Přejít na obsah


Fotka

Filtry v čb fotografii


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
52 odpovědí na toto téma

Anketa: Pro černobílou fotografii používám filtry (72 uživatel(ů) vložilo hlas)

Pro černobílou fotografii používám filtry

  1. nepoužívám filtry (2 hlasy [22.22%])

    Procento hlasů: 22.22%

  2. většinou si vystačím s polarizákem (1 hlasy [11.11%])

    Procento hlasů: 11.11%

  3. používám většinou barevné filtry (6 hlasy [66.67%])

    Procento hlasů: 66.67%

  4. používám většinou přechodové filtry (i barevné) (0 hlasy [0.00%])

    Procento hlasů: 0.00%

  5. používám všechny výše uvedené filtry i jejich kombinace (0 hlasy [0.00%])

    Procento hlasů: 0.00%

Hlasovat Návštěvníci nemohou hlasovat

#1 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 31 červenec 2009 - 07:44:02

Ahoj,

nenašel jsem lepší téma pro moji otázku, tak to dávám do digitálistů, keců a vopic :)
V krajinářské ale i reportážní čb fotografii pořád bojuju s tím, abych ze snímku dostal dostatečně šťavnatou oblohu. Z velké části bude na vině moje prozatímní neschopnost v pozitivním procesu, ale přesto se zeptám na to, co mu předchází - čili už pořízení snímku.
Teorii barevných filtrů mám snad zmáknutou, ale chci se zeptat na praxi. Hlavně mě zajímá, jestli používáte nějaké vysloveně tmavé (oranžové/červené) filtry, nebo jestli preferujete polarizák, nebo případně kombinaci.
Často taky narážím na to, že obloze bych dal červený, ale spodku spíše modrý filtr, pro sražení stínů - čili další otázka, používáte barevné přechoďáky?
Děkuju za odpovědi - dovolím si zkusit vytvořit anketku
  • 0

#2 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 153 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 206

Publikováno 31 červenec 2009 - 07:51:26

Nevím, červený filtr je docela hardcore, ale budiž. Stíny se ovšem lépe srazí jejich proexponováním a použitím vhodné vývojky - mist bzencak tu v tomto směru napsal mnoho inspiratitivního. Určitě to bude jednodušší, než s nějakým přechodovým filtrem, navíc je také hraní s lučabninami nesmírně zábavné - když jsem to začal zkoušet, málem mne bavilo více míchat vlastní roztoky, než běhat po kopci s aparátem :) .
  • 0

#3 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 31 červenec 2009 - 07:58:37

Přechodové filtry používám málo (denzitní), ale už jsem uvažovala, že by šlo někdy evektivně využít barevného přechodového filtru na oblohu (např. oranžového, pro zvýraznění obláčků). Snímků, kde mám zachycenu krajinu včetně oblohy mám však poskromnu a přechoďák jsem obvykle neměla po ruce. Poslední dobou se spíše zaměřuji na detaily, takže obloha jde tak nějak stranou.
Co se týče barevných filtříků, tak používám nejčastěji zelený (nahrazuji filmen Medix PT), žlutý, občas oranžový. Na červený jsem si dosud netroufla :)
  • 0

#4 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 31 červenec 2009 - 08:09:43

Já to právě vidím podobně, i když barevný přechoďák ještě nemám - oranžový vršek by se hodil
  • 0

#5 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 31 červenec 2009 - 08:14:18

Přechodové filtry nemám, i když by byly asi nejvhodnější. Srazíš si mráčky nebo zem tak jak potřebuješ.

Univerzál do krajiny je pro mě žlutozelený. Srazí oblohu a zesvetlý zelenou což je fajn. Oranžovou používám na dramatické mráčky. Na to samé se dá použít i červená. Tu jsem někde použil i u architektury - tmavá až černá obloha a vystupující světlá budova. Šedý filtr také někdy používám (na daný průměr jiný nemám), mráčky jsou vidět a nic barevně nerozhodí.

Poslední dobou jsem fotografoval portréty, detaily, reportáž a tam mě filtříky netrápí, na tyhle věci je nepoužívám.
  • 0

#6 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 31 červenec 2009 - 08:39:47

Když jsem fotil v Rumunsku na Yashicu krajinu,tak jsem nejlepších výsledků u oblohy dosáhl pomocí oranžového filtru.Jsou to však originál filtry a já jsem někde zašantročil papírek s popiskami, a tak nevím jaká je hustota filtru,abych ti to mohl upřesnit,ale domnívám se,že je to ten střední.
  • 0

#7 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 31 červenec 2009 - 08:53:21

bez barevnýho filtru ani ránu!
momentálně víc používám středně žlutej (B+W 022, na portréty venku mi to přijde bejt ideální), nicméně hodně v oblibě mám i oranžovej (B+W 041 - ekvivalent Nikon O56 - víc prokreslí oblohu).
v obou případech je dobrý fotit na moderní emulze, maj při rozumnym volání menší rozsah densit, takže se pak i divoký světla líp dostanou na tapír.
  • 0

#8 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 31 červenec 2009 - 09:25:31

Je HP5 moderní emulze? :roll:
  • 0

#9 otik

otik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 300 příspěvků(y)
Reputace: 128

Publikováno 31 červenec 2009 - 09:35:09

...není, moderní jsou např. Ilford DELTA xxx.
  • 0

#10 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 31 červenec 2009 - 09:40:16

Když ale ta HP5 je tak nějak tento ..
  • 0

#11 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 31 červenec 2009 - 15:21:47

Teď mě tak napadá,že když jsem si vybavoval fotoaparát filtry,přečetl jsem si někde,že nejslabší žlutý je u čb základní.V začátečnické horlivosti jsem si tenkrát řekl,že když už si ho kupuji,tak koupím rovnou střední hustotu a ten do teď používám jako záklaďák tak, že jej mám nasazen neustále, pokud tedy není nasazen jiný.Ničeho zvláštního jsem si nevším,ale přeci jen mi to nedá se zeptat,jestli to není blbost.
  • 0

#12 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 153 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 206

Publikováno 31 červenec 2009 - 15:38:13

Asi podle toho co fotíš a jaký používáš nejvčastěji film. Taky jsem to tak dělal, ale postupem času jsem zjistil, že pro většinu snímků mi stačí světlý. Střední už ubírá více světla, navíc mnohdy vypadá lépe, když třeba dálky zůstanou trošku zamžené. A navíc to není dobré na portréty, alespoň já totiž obličeje s bílými rty nemusím. Tam buď zádný, nebo žlutozelený(tedy pro pan, ortho je jinak).
  • 0

#13 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 469

Publikováno 31 červenec 2009 - 15:43:10

Já už bych zase do portrétu bez žlutého filtru nešel :)
  • 0

#14 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 31 červenec 2009 - 16:10:01

Já jsem právě s tím středně žlutým fotil portréty vojáku na historické rekonstrukci a výsledky byly super,nebo mi to tak aspoň připadá.Tak teď teda nevím...
  • 0

#15 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 31 červenec 2009 - 17:26:59

Žlutý portrét a bílé rty? To mi nějak nejde dohromady, ne?
Jinak většinou taky portrétuji se žlutým
  • 0

#16 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 31 červenec 2009 - 17:30:59

No a aby to nebylo tak "jednoduché", tak:
Je třeba si uvědomit, že použití barevných filtrů v čb není omezeno jenom na "zatmavení" oblohy a zvýraznění mraků, nebo (např. u portrétu) na vyjasnění pokožky a "odstranění" např. červených plošek.
Rovněž je nutno vědět, že (celoplošný - tedy ne přechodový) filtr se podepíše na celém políčku filmu - jinak řečeno, nelze předpokládat pouze zatmavení oblohy bez účinku na ostatní část obrazu, nevyjasní (nevybělí) pouze pokožku...
A třetí - rovněž důležitou věcí - je skutečnost, že (zvláště ve fotografii krajiny ve slunci) je málokdy stejné "množství světla stejné barvy" na vysoké obloze, horizontu, vzdáleném popředí a detailu v popředí.
Tedy: hodně záleží na barvě světla (ráno, poledne, večer...), ve kterém se fotí a na jeho "množství" v různých partiích obrazu.
Proto: Velké rozdíly mezi jasem oblohy a "zbytkem" je třeba řešit neutrálním gradualem potřebné hustoty a charakteru přechodu. V pozitivním procesu sice lze kdeco napravit nadržením, ale dosti často je to obtížné a někdy to nejde vůbec.
Žlutý, žlutozelený, oranžový a červený filtr zvyšují kontrast, modrý snižuje. Pochopitelně záleží na hustotě, barvě scény a hodně záleži na barvě (složení) světla, ve kterém se fotografuje.
Nezapomínat také na to, že účinek filtru se významně mění s časem, který byl při expozici použit (např. při 1/125 sec. bude účinek žlutého filtru větší, než při tříminutové expozici).
Efekt "odstranění oparu v dálkách" je "vlastní" třeba oranžovému nebo tmavě žlutému filtru, ale nevyplatí se nepočítat s tím, že např. měřící automatika kamery (tedy měření vesměs odraženého, ale rovněž dopadajícího světla - tedy toho, jehož zdrojem jsou právě "rozzářené" kapičky vody ve vzduchu, opar) "vidí" i UV a infra a např. mlha dokáže ošálit nejenom měřící, ale třeba i zaostřovací (AF) automatiku.
Ještě v mém mládí (řekněme před 40 lety :-) ) nevyšel "streetař" (tak se tomu neříkalo) bez žlutého (obvykle slabě-žlutého BW 021) filtru. Při intenzívním bočním světle a velkých kontrastech zase bez modrého.
Krajináři málokdy používali na (zelenou) krajinu jiný, než žlutozelený filtr. (Ten je schopen potlačit i některé optické vady objektivu.) Pouze když už byly lesy a louky barevně "slité" - byly malé rozdíly v zelené - používal se filtr zelený, který jednotlivé odstíny zelené "rozdiferencoval". A když bylo třeba dosáhnout "dramatického efektu", narazili červený. Oranžový se používal málo - obvykle tehdy, když se dělaly "výhledy do široké krajiny zalité sluncem".
Pořád zde píši o fotografování na panchromatický film (obvykle většího formátu než kino) citlivosti kolem 15-21 DIN (tedy od 25 do 100 ASA).
Velký kontrast (např. při velmi světlé obloze) se pak "řešil" zkráceným vyvoláváním vyvoláváním v ředěných vývojkách nebo ve vývojkách měkce pracujících (přechodové filtry vesměs nebyly). A když ani to nestačilo (protože málo citlivé filmy mívají obecně kontrastnější podání), dále se kontrast ovlivňoval nadržováním při expozici a vyvoláváním pozitivu ve dvou (měkké a tvrdé) vývojce.
Snad jenom takový náhodný poznatek... Velmi pěkně funguje při nekontrastním světle Cloudy filtr od Pentaxu. V průhledu je hnědavý.
V podstatě je spektr. propustností podobný dvěma klasickým (81A) SkyLightům "na sobě".
  • 0

#17 roper

roper

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 97 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 31 červenec 2009 - 18:27:39

Žlutý portrét a bílé rty? To mi nějak nejde dohromady, ne?
Jinak většinou taky portrétuji se žlutým


Hmm já taky nikdy neměl problém se žlutým na portrét, zesvětlání rtů bych přisuzoval spíše oranžovýmu...

Jinak hezky shrnuto od Pentaxisty. Když jsem začal experimentovat s filtry, myslel jsem si, že mi stačí načíst charakteristiky působení jednotlivejch filtrů a bude to tam :-) Praxe mi trochu srazila sebevědomí :)
  • 0

#18 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 31 červenec 2009 - 18:52:42

Díky Pentaxistový za shrnutí.Jen bych se ještě chtěl zeptat,zda-li byste mě mohli někam odkázat,kde bych zjistil,jaké barvy zesiluje či potlačuje určitý barevný filtr u ČB fotografie.Občas čtu v příspěvcích,že někdo použil hustý červený filtr,protože váza byla sytě modrá atd. Docela by mě to zajímalo.
  • 0

#19 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 51

Publikováno 31 červenec 2009 - 18:59:00

Punkáč: já používám toto: http://www.fotoapara...article/10028/2 je to tam docela hezky rozepsané
jinak tamtéž je o každém typu samostatný článek http://www.fotoapara...e/subcat/1007/1


omlouvám se za linkování ke konkurenci
  • 0

#20 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 31 červenec 2009 - 21:00:50

Pentaxisto, jak mám rozumět větě
Nezapomínat také na to, že účinek filtru se významně mění s časem, který byl při expozici použit (např. při 1/125 sec. bude účinek žlutého filtru větší, než při tříminutové expozici).
?

Děkuju
  • 0

#21 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 31 červenec 2009 - 21:29:25

Punkáč: já používám toto: http://www.fotoapara...article/10028/2 je to tam docela hezky rozepsané
jinak tamtéž je o každém typu samostatný článek http://www.fotoapara...e/subcat/1007/1


omlouvám se za linkování ke konkurenci


Moc díky!
  • 0

#22 martins

martins

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 405 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 1 srpen 2009 - 10:30:25

Pánové potřebuji trochu pomoci.Mám tu pár filtrů od meopty na tu svoji flexičku a u každého je napsáno číslo třebas u ggr1 je to 2.na tabulce na zádech flexy je tabulka s čísly -1,5-2 ke každému filtru.To znamená ,že když použiji ten či oný filtr ,musím prodloužit expozici o 1 nebo 2 EV ??zdá se mi to moc ,tak se radeji ptam..
  • 0

#23 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 1 srpen 2009 - 10:48:23

Pánové potřebuji trochu pomoci.Mám tu pár filtrů od meopty na tu svoji flexičku a u každého je napsáno číslo třebas u ggr1 je to 2.na tabulce na zádech flexy je tabulka s čísly -1,5-2 ke každému filtru.To znamená ,že když použiji ten či oný filtr ,musím prodloužit expozici o 1 nebo 2 EV ??zdá se mi to moc ,tak se radeji ptam..


Je to tak, ale platí to pro barevně "normální" scénu. Pokud převažuje barva filtru (žlutým filtrem fotíme pampelišky), tak se občas prodlužovat skoro nemusí. Neopak když tam máme spoustu potlačované barvy (žlutý filtr, modré auto), tak to chce někdy přidat ještě víc, než udává tabulka. Přesný recept asi není, chce to zkoušet a zažít si to.
  • 0

#24 Jorge

Jorge

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 298 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 1 srpen 2009 - 10:58:47

No, jde o prodlužovací faktor filtru, není to přímo v EV. Když máš faktor 1,5 jde o půl clony, 2 je o 1 clonu, 3 o 1,5 clony, 4 o 2 clony a myslím že u červeného je na foťáku 6x a na krabičce od filtru 7x což je pokud spávně počítám 2,5 a něco mezi 2,5-3 clony(detail).
  • 0

#25 Jorge

Jorge

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 298 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 1 srpen 2009 - 11:01:32

Omlouvám se, až teď jsem si všiml žes měl na mysli poslední sloupek vpravo
a to jsou údaje v EV.
  • 0

#26 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 1 srpen 2009 - 12:11:51

himself: tak, jak je napsáno: při krátkých expozičních časech je účinek filtru větší, než při dlouhých. Kdysi jsem dokonce věděl, proč tomu tak je, ale dnes už to mám jenom zaryté v hlavě...

Filtr "zesvětluje" tu barvu (scény), jakou sám má a "zatmavuje" "opačnou".
P.S. Pochopitelně to platí i pro "sousední" barvy - tedy např. tmavě žlutý filtr zesvětlí nejenom tmavě žlutou, ale (samozřejmě) i světležlutou a část oranžové. Jenom spec. filtry (o kterých ale nevím, že by se používaly v černobílé fotografii) "vyseknou" pouze úzkou část spektra. (Jako příklad lze použít tmavé = "černé" infračervené filtry, které prakticky dokonale "odřežou" viditelnou složku světla.)

http://www.photorevu...ent/view/74/66/
http://www.photorevu...tegory/7/26/66/
  • 0

#27 hrabusj

hrabusj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 156 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 1 srpen 2009 - 20:53:32

Punkáč: já používám toto: http://www.fotoapara...article/10028/2 je to tam docela hezky rozepsané
jinak tamtéž je o každém typu samostatný článek http://www.fotoapara...e/subcat/1007/1


omlouvám se za linkování ke konkurenci


díky pěkně stručně popsané
  • 0

#28 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 2 srpen 2009 - 14:09:23

Ano, jak v z jedné části Pentaxistova příspěvku vyplývá, k prokreslení příliš světlých mraků je lépe použít (logicky) neutrální přechoďák, než oranžový, nebo črvený filtr. Ten totiž samozřejmě ovlivní i zbytek scény. A v mém případě u zelenajících se krajin kontrasty zvýší příliš a celkově zelenou spíš ztmaví. Dobré výsledky jsem pro tento účel černobílé krajiny (zvláště jarní, s bíle kvetoucími stromy) dosáhl použitím neutrálního přechoďáku a zeleného filtru. Přechoďák ztmavil, tedy vyrovnal mraky, zelený "zesvětlil" (a tedy též vyrovnal) zelenou. Četl jsem, že zelený filtr má zároveň dobře oddělit jednotlivé odstíny zelené. To jsem přímo nepozoroval, ale asi je to tím, že různých odstínů zelené je právě na jaře v krajině samo o sobě dost.
  • 0

#29 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 156

Publikováno 2 srpen 2009 - 14:27:54

Četl jsem, že zelený filtr má zároveň dobře oddělit jednotlivé odstíny zelené. To jsem přímo nepozoroval, ale asi je to tím, že různých odstínů zelené je právě na jaře v krajině samo o sobě dost.


Já jsem fotil krajinu černobíle se žlutozeleným a ten je na to super.Jednotlivé druhy stromů a zeleně byly krásně odlišeny jednotlivými stupni šedi.
  • 0

#30 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 2 srpen 2009 - 16:01:43

ND filtr.... hm.... najs... a když bude na horizontu kopec tak co?
  • 0

#31 himself

himself

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 585 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 2 srpen 2009 - 21:27:08

Tak bude tmavý.
  • 0

#32 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 397

Publikováno 2 srpen 2009 - 22:14:41

ND filtr.... hm.... najs... a když bude na horizontu kopec tak co?


však taky nikdo nepsal že je to jediná cesta :-) ale jenom jedna z možností, kterou je záhodno využít, pokud nastanou vhodné podmínky. Usnadníš si tak práci v komoře, někdy je navíc jas oblohy tak velký, že by dodatečně šel jenom s obtížema zvládnout (ikdyž v takových pomínkách moc nefotím)...

barevné filtry: používám jak kdy, dost žlutý (hoya K2 nebo bw 023, podle průměru), někdy zelený (X1 resp 061), občas oranžový (G nebo 041) a zřídkakdy červený (Pentax R2 či 090). V neděli ráno v Martinicích (Temný expres) jsem zkusil poprvé modrý bw 081 - až na to, že jsou oba raní negativy trochu sytější (jeden motiv bez filtru a druhý s modrým), tak to nevypadá zle. Časem se snad už konečně dostanu ke zvětšování :evil: .

Mimochodem tak nějak postupem času zjišťuju, že s kinofilmem jsem filtroval (prasil) hodně, u SF jsem střídmější (držím se při zemi u žlutého, žlutozeleného případně oranžového filtru) a u VF žlutej nebo zelenej a dost :-) . Je ale pravda, že porovnávám neporovnatelné délky užívání.
  • 0

#33 anton

anton

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 257 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 3 srpen 2009 - 14:01:34

A mozem mat nasadene naraz zeleny filter a aj cerveny alebo oranzovy?
Zelen by som rad rozlisenu a oblohu dramatickejsiu.
Mam COKIN.
  • 0

#34 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 3 srpen 2009 - 16:56:04

anton:
Nasazené filtry můžete mít dle libosti...
Ale uvažujte: zelený zatmaví červenou a zesvětlí zelenou, červený to udělá opačně.
V některém předchozím příspěvku jsem psal, že účinek filtru se projeví na celém obrázku. Filtr sám nepozná, kterou část obrazu chcete ovlivnit - co chcete ztmavit (obloha) a co rozjasnit (stromová zeleň). Ovlivní vlnovou délku světla (odraženého od objektu) odpovídající jeho propustnosti a je mu šumafuk, odkud světlo té či oné barvy pochází. A protože nefotografujeme v monochromatickém světle, bude mít vliv "na všechny barvy" - pravda, na některé více, na některé méně.
Zkuste popřemýšlet: čím byste ztmavil (zesvětlil) hnědou barvu scény (např. oranici, hnědé kmeny stromů...)? :)
  • 0

#35 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 3 srpen 2009 - 17:17:03

Na fotoaparátu používám pouze žlutý yashica Y2,nebo UV yashica při foto na sněhu a na kopcích.Zatím si vystačím.
Mám doma dva tyto filtry http://www.bhphotovi..._Glass.html,ale ještě jsem ho na TLR nezkoušel.(Pouze na digi šrotu).
Na tu oblohu to nemusí být špatné.Někdy ho zkusím.Každopádně jeden mě stačí,kdyby někdo chtěl.
  • 0

#36 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 3 srpen 2009 - 18:25:19

No když bude na horizontu kopec, tak bude holt s ND filtrem tmavší. Vzledem k tomu, že používám ND filtr s měkkým přechodem, nebude to ale tak hrozný, navíc vědomě podle filtru upravím kompozici... Prostě lepší, než mít tmavou a jednolitou "zelenou" barmu stromů na celé fotce
  • 0

#37 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 3 srpen 2009 - 20:04:53

a neni lepší nadržovat/vykrejvat při zvětšování?
to se ty masky totiž daj udělat i tvarově poměrně dost komplikovaný....
  • 0

#38 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 153 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 206

Publikováno 4 srpen 2009 - 08:53:17

Žlutý portrét a bílé rty? To mi nějak nejde dohromady, ne?
Jinak většinou taky portrétuji se žlutým


Mám střední žlutý. Ale abych upřesnil a nebyl za vola, protože jsem nedobře formuloval - nevybělí, ale zesvětlí, mají pak odstín s pokožkou až zplývající. To se mi osvědčilo při panchromatickém filmu za slunce i při žárovkách(tam silněji, protože mne hlupáka nikdy nenapadlo, že tam ten filtr je dvakrát(žárovka svítí žlutě...). Ale zase se tím zakryly vady pleti, takže je něco za něco. Jednou jsem ale dělal snímky své známé, bylo mlhavo, světlo studené. Také jsem ho použil, tak se ovšem tolik neprojevil - zesvětlil jen to, co by důsledkem namodralého světla bylo možná moc tmavé.
  • 0

#39 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 5 srpen 2009 - 16:45:55

ploci: hnědá rtěnka
  • 0

#40 Oscar76

Oscar76

    Nováček

  • Předplatitel
  • 80 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 5 srpen 2009 - 18:07:27

...no lepší vykrejvat při zvětšování... není to lepší, je to prostě další technika, taky samozřejmě používám, jako asi každý...
  • 0

#41 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 153 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 206

Publikováno 5 srpen 2009 - 18:08:53

ploci: hnědá rtěnka


Tedy, teď jste mě zaskočil, to mě nenapadlo... Děkuji.
  • 0

#42 Honza

Honza

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 274 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 5 srpen 2009 - 18:10:08

Na kinofilm fotím převážně momentky a to nepoužívám žádný filtr, na SF dle potřeby žlutozelený nebo žlutooranžový. Většinou ke snímku s filtrem udělám ještě jeden bez filtru. To pro jistotu kdybych barvu filtru špatně odhadl. Kromě barevných filtrů poslední dobou používám také polarizační.
  • 0

#43 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 120 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 737

Publikováno 8 srpen 2009 - 09:49:20

Zdravím vespolek a prosím zda by někdo neměl zkušenost s filtrama Walz, konkrétně se mi jedná o tohle.

http://www.google.cz...ujMYmaADywxLyZA
No fuj, to je adresa, Ale jak to zkrátit neumím, tak si to užijte :roll: :-)

Je mi jasné, že si to musím rozhodnout sám, zda mi to za ty peníze stojí, pro tenhle foťáček ale asi jinou náhražku moc neseženu ... Tak jen kdyby jste k tomu někdo měl něco povzbudivého či odpudivého. Děkuji.
  • 0

#44 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 120 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 737

Publikováno 28 srpen 2009 - 23:09:34

No a aby to nebylo tak "jednoduché".......................................
Snad jenom takový náhodný poznatek... Velmi pěkně funguje při nekontrastním světle Cloudy filtr od Pentaxu. V průhledu je hnědavý.
V podstatě je spektr. propustností podobný dvěma klasickým (81A) SkyLightům "na sobě".


Prosím o upřesnění - zda je to myšleno k černobílé, protože jsem ten Cloudy zatím všude viděl ve spojení s barevným filmem...
Děkuju.
  • 0

#45 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 29 srpen 2009 - 20:41:02

LuzJi:
Ano, myslel jsem použití Pentax Cloudy pro ČB.
Samozřejmě - v barvě se chová jako velmi jemný "oteplovací" filtr.
  • 0

#46 houmr

houmr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 20 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 18 listopad 2009 - 20:43:08

ahoj vespolek,
...měl bych prosbu na někoho kdo používá tyto filtry....
,nějak nemůžu najít filtrační faktor (prodloužení exp.)k uvedeným filtrům na TLR..

Yashica R1(červený)
Rolleifilter gelb-hell(světle žlutý)

díky


Vložený obrázek
  • 0

#47 KGB

KGB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 389 příspěvků(y)
Reputace: 20

Publikováno 18 listopad 2009 - 20:56:17

olleifilter gelb-hell(světle žlutý) 1,5
Yashica R1(červený) 5-6
vycteno z tabulek v knize fotograficke filtry
  • 0

#48 houmr

houmr

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 20 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 18 listopad 2009 - 20:57:47

díky moc... :wink:
  • 0

#49 Jorge

Jorge

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 298 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 18 listopad 2009 - 21:23:33

U toho Yashica červeného R1 filtru mám v originálním příbalovém letáku uveden faktor 8.
  • 0

#50 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 18 listopad 2009 - 21:35:54

no, zkusila bych změřit expozici, třeba šedé tabulky /nebo i bílého papíru, to je vcelku fuk, a pak bych změřila expozici skrzevá ten filtřík
a podle toho kolik hodí rozdíl, bude jasno
samo předpokládám měření externím expozimetrem
  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních