Děkuji , ten technickej benzín taky používám.Vyzerá to veľmi zaujímavo a graficky. Gratulujem ku prvému bromoleju.
Bromolej
#51
Publikováno 11 květen 2011 - 21:37:21
#52
Publikováno 12 květen 2011 - 10:28:13
pánové , mám jen malý dotaz. Čím čistíte štětce a čím rozmícháváte zaschlou barvu?
já terpentýnem ... protože mi voní
totální zaschlina s tím už ale vyčistit nejde
#53
Publikováno 27 květen 2011 - 08:10:20
tak jsem včera konečně poprvé zkoušel bromolejotisk a rád bych se podělil o mé první zkušenosti. Je to vůbec první alternativní technika, kterou zkouším. Postupoval jsem podle pracovního postupu na fototechniky.cz . Připravil jsem si klasické zvětšeniny (fomatone mg 532), ty jsem vybělil v bělícím roztoku (Síran měďnatý 35g, Bromid draselný 35g, Dvojchroman draselný 1,5g, Voda 500ml, pracovní roztok se ředí 1+9) a po vyprání a ustálení v 10% thiosíranu jsem je nechal uschnout. Takto připravenou matrici jsem minutu fénoval a pak na 15 minut dal do vody (cca 24°C). Na matrici byl zřejmý reliéf, tmavá místa tvořili "prohlubně" .Poté jsem nanášel barvu (tiskařská barva pro linoryt,ofset, litografii, zakoupená v Praze v uměleckých potřebách kousek od Staromáku) "tupováním". Mám obyčejnou
štětku na holení z drogérky za pajdu . Občas z ní vypadl chlup, což by u nějaké vážnější práce mohlo být nepříjemné. K vybírání barvy
jsem používal uřízlý kus houbičky na nádobí.
S bromolejovými výsledky jsem na první pokus vcelku spokojen,docela dobře se dalo rozhodovat o tom, jak výsledný obraz bude vypadat. Přetisk na papír mě trochu zklamal
. Ten budu muset nějak vypilovat, nemáte někdo tu zkušenost? Právě přetisk bromoleje mě velice láká. Četl jsem že na přetisk je lepší olejotisk, protože želatina vytvoří větší reliéf než bromolejotisk, ale kvůli velikosti negativu (fotím na středoformát) bych rád zůstal u bromoleje. Na přetisku na obrázku jsou zřetelné stopy po nestejnoměrném tlaku (nemám tiskařský válec), to se zlepšilo použitím gumového válečku. U fotografie stromu se v podstatě úplně vytratily mraky. Myslíte že pomůže přidat kontrast nebo zvýšit teplotu vody do které se matrice namáčí?
Jsem rád že tu je toto vlákno a těším se na další příspěvky
Hezký víkend přeje
Jan
ukázka z prvního pokusu o bromolej:
#54
Publikováno 27 květen 2011 - 12:36:46
.přetisk na papír mě trochu zklamal
. Ten budu muset nějak vypilovat
Jde o to, co od přetisku čekáš.
Přetisk bude určitě hrubší s omezením polotónů.
Pokud chceš dělat pérovku (jen černá a bílá), tak proč ne.
Jinak bych se bál spíš toho, že výsledek nebudeš mít tak dokonale pod kontrolou jako u přímého (brom)olejotisku.
#55
Publikováno 27 květen 2011 - 12:58:43
.přetisk na papír mě trochu zklamal
. Ten budu muset nějak vypilovat
Jde o to, co od přetisku čekáš.
Přetisk bude určitě hrubší s omezením polotónů.
Pokud chceš dělat pérovku (jen černá a bílá), tak proč ne.
Jinak bych se bál spíš toho, že výsledek nebudeš mít tak dokonale pod kontrolou jako u přímého (brom)olejotisku.
S tím počítám, že u přetisku bude škála dosti úzká. Představoval bych si výsledek u přetisku mého stromu o něco lepší, v podstatě jen to, aby strom byl o něco více vykreslen. Ten přetisk na obrázku je jeden z nejlepších, ač né dělaný jako první, ostatních cca 5, které jsme dělal, stále ze stejné matrice, dopadly hůře. Inspirací pro mě byl pan A.Jonauskas (jeho video na YouTube).
Když pominu ten přetisk, tak u bromolejového tisku třeba fotografie stromu bych rád na výsledný obrázek dostal i část mraků.
Je lepší dělat zvětšeninu méně kontrastní, se zašedlými světly nebo jaké jsou vaše zkušenosti ?
#56
Publikováno 27 květen 2011 - 16:41:25
Ti z vás, kteří se o tuto techniku zajímají, již budou následující odkaz zřejmě znát. Při brouzdáni po internetu jsem narazil na tuto knihu o Bromolejtisku ve formátu PDF.
Jan Srp - Bromolejotisk (1923)
http://fototechniky....omolejotisk.pdf
#57
Publikováno 29 květen 2011 - 08:49:37
Dr. Josef Cibulka, upravil Ing. Jaroslav Krupka:
Nástin bromolejotisku (1927)
Nástin bromolejotisku (1927) 17MB
#58
Publikováno 31 květen 2011 - 12:56:08
.přetisk na papír mě trochu zklamal
. Ten budu muset nějak vypilovat
Jde o to, co od přetisku čekáš.
Přetisk bude určitě hrubší s omezením polotónů.
Pokud chceš dělat pérovku (jen černá a bílá), tak proč ne.
Jinak bych se bál spíš toho, že výsledek nebudeš mít tak dokonale pod kontrolou jako u přímého (brom)olejotisku.
..Je lepší dělat zvětšeninu méně kontrastní, se zašedlými světly ..?
Podle ných zkušeností s olejotiskem je třeba mít dostatečnou kresbu ve stínech i ve světlech. Negativ by měl být bohatý na odstíny i objekty. Je třeba se vyhnout velkým jednolitým plochám. Je pravda, že mi postup pracuje více kontrastně, z toho by vyplýval méně kontrastní negativ. Já se ale nesnažím o věrné zobrazení skutečnosti, takže to neřeším a používám negativ "normální".
Výsledek je hrubý, kontrastní a výrazný, to se mi líbí..
#60
Publikováno 10 listopad 2012 - 21:01:27
#61
Publikováno 10 listopad 2012 - 21:11:28
#62
Publikováno 10 listopad 2012 - 23:20:38
neumím odhadnout množství barvy na štětci a ten matnej FB MG se zanáší jak blázen...
#63
Publikováno 11 listopad 2012 - 00:32:05
Ja som zatiaľ robil len na fomu, tak neviem aký papier máš Ty, ale na multigradačných mi ostáva vždy viac znateľný obraz, pevné gradácie sú na tom asi ako si opisoval na jútubé. Ten odtieň zostávajúceho obrazu je skôr do zelena.zdravím - mám problém s bělením - obraz je stále vidět - velmi slabě a táhne do oranžova je to správně? barvu na to budu patlat až zejtra takže nevím ale přijde mi to divné - co sem koukal po ytb tak papír byl skoro čistý...
V návodoch sa odporúča zbytkový obraz odstrániť kyselinou sírovou. Pozri fototechniky.cz.
#64
Publikováno 14 listopad 2012 - 13:41:29
#65
Publikováno 13 leden 2013 - 18:47:43
#66
Publikováno 29 leden 2013 - 11:06:01
#67
Publikováno 6 únor 2014 - 10:12:38
Dobrý den všem, mám za sebou první pokusy a moc rád bych věděl jak je to s mechanickou odolností výsledného bromoleje. Po cca dvoutydenním sušení jsou tisky pořád náchylné k poškrábání a barví. Dělal jsem to dle návodu na fototechniky.cz.
Možná je chyba už v pozitivním procesu? Používám Fomatol LQN a Fomafix práškový.
Pavel
#68
Publikováno 6 únor 2014 - 10:33:07
To záleží hlavně na barvě, já používal barvu pro konvenční ofsetový tisk a barvilo to ještě za měsíc
#69
Publikováno 6 únor 2014 - 10:56:33
Dej tomu cas. Pripadne to pak po uplnem doschnuti muzes preletet malirskym fixativem.
#70
Publikováno 10 březen 2014 - 23:52:03
Na fototechniky.cz se pise:
U olejotisků se lepty musí vyškrábat do negativu.U bromolejotisku ne!Bez poničení negativu nakreslíme šrafování na nevybílenou fotografii perem,namočeným do zředěného roztoku kyseliny chromové a poté vystavíme dennímu světlu.To zásahy do matrice silně utvrdí a pak dokonale přijmou barvu.
Muze mi nekdo vysvetlit, o jake "lepty" se jedna?? Dik!
#71
Publikováno 11 březen 2014 - 07:22:08
Zdenek tim podle me myslel pripadne dodatecne zasahy do negativu, jako treba tady u Emila Schildta
http://www.emilschil...- darkness2.htm
#72
Publikováno 11 březen 2014 - 20:22:09
Na fototechniky.cz je na pravej strane stránky aj Knihovnička, tam si stiahni J. Srp-Bromolejotisk (1923). Na strane 24 a 25 je popísaný a dovysvetlený ten "lept". A v princípe má jkcz pravdu.
#73
Publikováno 14 březen 2014 - 22:03:44
Ahoj,
chtel bych se zeptat na dva kroky v celem postupu (popsanem v prvnim prispevku vlakna), zda nekdo mate fyzikalne/chemicke objasneni..
Prvni je fenovani. Jak pred belenim, tak pred bobtnanim zelatiny. U obou jde pak papir na par minut do vody, tedy podle mne hned dosahne teplotu vody. K cemu je teda to zahrivani fenem? Neni mi to jasne.
Druhym krokem je suseni pres noc po vybeleni. Pak se papir zase dava na desitky minut az hodinu opet do vody. K cemu je tedy to suseni dobre.
Zkouseli jsme sve prvni bromoleje par dnu zpatky a mame celkem prijatelne vysledky, na to ze je to prvni pokus - hlavne do budoucna by chtelo prijit na to, jaka kontrastnost a svetlost zvetseniny je optimalni, jelikoz se to lisi od toho, co dobre vypada pred belenim.
Nicmene, udelali jsme tyyo odchylky od postupu - zadny fen, zadne suseni, az na konec, a take jsme neustalovali po beleni a napouzivali kyselinu sirovou (coz dle meho chapani jen dorazi zbytkovy obraz po beleni).
Behem prace jsme nevideli zadny viditeny zalatinovy relief, ktery se v postupu uvadi. Matrice ale fungovala jak ma, akorat uvidet nejaky relief, ani nahodou..
Diky
#74
Publikováno 15 březen 2014 - 10:16:02
Ten reliéf může být opravdu nepatrný a viditelný jen z určitého úhlu vůči světlu - taky to tak mám - hlavně že to funguje!
#75
Publikováno 16 březen 2014 - 11:33:46
Ahojte,
také bych rád shrnul své postřehy ze svého 1.bromolejtisku. Záměr byl jasný, zkusit si, jak se to bude chovat.
Použil jsem papír fomabrom 112 variant. Po bělení nebyla použita kyselina sírová ani ustálení vybělené zvětšeniny (viz příspěvek #73 od loly).
Co mě překvapilo, že hned po nanesení barvy chytl podklad slabě-hnědý nádech, ale jen tam, kde byl obraz. Neosvětlené okraje rámu pro změnu chytly takový světle modrý - modrozelený nádech (viz porovnání), ale to jsem si všiml až po sušení. Hnědý nádech se mi líbí, ale tónované okraje už ne vizte obrázek porovnání. Myslíte, že to je způsobeno použitím papíru variant místo pevné grarace? Také se místy objevili fleky, které nepřijali barvu (viz červená šipka) a to ani opakováným nanesením.
Udělal jsem 2 tisky, 1 s měkkou gradací, druhý s normální gradací (+nadržený dým). Originál je s normální gradací.
Máte někdo zkušenosti s těmi barvenými nádechy? Díky, pěkný den. ant
Přiložený soubor (y)
#76
Publikováno 16 březen 2014 - 12:06:31
Ahoj.
Napadá ma len jedna rada, spätne prehodnotiť postup. Tam kde si sa držal návodu by chyba byť nemala, takže to zafarbenie asi bude problémom nedodržania postupu na konci..
Biele fľaky bez farby som mal, keď som si uľahčoval prácu pred nanášaním tým, že som z papiera zotrel prebytočnú vodu len zo strany obrazu. Predpokladám že voda čo ostala zospodu ďalej vsakovala do želatíny.
#77
Publikováno 16 březen 2014 - 14:58:30
Mišo, vidíš, ani jeden z nás si nespomenul na tú knihu .... a to ju mám pri PC, aby som na ňu nezabudla .
#78
Publikováno 16 březen 2014 - 17:35:02
Tak si ju tam nechaj, aby sme nezabudli úplne a snáď nabudúce
#79
Publikováno 17 listopad 2014 - 00:06:48
Zdravím,
omlouvám se za znovuotevření tématu, ale měl bych dotaz k běliči.
Je zde dán recept:
Síran měďnatý - 35 g
Bromid draselný - 35 g
Dvojchroman draselný - 1,5 g
Voda - 500 ml
Tím síranem měďnatým je předpokládám myšlen jeho pentahydrát, čili modrá skalice. Větší dilema mi ale dělá voda - je tím myšleno, že se látky rozpustí v 0,5 l vody, nebo se rozpustí v menším množství a doplní na 0,5 l?
Děkuji
#80
Publikováno 1 prosinec 2014 - 22:59:52
Nahlédla jsem a protože nikdo neodpovídá, odpovím já....myslí se tím, že se doplní vodou do 500 ml. V kádince rozpustím všechny chemikálie a doplním vodou na 500 ml.
#81
Publikováno 16 únor 2015 - 22:25:25
Vazeni,co jsem zde shledl,je nadhera a je videt ze se vam dari,na rozdil ode me.
Mel jsem belic-kodak a nejak mi to neslo,pridal jsem modrou skalici,a co se mi nestalo,vznikl z toho nalev jako kava s mlekem-mleka mene.No ale vybelilo to dobre.
Dnes jsem namocil foto/vodni zatisi/,vse se darilo,pouzil jsem stetec i valecek,dobre to vypadalo,ale nejak jsem vam nebyl spokojen,znova namoci a uz zacal problem,byle tecky,i vetsi,ktere neslo zakryt.No zkratka vypadala emulze.Jak se rika ,kdo chce vic nema nic.
Dalsi z mych pokusu sel do kose.Snad se mi nekdy povede bromoil ,tak jak jsi jej predstavuji,aby byl podle meho dobry
Jo syn mi pochvalil jeden z mych lepsich pokusu/indian pri bubnovem tanci/na ktery se da koukat.
#82
Publikováno 17 únor 2015 - 09:49:06
Pár mojich skúseností s bromolejom - možno to niekomu pomôže. Mám ich urobených nejakých 50 kúskov, niektoré sa aj podarili Používam najradšej fomabrom s pevnou gradáciou, mne sa najlepšie robí s matným. Ale používam občas aj lesklý. Na matnom uschne farba za dva tri dni, na lesklom schne aj 10 dní. Môj známy, veľký macher na bromolej používa najradšej lesklý Fomalux...
Na bielenie používam klasický recept (mal by to byť svetlozelený roztok), bez fénovania bielim, až sa obraz stratí a ostane len jeho jemne žltý náznak, Opláchnem, ustálim v thiosírane, po ustálení sa zvyškový obraz sfarbí na jemne modrozelený nádych. Poriadne vymácham a dám sušiť.
Farby na bromolej sú celá veda Pred časom sa mi podarilo kúpiť v Mamutphoto výbornú čiernu farbu, veľmi hustú. Už ju nemajú... Skúšal som použiť obyčajné ofsetové CMYK (vyžobral som si v tlačiarni po malom kelímku) a fungovali vcelku dobre. Bohužiaľ v kelímku rýchlo zasychajú na povrchu... Teraz skúšam litografické farby Charbonnel. Majú veľký výber farieb, sú v tube a pomerne dlho vydržia a nezasychajú. Sú však pomerne dosť riedke, sú dobré na valcovanie... Farba je jedným zo spôsobov, ako upraviť kontrast printu. Čím je farba hustejšia, tým je výsledok kontrastnejší a naopak. Preto je dobre mať rôzne farby rôznej hustoty.
Používam dva spôsoby nanášania farby - valcom a tupovanie štetcom. Valec je jednoduchší, výsledky sa dosiahnu oveľa ľahšie. Používam obyčajný molitanový z maliarskych potrieb. Print je však ťažšie lokálne upravovateľný a výsledok je hodne podobný pôvodnej fotke. Je dobre mať dva valce, jedným farbu opatrne a pomaly nanášam, druhým suchým farbu zo svetiel vyberám - zvyšujem kontrast.
Nanášanie štetcom je oveľa náročnejšie a pomalšie. Štetec funguje rozdielne aj podľa spôsobu pohybu, tempa tupovania a treba si to proste nacvičiť. Vyhovuje mi tento spôsob najmä pre úplnú voľnosť tvorby obrazu, jeho štruktúry, kontrastu a to celoplošne alebo aj lokálne. Je tu aj možnosť práce viacerými farbami. Najviac sa mi zatiaľ osvedčila kvalitnejšia štetka na holenie, vlas skrátený omotaním štetky hrubším motúzikom tupovacia plocha je pomocou nožníc viacmenej zastrihnutá do roviny... Tiež je dobré mať viacero štetcov aj rôznej hrúbky.
Pred nanášaním farby vysušenú matricu bez fénovania namáčam 5 - 10 minút. Tu je druhá možnosť práce s kontrastom. V teplejšej vode (možno ísť až na 30-32 stupňov) viac nabobtná želatína a dá sa dosiahnuť vyšší kontrast výsledku. V chladnejšej sa kontrast zníži... Pracujem na skle, na zachovanie ostrých okrajov obrazu používam maliarsku dočasnú papierovú pásku
Na konci je možné ešte robiť aj iné zásahy, kúskom molitanu alebo iného materiálu porobiť nejaké výtvarné zásahy...
Obraz väčšinou spravím na jedno namočenie. Dôležité je papier pre nanesením farby dôkladne zbaviť povrchovej vody. Aj maličká kvapka spraví veľkú bielu škvrnu, obvykle už neodstrániteľnú. Ak sa dielo podarí a nevyhadzujem ho už v tomto štádiu, tak nakoniec okraje umyjem od prípadných škvrniek olejovej farby kúskom mokrej vaty, a vyzbieram kúsky chlpov zo štetca,. ktoré sa obvykle na farbe nájdu. Na to používam špendlík, pripevnený na drevenej špajdli, chlp podoberiem v strede špendlíkom a obvykle zostane na hrote nalepený a nenechá to stopu na printe. Posledný krok - napnem papier na sklo pomocou slintačky a už sa len kochám podareným dielom
Možno tieto poznámky niekomu pomôžu na začiatok, ale svoj štýl si každý musí vymakať sám Prajem pekné obrázky, kolegovia...
Pridávam dodatočne pár ukážok, len teraz som si spomenul, ako pridať súbory
Dievčina a lampa sú robené tupovaním, lampa dvojfarebným, ostatné sú valcované, tá posledná s kostolnou vežou je nakoniec upravená tvrdým vyberaním farby pomocou igelitovej fólie
#83
Publikováno 17 únor 2015 - 10:34:20
Pěkné shrnutí.
K těm řídkým barvám - na zahuštění používám horolezecký maglajz, tedy magnezium
#84
Publikováno 17 únor 2015 - 14:46:21
To je dobrý nápad, vyskúšam... A ešte synova priateľka študuje výtvarníctvo a spomínala, že sa dá zahustiť farba aj tak, že ju dáš na stuhlú sadru alebo sadrokartón, že z nej tá sádra vypije olej... Ale ešte som to neskúšal
#85
Publikováno 17 únor 2015 - 15:08:47
magnézium funguje stejně,, prášek je hodně jemný, co do velikosti "zrníček" stejnoměrný, po chem. stránce by to nemělo dělat žádnou neplechu
konzultováno na AVU
navíc se dá pořídit velké množství za pár korun
#86
Publikováno 17 únor 2015 - 17:03:17
Já používám klasické linorytové barvy na olejové bázi, v podstatě nemám problém, nemusím zahušťovat.
Mám jednu měditiskovou, je krásná, ale taky moc řídká.
Jen se mi poslední dobou hodně často stává, že se mi dělají při nanášení barvy válcem čáry,skoro až rýhy, jako kdyby se .vydíraly kraje válečku do emulze.
Dělám vše už roky stejně, jen jsem se přestěhovala, může to dělat tvrdost vody?
Je to záhada, na kterou nemůžu přijít , ale kazí mně chuť do práce, protože téměř s každou fotkou bojuji, aby nebyla poškrabaná.....
#87
Publikováno 17 únor 2015 - 17:39:33
#88
Publikováno 17 únor 2015 - 20:16:00
Neviem, či je to otázka na mňa, ale ja používam asi tieto litografické farby Charbonnel na olejovej báze.
http://www.charbonne...ce-blanche.html
Sú trochu redšie ako by som chcel, kupoval mi ich priateľ vo Viedni v obchode s výtvarnými potrebami. Výhodou je široká paleta predmiešaných odtieňov...Ale teraz listujem v ich ponuke a našiel som tam aj toto:
http://www.charbonne...noir-55985.html
Mala by to byť veľmi hustá, ťažko roztierateľná viskózna čierna farba... Možno by to chcelo skúsiť, popis znie nádejne
#89
Publikováno 17 únor 2015 - 20:21:43
Já používám klasické linorytové barvy na olejové bázi, v podstatě nemám problém, nemusím zahušťovat.
Mám jednu měditiskovou, je krásná, ale taky moc řídká.
Jen se mi poslední dobou hodně často stává, že se mi dělají při nanášení barvy válcem čáry,skoro až rýhy, jako kdyby se .vydíraly kraje válečku do emulze.
Dělám vše už roky stejně, jen jsem se přestěhovala, může to dělat tvrdost vody?
Je to záhada, na kterou nemůžu přijít , ale kazí mně chuť do práce, protože téměř s každou fotkou bojuji, aby nebyla poškrabaná.....
Ja by som možno skôr hádal na problém s valčekom. Ak je to valček z tvrdej gumy (nie molitanový), tak časom guma tvrdne stále viac a stráca pružnosť, možno je už proste valec prestárly... Aj olejová farba a časté umývanie benzínom gume neprospieva. Skúsiť investovať do nového náradia
#90
Publikováno 17 únor 2015 - 20:35:19
Kouknete na toto
www.frantisekstrouhal.com
#91
Publikováno 17 únor 2015 - 20:42:27
#92
Publikováno 17 únor 2015 - 23:17:21
bromoleje robim stale farbu pouzivam
http://www.umton.cz/...x.php?call=olej
este ich trocha riedim terpentinom takisto ich pouzivam aj na otlacanie bromoleja
to je odtlacokna fabriano papier ktore robim niekedy aj 30 kusov na lise. farby miesam medzi sebou rozne odtiene nanasam aj stetcom aj valcom aj gumenym litografickym valcekom vychadza to celkom dobre. odporucam vyskusat. papiere pouzivam fomabrom 111. vychadzaju najlepsie samozrejme pokial neodtlacam pouzivam aj matne.
#93
Publikováno 18 únor 2015 - 00:50:45
Miloši,Ty používáš klasické olejové barvy? Mně se zdály příliš řídké, ale možná jsem měla špatné.Jinak to je výborné, mají spoustu krásných odstínů.To musím zkusit.
Já tedy používám klasické, české, myslím je to taky Umton na linoryt, na olejové bázi a jsem s nimi spokojená.
Jinak válečky používám molitanové a měním je poměrně často. V tom je právě ta záhada, proč se změnou bydliště se vyskytl takový problém.....
#94
Publikováno 18 únor 2015 - 05:07:56
co sa tyka hustoty farby tak husta farba = tvrda farba . riedka farba = makka farba cize podla hustoty a teploty vody dosiahnes skalu polotonov.
je to vyborne v tom ze ak nemas spravne exponovanu matricu tak to vies doladit hustotou farby. mne sa to velmi osvedcilo. mam farbu ktora je urcena na svetlotisk ta je taka husta ze ju ledva vyberem z pixle ale pokial by som ju pouzil v takom stave neriedenu fotka by bola iba cierna a biela bez polotonov a to mi nepasuje to je vhodne akurat na perovku nejake stromy proti svetlu.
kedze z 90% bromolejov robim pretisk tak potrebujem naniest farbu velmi rychlo to dokazem iba pri spravnej hustote a aj tie umton este riedim takze niesu riedke. gumovym valcekom nanesiem molytanovym vyberam a stetcom si spravim srno ake treba.
je to farba ktoru som vyskusal a osvedcila sa. niektore olejove pokryju celu plochu a nedaju sa vycistit vo svetlach tie niesu vhodne .
davam asi jednu kvapku terpentinu na trocha vytlacenej farby to je treba vyskusat kolko asi lebo moc riedke zababru aj svetla.
funguju aj offsetove ale tie vyblednu casom na svetle a kedze niesu svetlostale tak ich odporucam len na dobu kym sa to clovek nauci lebo su lacne.
vela ludi skusa bromolej ale hned na zaciatku zvolia nespravnu barvu a to ich odradi.
co sa tyka exponovania barytu treba vyvolat malo kontrastne zvacseniny vtedy vychadzaju najlepsie.
#95
Publikováno 18 únor 2015 - 07:04:16
co sa tyka hustoty farby tak husta farba = tvrda farba . riedka farba = makka farba cize podla hustoty a teploty vody dosiahnes skalu polotonov.
je to vyborne v tom ze ak nemas spravne exponovanu matricu tak to vies doladit hustotou farby. mne sa to velmi osvedcilo. mam farbu ktora je urcena na svetlotisk ta je taka husta ze ju ledva vyberem z pixle ale pokial by som ju pouzil v takom stave neriedenu fotka by bola iba cierna a biela bez polotonov a to mi nepasuje to je vhodne akurat na perovku nejake stromy proti svetlu.
kedze z 90% bromolejov robim pretisk tak potrebujem naniest farbu velmi rychlo to dokazem iba pri spravnej hustote a aj tie umton este riedim takze niesu riedke. gumovym valcekom nanesiem molytanovym vyberam a stetcom si spravim srno ake treba.
je to farba ktoru som vyskusal a osvedcila sa. niektore olejove pokryju celu plochu a nedaju sa vycistit vo svetlach tie niesu vhodne .
davam asi jednu kvapku terpentinu na trocha vytlacenej farby to je treba vyskusat kolko asi lebo moc riedke zababru aj svetla.
funguju aj offsetove ale tie vyblednu casom na svetle a kedze niesu svetlostale tak ich odporucam len na dobu kym sa to clovek nauci lebo su lacne.
vela ludi skusa bromolej ale hned na zaciatku zvolia nespravnu barvu a to ich odradi.
co sa tyka exponovania barytu treba vyvolat malo kontrastne zvacseniny vtedy vychadzaju najlepsie.
Pre bromolej neexistujú "najlepšie" farby. Každý si musí sám vyšlapať vlastnú cestu k výsledku, ktorý očakáva a vyladiť vlastný postup To je na ňom to krásne, že je taký tvárny. Zatiaľ som neskúšal vyrábať kópie pretiskom... Jednak nemám lis a jednak mi tie moje výtvory zatiaľ stačia v jednom exemplári To bude nasledujúci krok, keď bude čo kopírovať...
#96
Publikováno 18 únor 2015 - 07:39:05
samezrejme musim suhlasit ze farby si kazdy najde vhodne ja netvrdím ze sú tie co mam najlepšie ale konštatujem ze tie co som skusal tak umton mi vychádza najlepšie . niektoré postupy ktoré boli popísane už s časti nefungujú kedže sa zmenili parametre materiálov. je potreba experimentovať s tým čo jedostupne v dnesnej dobe. princip je vsade rovnaky. niekdo nechce pouzivat valceky ze to neni spravne ze dobry bromolej sa musi stetcom. zase nesuhlasim myslim ze valceky sa pouzivali uz davno akurat mali plstene a kozene. co sa tyka pretisku je to výhodne v tom ze bromolej pretlacim na akykolvek papier aj napr. rucny a nemusim ho namacat. odtlacok je matny a nelepi .
#97
Publikováno 18 únor 2015 - 08:00:15
pokud se dělají kopie/otlačky, tak je právě vhodnější dlouhá/řidší barva - snadněji se přenáší na "druhý" papír
(nemám ze své zkušenosti, jen jsem to někde načetla ;o)
#98
Publikováno 18 únor 2015 - 09:03:39
podla mojich pokusov a skusenosti otlaci sa kazda farba z matrice na papier a dost dokonale nestraca sa tym ziadna kvalita ako je nanesena farba tak sa uplne vsetka otlaci a matrica ostane uplne cista takze ak nanesiem hustu farbu ta drzi lepsie na matrici ale otlaca sa tiez redsia farba ide uplne vyborne
#99
Publikováno 18 únor 2015 - 11:00:34
Bromolej je fantastická metoda!!!!
Zkusím i olejové barvy,díky za všechny cenné informace.
#100
Publikováno 18 únor 2015 - 22:16:03
Ano souhlas,bromoil je nadhera,ale jako vse ,se zkratka musi umet.Moc vam vsem diky za rady a postrehy.
Clovek se cely zivot uci....
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních