Přejít na obsah


Fotka

TFK 1 = Strihova Skladba


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
8 odpovědí na toto téma

#1 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 8 prosinec 2009 - 20:56:14

TemnoKomornicky Filmovy Kurz 1 = Strihova Skladba
======================================

Je tady celkem obrovska skala pravidel a postupu....budu se snazit udelat nejaky vycuc tech nedulezitejsich....i tak toho bude dost....

A pak samozrejme se budu snazit odpovidat na vase dotazy....ale neznam vsechno, takze vas doufam nebudu moc mystifikovat samozrejme...

--------------------------------------------------------------------------------------

Velikosti zaberu - Urcuji se podle velikosti lidske postavy. Jejich spravne zvoleni ma docela velky vliv nato co chcete sdelit.

Uzke zabery ( detailni ) maii emotivnejsi charakter....ty siroke zase informativnejsi charakter...... I detaily muzou obsahovat pohyb ale nesmite dopustit at vam nevybehne z predepsane velikosti....

OZNACENI VELIKOSTI =

VD - Velky detail - zaber na oci, nebo oci s usty treba.
D - Detail - hlava s rameny
PD - Polodetail - postava od pasu na horu
AP - Americky plan - postava od kolen nahoru
PC - Polocelek - cela postava
C - Celek - cela postava s okolim, postava dominuje
VC - Velky celek - nejsirsi velikost zaberu kde okoli postavy dominuje

Toto rozdeleni velikost neni jedine, muzete se setkat s ruznymi....ale tohle mi prijde nejvice prakticke...

---------------------------------------------------------------------------------
Doplnuji REHORKEM -

Celek slouzi pro orientovani divaka v prostredi, v nemz je dej.
V polocelku muzeme zretelne ukazat jednani osob a rozvijet jejich vztahy.
Detail je typicky filmovy prostredek, ktery dokaze vykouzlit naladu, dat predemetum vyraz a odhalit jejich dulezitost.

Priklad velikosti :

1. VC - Krajina s mesteckem a jeho okoli.
2. C - Namesti mestecka s kostelem a kasnou, okolnimi domy. Zretelne jsou videt i shromazdeni obyvatele u recnicke tribuny.
3. PC - Cast tribuny se cleny predsednictva a recnikem
4. PD - recnik stojici za pultikem
5. D - Hlava recnika
6. VD - Pohybujici se usta recnika

-----------------------------------------------------------------------------------

Dalsim dulezitym prvkem jsou " PRAVIDLA STRIHOVE SKLADBY"

uvedu ty nejdulezitejsi....

1. PRAVIDLO OSY - Vyznamová osa nam do znacne miry urcuje, postaveni kamery a komponování herce.Pr. pri rozhovoru dvou postav nam mezi nimi vzniká osa. Jeden herec je napravo, druhý vlevo. Osu, která mezi herci vznika byste nemeli s kamerou prekrocit, protoze potom by vam jeden herec mohl koukat zprava doleva a po strihu ten druhy take a pro divaka by to znamenalo znacnou dezorientaci.

2. PRAVIDLA VELIKOSTI A UHLU - Pri strihu z jednoho zaberu do druheho by tyto dva zabery nemely byt uplne stejne, zároven by jejich odlisnost neměla byt absolutni. Tyka se to zejmena velikosti zaberu ( pokud z VC strihnete do VD a zase zpatky, strih bude pusobit rusive a dezorientuje divaka. Taky pozor na nepatrnou zmenu uhlu kamery. Pokud pri dalsim zaberu nebude kamera mimo aspon o 30 stupnu tusim...mozna vice....tak bude strih pusobit "skokove" a taky to nebude pekne....

3. PRAVIDLO OTAZKY A ODPOVEDI - kazdym zaberem odpovidame na zaber predchozi a zaroven klademe otazku zaberu nasledujicimu. Pr.Zaber na cloveka "nekam se zaujate diva" strih "na co se diva"....

4. PRAVIDLO CELKU ( klicoveho celku ) - pomaha divakovi v orientaci a v nekterých pripadech muze slouzit i jako pomucka pri poruseni pravidla osy a podobne. Klicovy celek je zaber, ve kterem divak prehledne vidi pozice jednotlivych osob v zaberu i v kontextu s prostredim.

5. PRAVIDLO STRIHU PO OSE - V tomto pripade pisu o kamerove ose....tim se vratime k pravidlu 2....Tyka se kdy na sebe strihame zabery z podobneho nebo jednoho postaveni kamery. Pokud tyto zabery nejsou odliseny patricnou zmenou velikosti zaberu, pusobi tento strih jako skok. Pr. z AP kde mame herce strihneme do PD s hercem....zase pusobi jako skok.

Vyse popsane jsou ty zakladni a dulezite pravidla, na ktere se vetsinou delaji ruzna cviceni atd... jelikoz pochopit to je neco jineho nez praxe (-:

Jeste doplnim kam mi pamet saha...

1) Pravidlo tri zaberu - tzv. triada
2) Pravidlo jednoty smeru pohledu
3) Pravidlo jednoty mista
4) Pravidlo generalniho smeru zaberu
5) Pohled a protipohled

a tzv. rezijni voditka ve strihove skladbe:

1) Dostredovy princip
2) Ci je to scena neboli akcent
3) Hledisko
4) Zda je ve scene emoce nebo akce
5) Princip spolecneho nebo izolovaneho

-------------------------------------------------------------------------------

Zakladni pohyby kamery -

Staticky zaber - bez pohybu

Svenk - otoceni kamerou, vetsinou na stativu

Strh - rychle otoceni kamerou

Jizda - pohyb kamery horizontalne - gripovou technikou - kamerovou jizdou ( treba koleje )

Rameno, Jerab, Zdvih, Sjezd - Pohyb kamery horizontalne i vertikalne.

Letecke zabery - letadla, vrtulniky

Pohyb kamery se da popsat ruznymi zpusoby a take tak provest...takze tohle bylo jenom takove voditko.

Dulezita vec u pohybu kamery ci transfokaci, nebo prirozeneho pohybu postav. Pokud pohybujeme kamerou (treba svenk) zacneme natacet par sekund pred svenkem a kameru vypneme par sekund po svenku ( cca 3 - 5 sec ). Tak samo snimanou postavu nechame dokoncit pohyb. Tezko se pak takove zabery strihaji....

----------------------------------------------------------------------------------

DELKA ZABERU

Celkem dulezity a tvurci prostredek filmare.

Doplnuji REHORKEM ->

Zaber, kterym je divak uvaden do noveho prostredi, musi byt zpravidla delsi, aby se v nem mohl dobre orientovat. Obycejne je to celek a doba 4-8 vterin. Pro zabery prostredi, se kterymi jsou uz divaci seznameni, neo detaily postaci doba polovicni, tj 2-4 vteriny. Je-li v zaberu nejaky pohyb, urcuje zpravidla delku zaberu jeho trvani. Pomale predmety natacime samozrejme jenom v jejich charakteristickych fazich, abychom divaky neznudili... Zabery delsi nez 8 - 10 vterin radeji vubec nepouzivame. Pokud nejde o panoramovani nebo jizdu.... Ve scenach bohatych na dej a pohyb muzeme vystypnovat tempo filmu rychlym stridanim kratsich zaberu. Delsimi zabery naopak tempo zvolnujeme, uklidnujeme...

"Zaber musi byt tak dlouhy, aby i nezasvedceny divak pochopil jeho obsah , a tak kratky, aby ho nenudil."

----------------------------------------------------------------------------------

Tak pro dnesek vse....priste treba neco o filmovych konvencich nebo cokoliv co vas bude zajimat....

Nebo vam muzu treba zadat nejake cviceni at si to vyzkousite....

RED
  • 1

#2 bitovod

bitovod

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 480 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 8 prosinec 2009 - 21:10:52

Perfektni, dik, to je ono, to jsou ty uplne zaklady. Zacinam trochu chapat, jak (ne)funguje i to homevido, o nejakych "ambicioznejsich" vecech ani nemluve. Samozrejme jsem studium zahajil hned v prubehu (jeste probihajici) debatz o videu, ale takovehle shrnuti a upresneni je to prave.
  • 0

#3 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 8 prosinec 2009 - 22:05:19

REDe mas male bezvyznamne plus! :-) Moc pekny prehled :lol:
  • 0

#4 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 8 prosinec 2009 - 22:13:51

Takze kdyby bylo vice zajemcu muzem zkusit nejake to male cviceni....samozrejma na papir ve forme storyboardu....


Off Topic : Nejak sleva na hp5 v kinu treba ? Nebo uz ve svitku :-)
  • 0

#5 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 8 prosinec 2009 - 22:59:08

Díky, díky. U tech zaberu kamery jsem byl nepozorny, nebo tam z nejakeho duvodu chybi najezd a odjezd? A jestli nekdo chce nataceni zkusit, at se neboji stataku a ruzne ty hejbaci veci - prave najezdy,odjezdy a svenky radeji omezi. Byva to dost casta chyba.
Dalsi pravidlo je, zaber by mel mit logicky zacatek a konec - tedy nemuzeme zaber pri strihani ufiknout, jak se nam to zrovna hodi z casovych duvodu.
Strih by mel mit svoije tempo, rytmus - napriklad rychly stri muze pridat na dynamice - ovsem opet brat s rezervou - mel jsem kolegu, ktery to bral jako dogma a jeho reportaze u slabsich natur zpusobovali zachvaty padoucnice :-)
No a casem mozna by bylo fajn zminit neco ke zvuku - synchron, asynchron, ruch (gerojs)
Ale jeste jednou diky, diky. Tohle by melo viset v kazde redakce, ktera jenom trochu pracuje s hejbacimi obrazky.
  • 0

#6 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 9 prosinec 2009 - 03:54:26

a ještě jsem si vzpomněl na slovíčko "prostřih". To je slabůstka některých našich "pánů" takykameramanů. Hoděj na tiskovce kameru na stativ, zaaretujou a dloubaj se v nose. A ve střižně se z toho pak můžeme podělat.
  • 0

#7 RED

RED

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 340 příspěvků(y)
  • LocationOSTRAVA
Reputace: 69

Publikováno 9 prosinec 2009 - 08:17:54

Jeste jsem chtel rozebrat ZABEROVOU a SEKVENCNI technologii.....a hlavne nejake ty konvence.....to tady urcite nekdo vyuzije....

Ale jak rikam priste (-:

Zvuk urcite, pak mozna cosik o sviceni a mozna i neco o scenarich ? i kdyz mozna to neni az tak potreba kdyz se netoci neco sileneho....ale aspon kdyz uz tocim na ty civky tak si vest nejake poznamky ze ano (-:
  • 0

#8 wolfram

wolfram

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 166 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 9 prosinec 2009 - 09:00:27

tak na to priste se budu tesit. Vlastne jsem tohle vsechno uz nekdy potkal, ale je fajn si to zopakovat nebo upresnit. To sviceni mozna neni tak nutne - vetsina lidi si asi pri porizovani zaberu z dovolene nesviti. Az to bude pohromade, tak by bylo uzitecne to dat do clanku.
  • 0

#9 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 469

Publikováno 9 prosinec 2009 - 16:25:35

REDe, pošli to prosím na temnou jako článek. Díky.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních