
Začátečník
#1
Publikováno 1 březen 2010 - 13:16:04
chtěl bych vás poprosit o radu. Zdědil jsem po otci fototechniku a fotolaboratoř, ale bohužel mi nestačil všechno vysvětlit. Základní dovednosti už chápu ale chtěl bych se zeptat jakou pro začátek použít pozitivní vývojku a ustalovač (a značku). A přerušovací lázen (voda??)je mezi vývojkou a ustalovačem? Dál nevim jak dlouho prát různé formáty 12x24..30x40... a jak moc důležité je prát?
Děkuju moc za odpovědi, a omluvte tyto triviální otázky ale jsem začátečník amatér.
#3
Anonymous
Publikováno 1 březen 2010 - 13:25:36
Série článků Klasikova školka:
http://www.temnakomo...e=article&sid=4
pak něco z fóra, většinou podobné dotazy jako Ty.
http://www.temnakomo...iewtopic&t=2433
http://www.temnakomo...iewtopic&t=1336
http://www.temnakomo...iewtopic&t=1019
http://www.temnakomo...viewtopic&t=988
Pak taky články na www.paladix.cz
Hodně zdaru!

#4
Publikováno 1 březen 2010 - 13:29:05
pozitivní vývojka FOMA FOMATOL LQN
ustalovač FOMA FOMAFIX
přerušovací lázeň stačí voda, mezi vývojkou a ustalovačem..ano
podložky RC stačí pořádně opláchnou pod tekoucí vodou
baryt-papírové podložky se perou hodinu za občasné výměny lázně
toto platí pro jakýkoliv formát
#5
Publikováno 9 březen 2010 - 13:29:11
Quote
Ahoj, například...
pozitivní vývojka FOMA FOMATOL LQN
ustalovač FOMA FOMAFIX
přerušovací lázeň stačí voda, mezi vývojkou a ustalovačem..ano
podložky RC stačí pořádně opláchnou pod tekoucí vodou
baryt-papírové podložky se perou hodinu za občasné výměny lázně
toto platí pro jakýkoliv formát
Ahojky, prosímtě s tím Fomafixem se chová stejně v pozitivu i v negativu, se neředí odlišně?
Jsme zvyklá na kys. ustal. FOMA, kde jsem míchala na 1 litr pro papíry a na film 0,75 pro filmy, dle návodu. Papíry i filmy jsem ustalovala 15 min. Dodnes žádný problém.
Jinak jaké máte zkušenosti se starší chemií, mám tu jeden balíček kys. ustalovače z roku 97, bude to nějaký velký problém?
#6
Publikováno 9 březen 2010 - 13:53:00
#7
Publikováno 9 březen 2010 - 14:14:31
Quote
Proc ta disproporce kinofilm vs. svitek - plocha negativu (v cm2) je prakticky totozna...Používám půl litru naředěného roztoku 1:5 na osm kinofilmů nebo čtyři svitky.
#8
Publikováno 9 březen 2010 - 15:28:46
Quote
Jinak jaké máte zkušenosti se starší chemií, mám tu jeden balíček kys. ustalovače z roku 97, bude to nějaký velký problém?
Neměl by být žádný problém.
#9
Publikováno 9 březen 2010 - 15:30:35
Quote
AhaQuote
Proc ta disproporce kinofilm vs. svitek - plocha negativu (v cm2) je prakticky totozna...Používám půl litru naředěného roztoku 1:5 na osm kinofilmů nebo čtyři svitky.

#10
Publikováno 9 březen 2010 - 15:30:59
Quote
Ředí se stejně, jenom z hlediska bezpečnosti se u filmu častějc mění za nový. Používám půl litru naředěného roztoku 1:5 na osm kinofilmů nebo čtyři svitky. Použitý potom nevyleju, ale procedůru s ním zopakuju ještě jednou s tím, že půl času se starým a zbytek s novým.
Kinofilm, svitek a film 8x10 palcu maji stejnou plochu. Plus minus.
#11
Publikováno 9 březen 2010 - 16:04:03
Na láhvi je psáno při 20 stup. 3min. To se mi zdá málo. Tak je pravda, že vodu mám o tak cca 4 stupínky chladnější, takže by snad nemuselo uškodit 15min. ustalování...?
#12
Publikováno 9 březen 2010 - 16:06:03
Quote
A když budu s Fomafixem klasicky ustalovat jak jsem zvyklá 15 min? To je asi blbost, co?
Na láhvi je psáno při 20 stup. 3min. To se mi zdá málo. Tak je pravda, že vodu mám o tak cca 4 stupínky chladnější, takže by snad nemuselo uškodit 15min. ustalování...?
15 je zbytocne vela, ale neuskodi
#13
Publikováno 9 březen 2010 - 16:19:29
Quote
Teplota lázní vývojka, přerušení, ustalovač by měla být stejná. Pokud film vyvoláš ve dvaceti a přerušíš-ustálíš skokem v patnácti, může se Ti třeba vyloupat emulze nebo nějakou jinou neplechu to může dělat. Při dodržení dvaceti stupňů stačí ustalovat cca osm minut. U Trixů prej radši víc...brzy okusímNa láhvi je psáno při 20 stup. 3min. To se mi zdá málo. Tak je pravda, že vodu mám o tak cca 4 stupínky chladnější, takže by snad nemuselo uškodit 15min. ustalování...?

#14
Publikováno 9 březen 2010 - 16:27:35
Quote
Quote
Teplota lázní vývojka, přerušení, ustalovač by měla být stejná. Pokud film vyvoláš ve dvaceti a přerušíš-ustálíš skokem v patnácti, může se Ti třeba vyloupat emulze nebo nějakou jinou neplechu to může dělat. Při dodržení dvaceti stupňů stačí ustalovat cca osm minut. U Trixů prej radši víc...brzy okusím
Na láhvi je psáno při 20 stup. 3min. To se mi zdá málo. Tak je pravda, že vodu mám o tak cca 4 stupínky chladnější, takže by snad nemuselo uškodit 15min. ustalování...?
Musím se naučit začít měřit teplotu:) Vím jen, že když pustím studenou u nás z kohoutku a nechám ji odtéct, tak je o dost chladnější...
Jak to děláte vy odborníci, to máte nějaký ohřívač, který vám tu teplotu udržuje? A měříte vždy nebo odhadem?

#15
Publikováno 9 březen 2010 - 16:44:16
#16
Publikováno 9 březen 2010 - 16:57:56
#17
Publikováno 9 březen 2010 - 16:59:44
Quote
Jak to děláte vy odborníci, to máte nějaký ohřívač, který vám tu teplotu udržuje? A měříte vždy nebo odhadem?
čerstvá kohoutková má u nás ze studně 4,5°C

mě se moc osvědčilo - hlavně v zimním období- ohřívat roztoky v mikrovlnce v otevřené nádobě těsně před použitím - ustalovač dám třeba o dva stupně víc a během volání mi akorát "dojde" ke dvaceti, taky třeba tank s filmem lehce vezmu zvenku fénem, když má o pět stupňů míň než potřebuju atd...chce to jen trochu zkušenosti, hraje v tom roli teplota v komoře
hodinu temperovat bych nezvládl

teplou vodu v komoře nemám, tak když připravuju temperovací lázeň, tak naleju do lavoru studenou kohoutkovou a teplou z rychlovarný konvice, rychleji zamíchám a za minutu mám požadovanou teplotu přilitím té či oné
teploty se snažím dodržovat co nejpřesněji,
ještě tip - když ti během volání začne tank chladnout (tedy vývojka) vezmi do obou dlaní a tyto k tanku přitiskni - začne se zase ohřívat
#18
Publikováno 9 březen 2010 - 17:17:27

#19
Publikováno 9 březen 2010 - 17:23:27

#20
Publikováno 10 březen 2010 - 13:18:16
dovolím si přidat pár tipů: když dáš láhve s chemií do vytopené místnosti, vytemperuje se za pár hodin sama (ráno vyndám lahev, až přijdu z práce je ohřáto), v paneláku je pak spíš třeba chladit. Když najdeš místo s 20 stupni, je vyhráno.Samozřejmě pozor, aby se toho někdo nenapil. Teploměr se dá levně pořídit akvaristický, nebo na koupání dětí, je dobrý si porovnat jak měří a na případnou odchylku si zvyknout.
Na dobu ustalování je snadnej test, do kádinky (čistej kelímek od jogurtu funguje taky) odliješ trochu ustalovače (tak decku, po pokusu vrátíš do lahve) do toho hodíš odstřižek filmu,mícháš a stopujš, za jak dlouho zprůhlední. Tenhle čas vynásobíš 3krát a máš dobu ustalování. Dodržuj rytmus míchání. Pokud si čas zapamatuješ, poznáš, kdy ti ustalovač začíná slábnout. Takhle testuju po ustálení, aby šlo situaci zachránit před otevřením vývojnice.
S rychloustalovačem jsem skončil, smrdí a mám na něj trochu kožní reakci, pokračuju s TF2 a kyselým.
#21
Publikováno 10 březen 2010 - 13:33:27
Quote
Quote
A když budu s Fomafixem klasicky ustalovat jak jsem zvyklá 15 min? To je asi blbost, co?
Na láhvi je psáno při 20 stup. 3min. To se mi zdá málo. Tak je pravda, že vodu mám o tak cca 4 stupínky chladnější, takže by snad nemuselo uškodit 15min. ustalování...?
15 je zbytocne vela, ale neuskodi
Uškodí, v drobných nuancích, ale uškodí!!!
Klasický ustalovač stačí na papíry 6 minut, když je čerstvý, 12 minut když už sotva leze.
Rozdíl mezi klasickým uslalovačem (kyselým) a fomafixem ( rychloustalovačem) je v oné rychlosti díky použití thiosíranu amonného u rychloustalovače.
Staří praktici a fotografové ho nemají rádi, já taky ne, dělal mi malinkaté, sotva viditelné mapy na pozitivech. Od té doby co používám klasický kyselý, mám klid.
Teplota se měří teploměrem a není z přesnosti třeba dělat kovbojku.
Tož tak.
#22
Publikováno 29 březen 2010 - 17:23:12

#23
Anonymous
Publikováno 29 březen 2010 - 17:28:16
Quote
1. ředění vývojky nech, je to podle návodu, mělo by to být ok.Nechci zakládát nové téma když nazev tohoto je přesny
. Prosím Vás, ted o víkendu jsme poprve vyvolaval fotky takže mam pár dotazu. Zvětšoval jsem na Baryt Fomabrom 111. Ve vývojce Foma LQN v redení 1+7. Doby osvitu jsem daval nekde kolem 2-6 vterin vetsinou vsak tak 2-3 vterin pri clone 16. Chci se zeptat zda používáte casy podobné protože vetsinou jsem cetl o casech 15 sec a podobne ? Proužkovku jsem nedělal. Chápu dobre že cim dýl osvítím tím rychleji mi to vyleze ve vyvojce ? Protože se mi povedlo parkrat nezaclonit objektiv a ve vývojce papír byl cernej behem par vterin. Nebo třeba redit vyvojku min nez je doporuceno? Děkuji moc za odpověď.....
2. papír ve vývojce necháváme tak dlouho dokud neskončí vyvolávání. RC papíry při 20°C minimálně 1,5min. Baryty aspoň 3 min, lépe 5minut.
3. 2-3 vteřiny při cloně 16 je dost málo. Ale nepíšeš, jaký to je formát, jaká je žárovka. A taky jak vypadá negativ. Není moc řídký(průhledný)?
#24
Publikováno 29 březen 2010 - 18:00:25
#25
Publikováno 29 březen 2010 - 18:14:11
2. papír ve vývojce necháváme tak dlouho dokud neskončí vyvolávání. RC papíry při 20°C minimálně 1,5min. Baryty aspoň 3 min, lépe 5minut.
3. 2-3 vteřiny při cloně 16 je dost málo. Ale nepíšeš, jaký to je formát, jaká je žárovka. A taky jak vypadá negativ. Není moc řídký(průhledný)
Slo o fotky 12x12cm, řárovka Germany G7 150W, negativ byl muj první volaný. Slo o Hp5 na 4OO volanou v rodinalu 1+25 dle navodu 6 min a překlápění každých prvnich deset sekund minuty. Tady je fotka filmu a fotek, nijak jinak to do pc nedostanu

http://leteckaposta.cz/390828077
Díky za pomoc
#26
Anonymous
Publikováno 29 březen 2010 - 18:21:03
Quote
Negativ se mi jeví ok. Ale jestli jsi zvětšoval ze svitku 80-kou objektivem a 150W žárovkou na pevnou gradaci(bez filtrace) rozměr 12x12, tak by to možná mohlo i sedět.Slo o fotky 12x12cm, řárovka Germany G7 150W, negativ byl muj první volaný. Slo o Hp5 na 4OO volanou v rodinalu 1+25 dle navodu 6 min a překlápění každých prvnich deset sekund minuty. Tady je fotka filmu a fotek, nijak jinak to do pc nedostanu
.
Díky za pomoc
#27
Publikováno 29 březen 2010 - 18:26:05
Pokud jsou to časy řádově 5s a méně. Máš tam kondenzor? Máš tam matnici? Na jakou clonu pracuješ? Pokud na 2.8, je to OK. Jen to není úplně vhodné. Jaká je vývojka? Dle dotazu tuším, že něco konvenčního, Uni nebo něco podobného. Nějaké vývojky chtějí menší osvit, neb lépe využijí citlivost.
Proužkovku vřele doporučuji. Sice to většinou nedělám, ale dost fotek jsem zvětšoval, většinou se trefím. Což si myslím, není zrovna postup pro začátečníka......
#28
Publikováno 29 březen 2010 - 18:27:57
Quote
Quote
Negativ se mi jeví ok. Ale jestli jsi zvětšoval ze svitku 80-kou objektivem a 150W žárovkou na pevnou gradaci(bez filtrace) rozměr 12x12, tak by to možná mohlo i sedět.
Slo o fotky 12x12cm, řárovka Germany G7 150W, negativ byl muj první volaný. Slo o Hp5 na 4OO volanou v rodinalu 1+25 dle navodu 6 min a překlápění každých prvnich deset sekund minuty. Tady je fotka filmu a fotek, nijak jinak to do pc nedostanu.
Díky za pomoc
A na plnou díru...... Na 2.8, možná i na 5.6 by to mohlo sedět. Ale podle scanu těžko říct.
#29
Publikováno 29 březen 2010 - 18:30:04
#30
Publikováno 29 březen 2010 - 18:30:11
Quote
Negativ se mi jeví ok. Ale jestli jsi zvětšoval ze svitku 80-kou objektivem a 150W žárovkou na pevnou gradaci(bez filtrace) rozměr 12x12, tak by to možná mohlo i sedět.
ano 80kou a žádné filtry jsem nepoužíval, jeste dotaz co me napada ta misticka u zvetsovaku jak je na ni objektiv ma byt dovnitr nebo ven

Ted jsem totiž musel tahat fotky z vyvojky a rychle je dat prerusit a ustalit aby neztmavli moc. Takže osvicení delat tak, že když pak hodím papír do vyvojky tak po 3-5 minutach bude baryt plne vyvolan a vic už se vyvolavat nebude ? A na vetších formatech se časy tedy prodlužují.
Jestě jednou diky za pomoc, z prvního volaní filmu jsem plný nadsení a focení na SF také .)
#31
Publikováno 29 březen 2010 - 18:31:46
Quote
Quote
Negativ se mi jeví ok. Ale jestli jsi zvětšoval ze svitku 80-kou objektivem a 150W žárovkou na pevnou gradaci(bez filtrace) rozměr 12x12, tak by to možná mohlo i sedět.
ano 80kou a žádné filtry jsem nepoužíval, jeste dotaz co me napada ta misticka u zvetsovaku jak je na ni objektiv ma byt dovnitr nebo ven, vim ze sem to tu už cetl ale nemohu to najit .
Ted jsem totiž musel tahat fotky z vyvojky a rychle je dat prerusit a ustalit aby neztmavli moc. Takže osvicení delat tak, že když pak hodím papír do vyvojky tak po 3-5 minutach bude baryt plne vyvolan a vic už se vyvolavat nebude ? A na vetších formatech se časy tedy prodlužují.
Jestě jednou diky za pomoc, z prvního volaní filmu jsem plný nadsení a focení na SF také .)
To je ovšem špatně. Tonalita dostane na zadnici. Jako když ve fotoobchodě dorovnám fotku evidentně špatně exponovanou.
#32
Anonymous
Publikováno 29 březen 2010 - 18:32:58
Quote
No já bych to viděl na tu žárovku. Jestli ona to není nějaká obyč. mléčná, ta bývá řidčí než klasická opálka. Z toho označení nic moc nepoznám.Při cloně 16 (to je dost zvěrstvo) je chyba jinde. Informace o cloně jsem přehlédnul.......
#33
Publikováno 29 březen 2010 - 18:34:39
#34
Publikováno 29 březen 2010 - 18:36:32
#35
Publikováno 29 březen 2010 - 18:45:57
Quote
Quote
No já bych to viděl na tu žárovku. Jestli ona to není nějaká obyč. mléčná, ta bývá řidčí než klasická opálka. Z toho označení nic moc nepoznám.Při cloně 16 (to je dost zvěrstvo) je chyba jinde. Informace o cloně jsem přehlédnul.......
No být může, ale kdo do zvětšováku dá obyč mléčnou žárovku? Né že by to nešlo, ale nutno kalibrovat proces znovu. Pokud to je moc zlý, přijdou na řadu ND fltry. Při pevné gradaci klidně i barevný. Ale musí se to zkušet, pak psaní kamkoliv nepomůže, že?
#36
Publikováno 29 březen 2010 - 18:46:48
Určitě by se ale nemělo stávat, že bys vytahoval fotku z vývojku předčasně, aby ti neztmavla, to ne, to pokazí tonalitu, jak tady někdo zmiňoval.
Papír ti musí krásně ve vývojce dojet. A měl by v ní ležet aspoň již zmiňované 3 minutky - pro barytový papír. Pokud to tmavme brzo, nepouště na něj tolik světla sniž ještě dobu osvitu, tak aby krásně dojel ve vývojce, bez toho aby ti ztmavl jak bota.
ještě jedna věc se tu neprobírala, jak máš teplou vývojku?
Ve filmu bych problém neviděl.
Problém by skutečně mohl být:
1) žárovka
2) teplota vývojky
3) zvětšovák - matnice
- kondenzor
Co se týká toho kalíšku, tak pokud zaostříš, tak to neřeš.
Ještě si neuvedl co máš za zvětšovák, jestli kondenzor nebo barevnou hlavu, druh a tak. Takže povídej.
#37
Publikováno 29 březen 2010 - 20:28:57
Quote
Dívej Honzíku, film vypadá O.K.
Určitě by se ale nemělo stávat, že bys vytahoval fotku z vývojku předčasně, aby ti neztmavla, to ne, to pokazí tonalitu, jak tady někdo zmiňoval.
Papír ti musí krásně ve vývojce dojet. A měl by v ní ležet aspoň již zmiňované 3 minutky - pro barytový papír. Pokud to tmavme brzo, nepouště na něj tolik světla sniž ještě dobu osvitu, tak aby krásně dojel ve vývojce, bez toho aby ti ztmavl jak bota.
ještě jedna věc se tu neprobírala, jak máš teplou vývojku?
Ve filmu bych problém neviděl.
Problém by skutečně mohl být:
1) žárovka
2) teplota vývojky
3) zvětšovák - matnice
- kondenzor
Co se týká toho kalíšku, tak pokud zaostříš, tak to neřeš.
Ještě si neuvedl co máš za zvětšovák, jestli kondenzor nebo barevnou hlavu, druh a tak. Takže povídej.
1) žárovka se jmenuje DR.FISHER PHOTOLAMP Germany G7 150W
2) pri začátku práce jsem ji chladila na 20 C, ale je pravda ze v koupelce jsem se skoro pekl tak je možne že se přihřala.
3) zvětšovák mam Opemus 5a s nebarevnou hlavou, a nad kondenzorem (velka lupa) je uchycený sklíčko (predpokladam že to je matice)
Nemohu posoudit ten negativ, protože jsem poridil novou dvouočku a k ní i expozimetr který jsem porovnal s měřením jednooké yashicy a to pri merení dopadajícího odpovídalo, takže negativ by měl byt snad dobrý, pri volaní jsem s drzel predepsaneho postupu ... na SF jsem fotil poprvé a meření s expozimetrem byla taky premiera, jsem ve fázi oťukavaní

Zkusím, jak jen mi cas dovolí , udělat proužkovky. Takže pro format 12x12 by osvit mel trvat neco kolem 10s s tím, že to nechám koupat tri minutky.
Děkuju za Vase odpovedi ...
#38
Publikováno 29 březen 2010 - 20:33:57
Quote
Quote
Dívej Honzíku, film vypadá O.K.
Určitě by se ale nemělo stávat, že bys vytahoval fotku z vývojku předčasně, aby ti neztmavla, to ne, to pokazí tonalitu, jak tady někdo zmiňoval.
Papír ti musí krásně ve vývojce dojet. A měl by v ní ležet aspoň již zmiňované 3 minutky - pro barytový papír. Pokud to tmavme brzo, nepouště na něj tolik světla sniž ještě dobu osvitu, tak aby krásně dojel ve vývojce, bez toho aby ti ztmavl jak bota.
ještě jedna věc se tu neprobírala, jak máš teplou vývojku?
Ve filmu bych problém neviděl.
Problém by skutečně mohl být:
1) žárovka
2) teplota vývojky
3) zvětšovák - matnice
- kondenzor
Co se týká toho kalíšku, tak pokud zaostříš, tak to neřeš.
Ještě si neuvedl co máš za zvětšovák, jestli kondenzor nebo barevnou hlavu, druh a tak. Takže povídej.
1) žárovka se jmenuje DR.FISHER PHOTOLAMP Germany G7 150W
2) pri začátku práce jsem ji chladila na 20 C, ale je pravda ze v koupelce jsem se skoro pekl tak je možne že se přihřala.
3) zvětšovák mam Opemus 5a s nebarevnou hlavou, a nad kondenzorem (velka lupa) je uchycený sklíčko (predpokladam že to je matice)
Nemohu posoudit ten negativ, protože jsem poridil novou dvouočku a k ní i expozimetr který jsem porovnal s měřením jednooké yashicy a to pri merení dopadajícího odpovídalo, takže negativ by měl byt snad dobrý, pri volaní jsem s drzel predepsaneho postupu ... na SF jsem fotil poprvé a meření s expozimetrem byla taky premiera, jsem ve fázi oťukavaní....
Zkusím, jak jen mi cas dovolí , udělat proužkovky. Takže pro format 12x12 by osvit mel trvat neco kolem 10s s tím, že to nechám koupat tri minutky.
Děkuju za Vase odpovedi ...
No zvětšovák stejnej, teoreticky (většinou zvětšuji větší fornát....) bys měl být jinde. Docela rád bych viděl ten negativ...... Jinak mě to přijde tak cca 2ev mimo....
#39
Publikováno 29 březen 2010 - 20:41:12
Quote
U papíru končí volání, když je vyvoláno. nelze převolat. Pokud volám kratší dobu než 2 min u RC a cca 4 min u Barytu, je to špatně. Vyvolání končí, když papír dále netmavne.Quote
Dívej Honzíku, film vypadá O.K.
Určitě by se ale nemělo stávat, že bys vytahoval fotku z vývojku předčasně, aby ti neztmavla, to ne, to pokazí tonalitu, jak tady někdo zmiňoval.
Papír ti musí krásně ve vývojce dojet. A měl by v ní ležet aspoň již zmiňované 3 minutky - pro barytový papír. Pokud to tmavme brzo, nepouště na něj tolik světla sniž ještě dobu osvitu, tak aby krásně dojel ve vývojce, bez toho aby ti ztmavl jak bota.
ještě jedna věc se tu neprobírala, jak máš teplou vývojku?
Ve filmu bych problém neviděl.
Problém by skutečně mohl být:
1) žárovka
2) teplota vývojky
3) zvětšovák - matnice
- kondenzor
Co se týká toho kalíšku, tak pokud zaostříš, tak to neřeš.
Ještě si neuvedl co máš za zvětšovák, jestli kondenzor nebo barevnou hlavu, druh a tak. Takže povídej.
1) žárovka se jmenuje DR.FISHER PHOTOLAMP Germany G7 150W
2) pri začátku práce jsem ji chladila na 20 C, ale je pravda ze v koupelce jsem se skoro pekl tak je možne že se přihřala.
3) zvětšovák mam Opemus 5a s nebarevnou hlavou, a nad kondenzorem (velka lupa) je uchycený sklíčko (predpokladam že to je matice)
Nemohu posoudit ten negativ, protože jsem poridil novou dvouočku a k ní i expozimetr který jsem porovnal s měřením jednooké yashicy a to pri merení dopadajícího odpovídalo, takže negativ by měl byt snad dobrý, pri volaní jsem s drzel predepsaneho postupu ... na SF jsem fotil poprvé a meření s expozimetrem byla taky premiera, jsem ve fázi oťukavaní....
Zkusím, jak jen mi cas dovolí , udělat proužkovky. Takže pro format 12x12 by osvit mel trvat neco kolem 10s s tím, že to nechám koupat tri minutky.
Děkuju za Vase odpovedi ...
#40
Publikováno 29 březen 2010 - 20:43:47
#41
Anonymous
Publikováno 29 březen 2010 - 20:49:57
Quote
Mrkni na jeden z těch odkazů, je tam ten negativ proti světlu. Zdá se být ok, i mocný Kraken tak soudí. viz pár příspěvků výše.No zvětšovák stejnej, teoreticky (většinou zvětšuji větší fornát....) bys měl být jinde. Docela rád bych viděl ten negativ...... Jinak mě to přijde tak cca 2ev mimo....
#42
Publikováno 30 březen 2010 - 09:12:26
Quote
U papíru končí volání, když je vyvoláno. nelze převolat. Pokud volám kratší dobu než 2 min u RC a cca 4 min u Barytu, je to špatně. Vyvolání končí, když papír dále netmavne.
U normálních kombinací to není tak úplně pravda - pokračuje to pořád, akorát móóóóóc pomalu. A u čehokoliv v GD-L to není pravda vůbec, v tom se dá při dostatečné době vyvolat do černa i neexponovaný papír.
#43
Publikováno 30 březen 2010 - 11:24:18
Quote
Quote
U papíru končí volání, když je vyvoláno. nelze převolat. Pokud volám kratší dobu než 2 min u RC a cca 4 min u Barytu, je to špatně. Vyvolání končí, když papír dále netmavne.
U normálních kombinací to není tak úplně pravda - pokračuje to pořád, akorát móóóóóc pomalu. A u čehokoliv v GD-L to není pravda vůbec, v tom se dá při dostatečné době vyvolat do černa i neexponovaný papír.
GDLka jede do nekonecna?
To by som zas nerad, ja tam tie papiere macham tak od oka, radsej dlhsie ako kratsie, baryt 3 minuty, ale hocikedy aj 5 mozno aj viac ... pruser?
#44
Publikováno 30 březen 2010 - 12:04:52
#45
Publikováno 30 březen 2010 - 14:26:22
Quote
Pokud chceš udělat třeba 5 naprosto identických zvětšenin, tak to bez stopek opravdu průser je.
No není to až tak pravda. Dle mé zkušenosti, baryt máchanej 3 min a 5 min není rozdíl. Baryt nechávám ve vývojce tak dlouho, jak se druhej ustaluje. Ano GDL umí papír hodně začernit. Občas jí podezřívám, že po pár hodinách by byl černej i neosvícenej papír.

#46
Publikováno 30 březen 2010 - 14:27:27
Quote
Quote
Mrkni na jeden z těch odkazů, je tam ten negativ proti světlu. Zdá se být ok, i mocný Kraken tak soudí. viz pár příspěvků výše.
No zvětšovák stejnej, teoreticky (většinou zvětšuji větší fornát....) bys měl být jinde. Docela rád bych viděl ten negativ...... Jinak mě to přijde tak cca 2ev mimo....
No to vypadá dobře. Ale netroufnu si soudit, pokud ho nemám v ruce.
#47
Publikováno 3 červen 2010 - 17:52:29
#48
Publikováno 3 červen 2010 - 18:39:16
Snad jsem Tě neodradil, vesele do pokusů!
#49
Publikováno 4 červen 2010 - 00:13:49
Quote
Tak tohoto jevu jsem si všiml také. Nicméně mě napadlo, jestli to nemůže způsobovat nižší kvalita objektivu od Meopty. Obraz sice dává ostrý a pokrytí snímku dobré, ale přeci jen se mluví také o přenosu kontrastu a to bohužel nemám s čím porovnat....se zvětšením fotka mírně měkne. (Kdo nevěří, ať si zkusí z jednoho negativu udělat jak fotku do občanky, tak 30*40, zábava na celej večer)...
#50
Publikováno 4 červen 2010 - 08:55:15
někdy to u menších obrázků dělám záměrně, napnu na sklo, nechám zavadnout a pak vezmu fénem - je třeba experimentovat, správná síla fénu, vzdálenost apod. - dostane to jinačí povrch
ale obecně po různých testech se mi jeví jako nejlepší klasické napínání na skle emulzí nahoru a pomalé schnutí při nižší teplotě, co na tom uspěchat že ano
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních