat, na jaký materiál fotíte (i mezi inverzními filmy jsou "pružné a nepružné"), co fotíte (krajinky za "ideálního" osvětlení - nebo portréty hutníků při odpichu železa...), čím fotíte (manuál - vysoce "inteligentní zrcadlovka"), jak měříte (spot, středově vyvážené-preferované měření, matrix "auto, program")...
Máte ale bezesporu pravdu v tom, že je snadné utopit se v - sice dobře míněných a logiku nepostrádajících - poučkách.
#36
Publikováno 26 February 2010 - 11:43:34
budu fotit podobnou problematiku. Psa a jeho pána.... Měla bych si nejspíš změřit dopadající světlo na psíkovi a dopadající světlo na obličej osoby. Když mi např. vyjde clona 4 a 60 čas u psa a u osoby 2/60. Tak jestli to dobře chápu měla bych to zprůměrovat a dát 3 clonu? Nebo jsem vedle jak ta jedle Nerada bych aby mi tmavý pes vyšel moc černý
#37
Publikováno 26 February 2010 - 12:02:37
#38
Publikováno 26 February 2010 - 14:20:58
To je jednoduché! Změř dopadající na tváři člověka a tím exponuj. Všechno ostatní můžeš dodělat v komoře při zvětšování.
ano!
#39
Publikováno 26 February 2010 - 16:13:33
Dcera má toy pudlíka a ten je černý jako vix na boty. Vyfotit ho po změření dopadajícího světla (a odraženého už vůbec) prostě nejde. V tomto případě jsou korekce nezbytné a protože obličej je odrazivostí už "dost daleko" od černé srsti, musí se "měkčit" zkráceným voláním.
Takže má rada: ano, budete-li fotografovat páníčka (a je to ne moc opálený evropan) a psa, který není úplně černý, v přirozeném difuzním(nebarevném) světle dostatečné intenzity, na běžný materiál a film zpracujete nějakým "standardním" způsobem, tak naměřte v blízkosti obličeje dopadající světlo a fotografujte.
Jsou-li světelná situace nebo objekty "extrémní" (nízká hladina světla, kontrastní osvětlení, černoch, černý pes, sníh, PanF+ a pod.) MUSÍTE začarovat s kontrastem.
#40
Publikováno 26 February 2010 - 16:31:56
LukasJ: Vždyť je to jenom pár vět, které by měly pomoci jenom v té nejzákladnější orientaci...
Napsat krátký článek o exponometrii podle mě ani nejde - to je na knihu!
To jest pravda, ale právě ta základní orientace může hodně pomoct. Hlavně se mi líbí část o moderním měření. Na Canonu nepoužívám léta nic jiného, než spot. Cokoliv jniného je sazka sportka.
#41
Publikováno 22 May 2012 - 17:15:05
#42
Publikováno 22 May 2012 - 17:46:54
#43
Publikováno 22 May 2012 - 17:57:43
Změř si tím spotem nějakou střední šedou ve scéně, a až se dostaví objekt, už jen ostři a štřílej píčrsy.
#44
Publikováno 22 May 2012 - 18:07:06
#45
Publikováno 22 May 2012 - 18:24:59
#46
Publikováno 22 May 2012 - 18:33:55
#47
Publikováno 22 May 2012 - 18:42:37
#48
Publikováno 22 May 2012 - 18:48:58
#49
Publikováno 22 May 2012 - 19:00:02
#50
Publikováno 22 May 2012 - 19:02:56
Ale ber v úvahu i příspěvek pana Pentaxisty - v extrémních případech (např. bílý/černý objekt, velmi nebo naopak velmi málo intenzivní světlo) je třeba určité korekce jak v expozici tak třeba i při vyvolání.
Nakonec ti stejně většinou vyjde určitý průměr, takže bych věřil i tomu středově vyváženému měření - většina fotoaparátů od to zvládá bez problémů.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních