šedé fotky
#1
Publikováno 7 December 2009 - 17:32:09
Fotím na film Ilford 400 6x6, neg.vývojka foma, poz. fomatol, papíry fomaspeed normal., Objektiv Anaret 80/4,5
fotky jsou šedé, (žádné parazitní světlo).
Doba osvitu tak dvě vteřiny. Při větším zaclonění a prodloužení času ještě horší (šedé bez kontrastu). Negativy jsou exponované i vyvolané "dobře"...tam problém nebude. Je to dlouhodobě.
Vadný objektiv?
Díky moc za radu!!!
Z.
#2
Publikováno 7 December 2009 - 17:47:40
Cez vikend som robil fotky prvy krat a pekne seducke mi vychadzali.
Myslim, ze to bude privelkym svetlom a kratkym casom vo vyvojke ...
Ako dlho si machal fotky vo vyvojke?
#3
Publikováno 7 December 2009 - 17:48:34
Chlapi prosím vás o radu.
Fotím na film Ilford 400 6x6, neg.vývojka foma, poz. fomatol, papíry fomaspeed normal., Objektiv Anaret 80/4,5
fotky jsou šedé, (žádné parazitní světlo).
Doba osvitu tak dvě vteřiny. Při větším zaclonění a prodloužení času ještě horší (šedé bez kontrastu). Negativy jsou exponované i vyvolané "dobře"...tam problém nebude. Je to dlouhodobě.
Vadný objektiv?
Díky moc za radu!!!
Z.
No na první pohled, málo kontrastní negativ, nebo blbá gradace papíru. Dále je možná málo kontrastní (vyčerpaná) pozitivní vývojka, "zahnojený" objektiv, parazitní světlo atd. Tahle konfigurace funguje. Děláš proužkovku? Nafoť si šedou tabulku, vyvolej, zvětši. Uvidíš, jakej rozsah tam máš.
Nevím jakej Ilford, na Deltu je vhodný použít ID, Microphen, nebo třeba i Rodilal.
#4
Publikováno 7 December 2009 - 17:50:13
a když si položíš na papír nůžky a necháš je v komoře tak tři minuty mimo obal při osvětlení komory a pak ten papír vyvoláš tak ti vznikne co?Chlapi prosím vás o radu.
Fotím na film Ilford 400 6x6, neg.vývojka foma, poz. fomatol, papíry fomaspeed normal., Objektiv Anaret 80/4,5
fotky jsou šedé, (žádné parazitní světlo).
Doba osvitu tak dvě vteřiny. Při větším zaclonění a prodloužení času ještě horší (šedé bez kontrastu). Negativy jsou exponované i vyvolané "dobře"...tam problém nebude. Je to dlouhodobě.
Vadný objektiv?
Díky moc za radu!!!
Z.
a) nic papír je bílý
bílé nůžky na šedém papíru
c) šedý papír
?
#5
Publikováno 7 December 2009 - 17:50:16
#6
Publikováno 7 December 2009 - 18:04:22
#7
Publikováno 7 December 2009 - 18:08:05
Jo nevhodné osvětlení jo. Koupelna nevadí, stačí mít jen neprosvítající úpravu zvětšováku.....zkusil bych vyvolat čistý neexponovaný papír ... tím bych začal. Taky to může dělat nevhodné bezpečné osvětlení v kombinaci s odrazy např. v koupelně.
#8
Publikováno 7 December 2009 - 18:08:22
díky
#9
Publikováno 7 December 2009 - 18:14:02
Z.
#10
Publikováno 7 December 2009 - 18:14:57
#11
Publikováno 7 December 2009 - 18:17:20
osvit řádově vteřiny není dobře. Co máš za zvětšovák, jak postavenej, je komplet?osvětlením v komoře to není. Když nasvítím celé okno s tou perforací, tak je tam perfektní bílá a černá. Film je ilford pan. Dělalo to i když jsem folal na microphen. Zaráží mě, že to ještě víc šedne...černá při zaclonění víc jak o jeden stupeň (s prodloužením času). Nejmíň špatné je to prostě jen ze zacloněním na jeden stupeň s osvitem dvě vteřiny.(na papíry 13x18).
díky
Pokud položíš na papír předmět, je tedy papír bílej? Jak kontrastní negativ máš? Vyfoť si tu tabulku, nebo přechod světlo/stín, alespoň 8EV, měl bys mít černou a bílou, stejně jak na zbytku papíru. Perforace/plné krytí dává černou/bílou?
#12
Publikováno 7 December 2009 - 18:18:14
proužkové zkoušky dělám, objektiv je čistý, vývojka nová.čas volání pozitivu dle návodu do jedné minuty.
Z.
Minuta je málo....... BTW
Na RCčka by stačit mělo... Ale i já bych nechal trochu dýl...
#13
Publikováno 7 December 2009 - 18:25:59
A po pětsettisícé - i papír má Schwardschielda, tzn pouhé zakrytí papíru nemusí stačit. Proto naexponovat fotku za tmy, překrýt půlku, zakrýt objektiv, pustit ještě zvětšovák + nechat všechno rozsvícený jako obvykle a pak teprve vyvolat... (odrazy od papíru x stěny x papíru si takhle samozřejmě nevyzkoušíš...)
#14
Publikováno 7 December 2009 - 18:36:39
#15
Publikováno 7 December 2009 - 18:40:27
#16
Publikováno 7 December 2009 - 18:42:44
Pokud je korektní osvit, negativ, gradace tak ani 4min nevadí. Nechávám je něco mezi 3 a 4mi, vývojka Foma uni plus žička metoluNa RCčka by minuta stačit měla. I když, něco bych pro jistotu stejně přidal. Baryty určitě min. tři minuty...
#17
Publikováno 7 December 2009 - 20:36:39
#18
Publikováno 7 December 2009 - 21:14:09
Doba osvitu 2 sec, značí nejpíš otevřený objektiv nebo málo krytý negativ nebo obojí.
Souhlasím s názorem, že Foma s Ilfordem srovnat nelze a u papírů a ještě na RC je to o to drastičtější. A když už Ilford papíry, tak proboha i vývojku.
Jinak mám zkušenost, že pokud se to nekoupe v pozitivní vývojce, alespoň 2 min (na tento vyvolávací čas je třeba exponovat), tak obstojnou tonalitu člověk většinou nedostane.
Obecně kontrast zvyšuje - studenější vývojka, delší doba vyvolání, pokud ředíte vývojku, tak menší ředění a minimální pohyb ve vývojce. Platí to na negativní i pozitivní proces. Tyto veličiny ovšem na sebe musí navazovat.
Cesta s Ilfordy vyjde dráž, ale šetří nervy.
Hezký večer
Luboš
#19
Publikováno 7 December 2009 - 21:42:47
jestli se jedná o deltu 400, tak jí vykoupejte v dd-x a budete valit bulvy!
jestli se jedná o pan 400, pak je to skoro to samý, co hp5+.
#20
Publikováno 7 December 2009 - 22:09:02
Z.
#21
Publikováno 8 December 2009 - 00:55:57
Ohledně Pan400 a HP5plus moc nesouhlasím s podobností.
Pan400 jsem kvůliva zrnu, které se mi nelíbilo kvalitou (kvantita mi opravdu přijde podobná s HP5plus) a podivně se slévajícím se středním tónům poměrně rychle zavrhl, tak HP5plus se mi jeví bez problémů použitelné i když 400ASA není má krevní skupina.
Ale možná jsem neměl je dost trpělivosti experimentovat s pan400 a HP5plus jsem měl zajetý.
Luboš
#22
Publikováno 8 December 2009 - 08:32:33
jestli se jedná o deltu 400, tak jí vykoupejte v dd-x a budete valit bulvy! :)
Dost lidí říká, že na nominální citlivost, bude výsledek téměř identický, ať film vykoupeš v dd-x, či ID-11. D76 je velmi podobná, takže dle mého by se až takový zázrak nekonal. I když jsem DDx taky velmi rád používal, to zase ano...
#23
Publikováno 8 December 2009 - 17:52:39
Pripajam sken negativu, je to len narychlo vycvakany HP5 na skusku vyvolania. To sa mi len zda alebo je to naozaj len sedive? Je to moj prvy vyvolany film, takze ziadne skusenosti, ako som nan pozeral vyzeral ok, ale nevyznam sa v tom ...
Da sa podla skenu zistit ci bol zle vyvolany?
HP5 400 volany v R09 new, 6 minut, prvu minutu neustale preklapanie, potom kazdu minutu 10 sekund. Prerusovane 20 sekund, ustalovane 3 minuty, prane tak baj ocko ...
Co vravite?
tu je link
http://kriloter.com/hp5.jpg
este sa mi aj zlepil v tanku, zle som ho navinul ...
Dik za rady
#24
Publikováno 8 December 2009 - 20:13:29
chtěl bych jenom tiše připodotknout, že mam čerstvě potvrzenou zkušenost, že tak, jak mně dlouhodobě přijde voproti standardnímu fomavariantuIII naprosto skvostnej a světu se blížící fomaton 131 a další tony, tak se mi po včerejšku zazdálo, že u fomáckejch ercéček to platí podobně - vyzkoušen fomaton 331 a... milý překvapení
nevim, čim to je, nevim jestli si to nesugeruju, ale vážně mi ty fomatonový emulze přijdou někde úplně jinde
#25
Publikováno 8 December 2009 - 20:52:04
já nechci, aby to vyznělo jako že se hádám, ale... přijde mi, že výsledná fotografie bude mít výrazně jinou tonalitu.Dost lidí říká, že na nominální citlivost, bude výsledek téměř identický, ať film vykoupeš v dd-x, či ID-11. D76 je velmi podobná, takže dle mého by se až takový zázrak nekonal. I když jsem DDx taky velmi rád používal, to zase ano...
mam ten pocit, že podle skenu poznáš obtížnějc, jestli ej dobře vyvoláno, než pohledem na negativ samotnej...Da sa podla skenu zistit ci bol zle vyvolany?
pokud to bylo ředění 1+24 (respektive 1+25), potom mam v zápiscích uvedeno nějakejch 7 minut / 20 °C, a to prosím vychází moc hezky pro kondenzorovej zvětšovák, takže se bojim, že to budeš mít podvolaný, obzvláště pokud zvětšuješ s difuzním zdrojem světla.HP5 400 volany v R09 new, 6 minut, prvu minutu neustale preklapanie, potom kazdu minutu 10 sekund.
#26
Publikováno 8 December 2009 - 22:02:24
volal som to podla navodu na krabicke a take iste hodnoty boli aj na digitaltruth ...
zvacsovak je opemus 5a
takze podvolane, hm ... kua kua
#27
Publikováno 8 December 2009 - 22:10:03
pokud to bylo ředění 1+24 (respektive 1+25), potom mam v zápiscích uvedeno nějakejch 7 minut / 20 °C, a to prosím vychází moc hezky pro kondenzorovej zvětšovák, takže se bojim, že to budeš mít podvolaný, obzvláště pokud zvětšuješ s difuzním zdrojem světla.[/quote]
aky je difuzny zdroj svetla?
mam tam 100W opalovu ziarovku
inac, uz som sa chcel na to spytat, docital som sa tu o nejakych matniciach nad kondenzorom ... co to je?
#28
Publikováno 9 December 2009 - 15:46:12
No tak za prvé, já tam vidím sken negativu převedeného do pozitivu, nebo sken kontaktu. Co se na to dá poznat???
Da sa podla skenu zistit ci bol zle vyvolany?
Podle mne se to na tom nepoznáCelková tonalita mi příjde jako posunutá do tmava. Nevidím nikde čistou bílou. To, co si oko myslí, že je bílá, tak není. Je to šedá. Pokud je to na negativu, tak fakt chybu nevidím...(ne že tam není, ale nepoznám to.) Naskenuj originál negativ. Jak jsi jej pral dlouho po ustalování? No a jako poslední věc, zkus udělat fotku na papír tvrdé gradace (ne normál). A laboroval bych na čas tal 10 vt. expozice, vyvolávat tak 2 minuty a teplotu vývojky?? (+- 2°C nehrají roli) a laborovat se zacloněním objektivu. Ale jen na tvrdou gradaci! Na normálu nic nevytáhneš. A dej pak vědět.
tu je link
http://kriloter.com/hp5.jpg
este sa mi aj zlepil v tanku, zle som ho navinul ...
Dik za rady[/quote]
#29
Publikováno 9 December 2009 - 15:52:54
aky je difuzny zdroj svetla?
mam tam 100W opalovu ziarovku
inac, uz som sa chcel na to spytat, docital som sa tu o nejakych matniciach nad kondenzorom ... co to je?
aha, jasný, máš tam žárovku a mezi ní a objektivem máš kondenzor (takový dvě čočky, vypuklý směrem k sobě a na vnějších stranách plochý). co máš za zvětšovák vůbec? nějakej opemus, co? nebo cokoli jinýho...
difuzní zdroj světla je například míchací komora. matnici nad kondenzorem zatím neřeš.
zkus vyvolat kousek papíru, co necháš ležet takovejch 5-10 minut normálně v komoře při zapnutym červenym světle, přičemž na něm nechej ležet nějakou věc, třeba nůžky... měl by bejt komplet bílej a neměl bys na něm poznat žádnej obrys. pokud bílej bude, máš bezpečný světlo v komoře.
a pokud jsi volal tak, jak uvádíš, asi budeš muset fotky z toho filmu zvětšovat na papíry s tvrdou gradací ©.
#30
Publikováno 9 December 2009 - 18:17:55
mam opemus 5a
film som po ustaleni pral tak od oka, asik 10 minut na to tiekla voda z vodovodu a potom som to este vypral v destilke so zmacadlom ...
#31
Publikováno 9 December 2009 - 22:11:50
na linku je ten sken, ve kterym jsem jen posunul hodnoty pro bílou ve funkci úrovně v gimpu, takhle by to mělo asi tak nějak vypadat na papíře, teda samo, že líp;-)
nepřijde mi, že by to bylo nějaký špatný...
http://jakubjira.wor...009/12/hp5a.jpg
jinak hodně pomůže naučit se ovládat ten program na skenování, nevim jakej používáš, ale na flickru jsem kdysi dávno narazil na výbornej návod na vuescan.
#32
Publikováno 10 December 2009 - 07:12:59
Ještě mne napadlo, pokud tam nepůjde rozumný čas osvitu při použití tvrdé gradace papíru, vyměnit žárovku v Opemusu za slabší (75W) (ale jen pro tento negativ).
#33
Publikováno 10 December 2009 - 07:19:42
Oproti tomu Cajvala (začal s tím vláknem) píše, že má exponováno dobře (neviděli jsme sken). Což může být jiný problém...
#34
Publikováno 10 December 2009 - 13:41:20
No dyk to píšu Jakube, jde o to poznat, jak vypadá negativ. Zpětným převedení m do negativu vždy dojde k nějakému posunu a vyvážení křivek je nám tady k ničemu. Podle mne ten negativ (když je vyprán dobře, jak jsem se už dozvěděl), má malé krytí, tedy zdá se mi, že je špatně exponován (nafocen). To se lehce může přihodit, když někdo začíná fotit na klasiku přechodem z digi. (Expoziční korekce? Apod...) .
Ještě mne napadlo, pokud tam nepůjde rozumný čas osvitu při použití tvrdé gradace papíru, vyměnit žárovku v Opemusu za slabší (75W) (ale jen pro tento negativ).
nemyslim, ze by bol negativ zle nafoteny, fotim uz nejaky rok FM2kou, nie je to prechod z digi na kino, skor z farby na cb. Nemal som nikdy problem s expoziciou, predpokladam, ze ani teraz nebude, spolieham sa na meranie fotasku ... ale mozem sa mylit samozrejme. Ved poskusam co sa da, skusim dat aj znamemu vyvolat nejake fotky z negativu u neho. Co sa tyka vymeny ziarovky, chystam sa stmievac zbastlit, takze budem skor regulovat intenzitu svetla ako cas a clonu. uz sa neviem dockat, kedy vyrobim prvu poriadnuy fotku, zatial len sklamanie ...
#35
Publikováno 10 December 2009 - 14:02:34
Jinak doporučuju první články o pozitivním procesu zde na TK.
#36
Publikováno 10 December 2009 - 14:05:58
#37
Publikováno 10 December 2009 - 22:34:41
Ta nejpravděpodobnější příčina tvého problému tu již zazněla, ale nějak zapadla: nejčastějším nepochopením v začátcích v pozitivním procesu je pobyt papíru ve vývojce. Papír se prostě musí nechat vyvolat úplně. Jestli to tam mácháč jen minutu a navíc teď v zimě v trochu chladnější vývojce... a osvit tomu přizpůsbuješ, pak z principu prostě nemůžeš dosáhnout kontrastní fotky. Vyvolávej alespoň 2 minuty.
Jinak doporučuju první články o pozitivním procesu zde na TK.
som to tam machal tak od oka a myslim, ze to nebola ani minuta, tak pevne verim, ze je problem tam ... bolo by to najjednoduchsie riesenie
co sa tych clankov o pozitivnom procese tyka, asi som bly, ale ktore presne myslis? nejako sa v tych clankoch blbo orientuje
#38
Publikováno 10 December 2009 - 22:41:36
Začal bych v téhle sekci, ale třeba se něco zatoulalo i sem:
http://www.temnakomo...ews&new_topic=5
#39
Publikováno 10 December 2009 - 22:43:20
.... a jak se to postupně piluje a vylepšujou se další a další slabý místa procesu, tak už to vod určitý chvíle najednou začne vypadat dobře a jakoby "dokonale". což je většinou jenom vo tom, že sme nedělali pořádně velký plachty nebo vobrázky z těžkejch negativů a vůbec nejčastějc - že sme už dlouho neviděli pravej fajnprint nějakýho starýho machra...
nojo, tak já zase někdy do hradce zajedu
#40
Publikováno 11 December 2009 - 00:02:55
TENTO
článek na paladixu.
Pokud zvládáš angličtinu, můžu poslat velmi pěkné knížky o celém čb procesu.
Jinak opravdu nejlepší je, u pozitivného procesu zvlášt, vidět někoho zkušenějšího pracovat na vlastní oči, jak už psal Mamiak...
#41
Publikováno 15 May 2011 - 21:18:29
baryt, 50x50 cm
filmy - hp5 @400, vyvolaná imho bez chyby.
skeny i bez úprav kontrastu úplně parádní.
abych dostal výsledek rovný těm skenům, tak musím používat MG papíry s filtrem 4,5... a to absolutně nechápu.
zvětšuju s opemusem 6, který jsem musel vytunit pro zvětšování 50x50 (normálně to nedá, tak je jakoby na přírubě ze špalku), objektiv je anaret S 4.5/80.
rudé osvětlení tam ten závoj nedělá. přemýšlel jsem, zda nemůže být problém v parazitním světle, které produkuje zvětšovák (mám hodně nízko bílý strop a stěny okolo jsou taky bílé).. jenže u toho MG to neva. (přitom parazitní světlo neleze přes filtr, takže i kdyby se nějak odráželo, tak by dělalo rovnaký závoj (nehledě na to, že s MG filtrem 4-5 se svítí dvojnásobek času).
vývojka = doma míchaná GDL. zkoušel jsem dneska doma míchanou nějakou tu dvojsložkovou vývojku, kdy ta B-složka je hydrochinonová a čím víc se jí tam dá, tím větší kontrast by měla produkovat.. a prd - zase to bylo šedé
nezvětšuju poprvé v životě, ale poprvé dělám 50x50. vždycky jsem si s pevnou normální gradací vystačil, ale tohle je opravdu divné. fakt je, že např. ten objektiv mám půjčený (předtím jsem dělal se zebrovanou verzí anaretu).. tak že by tím?
#42
Publikováno 16 May 2011 - 06:42:11
proč mám na normální gradaci šedé fotky?
baryt, 50x50 cm
filmy - hp5 @400, vyvolaná imho bez chyby.
skeny i bez úprav kontrastu úplně parádní.
#43
Publikováno 16 May 2011 - 10:49:19
#44
Publikováno 16 May 2011 - 11:30:34
#45
Publikováno 16 May 2011 - 14:00:36
A hlavně nechápu, jak se to dělalo v "pravěku", když neexistovaly multigrade papíry (a rodagony apod.)... doufal jsem proto, že to půjde ovlivnit tou vývojkou (hodně hydrochinonu a KBr), ale nešlo.
#46
Publikováno 16 May 2011 - 14:05:04
no a ta závislost platí kterým směrem - čím delší osvit, tím měkčí kontrast?
pro úplnost:
osvit na MG s filtrem 4,5 (dvojnásobný čas oproti filtrům pod 4) = 140 s při cloně f11
osvit na pevnou přitom vycházel někde okolo 30 s při stejné cloně a vyndaném difuzoru (už jsem zkoušel ledacos).
#47 Jirinol
Publikováno 16 May 2011 - 15:17:29
V pravěku, či za krále klacka, chceš-li, se vystačilo s papíry pevné gradace (jiné nebyly) a laborováním s vývojkami v pohodě (a samozřejmě, vykrývání, nikoli ovšem kontrastu, ale obrazu jako takovému).A hlavně nechápu, jak se to dělalo v "pravěku", když neexistovaly multigrade papíry (a rodagony apod.)...
člověk si vystačil papíry S(oft)-kontrast nízký, N(ormal)-k.normální, H(art)-k.vysoký, U(ltrahart)-k.velmi vysoký. Značení gradace papírů podle výrobce různé, ale vesměs škála kontrastu obdobná.
S vývojkami to bylo podobné - kdo se spokojil s konfekcí všech dvou či tří druhů, které byly běžně k mání, s ní vystačil, kdo ne, si míchal dle recepisů, které platěj dodnes, sám, či si zajel k soudruhům do NDR, aby si přes riziko 1/1, že ho celníci vyberou, domů propašoval nějaké vývojky (které mimochodem pod jiným obchodním značením se vyrábějí a prodávají v rajchu dodnes).
pravda je, že na co stačila obvykle gradace S nebo N ve formátu 13x18, pro formát 30x40 bylo nutno přitvrdit o jednu gradaci, doladit vývojkou (přidat hydrochinon a špetku benztriazolu znamenalo přitvrdit, nechat jasnou bělobu v nejvyšších světlech a zatáhnout čerň až do syté modročerné), vyhodit matnici u kondenzoru znamená taky zvýšení kontrastu, ale bacha na dobré vycentrování žárovky nad kondenzorem.
dneska je těch cest díky MG papírům, filtrům, lepším vývojkám, asi víc..., ale tam bych vařil z vody, v oblasti MG jsem věděním nedotčený.
#48
Publikováno 16 May 2011 - 15:29:10
#49 Jirinol
Publikováno 16 May 2011 - 16:43:26
V tomhle s tebou naprosto souhlasím, asi je třeba k posuzování a porovnání výtvorů tehdejší doby k tomuhle přihlédnout. Podobně jako kdysi přesednout z tudora do volhy 21 byl svátek a nepopsatelný luxus, dnes se tomu většina usměje... nebo to mnohdy byly z dnešního kvalitativního hlediska mnohdy festovní propadáky. Znám spoustu takových, které tehdy byly akceptovatelné, ale dnes opravdu ne.
#50
Publikováno 16 May 2011 - 18:52:55
Jen se to neděje úplně vždy a stejně pro různé papíry, vývojky, negativy atd. Prostě těch proměnných je moc
Zkus jiný papír, popř. na ten stejný udělej menší obrázek, jak radí ostatní a budeš vědět. Také můžeš na malý formát papíru udělat výřez odpovídající zvětšení pro 50x50 a nasvítit to s otevřenou clonou (f4), takže podstatně kratším časem. To by ti mělo odpovědět.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních