Pomoc pro rovnání = "lisování" barytů
#1
Publikováno 14 February 2010 - 18:32:38
Protože jsem narychlo sušil náhledy barytů 30x40 v elektrické sušičce a nechtělo se mi po vyhodnocení napínat je na sklo, šoupnul jsem je mezi dvě desky (lamino?) a sevřel na každé straně třemi svěrkami (dohromady 12ks). Takto pobyly měsíc a dnes byly ganc rovné!!!
Pro pořádek: za 30,- byly dvoje velké svěrky, nebo 4 malé.
#2
Publikováno 14 February 2010 - 19:19:47
#3
Publikováno 14 February 2010 - 19:26:36
Ale na lisování mi přijdou málo tuhé, radši používám svěrky.
#4
Publikováno 14 February 2010 - 19:59:50
sbriza: Ano, mám na mysli (a na stole) právě tyto "svěrky". Ty menší opravdu nemají stisk příliš velký (ty budou na lepení při paspartování), ale ty velké (téměř 20cm) - nejsem žádné párátko - pro rozevření je třeba vynaložit soti velkou sílu...
#5
Publikováno 14 February 2010 - 22:45:42
#6
Publikováno 15 February 2010 - 10:32:56
dřevěnými lištami a vruty
kovovými profily "U" danými obráceně a vruty
kovovými profily "U" danými obráceně a svorkami
pak sušit fénem, nebo nechat, nebo dát k sálavému teplu apod.
je to zvláštní, ale nedostal jsem rovné zvětšeniny a vrátil se k lepení na sklo = přisehnal více skel do kouta v komoře
pracoval jsem v řádu dnů ne měsíc
ale na náhledy jistě dobré a kdyby se to vychytalo, tak asi i na větší obrázky
jako by ten baryt byl živej organismus a chtěl prostě pásku se kterou se může přetahovat či co... aspoň v mém případě
#7
Publikováno 15 February 2010 - 23:41:21
#8
Publikováno 16 February 2010 - 18:09:06
Usušený a pokroucený papír chytnu za oba konce a přetáhnu přes hranu stolu-samozřejmě obrazem nahoru(deska má rádius a nesmí se to moc přehýbat,ať nepopraská vrstva a nesmí se to ůplně přesušit) jednou tam a jednou zpátky v podstatě se to srovná tak,že zůstane jen malinko pokroucená ta část za kterou se to drží.Pokud je čas stačí to na chvilku hodit pod knížky.Dělal jsem to hlavně s 13x18cm.Do dnes jsou pěkně rovné.
#9
Publikováno 17 February 2010 - 18:33:26
Pak sa to dá dorovnat třeba mezi knížky.
#10
Publikováno 17 February 2010 - 19:36:05
Mezi knížky... no, jde to, ale kde vzít knížky 30x40 až 50x60 ?
#11
Publikováno 17 February 2010 - 19:42:39
Používám ten postup s přehýbáním o stůl.RCčka nedělám vůbec,ale s tím stojánkem...chci to zkusit na baryt.
#12
Publikováno 17 February 2010 - 20:01:26
stojánek Ti na baryt nepomůže, to je zbytečné zkoušet, jediné (vynecháme-li napínání na skle a leštění/sušení na sušičce) je lisování (chce to pořádný kníhy nebo lis)Nevím.Ten stojánek jsem nezkoušel,ale láká mě to zkusit.Hlavně když dělám třeba 13x18 náhledy a musím každý kus olepovat slintačkou je každé zrychlení a zjednodušení procesu vítané.A to už nemluvím o tom,že mi ubude kus fotky tou slintačkou.
Používám ten postup s přehýbáním o stůl.RCčka nedělám vůbec,ale s tím stojánkem...chci to zkusit na baryt.
#13
Publikováno 17 February 2010 - 20:10:43
zdenab2 : Stojánek je výhradně na RC - baryt se tak pokroutí, že jej skoro nejde ani vyjmout...
Mezi knížky... no, jde to, ale kde vzít knížky 30x40 až 50x60 ?
proč knížky? Já lisuju mezi dvěma deskami, původně určenými na kuchyň. Jsou rovné, tuhé a hlavně byly zadarmo
#14
Publikováno 17 February 2010 - 20:57:42
#15
Publikováno 17 February 2010 - 21:59:33
P.S. Zkuste si dát inzerát třeba na Paladix. Těchto leštiček (různého stáří, zachovalosti i formátů) jsou nabízeny mraky a mraky! Když ji koupíte za padesátku a nebude se vám hodit, můžete si aspoň přitápět v komoře, nebo ji prostě zavezete do sběrného dvora, nebo uděláte radost někomu jinému...
#16
Publikováno 18 February 2010 - 18:55:53
To lisování provádím,jen s tím,že to přejedu o tu hranu stolu a pak lisuju.Jinak by to trvalo dlouho.
Stojánek teda zavrhuju,protože RC nedělám(jednou jsem si pár koupil na zkoušku)
#17
Publikováno 18 February 2010 - 19:28:20
Já už na to neměla nervy,ale je pravda,že barytonový papír je nejkrásnější.A tak bych si nechala poradit a zase začala
#18
Publikováno 18 February 2010 - 19:30:27
#19
Publikováno 18 February 2010 - 19:32:56
#20
Publikováno 18 February 2010 - 19:33:42
#21
Publikováno 18 February 2010 - 20:07:51
#22
Publikováno 18 February 2010 - 20:37:27
#23
Publikováno 19 February 2010 - 06:48:07
#24
Publikováno 19 February 2010 - 09:48:43
Jinak leštění jsem taky vzdal.
#25
Publikováno 19 February 2010 - 10:40:07
#26
Publikováno 19 February 2010 - 10:58:11
barytonový papír
To sú árie s tim barytonem
#27
Publikováno 19 February 2010 - 11:45:16
neboj to naskočí a jistě to jde i nalepit chvíli po vyprání (papír do 24x30 - u větších ten systém s "druhodenním lepením") je je třeba ten postup vyladit - dělám to několik let tak i tak a papíry se netrhajíNo jo,já to lepila mokrýa ono se to odtrhávalo a kroutilo a já jsem zuřila....
hodně pomáhá nižší teplota okolní pro sušení
poslední praní - lázeň - s tím smáčedlem
dát na to sklo nebo kachlíky - bylo řečeno, voda steče
akorát namočená páska, animáloanihodně
papír danej na chvíli na nasákavou podložku - taková dětská plena látková je dobrá
položit vodorovně na sklo
papírovou utěrkou utřu dosedací místo pro pásku na papíře
střed - tedy fotografii někdy otřu, někdy nechám doslova mokrou
olepit
papírovou utěrkou utřu opatrně shora tu už nalepenou pásku - zas moc nemačkat, aby lepidlo nezateklo pod snímek spíš přejet v místě nalepení na sklo a místě nalepení na fotografii a ten prostor mezi nemačkat
já co nenalepím ten aktuální den po vyprání tak někdy nenalepím vůbec, ale jak říkám jedná se o snímky do 24x30 a když zvětšuju pět snímků dvě hodiny tak to lepení mám za deset minut hotový a ráno se při denním světle dívám na ještě mírně vlhké, ale rovné obrázky
#28
Publikováno 20 February 2010 - 12:31:37
Jestli to není moc mimo téma vrátil bych se k té leštičce.Čím teda leštíte plechy?Mě to lihem moc nešlo.Stávalo se mi,že jsem měl na fotce takové nevyleštěné místa.Proti světlu to pak blbě vypadá.To je potom lepší mít nevyžehlenou fotku.
Možná to chtělo třeba něco přidat do vypírací vody ještě kromě smáčedla.
#29
Publikováno 20 February 2010 - 12:32:39
#30
Publikováno 20 February 2010 - 20:47:50
Kdybych měl vyjmenovat, čím vším jsme chromované a nerezové plechy nebo sklo mazali... dnes bych se nevyspal
#31
Publikováno 20 February 2010 - 21:05:00
K oběma jsem použil oboustrannou plochou leštičku Kovos.
1. Baryt jsem namočil na cca 2 minuty do studené vody ve vaně, setřel kleštěmi. Na (teplou - ale ne horkou !) leštičku jsem položil teflonovanou tkaninu (která se používá na pásy v průběhových pecích v pekárnách - a já jsem ji koupil jako folii na pečící plechy ve velmi šikovném formátu cca 32x42 cm). Na folii jsem emulzí (obrazem) přiložil baryt. Poté uzavřít a při mírné teplotě se sušilo.
Výsledek: fotka rovná, na emulzi VELEJEMNÝ a velmi příjemný "rastr", který ale laik nenajde.
2. Stejně připravený baryt jsem rubem položil na "výhřevnou plochu" leštičky. Na obraz jsem pak přiložil velmi mírně vlhkou (vyždímanou a "vytřepanou") mikrovláknovou útěrku koupenou v Tescu v autokosmetice. (Prodává se ve dvojbalení (hnědá a bílá). Je opravdu VELMI jemná, vypadá spíše jako samet, struktura tkaniny není znatelná.)
Rukama jsem rozprostřel útěrku po fotografii (aby nebyly faldíky), přiklopil plátnem, opět rukama (ne válečkem!) uhladil, přiklopil plátnem a sušil při mírné teplotě (10 sekund udržíte ruku na plátně).
Výsledek: OPRAVDU PĚKNÉ! Bez stop na emulzi, hladké, fotka rovná, téměř přesně stejné, jako při vypnutí na sklo.
Poznatek: Určitě nemáčet fotografii déle než ty dvě minutky! Emulze i papír pak nadměrně změkne a všechno se na ní projeví!
Ještě budu zkoušet, ale mohla by to být cesta...
#32
Publikováno 21 February 2010 - 09:15:12
Děkuji za rady.
#33
Publikováno 21 February 2010 - 09:21:31
Dobry postreh, jen si myslim, ze u toho napinani na sklo jde taky o ten vysledny povrch, ktery (asi) touto metodou nedosahnes. Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove, treba v Izraeli kde byla kamoska na stazi to taky nejak lisuji mezi platny. Chtela jim ukazat nasi metodu a problem, v izraeli neni slintacka k sehnani...
Leda začít slintací pásku do Izraele dovážet
#34
Publikováno 21 February 2010 - 09:51:07
Dobry postreh, jen si myslim, ze u toho napinani na sklo jde taky o ten vysledny povrch, ktery (asi) touto metodou nedosahnes. Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove, treba v Izraeli kde byla kamoska na stazi to taky nejak lisuji mezi platny. Chtela jim ukazat nasi metodu a problem, v izraeli neni slintacka k sehnani...
Leda začít slintací pásku do Izraele dovážet
Pozor, to by ale musela být nějaká košer-páska
#35 Jirinol
Publikováno 21 February 2010 - 10:04:32
Dnes jsem měl práci v bráchově bytě a abych "neměl prostoje", vyzkoušel jsem dva způsoby sušení fotografií (barytů), které m už dlouho ležely v hlavě.
K oběma jsem použil oboustrannou plochou leštičku Kovos.
1. Baryt jsem namočil na cca 2 minuty do studené vody ve vaně, setřel kleštěmi. Na (teplou - ale ne horkou !) leštičku jsem položil teflonovanou tkaninu (která se používá na pásy v průběhových pecích v pekárnách - a já jsem ji koupil jako folii na pečící plechy ve velmi šikovném formátu cca 32x42 cm). Na folii jsem emulzí (obrazem) přiložil baryt. Poté uzavřít a při mírné teplotě se sušilo.
Výsledek: fotka rovná, na emulzi VELEJEMNÝ a velmi příjemný "rastr", který ale laik nenajde.
2. Stejně připravený baryt jsem rubem položil na "výhřevnou plochu" leštičky. Na obraz jsem pak přiložil velmi mírně vlhkou (vyždímanou a "vytřepanou") mikrovláknovou útěrku koupenou v Tescu v autokosmetice. (Prodává se ve dvojbalení (hnědá a bílá). Je opravdu VELMI jemná, vypadá spíše jako samet, struktura tkaniny není znatelná.)
Rukama jsem rozprostřel útěrku po fotografii (aby nebyly faldíky), přiklopil plátnem, opět rukama (ne válečkem!) uhladil, přiklopil plátnem a sušil při mírné teplotě (10 sekund udržíte ruku na plátně).
Výsledek: OPRAVDU PĚKNÉ! Bez stop na emulzi, hladké, fotka rovná, téměř přesně stejné, jako při vypnutí na sklo.
Poznatek: Určitě nemáčet fotografii déle než ty dvě minutky! Emulze i papír pak nadměrně změkne a všechno se na ní projeví!
Ještě budu zkoušet, ale mohla by to být cesta...
tento postup jsem na stejné leštičce praktikoval až do r.92, kdy jsem musel koupelnu uklidit a přestal jsem na čb fotit. mikroutěrky nebyly, fotky na lesklém papíře, které jsem nechtěl mít zrcadlově lesklé, jsem po ustálení utvrdil kamencem, vypral, běžně vyleštil a nechal odpočinout a vydýchat, pak na chvilku namočil, setřepal vodu, setřel jemně jelenicí, položil na vlažnou leštičku rubem přímo na plech, překryl silnou nestrukturovanou plenou, která už byla tak sepraná, že vlákno nepouštěla, vypnul rukou, , zavřel a uhladil rukou, na chvilku leštičku zapnul jen lehce ohřát, a nechal to tam až bylo na plátno leštičky na omak suché. opatrně sloupnul plenu, sundal fotku, mezi zatíženými atlasy mezi dvěma listy pergamenového papíru jsem to pár dní nechal - dodnes fotky dokonale rovné s fajnovým povrchem.
Velvet, rastr, mat kartony jsem takto sušil přímo po praní - bez problému. pokud jsem želatinu neutvrdil, plínka měla tendenci se na fotku lepit, při utvrzení nema problema.
#36
Publikováno 21 February 2010 - 10:04:49
K oběma jsem použil oboustrannou plochou leštičku Kovos.
1. Baryt jsem namočil na cca 2 minuty do studené vody ve vaně, setřel kleštěmi. Na (teplou - ale ne horkou !) leštičku jsem položil teflonovanou tkaninu (která se používá na pásy v průběhových pecích v pekárnách - a já jsem ji koupil jako folii na pečící plechy ve velmi šikovném formátu cca 32x42 cm). Na folii jsem emulzí (obrazem) přiložil baryt. Poté uzavřít a při mírné teplotě se sušilo.
Výsledek: fotka rovná, na emulzi VELEJEMNÝ a velmi příjemný "rastr", který ale laik nenajde.
Tak tohle je parádní nápad, během týdne otestuji a dám vědět.
#37
Publikováno 17 August 2010 - 17:43:38
Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove
To je pravda. V žádné zahraniční příručce, kterou znám (včetně Ansel Adams - The Print), není o napínaní a lepení na sklo jediná zmínka. FB papíry suším volně a pak je lisuju pod Encyklopedií listnatých stromů a dvěma díly American Regional English Dictionary. S výsledkem jsem spokojen.
#38
Publikováno 17 August 2010 - 19:05:38
Prosím o doplnění. Necháš je usušit úplně, nebo do stavu jisté vláčnosti? Jak dlouho je pak lisuješ? Já se učím vypínání na sklo slintačkou, ale ještě jsem nepřišel na ten správný stav vláčnosti papíru. Už jsem jen krůček, ale stejně se mi ještě občas přilepí papír okrajem ke sklu.Zajimave je, ze lepeni slintackou neni celosvetove
To je pravda. V žádné zahraniční příručce, kterou znám (včetně Ansel Adams - The Print), není o napínaní a lepení na sklo jediná zmínka. FB papíry suším volně a pak je lisuju pod Encyklopedií listnatých stromů a dvěma díly American Regional English Dictionary. S výsledkem jsem spokojen.
#39
Publikováno 17 August 2010 - 19:08:43
#40
Publikováno 17 August 2010 - 19:13:17
Snažím se to lepit tak, že tam tu mezeru mezi papírem a sklem mám. Už to není tak časté, ale stejně tak jedna fotka ze 4 je nějak přilepená.To ze se ti prilepi okrajem ke sklu je prebytkem vody na skle a papire prave u hrany...ta rozmoci lepidlo pasky a to se dostane i pod papir, po naplacnuti na sklo je potreba prejet napriklad suchou hubkou na nadobi zaroven kus skla a zaroven i kousicek fotky...no a hlavne pak lepit tu pasku tak, ze mezi papirem a sklem je kousek vzduchu....
#41
Publikováno 17 August 2010 - 19:24:44
Prosím o doplnění. Necháš je usušit úplně, nebo do stavu jisté vláčnosti? Jak dlouho je pak lisuješ? Já se učím vypínání na sklo slintačkou, ale ještě jsem nepřišel na ten správný
Ano, nechám je uschnout úplně, pak je dám vylisovat pod tlusté knihy. Většinou dávám půlku papírů obrazem nahoru, druhou půlku na ně obrazem dolů, nebo všechny obrazem nahoru a na poslední z nich položím čistý papír. To jen pro jistotu, aby se náhodou na obraz neobtisklo něco z knihy. Lisuju obvykle 24 hodin, někdy déle, když na ně zapomenu, klidně i týden. Spousta fotografů se mnou nebude souhlasit, ale vypínání na skle považuju za ztrátu času a zbytečnou piplačku. S tímhle postupem jsem se opravdu setkal jen v českých foto příručkách. Zahraničních knih o práci ve fotokomoře mám asi 5 a žádná z nich napínání na skle ani okrajově nezmiňuje. Ale chápu, že někomu to vyhovuje a dává přednost vypnutým printům.
#42
Publikováno 17 August 2010 - 19:33:19
Díky, zkusím.Prosím o doplnění. Necháš je usušit úplně, nebo do stavu jisté vláčnosti? Jak dlouho je pak lisuješ? Já se učím vypínání na sklo slintačkou, ale ještě jsem nepřišel na ten správný
Ano, nechám je uschnout úplně, pak je dám vylisovat pod tlusté knihy. Většinou dávám půlku papírů obrazem nahoru, druhou půlku na ně obrazem dolů, nebo všechny obrazem nahoru a na poslední z nich položím čistý papír. To jen pro jistotu, aby se náhodou na obraz neobtisklo něco z knihy. Lisuju obvykle 24 hodin, někdy déle, když na ně zapomenu, klidně i týden. Spousta fotografů se mnou nebude souhlasit, ale vypínání na skle považuju za ztrátu času a zbytečnou piplačku. S tímhle postupem jsem se opravdu setkal jen v českých foto příručkách. Zahraničních knih o práci ve fotokomoře mám asi 5 a žádná z nich napínání na skle ani okrajově nezmiňuje. Ale chápu, že někomu to vyhovuje a dává přednost vypnutým printům.
#43
Publikováno 18 August 2010 - 05:15:30
Jak už (nejen) tady bylo uvedeno - nejde zdaleka jen o rovnání, ale také o výsledný charakter povrchu ! Ten , který vzniká při napnelistickém postupu je naprosto jiný ( z mého pokledu nesrovnatelně luxusnější ) než při postupu lisovacím.
#44
Publikováno 18 August 2010 - 06:04:38
Ten , který vzniká při napnelistickém postupu je naprosto jiný ( z mého pokledu nesrovnatelně luxusnější ) než při postupu lisovacím.
souhlasím, ze začátku jsem taky lisoval, ale na tenčích papírech mi vznikaly hrbolky a papír se scvrknul tak nějak nerovnoměrně...
#45
Publikováno 18 August 2010 - 10:37:03
#46
Publikováno 18 August 2010 - 20:52:50
#47
Publikováno 19 August 2010 - 08:22:45
Jestli to nebude tím, že většinu těch fotek dělala žena.Tilberie, lepší byly snímky, jak s piškotem a tatínkem děláte Tvůj 4x5 kardánek ... to jsou krásné momentky!!!!
#48
Publikováno 19 August 2010 - 18:25:51
Pak je tu pořád něco o leštičkách, ale když jsem pátral na anglickymluvících forech o temnokomorničení a otázce napínání mokrých barytů, tak se tam pořád mluví o nějakých lisech.
To tu není jedinej obchod, kterej by prodával nějaký lisy na fotografie? Dyt by se to tam dalo a druhej den by byl baryt vylisovanej perfektně. Copak to tak nedělali fotografové celé desítky let všude na světě? Copak si všichni cpali baryty pod nějaký velikánský encyklopedie, to se mi teda nezdá. Chci lis, chci lis. Nic proti český vychytávce slintací pásky a skla, ale proč to dělat složitě když to jde "normálně".
#49
Publikováno 19 August 2010 - 18:49:56
#50
Publikováno 19 August 2010 - 20:11:36
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních