druhá hyperfokální vzdálenost?
#1
Publikováno 25 prosinec 2009 - 23:30:39
Při zaostřování na danou vzdálenost s 80mm objektivem (asi na 4cm) jsem obraz zaostřil při asi 3/4 výtahu měchu.Když jsem měch vytahoval dál, tak se obraz pochopitelně rozostřil. ALE! při uplně plným výtahu měchu se to stalo. Obraz se na daný vzdálenosti ZNOVU zaostřil. Přitom jsem s exponátem ani foťákem nepohnul, vzdálenost mezi filmem a tou mušlí byla celou dobu tedy stejná.
Je tenhle jev nějak vysvětlitelnej? Je to normální, nebo jsem měl halucinace? Napadá mě jen to, že by druhá hodnota hyperfokální vzdálenosti šla vytvořit při zaostření na menší vzdálenost než je ohniska danýho skla. Ale je to jen moje doměnka.
Pokud to někdo umíte směle vysvětlit tak budu rád.
#2
Publikováno 25 prosinec 2009 - 23:42:17
#3
Publikováno 25 prosinec 2009 - 23:55:24
#4
Publikováno 26 prosinec 2009 - 00:03:13
Na plnou diru.
#5
Publikováno 26 prosinec 2009 - 00:03:55
#6
Publikováno 26 prosinec 2009 - 10:02:59
#7
Publikováno 27 prosinec 2009 - 19:23:55
snímací režim se zadní čočkou objektivu směrem k zobrazovanému objektu
a zmíněný "hyperfokální fantom" se neobjeví. Objektiv je určen pro snímky
od minimální zaostřovací vzdálenosti a ne na distanční vzdálenost 4cm! Erik
#8
Publikováno 27 prosinec 2009 - 19:59:28
#9
Publikováno 27 prosinec 2009 - 21:18:32
Eriku myslim že nemáš uplně pravdu. Objektiv má vždy dvě místa kde je obraz jakoby "ostrej". Je to v místě na který zaostříš a v místě negativu. -Předmětová/obrazová vzdálenost, který bejvají v poměru třeba 30/4 předmět je od objektivu 30cm/obraz je 4cm. Pokud objektiv otočíš tak tyto dvě hodnoty jen převrátíš a tak máš jednoduše "rádo-by makroobjektiv" kterej zaostří oředmět ze 4cm na film vzdálenej 30cm. Ale u tohodle jevu byl obraz ostrej v rovině filmu/ Ve vzdálenosti předmětu asi 30cm+ ve vzdálenosti předmětu 4cm prostě vznikla třetí hodnota .
Začínám věřit tomu, že to bylo způsobený vysokou clonou která rozšířila hloubku ostrosti MIMO místo hyperfokální vzdálenosti.
Škoda že mi to nejde udělat znovu. Prozkoumal bych to uplně nejvíc jak by to šlo.
#10
Publikováno 27 prosinec 2009 - 21:41:30
Takto je to ale jednodussi - makromech je standardni prislusenstvi, kdezto reverzni uchyceni je treba napred vymyslet (treba krytka s dirou + redukcni krouzek) a navic je stejne potreba makromech, protoze objektiv musi byt cca 10 cm od bajonetu aby bylo mozne zaostrit.
Nic se nemusí vymýšlet - reverzní kroužek je pro spoustu foťáků běžně zakoupitelné příslušenství - jeden konec má závit jako filtr, druhej bajonet (nebo závit - podle toho, na co je). Nepříklad u Sixe určitě existuje pro Biometar 80 (a cokoliv se stejným filtrovým závitem).
#11
Publikováno 27 prosinec 2009 - 22:32:47
Urcite to bude vyborne fungivat s 80mm a 120mm sklem
#12
Publikováno 28 prosinec 2009 - 18:17:38
#13
Publikováno 28 prosinec 2009 - 19:43:25
#14
Publikováno 28 prosinec 2009 - 20:04:31
#15
Publikováno 29 prosinec 2009 - 09:20:52
#16
Publikováno 29 prosinec 2009 - 13:26:56
#17
Publikováno 30 prosinec 2009 - 20:00:20
Brete: asi budeš mít pravdu. Pokud ti to řekli na vejšce tak by se to dalo pokládat za důvěryhodnej zdroj. Dám na tebe a zkusím to ještě s nějakým jednoduchým sklem. Třeba s normální spojkou by to jít asi mohlo. Když se člověk kouká přez spojku jako přez lupu na vzdálenej předmět, tak se podobnej jev taky stává. S lupou u oka vidíš předmět ostrej (tedy s nějakejma 4-10 diopriema přez který oko nezaostří) pak když natáhnu ruku a přez lupu se koukám v metrový vzdálenosti, tak je obraz znovu ostrej a stranově převrácenej. Pokud se nemýlim tak by to mohlo pracovat podobně.
S tou spojkou to muze byt jinak. Prvni obraz, vyskove spravny, je "zdanlivy" (tedy je za cockou), druhy obraz, vyskove prevraceny, je skutecny (mezi cockou a okem). Je vcelku zrejme, ze ten zdanlivy se na matnici fotoaparatu neobjevi, vyjma pripadu, ze by byly alespon dve cocky, kdy by ta blize matnici zobrazila obraz, ktery vytvori ta dal od matnice - jednou virtualni, podruhe skutecny, zobrazeny mezi cocky.
#18
Publikováno 30 prosinec 2009 - 21:31:08
viz Bretův příspěvek
s hyperfokální vzdáleností to nemá nic společnýho
#19
Publikováno 30 prosinec 2009 - 22:06:17
1/S1 + 1/S2 = 1/f
viz Bretův příspěvek
s hyperfokální vzdáleností to nemá nic společnýho
Jo, no to, že to nemá s hyperfokální vzdáleností vlastně nic společnýho jsem nějak v zápalu boje zapomněl dodat.
#20
Publikováno 30 prosinec 2009 - 23:53:47
S1 ... obrazová vzdálenost (obraz - ohnisko)
S2 ... předmětová vzdálenost (předmět ostře zobrazený - ohnisko)
f ... ohnisková vzdálenost
1/S1 + 1/S2 = 1/f
pokud je S2 = f, pak máme nekonečně mnoho řešení, kdy se S1 limitně blíží nekonečnu (zaostření na nekonečno, že), a pro konkrétní danou hodnotu ohniskové vzdálenosti máme řešení pouze jedno.
pokud naopak máme S1 = f, pak máme taktéž nekonečně mnoho řešení, kterými jsme vyrobili kolimátor a svazky budou na straně obrazu rovnoběžné (a ostré budou až v nekonečné vzdálenosti) - opět jedno jediné řešení pro jednu vzdálenost ohniska.
máme-li pevně danou ohniskovou vzdálenost a dále i pevně danou vzdálenost mezi obrazem a objektem
f = konst., S1 + S2 = konst.
množina řešení je stále ještě nekonečná, avšak pro jednu hodnotu ohniska se tato situace změní. pro velikost S1 dostaneme úpravou první rovnice vztah:
S1 = f*S2 / (S2 - f)
jelikož hledáme situaci, kdy S1 + S2 bude konstantní, potom stačí dosadit, abychom dostali podstatnou rovnici
konst. = S2 + f*S2 / (S2 - f)
nakreslíme-li si její graf, potom v jejím nezáporném minimu (v 1. kvadrantu grafu) nachází se bod reprodukce 1:1 (S1 = S2 = 2*f), a dále na grafu funkce jejím srovnáním s funkcí konst. (kdy konstantou je vzdálenost mezi obrazem a objektem a jejím grafem je přímka vodorovná) můžeme nalézt vždy dva průsečíky pro každou zvolenou hodnotu naší konstanty S1 + S2 větší než 4*f.
přičemž bude platit, že pro jednu velikost konstanty S1 + S2, nazveme-li v prvním průsečíku vzdálenosti S1a a S2a a v druhém průsečíku S1b a S2b, bude S1a = S2b a zároveň S2a = S1b.
pokud za daných okolností existuje ještě třetí poloha objektivu, kde se na matnici objeví ostrý obraz, vzdávám se. a zároveň to znamená, že si geometrická optika zrovna v tuhle chvíli všímá něčeho důležitějšího, nebo takněco...
#21
Publikováno 3 leden 2010 - 16:14:53
#22
Publikováno 3 leden 2010 - 20:16:24
Přikláním se k tomu že při extrémním makru mi zavřená clona napodobí dírkovou komoru a obraz kterej dá samotná optika je při tak velkým výtahu jen minimálně postřehnutelným rušivým jevem.
a ta clona je kde? ve stejnym místě, jako je teoreticky ohnisko objektivu.
zobrazovací rovnice platí shodně jak pro dírkovou komoru, tak pro objektiv...
#23
Publikováno 3 leden 2010 - 23:32:12
#24
Publikováno 4 leden 2010 - 00:05:12
akorát by imho dávalo smysl při hodně moc zacloněnym objektivu
#25
Publikováno 4 leden 2010 - 12:42:25
P.S.Jo a ještě poslední rejpnutí - přestaňte už psát o hyperfokální vzdálenosti. Hyperfokální vzdálenost je nejkratší vzdálenost, ve které je ještě objekt ostrý podle kritéria hloubky ostrosti při zaostření na nekonečno . A o tom se tu snad opravdu nebavíme.
A jěště pro Lukáše - no ono s tou polohou clony v objektivu je to sakra složitější. Minimálně se ti může stát, že v "ideálním" místě máš hmotu skla, a pak se to musí pošoupnout trochu jinam. Ale to sem už moc nepatří.
#26
Publikováno 4 leden 2010 - 13:56:24
jenom to nechci komplikovat.
a co se týká toho pokusu, tak by mě zajímaly přesný vstupní data (vzdálenosti, na který je zaostřeno pak změny výtahu, na kterejch se objeví ten další obraz a tak, například), abych si to mohl doma zopáknout, bo jsem to zkoušel (pentacon six + 2.8/80 na měchu) a nic nenormálního jsem nezpozoroval.
#27
Publikováno 4 leden 2010 - 19:00:15
#28
Publikováno 4 leden 2010 - 22:06:49
Jinak asi takhle. Six ani Biometar nemám, takže by mě případně zajímaly nějaký čísla. Doporučuju dodržet ten postup co nejdelší výtah makroměch+vytočit i šneka na objektivu, hejbat s tělem dokud nemám ostrej obraz, zafixovat polohu předmětu i těla a pak zkracovat výtah objektivu do druhé ostré polohy. Čísla k zapsání - vzdálenost předmět(rovina na kterou je zaostřeno)-rovina filmu, pro určení zvětšení nějaký fixní rozměr na předmětu a odpovídající rozměr na matnici při zaostřených polohách a pak jěště výtah - měřeno nejlíp k nějaké jednoznačné rovině(třeba přední objímka objektivu). Z tohoto jde už ověřit, jestli je to opravdu "normální" jev podle zobrazovací rovnice, nebo nějaká podivná abnormalita zasluhující hlubší výzkum .
PS:dobrej cíl pro zaostřování je milimetrovej papír rovnoběžně orientovanej s rovinou filmu, pravítko atd.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních