Prakticke pouzivanie zonalneho systemu
#1
Publikováno 20 leden 2010 - 09:44:10
Pouzíva niekto z vas zonalny system? Ste si ho kalibrovali na dany material podobne ako je to v knihe od Velkoborskeho?
Chcem ho zacat vazne pouzivat, by som potreboval poradit.
Pracujem iba s jednym druhom filmu a vyvojkou, pouzival spotmeter.
#2
Publikováno 20 leden 2010 - 10:02:46
K již položeným otázkám:
Ano používám, je to výborná věc. Onu knihu jsem nečetl, četl jsem originál od Adamse a povídal si o tom s lidma, takže nevím jak to tam je. Nicméně, prostě jsem si určil EI danýho materiálu pro daný proces a hotovo :)
#3
Publikováno 20 leden 2010 - 10:06:38
#5
Publikováno 20 leden 2010 - 10:32:06
#6
Publikováno 20 leden 2010 - 10:59:00
někdy to chvilku dá, sehnat předměty tonálně odlišné a stihnout to dokud světlo střešním oknem svítí stejně
#7
Publikováno 20 leden 2010 - 14:07:32
když jsem na půdě hledal volací čas, tak to vyhlíželo asi takhle:
někdy to chvilku dá, sehnat předměty tonálně odlišné a stihnout to dokud světlo střešním oknem svítí stejně
To je super názorná fotka
#8
Publikováno 20 leden 2010 - 14:32:27
#9
Publikováno 20 leden 2010 - 14:36:59
#10
Publikováno 20 leden 2010 - 16:02:55
takze som sa na cely zonovy system vybodol, ale keby sa nasla dobra dusa co by toprelozila do reci ludi jednoduchsich nenahneval by som sa
#11 Anonymous
Publikováno 20 leden 2010 - 16:12:09
Prijed na sraz a popros hezky Krakena, aby ti vysvetlil tzv. KZS(Kraken Zonal System), ktery v podstate ten Adams s tim druhym pazgrivcem okopirovali a pridali k nemu jen nejakych par cisel, aby to nebylo hned na prvni pohled poznat.nechcem byt za blba, ale z toho clanku som to nepochopil ...
takze som sa na cely zonovy system vybodol, ale keby sa nasla dobra dusa co by toprelozila do reci ludi jednoduchsich nenahneval by som sa
#12
Publikováno 20 leden 2010 - 16:16:43
Prijed na sraz a popros hezky Krakena, aby ti vysvetlil tzv. KZS(Kraken Zonal System), ktery v podstate ten Adams s tim druhym pazgrivcem okopirovali a pridali k nemu jen nejakych par cisel, aby to nebylo hned na prvni pohled poznat.nechcem byt za blba, ale z toho clanku som to nepochopil ...
takze som sa na cely zonovy system vybodol, ale keby sa nasla dobra dusa co by toprelozila do reci ludi jednoduchsich nenahneval by som sa
a mozno aj pridem
je tam cas chut a ochota na blbe zaciatocnicke otazky?
#13
Publikováno 20 leden 2010 - 16:20:52
#14
Publikováno 20 leden 2010 - 16:32:27
Ten ogara Adamsuj v tym dělá enem bordel
#15
Publikováno 20 leden 2010 - 16:44:27
Krilo, Zdenku, ogaři dostavte sa na sraz a tam vám to vysvětlím, vše Vám rád řeknu, resp. řeknu Vám jak to dělám já. Nevím eslivá je to dobře, ale nejak to vycházá..
Ten ogara Adamsuj v tym dělá enem bordel
hehe
pokusim sa
kedy a kde je zraz?
treba tam brat komplet vybavenie?
ci mozem prist na motorke?
#17
Publikováno 20 leden 2010 - 23:10:34
Jsem tady na mnoha místech našel frázi "exponuj na světla, vyvolej na stíny.". Pročelt jsem skoro vše o tomto tématu, ale nechápu jak to v praxi uplatňujete. Lze to nějak polopaticky vysvětlit? Např. zkušenosti s úpravou doby volání?
#18
Publikováno 20 leden 2010 - 23:14:06
Dobrý večer.
Jsem tady na mnoha místech našel frázi "exponuj na světla, vyvolej na stíny.". Pročelt jsem skoro vše o tomto tématu, ale nechápu jak to v praxi uplatňujete. Lze to nějak polopaticky vysvětlit? Např. zkušenosti s úpravou doby volání?
tak tos tu frázi našel blbě, protože je to přesně obráceně.
#19
Publikováno 21 leden 2010 - 01:46:10
Dobrý večer.
Jsem tady na mnoha místech našel frázi "exponuj na světla, vyvolej na stíny.". Pročelt jsem skoro vše o tomto tématu, ale nechápu jak to v praxi uplatňujete. Lze to nějak polopaticky vysvětlit? Např. zkušenosti s úpravou doby volání?
No polopaticky.... víš co přijeď na sraz vem sebú halúzkovicu a budeš to mnět aji s mojím pokrúceným ksichtem. Garantuju ti, že to dosmrti nazapomeneš
#20
Publikováno 21 leden 2010 - 01:47:32
#21
Publikováno 21 leden 2010 - 08:07:31
#22
Publikováno 21 leden 2010 - 21:24:33
expozice se změří v místě, kde chceš mít znatelnou kresbu, třeba nějaká kůra stromu dole v rohu
naměříš při daný cloně třeba čas 1/15 sec
kdybys to tak exponoval, tak to na (negativu) pozitivu bez úprav vyjde středně šedá
ale ty to nechceš středně šedé, v zoně 5 co vidíš okem před sebou je přece tmavší, tak expozici upravíš -2ev
= exponuješ to 1/60 =dáš to do zony 3
tím jsi exponoval na stíny - kůra stromu vlevo dole - to je levá strana rozsahu
no a na druhé straně jsou světla
co vychází v zoně 3 víš a díváš se, v jaké zoně vycházejí světla (7-8), kde má být kresba
když je to akorát, volá se časem normálním
když jsou světla o hodně dál - čas se krátí
když je scéna "krátká" a rozdíl, mezi zonou 3 a těmi světly krátký, tak se čas natahne
at už budeš volat jakkoliv, tak ty stíny, ta kůra tam vždycky bude = exponováno bylo na stíny
jako pavel to napsat neumím, snad to není zmatené vysvětlení
tak nějak prostě funguje ten kraken zon system
#23
Publikováno 21 leden 2010 - 23:30:56
A předem děkuji za odpovědi.
Martin
#24
Publikováno 21 leden 2010 - 23:45:45
myslím, že RHx a Pavel_P to popsali docela jasně...
Je jasné, že je potřeba exponovat a volat jeden film nastejno. Dá se řešit více tělama, kratším filmem, výměnou filmu, výměnýma zádama u středoformátu a pak planfilmama, samozřejmě.
Kinofilm exponuju a volám podle toho jakou citlivost zrovna potřebuju a nějaký kontrast mě příliš netrápí, jsem rád, že tam něco je (holt dokumentační reportáž no ). U svitku už je to něco jiného, tam měřím bodově a vyměňuju filmy podle zamýšlené změny kontrastu při volání, takže mám vpodstatě tři filmy - na měkké, normální a kontrastní světlo. U planů to funguje stejně jako u svitku, akorát je to pohodlnější.
#25
Publikováno 21 leden 2010 - 23:47:37
Martin
#26
Publikováno 21 leden 2010 - 23:49:21
Dík za trpělivost.
Martin
#27
Publikováno 21 leden 2010 - 23:58:20
vyvolat to můžeš jen jedním způsobem, v tom je to úskalí i kouzlo.
odpověď je: dá se to využít, ale jen za cenu odpadu, je na tobě jak moc ten odpad počítáš
#28
Publikováno 22 leden 2010 - 00:07:06
moc měkká, plochá scéna? = prodloužit čas.
O kolik si už každý musí natrénovat sám.
Normální kontrast je pro mě 8 minut, pro kontrastní scény volám 5 minut a zvyšování kontrastu skoro nedělám, zkoušel jsem něco okolo 10 či 11 minut. Ale jak říkám, je potřeba si to nazkoušet co komu s jakou vývojkou a jakým filmem sedí...
Princip je jednoduchej. Délka volání neovlivňuje krytí negativu ve stínech (málo exponovaná místa), narozdíl od silně exponovaných míst, která reagují na délku volání velmi dobře. Čili krátkým voláním zůstanou stíny tam, kde jsi je naexponoval ale světla nebudou přepálená. Naopak v opačném případě dlouhým voláním šedivá světla posuneš do světel aniž bys zesvětlil stíny.
Samozřejmě zjednodušeně, je to trochu složitější
#29
Publikováno 22 leden 2010 - 00:10:33
ps: kdo neviděl fotky Adamse ( např. v Blavě), jako by nebyl
#30
Publikováno 22 leden 2010 - 00:17:07
Vždyť vy všecko víte!!!!
#31
Publikováno 22 leden 2010 - 00:21:54
pokud nemam celej film nafocenej na zhruba stejnym místě za stejnejch podmínek, což neni prakticky nikdy, tak vyvolávám všechno stejně. stačí si jednou odladit proces tak, aby taknějak normálně kontrastní scéna vyfocená s žlutym/oranžovym filtrem vyšla na papír gradace 3 zhruba tak kontrastní, jak si jí člověk pamatuje (to znamená "taknějak normálně").
když je pak na filmu nějaká míň kontrastní fotka, tak vyjde míň kontrastní, u opačný situace je tomu samozřejmě stejně.
a je to tak správně.
umělý vyhánění kontrastu u nekontrastních scén (kdy je z povahy světla jasný, že kontrastní ani bejt nemůžou) a stejně tak i snižování kontrastu tam, kde předtim třeba pražilo přímý polední slunce, produkuje buď přesmažený srágory (viz add 1) a nebo nekontrastní fotky za kontrastního světla, což v obou případech téměř naprosto vždy vypadá blbě (samozřejmě i zde se najdou výjimky, ale je jich... zatraceně málo).
expozici měřím baj voko na střední šedou scény a nebo taknějak kam se mi to líbí.
přičemž pokud fotím v nekontrastním světle, pak si dovolím podexponovat, u kontrastních scén naopak exponuju bohatě - film to pobere.
add 1) s dovolením bych citoval: "berlickou nevhodne vyhulenyho kontrastu se umi podeprit kdejakej loser, vetsinu casu je to jen dalsi zbytecnej efekt"
add 2) delta400 v dd-x / mpb pobere hodně moc velkej rozsah tónů & snese klidně přeexpozici o 2-3 clony
add 3) je to jenom můj názor - můžete semnou nesouhlasit a nadávat mi, ale to je asi tak všechno.
#32
Publikováno 22 leden 2010 - 00:24:20
#33
Publikováno 22 leden 2010 - 00:24:59
Ogaři týmto ste mne připravili o kalíšky na srazu, keré sem si chtěl "vykecat" při vysvětlováni KZS!!!
Vždyť vy všecko víte!!!!
děláme to pro tvoje (a naše) zdraví
#34
Publikováno 22 leden 2010 - 00:45:34
Ogaři týmto ste mne připravili o kalíšky na srazu, keré sem si chtěl "vykecat" při vysvětlováni KZS!!!
Vždyť vy všecko víte!!!!
ja si to od tebe klidne necham vysvetlit
#35
Publikováno 22 leden 2010 - 07:34:52
Osobne jsem se na ZS vykaslal po nejake dobe, co jsem ho provozoval. Duvody vicemene udava Lukas.
To, co clovek vzdycky podvedome na fotografii hodnoti, jsou mista, kde ocekava dle vlastni zkusenosti z kazdodeniho koukani na tenhle svet "normalni kontrast". Pokud tam vidi neco jineho (mekci, tvrdsi)vypada fotka divne a je jedno, jestli na fotce vidite prokresleneho trpaslika v tunelu a cerne skvrny na slunci zaroven. Mozek vam bude rikat, ze tady neco smrdi.
Pro me to znamena najit si ten spravny EI pro dany film, vyvojku a vyvolavani, kdy posleze budu zvetsovat na normalni gradaci. Scenu merim na mista, kde chci mit "normalni kontrast" (vetsinou je to plocha, ktera odpovida ve scene stredni sede) a maximalne koriguju plus minus 1 clona. Treba podle toho, jestli je ksichtik cloveka ve stinu nebo na slunci. Jak mi vyjdou stiny nebo svetla, neresim, protoze vim, ze ikdyz je tam nebudu mit, fotka bude vypadat uveritelne.
Krom toho je z hlediska filmu idealni vyvolavat prave tak akorat, protoze jinak roste zrno a klesa rozlisivost vrstvy. Ale to je dulezite hlavne pro mensi formaty.
Mimochodem i pritom, jak na to "kaslu", je na negativu prakticky vse (volam mekkce pro kondezor) a v komore si muze clovek klidne pomoci multigradepapiru o jeden stupen privrdit nebo zmekcit bez vlivu na kvalitu.
#36
Publikováno 22 leden 2010 - 09:00:23
Samolitr, že při precizním snímání krajiny či architektury na VF to asi bez toho nejde....no ale pak zase musej bejt ty důvody proč má bejt něco jakože černý a něco jakože šedý..
Nic neplatí absolutně...pixsláci maj zasejc to svý hádéer, žejo..
#37
Publikováno 22 leden 2010 - 09:56:59
já, pominu-li různý poloautomatický módy mejch krásnejch starejch strojů alá om2n, sem tenhle problém vyřešil pro ostatní případy jednou provždy ex.ex v kapse, kterym na začátku focení změřim dopadající světlo a pak už jen vod voka provádim ty přesný korekce jak píše standa
#38
Publikováno 22 leden 2010 - 10:02:37
hlavní je na začátku černobílé kariéry oddělit "kontrolované expozice"Sakra! Odpovědi jsou rychlejší než mé otázky!
Dík za trpělivost.
Martin
kde nad tím přemejšlíš a proměřuješ nějakou chaloupku, nebo slečinku v koupelně - třeba na svitek, nebo planfilmy
a
reportážní fotografování na kino, nebo i ten svitek třeba dvojvočkou
u toho druhého případuse to dělá plus mínus na střed, jak už zaznělo, nebo se volí "hodně hodná" kombinace film a vývojka, která pochytá všechno možný a je vůbec tolerantní no a potom když se ujede hodně, tak multigradační papíry při zvětšování
#39
Publikováno 22 leden 2010 - 10:17:00
staňo, ty si muj člověk a jasnej aspirant na přijetí do bratrstva
já, pominu-li různý poloautomatický módy mejch krásnejch starejch strojů alá om2n, sem tenhle problém vyřešil pro ostatní případy jednou provždy ex.ex v kapse, kterym na začátku focení změřim dopadající světlo a pak už jen vod voka provádim ty přesný korekce jak píše standa
A jaký jsou další podmínky pro příjetí...??
Třeba vypít nějakej lektvar, nebo dojít v noci na hřbitov?
#40
Publikováno 22 leden 2010 - 12:00:37
staňo, ty si muj člověk a jasnej aspirant na přijetí do bratrstva
já, pominu-li různý poloautomatický módy mejch krásnejch starejch strojů alá om2n, sem tenhle problém vyřešil pro ostatní případy jednou provždy ex.ex v kapse, kterym na začátku focení změřim dopadající světlo a pak už jen vod voka provádim ty přesný korekce jak píše standa
A jaký jsou další podmínky pro příjetí...??
Třeba vypít nějakej lektvar, nebo dojít v noci na hřbitov?
no hlavní sou nekompromisní postoje, jasný názorový stanoviska a ideová pevnost i v bouřích doby
#41
Publikováno 22 leden 2010 - 13:28:51
Jináč dneska jsem si vyzvednul barevný fotky z barevnýho negatívu v našem obecním pixlolabu..Každopádně je jasný, že tam zonální systém taky neznaj, páč ty postříkaný igelity byly dojebaný celoplošně. Já si vždycky sebou beru vobrázek, kterej dělali předpixelovské době.....a vždycky jim ho tam položím...s dotazem, cože jako to ten pokrok je a proč už nedělaj fotky. No dneska se mi jenom omluvili s tím, že to prostě už jináč nejde...Tedy je to tak, že některý zóny už jsou těžce jakože zasažený no a některý ještě ne. Tož se dnes pudu uklidnit do temnice...holt tam kde svítí červená lampa je to vždycky zajímavý..a to už po staletí, že??
#42
Publikováno 22 leden 2010 - 13:38:16
Tak to jóóó...svoji odvahu teda prokážu při prvním nočním útoku přes dráthindrnisy a proniknu jako záškodník do nejbližšího tábora nepřátel...
Jináč dneska jsem si vyzvednul barevný fotky z barevnýho negatívu v našem obecním pixlolabu..Každopádně je jasný, že tam zonální systém taky neznaj, páč ty postříkaný igelity byly dojebaný celoplošně. Já si vždycky sebou beru vobrázek, kterej dělali předpixelovské době.....a vždycky jim ho tam položím...s dotazem, cože jako to ten pokrok je a proč už nedělaj fotky. No dneska se mi jenom omluvili s tím, že to prostě už jináč nejde...Tedy je to tak, že některý zóny už jsou těžce jakože zasažený no a některý ještě ne. Tož se dnes pudu uklidnit do temnice...holt tam kde svítí červená lampa je to vždycky zajímavý..a to už po staletí, že??
seš přijat
#43 Snek
Publikováno 22 leden 2010 - 15:47:36
u vetsniny "normalnich scen" (ulice, lidi venku na ulici, otevrena krajina, castecne i stredne prostvetlenej les) plati nasledujici Snekovo pravidlo:
pokud zmerim dopadajici svetlo, tak v 90 % expozice vyjde tak, ze stiny "padnou" do zony 3 tak nejak samy. To znamena, ze JE UPLNE JEDNO jestli si zmerim dopadajici svetlo cele sceny nebo jestli zmerim odrazene svetlo ve stinech a umistim ho do zony 3. Schvalne si to nekdy zkuste. (Samozrejme to neni dogma a neplati vzdy a vsude aby me tu pak nekdo nekamenoval)
Zaver: nejjednodusi pouziti zonovyho systemu v praxi, zejmena pro kino a stredni format je merit dopadajici svetlo a podle charakteru sceny tak nejak intuitivne udelat "odbornou odhadologii" korekci
#44 Anonymous
Publikováno 22 leden 2010 - 15:57:15
A tak já si teda ten spotmetr (zatím) kupovat nebudu.kdyz uz tu probirate prakticky pouziti zonovyho systemu, tak ja se s vama podelim o svou, dlouhodobe empiricky overenou zkusenost -
u vetsniny "normalnich scen" (ulice, lidi venku na ulici, otevrena krajina, castecne i stredne prostvetlenej les) plati nasledujici Snekovo pravidlo:
pokud zmerim dopadajici svetlo, tak v 90 % expozice vyjde tak, ze stiny "padnou" do zony 3 tak nejak samy. To znamena, ze JE UPLNE JEDNO jestli si zmerim dopadajici svetlo cele sceny nebo jestli zmerim odrazene svetlo ve stinech a umistim ho do zony 3. Schvalne si to nekdy zkuste. (Samozrejme to neni dogma a neplati vzdy a vsude aby me tu pak nekdo nekamenoval)
Zaver: nejjednodusi pouziti zonovyho systemu v praxi, zejmena pro kino a stredni format je merit dopadajici svetlo a podle charakteru sceny tak nejak intuitivne udelat "odbornou odhadologii" korekci
Takhle to provádím totiž taky a je pravda, že to vychází. Podotýkám, že krajinu nefotím a celkově to trochu tentooo ... nějak vošulím.
#45
Publikováno 22 leden 2010 - 16:41:12
kapnul jsi na to
Tim, ze ja merim misto, kde chci mit normalni kontrast nebo misto, ktere je "stredne" sede, nedelam vlastne nic jineho, nez ze jinym zpusobem merim dopadajici svetlo
#46
Publikováno 22 leden 2010 - 17:26:22
pokud zmerim dopadajici svetlo, tak v 90 % expozice vyjde tak, ze stiny "padnou" do zony 3 tak nejak samy.
A měří se to s vytaženou nebo zataženou polokoulí?
#47
Publikováno 22 leden 2010 - 17:30:33
#48
Publikováno 22 leden 2010 - 17:31:08
#49
Publikováno 22 leden 2010 - 17:31:27
Z toho plyne: měření zimní noční scény může mít tedy vliv na potenci a potažmo manželstvíale koule přitom můžou být klidně vytažený.
#50 Anonymous
Publikováno 22 leden 2010 - 17:33:37
Asi jak sedláci u chlumce by poučky dopadly. Ale on šnek uvádí, že to platí pro většinu normálních scén. Na takovéto komplikované 10-clonové scény je samozřejmě nezbytné použít KZS. To je jasné.šneku, vládíku, nechtěl bych vidět jak by ty Vaše poučky dopadly při fotografování mých zřícenin, kde mnohdy rozsah mězi stíny a světly je více ja 10 clon.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních