Filtry v čb fotografii
#1
Publikováno 31 červenec 2009 - 07:44:02
nenašel jsem lepší téma pro moji otázku, tak to dávám do digitálistů, keců a vopic
V krajinářské ale i reportážní čb fotografii pořád bojuju s tím, abych ze snímku dostal dostatečně šťavnatou oblohu. Z velké části bude na vině moje prozatímní neschopnost v pozitivním procesu, ale přesto se zeptám na to, co mu předchází - čili už pořízení snímku.
Teorii barevných filtrů mám snad zmáknutou, ale chci se zeptat na praxi. Hlavně mě zajímá, jestli používáte nějaké vysloveně tmavé (oranžové/červené) filtry, nebo jestli preferujete polarizák, nebo případně kombinaci.
Často taky narážím na to, že obloze bych dal červený, ale spodku spíše modrý filtr, pro sražení stínů - čili další otázka, používáte barevné přechoďáky?
Děkuju za odpovědi - dovolím si zkusit vytvořit anketku
#2
Publikováno 31 červenec 2009 - 07:51:26
#3
Publikováno 31 červenec 2009 - 07:58:37
Co se týče barevných filtříků, tak používám nejčastěji zelený (nahrazuji filmen Medix PT), žlutý, občas oranžový. Na červený jsem si dosud netroufla
#4
Publikováno 31 červenec 2009 - 08:09:43
#5
Publikováno 31 červenec 2009 - 08:14:18
Univerzál do krajiny je pro mě žlutozelený. Srazí oblohu a zesvetlý zelenou což je fajn. Oranžovou používám na dramatické mráčky. Na to samé se dá použít i červená. Tu jsem někde použil i u architektury - tmavá až černá obloha a vystupující světlá budova. Šedý filtr také někdy používám (na daný průměr jiný nemám), mráčky jsou vidět a nic barevně nerozhodí.
Poslední dobou jsem fotografoval portréty, detaily, reportáž a tam mě filtříky netrápí, na tyhle věci je nepoužívám.
#6
Publikováno 31 červenec 2009 - 08:39:47
#7
Publikováno 31 červenec 2009 - 08:53:21
momentálně víc používám středně žlutej (B+W 022, na portréty venku mi to přijde bejt ideální), nicméně hodně v oblibě mám i oranžovej (B+W 041 - ekvivalent Nikon O56 - víc prokreslí oblohu).
v obou případech je dobrý fotit na moderní emulze, maj při rozumnym volání menší rozsah densit, takže se pak i divoký světla líp dostanou na tapír.
#8
Publikováno 31 červenec 2009 - 09:25:31
#9
Publikováno 31 červenec 2009 - 09:35:09
#10
Publikováno 31 červenec 2009 - 09:40:16
#11
Publikováno 31 červenec 2009 - 15:21:47
#12
Publikováno 31 červenec 2009 - 15:38:13
#13
Publikováno 31 červenec 2009 - 15:43:10
#14
Publikováno 31 červenec 2009 - 16:10:01
#15
Publikováno 31 červenec 2009 - 17:26:59
Jinak většinou taky portrétuji se žlutým
#16
Publikováno 31 červenec 2009 - 17:30:59
Je třeba si uvědomit, že použití barevných filtrů v čb není omezeno jenom na "zatmavení" oblohy a zvýraznění mraků, nebo (např. u portrétu) na vyjasnění pokožky a "odstranění" např. červených plošek.
Rovněž je nutno vědět, že (celoplošný - tedy ne přechodový) filtr se podepíše na celém políčku filmu - jinak řečeno, nelze předpokládat pouze zatmavení oblohy bez účinku na ostatní část obrazu, nevyjasní (nevybělí) pouze pokožku...
A třetí - rovněž důležitou věcí - je skutečnost, že (zvláště ve fotografii krajiny ve slunci) je málokdy stejné "množství světla stejné barvy" na vysoké obloze, horizontu, vzdáleném popředí a detailu v popředí.
Tedy: hodně záleží na barvě světla (ráno, poledne, večer...), ve kterém se fotí a na jeho "množství" v různých partiích obrazu.
Proto: Velké rozdíly mezi jasem oblohy a "zbytkem" je třeba řešit neutrálním gradualem potřebné hustoty a charakteru přechodu. V pozitivním procesu sice lze kdeco napravit nadržením, ale dosti často je to obtížné a někdy to nejde vůbec.
Žlutý, žlutozelený, oranžový a červený filtr zvyšují kontrast, modrý snižuje. Pochopitelně záleží na hustotě, barvě scény a hodně záleži na barvě (složení) světla, ve kterém se fotografuje.
Nezapomínat také na to, že účinek filtru se významně mění s časem, který byl při expozici použit (např. při 1/125 sec. bude účinek žlutého filtru větší, než při tříminutové expozici).
Efekt "odstranění oparu v dálkách" je "vlastní" třeba oranžovému nebo tmavě žlutému filtru, ale nevyplatí se nepočítat s tím, že např. měřící automatika kamery (tedy měření vesměs odraženého, ale rovněž dopadajícího světla - tedy toho, jehož zdrojem jsou právě "rozzářené" kapičky vody ve vzduchu, opar) "vidí" i UV a infra a např. mlha dokáže ošálit nejenom měřící, ale třeba i zaostřovací (AF) automatiku.
Ještě v mém mládí (řekněme před 40 lety ) nevyšel "streetař" (tak se tomu neříkalo) bez žlutého (obvykle slabě-žlutého BW 021) filtru. Při intenzívním bočním světle a velkých kontrastech zase bez modrého.
Krajináři málokdy používali na (zelenou) krajinu jiný, než žlutozelený filtr. (Ten je schopen potlačit i některé optické vady objektivu.) Pouze když už byly lesy a louky barevně "slité" - byly malé rozdíly v zelené - používal se filtr zelený, který jednotlivé odstíny zelené "rozdiferencoval". A když bylo třeba dosáhnout "dramatického efektu", narazili červený. Oranžový se používal málo - obvykle tehdy, když se dělaly "výhledy do široké krajiny zalité sluncem".
Pořád zde píši o fotografování na panchromatický film (obvykle většího formátu než kino) citlivosti kolem 15-21 DIN (tedy od 25 do 100 ASA).
Velký kontrast (např. při velmi světlé obloze) se pak "řešil" zkráceným vyvoláváním vyvoláváním v ředěných vývojkách nebo ve vývojkách měkce pracujících (přechodové filtry vesměs nebyly). A když ani to nestačilo (protože málo citlivé filmy mívají obecně kontrastnější podání), dále se kontrast ovlivňoval nadržováním při expozici a vyvoláváním pozitivu ve dvou (měkké a tvrdé) vývojce.
Snad jenom takový náhodný poznatek... Velmi pěkně funguje při nekontrastním světle Cloudy filtr od Pentaxu. V průhledu je hnědavý.
V podstatě je spektr. propustností podobný dvěma klasickým (81A) SkyLightům "na sobě".
#17
Publikováno 31 červenec 2009 - 18:27:39
Žlutý portrét a bílé rty? To mi nějak nejde dohromady, ne?
Jinak většinou taky portrétuji se žlutým
Hmm já taky nikdy neměl problém se žlutým na portrét, zesvětlání rtů bych přisuzoval spíše oranžovýmu...
Jinak hezky shrnuto od Pentaxisty. Když jsem začal experimentovat s filtry, myslel jsem si, že mi stačí načíst charakteristiky působení jednotlivejch filtrů a bude to tam Praxe mi trochu srazila sebevědomí
#18
Publikováno 31 červenec 2009 - 18:52:42
#19
Publikováno 31 červenec 2009 - 18:59:00
jinak tamtéž je o každém typu samostatný článek http://www.fotoapara...e/subcat/1007/1
omlouvám se za linkování ke konkurenci
#20
Publikováno 31 červenec 2009 - 21:00:50
Nezapomínat také na to, že účinek filtru se významně mění s časem, který byl při expozici použit (např. při 1/125 sec. bude účinek žlutého filtru větší, než při tříminutové expozici).
?
Děkuju
#21
Publikováno 31 červenec 2009 - 21:29:25
Punkáč: já používám toto: http://www.fotoapara...article/10028/2 je to tam docela hezky rozepsané
jinak tamtéž je o každém typu samostatný článek http://www.fotoapara...e/subcat/1007/1
omlouvám se za linkování ke konkurenci
Moc díky!
#22
Publikováno 1 srpen 2009 - 10:30:25
#23
Publikováno 1 srpen 2009 - 10:48:23
Pánové potřebuji trochu pomoci.Mám tu pár filtrů od meopty na tu svoji flexičku a u každého je napsáno číslo třebas u ggr1 je to 2.na tabulce na zádech flexy je tabulka s čísly -1,5-2 ke každému filtru.To znamená ,že když použiji ten či oný filtr ,musím prodloužit expozici o 1 nebo 2 EV ??zdá se mi to moc ,tak se radeji ptam..
Je to tak, ale platí to pro barevně "normální" scénu. Pokud převažuje barva filtru (žlutým filtrem fotíme pampelišky), tak se občas prodlužovat skoro nemusí. Neopak když tam máme spoustu potlačované barvy (žlutý filtr, modré auto), tak to chce někdy přidat ještě víc, než udává tabulka. Přesný recept asi není, chce to zkoušet a zažít si to.
#24
Publikováno 1 srpen 2009 - 10:58:47
#25
Publikováno 1 srpen 2009 - 11:01:32
a to jsou údaje v EV.
#26
Publikováno 1 srpen 2009 - 12:11:51
Filtr "zesvětluje" tu barvu (scény), jakou sám má a "zatmavuje" "opačnou".
P.S. Pochopitelně to platí i pro "sousední" barvy - tedy např. tmavě žlutý filtr zesvětlí nejenom tmavě žlutou, ale (samozřejmě) i světležlutou a část oranžové. Jenom spec. filtry (o kterých ale nevím, že by se používaly v černobílé fotografii) "vyseknou" pouze úzkou část spektra. (Jako příklad lze použít tmavé = "černé" infračervené filtry, které prakticky dokonale "odřežou" viditelnou složku světla.)
http://www.photorevu...ent/view/74/66/
http://www.photorevu...tegory/7/26/66/
#27
Publikováno 1 srpen 2009 - 20:53:32
Punkáč: já používám toto: http://www.fotoapara...article/10028/2 je to tam docela hezky rozepsané
jinak tamtéž je o každém typu samostatný článek http://www.fotoapara...e/subcat/1007/1
omlouvám se za linkování ke konkurenci
díky pěkně stručně popsané
#28
Publikováno 2 srpen 2009 - 14:09:23
#29
Publikováno 2 srpen 2009 - 14:27:54
Četl jsem, že zelený filtr má zároveň dobře oddělit jednotlivé odstíny zelené. To jsem přímo nepozoroval, ale asi je to tím, že různých odstínů zelené je právě na jaře v krajině samo o sobě dost.
Já jsem fotil krajinu černobíle se žlutozeleným a ten je na to super.Jednotlivé druhy stromů a zeleně byly krásně odlišeny jednotlivými stupni šedi.
#30
Publikováno 2 srpen 2009 - 16:01:43
#31
Publikováno 2 srpen 2009 - 21:27:08
#32
Publikováno 2 srpen 2009 - 22:14:41
ND filtr.... hm.... najs... a když bude na horizontu kopec tak co?
však taky nikdo nepsal že je to jediná cesta ale jenom jedna z možností, kterou je záhodno využít, pokud nastanou vhodné podmínky. Usnadníš si tak práci v komoře, někdy je navíc jas oblohy tak velký, že by dodatečně šel jenom s obtížema zvládnout (ikdyž v takových pomínkách moc nefotím)...
barevné filtry: používám jak kdy, dost žlutý (hoya K2 nebo bw 023, podle průměru), někdy zelený (X1 resp 061), občas oranžový (G nebo 041) a zřídkakdy červený (Pentax R2 či 090). V neděli ráno v Martinicích (Temný expres) jsem zkusil poprvé modrý bw 081 - až na to, že jsou oba raní negativy trochu sytější (jeden motiv bez filtru a druhý s modrým), tak to nevypadá zle. Časem se snad už konečně dostanu ke zvětšování .
Mimochodem tak nějak postupem času zjišťuju, že s kinofilmem jsem filtroval (prasil) hodně, u SF jsem střídmější (držím se při zemi u žlutého, žlutozeleného případně oranžového filtru) a u VF žlutej nebo zelenej a dost . Je ale pravda, že porovnávám neporovnatelné délky užívání.
#33
Publikováno 3 srpen 2009 - 14:01:34
Zelen by som rad rozlisenu a oblohu dramatickejsiu.
Mam COKIN.
#34
Publikováno 3 srpen 2009 - 16:56:04
Nasazené filtry můžete mít dle libosti...
Ale uvažujte: zelený zatmaví červenou a zesvětlí zelenou, červený to udělá opačně.
V některém předchozím příspěvku jsem psal, že účinek filtru se projeví na celém obrázku. Filtr sám nepozná, kterou část obrazu chcete ovlivnit - co chcete ztmavit (obloha) a co rozjasnit (stromová zeleň). Ovlivní vlnovou délku světla (odraženého od objektu) odpovídající jeho propustnosti a je mu šumafuk, odkud světlo té či oné barvy pochází. A protože nefotografujeme v monochromatickém světle, bude mít vliv "na všechny barvy" - pravda, na některé více, na některé méně.
Zkuste popřemýšlet: čím byste ztmavil (zesvětlil) hnědou barvu scény (např. oranici, hnědé kmeny stromů...)?
#35
Publikováno 3 srpen 2009 - 17:17:03
Mám doma dva tyto filtry http://www.bhphotovi..._Glass.html,ale ještě jsem ho na TLR nezkoušel.(Pouze na digi šrotu).
Na tu oblohu to nemusí být špatné.Někdy ho zkusím.Každopádně jeden mě stačí,kdyby někdo chtěl.
#36
Publikováno 3 srpen 2009 - 18:25:19
#37
Publikováno 3 srpen 2009 - 20:04:53
to se ty masky totiž daj udělat i tvarově poměrně dost komplikovaný....
#38
Publikováno 4 srpen 2009 - 08:53:17
Žlutý portrét a bílé rty? To mi nějak nejde dohromady, ne?
Jinak většinou taky portrétuji se žlutým
Mám střední žlutý. Ale abych upřesnil a nebyl za vola, protože jsem nedobře formuloval - nevybělí, ale zesvětlí, mají pak odstín s pokožkou až zplývající. To se mi osvědčilo při panchromatickém filmu za slunce i při žárovkách(tam silněji, protože mne hlupáka nikdy nenapadlo, že tam ten filtr je dvakrát(žárovka svítí žlutě...). Ale zase se tím zakryly vady pleti, takže je něco za něco. Jednou jsem ale dělal snímky své známé, bylo mlhavo, světlo studené. Také jsem ho použil, tak se ovšem tolik neprojevil - zesvětlil jen to, co by důsledkem namodralého světla bylo možná moc tmavé.
#39
Publikováno 5 srpen 2009 - 16:45:55
#40
Publikováno 5 srpen 2009 - 18:07:27
#41
Publikováno 5 srpen 2009 - 18:08:53
ploci: hnědá rtěnka
Tedy, teď jste mě zaskočil, to mě nenapadlo... Děkuji.
#42
Publikováno 5 srpen 2009 - 18:10:08
#43
Publikováno 8 srpen 2009 - 09:49:20
http://www.google.cz...ujMYmaADywxLyZA
No fuj, to je adresa, Ale jak to zkrátit neumím, tak si to užijte
Je mi jasné, že si to musím rozhodnout sám, zda mi to za ty peníze stojí, pro tenhle foťáček ale asi jinou náhražku moc neseženu ... Tak jen kdyby jste k tomu někdo měl něco povzbudivého či odpudivého. Děkuji.
#44
Publikováno 28 srpen 2009 - 23:09:34
No a aby to nebylo tak "jednoduché".......................................
Snad jenom takový náhodný poznatek... Velmi pěkně funguje při nekontrastním světle Cloudy filtr od Pentaxu. V průhledu je hnědavý.
V podstatě je spektr. propustností podobný dvěma klasickým (81A) SkyLightům "na sobě".
Prosím o upřesnění - zda je to myšleno k černobílé, protože jsem ten Cloudy zatím všude viděl ve spojení s barevným filmem...
Děkuju.
#45
Publikováno 29 srpen 2009 - 20:41:02
Ano, myslel jsem použití Pentax Cloudy pro ČB.
Samozřejmě - v barvě se chová jako velmi jemný "oteplovací" filtr.
#46
Publikováno 18 listopad 2009 - 20:43:08
...měl bych prosbu na někoho kdo používá tyto filtry....
,nějak nemůžu najít filtrační faktor (prodloužení exp.)k uvedeným filtrům na TLR..
Yashica R1(červený)
Rolleifilter gelb-hell(světle žlutý)
díky
#47
Publikováno 18 listopad 2009 - 20:56:17
Yashica R1(červený) 5-6
vycteno z tabulek v knize fotograficke filtry
#48
Publikováno 18 listopad 2009 - 20:57:47
#49
Publikováno 18 listopad 2009 - 21:23:33
#50
Publikováno 18 listopad 2009 - 21:35:54
a podle toho kolik hodí rozdíl, bude jasno
samo předpokládám měření externím expozimetrem
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních