Zásah do fotografického procesu
#1
Publikováno 1 August 2009 - 09:22:41
Odpovídá svým zjednodušeným podáním světa černobílá fotografie realitě?
Je fotografie bez zásahu jen reprodukcí skutečnosti?
Je použití filtru díky zesvětlení (ztmavení) odstínů šedé již zásah do reality?
Je přípustné nadržení nebo dokonce světelné převrácení obrazu?
Je koláž, fotogram, trhání nanesené želatiny...atd fotografie?
Jsou montáže, Solarizace a jiné pokročilejší techniky fotografií?
Našlo by se určitě i spoustu jiných otázek a ani na tyto uvedené nemusíte odpovídat. Spíše si jen promyslet a vyřknout ortel (ANO, NE, NEVÍM).
#2
Publikováno 1 August 2009 - 09:39:38
Pre mňa len jeden taký jednoduchý príklad: nie je na fotografii krajšia pekne prekleslená obloha s mrakmi využívajúca na svoj vznik naddržovanie ? Lepšia by bola biela plocha bez kresby ? Pre mňa nie.
#3
Publikováno 1 August 2009 - 09:50:24
ne, není
c) ne, není. realita je natolik sporný pojem, že fotografie není prostředkem její definice a podle mého by pro ní neměla být významnou hodnotou.
d) ano, naprosto ano. TVOŘÍME fotografie, ne otisk reality (to je blud)
e) technologicky dle mého ano, ani z hlediska "podstaty" s tím nemám problém.
d) zřejmě ano. ale hledisek a pozic pro posouzení je mnoho.
velmi hrubě a bez řádné argumentace jsem nastínil svůj náhled. obecně si myslím, že mantinely, jaké si fotograf nastaví (práce s filtry / bez) jsou čistě individuální a tedy subjektivně oprávněné.
#4
Publikováno 1 August 2009 - 09:51:56
#5
Publikováno 1 August 2009 - 10:11:06
vzhledem k malému rozsahu studie je ovšem velmi doporučení-hodné si při zájmu o tuto problematiku jeho práci přečíst (stejně jako Do universa technických obrazů a od věci nebude ani Jazyk a skutečnost a Moc obrazu ).
#6
Publikováno 1 August 2009 - 10:39:38
#7
Publikováno 1 August 2009 - 10:49:19
Myslím, že je to vždy podle úhlu pohledu toho kterého jak se na co dívá a jak to něco chce vidět. A jsou také různé situace, kdy je zásah do obrazu pro mne přijatelným a nebo kdy už je poté pro mě nezajímavým. Je řeč o obrazu, ne o jejím tvůrci.
A může a i často nastává situace, kdy při pohledu na hotové dílo nejen že nedovedu (hlavně s těmi mými zkušenostmi) rozeznat zda obraz byl nějak upravován, ale pokud se mi to líbí, tak nad tím takto v prvních momentech určitě ani neuvažuji.
Třeba k tomu, co uvedl spooky - může nastat i situace, kdy se mi líbí nasvícení nějakého objektu v okamžiku, kdy je světlo jakési zádumčivé, obloha souvisle zatažená. Budu kvůli tomu, že se mi nelíbí obloha bez mraků tyto uměle dotvářet ? (spooky, vím že jsi to myslel trochu jinak, to jen na dokreslení situace, kterou jsi mi dal před oči).
Ale když už, tak zkusím jednoduše reagovat jako "kdoco" :
a) dá se říci že ne, ale dá se také říci že tím zjednodušeným pohledem nám může černobílá ukázat skutečnou realitu, kterou jinak možná přehlédneme.
ano, ale taková reprodukce může být a často bývá, že to za to stojí (třeba zachytí momenty, které oku lahodí a které oko neumí zastavit)
c) jakou jistotu, že svým fotoaparátem, sic bez filtru, zachycuji scénu zcela reálně ?
d) ?
e) je Picasso malíř ?
A tak závěr - neumím vybrat ani jednu jednoslovnou odpověď.
Snad jen tak, že i mé oko někdy rádo spočine na něčem, co má k realitě spíš dál, ale sám se složitějšími a pracnějšími procesy úprav zabývat nehodlám.
Tohle je tak široké téma .... jak naznačuje i Brian .. a já chci mít volné ruce i když do umění šmátrat nebudou ...
#8
Publikováno 1 August 2009 - 11:01:29
Na druhou stranu nemám nic proti drastickým úpravám (od filtrů přez nadržování až po tavení emulze a jiné prasárny), pokud se fotograf rozhodne vyrobit obraz, pro který je negativ jenom vstupním materiálem a volnou inspirací. Sám bych se v budoucnu rád k těmto postupům dopracoval, ale nejdřív to chce na nějaké slušné úrovni ovládnout čisté řemeslo.
K otázkám:
a) jak kdy
většinou ano (ale už se mi podařilo bez zásahů vyrobit něco, co vypadalo jak halucinace po LSD)
c) není (občas je výsledek reálnější než bez filtru)
d) určitě
e) fotogram čert ví, ostatní ano
f) ano
#9
Publikováno 1 August 2009 - 12:38:54
ale jsem moc rád, že tu lukas flussera zmínil. jeho náhled na věc je dle mého obohacující, originální a je plodem tak bystré mysli, že většina z nás by ho takto těžko bez jeho nakopnutí dokázala nahlížet.
někdy slýchávám - číst? ne, je třeba fotit. trochu mě to dráždí, trochu i baví. občas mívám pocit, že ty naše sudky, drtikoly a podobně, považují někteří za jakési svérázné samorosty, na něž se zvrhl kýbl s nedotčeným talentem. ale oni krom toho že fotografovali, byli i mimořádně vzdělanými lidmi! to přeci všichni víme.
#10
Publikováno 1 August 2009 - 12:58:22
já v klasické fotografii nemám žádné úpravy rád, kromě nezbytné retuše prachu a pod. A žlutý filtr v čb. krajinářské fotografii.
hlavně si ale myslím, kdo chce dělat "zvláštní fotografické techniky", deformace skutečnosti, jde to dneska snáze a ve větším rozsahu v digitální fotografii.
Bohumil Máslák
#11
Publikováno 1 August 2009 - 13:12:06
to je asi čistě jen věc názoru.
já v klasické fotografii nemám žádné úpravy rád, kromě nezbytné retuše prachu a pod. A žlutý filtr v čb. krajinářské fotografii.
hlavně si ale myslím, kdo chce dělat "zvláštní fotografické techniky", deformace skutečnosti, jde to dneska snáze a ve větším rozsahu v digitální fotografii.
Bohumil Máslák
Obraz jde taky vyrobit za pomoci Photoshopu, tabletu a tiskárny. A stejně se spousta lidí patlá s olejem. Jakožto každé umění (a samozřejmě i "umění") je to jenom o pocitu a o tom, s čim si člověk víc rozumí a s čím si hraje radši.
#12
Publikováno 1 August 2009 - 13:56:58
#13
Publikováno 1 August 2009 - 14:19:35
#14
Publikováno 1 August 2009 - 14:27:55
vždyť přece zasahování do procesu je jedním ze základních kamenů naší věci. jen si to představte. film z foťáku rovnou do labu a odnést si stejné fotky jako ostatní. nic speciálního. žádné laborování film+vývojka+teplota+čas --- prostě všichni v C41 za 7minut na 23°C a přiďte si pozítří.
Souhlasím!
Už jen to,jaký zvolíme film,kontrastní nebo měkké vyvolávání je zásah do procesu.
#15 Anonymous
Publikováno 1 August 2009 - 14:29:18
C41 23°C v labu asi ne.....prostě všichni v C41 za 7minut na 23°C a přiďte si pozítří.
#16
Publikováno 1 August 2009 - 20:58:38
Pokud dělám to, čemu říkám FOTOGRAFIE, chci, aby na papírovém obrázku bylo to, co bylo v okamžiku expozice před objektivem. K tomu dodávám, že oko (+ mozek) nevidí totéž, co optická snímací soustava (+ film) a tudíž nepovažuji na nevhodné, použít prostředky, s jejichž dopomocí dostanou na papír to, co vidělo mé oko (+ mozek) při fotografování. Tedy: filtry, které nevyvolávají "dramatické efekty", způsob vyvolání, aby negativ byl vůbec převoditelný na papír a pod.
Pokud dělám FOTOGRAFICKÝ OBRAZ - možná lépe OBRAZ Z FOTOGRAFIE, povoluji si vše. Nasnímaný negativ je v tomto případě pouze jakýmsi vstupním materiálem - prvovýrobkem.
#17
Publikováno 1 August 2009 - 21:31:54
barvu nedělám, tak nevímC41 23°C v labu asi ne.....prostě všichni v C41 za 7minut na 23°C a přiďte si pozítří.
kde jsem se přepsal?
#18
Publikováno 1 August 2009 - 22:01:04
Ale s použitím farebného filtru, naddržovaním ... problém vôbec nemám.
Plne súhlasím že v podstate zásahom do celého procesu je už výber filmu, vývojky, doby volania, intezity preklápania, ...
Osobne si myslím, že ak by každý fotograf nezasahoval do procesu a nevkladal do neho svoj charakteristický rukopis, boli by všetky fotografie rovnaké a to by bolo asi pekne o ničom.
#19
Publikováno 2 August 2009 - 00:19:02
Podle mého názoru je každý zásah do obrazu přípustný, pokud to je pro dobro věci = výsledného obrázku. Hrozí však, že se příliš mnoho úpravama dostaneme za hranice kýče a pomocí extrapostupů získáme extrablbost, ale to už je otázka vkusu jak autora,tak diváka.
K otázkám:
a) Neodpovídá, Šmok tomu říká "vysoká míra primární stilizace"
b)Není, minimálně pro svá technická omezení,vždy se jedná o interpretaci.
c)Filtr je zásah do reality,ale jedná se jen o technický prostředek.
d)Nadržování pokládám za přípustné, většinou i žádoucí
e+f) koláže, fotogramy montáže.... považuji v širším slova smyslu za fotografii (Fotografie = kresba světlem)
A hlavně mě to hračičkování s Černobílou moc baví, ikdyž se už do extrapostupů nepouštím (stejně mi z toho výtvarno nikdy moc nelezlo:-)) a dělám si pro radost rodinné čb fotky z výletů. Většina lidí si je stejně prohlídne raději, než gigabajty na flešce.
#20 Anonymous
Publikováno 2 August 2009 - 09:25:24
To bylo jen takové rejpnutí. Barva C41 se v labech dělá(co já vím) při vyšší teplotě, kolem 37°C.barvu nedělám, tak nevímC41 23°C v labu asi ne.....prostě všichni v C41 za 7minut na 23°C a přiďte si pozítří.
kde jsem se přepsal?
#21
Publikováno 4 August 2009 - 02:01:00
otázky
1) - ano i ne. Fyzikálně určitě ne, interpretací fotografa/diváka bez problémů
2) - Zde zase jen v mozku fotografa/ diváka, vnímání tvarů, kontrastů a jejich interpretace má s realitou máloco společného
3) - Viz výš, záleží na vztažné soustavě. Pokud je jí tvůj mozek, tvá představa, tak filtrem realitu přibližuješ. Z fyzikálního hlediska to může být obojí - filtrem můžeš i kompenzovat vlastnosti filmu tak, aby se ti zdálo, že to jako víc odpovídá :)
4) viz 3
5) co je fotografie? Museli bychom nejdřív definovat, co pod pojmem fotografie cítíš. Jestli to co já, tak odpověď z mého pohledu zní ano
6) viz 5
A teď se jdu vyzvracet. Těch rádobymoudrých černorolákových keců na mě bylo jaksi moc :)
#22
Publikováno 4 August 2009 - 02:21:07
Fotografie je tak vždy jen zachycením tvé představy o scéně a její "realitě". Jakkoliv ji porovnávat s realitou skutečnou je nesmyslné, proto i debaty o pokřivování reality fotografickými postupy jsou nesmyslné též :)
Toť můj názor :)
#23
Publikováno 4 August 2009 - 06:50:05
#24
Publikováno 20 August 2009 - 08:47:30
#25
Publikováno 20 August 2009 - 09:18:34
Pavle ono to tak blbá otázka není, ale aby mě zase někdo nenapadl, že ovlivňuji hlasování, vyjádřím se až příští týden po jeho konci.
čekáme
#26
Publikováno 20 August 2009 - 09:21:39
#27
Publikováno 27 August 2009 - 11:12:44
Pavle ono to tak blbá otázka není, ale aby mě zase někdo nenapadl, že ovlivňuji hlasování, vyjádřím se až příští týden po jeho konci.
čekáme
Omlouvám se za spoždění. Během příštího týdne nějakou malou ukázku hodím, která snad nadržování, ořezy, filtříky a jiné věci podpoří. Na druhou stranu jsem rád z výsledku hlasování, čekal jsem opačné skóre.
P.S.
S barvičkama mám též problém, inkoustové nebe, fialový sníh, jedna zelená na všech fotografiích a podobné věci mi lezou krkem. Impresionismus to není, když je rozhozeno jen něco a vypadá to příšerně. To je, ale problém spíš digitálistů a neovládnutí PC procesu. Na druhou stranu mě děsí takto chrlené množství fotek a tím pádem si divák na zvrácenosti tohoto typu zvyká.
#28
Publikováno 27 August 2009 - 17:41:27
#29
Publikováno 29 October 2009 - 16:37:17
Scan celého políčka
Výsledná kompozice
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních