Změna ohniska, snímací vzdálenosti a perspektivy obrazu.
#1
Publikováno 23 říjen 2009 - 15:04:13
stanovení odstupu od fotografovaného objektu a snímacího úhlu přístroje, skýtá mnoho tvůrčích možností, jak olivnit prostorové vztahy v obrazové
ploše snímku. Odhadnout ideální volbu vhodného objektivu podle tvůrčího záměru vyžaduje značnou obrazovou představivost a mnoho praktických zkušeností autora. Jaký je Váš ověřený postup, jak získat nad objektivem
dokonalou obrazovou kontrolu, umožňující promyšlenou tvorbu kompozice
Vašich fotografií? Erik
#2
Publikováno 23 říjen 2009 - 15:54:13
#3
Publikováno 23 říjen 2009 - 16:15:57
#4
Publikováno 23 říjen 2009 - 16:37:09
Potom si vyberu odpovídající ohnisko a teprve hledám pozici a nikoli, že si najdu flek a hledám objektiv s kterým se vejdu – tak pracuje dokumentarista, nikoli ten tvůrce.
Takže základ je využívat ohniska z hlediska skladby a nikoli z hlediska, že tady prostě stojím a obraz si přitáhnu nebo vzdálím.
Poněkud z toho vyplývá co si myslím o zoomech.
Mám dobrou zkušenost dlouhodobě navyknout své oči na pět pevných objektivů a těmi se dívat na svět. Dva širokáče, základ a dva teleobjektivy. Vystačím si s tím.
Luboš
#5
Publikováno 23 říjen 2009 - 19:13:08
#6
Publikováno 23 říjen 2009 - 19:42:53
Na ten předvýběr to nepoužívám, spíš by mne to mátlo, a také by to byl úplně zbytečný kus železa v brašně, když bych tam potom na ostro nasadil pevný ekvivalent. To si to můžu vyzkoušet rovnou s pevnýma.
Nechtěl jsem zoomy apriori hanět - myslím si, že na rychlou reportáž a sport jsou v klidu. Ale pokud jde o skladbu obrazu, což byl Erikův původní námět, tak je považuji spíš za zavádějící od podstaty, alebržto svádějí k zapikolování na místě a přibližování a vzdalování, což je pro výtvarnou fotofrafii hrob.
Luboš
#7
Publikováno 23 říjen 2009 - 19:46:25
Moc jsem toho dneska nenaspal.
Achjo.
Luboš
#8
Publikováno 23 říjen 2009 - 20:42:40
#9
Publikováno 23 říjen 2009 - 20:42:57
Honza Lukáš
#10 Anonymous
Publikováno 23 říjen 2009 - 21:13:22
#11
Publikováno 24 říjen 2009 - 00:12:58
nebo když mám masochistickou náladu...tak vezmu jedno sklo...a musím se dívat tak abych se přizpůsobil. takové kompoziční cvičení...
#12
Publikováno 24 říjen 2009 - 00:52:57
Je to určitá sebelekce pokory a je mi jí třeba.
Hezký večer
Luboš
#13
Publikováno 24 říjen 2009 - 07:24:20
Na kino mi to sedí přesně, protože právě Zorkiho používám (skla 35, 50, 55 (tipovačka), 135), u SF je to jen přibližné, ale stačí to (Six + 50, 80, 180, 300).
#14
Publikováno 25 říjen 2009 - 18:41:27
Teleobjektivy nemám, ale někdy by se užší záběr než záklaďíkem hodil.
Jinak záklaďácká pokora je opravdu nutná, takže někdy vyrážím jen na lehko s Yashicou s 80tkou.
#15
Publikováno 25 říjen 2009 - 19:31:49
ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm
zdravim,
uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje,
zoomy kopec objektivov a ... a k comu je to dobre, asi napisem "zalozim" nieco ako manifest v sucasnej fotografii podla ktoreho sa moze pouzivat len jedno telo a jeden objektiv :D :D :D kto sa prida??
hehe, moc zdaru pri vybere vhodneho objektivu ;)
#16
Publikováno 25 říjen 2009 - 19:39:53
ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm
zdravim,
uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje,
zoomy kopec objektivov a ... a k comu je to dobre, asi napisem "zalozim" nieco ako manifest v sucasnej fotografii podla ktoreho sa moze pouzivat len jedno telo a jeden objektiv kto sa prida??
hehe, moc zdaru pri vybere vhodneho objektivu
Existuje Leica M a 35mm , to je moje preferovana kombinace, ostatni skla prodavam - vubec ne nepouzivam...
JInak dneska jsem fotil 13x18 kramem a vzal jsem si jen 300m sklo, no parada - dost se to zjednodusilo, jak ja nadaval , zrovna u toho VF jedno ohnisko je naprd, ostatne to obecne u krajinarske fotografie.
#17
Publikováno 25 říjen 2009 - 19:47:49
ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm
zdravim,
uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje,
zoomy kopec objektivov a ... a k comu je to dobre, asi napisem "zalozim" nieco ako manifest v sucasnej fotografii podla ktoreho sa moze pouzivat len jedno telo a jeden objektiv :D :D :D kto sa prida??
hehe, moc zdaru pri vybere vhodneho objektivu ;)
Existuje Leica M a 35mm :-), to je moje preferovana kombinace, ostatni skla prodavam - vubec ne nepouzivam...
JInak dneska jsem fotil 13x18 kramem a vzal jsem si jen 300m sklo, no parada - dost se to zjednodusilo, jak ja nadaval :-), zrovna u toho VF jedno ohnisko je naprd, ostatne to obecne u krajinarske fotografie.
leica M a 35mm priezvyskovat sa bresson a zivot je krasny :D :D :D
#18
Publikováno 25 říjen 2009 - 21:01:11
U mě je to hodně způsobeno tím, že stereofotografie vypadá nejpřirozeněji jen záklaďákem. Krátká ohniska nepřirozeně deformují prostor, u dlouhých jsou zase problémy s hloubkou ostrosti. Proto se stereofoťáky dělají jen se základními objektivy. Všechny mé pokusy s jinými ohnisky končí poznáním, že není nad záklaďák a prastaré pravidlo "Jděte blíž!".
#19
Publikováno 26 říjen 2009 - 19:05:27
ověřenej postup je používat jenom jeden objektiv s pevnym ohništěm
zdravim,
uplne suhlasim, fm2n a 28/2.8, hmm lepsia kombinacia aj tak neexistuje
si nemůžu rejpnout - existuje a sice nikkor 2/28
nicméně chápu a plně souzním - i když pro mě je spíš ta 35ka (ale 28 mam taky)
#20
Publikováno 29 říjen 2009 - 14:52:54
1) Photo Life - jakýsi papírový hledáček/zoom. Průhledem v posuvných obdélnících vybrat kompozici, pak odečíst vhodné ohnisko. Přišlo mi to poněkud neohrabané, u mne se neujalo.
2) zde již uvedený revolverový hledáček z dálkoměru (používá prý i J.Havel) - nemám, navíc je potřeba, aby korespondovaly zorné úhly tohoto hledáčku s vašimi objektivy
3) nakonec mi nejvíc vyhovuje: prázdný dia rámeček (s poměrem stran dle formátu vašeho fotoaparátu) - takže při focení krajinek absolvuji takový ten kreativně kompoziční taneček včely na česnu .... přimhouřit oko, pohled skrz rámeček (případně i bez něj), pohled vestoje, vpodřepu či níže, trochu doleva, trochu doprava, něco v popředí, bez ničeho v popředí, průhled, podhled, nadhled,..... odhadnout vhodné ohnisko (u kinofilmu jsem to již uměl - po přechodu na SF ještě trochu tápu - viz http://www.temnakomo...iewtopic&t=1599), nastavit clonu podle hloubky ostrosti od-do.
Jestli ovšem umím "získat nad objektivem dokonalou obrazovou kontrolu, umožňující promyšlenou tvorbu kompozice", netuším. Jak získat nějaký exaktní důkaz, že jsem zvolil tu nejlepší ze všech na daném místě možných variant? Zatím spíš mám problém s malou zásobou objektivů, tedy použitelných zorných úhlů. Zoomy záměrně nemám a jsou v krajině případy, kdy by se hodil kratší či delší objektiv - ne vždy pomohou nohy a levitaci neovládám.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních