Zdravím, s dovolením po dvou pětiletkách oživím vlákno a poprosím o pomoc zkušenějších. Rád bych zase po zhruba 35 letech :] si pár b&w filmů vyvolal sám a vlastní postup se sice léty nemění, leč alespoň dostupná chemie ano.
Pročetl jsem si zde vcelku dost vláken na toto téma, ale hodně z nich je dosti starých, tak bych s dovolením požádal o doporučení vzhledem k tomu, co je aktuálně dostupné.
Potřebuji vývojnici pro kino i 120mm svitky, vybral jsem JOBO 1520, možná o něco dražší, než je nezbytné, ale prostě je mi tahle verze sympatická. A potřebuji doporučení na 'chemii', kterou bych měl koupit.
Předně, hledám nějaké trochu univerzální řešení. Asi za to zde moc popularity nezískám
, ale nejde mi primárně o to, jaké bude mít negativ jemné zrno nebo jak moc dobře jsou vykreslené kontrasty. Jde mi hlavně o to, aby bylo zřejmé, že expozice při focení byla správně nastavená a foťák po mechanické stránce pracuje jak má.
Také potřebuji 'stabilní proces', pokud možno omezit variabilitu, to je lehce profesní deformace. Prostě vědět, že když budu vyvolávat za stejných podmínek, dostanu ze stejného materiálu velmi podobné výsledky. Aby bylo možné objektivně výsledek vyhodnotit a 'od toho se příště odpíchnout při nápravných opatřeních' :]
Takže bych potřeboval poradit, jaký by byla vhodná varianta pro vývojku, přerušovač a ustalovač. Je mi jasné, že na různé materiály a značky filmu bude vždy lepší nějaká konkrétní varianta, ale rád bych vzhledem k výše uvedenému měl 'něco' univerzálně použitelného.
Takže dám přednost tekutým koncentrátům, které by se ideálně neměly alespoň v průběhu jednoho roku moc měnit, degradovat. Vývojku si rád připravím vždy čerstvou, při těch objemech negativů, které chci vyvolávat, to zase tak moc do peněz nebude lézt. A ustalovač je naopak asi zbytečné po prvním použití vylévat. Do práškových variant a stock se mi nechce, hlavně kvůli času na míchání.
Sice by asi nebyl problém si vše připravit vlastními silami, na Fichemě asi bude všechno a analytickou chemii na VŠCHT jsem kdysi dávno absolvoval, ale raději vše koupím :]
Co tedy v dnešní době vybrat? Zatím mám filmy od Foma, takže by se nabízelo držet se chemie od tohoto výrobce, ale když jsem četl o problémech s jejich svitky, asi příště zvolím u negativů jinou značku.
Kdybych to tedy bral podle firem, co byste z toho doporučili?
Vývojka: FOMADON LQN / FOMADON R09 / ADOX Rodinal / Ilford Ilfosol 3
Přerušovač: ADOX přerušovač / FOMACITRO přerušovač
Ustalovač: ADOX Adofix Plus / FOMAFIX / KODAK T-Max Fixer
Smáčedlo: ADOX Adoflo II / Foma Fotonal
Tipuji, že u toho přerušovače je to v podstatě jedno, a je otázka zda kupovat chemii, nebo místo přerušovače bohatě stačí ocet nebo kyselina citronová.
A obecně, hádám, bude lepší vždy použít vývojku a ustalovač od jedné firmy. A že také asi každý doporučí jinou značku, kterou má v oblibě. Ale zkuste mi poradit, klidně i něco jiného, nechci jít alespoň na začátku cestou pokus-omyl
Jinak postup agitace je asi jasný (podle vývojky, ale zhruba první minuta pomalu překlápět a klepat, pak každou další minutu 3-4x překlopit a klepnout), u toho se moc asi za ta léta nemění. Misky, flašky, teploměr, odměrné válce, trychtýř, kýbl na temperaci, to vše mám.
Jen se na poslední věc raději zeptám, promývat svitek vodou před vývojkou, nebo ne?
No, omluva za román, pokud to někdo přečte celé a poradí, budu za to rád a předem děkuji! :]