Gumotisk - Gum bichromate
#1
Publikováno 6 říjen 2009 - 15:59:39
Gumotisk je technika pro meditaci a blížící se dlouhé noci. Času vyžaduje hodně a odměnit se může zvláštním výsledkem a dá vám velkou volnost. Třeba se najdou trpěliví, kteří ho zkusí, nebo se alespoň budete inspirovat pro návštěvu workshopu.
Gumotisk je:
"ušlechtilý fotografický tisk" založený na schopnosti dvojchromanových solí utvrzovat arabskou gumu v závislosti na světle. Patentoval ho Alphonse Poitevin roku 1855. Na rozdíl od příbuzné procesu - pigmentu je to přímý tisk a obraz vzniká po vymytí barvy.
Zde je stručně popsán postup, který jsme prováděli v NMF v Jindřichově Hradci:
- velmi kvalitní ruční papír máčíme 10min v teplé vodě
- papír necháme vysušit
- preparujeme želatinou
- papír necháme vysušit
- utvrzujeme
- papír necháme vysušit
- přiložíme negativ a vytvoříme registrační značky
Následující kroky se většinou provádí opakovaně a kopírujeme postupně polotóny, světla a stíny:
- fénujeme před každým nánosem směsi 1 minutu
- zcitlivujeme nátěrem směsi barvy, arabské gumy a dvojchromanu draselného
- necháme dobře vysušit
- kopírujeme negativ pomocí UV světla
- vyplavujeme barvu ve vlažné vodě
- sušíme
Na závěr je možné obraz pročišťovat v kyselém prostředí a vypírat
Poznámky:
Technika patří mezi těžší a hlavně je časově náročná díky většímu počtu kroků. Stejně jako u ostatních procesů zde potřebujeme velkoformátový negativ a optimální je UV osvětlovací jednotka pro standardní výsledky. Gumotisk je vynímečný možností postupného soutisku a tím regulovatelně tvořit bohatou škálu. Další zajímavou možností je používat pro každou vrstvu jinou barvu. To se využívá k podtržení tonalit v "monochromatickém" obrazu, nebo tvorbě trojbarevného obrazu, nebo úplné barevné volnosti v soutisku.
Zde najdete několik článků a ukázky, jak volně se dá s barvou pracovat:
http://www.alternati...les/art121.html
Pokud se do toho někdo pustíte, budu rád když mi dáte vědět.
#2
Publikováno 6 říjen 2009 - 16:02:07
Tady je ukázka "monochromatického" soutisku z různých barev - stíny táhnou do modra.
#3
Publikováno 6 říjen 2009 - 16:03:57
Toto je ukázka třívrstvého soutisku z jedné barvy - Umbra pálená + čerň.
#4
Publikováno 6 říjen 2009 - 16:16:02
#5
Publikováno 6 říjen 2009 - 16:19:20
#6
Publikováno 6 říjen 2009 - 17:54:07
http://www.thelightf...vergumPart1.htm
Autor sice pro tento účel vytvořil výtažkové negativy číslicově(jestli jsem to pochopil - anglicky nevládnu takřka vůbec), ovšem pokud by se vyskytl nadšenec nejnadšenější, šlo by to i tříbarevným přístrojem(docela živě vidím obrovitý přístroj beroucí tři desky 30x40 zároveň, přes ty filtry
#7
Publikováno 6 říjen 2009 - 19:46:48
#8
Publikováno 7 říjen 2009 - 00:06:14
#9
Publikováno 7 říjen 2009 - 08:49:06
Do BŠ beru docela obsáhlý „vzorník“ kde je často jeden motiv zpracován více technikami. Popisky nebudou chybět, tak v tom snad nebude zmatek.
Mám na gumotisk v hlavě téma, ještě kdyby mě tak nesváděly ty další techniky, které bych chtěl zkusit.
#10 Anonymous
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:02:30
Tak moment mistr ne, pouhý učedník. Mistr je pan prof. Vojtěchovský a tisky vznikaly v NMF. Dá se ale říci, že na opáčku jsem to měl už více pod kontrolou.
Do BŠ beru docela obsáhlý „vzorník“ kde je často jeden motiv zpracován více technikami. Popisky nebudou chybět, tak v tom snad nebude zmatek.
Mám na gumotisk v hlavě téma, ještě kdyby mě tak nesváděly ty další techniky, které bych chtěl zkusit.
to se nesmis nechat nebo se k tomu nestihnes dostat
#11
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:08:05
#12
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:22:02
Na učednická léta mistři vzpomínají obvykle nejradši. Však jsem napsal "mistr"raději s malým "m", aby to tolik nedráždilo Sem chtěl říct, že tvůrčí fotograf musí umět (a se furt učit) spoustu věcí (které já nikdy nebudu umět, bo nemám dost tvořivého v sobě). Snad si rozumíme?!
Jinak motiv se stolkem pro mě moc příjemný.
#13
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:42:44
Naštěstí se zatím nemusím rozhodovat a možná se taky nikdy k ničemu nedostanu, ale ten učednický věk si pěkně užiju.
#14
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:45:30
Jirko, na druhou stranu nám co začínáme Zdenek ukazuje co všechno jde a můžeme si vybrat právě tu jednu či dvě rozhodující, kterým se budeme chtít věnovat naplno. Přál bych si aby se Zdenek pověnoval vybrané technice a udělal v ní parádní výstavu.Zdenku, co ti budu rikat, sam to moc dobre vis. Zasekat se ve vice technikach je smrt. Ano, vzdyt vsechny jsou tak krasne. Jejich prezentace vetsinou prinasi nadsene povzdechy prihlizejicich. Nakonec je to stejne o motivu. Muzes jich delat nekolik na dobre urovni. Ale na spickove jen jednu, dve. Kazdy fotosoudruh se musi rozhodnout.
#15
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:57:51
Moje reakce smerovala ke Zdenkovym slovum "Mám na gumotisk v hlavě téma, ještě kdyby mě tak nesváděly ty další techniky, které bych chtěl zkusit."
Byla to pro Zdenka jen pratelska rada, projit si ty techniky a nekde se ukotvit, venovat se jen vybrane. A rozpracovat treba to zamyslene tema pro gumu. A to mu ze srdce preju, neutect v pulce a dotahnout vse do konce.
PS: Zdenku, stejne jsem mel nejradsi ty tvoje jitrnice.
PS2: to ze dela pro lidi kus prace tim, ze zde techniky ukazuje, o tom neni zadneho sporu
#16
Publikováno 7 říjen 2009 - 23:09:59
Mi to přijde zábavné a obohacuje to pohled na fotografii a navíc je to pro další inspirující. Tak mi tedy odpusťte, že si hraji a není ze mě mistr. Třeba po tom ještě zatoužím, ale to bych taky mohl být smutný, když by se mi to nepodařilo.
Naštěstí se zatím nemusím rozhodovat a možná se taky nikdy k ničemu nedostanu, ale ten učednický věk si pěkně užiju.
Zdenku, máš to super!!! Já to ještě nenapnula.... Snad o víkendu.
#17
Publikováno 8 říjen 2009 - 09:32:55
Já to ještě nenapnula.... Snad o víkendu.
Jejda, Teta na temný, zdravím do Liberce! Dík, ty to máš taky super! Já to nenapínal, ono si to sedne.
#18
Publikováno 8 říjen 2009 - 10:11:13
někdy mám pocit, že dokážeš v práci všecko udělat za dvě hodiny a postranním vchodem vždycky zmiiiiíííznout někam na nábřeží udělat nějaký snímkyMi to přijde zábavné a obohacuje to pohled na fotografii a navíc je to pro další inspirující. Tak mi tedy odpusťte, že si hraji a není ze mě mistr. Třeba po tom ještě zatoužím, ale to bych taky mohl být smutný, když by se mi to nepodařilo.
Naštěstí se zatím nemusím rozhodovat a možná se taky nikdy k ničemu nedostanu, ale ten učednický věk si pěkně užiju.
kolik toho stíháš!
ten stůl se židlí vypadá úchvatně i ze skenu, jako by vtahoval diváka dovnitř
#19
Publikováno 8 říjen 2009 - 21:24:05
#20
Publikováno 10 říjen 2009 - 00:27:19
#21
Publikováno 10 říjen 2009 - 00:28:32
#22
Publikováno 10 říjen 2009 - 16:06:32
a já gratuluju ke krásnýmu hraní a tiše závidím čas, oko a tak
#23
Publikováno 8 listopad 2009 - 18:13:01
1. Papier - velmi dolezite najst ten spravny - rucne papiere (spomina ich Kubikula v popise procesu) spravidla nie su dostatocne pevne a byvaju velmi nasiakave a preto ich treba poriadne zelatinovat a vytvrdzovat. Je to kopec otravnej roboty. Najlepsie su kvalitne akvarelove papiere (osobne preferujem hladke povrchy, tzv. "hot-pressed") - niektore z nich netreba vobec osetrit zelatinou a stvrdzovat - usetrite si kopec roboty a casu. (napr. Guardi Artistico Aquarello, 250mg). Akurat si treba vytestovat viacero papierov, aby ste nasli ten 'pravy'.
2. Dobrym 'podkladom', teda prvou vrstvou pod gumotlac, je kyanotypia (pozor, treba aj v tomto pripade papier vopred zrazit, aby sedela registracia negativu pri dalsich expoziciach). Je to dobre pre zacinajucich 'gumotlacistov' - nasledne staci menej vrstiev gumy na dosiahnutie peknych tmavych tienov.
3. Da sa pouzit aj dvojchroman amonny - je rychlejsi ako dvojchroman draselny, t.j. kratsie expozicne casy. Pouzivam 13% roztok.
4. Zltkasty odtien papiera (zbytky dvojchromanu vo vlaknach papiera, ktory sa nevypral) sa odstrani v nasledovnom kupeli (neviem, aky je slovensky/cesky nazov - ale chemici tomu budu rozumiet):
5% Sodium bisulfite alebo Potassium metabisulfite - vycistenie, t.j. vybielenie svetiel mozno vidiet takmer okamzite. Tiez je mozne pouzit Sodium sulfite, v nom vsak vycistenie trva dlhsie.
Drzim palce!
Katka
PS: vzorky mojich gumotlaci su na www.flickr.com/photos/katemocak - zial, tie vacsie mi uz nevlezu do scannera a teda som ich digitalizovala prefotenim na digitak - takze kvalita a farebnost digitalnej verzie je ovela horsia ako originalu....
#24
Publikováno 8 listopad 2009 - 19:37:06
Díky
Míša
#25
Publikováno 15 duben 2010 - 21:10:16
#26
Publikováno 19 duben 2010 - 20:48:39
http://193.166.40.90/?cat=7
Vypadá to hodně zajímavě a cesta k barvě, kterou si člověk udělá sám. Už to i evokuje spíš malbu než fotografii.
#27
Publikováno 19 duben 2010 - 21:06:51
#28
Publikováno 20 duben 2010 - 11:22:31
nebo foceno na3x s těmi filtry. V praxi to je ale myslím častěji CMY složky.
Kyanotypie s pigmentem mi nic neříká, ale je dost možné, že je to vrstva gumotisku přes kyano. V praxi se často ta modrá (Cyan) složka dělá kyanotypií a pak M a Y gumotiskem.
#29
Publikováno 21 duben 2010 - 19:46:41
#30
Publikováno 21 duben 2010 - 21:59:57
. Takže takhle se "tónuje" van dyke ...
#31
Publikováno 22 duben 2010 - 07:11:53
Dílčí negativ byla vlastně nějaké fólie, na kterou se přenesl obraz (negativ) osvitem přes daný filtr, který se po nějakých krocích (vyvolání, ustálení?!?) vložil do lázně s příslušným pigmentem, který do sebe vstřebal.
Ty fólie/pigmenty se pak přetiskly na papír (knihtiskařský lis(:-))
Technologicky moc zajímavé, výsledek pěkný a takový fakt "fortelný"
...nevíte, jak se to nazývá? možná by se vám to i hodilo...
#32
Publikováno 7 leden 2014 - 22:00:03
poslední. Chtěl jsem se zeptat na pár věcí. Zajímalo by mě jaký volíte poměr mezi gumou a pigmentem a dvojchromanem. Tohle
jsem udělal nějak pokusně - počítal jsem s tím že tam nic nevznikne. Bylo to asi nějak 1:1:1 Dvojchroman mám 10%
Ještě mě zajímá jak kombinujete barvy, jako kterou barvu napřed, jestli tmavou, potom světlou nebo naopak? Na netu jsou nějaké
informace, ale naprosto různé. A jaké používáte barvičky? Akvarel nebo tempery nebo i jiné?
Moc děkuju za rady. Gumotisk teprv začínám zkoušet.
#33
Publikováno 19 leden 2014 - 18:13:28
Budu rád, když mi něco napíšete.
#34
Publikováno 20 leden 2014 - 12:36:37
Na to že je to váš teprve druhý tisk si evidentně s procesem rozumíte. Informace o gumě jsou všude tak rúzné pravděpodobně z toho důvodu, že tenhle proces je silně variabilní (a lstivý a rozmarný - dodávám) - jen nevím jestli téměř totožné výsledky nelze docílit podstatně jednodušším bromolejotiskem. Ovšem kdybychom si vybírali snazší cesty tak asi skončíme v megapixelu... V případě vašeho druhého obrázku by byla guma skvělá na to udělat první tisk jemný a teple barevný, přes něj hrubou černou a vymýt (rozsvítit) Pannu Mariu štětcem nebo kropítkem.
Hodně štěstí a trpělivosti.
#35
Publikováno 20 leden 2014 - 13:40:23
S tou Mariou to vyzkouším. Jestli se to povede, tak vystavím. Jinak mě gumotisk hodně láká. Taky olejotisk a VanDyke a Kyanotypie a vůbec
Asi by se ale měl jeden zaměřit tak maximálně na dvě metody a propracovat je, než dělat všechno a po ničem nic.
Mějte se
#36
Publikováno 20 leden 2014 - 13:43:14
#37
Publikováno 21 leden 2014 - 12:17:50
Ovšem gumotisk si vždy sám dělá co chce - a ne to co chce gumotiskař.
#38
Publikováno 21 leden 2014 - 15:34:56
#39
Publikováno 1 duben 2014 - 13:45:29
Protože na začátku padla otázka jaké používáme "barvičky", tak možná stojí za zmínku, že já používám práškový pigment Schmincke. Má to své specifické problémy, ale je to kvalita a myslím, že vychází dokonce levněji (za předpokladu, že se tomu budete věnovat trošku víc) a barev je také bohatá škála.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních