Pomoc pro rovnání = "lisování" barytů
#51
Publikováno 19 srpen 2010 - 20:13:34
nalepení zvětšeniny páskou na sklo, emulzí nahoru je prosté, rychlé, jednoduché a povrch fotografie je následně fajnový
co si o tom myslí zbytek temnokomornictva v evropě či zámoří je kupříkladu mě celkem fuk
#52
Publikováno 19 srpen 2010 - 20:27:54
Nic proti český vychytávce slintací pásky a skla, ale proč to dělat složitě když to jde "normálně".
viděl už jsi někdy dva baryty (jeden vypnutej na skle a druhej lisovanej mezi knížkama) vedle sebe? na skle to neni tak nepohodlný a je to prostě krásný
#53
Publikováno 19 srpen 2010 - 20:43:23
Otázka je, co je v tomto případě to složitější. Zda výroba či koupě lisu , nebo zakoupení kola slintačky. Argumenty o práci navíc ( lepení na sklo) jsou vzhledem k pracnosti a časové náročnosti , nutné pro zhotovení pořádné fotografie naprosto o ničem. Jak dlouho se člověk lopotí ( myslím celkově, ne "jen" v komoře) , než udělá záběr , který opravdu stojí za to jej zaznamenat pro budoucnost ? Jak dlouho se s ním pak piplá ve tmě ? A pak by mi měly vadit 2-3 minuty lepení ? Osobně to naopak beru jako nádherné završení zvětšovací seance. Ale hlavně : to, jak to na tom luftu pomalu začíná chytat ten velejemný ušlechtilý povrch, který je úplně jiný než při normálním sušení... Vždyť je to krása. Proč to nějak urychlovat a odrbávat ?
#54
Publikováno 19 srpen 2010 - 22:16:11
eslivá voni tam nemusej mít na všechno nějakej pokud možno profi forychtuňk, užívat věci jen přesně k tomu, k čemu jsou určeny.
to, že by to mohlo jít i jinak, jakkoli improvizovat, to prostě nepadá v úvahu.
spolupracuje se s amíkama dobře,- vo tom žádná, přesnost, spolehlivost, striktní dodržení postupů atd.
ovšem já mám stejně nejradši to nedočkavý šahání na schnoucí fotku, jak to tak jako lepí, objevujou se víc suchý mapy....
a fotka tmavne a tmavne
#55
Publikováno 19 srpen 2010 - 22:33:16
#56
Publikováno 19 srpen 2010 - 23:27:53
páč jak to čtu a vzpomínám na tu hromadu matlání se s dlouhym pranim, znovunámáčenim, lepenim na sklo, sušenim, odřezávánim a čištěnim skel, když sem začínal, tak si myslim, že teda ještě nemam žádnou fotku, která by byla tak dobrá, aby mi za tenhle voprcajtung navíc stála.
+ ještě člověku kus papíru zmizí kvůli odřezávání, grrr...
#57
Publikováno 19 srpen 2010 - 23:33:43
#58
Publikováno 20 srpen 2010 - 00:15:42
"dry mount press" a nový stojí fakt majlant, cca od 1500 dolarů, starý tak 300 dolarů, zajímalo by mě, jestli se to někdy vyrábělo v socialistickém Československu nebo kapitalistickém prvorepublikovém
#59
Publikováno 20 srpen 2010 - 07:28:45
#60
Publikováno 20 srpen 2010 - 09:12:18
ale když nějakej za těch třista dovezeš, tak to můžeš vyzkoušet a popsat zkušenosti, nebo jestli cestuješ, sežeň komorníka v místě a zajdi k němu na fotopintu, vyjde to levnějc
#61
Publikováno 20 srpen 2010 - 11:04:08
takže z historickýho hlediska - ty leštičky ten baryt současně i narovnaly?
#62
Publikováno 20 srpen 2010 - 11:21:11
pardon.
samozřejmě.
kvůli tomu se přece vyráběli.
to vyleštění byl imho jakejsi vedlejší efekt + se taky před použitim ty mrchy musely děsně leštit, takže bych se nedivil, že se ty mrchy takhle zmateně jmenujou spíš jenom kvůli komplikovanější aplikaci.
#63
Publikováno 20 srpen 2010 - 12:12:53
to je ale vopravdu hodně blbá votázka...
pardon.
samozřejmě.
kvůli tomu se přece vyráběli.
to vyleštění byl imho jakejsi vedlejší efekt + se taky před použitim ty mrchy musely děsně leštit, takže bych se nedivil, že se ty mrchy takhle zmateně jmenujou spíš jenom kvůli komplikovanější aplikaci.
no tak já jsem nemohl vědět, že leštičky jsou současně lisy - tím se to celý vysvětluje - takže Češi postupně opustili leštičky, aby je nahradili lepením na sklo, zatímco jinde ve světě je nahradili lisy - no - pořád mi to nedává moc smysl, ale už vím mnohem víc než včera
#64
Publikováno 20 srpen 2010 - 12:34:27
#65
Publikováno 20 srpen 2010 - 12:34:35
to je ale vopravdu hodně blbá votázka...
pardon.
samozřejmě.
kvůli tomu se přece vyráběli.
to vyleštění byl imho jakejsi vedlejší efekt + se taky před použitim ty mrchy musely děsně leštit, takže bych se nedivil, že se ty mrchy takhle zmateně jmenujou spíš jenom kvůli komplikovanější aplikaci.
no tak já jsem nemohl vědět, že leštičky jsou současně lisy - tím se to celý vysvětluje - takže Češi postupně opustili leštičky, aby je nahradili lepením na sklo, zatímco jinde ve světě je nahradili lisy - no - pořád mi to nedává moc smysl, ale už vím mnohem víc než včera
zkoušel jsem i dávat do leštičky papíry emulzí směrem k tý látce, na fomy se mi lepily ty vlákna, ale třeba co mám prošlý orwa nebo forte, tak k těm se to nelepilo, no a když dělám nějaký malý fotky, nä kterejch mi nějak moc nezáleží, tak sušení takhle vyřešim a ten papír je pak skoro rovnej...
#66
Publikováno 20 srpen 2010 - 13:04:09
#67
Publikováno 20 srpen 2010 - 14:24:08
kdybys dával víc pozor při vyučování, tak ivan ukazoval leštění v rajnochovicích a tam bys viděl co z toho leze
no tomu obřímu divnýmu stroji jsem se záměrně vyhejbal velkým obloukem
#68
Publikováno 20 srpen 2010 - 14:29:52
jináč já si teda myslim, že amíci u těch "dry mount press" mašin maj nahoře taky nějaký přihřejvání. je to sice jenom doměnka, ale smysl by to snad i dávalo. možná.
takže lisy na papír je nějaký novodobá americká vymoženost, kdežto leštička je odjakživa klasickej způsob jak dokončit podobu barytu?
to znamená že někdy v sedmdesátejch letech si někdo řekl, že to zkusí bez leštičky, byl to nějakej českej temnokomorník a nalepil to slintací páskou na sklo - bohužel se neví, kdo to byl, ale od tý doby se to tak normálně v našich končinách dělá - A Slováci to samozřejmě dělaj stejně, protože tyhle národy se asi od roku 1918 nehodlaj v ničem lišit, což je svým způsobem sympatický, asi jako když kotě se mazlí se štěnětem
#69
Publikováno 20 srpen 2010 - 14:51:48
chybakdybys dával víc pozor při vyučování, tak ivan ukazoval leštění v rajnochovicích a tam bys viděl co z toho leze
no tomu obřímu divnýmu stroji jsem se záměrně vyhejbal velkým obloukem
vidět profesionála při práci se ti každej den nepovede i když pak leštit nebudeš
jistě by se nikdo netahl s takovou obludou na 30x40, kdyby ji tam nechtěl prodat/přenechat dál, což měl předem domluveno
#70
Publikováno 20 srpen 2010 - 14:52:37
to znamená že někdy v sedmdesátejch letech si někdo řekl, že to zkusí bez leštičky, byl to nějakej českej temnokomorník a nalepil to slintací páskou na sklo - bohužel se neví, kdo to byl, ale od tý doby se to tak normálně v našich končinách dělá - A Slováci to samozřejmě dělaj stejně, protože tyhle národy se asi od roku 1918 nehodlaj v ničem lišit, což je svým způsobem sympatický, asi jako když kotě se mazlí se štěnětem
lepeni slintpaskou se da dohledat v literature
urcite to zminuje kulhanek a dalsi uz v 50 letech a mam pocit ze sem to videl i driv
#71
Publikováno 20 srpen 2010 - 15:02:12
#72
Publikováno 20 srpen 2010 - 16:15:16
Jinak neni treba ty fotky k vypnuti nechat uplne uschnout a pak zas na chvili macet. Uplne staci hotovou fotku povesit na snuru, dokud neodkape a temer neuschne - jen tak, aby byla porad vlacna a ohebna, ale netekla z toho voda. Pak polozit na sklo, zadny valcovani atd, oblepit a nekde oprit nastojato ksichtem ke zdi.
#73
Publikováno 24 srpen 2010 - 03:21:20
Taky uz jsem zkousel kdeco, lis, susicku, lesteni a co ja vim co jeste. At delate cokoli, nic nedava tak nadherny vysledky jako lepenka a sklo. Porad se tu pise o nejaky pracnosti tohohle postupu, ale jeho otravnost je spatrovana na zcela nespravnem miste: nejstrasnejsi vopruz je cisteni tech zasranejch skel. Obvykle se mi doma nakupej a az kdyz nemam zadny cisty ani z jedny strany, teprve potom se uvolim nejaky umejt. proto mam taky hromady nevypnutejch fotek v kazdy skrini, protoze presne na tohle jsem linej. ja bych i nekomu platil, aby mi ty skla myl! ...
nutnost čistit skla jsem minimalizoval, a to tak, že lepím pořád na sebe, dokud to jde (na jednu stranu lepím 24x30, ma druhou 30x40). No a když už je vrstva pásky moc velká nebo se začíná odlupovat, vezmu zlamovací nůž, vysunu na max, ořežu pásku a bez omývání lepím dál. FUnguje to velmi dobře, jenom když už mi sklo přijde opravdu zaprasený nebo se fotky začínají chytat, tak je nechám odmočit a omejvám, ale není to moc často...
#74
Publikováno 24 srpen 2010 - 09:57:00
#75
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:24:37
a já se s tím sklem leštím.na to lepeni furt na sebe jsem nakonec prisel taky, jen to odriznuti bez myti mne nenapadlo.vybornej napad, zkusim to!
#76
Publikováno 7 leden 2011 - 10:44:05
Postup bol jednoduchý:
Vyvolanú a vypravú zväčšeninu som nechal voľne na vzduchu cca. 1 hodinu schnúť. Keď už bola preschnutá, ale nie ešte úplne suchá, vložil som ju medzi dva obyčajné výkresy a tie medzi dve sklá. Sklá som položil na stôl a zaťažil bandaskou s destilovanou vodou.
Ráno som fotografiu vybral a je krásne dosušená a rovná a neprišiel som ani o milimeter okraju ako pri napínaní na sklo. Trošku som sa bál, či sa fotka neprilepí na výkres, ale obavy sa nenaplnili. Od dnes to už budem robiť len takto.
V porovnaní s napínaním neprichádzam o časť okraju a oproti lisovaniu úplne suchých fotografií je čas podstatne kratší, teda úplne rovnaký ako pri napínaní na sklo - cca. 1-2 dni.
#77
Publikováno 7 leden 2011 - 11:43:32
#78
Publikováno 7 leden 2011 - 11:47:46
Mohl bych se pozeptati,jaký rozměr měla Vaše zvětšenina ? Chtěl bych to také udělat podle Vašeho postupu.
Zväčšenina je klasika 24x30 cm. Ako som písal, bol to len taký pokus. Hlavne mi išlo o bezstratové sušenie a napínanie fotografií. A podarilo sa to. Skúsim dnes spraviť 30x40 ale myslím, že to bude tiež OK, nie je dôvod aby sa to nepodarilo.
#79
Publikováno 7 leden 2011 - 11:48:48
#80
Publikováno 14 listopad 2011 - 12:00:38
#81
Publikováno 14 listopad 2011 - 12:05:31
mne to celkom funguje a len ked vypinam na sklo vela fotiek (20) tak vplivom unavy sa jedna dve prilepia ku sklu na okraji asi 1cm.
#82
Publikováno 14 listopad 2011 - 12:07:41
chlapi, jak to resite, aby se lepidlo ze slintacky nevsaklo do papiru... problem hlavne na vrchni strane fotky (lepidlo steka dolu) - mam jen jedno sklo na vypinani a obvykle chci vyuzit dve strany, tudiz musi sklo stat a mrcha gravitace udela svy...
no řešení je víc skel, nebo trpělivost a dělat jen z jedný strany.
on ten papír, i když se nechá oschnout, je dost mokrej, a přesně jak říkáš, gravitace stejkání vody pomůže.
pokud papíry dávám na sklo opravdu mokrý, tak přes ně dám normálí kancelářskej papír a nějakolikrát přejedu válečkem, aby se voda vytlačila. tu pak zamozřejmě kolem otřu.
pásku taky namáčím poměrně hodně málo a hlavně nesmíš tlačit, když jí tiskneš k papíru, nikdy nepřejíždím silně po hraně papíru, když je na něm páske, to pod ní vytlačí vodu a fotka se přilepí...
#83
Publikováno 14 listopad 2011 - 12:10:16
#84
Publikováno 14 listopad 2011 - 12:40:03
#85 Jirinol
Publikováno 14 listopad 2011 - 13:51:59
já to řeším elektrickou sušičkou.chlapi, jak to resite, aby se lepidlo ze slintacky nevsaklo do papiru...
#86
Publikováno 14 listopad 2011 - 21:27:56
Sušení na skle:
Potřeby: skleněná deska(y) ze silnějšího skla (cca 4-5mm), zabroušené hrany (lze home made jemným karborundovým brouskem "pod vodou"), rozměr - alespoň 4-5cm větší, než největší sušený formát fotografie, saponát, lepicí páska cca 2-3cm široká ("slintací, olizovací"), houbička na nádobí, sepraný ručník nebo velká mikrovláknová útěrka(alespoň 2x větší, než je formát skla), fotováleček (stačí i láhev), pravítko (nejlépe ocelové, ale vyhoví i plastové), "lámací nůž" (skalpel, ostrý nůž na okrajování zeleniny...). Dobré jsou i "stahovací kleště" na fotografie (lze použít i nepoškozenou stěrku na okna).
Postup přípravy barytu: dokonale vypraný a volně usušený papír (tedy "pokroucený) vložit do ne zcela studené vody (optimálně kolem 30°C) na cca 15-20 minut. (Voda by měla být bez příměsí nečistot - písku, rzi, tedy nejlépe filtrovaná. Tam, kde je hodně "špatná" voda se asi vyplatí "destilka".) Napouštíte-li vodu do vany (jak to skoro všichni děláme), pak papír několikrát "protáhněte nad a pod hladinu - odstraní se z jeho povrchu bublinky. Stejně tak pomůže "pohlazení" dlaní pod vodou.) Je třeba dát pozor, aby rohy nelezly z vody - jsou pak jinak promočené.
Postup přípravy skla a dalších pomůcek: Sklo prostým způsobem umyjeme saponátem a dobře opláchneme. Nesmí být mastné - lepicí páska pak nedrží. Osušit útěrkou (stačí i papírovou). Nastříhat lepicí pásku - na jednu zvětšeninu 2ks o délce delší strany skla, 2 ks o délce kratší strany skla.
Umístění zvětšeniny na sklo: papír vyjmeme z vody a necháme okapat "přes roh". Na stůl položíme sepraný ručník (nebo mikrovláknovou útěrku), uhladíme a na něj položíme rubem fotografii. Přes líc (s obrazem) přeložíme ručník a dlaněmi (válečkem, lahví) lehce uhladíme = odsajeme přebytečnou vodu. Kontrolu "správného" povrchového osušení provedeme tak, že nadzvedneme fotografii z ručníku a podíváme se na rub, zda na něm nejsou lesklé plochy (mapy, haluze) vody. Povrch rubu by měl být matný.
Takto povrchově osušenou fotografii položíme rubem na sklo tak, aby volné okraje skla kolem fotografie byly stejné - tedy do středu skla. Suchou útěrkou (nebo papírovou útěrkou, nebo papírovým kapesníkem - ten funguje dobře - "objedu" přechod okraje fotografie a skla). Přes fotku na skle přehodíme ručník (útěrku) a věnuji se
přípravě lepicí pásky: buď položím delší pásku na stůl lepicí vrstvou nahoru, namáčím prst do vody a přetírám, zvlhčuji lepidlo. (Nebo zvlhčuji mokrou houbičkou, ale to chce více cviku - houba má tendenci stírat, odstraňovat vrstvu lepidla.) Nanesená voda nejprve "stojí na povrchu" lepidla, poté do něj začne vsakovat. Přiměřené zvlhčení nastane tehdy, jakmile prst přestane po navlhčené vrstvě klouzat, začíná se na vrstvu lepit. "Nejlepší" navlhčení se pozná tak, že po přiložení prstu na mokré lepidlo se lepicí vrstva jakoby zvedá - "lepidlo jde za prstem", jakoby z medem namazaného papíru. Nikoliv tedy pokud je vrstva jenom "lepkavá". Poté provedu totéž s kratší páskou. Než navlhčím kratší kus, vsákne voda do prvního kusu - na povrchu lepicí vrstvy se nesmí lesknout hladina vody. První kus přiložím na delší okraj fotografie tak, aby 5-8mm byl na papíru, zbytek na skle. Buď tamponem z ručníku nejprve "utlapkám" celou délku pásky, nebo hodím útěrku na pásku a vyválcuji válečkem. Mezitím "provlhnul" kratší kus - provedu s ním totéž, jako s delším. Pak se postup opakuje - delší, kratší kus, provlhčit, nalepit, natlačit na fotku na skle.
Pozn.: Opravdu je dobré postupovat po dvou kusech pásky. Děláme-li např. zvětšeniny 30x40 a vlhčíme 4 kusy pásky najednou, pak ta první je "suchá" dříve, než provlhčíme čtvrtou!
Sklo obrátím fotkou na podložku a chystám a lepím další fotografii.
Sklo postavím ke zdi a nechám schnout. Přes noc je to nejlepší. Určitě ne u ústředního topení.
Ořezání fotografií: Pravítko cca 1-2mm směrem do středu fotografie od okraje pásky, energickým a rychlým řezem "šmiknout" delší stranu. Poté kratší stranu. Pak delší a nakonec kratší.
Očista skla: do vany s teplou vodou, 10min odmáčet, pak do odtoku cedník (zbytky pásky umí zasvinit odpad celkem dobře), osušit.
"Komplikace" a řešení:
- Po přiložení fotografie na sklo se vytvoří u okraje papíru (po zatlačení na jeho okraj) kapka. Papír je málo povrchově osušený - osušit znovu útěrkou nebo papírovým kapesníkem - z líce i rubu!
- Po přiložení pásky na okraj papíru a přitlačení páska nedrží - odlepuje se. Páska je málo provlhčená. Buď ji sejmeme a nalepíme novou, nebo se můžeme pokusit znovu provlhčit pásku z rubu vlhkou houbičkou. Kdo se to naučí (správné provlhčení), dělá se to dobře a funguje to.
- Po přiložení pásky na okraj papíru a přitlačení se tvoří při okraji pásky (na papíru nebo na skle) kapičky. Páska příliš mokrá. V takovém případě obvykle lepidlo z pásky "leze" pod fotku (mezi fotografii a sklo) a po uschnutí se fotografie přilepí na sklo. Může dojít k velkému problému ev. až poničení fotografie. Dojde-li k tomu, nezbyde, než sklo i s fotografií vložit do vody, nechat dobře odmočit (aby fotka i s páskou "slezla" ze skla), poté lepidlem zasviněné okraje otřít jemně mokrou houbičkou (nelépe pod vodou) a celou proceduru opakovat.
- Odtržení (přetržení) pásky při schnutí. Způsobeno tahem smršťujícího se papíru (může zlomit i slabé nebo poškozené - "naklepnuté" nebo křeké zoxidované sklo!!!). Pokud se přetrhne pouze páska, a fotka není zvlněná, jenom dořezat. Pokud je fotografie zvlněná, sklo do vody, odmočit, opakovat proceduru. Pokud se přetrhne i fotografie - průšvih.
P.S. Prosím, aby mě zkušení kolegové nekamenovali za tento polopatický výklad. Ale asi všichni víme, kolik jsme se s tím natrápili. Dopřejme méně zkušeným kolegům komfort vyhnutí se otravným karambolům...
Děkuji!
#87
Publikováno 15 listopad 2011 - 10:03:09
#88
Publikováno 15 listopad 2011 - 10:13:07
velmi pekne napisane..... inak tato procedura (a este pranie) je dovod preco sa mi stale nechce prejst na baryty...
Ja jenom dodam, ze namaceni pred napinanim delam jenom na par sekund, kdyz je papir tak dukladne promacenej, pri suseni se smrstuje a rve me to pasku... Ale to se bavim o formatech tak 50x70cm...
Jinak zkus lestit, je to luxus a po prvni vylestene fotce jsem zanevrel na napinani, hroznej opruz to je!
Bohousek
#89
Publikováno 15 listopad 2011 - 10:28:25
Jinak zkus lestit, je to luxus a po prvni vylestene fotce jsem zanevrel na napinani, hroznej opruz to je!
toto radil aj Jirinol.. ale ja mam rad matne papiere..
#90
Publikováno 15 listopad 2011 - 10:51:19
#91
Publikováno 15 listopad 2011 - 10:53:54
#92 Jirinol
Publikováno 15 listopad 2011 - 11:11:04
omyl.Blbě vyleštit, vyhodit a znova od negativu.
#93 Jirinol
Publikováno 15 listopad 2011 - 11:13:16
Jinak zkus lestit, je to luxus a po prvni vylestene fotce jsem zanevrel na napinani, hroznej opruz to je!
toto radil aj Jirinol.. ale ja mam rad matne papiere..
i tyto suším na elektrice, odpadá opruz napínání a rovnání (taktéž velvet i rastr). vše je v rukách. čím víc se s tím člověk .ere, tím víc problémů potkává....
#94
Publikováno 15 listopad 2011 - 12:29:51
#95
Publikováno 15 listopad 2011 - 16:39:36
Preto chcem vyskúšať aj toto, už mám doma sklá na 30x40.
#96
Publikováno 15 listopad 2011 - 17:27:30
Jo a je to Brno, kdo by se ptal. Cejl, bohuzel.
-- bubnova lesticka DELBA, kdyby neco --
#97
Publikováno 15 listopad 2011 - 19:32:51
#98
Publikováno 16 listopad 2011 - 07:04:43
Tam je hodně šikovných elektrikářů, ale i plynařů.Ti plynaři ,ale mají před zimou moc práce.Neříkej že na Cejlu nikdo neumí nakopnout kabel.
#99
Publikováno 16 listopad 2011 - 10:11:06
Spis nakopnout, vykopat a ztopit...Neříkej že na Cejlu nikdo neumí nakopnout kabel.
#100
Publikováno 27 leden 2012 - 16:07:41
p. Pentaxista, vďaka za podrobný návod. Aj keď robím fotografiu viac ako tridsať rokov, nikdy som túto techniku neskúšal, vždy el. leštička, alebo RC.
Preto chcem vyskúšať aj toto, už mám doma sklá na 30x40.
Neviem ci je to originalne?ale ja pouzivam na vypinanie barytov stary okenny ram,
ma to tieto vyhody:
-su skoro za darmo,teraz ludia vymienaju okna za plastove
-su dostupne v roznych rozmeroch
-netrba ich niako upravovat
-su bezpecne,lebo je sklo osadene do dreva
nevyhody:
-su trochu nemotorne
-ked ich cistim od pasky musim ram sprchovat vo vani
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních