Barevna fotografie na carske Rusi
#1
Publikováno 9 září 2009 - 21:12:44
citace z Britskych listu:
..Barevné fotografie Sergeje Michajloviče Prokudina-Gorského, jehož car Mikuláš II. jmenoval svým královským fotografem, zaznamenávají život v Rusku před sto lety. Byly pořízeny v letech 1907 - 1915.
V těchto letech jezdil Prokudin-Gorskij ve svém speciálním železničním voze, v němž měl černou komoru, i po zakázaných oblastech Ruska. Dělal barevné fotografie technologií, která tehdy byla naprosto v počátcích. Používal metodu, kterou sám vynalezl. Snímky dělal třikrát, rychle po sobě. Byly černobílé, ale s třemi různými filtry, červeným, zeleným a modrým. Pak je promítal ze tří projektorů s týmiž filtry na jediné plátno.
webova galerie:
ZDE
preji mnoho inspirace a zdaru,
KarelJ
#2
Publikováno 9 září 2009 - 21:51:05
#3
Publikováno 9 září 2009 - 22:07:47
#4
Publikováno 9 září 2009 - 23:02:32
#5
Publikováno 10 září 2009 - 12:56:04
Jakmile je cokoli "out of synch", absolutne to vypadava z celku...
#6
Publikováno 10 září 2009 - 13:36:13
#7
Publikováno 14 září 2009 - 13:00:54
#8
Publikováno 14 září 2009 - 23:11:52
#9
Publikováno 12 leden 2010 - 22:36:44
#10
Publikováno 13 leden 2010 - 08:26:31
To je rodina několika generací známých živnostenských fotografů, dneska upravují a digitalizují archiv starých fotek, mají zajímavé věci.
Hlavně se zajímají o byrevný systém Autochrome Lumiere, to byl předchůdce dnešních barevných diapozitivů a je zvláštní že fotky na něm příliš neblednou.
#11
Publikováno 13 leden 2010 - 09:21:29
Autochrom mě taky fascinuje. Nenašel by se mezi vámi nějaký šílenec, který by ho chtěl zkusit? Kalafuna, škrob, barviva i emulze se dají koupit...
#12
Publikováno 13 leden 2010 - 09:35:00
K čemu nás to ponoukáš Tedy ne že by se mi ty staré Autochromy nelíbily, to tedy nééé... mají takové pěkné kouzlou...Tříbarevná fotografie je fakt hustá. Byly i kamery, které hranolem rozdělily paprsky z jednoho objektivu na tři desky, takže šlo fotit synchroně. Nechápu, že šlo fotit přes červený a zelený filtr, když byly tehdejší emulze citlivé jen na modré světlo. Zřejmě měli někteří fotografové svoje panchromatické emulze, které ale světu zatajili. Viděl jsem i stereoskopický tříbarevný diák.
Autochrom mě taky fascinuje. Nenašel by se mezi vámi nějaký šílenec, který by ho chtěl zkusit? Kalafuna, škrob, barviva i emulze se dají koupit...
#13
Publikováno 13 leden 2010 - 10:02:11
Měli jsme doma na okně desítky let skleněný diapozitiv Karlštejna z roku asi 1920, na materiálu Agfacolor. Vůbec nebledl ale před několika lety se rozbil. Agfacolor byl stejný systém jako Autochrome Lumiere. Když pak vznikl "normální" Agfacolor, krátce před válkou (?) označovali ho zpočátku pro rozlišení Agfacolor neu.
Ale podívejte se raději na výstavu do Tábora. A budete li tam na vernisáži, můžete si s nimi o Autochromu odborně popovídat.
sechtl-vosecek.ucw.cz
#14
Publikováno 22 leden 2010 - 10:44:11
#15
Publikováno 22 leden 2010 - 10:50:31
No taky už jsem nad autochromama přemejšlel, ale myslím že to je technicky trochu náročný. Zasekl jsem se hned na tom jakym lepidlem nalepit škrobový zrna - kalafunou ???
neni to zadna srande, puvodne to bylo delane tak ze skrobova zrna musela mit nejakou max. velikost, prilepit to jde bezbarvym lakem, nasledne se to ale lisovalo pod dost vysokym tlakem - nekde k tomu neco mam, zkusim to dohledat.
#16
Publikováno 22 leden 2010 - 10:59:37
problém bude jejich barvení... a pak lepení - když to snad ani ne -- ale spíš následné umačkáni
#17
Publikováno 22 leden 2010 - 11:03:15
To chce jen škrobové zrna, prosívačku s vhodnými síty... a spoustu času
problém bude jejich barvení... a pak lepení - když to snad ani ne -- ale spíš následné umačkáni
to jsi vyjmenoval vsechny problemy
no vlastne je to jeste srandovnejsi, protoze mas to nasledne :
skrobovou masku, sklo, emulzi - cili ti to jeste nebude sedet na normalni matnici.
BTW. jde to udelat jeste jednoduseji (takove byly prvni pokusy pred autochromem) - mit pred planem barevny nahodny rastr, vytvoreny na PC a vytisknuty na tiskarne na transparentni folii, nasledne se to musi promitat pres tento rastr - ale to uz jsme nekde jinde, ze?
#18
Publikováno 22 leden 2010 - 11:57:48
#19
Publikováno 22 leden 2010 - 13:20:37
http://sechtl-vosece...html#autochrome
#20
Publikováno 22 leden 2010 - 13:47:10
kua chlapi já nad autochromem přemejšlím už asi 14 dní dost informací je na netu v češtině, něco v angličtině a pak asi i něco ve francouštině, jenomže tam mám nepřekonatelnou jazykovou bariéru .
http://sechtl-vosece...html#autochrome
nejvic je ve francouzstine - nekde mam ulozeneho i borce si dnes autochrome desky dela sam , neni to tak dokonale, ma tam velke zrno (skrobove) ale vypada to fajn.
#21
Publikováno 22 leden 2010 - 14:03:14
myslím si, že do začátku je celkem jedno jak velký budou škrobový zrna a jestli budou rozplácnutý nebo ne. Problém bych spíš viděl ve vytvoření pouze jedné vrstvy škrobu, přelakování a hlavně emulzi. Nepředpokládám že by šla použít emulze od fomy, protože je potřeba panchromatická, citlivá na celý spektrum + její inverze, aby při procesu neodplavala...
Viditelná barevná mozaika je právě to, co dělá autochrom zajímavým, takže toho bych se nebál .
#22
Publikováno 22 leden 2010 - 14:03:19
koukni sem
#23
Publikováno 22 leden 2010 - 14:17:50
Nevím sice, jak je to s dostupností panchro sensibilátorů, ale pokud by někdo dokázal vyřešit ostatní potíže, bude vytvoření panchromatické emulze/či prostě zcitlivění té fomácké) ten nejmenší problém. Faktem ovšem je, že když jsem se po sensibilátorech díval, našel jsem pouze erythrosinNení divu když to vymysleli frantíci, žejo .
myslím si, že do začátku je celkem jedno jak velký budou škrobový zrna a jestli budou rozplácnutý nebo ne. Problém bych spíš viděl ve vytvoření pouze jedné vrstvy škrobu, přelakování a hlavně emulzi. Nepředpokládám že by šla použít emulze od fomy, protože je potřeba panchromatická, citlivá na celý spektrum + její inverze, aby při procesu neodplavala...
Viditelná barevná mozaika je právě to, co dělá autochrom zajímavým, takže toho bych se nebál .
#25
Publikováno 24 červenec 2012 - 12:33:11
#26
Publikováno 24 červenec 2012 - 13:06:52
jestli je na ty fotce něco secesního, tak možná ten originál. Obličej Petry Kvitové tam mohl dát jedině slavný fotograf dnešní doby .....
Kjuba
#27
Publikováno 24 červenec 2012 - 16:39:09
#28
Publikováno 24 červenec 2012 - 18:37:46
#29
Publikováno 9 srpen 2012 - 18:29:51
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních