Fotografický rukopis
#1
Publikováno 30 January 2010 - 19:22:28
mého mínění z okruhu fotografových zájmů, jeho způsobu vidění a také
je blízký jeho profesi. Významnou částí rukopisu je cílený způsob volby
a zpracování materiálu, gradace, zrna, postup při zvětšování snímku, až
po výběr a adjustaci výsledných fotografií. Přistupovat k fotografování s
promyšlenou koncepcí kompozice snímku, pořízení nákresů scény a též
hledání optimálního řešení v úvahách nad poznámkovým blokem osobně
považuji za přínosnější, než marnou snahu vytěžit z množství obsahově
prázdných negativů, které jsou produktem nekonečného hledání. Cíleně
nalézání fotograficky aktivních námětů, "jít na jisto"s jasnou představou,
je efektivnějším způsobem využití tolik vzácného času a stále dražšího
černobílého fotografického materiálu. Jaký se Váš přístup k tvorbě? Erik
#2
Publikováno 30 January 2010 - 21:59:16
Jinak si myslím, že chtít se za každou cenu lišit od ostatních a to i třeba díky laciného efektu je taky asi špatná cesta. Myslím, že dílo dělané jen na efekt nemůže mít dlouhého trvání.
#3
Publikováno 30 January 2010 - 22:54:27
A work of art is the unique result of a unique temperament. Its beauty comes from the fact that the author is what he is. It has nothing to do with the fact that other people want what they want. Indeed, the moment that an artist takes notice of what other people want, and tries to supply the demand, he ceases to be an artist, and becomes a dull or an amusing craftsman, an honest or dishonest tradesman. He has no further claim to be considered as an artist.
Oscar Wilde
A nejak nemam potrebu to dal resit. Proste fotim, jak mi oko narostlo a moc nad tim nepremyslim. Jestli to ve vysledku za neco stoji, neresim. Nemam tu potrebu, fotim pro svoji radost, nemusim naplnovat predstavy nekoho jineho. Ono to je ostatne vetsinou na prvni pohled videt, jestli fotka za neco stoji. Ale stejne jediny, kdo je to schopen rozlousknout s konecnou platnosti, je cas.
Vse vyse uvedene plati i pro technickou stranku veci, at uz tim je myslena pouzita vyvojka, papir atd. Rukopis tak nejak plyne ze vseho sam, pokud se clovek nesnazi napodobit nekoho jineho (to ale popira vyse uvedene). Clovek by mel svuj.
Proboha, ale hlavne to neberte tak, ze si myslim, ze jsem umelec
#4
Publikováno 30 January 2010 - 22:57:12
Niekto plánuje a výsledok žiadny, iný vezme foťák do ruky a čo fotka to dielo.
Asi si každý musí nájsť to svoje. Aj keď nepopieram že každá poriadna fotka, nie to ešte ucelená séria, si vyžaduje kus roboty, umenia, citu a hlavne času a sústredenia. Je to však asi veľmi individuálne.
#5
Publikováno 31 January 2010 - 09:16:10
...Cíleně
nalézání fotograficky aktivních námětů, "jít na jisto"s jasnou představou,
je efektivnějším způsobem využití tolik vzácného času a stále dražšího
černobílého fotografického materiálu. ...
Nemyslím, že s tímhle by se dalo souhlasit jako s univerzálním pravidlem. Ono to v některých situacích a v některých oborech fotografie platí víc (třeba krajina, architektura, ateliérové věci), v některých méně - živá fotorafie venku,... - prostě tam, kde se jedná o zachycení nějakého jedinečného okamžiku, nebo kde se předmět fotografie mění. I tam je třeba myslet, ale je na to míň času a některá rozhodnutí musí být "zažitá".
Navíc je velký rozdíl i v přístupu jednotlivých fotografů - někdo podává lepší výsledky když si všechno předem naplánuje a někdo naopak musí tu fotku v danou chvíli prostě "vidět".
P. S.: Nepřijde mi, že by pro většinu lidí byl materiál to, co je nejvíc limituje (film stojí pár korun a nepovedené snímky se stejně nezvětšují). Navíc dneska stojí ten film paradoxně možná nejméně v dějinách, protože je občas možno sehnat "skoroprošlý" materiál za naprosto směšnou cenu.
#6
Publikováno 31 January 2010 - 09:17:25
Ja by som asi netrval na striktom "plánovaní" tvorby.
Niekto plánuje a výsledok žiadny, iný vezme foťák do ruky a čo fotka to dielo.
Asi si každý musí nájsť to svoje. Aj keď nepopieram že každá poriadna fotka, nie to ešte ucelená séria, si vyžaduje kus roboty, umenia, citu a hlavne času a sústredenia. Je to však asi veľmi individuálne.
Ono tam bude důležité i to "ucelená série". Tam nějaké to "plánování" třeba je.
#7 Jirinol
Publikováno 31 January 2010 - 10:24:11
Ono tam bude důležité i to "ucelená série". Tam nějaké to "plánování" třeba je.
možná nyní řeknu pro mladé, nadějné a ambiciózní jedince asi dost nepochopitelnou myšlenku:
Samozřejmě snaha hned zkraje si najít svůj rukopis, téma či žánr, a na něm cílevědomě pracovat, je chvályhodné, možná člověk dosáhne relativně rychle svého cíle. Pokud je to cesta pro obživu a věhlas, asi jediná účinná.
Na druhou stranu člověk se vyvíjí celý život, a určitě si chce vyzkoušet co nejvíc, takže i to chce asi svůj čas. Jak člověk stárne, tak sám od sebe zjistí, že na tříštění zájmů mu nezbývá času, energie a sil a ono se to samo nějak vykrystalizuje. A třeba taky zjistí, že to co udělal třeba náhodou před 20-25 lety a nepovažoval to vůbec za hodno vytažení ze šuplíku, dnes je nezaujatým obecenstvem hodnoceno podstatně lépe, než velmi vymakaná cílevědomá tvorba. Pokud se podaří udělat fotka či série, cyklus fotek nadčasových, pak nezáleží, kdy a jak vznikly. Poskládáš-li portfolio, které dává smysl jako celek, přitom obstojí i jednotlivé fotky, tak je to radost největší. Ten čas si rád dopřeju, buď se zadaří, nebo ne. Ten pocit vidět kolem sebe obrazy, na které stojí za to zvednout foťák a zmáčknout, je úplně jiný, jako ty obrazy napřed vidět ve své mysli, a podle té vidiny je realizovat. Nedá se asi vůbec říct, která cesta je ta správná či vhodná, pro jednoho či druhého. Záleží to na povaze každého z nás. Cílená úzce zaměřená tvorba a dokumentární, reportážní stylem, jsou dost odlišné a na fotkách to bývá vidět. Každému chutná něco jiného. Každý do své fotky dává něco ze sebe. A ta různorodost rukopisů je na výstavách právě to hodně zajímavé, kdy různě naladění diváci mají šanci najít téměř vždy to "své". U autorských výstav je to někdy trochu složitější.
#8
Publikováno 1 February 2010 - 10:43:34
Neboli: Ať chci jak chci, nikdy to nebude ono. Rukopisem nelze nazývat motiv, námět. Neboť jestliže jsem např. realizoval monotématickou výstavu fotografií (v mém případě "Traťováci", tedy z prostředí lidí okolo železničních tratí), bylať úspěšná, odnesl jsem si vinětu "toho, co fotí železničáře". Ale tak to není. To je jen námět, který zpracovávám, protože se v tomto prostředí pohybuji a celkem mu rozumím...
Rukopis může vzniknout snad jen jako vedlejší produkt při způsobu fotografování "cíleném, záměrném, ale jakoby bez cíle".
Také: Někdo se "tím stane", většina však nikdy.
Sebeusilovnějším snažením jsme od toho, po čem toužíme jen dál a dál...
A to už jsme u ZENu
Je to ve všem stejné...
#9
Publikováno 1 February 2010 - 10:58:01
#10
Publikováno 1 February 2010 - 11:18:01
Někteří fotografové svůj rukopis vytvářely např. specifickým tónem fotografie, kde i jen malá odchylka od obvyklého tónu působila natolik výrazně, že se stala pro určitého autora charakteristickou. To stejné funguje i u zrna, strmosti, nebo specifické ostrosti/neostrosti ....
Jak píše Erik nahoře, technika rukopis nedělá. To co popisuješ, je pouze určitá součást procesu, který k rukopisu může nahrávat, nebo jen "navádět" . Rukopis je něco "nad". Tuším to alespoň. Kdyby J.Tichý fotil digitálem, točil osmičkou nebo kreslil, bylo by to tam pořád stejné. TO je rukopis. Mimo jiné i proto, že se o formu s nikdy nestaral.
(Vybavuje se mi jeho věta z TV rozhovoru: ".... to je hovno!" )
#11
Publikováno 1 February 2010 - 11:30:44
Fotograf vkladá do snímky niečo zo seba, zo svojho vnútra, svoj pohľad na vec a pocit a to práve fotografie odlišuje a robí ich jedinečnými.
#12 Jirinol
Publikováno 1 February 2010 - 11:37:11
#13
Publikováno 1 February 2010 - 11:47:19
#14
Publikováno 1 February 2010 - 12:30:33
Napríklad moje fotky sú charakteristické tým, že sú všetky skoro rovnako na hovno
Plagiatore! Ja takove fotky delam uz delsi dobu!
#15
Publikováno 1 February 2010 - 17:03:25
Napríklad moje fotky sú charakteristické tým, že sú všetky skoro rovnako na hovno
Plagiatore! Ja takove fotky delam uz delsi dobu!
Ty ich také robíš dlhšiu dobu, ale aj už 20 rokov.
Takže kto je plagiátor ?
#16 Jirinol
Publikováno 1 February 2010 - 17:55:02
#17
Publikováno 1 February 2010 - 20:11:36
Napríklad moje fotky sú charakteristické tým, že sú všetky skoro rovnako na hovno
Plagiatore! Ja takove fotky delam uz delsi dobu!
Ty ich také robíš dlhšiu dobu, ale aj už 20 rokov.
Takže kto je plagiátor ?
Hele, ja nejspis taky tak nejak... v tom pripade to vypada na nezavisly objev
#18
Publikováno 4 February 2010 - 08:50:16
Dalo by sa to asi definovať ako "niečo" čo fotograf vkladá do fotografie bez toho, aby to bolo cielené. Je to presne ako z rukopisom. Jedno slovo napísané desiatimi ľuďmi nikdy nie je rovnaké.
Fotograf vkladá do snímky niečo zo seba, zo svojho vnútra, svoj pohľad na vec a pocit a to práve fotografie odlišuje a robí ich jedinečnými.
Tomuhle tvrzení bych trochu oponoval. Aby z toho tvoření mohlo něco v budoucnu být měl by fotografující naopak právě cíleně a s rozmyslem pracovat. Jinak je to sice autorské, ale bramboračka. Výlet, dovolená a co dál?
Šuplík je krásná věc, ale pro koho vlastně fotografujeme? I divák by měl vidět nějakou myšlenku a ne jen pár hezkých fotografií.
P.S. On každý kdo přišel s něčím novým na svou dobu objevným se zapsal svým rukopisem do historie fotografie. Ansel Adams, poznáme všichni brilantní fotografie, Agentura Magnum zpracování bylo asi stejné (nemyslím, že by každý měl svou laboratoř), ale všichni měli trochu jiné vidění....atd. Platí u všech práce na tématu svým pohledem. Když zabrousím do našich vod tak mě jako první napadne Sudek. Kompozice nic složitého, nic na obrazu nechybí ani nepřebývá, tonalita spíš náladová než brilantní (Pro někoho šedivky pro jiného Sudek). Pro něho též platí dlouholetá práce na vybraných tématech. Se specifickým zpracování mě napadá Jaroslav Krejčí. Efekt zpracování a snaha odlišit se je, ale myslím, že obsahová stránka převládá. Do jaké míry je děláno takovým to způsobem kuli zvládnutí fotografie za nízkých světlených podmínek bez potřebného citlivého filmu přiznám se, že nevím. Narodil jsem se už do doby T-Maxů a Delt.
http://www.artmagazi...-krejci-big.gif
#19
Publikováno 4 February 2010 - 11:19:10
(Vybavuje se mi jeho věta z TV rozhovoru: ".... to je hovno!" ) Razz
Tak to si vůbec nemyslím. Osobně mi vůbec příjde, že technická stránka fotografie, především její způsob zpracování neboli forma se tady děsně podceňuje a neustále se naopak zdůrazňuje nutnost přítomnosti hluboké myšlenky. Jaké poselství vám např. sdělují jmenované Adamsovy věci ? Čím se svým obsahem odlišují ? To by mě vážně zajímalo. Podle mého názoru je zrovna tohle typický případ, kdy autor vybočoval z tehdejších norem převážně formou zpracování. Nebo zmíněný Sudek. Dovedete si představit, jak by na vás působily tytéž záběry zpracované dnešní technikou na dnešní materiály ? Ani byste si o ně mnohdy neopřeli kolo. Forma, daná charakteristikou tehdejších materiálů a způsobem jejich zpracování a dále vlastnostmi tehdejší optiky tvoří podle mého názoru i v tomto případě podstatnou část výsledného rukopisu. Vůbec bych tuhle část procesu nepodceňoval. Naopak. Strašně by mne zajímalo, kdo z vás by bezpečně poznal jakéhokoliv autora fotografie čistě podle obsahu, kompozice a podobně s například záměrně pozměněným způsobem zpracování.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních