Přejít na obsah


Fotka

Opět pár otázek od začátečníka (vyvolání filmu)


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
162 odpovědí na toto téma

#151 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 62

Publikováno 24 June 2014 - 21:28:51

já to budu muset fakt vyfotit. v tom verku tak, jak ho mám sestavenej, proudí voda přesně obráceně, než jak to dělá s bublinkama při vypírání perlátorem.

navíc je to proudění z toho obyč čerpadýlka tak silný, že to stejně v reálu působí jako hloupost, snažit se do toho cokoli přidávat...


  • 0

#152 Spachal

Spachal

    Nováček

  • Předplatitel
  • 30 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 26 December 2024 - 22:37:59

Zdravím, s dovolením po dvou pětiletkách oživím vlákno a poprosím o pomoc zkušenějších. Rád bych zase po zhruba 35 letech :] si pár b&w filmů vyvolal sám a vlastní postup se sice léty nemění, leč alespoň dostupná chemie ano.
Pročetl jsem si zde vcelku dost vláken na toto téma, ale hodně z nich je dosti starých, tak bych s dovolením požádal o doporučení vzhledem k tomu, co je aktuálně dostupné.
 
Potřebuji vývojnici pro kino i 120mm svitky, vybral jsem JOBO 1520, možná o něco dražší, než je nezbytné, ale prostě je mi tahle verze sympatická. A potřebuji doporučení na 'chemii', kterou bych měl koupit.
Předně, hledám nějaké trochu univerzální řešení. Asi za to zde moc popularity nezískám :), ale nejde mi primárně o to, jaké bude mít negativ jemné zrno nebo jak moc dobře jsou vykreslené kontrasty. Jde mi hlavně o to, aby bylo zřejmé, že expozice při focení byla správně nastavená a foťák po mechanické stránce pracuje jak má.
Také potřebuji 'stabilní proces', pokud možno omezit variabilitu, to je lehce profesní deformace. Prostě vědět, že když budu vyvolávat za stejných podmínek, dostanu ze stejného materiálu velmi podobné výsledky. Aby bylo možné objektivně výsledek vyhodnotit a 'od toho se příště odpíchnout při nápravných opatřeních' :]
 
Takže bych potřeboval poradit, jaký by byla vhodná varianta pro vývojku, přerušovač a ustalovač. Je mi jasné, že na různé materiály a značky filmu bude vždy lepší nějaká konkrétní varianta, ale rád bych vzhledem k výše uvedenému měl 'něco' univerzálně použitelného.
Takže dám přednost tekutým koncentrátům, které by se ideálně neměly alespoň v průběhu jednoho roku moc měnit, degradovat. Vývojku si rád připravím vždy čerstvou, při těch objemech negativů, které chci vyvolávat, to zase tak moc do peněz nebude lézt. A ustalovač je naopak asi zbytečné po prvním použití vylévat. Do práškových variant a stock se mi nechce, hlavně kvůli času na míchání.
Sice by asi nebyl problém si vše připravit vlastními silami, na Fichemě asi bude všechno a analytickou chemii na VŠCHT jsem kdysi dávno absolvoval, ale raději vše koupím :]
 
Co tedy v dnešní době vybrat? Zatím mám filmy od Foma, takže by se nabízelo držet se chemie od tohoto výrobce, ale když jsem četl o problémech s jejich svitky, asi příště zvolím u negativů jinou značku.
Kdybych to tedy bral podle firem, co byste z toho doporučili?
Vývojka: FOMADON LQN / FOMADON R09 / ADOX Rodinal / Ilford Ilfosol 3 
Přerušovač: ADOX přerušovač / FOMACITRO přerušovač
Ustalovač: ADOX Adofix Plus / FOMAFIX / KODAK T-Max Fixer
Smáčedlo: ADOX Adoflo II / Foma Fotonal
 
Tipuji, že u toho přerušovače je to v podstatě jedno, a je otázka zda kupovat chemii, nebo místo přerušovače bohatě stačí ocet nebo kyselina citronová. 
A obecně, hádám, bude lepší vždy použít vývojku a ustalovač od jedné firmy. A že také asi každý doporučí jinou značku, kterou má v oblibě. Ale zkuste mi poradit, klidně i něco jiného, nechci jít alespoň na začátku cestou pokus-omyl :)
 
Jinak postup agitace je asi jasný (podle vývojky, ale zhruba první minuta pomalu překlápět a klepat, pak každou další minutu 3-4x překlopit a klepnout), u toho se moc asi za ta léta nemění. Misky, flašky, teploměr, odměrné válce, trychtýř, kýbl na temperaci, to vše mám.
Jen se na poslední věc raději zeptám, promývat svitek vodou před vývojkou, nebo ne?
No, omluva za román, pokud to někdo přečte celé a poradí, budu za to rád a předem děkuji! :]

  • 0

#153 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 812 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 26 December 2024 - 23:39:22

Z těch uvedených vývojek bych určitě nešel do do Fomy, pokud stále používají ty demetní láhve(a uzávěry), zkazí se časem koncentrát. Uzávěr netěsní. Aktuálně jsem si koupil Foma GD-L v balení 1 litr a je to až směšně trapné. Ten uzávěr je jednorázově použitelný. Naprosto nechápu, jak tohle může projít kontrolou kvality. Spíš žádná neexistuje.

Zpět k negativním vývojkám ale. Mně funguje(zatím stále) Adox Adonal, na svitky Fomapan 100 je to dobrá volba. Pozor na náhlou smrt vývojky. Kdysi to bylo velmi spolehlivé, ale dnes.. Dále bych přidal na expozici(50-80) a zkrátil vyvolání. Na čtyřstovku bych ho ale nepoužil.

Jinak ty zmiňované problémy jsou dnes zejména u Fomapan 200 ve svitku, výrobce to časem uznal a je to od roku 2022 dokonce v datasheetu. Stovka naopak pro začátek není vůbec špatná. Zajímavý poměr cena/kvalita nabízí Kentmere.

Každopádně bych šel stejně v tvém případě(při tvém zadání) u negativní vývojky do Kodak HC-110. Je to dobře zdokumentovaná vývojka, vyloženě univerzální. Pokud i po ne tak dávných změnách v receptuře(a skutečném výrobci) této vody je to stále tak trvanlivá záležitost, je to přesně to, co hledáš. Mám ještě tu starou žlutou už několik let a to se prostě nekazí. Případně obdoba od Ilfordu je Ilfotec HC.

K přerušovači neporadím, sám přerušuju pouhou vodou. Ale používám jiný typ vývojky většinou. Obyčený ocet bych nepoužil, přece jen nebude úplně čistý. Ocet na úklid(bílý) bude lepší. Používám na papíry. Nebo ta citronovka.

Ustalovač používám aktuálně buď ten Adofix Plus nebo si míchám klasický kyselý ze sruovin. Nemyslím si, že by záleželo na výrobci. Resp. že by nějak hrála roli kompatibilita v rámci jednotlivých lázní.

Smáčedlo: Fotonal jsem nedokázal ředit tak(s destilkou) aby mi to nenechalo nějaké šmouhy/fleky. Ani dle doporučení výrobce ani jinak. Fungoval mi Tetenal Mirasol nebo staré Orwo. Teď jedu kapku Jaru do destilky a taky to funguje. Svitky po vyprání protahuju ve smáčedle v hlubokém talíři. Nechci zbytečně dlouho prát vývojnice od smáčedla.

Přednamočení u některých filmů výrobci vyloženě nedoporučují, jinde to je v pohodě. Sám většinou svitky nepřednamáčím. Ale fotím(svitek) už skoro výhradně na Ilford a volám ve dvojlázňovce, která není vhodná pro přednamočení, tak to není úplně směroplatné. :)

 

Hodně zdaru v komoření po letech!


  • 3

#154 petrkohout

petrkohout

    Nováček

  • Předplatitel
  • 175 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 57

Publikováno Včera, 09:03:29

Asi není třeba nic dodat, HC 110 patří ke klasikám, pravděpodobně dneska už seženeš jen novou recepturu, ale mám ji a chová se stejně, jako ta stará, takže obavy podle mne nejsou žádné. Pracuje se s ní mnohem lépe (pohodlněji se ředí). Zatím jsou ohlasy, že funguje i po několika letech. Mně konkrétně dva roky. Jen se připrav na to, že je to velká láhev, je to trochu vztah na celý život :-).


  • 2

#155 Spachal

Spachal

    Nováček

  • Předplatitel
  • 30 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno Včera, 11:42:44

@Notorius: perfektní, děkuji za obsáhlou odpověď!
Fomě se tedy, co se týče chemie, raději vyhnu. Sice nerad, ale za ty problémy obecně, jak to čtu, to asi nestojí. 
 
Zjišťoval jsem informace o zmiňovaném Kodaku, vypadá to přesně na to, co bych potřeboval. Mám k tomu jen dva dotazy:
- našel jsem Kodak HC-110 u dvou prodejců, u Škody a na Befoto. U Škody nepíší o ředění nic, na Befoto, kde bych ji rád koupil, protože budu brát u nich i vývojnici, je uvedené ředění 1:0 - 1:3, což pokud je pravda, by už trochu lezlo do peněz. Ale předpokládám, že vzhledem k ceně se jedná opravdu o silný koncentrát a popis je špatně. 
Našel jsem datasheet, kde jsou uvedené skupiny ředění koncentrátu: https://www.macodire...enblatt_e_1.pdf , chápu to správně, že pro skupinu B je poměr 1:31, 16ml na půl litru hotové vývojky?
- datasheet je logicky uvedený pouze pro materiály od Kodaku, jak tedy zjistím správnou koncentraci, čas a postup například pro tu Foma200?
 
Co se týče ustalovače, vezmu tedy Adofix, pokud je ověřený a 'funguje dobře'. A k tomu ten Adostop, pokud nebudu v dohledné době kupovat nic na Fichemě (to bych vzal čistou kys. citronovou). A díky za tip se smáčedlem, to není špatný nápad s tím protahováním mimo vývojnici! :]
Přednamáčení filmů tedy vynechám, pokud není nutné, zelená vývojka mi nevadí, budu ji mít lehce neekologicky na jedno použití.
 
@petrkohout: také děkuji! S navazováním pevným vztahů nemám problém, budeme spolu dokud nás degradace nerozdělí :)

  • 0

#156 PetrL

PetrL

    Nováček

  • Předplatitel
  • 111 příspěvků(y)
  • LocationMokropsy
Reputace: 72

Publikováno Včera, 12:30:21

 

......., jak tedy zjistím správnou koncentraci, čas a postup například pro tu Foma200?
 

 

 

Na následující stránce lze najít vyvolávací časy pro různé kombinace film/vývojka: https://www.digitalt...om/devchart.php

Zde konkrétně pro Tvoji kombinaci HC110/Fomapan 200: https://www.digitalt...s=C&TimeUnits=D


  • 1

#157 Spachal

Spachal

    Nováček

  • Předplatitel
  • 30 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno Včera, 15:39:39

Tak to je skvělá databáze, přesně to, co jsem hledal. Děkuji!
Je skoro až k neuvěření, že je to zrovna na doméně s tímto jménem :))


  • 0

#158 Notorius

Notorius

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 812 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno Včera, 19:15:23

Tak to je skvělá databáze, přesně to, co jsem hledal. Děkuji!
Je skoro až k neuvěření, že je to zrovna na doméně s tímto jménem :))

Koukni ještě semhle: https://filmdev.org/...n 200 in HC-110

 


  • 1

#159 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,138 příspěvků(y)
Reputace: 468

Publikováno Včera, 19:51:50

HC 110 rozhodně doporučuju, je to přesně něco pro takovou práci, jakou chceš. Standardní spolehlivě pracující a trvanlivá vývojka v koncentrátu. Upřímně řečeno nechápu, proč někdo, kdo nemá úplně speciální požadavky, vůbec potřebuje něco jinýho. Je to přesně v nejlepším slova smyslu taková ta praktická americká věc, žádný kudrlinky a složitosti, ale spolehlivý a věrný služebník v řemeslné práci.
  • 1

#160 duuri

duuri

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 863 příspěvků(y)
  • LocationBratislava, SK
Reputace: 296

Publikováno Včera, 20:15:59

pripadne ilfordie alternativy..hc a lc29..

k lc29 sa da najst aj konverzna tabulka pre casy z hc110

 

https://www.covingto...ions.com/hc110/

 

konverzna tabulka: http://www.stefanhey...kler/hc-110.htm


  • 0

#161 Spachal

Spachal

    Nováček

  • Předplatitel
  • 30 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno Včera, 21:40:23

@Notorius: také zajímavé, takhle se z výsledků dá také docela učit, i když je to různá technika a materiály, díky!
 
@achernar: dík za referenci, kdybych postupoval metodou pokus-omyl, asi bych začal Fomou a stálo by to dost času, materiálu a peněz, než bych se postupně vším prokousal sám :]
 
@duuri: také jsem na tuto vývojku koukal a díky za konverzní tabulku, pro ředění typu "B" se používá koncentrovanější roztok a i cena koncentrátu je ještě o něco vyšší, zatím zkusím ten Kodak a pokud by se nedařilo, beru to jako druhou variantu.
 
A ještě jeden, asi pro většinu z vás lehce úsměvný, dotaz, pokud jsem to pochopil správně, nejčastější ředění Kodaku je "béčkové", v poměru 1:31. Ten výsledný čas je docela krátký, 3:30. Viděl jsem na odkazu od Notorius že lidé používají jiné poměry, které samozřejmě znamenají i jiné časy. Má smysl se tím nějak zabývat, nebo prostě na každý negativ je lepší jiný poměr a čas? Pochopil jsem správně princip, že čím slabší koncentrace (větší zředění) a prodloužený čas, tím jemnější zrno a méně kontrastu? Jde mi hlavně o posouzení správné expozice, takže toto asi řešit nebudu a zůstanu u 1:31 a tři a půl minuty. Uvažuji správně? Jedná se mi o 'běžné' vyvolání, ne push proces.
 
No a poslední spíše ujištění, sice jsem se na to už ptal, ale pokud koupím konkrétně toto: https://www.befoto.c...ativni-vyvojka/, jedná se o koncentrát, který mohu ředit ve výše uvedeném poměru? Ten popis je lehce matoucí :)

  • 0

#162 PBlue

PBlue

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 9 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno Dnes, 07:10:11

Zdravím. Na Befotu maji opravdu špatný jen popisek, sám jsem ji tam kupoval a pracuji s ní v kombinaci ilfordími filmy.
Jinak osobně mám u vetšiny filmů problém dosáhnout s ředěnim B konzistentní výsledky. Jak jsou ty časy strašně krátké tak mi tam hraje asi roli i na/vylévání a i rovnoměrnost negativu nebyla ok. Proto volím větší ředění, abych se dostal vždy nad 5min (už si nepamatuji přesne co to bylo, ale odhadovým výpočtem a pokusem jsem si udělal mě vyhovující ředěni na pul cesty mezi B a nejbližším vyšším /tuším že to bylo 1:42/ a pak to pro fomu 100 a ilford deltu 100 snad bylo kolem 7 min, nemám u sebe zápisky tak bez záruky).

Jěště pro zamotání hlavy :-), pro fomu 100 na 4x5” stále používám fomí r09. Používám ji již 5let, pač z hc110 my vycházeli příliš kontrastní negativy a zatím to je bez problému. Po pročteni zdejších informací, ale před použitím provádím kontrolu funkčnosti vývojky, pomocí odstřihlého začátku z 35mm filmu, zdali “nechcípla”. Možna jsem měl zatím štěsti, ale byla zatím funkční i po 4 měsících a naplněnosti z 1/3. Jo a jako ustalovač používam obyčejný koncentrát fomafix 1L, zde si říkám že snad není co zkazit, což se mi zatím potvrzuje. Toť moje zkušenosti.

K té fomě 200 mám takový zvláštní vztah. U svitku jsem měl “draty” i z fotoaparatu s kazetou, která měla velké gumové rolny. Takže tam pro mě skončila. U 35mm filmu je ok pro nenáročné focení a kontrastní scény. U r09 jsem u vyvoláváni musel přidat cca 1min a provádět trochu silnější překlápění, aby to dostalo trochu kontrast.

Přeji hodně úspěchu při klasické fotografii. Sám si pamatuji svoji radost po vyvolaní prvního 35mm filmu foma 400 a vývojky lqn. Tenkrát to za mě bylo úchvatné a super výsledek v roce 2016 (dnes bych řekl celkem ještě dostačující :-) ). Člověk se postupně dopracuje k něčemu kam chce a co mu vyhovuje.
  • 0

#163 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1,138 příspěvků(y)
Reputace: 468

Publikováno Dnes, 10:29:40

Co se týče HC 110 standardně používám ředění B, které kodak uvádí jako základní. Nikdy jsem s tím neměl žádné problémy, výsledky jsem měl vždycky konzistentní a ty krátké časy mi naopak vyhovovaly. Pravda je, že používám pouze filmy kodak a občas sem tam nějaký ilford, zpravidla na 4 x 5. Pracuju s tou vývojkou nejmíň 20 let. Jedinou alternativou, kterou používám, je D - 76. To bývala má standardní vývojka, než jsem si poprvé pořídil HC 110. Tenkrát to ještě byl hustší sirup, který už se dávno nevyrábí, ředilo se to 1 : 64, což odpovídá jedna ku 32 při dnešním koncentrátu. Takže ta flaška vydržela věky, zpracovával jsem ji tak 10 let. A to jsem jí dostal už načatou od jednoho amerického fotografa, který odjížděl domů a nevěděl co s tím. Teprve když mi došla, vrátil jsem se k D 76, než jsem si zase koupil HC 110.
  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních