XP2 nebo BW400CN - kolik snesou?
#1
Publikováno 20 srpen 2009 - 22:44:39
Na netu jsem četl a porůznu i slyšel, že tyhle filmy jsou oba extrémně expozičně pružné a že dokonce lze například jedno políčko exponovat na ISO50, druhé na ISO800 nebo 1600 a po standardním vyvolání bude všechno OK. Jeden nejmenovaný fotograf tvrdí, že to používá jako ekvivalent přepínání citlivosti u digitální zrcadlovky když už nemá kam uhnout clonou ani časem a prý s tím nemá problém. Tak by mě zajímalo, co vy na to. Máte někdo zkušenost s tímhle materiálem? Opravdu si nechá tohle líbit? Mě to přijde trochu přitažené za vlasy, nechápu, jak by mohla být všechna políčka rovnoměrně krytá, když jedno bude přeexponované třeba o 2EV a jiné podexponované o 3EV. A poradí si s tím potom skener?
#2
Publikováno 20 srpen 2009 - 23:02:34
Vyvoláva sa to procesom C-41. Ja mám teraz rozrobený Tetenal Colortec C-41. V návode je písané, že pre každý push o jeden stupeň sa má predĺžiť vyvolávacia doba o 30 s. Takže rozsah 400-1600 ISO sa dá asi na jednom filme len dosť ťažko obsiahnuť jeným časom vyvolávania. Ale možno sa pletiem.
#3
Publikováno 21 srpen 2009 - 06:34:39
#4
Publikováno 21 srpen 2009 - 08:24:35
#5
Publikováno 21 srpen 2009 - 08:27:54
Mám zkušenosti s Konica VX400 Monochrome. Ono na tom něco pravdy je, jen je potřeba si to přebrat. Políčka exponovaná na různou citlivost samozřejmě nebudou stejně krytá. Ale bude možné z nich, při určitém úsilí, udělat jakés-takés fotky. Příčina je v tom, že černobílé chromogenní filmy mají mimořádný expoziční rozsah. Takže, pokud film pojme třeba 12 stupňů jasu a průměrná scéna má tak 5-6, lze s expozicí hýbat v rozsahu 5 stupňů a stále se to vejde do rozsahu zachytitelného filmem. Ovšem velký rozsah jasů scény film komprimuje do menšího rozsahu zčernání vrstvy. Jinými slovy, na vyvolaném filmu je všechno "šedivé", při přenosu na papír se musí jednak zvýšit kontrast, jednak změnami expozice papíru vyrovnat nerovnoměrnou expozici políček filmu.
Ano, tak nějak jsem si představoval, že to bude. Práce v komoře při svícení na papír. Každé políčko pěkně extra, individuální přístup. Já zatím spoléhám jenom na skenování a tam to uspokojivé moc není, i když se v minilabu asi i snažili. Už jenom rozptyl řádově dvou expozičních stupňů proti nominální citlivosti u VX400 byl na stejné fotce docela dobře vidět. Takže i ten Kodak a Ilford nebudu raději moc pokoušet a budu se snažit exponovat poctivě. Zvýšit "šetrně" kontrast skenovaného políčka blbě exponovaného sice není až tak problém, ale přijde mi, že to "tahání za uši" je ve výsledku na papírové fotce hodně vidět, protože v pixelech to zkrátka není ono. Těch stupňů šedé je mooooc málo na nějaké větší cvičení s fotkou. A co nesprasím já, to dokoná obsluha minilabu, když ohulí kontrast natvrdo, aby tam byla černá i bílá. Ve výsledku "kvalita" papírové fotky neodpovídá pracovnímu nasazení u komplu. Je mi jasné, že klasické emulze, domácí vyvolávání a zvětšování v mých podmínkách nenahradím. Skoro už mě svrbí ruce koupit si aspoň pár drobností, chemii, nějaký klasický ČB film a zkusit si když nic jiného tak volání negativu sám. Na nasoukání filmu do cívky vývojnice by v nejhorší mohl stačit i rukách, snad.
#6
Publikováno 21 srpen 2009 - 08:36:51
svýho času sem viděl nádherný fotky z toho ikspéčka dělaný hassem a zvětšený na metr. a jak sem zastánce klasickejch emulzí tak to sem jenom hleděl - špica - ostrý, nádherná, dlouhá tonalita. kromě toho, že kolega evidentně uměl, tak bylo zřejmý, že ten film taky...
Já tomu věřím, otázka je, jakou cestou to dostal na papír. To bylo asi nějaké řešení pro vyšší dívčí, ne. Mě by stačily slušné obrázky tak 20x30, do alba a na zeď. Z běžného konzumního skenu, který mi udělá minilab po vyvolání, to se svým neumětelstvím zatím nedokážu. Možná vybrat pár kousků a naskenovat extra za patřičný peníz, pak bych spíš viděl, jaké jsou možnosti.
#7
Publikováno 21 srpen 2009 - 10:00:36
#8
Publikováno 21 srpen 2009 - 10:24:29
XP2 mi přijde použitelnější. Je trošku kontrastnější a hlavne se prodává běžně v metrážích na každým rohu. Výsledky jsou pro moje oko podstatně lepší
#9
Publikováno 21 srpen 2009 - 11:10:31
Já zatím spoléhám jenom na skenování a tam to uspokojivé moc není, i když se v minilabu asi i snažili. Už jenom rozptyl řádově dvou expozičních stupňů proti nominální citlivosti u VX400 byl na stejné fotce docela dobře vidět. Takže i ten Kodak a Ilford nebudu raději moc pokoušet a budu se snažit exponovat poctivě. Zvýšit "šetrně" kontrast skenovaného políčka blbě exponovaného sice není až tak problém, ale přijde mi, že to "tahání za uši" je ve výsledku na papírové fotce hodně vidět, protože v pixelech to zkrátka není ono. Těch stupňů šedé je mooooc málo na nějaké větší cvičení s fotkou.
Je mi jasné, že klasické emulze, domácí vyvolávání a zvětšování v mých podmínkách nenahradím. Skoro už mě svrbí ruce koupit si aspoň pár drobností, chemii, nějaký klasický ČB film a zkusit si když nic jiného tak volání negativu sám. Na nasoukání filmu do cívky vývojnice by v nejhorší mohl stačit i rukách, snad.
Přesně tak, skener nemá tak jemné rozlišení jasu, takže když sken z měkkého filmu roztáhneš na celou škálu od černé do bílé, tak vzniknou nepěkné mapy - jasně ohraničené plochy stejného stupně šedé. Pod zvětšovákem jde kontrast zvýšit líp, protože stupeň zčernání filmu je spojitý. V každém případě je to poměrně pracné.
Chromogenní filmy jsou dobré tam, kde je skutečně potřeba zachytit velký rozsah jasů, nebo kde je nezbytně nutné velmi jemné zrno při vysoké citlivosti.
Klasický film má možnost výrazně ovlivnit vlastnosti filmu (přizpůsobit chování filmu zamýšlenému účelu) způsobem vyvolání. Chromogenní film má přesně definovaný způsob zpracování, takže se snáze dosahují vyrovnané výsledky.
#10
Publikováno 21 srpen 2009 - 11:43:16
Já zatím spoléhám jenom na skenování a tam to uspokojivé moc není, i když se v minilabu asi i snažili. Už jenom rozptyl řádově dvou expozičních stupňů proti nominální citlivosti u VX400 byl na stejné fotce docela dobře vidět. Takže i ten Kodak a Ilford nebudu raději moc pokoušet a budu se snažit exponovat poctivě. Zvýšit "šetrně" kontrast skenovaného políčka blbě exponovaného sice není až tak problém, ale přijde mi, že to "tahání za uši" je ve výsledku na papírové fotce hodně vidět, protože v pixelech to zkrátka není ono. Těch stupňů šedé je mooooc málo na nějaké větší cvičení s fotkou.
Je mi jasné, že klasické emulze, domácí vyvolávání a zvětšování v mých podmínkách nenahradím. Skoro už mě svrbí ruce koupit si aspoň pár drobností, chemii, nějaký klasický ČB film a zkusit si když nic jiného tak volání negativu sám. Na nasoukání filmu do cívky vývojnice by v nejhorší mohl stačit i rukách, snad.
Přesně tak, skener nemá tak jemné rozlišení jasu, takže když sken z měkkého filmu roztáhneš na celou škálu od černé do bílé, tak vzniknou nepěkné mapy - jasně ohraničené plochy stejného stupně šedé. Pod zvětšovákem jde kontrast zvýšit líp, protože stupeň zčernání filmu je spojitý. V každém případě je to poměrně pracné.
Chromogenní filmy jsou dobré tam, kde je skutečně potřeba zachytit velký rozsah jasů, nebo kde je nezbytně nutné velmi jemné zrno při vysoké citlivosti.
Klasický film má možnost výrazně ovlivnit vlastnosti filmu (přizpůsobit chování filmu zamýšlenému účelu) způsobem vyvolání. Chromogenní film má přesně definovaný způsob zpracování, takže se snáze dosahují vyrovnané výsledky.
co se týče těch map ... posterizace ... tak to je vyřešený problém. Už při skenování se dá nastavit parametr kontrastu kterej ten skener schroustá bez sebemenšího problému. A nebo se dá skenovat do 16bit prostoru tož je mnohoset krát větší prostor než běžnej digitální standart 8bit. a pak i dodatečný přidání kontrastu není tak zničující.
Ale když to shrnu tak nechápu : když chce člověk dělat jemnozrnou, placatou šedivku. Jejiž výstup je digitální podoba, tak proč fotí na film?
Když si na digitál našroubuješ silný NDčko tak jedním cvakem uděláš stejnej výsledek.
#11
Publikováno 21 srpen 2009 - 12:54:25
#12
Publikováno 21 srpen 2009 - 13:02:35
co se týče těch map ... posterizace ... tak to je vyřešený problém. Už při skenování se dá nastavit parametr kontrastu kterej ten skener schroustá bez sebemenšího problému. A nebo se dá skenovat do 16bit prostoru tož je mnohoset krát větší prostor než běžnej digitální standart 8bit. a pak i dodatečný přidání kontrastu není tak zničující.
Myslím, že v tomhle problém až tak nemám, i když nemám sken do 16 bitového TIFFu, ale jen do JPG a pak to doháním způsobem, jaký popsal Bitovod na Paladixu. Takže s posterizací snad ani neválčím. Jen mi přijde, když trochu poladím křivky, že se ta fotka posune pocitově jinam,má sice větší kontrast, což já rád, ale na papír už se pochopitelně tak dobře nedostane. Na čtvrtóny a polotóny to má neblahý vliv, občas vyleze i šum skeneru, který je škaredý. Je to daň za použitou technologii. A taky to zatím asi moc neumím. - Černokomorníkům se omlouvám, že to tu zanáším kecama o číslicovém zpracování. Omezím to.
Ale když to shrnu tak nechápu : když chce člověk dělat jemnozrnou, placatou šedivku. Jejiž výstup je digitální podoba, tak proč fotí na film?
Když si na digitál našroubuješ silný NDčko tak jedním cvakem uděláš stejnej výsledek.
Právě že šedivku nechci a napodobovat uměle nějaké zrno, jemné nebo hrubé, taky neumím. A pocitově mi přijde, že černobílá fotka z filmu, byť chromogenního a laboratorně zpracovaného, je pořád hezčí než to samé snímané na křemíkové médium přímo. Třeba můžu být za podivína, ale chci to trochu zkusit, no. S barevnými filtry. To napodobování černobílé fotky z barevného snímku v počítadle mě moc nejde a ani moc nebaví. Je to sice taky zajímavé hraní, ale toho času a pokusů a výsledek? Krom toho, co jsem odzkoušel udělat podle osvědčeného Bitovodova postupu, mi to nijak zvlášť nešlo. Třeba proto, že některé snímky převádím na černobílé ex post, aniž bych ten záměr měl v hlavě už před stiskem spouště. To je taky důvod, proč to zkusit na film, ne?
Jináč, obecně, mě komora zatím příliš nehrozí z dvou důvodů, jedny jsou rodinné (prostor, čas, nenechavé malé děti, ...) a druhé zdravotní - (nejen) moje tělo se s jakoukoliv chemií příliš dlouho nesnese. Jsem bohužel alergik. Tož proto raději monochrom a lab. Leda že bych rozjel volání v Cafenolu , to bude zdravotně nezávadné a část suroviny na vývojku můžu i vypít . abych neusnul při překlápění.
Klasickou emulzi jsem jednou dostal od kamaráda a nemaje nic po ruce, dal ji vyvolat labem. Výsledek se dostavil - převolaný film, černá, bílá, mezitím nic. Byl to pietně v mrazáku uchovávaný pár let prošlý Trix a byly na něm obrázky, o které jsem zrovna hodně stál a vůbec, bych si nafackoval, že sem to nesvěřil raději někomu známému.
Ovšem zas tak docela nevylučuju, že až budu chtít místo fotek začít dělat fotografie a místo focení začnu fotografovat, že i tu komoru si u někoho zkusím. V Brně by se jistě někdo ochotný dal najít. Ale to je cíl hooodně vzdálený...
#13
Publikováno 21 říjen 2012 - 07:43:45
Jelikož budu film nechávat vyvolat, protože C-41 nedělám, stačí obsluze říct , že je to o 2 clony přeexponované?
Celkem mi na těch snímcích záleží.. Díky.
#14
Publikováno 21 říjen 2012 - 08:12:20
#15
Publikováno 21 říjen 2012 - 20:27:18
#16
Publikováno 22 říjen 2012 - 14:37:40
#17
Publikováno 22 říjen 2012 - 17:00:38
#18
Publikováno 23 říjen 2012 - 12:27:54
kodak_bw400cn_film_technical_data_f4036.pdf (application/pdf objekt)
Zde jsou odkazy na technické informace obou filmů. Jsou to vynikající filmy s obrovskou expoziční pružností do 800 ASA, při vyvolání na základ. Ilford se nehodí pro push. Kodak při push +1 lze exponovat jako 1600 ASA!!, při push +2 jako 3200 ASA. Podrobněji v technických informacích.
Tomáš Panoram
#19
Publikováno 23 říjen 2012 - 13:13:09
Přiložený soubor (y)
#20
Publikováno 23 říjen 2012 - 14:57:55
#21
Publikováno 23 říjen 2012 - 17:39:26
#22
Publikováno 24 říjen 2012 - 07:58:36
#23
Publikováno 23 prosinec 2012 - 11:00:51
#24
Publikováno 24 prosinec 2012 - 10:43:24
#25
Publikováno 24 prosinec 2012 - 11:24:59
#26
Publikováno 24 prosinec 2012 - 11:44:43
#27
Publikováno 24 prosinec 2012 - 13:35:43
#28
Publikováno 24 prosinec 2012 - 14:11:22
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních