Přejít na obsah


Fotka

Změna ohniska, snímací vzdálenosti a perspektivy obrazu.


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
19 odpovědí na toto téma

#1 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 251 příspěvků(y)
Reputace: 435

Publikováno 23 říjen 2009 - 15:04:13

Vážení kolegové, volba ohniska snímacího objektivu, spolu se změnou při
stanovení odstupu od fotografovaného objektu a snímacího úhlu přístroje, skýtá mnoho tvůrčích možností, jak olivnit prostorové vztahy v obrazové
ploše snímku. Odhadnout ideální volbu vhodného objektivu podle tvůrčího záměru vyžaduje značnou obrazovou představivost a mnoho praktických zkušeností autora. Jaký je Váš ověřený postup, jak získat nad objektivem
dokonalou obrazovou kontrolu, umožňující promyšlenou tvorbu kompozice
Vašich fotografií? Erik
  • -1

#2 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 23 říjen 2009 - 15:54:13

No jednoznačně metodou pokus/omyl a následné znalosti možností objektivů. Netvrdím, že bych se neřídil již vyzkoušeným, ale spíš jenom jako návod, jak nechodit do slepé uličky. Drouhá možnost, kterou občas použiji, zoom a následný výběr pevného ohniska. A občas i ten zoom.
  • 0

#3 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 23 říjen 2009 - 16:15:57

ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm
  • 0

#4 servus

servus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 158 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 3

Publikováno 23 říjen 2009 - 16:37:09

No, asi si nejprve uvědomím kolik dynamiky a prostoru v kompozici chci mít (čím šírší objektiv, tím více dynamiky a prostoru a naopak), jaký chci mít poměr popředí-pozadí (širokáč pozadí vzdálí a rekvizity zmenší a naopak). jak chci pracovat s hloubkou ostrosti a v případě některých značek i jakou ostrost vlastně požaduji (např. u Canonu obecně lépe kreslí delší ohniska a npř u AP67, zase spíše ty širokáče).
Potom si vyberu odpovídající ohnisko a teprve hledám pozici a nikoli, že si najdu flek a hledám objektiv s kterým se vejdu – tak pracuje dokumentarista, nikoli ten tvůrce.
Takže základ je využívat ohniska z hlediska skladby a nikoli z hlediska, že tady prostě stojím a obraz si přitáhnu nebo vzdálím.
Poněkud z toho vyplývá co si myslím o zoomech.
Mám dobrou zkušenost dlouhodobě navyknout své oči na pět pevných objektivů a těmi se dívat na svět. Dva širokáče, základ a dva teleobjektivy. Vystačím si s tím.

Luboš
  • 0

#5 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 23 říjen 2009 - 19:13:08

to Servus: Taky mám radši pevná skla, jen zoomem se utvrdím, že jsem vybral dobře. Teda pokusi nejsem jistej. A taky občas používám zoom na delší ohniska, pokud jsem línej tahat pevný.
  • 0

#6 servus

servus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 158 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 3

Publikováno 23 říjen 2009 - 19:42:53

Ale jo Lukáši, také občas fotím zoomem na delších ohniskách - pokud dělám kino, což není až tak časté.
Na ten předvýběr to nepoužívám, spíš by mne to mátlo, a také by to byl úplně zbytečný kus železa v brašně, když bych tam potom na ostro nasadil pevný ekvivalent. To si to můžu vyzkoušet rovnou s pevnýma.
Nechtěl jsem zoomy apriori hanět - myslím si, že na rychlou reportáž a sport jsou v klidu. Ale pokud jde o skladbu obrazu, což byl Erikův původní námět, tak je považuji spíš za zavádějící od podstaty, alebržto svádějí k zapikolování na místě a přibližování a vzdalování, což je pro výtvarnou fotofrafii hrob.

Luboš
  • 0

#7 servus

servus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 158 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 3

Publikováno 23 říjen 2009 - 19:46:25

Jo a promiň, povšiml jsem si, že asi nebudeš Lukáš, ale Honza.
Moc jsem toho dneska nenaspal.
Achjo.

Luboš
  • 0

#8 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 23 říjen 2009 - 20:42:40

No nevadí, slyším na obojí. Ale jo, souhlasím. Dneska to už nepoužívám. Ale dříve to bylo i k užitku. Dneska mám v brašně na kino zoom jenom proto, že jsem línej tahat 200mm a delší ohniska v pevnejch. Ale zas jde o kvalitu. Myslím, že si rozumíme. Moje rada byla spíš do začátku. Tam fakt může šikovný zoom pomoct hodně.
  • 0

#9 LukasJ

LukasJ

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 319 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 23 říjen 2009 - 20:42:57

No nevadí, slyším na obojí. Ale jo, souhlasím. Dneska to už nepoužívám. Ale dříve to bylo i k užitku. Dneska mám v brašně na kino zoom jenom proto, že jsem línej tahat 200mm a delší ohniska v pevnejch. Ale zas jde o kvalitu. Myslím, že si rozumíme. Moje rada byla spíš do začátku. Tam fakt může šikovný zoom pomoct hodně.
Honza Lukáš
  • 0

#10 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 23 říjen 2009 - 21:13:22

Stejne jako lubos podrizuji motivu vse ostatni at uz jde o ohnisko, vyber stroje ci material to vse je pro mne jen technika slouzici zameru. Pokud jdu do jizerek jen tak na cumendu beru Fieldku a 4 skla sirokac, sirsi zakladak, delsi zakladak a dlouhe :wink:
  • 0

#11 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 32

Publikováno 24 říjen 2009 - 00:12:58

tož musím vědět, co na fotce chci, vzít v úvahu jak se k objektu můžu přiblížit či se vzdálit, uvědomit si jaké perspektivy čím dosáhnu - a pak už jen vybírat z brašny. Obvykle s sebou tahám 4 skla: hodně široké, široké, základ, krátké tele, někdy i delší tele.

nebo když mám masochistickou náladu...tak vezmu jedno sklo...a musím se dívat tak abych se přizpůsobil. takové kompoziční cvičení...
  • 0

#12 servus

servus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 158 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 3

Publikováno 24 říjen 2009 - 00:52:57

Jojo Gorgi, aspoň dvakrát do měsíce čistím hlavu záklaďákem.
Je to určitá sebelekce pokory a je mi jí třeba.

Hezký večer

Luboš
  • 0

#13 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 24 říjen 2009 - 07:24:20

Můj postup je takový, že chodím kolem foceného objektu tak dlouho, až se mi zalíbí vzájemné rozložení a poměry vecí okolo. Zamýslím se, kde chci mít hranice záběru. Zastavím, vytáhnu revolverový hledáček ze Zorkiho a kvedlám s ním tak dlouho, až se co nejlíp přiblížím záměru. Vytáhnu náčiní a fotím.
Na kino mi to sedí přesně, protože právě Zorkiho používám (skla 35, 50, 55 (tipovačka), 135), u SF je to jen přibližné, ale stačí to (Six + 50, 80, 180, 300).
  • 0

#14 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 25 říjen 2009 - 18:41:27

Na první pohled se snažím určit, zda chci široký záběr (=zvýrazněné popředí) nebo stačí "normální záběr". Tím je to u mě dané, protože používám prakticky jen dvě skla: 24mm a 50mm na kino (občas 100, ale to je skutečně málo) a 50mm a 127mm na 6x7.

Teleobjektivy nemám, ale někdy by se užší záběr než záklaďíkem hodil.

Jinak záklaďácká pokora je opravdu nutná, takže někdy vyrážím jen na lehko s Yashicou s 80tkou.
  • 0

#15 manutara

manutara

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 145 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 říjen 2009 - 19:31:49

ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm


zdravim,

uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje,
zoomy kopec objektivov a ... a k comu je to dobre, asi napisem "zalozim" nieco ako manifest v sucasnej fotografii podla ktoreho sa moze pouzivat len jedno telo a jeden objektiv :D :D :D kto sa prida??

hehe, moc zdaru pri vybere vhodneho objektivu ;)
  • 0

#16 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 95

Publikováno 25 říjen 2009 - 19:39:53

ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm


zdravim,

uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje,
zoomy kopec objektivov a ... a k comu je to dobre, asi napisem "zalozim" nieco ako manifest v sucasnej fotografii podla ktoreho sa moze pouzivat len jedno telo a jeden objektiv :D :D :D kto sa prida??

hehe, moc zdaru pri vybere vhodneho objektivu :D


Existuje Leica M a 35mm :), to je moje preferovana kombinace, ostatni skla prodavam - vubec ne nepouzivam...

JInak dneska jsem fotil 13x18 kramem a vzal jsem si jen 300m sklo, no parada - dost se to zjednodusilo, jak ja nadaval :), zrovna u toho VF jedno ohnisko je naprd, ostatne to obecne u krajinarske fotografie.
  • 0

#17 manutara

manutara

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 145 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 říjen 2009 - 19:47:49

ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm


zdravim,

uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje,
zoomy kopec objektivov a ... a k comu je to dobre, asi napisem "zalozim" nieco ako manifest v sucasnej fotografii podla ktoreho sa moze pouzivat len jedno telo a jeden objektiv :D :D :D kto sa prida??

hehe, moc zdaru pri vybere vhodneho objektivu ;)


Existuje Leica M a 35mm :-), to je moje preferovana kombinace, ostatni skla prodavam - vubec ne nepouzivam...

JInak dneska jsem fotil 13x18 kramem a vzal jsem si jen 300m sklo, no parada - dost se to zjednodusilo, jak ja nadaval :-), zrovna u toho VF jedno ohnisko je naprd, ostatne to obecne u krajinarske fotografie.


leica M a 35mm priezvyskovat sa bresson a zivot je krasny :D :D :D
  • 0

#18 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 25 říjen 2009 - 21:01:11

Záklaďák, ten je nejlepší. Ale přiznám se, že mám i kratší skla, aby se mi vešlo všechno i v situacích, kdy není kam udělat krok dozadu. Často si pak říkám, že jsem to stejně měl vzít záklaďákem. Delší sklo mám taky, ale nevzpomínám si, kdy jsem ho naposledy použil. Letos to nebylo, tak už ho ani nenosím.
U mě je to hodně způsobeno tím, že stereofotografie vypadá nejpřirozeněji jen záklaďákem. Krátká ohniska nepřirozeně deformují prostor, u dlouhých jsou zase problémy s hloubkou ostrosti. Proto se stereofoťáky dělají jen se základními objektivy. Všechny mé pokusy s jinými ohnisky končí poznáním, že není nad záklaďák a prastaré pravidlo "Jděte blíž!".
  • 0

#19 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 26 říjen 2009 - 19:05:27

ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm


zdravim,
uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje


si nemůžu rejpnout - existuje a sice nikkor 2/28 :-D

nicméně chápu a plně souzním - i když pro mě je spíš ta 35ka (ale 28 mam taky)
  • 0

#20 JirkaM

JirkaM

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 382 příspěvků(y)
  • LocationMoravská Chrastová
Reputace: 1 125

Publikováno 29 říjen 2009 - 14:52:54

Během doby jsem se potkal se třemi pomůckami:
1) Photo Life - jakýsi papírový hledáček/zoom. Průhledem v posuvných obdélnících vybrat kompozici, pak odečíst vhodné ohnisko. Přišlo mi to poněkud neohrabané, u mne se neujalo.
2) zde již uvedený revolverový hledáček z dálkoměru (používá prý i J.Havel) - nemám, navíc je potřeba, aby korespondovaly zorné úhly tohoto hledáčku s vašimi objektivy
3) nakonec mi nejvíc vyhovuje: prázdný dia rámeček (s poměrem stran dle formátu vašeho fotoaparátu) - takže při focení krajinek absolvuji takový ten kreativně kompoziční taneček včely na česnu .... přimhouřit oko, pohled skrz rámeček (případně i bez něj), pohled vestoje, vpodřepu či níže, trochu doleva, trochu doprava, něco v popředí, bez ničeho v popředí, průhled, podhled, nadhled,..... odhadnout vhodné ohnisko (u kinofilmu jsem to již uměl - po přechodu na SF ještě trochu tápu - viz http://www.temnakomo...iewtopic&t=1599), nastavit clonu podle hloubky ostrosti od-do.

Jestli ovšem umím "získat nad objektivem dokonalou obrazovou kontrolu, umožňující promyšlenou tvorbu kompozice", netuším. Jak získat nějaký exaktní důkaz, že jsem zvolil tu nejlepší ze všech na daném místě možných variant? Zatím spíš mám problém s malou zásobou objektivů, tedy použitelných zorných úhlů. Zoomy záměrně nemám a jsou v krajině případy, kdy by se hodil kratší či delší objektiv - ne vždy pomohou nohy a levitaci neovládám.
  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních