O Fomě 200 toho bylo zde napsáno tolik, že vytisknout příspěvky a nechat je sešít by zabralo na poličce tolik místa jak Ottuv slovník naučný. Přitom by stačilo jen prolistovat několik prvních stránek, neb dál se vše opakuje. Shrnul by jsem to nejdůležitější.
1, film už od začátku díky své konstrukci na svitku má náchylný poslední polev na mechanické poškození. S tím nic nezměníme a Foma se dost snaží jej řešit, ale zatím bez úspěchu. Uvědomme si, že prakticky vývoj byl zastaven a odborníci pomalu odchází do důchodu. Vývoj obstarávají zbylí pracovníci pověřenými i jinými úkoly. Mohu říct, že Foma je držena na zájmu lidí o fabriku. Kdo byl se mnou na exkurzi, tak ví jak to u nich běží.
2, Film nepatří do Flexarety. Nemá rád hubené rolničky o kterých opisuje tak velký úhel. I když zase na druhou stranu to každá flexaretka nedělá. Jedna z možných závad, na kterou jsem nedávno přišel je tuhé odvíjení cívky s filmem. O tom se zde ještě nepsalo.
3, Film je uplně jiné koncepce, než Foma 100 a Foma400 (Foma800).
4, Foma 200 je dost oblíbená ve formátu kino a planu.
5, Podélné čáry ve výrobě by musely být dlouhé několik metrů, což je dáno technologií průběhů podložky strojem.
6, Drobné výpadky emulze způsobené polevem poznáte podle poměrně ostré hrany oné díry. Jinak je způsobena při vyvolávání.
Bacha na rozpuštění chemikálií. Filtrujete ji. Jak mícháte roztoky? Jakou máte vodu?
Kdo byl na podzimním setkání v Krkonoších a zažil onu cca 6ti hodinovou přednášku pana Krejčího z Fomy, tak zná problematiku i výrobky z Fomy dostatečně. Kdo je nespokojen, nechť si kupuje jiný film. Tamtamy z Fomy bušily, že dojde o drobné zdražení. Asi 3%. Přitom bude stále Foma nejlepší v poměru cena/ užitné vlastnosti. Foma dodává do mnoha zemí. Myslím, že říkali, že více jak 95% jde do USA, kde si film velmi oblíbily. Dále dost toho odebírá Ćína a další. Do Čech se dostane jen tak malé množství, že se divím, že jsou krabičky tisknuté v češtině. Pokud bude i nadále takový tlak na špatnou produkci, tak se může stát, že Foma přestane dodávat filmy na náš trh, aby si nekazila jméno firmy. Tím samozřejmě nechci strašit, ale byznys je byznys.
Foma nemá už doma žádné dodavatele!!!! Vše musí nakupovat venku. Je tak malá firma, že prakticky neustále hledají kvalitní dodavatele materiálu. Také jsem se dozvěděl, že želatina už nemá takové vlastnosti, jak měla kdysi. Možná více vyhovuje novým technologiím. To nevíme.
Psal jsem, že už nechci dělat setkání pro temnou. Občas mám cukání zapomenout na neduhy a vstoupit do stejné řeky. Asi by bylo zajímavé uspořádat pro nováčky další setkání s panem Krejčím. Ten nám přislíbil účast na zimním setkání zasejc v Adršpachu a tak bychom mohli něco připravit. Má dost starostí s přípravou výstavy 100 let Fomy.( mimo běžné pracovní povinnosti). Tak uvidíme co a jak.
Jen pro doplnění. Poláci mají ve velké oblibě materiál z Fomy a používají jej nejen soukromě, ale i na školách a to nejen fotografických, ale i filmových. Proto měly snahu rozšířit dobré jméno a podvědomí o Fomě i mezi běžné lidi v běžném tisku, na internetu atd. Foma jim vysvětlila, že Poláci mají oproti světu tak malý odběr, že nemá cenu věnovat žádné úsilí. Vždyť papíry a filmy 100,200,400 mají zanedbatelnou produkci oproti ve světě velmi uznávaných rengenových filmů.
Máte-li podezření, že film je opravdu vadný z výroby, popřípadě, kde je chyba, tak mi film pošlete a já jej nechám prozkoumat. Fomě je jednodužší poslat další film a nezdržovat se reklamací. Což určitě uznáte, když věří, že většina vad je na straně fotografa.
Nebo mi pošlete Fexičku a já Vám ji vyleštím a seřídím cestu filmu, jak to jen při tak starém přístroji jde.
Máte-li opravdu zkušenosti s Fomou 200, tak mi doplňte další body. Nechť se uzavře, popřípadě omezí ty dokola stejné řeči.
" Fotím dobře
Fotím rád
Fotím na Fomu"