Přejít na obsah


Fotka

Prakticke pouzivanie zonalneho systemu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
170 odpovědí na toto téma

#151 Euter

Euter

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 255 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 46

Publikováno 6 February 2012 - 00:32:31


Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.

Ilford Multigrade IV

grade 	Y 	M
00 	 105 	0
0 	   85 	10
1 	   60 	20
2 	   40 	45
3 	   20 	60
4 	   10 	75
5 	   00 	200


Hodi se :smile:

No těm hodnotám bych moc nevěřil, protože když se podíváte přímo do datasheetu od Ilfordu k řízení gradace, tak se tam dočtete, že pomocí barevných hlav meopta nelze filtrace hodnoty 5 vůbec dosáhnout. Bude to asi hodně přibližné...
  • 0

#152 Runner

Runner

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 204 příspěvků(y)
  • LocationOlomouc
Reputace: 19

Publikováno 6 February 2012 - 09:07:21



Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.

Ilford Multigrade IV

grade 	Y 	M
00 	 105 	0
0 	   85 	10
1 	   60 	20
2 	   40 	45
3 	   20 	60
4 	   10 	75
5 	   00 	200


Hodi se :smile:

No těm hodnotám bych moc nevěřil, protože když se podíváte přímo do datasheetu od Ilfordu k řízení gradace, tak se tam dočtete, že pomocí barevných hlav meopta nelze filtrace hodnoty 5 vůbec dosáhnout. Bude to asi hodně přibližné...


No to neva. stejně se pohybuju mezi s, sp, n. Takže orientačně to stačí a zkouškama mi to stejně výjde tak kolem 2 a 3, víc nepotřebuju.
  • 0

#153 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 310 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 6 February 2012 - 11:14:51

Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.

Ilford Multigrade IV

grade 	Y 	M
00 	 105 	0
0 	   85 	10
1 	   60 	20
2 	   40 	45
3 	   20 	60
4 	   10 	75
5 	   00 	200

Mam jednu otazku,su pri tejto tabulke rovnake expozicne casi medzi jednotlivimi gradaciami?ilford ma tieto hodnoty vyrovnane,akurat gradacia 4 a 5 vyzaduje dvojnasobnu expoziciu,co je z hladiska rychlosti prace vemi dolezite.
  • 0

#154 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 310 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 6 February 2012 - 11:28:39




Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.

Ilford Multigrade IV

grade 	Y 	M
00 	 105 	0
0 	   85 	10
1 	   60 	20
2 	   40 	45
3 	   20 	60
4 	   10 	75
5 	   00 	200


Hodi se :smile:

No těm hodnotám bych moc nevěřil, protože když se podíváte přímo do datasheetu od Ilfordu k řízení gradace, tak se tam dočtete, že pomocí barevných hlav meopta nelze filtrace hodnoty 5 vůbec dosáhnout. Bude to asi hodně přibližné...


No to neva. stejně se pohybuju mezi s, sp, n. Takže orientačně to stačí a zkouškama mi to stejně výjde tak kolem 2 a 3, víc nepotřebuju.

No vydis a ja si niekedy nevystacim ani ked dam purpurovu na 200 a to foma uvadza ze je exstra tvrda.Do mekych gradacii je to v pohode.Obdivujem ludi ktory hovoria ze multigradacni papier nepouzivaju na riadenie kontrastu,to sa chcem naucit!
  • 0

#155 Dany

Dany

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 42 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 6 February 2012 - 12:31:13

Nejsou, Ilford to sice ma vyrovnane ale pokud by sis to otestoval zjistis ze to tak neni.

Mam doma hlavu Ilford 500H s RH design analyzatorem, která pouzaiva dichroicke filtry a ani tam to neni vyrovnane prestoze jsem na strankach Ilfordu a v manualu cetl ze je. Chris Woodhouse z RH design ma napsane v manualu ze hrubá zakladni kalibrace by mela sedět ale stejne je nutne provest kalibraci vzdy u konkretniho printera.

Pokud mohu doporucuju prejit na metodu split ktera je velice jednoducha a vzdy dava vynikjici vysledky plus se da velice exaktne zautomatizovat tak ze na 2 zkousky mas vybornou fotografii.

Pokud bude zajem muzu to trosku rozepsat pripadne to kdesi v clancich je. Mam svou imho jednodusi metodu. Pripadne na jarnim sraze bych to mohl i predvest.

Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.

Ilford Multigrade IV grade Y M 00 105 0 0 85 10 1 60 20 2 40 45 3 20 60 4 10 75 5 00 200

Mam jednu otazku,su pri tejto tabulke rovnake expozicne casi medzi jednotlivimi gradaciami?ilford ma tieto hodnoty vyrovnane,akurat gradacia 4 a 5 vyzaduje dvojnasobnu expoziciu,co je z hladiska rychlosti prace vemi dolezite.


  • 0

#156 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,070 příspěvků(y)
Reputace: 112

Publikováno 6 February 2012 - 12:45:46

Nejsou, Ilford to sice ma vyrovnane ale pokud by sis to otestoval zjistis ze to tak neni.

Mam doma hlavu Ilford 500H s RH design analyzatorem, která pouzaiva dichroicke filtry a ani tam to neni vyrovnane prestoze jsem na strankach Ilfordu a v manualu cetl ze je. Chris Woodhouse z RH design ma napsane v manualu ze hrubá zakladni kalibrace by mela sedět ale stejne je nutne provest kalibraci vzdy u konkretniho printera.

Pokud mohu doporucuju prejit na metodu split ktera je velice jednoducha a vzdy dava vynikjici vysledky plus se da velice exaktne zautomatizovat tak ze na 2 zkousky mas vybornou fotografii.

Pokud bude zajem muzu to trosku rozepsat pripadne to kdesi v clancich je. Mam svou imho jednodusi metodu. Pripadne na jarnim sraze bych to mohl i predvest.


vím že je to otravování, ale kdybys byl ochoten nějak ten článek aktualizovat dle svých zkušeností, vytiskl bych si ho a na patřičných místech prostudoval
  • 0

#157 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 310 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 6 February 2012 - 13:38:21

Dany,Rad si tvoj vyklad pozriem.Inak aj Magnifax 4 ma dichroicke filtre,ale ich rozsah nestaci na vyuzitie plneho rozsahu multigradacnych papierov.Predsa len ta hlava nebola vyrabana pre tento ucel.Ale to nie je novinka.
  • 0

#158 ady

ady

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 21 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 May 2014 - 23:07:01

snažím se zkalibrovat kinofilmovou fomu 100 v LQN 1+10, filmy mám po 10sn. +-1-2 snímky.

po volání 5min, 20°C mi vyšlo, že efektivní citlivost pro zónu 3 by měla být někde při 40-50 ISO.

když jsem film snímal na 100 ISO a zvětšoval na fomatone mg classic, připadají mi stíny odpovídající zóně 3 slité do černé a fotky relativně dost kontrastní.

fotky zvětšuju jednotným osvitovým časem určeným z prahové černé.

máte podobnou zkušenost nebo něco dělám špatně?

film focený na ISO 40 připravuju vyvolat, takže o něm ještě nemůžu nic říct.

taky svitek fomy 100 mi vychází spíš kontrastně a ideálně ho fotit na nižší ISO.


  • 0

#159 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,133 příspěvků(y)
Reputace: 25

Publikováno 25 May 2014 - 23:13:33

Fomu jsem sice pro ZS nekalibroval, nicméně zkušenost mám takovou, že se mi to chovalo jako film o citlivosti ISO 50, při focení na nominál to bylo ve stínech upečené. Tudíž zkušenost velmi podobná...ale empiricky jsem to neměřil.


  • 0

#160 tricky

tricky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 224 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 359

Publikováno 19 November 2014 - 15:50:24

http://www.theonline...n.html?spref=fb


  • 0

#161 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 86 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 14 February 2015 - 16:13:45

Ahoj,

debata o zónovém systému tady proběhla už dávno, teď jsem ji celou přečetla, omlouvám se, času velmi málo a tak navštěvuji tento web zřídka.....ale určitě napravím, neboť je tu velmi podnětného....:)

Celá debata je směřována na měření externím expozimetrem?Právě nevím, jak moc bývá už upraven expozimetr přímo ve foťáku.

Ptám se, protože vlastním fotoaparát Minolta, nemám expozimetr a vše měřím pouze přes foťák. Jenomže moji největší vášní je fotit právě v extrémních podmínkách, takže jakmile někde v temné stodole proniká světlo, už tam běžím.....Nic nemám zkalibrováno, ověřeno...často nevyjde nic, někdy něco a sem tam fotka, z které mám radost....

Kdysi jsem fotila na půdě, tam se mi osvědčila šedá tabulka (v době,kdy jsem nic netušila o zónovém systému), změřila jsem si expozici a tu nastavila a fotila.

Docela to vycházelo.Ale bylo to bez modelek, což teď už skoro nedělám.....

A teď tedy,na co se ptám? Když změřím bodově na Minoltě expozici, třeba to tmavé místo, které chci mít jako zónu II,příp III , bude to stejné, jako změření externím expozimetrem? Vyplatí se kupovat expozimeter? Kdyby to nestálo tolik korun, asi bych se neptala a koupila hned,.. 

Jinak vše co bylo napsáno o zónovém systému zde  jsem poctivě přečetla a mnohé pochopila,díky za to :-P  :-P .

A vložila bych nějaký obrázek, ale nevím jak na to :-P


  • 0

#162 tricky

tricky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 224 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 359

Publikováno 14 February 2015 - 16:31:44

Použít rozšířený editor 

Přidat soubor


  • 0

#163 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,041

Publikováno 14 February 2015 - 16:53:36

Nie je vela aparatov, co maju zabudovane bodove meranie... Viem o jednom Olympuse. Ale ani ten sa nemoze merat so spotmetrom, ktory ma taky uzky uhol snimania, ze merany bod v scene treba zamerat ako v puskohlade. Je to preto velmi odlisne, ak nemaz moznost prist az k tomu danemu bodu (na "pude" by to snad slo, krajinkar si to nemoze dovolit).

Rozdiel je teda v uhle, v ktorom sa zabera snimany bod.


  • 0

#164 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 86 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 14 February 2015 - 17:12:35

Já teda na Minoltě Spot měření mám, ale asi je opravdu lepší mít expozimeter.

Kdosi tady zmiňoval Minoltu spotmeter, ale obávám se, že není lehce sehnatelná.

Nebo obyč starý expozimetr z bazaru???

Předpokládám, že Sudek ani Drtikol taky neměli" Sekoniky":))


  • 0

#165 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,041

Publikováno 14 February 2015 - 18:01:27

Ani Sudek, ani Drtikol. Ale to je asi vsetko, co nas s nimi spaja. My zial expozicii musime venovat viacej pozornosti. O ostatnom ani nehovorim.

Spotmeter Pentax je absolutne vporiadku a zohnat sa da.

Okrem toho existuju Gossen Master Sixy, na ktore su nastavce na meranie spot.

Bez zonoveho merani sa da zit. Hlavne, ak to clovek chce robit poctivo, s kinofilmom nepochodi, so svitkacom viac-menej tiez nie. Jedine, kde to dava zmysel je plochy film. A to co cvak, to 50Kc. Kazde policko mat perfektne oznacene a kazde vyvolat prislusny cas. A potom si sadnut vo fotokomre a poctivo vsetko zvacsovat na papier jedenj gradacie.

Myslim, ze pre zaciatok staci mat dobre zvladnuty proces a nejake tie rozdiely dotiahnut zmenou na multigrade papieri. I to je asi pre mnohych nedosiahnutelny sen.

Takze krok za krokom :)


  • 0

#166 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2,310 příspěvků(y)
Reputace: 313

Publikováno 14 February 2015 - 20:45:10

Bodové měření (mluví se o 1°) je nejpřesnější, ale inerpretace naměřeného a "přenos do praxe" nejsou až tak jednoduché. Pakliže se to ale člověk naučí, několik minut měření navíc se BOHATĚ vrátí při zvětšování...

Jak ale pravil Keko - u kinofilmu se málokdo odhodlá nafotografovat celý film ve stejných nebo skoro stejných podmínkách. U svitku se už dá spekulovat (zvláště u formátu 6x9 - jeden film často padne na jeden motiv). Vše ostatní už leze do peněz. VŽDYCKY BYLO NĚCO ZA NĚCO.


  • 0

#167 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4,203 příspěvků(y)
Reputace: 469

Publikováno 14 February 2015 - 20:57:09

U kinofilmu to chce pro serioznější práci mít minimálně dvě těla.... 


  • 0

#168 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 86 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 14 February 2015 - 22:00:02

Já většinou fotím nárazově, tzn,že mě cos osloví a pak fotím ve "stejných" nebo hodně podobných podmínkách a málokdy končím, dokud nedofotím film, popřípadě mně nedojdou, takže tohle není ten problém, ale jak jsem říkala, většinou jsou to hodně kontrastní scény, poněvadž to mě přitahuje....


  • 1

#169 keko

keko

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3,070 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia, Juzna 1, 900 42 Alzbetin Dvor
Reputace: 1,041

Publikováno 14 February 2015 - 22:18:25

No, ak je iba toto problem, tak tomu sa da vyhnut osvedcenym sposobom. Pouzije sa delene vyvolavanie. Treba dokupit borax, co je lacna a dostupna (a mierna) zasada, z ktorej sa urobi roztok asi 10g na 1liter vody. A potom sa vyvolava v metolovej vyvojke pvedzme 3 minuty, vyvojka sa vyleje z tanku a naleje boraxovy kupel. Povedzme na 3 minuty. Dalej sa pretrusi a ustali. Ziska sa velmi vyrovnany negativ, kde medzi jednotlivymi plochami je maly kontrast, pri zachovani velkeho mnozstva poltonov. 3+3 minuty su pociatocne casy, staci si film nastrihat a vyskusat viacej kombinacii casov.

Existuju aj specialne delene vyvojky, su tu toho cele state. Tie sa daju dokonca namiesta vo vlastnej rezii, za vsetky spomeniem Stoecklerovu vyvojku. ktora vychadza z nekonecnej D-23:

http://www.largeform...y.info/twobath/


  • 0

#170 Stráníková Olga

Stráníková Olga

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 86 příspěvků(y)
Reputace: 7

Publikováno 14 February 2015 - 22:24:17

Děkuji, zkusím.


  • 0

#171 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1,783 příspěvků(y)
Reputace: 72

Publikováno 7 July 2015 - 18:27:59

Pomalu se prokousávám Velkoborským a zonálním systémem. Ještě to nemám v hlavě uleželé. Hlavně ten start s citlivostí a pak N+1 a N-1. Posouvání po zónách je už pak celkem OK. Hlavně nevyletět z rozsahu filmu. 

 

A

 

1a. Naexponovat středně šedou plochu , jít s expozicemi po půl EV dolu, prázné políčko, po půl EV nahoru..atd. až po nafocení filmu

 

2a. prázdné políčko, kontakt na papír a první slití (zmizení) v černé je expoziční čas viz vložený obr. Tady tedy 16 vteřin? 

 

3a. kontakt z nafoceného filmu získaným časem a hledat středně šedou, zónu V.  

 

4a. Zóna V = citlivost filmu (odvodit z poznámek při focení)

 

Je to tak v pořádku? Chápu to správně? 

 

B

 

N+1 a N-1

 

V tabulce jsou hodnoty ISO, pro Neopan 400.  N-1 nastavuje 100 ASA a pro N+1 500 ASA. Vlastně bych to nastavoval úplně naopak. N-1 bych podexponovával, podvolal (chi jít s kontrastem dolu) a N+1 zase čas přidával, převolal (chci ze světle šedé bílou). Tak jsem z toho Jelen. Ale spíš motám různé kapitoly a věci dohromady. 

 

 

Zkoušel někdo takhle testovat Fomu 200 v planech? 

Přiložený soubor (y)


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních