šedé fotky
#51
Publikováno 16 May 2011 - 20:06:09
zvetsoval jsem vystavni soubor deseti nebo dvanacti fotek 30x40. Zaramovano, hotovo. A ten den jsem si koupil objektiv rodenstock a blbec ho vecer zkusil. Byl to tak silenej rozdil (ani ne v ostrosti, ale hlavne v kontrastu), ze jsem celou noc nevylezl z komory, abych to stihnul predelat. Vsechno jsem z tech ramu vyhazel, nic jinyho se delat nedalo.
A druhej pripad, vlastne v casovem sledu prvni: rovnez hotovy soubor, papiry Fomabrom 30x40. Jenomze jsem si ten den kopupil Ilford Galerie a blbec zkusil, co to udela. Opet jsem vsecko vyhazel a bylo to.
Po mnoha a mnoha podobnych zksenostech jsem pochopil, ze pracovat se musi s dobrym materialem. A cim vetsi format tim spise. Na 50x50 bych o nicem jinem nez o Ilfordu ani nepremyslel. Jedine Kentmere, kdyby je jeste delali. Dobry film, dobra vyvojka a dobry papir (a ovsemze dobra kamera) je nejjednodussi a v dusledku (odpada hromada makulatury) i nejlevnejsi cesta k dobremu vysledku.
A jen technicke drobnosti na zaver: ve vyvojce papir nechavame do uplneho zcernani, tedy dokud tmavne, tedy tak cca tri minuty a podle toho i exponujeme, jinak to nebude ono. A opet to bude cim dal horsi se zvetsujicim se formatem positivu. A ve vyvojce zadny cachry s "kinetikou", proste kvrdlat neustale a davat bacha, aby nekde neco nevylezlo na sucho. Neobracet, rovnou strcit do vyvojky xichtem nahoru a hned prelit vlnou. Pri tomhle formatu je mnozstvi zbytecne zoxidovane vyvojky pri vyndavani a obraceni papiru uz pomerne znacne a clovek si tim dost zkrati dobu pouzitelnosti takoveho nalevu.
K MG nepovim nic, neb s nim nedelam a tech par zkusenosti je stejne irelevantni, nebot se tykaji vyhradne dnes jiz nevyrabenych papiru Kodak Polymax FB.
#52
Publikováno 7 October 2017 - 10:13:31
Ahoj. Mám podobný problém při zvětšování.
Zvětšuji 6x6 na Magnifaxu 3a. Když si dělám náhledy - kontakty, je kontrast fotek dostatečný, někdy až příliš velký. A především, bílá je opravdu bílá.
Když se ale pustím do zvětšování, a to i třeba jen na 20x20, místo bílé je najednou šedá, což působí dost neesteticky. Papír je to zcela identický (RC). Volání ve vývojce 2 minuty.
Jsem si plně vědom, že kontrast na políčku 6X6 se zdá značně vyšší, než ve zvětšení 20X20 nebo 50X50, nicméně zmizení bílé si vysvětlit nedokážu. Parazitní světlo by se snad projevilo i na kontaktech, osvětlení fotokomory mám bezpečné.
Jsem z toho už trochu zoufalej, mám objednanou GDL a tvrdou gradaci papírů, tak uvidím, jestli to půjde takhle, nicméně bych stejně rád věděl, proč to nejde na standard gradaci a vývojku.
#53
Publikováno 7 October 2017 - 11:11:04
Riesenim je vylucovat problem za problemom:
- vyvolaj kusok neexponovaneho papiera v svojej vyvojke tie 2 minuty
- nechaj kusok papiera na priemetni/maskovacom ramceku povedzme 3 minuty vyvolaj (zvacsovak vypnuty)
- porovnaj
- zamysli sa
- pozri, ci ti zvacsovak nesvieti krizom krazom tak, ze vidis vo fotokomore citat noviny
- to iste sa da skontrolovat tak, ze objektiv zakryjes krytkou na neho urcenou, na priemetnu/maskovaci ramcek polozis kusok papiera, zapnes zvacsovak a po troch minutach takehoto molestovania papierik vyvolas
- skontroluj si stav ustalovaca
- Aky typ hlavy mas (kondenzorovu/farebnu/multigrade) ?
#54
Publikováno 7 October 2017 - 18:22:39
Kondenzorovou.
Díky, vyzkouším, otestuju a pak dám vědět, jak to dopadlo.
#55
Publikováno 13 March 2018 - 07:58:55
a jak to dopadlo?
#56
Publikováno 14 March 2018 - 21:10:33
#57
Publikováno 15 September 2018 - 17:04:38
Tak jsem se zas konečně dostal do komory a předtím rozložil a vyčistil Anaret. Byl tak zaprasený, že asi fungoval spíš jako difuzér. Kontrast se opravdu výrazně zlepšil, nějaká ztráta zvětšeniny vzhledem ke kontaktu tam pořád je, ale to je asi nevyhnutelné.
#58
Publikováno 16 February 2019 - 22:04:17
ked som zacinal na opemus II bol som rad ze je tam nejaky obraz sedive, zrniecka prachu ale ta radost....
tak pred 2 rokmi som sa vratil ku ciernobielej fotografii doma robenej. ale vynechal som ponahlanie. sadol si k zvacsovaku a cely ho vycistil, rozobral objektiv a tiez poctive cistenie pokial nebol cisty a mastnoty. poriadne zatemnenie komory, cistenie fotomisiek, poriadne pinzety, negativ bez prachu, cestva chemia a tak dalej ....a zrazu tie fotky zacali byt krasne, biela bielou, cierna ciernou, prach nikde.....
najlepsi recept je sa nepohlat, mat na to vyhradeny cas a pokoj
#59
Publikováno 6 February 2022 - 18:20:42
Dnes v noci jsem poprvé zkoušel doma vyvolávat fotky. 2 se mi zdály celkem v pořádku, byť jim chyběla špetka kontrastu, u dalších dvou byl ten kontrast přeci jen slabší a nedařilo se mi ho vyladit. Přičítal jsem to svojí nezkušenosti. Nicméně jsem fotky před chvílí porovnal se zvětšeninami, které jsem dělal před několika lety v jiné komoře. Moje nové mají vyšedlý papír. Viz foto. Tím pádem je jasné, proč jsou fotky šedivky.
Všechny chemikálie byly nové a naředěny dle výrobce. Papír fomabrom variant 111
Vývojka Ilford multigrade 1:9 (2 min.), přerušovač kys. citronová s destilkou (0,5 min.) a ustalovač fomafix (3 min.) Teprve po přendání do vody jsem rozsvěcel.
Osvětlení speciální žárovkou pro temnou komoru umístěnou cca 1,5 m nad miskami.
Papír jsem vyndával z obalu až těsně před použitím a ihned jsem exponoval.
Je jiný důvod, než parazitní světlo, který by způsobil tento problém? O víkendu bych zkusil komoru zase postavit a udělat zkoušku parazitního světla. Tedy část papíru nechat např. čtvrt hoďky v komoře volně a část mít přikrytou a následně vyvolat.
Možná se mi to jen zdá, ale řekl bych, že ještě ráno ty papíry nebyly takto šedivé.
Papír dám k oknu a část zakryju. Pokud bude po zakrytím světlejší, jedná se asi o špatné ustálení, že?
Vašek
#60
Publikováno 6 February 2022 - 18:23:05
Ještě ta fotka.
Přiložený soubor (y)
#61
Publikováno 6 February 2022 - 18:27:09
ze stran foma.cz:
Osvětlení temné komory FOMABROM VARIANT III je ortochromaticky senzibilizovaný fotopapír, proto je nutné při práci s ním používat bezpečné osvětlení odlišné od běžných černobílých papírů. Běžně se zpracovává při nepřímém bezpečném osvětlení o vlnové délce 625 nm a vyšší, odpovídající barva ochranného osvětlení oranžová nebo červená. Vzhledem ke své vysoké citlivosti musí být zpracovávaný materiál vystaven tomuto osvětlení pouze po dobu potřebnou k jeho zpracování. Délku osvitu a vzdálenost zpracovávaného materiálu od zdroje osvětlení je třeba odzkoušet.
-
čili záleží, co je to za žárovku, asi to bude v ní
nejjednodušší světlo je blikačka na kolo, červená, odzkoušet
#62
Publikováno 6 February 2022 - 19:03:19
Žárovku mám tuto. Vlnová délka tam uvedena není.
Udělám test. Jeden papír osvítím s částečným překrytím žárovkou a druhý blikačkou. Vyvolám a bude jasno.
Přiložený soubor (y)
#63
Publikováno 6 February 2022 - 22:31:03
Souhlas s Radimem, podle me to bude v zarovce.
Pokud pouzivas maskovaci ramecek, tak bych vyloucil i parazitni svetlo ze zvetsovaku.
Jinak, podobna vec se mi stala, kdyz mi prosvital prouzek svetla z chodby pode dvermi a papiry se mi takto osvicovaly pri vyvolavani primo ve slotech ...
Ja mam velmi dobrou zkusenost s touhle E14 LEDkou:
https://www.fotoskod...mory-e14-230v/
#64
Publikováno 6 February 2022 - 23:24:24
No, jaká je to barva žárovky? Narva jich dělali víc, fotogelb, fotoorange, fotogrun, fotodunkelrot atd.... Bylo to označený razítkem na víčku.
Udělej si ten testík a uvidíš.
Používám tuhle oranžovou https://www.t-led.cz...tla][]=Oranžová v kombinaci s červenou a stmívačem.
#65
Publikováno 6 February 2022 - 23:27:53
suky57 : Takovej příchozí hovor na mobilu v okamžiku kdy máš otevřenou krabici papírů taky potěší
#66
Publikováno 6 February 2022 - 23:58:42
suky57 : Takovej příchozí hovor na mobilu v okamžiku kdy máš otevřenou krabici papírů taky potěší
Do temný komory mobil zásadně netahám.No vlastně já ho pořád nenosím a tím jsem osvobozen od tohoto nesmyslu.
#67
Publikováno 7 February 2022 - 08:32:09
Pokud by se špatné světlo potvrdilo, tak by mělo vyhovovat toto, že?
https://www.befoto.c...nzovym-filtrem/
Ten odkaz od Škody mi nešel otevřít.
#68
Publikováno 7 February 2022 - 10:08:25
já šel cestou koupit filtr pro multigradaci a vetknout ho do halogeny 150w, původní žárovku jsem vyměnil za 12v, svítím tak už léta a takových vyřazených halogen se všude válí, doba je pochroupala a tímto dostanou další šanci
rozměrově to úplně přesně nesedělo, ale kousek pásky, znáte to
na apollo 13 to s tím filtrem taky zvládli
nebo spíchnout škatulku novou
#69
Publikováno 7 February 2022 - 19:38:28
Takže, test jsem právě udělal na hajzlíku, kde žárovka byla umístěna na stopě a papír z části přikrytý na zemi. Expozice odhadem 10 min. Po vyvolání je osvětlená část úplně černá. Takže ti, kteří tipovali žárovku, vyhrávají zlatého bludišťáka
Koupím tedy světlo pro MG papíry. A o víkendu vyzkouším.
Dám vědět, jak to dopadlo.
#70
Publikováno 13 February 2022 - 18:29:55
S novým světlem jsou už okraje papírů normálně bílé.
Světlo jsem koupil v Bé fotu, viz odkaz výše. Neměl jsem čas něco bastlit. Má slabší světelný výkon než původní žárovka, ale pracovat při tom jde.
Tím ale komplikace neskončily.
Po přilepení zvětšenin na sklo jsem ráno zjistil, že mi stekla voda asi z pásky s lepidlem přes jednu fotku a další se při schnutí odlepila a zvlnila.
Takže obě zpátky do destilky a znovu na sklo. Po pár hodinách sušení se začalo ozývat takové praskání. Páska nevydržela pnutí při schnutí a u dvou fotek praskala a fotky se zase zvlnily.
Opět destilka a šup na sklo. Pásku jsem dal ve dvou vrstvách. Tak to snad udrží.
A taky jsem zjistil, že fotky jsou poněkud tmavší, než se mi jevily po zpracování. Příště musím proužkovky kontrolovat pod slabším světlem.
#71
Publikováno 13 February 2022 - 19:33:23
... to tmavnuti se Ti nezdalo, je to normalni jev (tzv. "dry down") - ja prouzkovky vetsinou opatrne ususim fenem.
Pokud bys chtel dosahnout leskleho povrchu, doporucuju misto lepeni slintackou, navaleckovat na plexisklo (pise se o tom ve vlaknu o lesteni fotografii), pripadne zkus sirsi slintacku - tusim, ze jsem pouzival 40mm, u te se mi fotky neodlepovaly.
#72
Publikováno 13 February 2022 - 20:09:16
Aby se fotka nepřilepila lepem slintačky, je dobré, když z fotky neteče voda. Nějakou tu minutu to nechat odkapat, pak teprve položit na sklo.
Pro namočení lepenky jsem si oblíbil houbičku, co se používá na mytí nádobí. Do kýblu trošku vody, jen aby se ta houba udržela vlhká, nasáklá. Pak lepenku stranou s lepidlem protáhnu přitlačením k houbičce a nalepuji. Takže mám horní stranu suchou a zespodu mokrou tak akorát.
Po nalepení nedávám sklo hned nastojato, nechám to tak hodinku v mírném sklonu. A když je prostor (což při mých kvantech fotek je vždy), tak to nechám do druhého dne naležato.
#73
Publikováno 14 February 2022 - 07:43:37
Při posledním pokusu jsem fotky pověsil kolíčky na šňůru a nechal okapat půl hodiny. Spodní okraj jsem potom otřel. Po přilepení na sklo (staré velké zrcadlo) jsem to celé nechal pár hodin schnout vzhůru nohama ve vodorovné poloze a až potom opřel o topení. Zatím se zdá, že to funguje. Houbičku k namáčení slintačky používám taky. Stejně tak širší pásku, neboť jinou v papírnictví stejně neměli. Tak snad mám tímto základ procesu vychytán.
#74
Publikováno 14 February 2022 - 16:52:30
... to tmavnuti se Ti nezdalo, je to normalni jev (tzv. "dry down") - ja prouzkovky vetsinou opatrne ususim fenem.
Velmi rychlá na sušení proužkovek je mikrovlnka. Ideálně mít ji rovnou v komoře, je-li možnost. Pomůže i při rozpuštění těžko rozmíchatelných přísad.
#75
Publikováno 14 February 2022 - 21:19:30
Při posledním pokusu jsem fotky pověsil kolíčky na šňůru a nechal okapat půl hodiny. Spodní okraj jsem potom otřel. Po přilepení na sklo (staré velké zrcadlo) jsem to celé nechal pár hodin schnout vzhůru nohama ve vodorovné poloze a až potom opřel o topení. Zatím se zdá, že to funguje. Houbičku k namáčení slintačky používám taky. Stejně tak širší pásku, neboť jinou v papírnictví stejně neměli. Tak snad mám tímto základ procesu vychytán.
vypranou fotografii dám - přilípnu na chvíli na stěnu - obklad a nechám okapat
potom ji položím na papírové utěrky - spodní část je vlhká, ale viditelně zbavená vody, 2-4 minuty
položím na sklo a otřu papírovou utěrkou dokola fotografie ten pruh, kde dosedne lepící papírová páska
namočení pásky je nekonečné téma, každý si vyzkouší
namočit celou pásku do vody a nechat schnout někde zavěsit a ve správnou chvíli použít, nalepit
natřít vlhkou houbou a lepit rovnou
atd.
mně se osvědčily dva válečky, molitan - páska se mezi nimi protáhne, jako na mandlu, dobré je to, že namočení pásky "reguluješ" namočením válečků a že se molitan po pásce odvaluje - nestírá se lepidlo a namočení je přesné
nebo se může pruh pásky položit na stůl lepidlem nahoru a mokrým molitanovým válečkem přejet shora, jako bys maloval na stěnu - páska se ovšem někdy "pere" - kroutí - zafixovat
nalepit pruhy pásky ze všech stran fotografie
dohladit pásku na papír i na sklo, dělám kusem smotaného hadru
důležité je netlačit v místě "schodu" kde končí papír, kdyby tam byla kapka vody, tak může zatéct pod snímek a způsobit to přilepení fotografie ke sklu
teplota!
dobré, když je dost času, dát sušit vodorovně do nízké teploty, klidně 10-15 °c schnutí je klidnější, jako když sušíš mokrou kůži, taky se nemá kvaltovat, takhle se mi fotografie nikdy neutrhla
a druhý den to přenést do pokojové teploty, případně vzít fénem a dosušit, pak nechat vychladnut a uklidnit - to už nic neudělá
v mikrovlnce mám misku vody, asi deci a o ní opřu kus papíru se zkoužkou a pustím, voda se trochu ohřeje, absorbuje ty mikrovlny a zároveň je za minutu suchý papír - taky patřím k těm, co mají toho pomocníka v komoře, hodí se na všelico, hlavně v zímním období
pustit jen s papírem bych si to netroufl, některá trouba takový chod "na prázdno" bez zatížení vydrží, jiná ne, ale už si to nevybavím, jak mi to elektromechanik vysvětloval
no, hlavní je to, co je na snímku
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návětěvníků, 0 anonymních