TemnoKomornicky Filmovy Kurz 1 = Strihova Skladba
======================================
Je tady celkem obrovska skala pravidel a postupu....budu se snazit udelat nejaky vycuc tech nedulezitejsich....i tak toho bude dost....
A pak samozrejme se budu snazit odpovidat na vase dotazy....ale neznam vsechno, takze vas doufam nebudu moc mystifikovat samozrejme...
--------------------------------------------------------------------------------------
Velikosti zaberu - Urcuji se podle velikosti lidske postavy. Jejich spravne zvoleni ma docela velky vliv nato co chcete sdelit.
Uzke zabery ( detailni ) maii emotivnejsi charakter....ty siroke zase informativnejsi charakter...... I detaily muzou obsahovat pohyb ale nesmite dopustit at vam nevybehne z predepsane velikosti....
OZNACENI VELIKOSTI =
VD - Velky detail - zaber na oci, nebo oci s usty treba.
D - Detail - hlava s rameny
PD - Polodetail - postava od pasu na horu
AP - Americky plan - postava od kolen nahoru
PC - Polocelek - cela postava
C - Celek - cela postava s okolim, postava dominuje
VC - Velky celek - nejsirsi velikost zaberu kde okoli postavy dominuje
Toto rozdeleni velikost neni jedine, muzete se setkat s ruznymi....ale tohle mi prijde nejvice prakticke...
---------------------------------------------------------------------------------
Doplnuji REHORKEM -
Celek slouzi pro orientovani divaka v prostredi, v nemz je dej.
V polocelku muzeme zretelne ukazat jednani osob a rozvijet jejich vztahy.
Detail je typicky filmovy prostredek, ktery dokaze vykouzlit naladu, dat predemetum vyraz a odhalit jejich dulezitost.
Priklad velikosti :
1. VC - Krajina s mesteckem a jeho okoli.
2. C - Namesti mestecka s kostelem a kasnou, okolnimi domy. Zretelne jsou videt i shromazdeni obyvatele u recnicke tribuny.
3. PC - Cast tribuny se cleny predsednictva a recnikem
4. PD - recnik stojici za pultikem
5. D - Hlava recnika
6. VD - Pohybujici se usta recnika
-----------------------------------------------------------------------------------
Dalsim dulezitym prvkem jsou " PRAVIDLA STRIHOVE SKLADBY"
uvedu ty nejdulezitejsi....
1. PRAVIDLO OSY - Vyznamová osa nam do znacne miry urcuje, postaveni kamery a komponování herce.Pr. pri rozhovoru dvou postav nam mezi nimi vzniká osa. Jeden herec je napravo, druhý vlevo. Osu, která mezi herci vznika byste nemeli s kamerou prekrocit, protoze potom by vam jeden herec mohl koukat zprava doleva a po strihu ten druhy take a pro divaka by to znamenalo znacnou dezorientaci.
2. PRAVIDLA VELIKOSTI A UHLU - Pri strihu z jednoho zaberu do druheho by tyto dva zabery nemely byt uplne stejne, zároven by jejich odlisnost neměla byt absolutni. Tyka se to zejmena velikosti zaberu ( pokud z VC strihnete do VD a zase zpatky, strih bude pusobit rusive a dezorientuje divaka. Taky pozor na nepatrnou zmenu uhlu kamery. Pokud pri dalsim zaberu nebude kamera mimo aspon o 30 stupnu tusim...mozna vice....tak bude strih pusobit "skokove" a taky to nebude pekne....
3. PRAVIDLO OTAZKY A ODPOVEDI - kazdym zaberem odpovidame na zaber predchozi a zaroven klademe otazku zaberu nasledujicimu. Pr.Zaber na cloveka "nekam se zaujate diva" strih "na co se diva"....
4. PRAVIDLO CELKU ( klicoveho celku ) - pomaha divakovi v orientaci a v nekterých pripadech muze slouzit i jako pomucka pri poruseni pravidla osy a podobne. Klicovy celek je zaber, ve kterem divak prehledne vidi pozice jednotlivych osob v zaberu i v kontextu s prostredim.
5. PRAVIDLO STRIHU PO OSE - V tomto pripade pisu o kamerove ose....tim se vratime k pravidlu 2....Tyka se kdy na sebe strihame zabery z podobneho nebo jednoho postaveni kamery. Pokud tyto zabery nejsou odliseny patricnou zmenou velikosti zaberu, pusobi tento strih jako skok. Pr. z AP kde mame herce strihneme do PD s hercem....zase pusobi jako skok.
Vyse popsane jsou ty zakladni a dulezite pravidla, na ktere se vetsinou delaji ruzna cviceni atd... jelikoz pochopit to je neco jineho nez praxe (-:
Jeste doplnim kam mi pamet saha...
1) Pravidlo tri zaberu - tzv. triada
2) Pravidlo jednoty smeru pohledu
3) Pravidlo jednoty mista
4) Pravidlo generalniho smeru zaberu
5) Pohled a protipohled
a tzv. rezijni voditka ve strihove skladbe:
1) Dostredovy princip
2) Ci je to scena neboli akcent
3) Hledisko
4) Zda je ve scene emoce nebo akce
5) Princip spolecneho nebo izolovaneho
-------------------------------------------------------------------------------
Zakladni pohyby kamery -
Staticky zaber - bez pohybu
Svenk - otoceni kamerou, vetsinou na stativu
Strh - rychle otoceni kamerou
Jizda - pohyb kamery horizontalne - gripovou technikou - kamerovou jizdou ( treba koleje )
Rameno, Jerab, Zdvih, Sjezd - Pohyb kamery horizontalne i vertikalne.
Letecke zabery - letadla, vrtulniky
Pohyb kamery se da popsat ruznymi zpusoby a take tak provest...takze tohle bylo jenom takove voditko.
Dulezita vec u pohybu kamery ci transfokaci, nebo prirozeneho pohybu postav. Pokud pohybujeme kamerou (treba svenk) zacneme natacet par sekund pred svenkem a kameru vypneme par sekund po svenku ( cca 3 - 5 sec ). Tak samo snimanou postavu nechame dokoncit pohyb. Tezko se pak takove zabery strihaji....
----------------------------------------------------------------------------------
DELKA ZABERU
Celkem dulezity a tvurci prostredek filmare.
Doplnuji REHORKEM ->
Zaber, kterym je divak uvaden do noveho prostredi, musi byt zpravidla delsi, aby se v nem mohl dobre orientovat. Obycejne je to celek a doba 4-8 vterin. Pro zabery prostredi, se kterymi jsou uz divaci seznameni, neo detaily postaci doba polovicni, tj 2-4 vteriny. Je-li v zaberu nejaky pohyb, urcuje zpravidla delku zaberu jeho trvani. Pomale predmety natacime samozrejme jenom v jejich charakteristickych fazich, abychom divaky neznudili... Zabery delsi nez 8 - 10 vterin radeji vubec nepouzivame. Pokud nejde o panoramovani nebo jizdu.... Ve scenach bohatych na dej a pohyb muzeme vystypnovat tempo filmu rychlym stridanim kratsich zaberu. Delsimi zabery naopak tempo zvolnujeme, uklidnujeme...
"Zaber musi byt tak dlouhy, aby i nezasvedceny divak pochopil jeho obsah , a tak kratky, aby ho nenudil."
----------------------------------------------------------------------------------
Tak pro dnesek vse....priste treba neco o filmovych konvencich nebo cokoliv co vas bude zajimat....
Nebo vam muzu treba zadat nejake cviceni at si to vyzkousite....
RED
TFK 1 = Strihova Skladba
Started By
RED
, 8-Dec 09 20:56:14
8 odpovědí na toto téma
#1
Publikováno 8 December 2009 - 20:56:14
#2
Publikováno 8 December 2009 - 21:10:52
Perfektni, dik, to je ono, to jsou ty uplne zaklady. Zacinam trochu chapat, jak (ne)funguje i to homevido, o nejakych "ambicioznejsich" vecech ani nemluve. Samozrejme jsem studium zahajil hned v prubehu (jeste probihajici) debatz o videu, ale takovehle shrnuti a upresneni je to prave.
#3 Snek
Publikováno 8 December 2009 - 22:05:19
REDe mas male bezvyznamne plus! Moc pekny prehled
#4
Publikováno 8 December 2009 - 22:13:51
Takze kdyby bylo vice zajemcu muzem zkusit nejake to male cviceni....samozrejma na papir ve forme storyboardu....
Off Topic : Nejak sleva na hp5 v kinu treba ? Nebo uz ve svitku
Off Topic : Nejak sleva na hp5 v kinu treba ? Nebo uz ve svitku
#5
Publikováno 8 December 2009 - 22:59:08
Díky, díky. U tech zaberu kamery jsem byl nepozorny, nebo tam z nejakeho duvodu chybi najezd a odjezd? A jestli nekdo chce nataceni zkusit, at se neboji stataku a ruzne ty hejbaci veci - prave najezdy,odjezdy a svenky radeji omezi. Byva to dost casta chyba.
Dalsi pravidlo je, zaber by mel mit logicky zacatek a konec - tedy nemuzeme zaber pri strihani ufiknout, jak se nam to zrovna hodi z casovych duvodu.
Strih by mel mit svoije tempo, rytmus - napriklad rychly stri muze pridat na dynamice - ovsem opet brat s rezervou - mel jsem kolegu, ktery to bral jako dogma a jeho reportaze u slabsich natur zpusobovali zachvaty padoucnice
No a casem mozna by bylo fajn zminit neco ke zvuku - synchron, asynchron, ruch (gerojs)
Ale jeste jednou diky, diky. Tohle by melo viset v kazde redakce, ktera jenom trochu pracuje s hejbacimi obrazky.
Dalsi pravidlo je, zaber by mel mit logicky zacatek a konec - tedy nemuzeme zaber pri strihani ufiknout, jak se nam to zrovna hodi z casovych duvodu.
Strih by mel mit svoije tempo, rytmus - napriklad rychly stri muze pridat na dynamice - ovsem opet brat s rezervou - mel jsem kolegu, ktery to bral jako dogma a jeho reportaze u slabsich natur zpusobovali zachvaty padoucnice
No a casem mozna by bylo fajn zminit neco ke zvuku - synchron, asynchron, ruch (gerojs)
Ale jeste jednou diky, diky. Tohle by melo viset v kazde redakce, ktera jenom trochu pracuje s hejbacimi obrazky.
#6
Publikováno 9 December 2009 - 03:54:26
a ještě jsem si vzpomněl na slovíčko "prostřih". To je slabůstka některých našich "pánů" takykameramanů. Hoděj na tiskovce kameru na stativ, zaaretujou a dloubaj se v nose. A ve střižně se z toho pak můžeme podělat.
#7
Publikováno 9 December 2009 - 08:17:54
Jeste jsem chtel rozebrat ZABEROVOU a SEKVENCNI technologii.....a hlavne nejake ty konvence.....to tady urcite nekdo vyuzije....
Ale jak rikam priste (-:
Zvuk urcite, pak mozna cosik o sviceni a mozna i neco o scenarich ? i kdyz mozna to neni az tak potreba kdyz se netoci neco sileneho....ale aspon kdyz uz tocim na ty civky tak si vest nejake poznamky ze ano (-:
Ale jak rikam priste (-:
Zvuk urcite, pak mozna cosik o sviceni a mozna i neco o scenarich ? i kdyz mozna to neni az tak potreba kdyz se netoci neco sileneho....ale aspon kdyz uz tocim na ty civky tak si vest nejake poznamky ze ano (-:
#8
Publikováno 9 December 2009 - 09:00:27
tak na to priste se budu tesit. Vlastne jsem tohle vsechno uz nekdy potkal, ale je fajn si to zopakovat nebo upresnit. To sviceni mozna neni tak nutne - vetsina lidi si asi pri porizovani zaberu z dovolene nesviti. Az to bude pohromade, tak by bylo uzitecne to dat do clanku.
#9
Publikováno 9 December 2009 - 16:25:35
REDe, pošli to prosím na temnou jako článek. Díky.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních