Porování různých papírů Foma
#1
Publikováno 14 říjen 2009 - 21:54:22
Vzhledem k formátu papírů jsem se nezvětšoval, ale udělal serii šesti kontaktů 9x12 na následující papíry:
Fomaspeed Variant 311 - lesk
Fomalux 312 - mat
Fomabrom Variant 111 - lesk
Fomabrom variant 123 - polomatný velvet
Fomatone MG classic 131 - lesk
Fomatone MG classic 133 - Velvet
Vyvolával jsem v jeté GD-L, RC papíry 90sec a baryty 3 minuty. Pevné gradace byly exponovány samozřejmě bez filtru, MG papíry s nastavením na M50 ( po úpravě mírně zažloutlá hlava Color 3). Svítil jsem z malé vzdálenosti (jako při zvětšování na 18x24) odcloněným objektivem Rodagon 135/5.6.
Expozičí časy vycházely takto:
311 2sec
312 72sec
111 2.5sec
123 3sec
131 12sec
133 9sec
Výsledek?
Fomatony
táhnou proti bromům do hněda až hnědozelena (dalo se očekávat)
společně se 111 podávají nejhlubší černou.
133 se nedobře skenuje (vylézá nepravdelná struktura).
Fomabromy
realistické podání obrazu, mírně teplejší proti 311. Nesklame, ale ani nepřekvapí.
123 je něco trochu jiného, dává nejšedivější černou ze všech papírů, obraz není tak brilantní jako na ostatních papírech, nehodí se na všechno. Struktura papíru není příliš vhodná ke skenování, je ale nepravidelná (oproti Xiamen).
Poslední skupina jsou RCčka:
311 je nestudenější z celé serie (položíme-li vedle sebe například se 111, osamoceně vypadá neutrálně). Sterilní vzhled, viditelně jiný lesk ve světlech. Černá se zdá být dokonce nepatrně hlubší než u 111 (možná následek nepatrně jiného zbarvení = subjektivní).
Fomalux 312 je kontaktní papír, kvůli kterému jsem toto srovnání realizoval. Proti 111 jde mírně do zelena, černá je nepatrně až nepostřehnutelně šedivější proti 111 a 131. Obraz nemá takovou brilanci jako lesklé papíry, nezdá se, že by dával různé lesky.
Pokud to shrnu, nějak mě ten papír neokouzlil, možná to je způsobeno vysokým očekáváním, nebo jen prostou skutečností, že porovnávám s lesklýma barytama, které dávají brilantnější obraz a hlubší černou, zvlášť v této vývojce. Abych mu ale nekřivdil, je mi příjemnější na pohled i na dotyk než 311 . Nutno ovšem dodat, že na Slovensku se zvětšovalo na matné RC papíry a z tohoto porovnání vyšel Fomalux jako jasný vítěz (oproti mému zjištění brilantnější obraz s viditelně hlubší černou než běžné RC), bohužel mi není známo v jaké vývojce (někdo jistě doplní). Možná se jenom ne úplně dobře snáší s gd-l, jestli jsem to správně pochopil, měl by velmi dobře reagovat právě na různé druhy vývojek, tónování ... Obraz je takový jiný, méně realistický proti 131 (tj jemnější, nikoliv měkčí). Nedá se to popsat slovy nebo alespoň já to neumím, skenováním se většina rozdílů setřela, takže přikládám jenom serii šesti různě šedivých skenů.
111
123
131
133
311
312
Nejsem si úplně jistý, jestli bych si Fomalux koupil a to i kdyby byl k dispozici jako lesklý baryt. Jistě by se jednalo o velmi zajímavý materiál s velkým potenciálem, obávám se však, že bych ho nebyl schopen plně využít. Vzhledem k citlivosti se opravdu na zvětšování nehodí a kontakty 9x12 jsou příliš malé na to, abych je vytvářel jako konečný produkt. Význam vidím především pro majitele větších formátů, tj 13x18 a víc. Ovšem kdo ví, třeba do realizace projektu si nějaký ten "pořádný" velkoformát taky pořídím .
#2
Publikováno 14 říjen 2009 - 22:02:47
Pro Radima: je to ze Srazu
#3 Anonymous
Publikováno 14 říjen 2009 - 22:06:49
#4
Publikováno 15 říjen 2009 - 06:43:26
#5
Publikováno 15 říjen 2009 - 07:47:48
OOooo děkuji Nejvyšší Laborante. Sranda je, že začátek te stránky sem měl nastudovaný, ale vitamínové bomby na konci mně nějak tehdá nedocvakly. Dokonce mám i ten Dimesone S...No super! Notorie udělej mu z toho článeček. Tadyk to zapadne a to by byla škoda. Ta pozitivní vývojka na srazu byla míchaná. Tuším se to menuje DS-14 Tektol. Tadyk sem k tomu přišel: http://silvergrain.c..._Recommendation
#6
Publikováno 15 říjen 2009 - 07:51:08
#7
Publikováno 15 říjen 2009 - 08:01:36
#8
Publikováno 15 říjen 2009 - 09:14:06
Část těch papírů jistě znáte, takže můžete okomentovat.
#9
Publikováno 15 říjen 2009 - 10:01:52
Dobře je vidět rozdílné barevné podání a šedivost 123. Fomatone 133 vypadá šedivějši oproti 131, může za to struktura povrchu rozmazaná jpg kompresí. Nepatrné zrnění tam ale je znatelné.
PS. pokud jsem obrázek udělal moc velký, za to se omlouvám, mě se do tabulky vejde i s rezervou (mám malý monitor s velkým rozlišením ).
#10
Publikováno 15 říjen 2009 - 10:47:31
#11
Publikováno 15 říjen 2009 - 11:08:01
mmch po tom, co jsem viděl to tvoje tuším norsko v nedvědici jsou 111lesky můj velice oblíbený baryt
#12
Publikováno 15 říjen 2009 - 11:25:44
děkujeme
#13
Publikováno 15 říjen 2009 - 13:58:14
#14
Publikováno 9 listopad 2009 - 09:20:48
Pár fotografií z poslední doby jsem zvětšoval na Fomatone 131, který mi tu leží už od minulého roku a jak byl starý před tím nemám tušení a když ho položím vedle fotky co jsem udělal na novou 131, která mi přišla v pátek, tak ten starší je vyditelně víc do tepla. A přitom zpracování bylo naprosto totožné. Ostatní atributy si papír ale zachoval - hlubokou černou atd. . Pokud ještě zapátrám v paměti, tak před ca 2 lety jsem udělal pár fotografií na 131 a co si vzpomínám, tak spíš vypadaply jako čerstvá 131. Rozdíl je vidět na denním světle, pod žárovkou se to dost smejvá.
Je možné že by Fomatone stárnul či zrál?
#15 Anonymous
Publikováno 9 listopad 2009 - 09:26:37
Podle vyjádření p. Krejčího nemají úplně vychytaný proces a každá šarže má trochu jiné podání. To sice není úplně odpověď na Tvůj dotaz, ale i tak je třeba k těm papírům přistupovat.Všiml jsem si jedné velmi zajímavé věci, nevím jestli je to jenom náhoda, nebo máte stejnou zkušenost.
Pár fotografií z poslední doby jsem zvětšoval na Fomatone 131, který mi tu leží už od minulého roku a jak byl starý před tím nemám tušení a když ho položím vedle fotky co jsem udělal na novou 131, která mi přišla v pátek, tak ten starší je vyditelně víc do tepla. A přitom zpracování bylo naprosto totožné. Ostatní atributy si papír ale zachoval - hlubokou černou atd. . Pokud ještě zapátrám v paměti, tak před ca 2 lety jsem udělal pár fotografií na 131 a co si vzpomínám, tak spíš vypadaply jako čerstvá 131. Rozdíl je vidět na denním světle, pod žárovkou se to dost smejvá.
Je možné že by Fomatone stárnul či zrál?
#16
Publikováno 9 listopad 2009 - 09:28:06
#17
Publikováno 9 listopad 2009 - 10:01:50
#18 Anonymous
Publikováno 9 listopad 2009 - 10:09:11
Presne tak. Kazda zmena se velmi projevi. Z posledni seance mam pocit, ze na to ma vliv i prani a suseni. Papiry, ktere pred pranim byly jasne zlute po vyprani a ususeni jsou skoro bile.problem zloutnoucich fomatonu se resil i v jinem vlakne. mam x referenci od jinych lidi na podobnou zalezitost. ja po 5+ minutovem pobytu fomatonu ve vyvojce mam viditelne zazloutly papir. reseni byl odstavit svoji rok starou vyvojku, cernou jak bota. bohuzel. ted mam novy roztok a zase se s tim budu chvili ucit delat. a az se naucim, tak budou zase zlutnout papiry
#19
Publikováno 9 listopad 2009 - 17:28:29
Presne tak. Kazda zmena se velmi projevi. Z posledni seance mam pocit, ze na to ma vliv i prani a suseni. Papiry, ktere pred pranim byly jasne zlute po vyprani a ususeni jsou skoro bile.problem zloutnoucich fomatonu se resil i v jinem vlakne. mam x referenci od jinych lidi na podobnou zalezitost. ja po 5+ minutovem pobytu fomatonu ve vyvojce mam viditelne zazloutly papir. reseni byl odstavit svoji rok starou vyvojku, cernou jak bota. bohuzel. ted mam novy roztok a zase se s tim budu chvili ucit delat. a az se naucim, tak budou zase zlutnout papiry
"vybělení" papírů při praní považuju za předpoklad dobře vypraného papíru. Volám 3 minuty v gd-l, před časem jsem musel nasadit noovu, protože jsem zjistil, že dělá čmouhy na neexponované části papíru.
#20
Publikováno 9 listopad 2009 - 17:45:02
"vybělení" papírů při praní považuju za předpoklad dobře vypraného papíru. Volám 3 minuty v gd-l, před časem jsem musel nasadit noovu, protože jsem zjistil, že dělá čmouhy na neexponované části papíru.
Ty čmouhy se dají odstranit praním v horké vodě. Sprchuju to při teplotě, kterou bych sprchoval i sám sebe (ne na opaření, ale docela horká) a Fomatone i Fomabrom to dává naprosto bez problému. Krémově zababrané papíry vytažené z mého dehtu (jinak se ta břečka nedá nazvat) jsou po vyprání bílé.
#21
Publikováno 13 únor 2010 - 00:55:09
Pouzivam mg fomabrom variant a filtre foma. V datasheete k papierom su uvedene predlzovacie faktory, ale nikde som sa nedocital, ci nasobit osvitove cislo alebo cas. Ilford uvadza, ze treba nasobit osvitove cislo, plati to iste aj u fomy?
#22
Publikováno 13 únor 2010 - 08:21:57
#23
Publikováno 13 únor 2010 - 12:35:06
#24
Publikováno 13 únor 2010 - 13:27:13
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních