Krakene,
ty provokatere
To je ten trpaslik v tunelu a cerne skvrny na slunci. Ale osobne, kdyz uz se tedy o nich bavime, sceny s vysokym kontrastem delam tak, ze je volam v Emofinu nebo v Rodinalu 1+100 s omezenym nebo uplne bez kvedlani
Merim a exponuji tedy zcela bezne (viz vyse) a vyvojkou ovlivnim neupeceni svetel. Pripadne klido pido obetuju bud stiny nebo svetla, to uz zalezi. Hlavni je, abych mel normlani konstrast tam, kde ho chci mit.
Zone system ti rekne, jakou mirou podexponovat mista sceny, kde chces mit na fotce jeste nejakou rozumnou kresbu a dal ti rekne o kolik stahnout volani, abys neupekl svetla. To podexponovani je ono umisteni do zony III nebo II (zona tri je definovana jako stiny s dobrym rozlisenim kresby, zona II jako prakticky uz cerna s temer neznatelnou kresbou). Napriklad to udelas tak, ze si zmeris to dane "tmave" misto, vyjde ti treba f/8 1/30 (kdybs exponoval takhle a volal normalne, tak ti tmave misto vyjde jako zona V neboli stredni seda - protoze expozimetr si vzdycky "mysli", ze meri stredni sedou) a to umisteni do zony III neni nic jineho nez korekce do zaporu. Takze z toho udelas f/8 1/125 pro zonu III nebo f/8 1/250 pro zonu II. Pak by sis zkontroloval, do jake zony ti padnou svetla a podle toho si urcil volaci cas. Napriklad bys zmeril u svetel udaj f/16 1/500 (to je rozdil 6 clon oproti tem tmavym mistum). Pokud bys ted exponoval na tmavych mistech namerenym casem a clonou - f/8 1/30, a volal bys Normalne (tzv. N volani) tak ty svetla upeces, protoze by ti padly do pomyslne zony XI, pricemz uz zona X je definovana jako "absolutni" bila. Uz jen tim umistenim stinu do zony III, bys umistil svetla do zony IX (exponoval bys f/8 1/125, coz je vlastne f/16 1/30 a tedy korekce pro svetla +4 EV jinak umisteni do zony IX) , ktera je definovana jako bila s nepratrnym naznakem kresby. Pokud bys k tomu jeste navic zvolil N-1 volani, tak by ti svetla skoncily v zone VIII, coz uz je definovane jako svetla s dobrym rozlisenim kresby. To N-1 volani je vlastne jen jinak nazvane zkracene volani a to jak vime nejvice ovlivni zcernani v nejvice exponovanych mistech filmu a nejmene exponovana mista ovlivni pouze nepatrne. Proto posunes svetla ze zony IX do zony VIII a stiny ti porad zustanou v zone III.
No, asi jsem to stejne vubec nenapsal srozumitelne, takze o tom pokecame na srazu
Ale porad jsme u toho, ze oku se to nebude zdat, protoze to zkracene volani ti ovlivni kontrast i ve strednich tonech (zona IV,V,VI), ikdyz mene nez ve vyssich zonach. Kontrast ve strednich tonech nebude "Normalni" a to je to hlavni pro vnimani sceny.
Kdyz koukas okem v realu na neco, tak se ti zornicka bud stahne nebo roztahne podle toho, jestli koukas do svetla nebo do stinu a to druhe v ten samy okamzik nevidis. Oko tedy vzdycky "obetuje" svetla nebo stiny a scena mu i tak prijde v "poradku".
To by me zajimalo, jestli ten muj vylev fakt treba nekdo aspon trochu pobere....