
Proč fotit s VF kamerou
#1
Publikováno 17 březen 2010 - 21:00:38
Pořídit si VF kameru a pak bojovat s planfilmy ale asi není rozhodnutí, který by člověk udělal během minuty.
Chtěl bych tu udělat malinkou anketku mezi lidmi, kteří VF kameru mají a těmi, kteří o ní někdy třeba jen uvažovali.
Zajímá mě, co je pro koho nejdůležitější výhoda VF.
Musel jsem zkombinovat dvě otázky do jedné, protože nevím, jak bych vytvořil dvouptázkouvou anketu. Odpovědi jsou kartézský součin Ano/Ne na první otázku a variace možností k druhé otázce.
1. Používáte VF kameru? Ano/Ne
2. Co považujete za její největší přednost oproti jiným kamerám?. Pokud nefotíte na VF, co si představujete jako její největší výhodu?
Pokud si nejvíce považujete jiných předností, pište třeba do odpovědí.
VF zdar! T.[/b]
#2
Publikováno 17 březen 2010 - 21:41:17

Dokonce ten velký formát mě naučil, že když dělám s dvouočkou, tak použiju tak 4políčka a zbytek nechávám na jindy. Takže bych potřeboval tak čtyřsnímkové svitky...jiní pláčí po čtyřiadvaceti

A pak ty možnosti pohybů jsou fajn.
A jak taky říkal Sudek...mám to těžké v terénu, ale lehčí v komoře.
I když o tom by se dalo polemizovat..ale na to už se mistra nezeptáme.
#3
Publikováno 17 březen 2010 - 21:42:38
ja som "VF" iba v malom, Graflex 6x9 (ale do anketky sa rád zapojím, ak môžem).
takže:
1. Asi áno
2. Hlavný dôvod bol kombinácia matnice, kvalitných objektívov (vymeniteľné, symetrická konštrukcia, celková kvalita, možnosť vysokých clon), relatívnej kompaktnosti a formátu 6x9. Iné riešenie som nenašiel.
Drobné pohyby sú iba výhodou, a fotím na rolku.
Ď.
#4
Publikováno 17 březen 2010 - 21:45:26
#5
Anonymous
Publikováno 17 březen 2010 - 21:49:27

#6
Publikováno 17 březen 2010 - 21:53:51
Jak to, Davide, ulehčuje práci v komoře? Vyvolat planfilm je podle mě o dost težší než svitek, ale je faktm že jsem to ještě nikdy nevyvolával...
Ono pak taky udělat zvětšeninu asi není úplně trivka, pokud teda člověk nechce produkovat jenom kontakty....
#7
Publikováno 17 březen 2010 - 22:04:26
Quote
2. Hlavný dôvod bol kombinácia matnice, kvalitných objektívov (vymeniteľné, symetrická konštrukcia, celková kvalita, možnosť vysokých clon), relatívnej kompaktnosti a formátu 6x9. Iné riešenie som nenašiel.
Drobné pohyby sú iba výhodou, a fotím na rolku.
Ď.
No, rolkazeta - s tou taky počítám, protože 6x9 jsem ještě schopnej zvětšovat. V současnosti dělám s Maminou 6x7 a třeba ty detaily už jsou hodně pěkný i na zvětšenině 50x60...
Fotit na 8x10 - to stojí každej snímek kilo... ne že bych chtěl škrtit na fotkách, ale tohle mi přijde opravdu dost...
#8
Publikováno 17 březen 2010 - 22:05:28
Quote
Můj důvod je až trapný, nemusím čekat až dofotím celý pás filmu. Fotím málo a třeba kino bylo pro mě nekonečný.
Někdy to taky nefunguje, v neděli jsem vyvolával plany ze soboty + jeden co jsem exponoval posledního ledna (čili měsíc a půl starej). Holt občas se mi podaří cvaknout jenom jediný planík za delší dobu a plnit celej tank se mi kvuli tomu nechce (s miskama mi to nikdy nešlo).
Jako zásadní výhodu vidím pro sebe možnosti pohybů, pak individuální zpracování (většinou se mi ale stejně filmy sejdou stejný, maximálně 2 skupiny), pak jemnost a množství detailů. To ale případ od případu může být naopak zdrojem rozčarování (ta jemnozrnnost), protože na větších zvětšeninách se dost nemilosrdně vokážou všechny chybičky operátora ve formě nepřesného zaostření, hlavně rohy snímku mi utíkaj, pak špičky stromů...
A sklidnění při práci jsem nezaznamenal, naopak s gustem si skoro vždycky zanadávám (a to si všichni myslej kdovíjak nejsem slušnej), protože mi všecho padá na zem, sluníčko a mraky utíkají, vítr fouká, je mi zima nebo vedro... ale pocit uspokojení tenhle adrenalinovej sport přináší a to je hlavní

Vyvolat planfilm je s vybavením rutina. Potřeba je akorát zachovat čistotu ve všech fázích manipulace především s neexponovaným filmem (prach se pak na fotce objeví jako černé smítko), no a když zvětšuješ z velkýho filmu, tak máš malej poměr zvětšení (třeba jenom 2.5x proti 5x ze svitku atd), a tam se ledasco schová, navíc máš obrovskej prostor pro úpravy sytosti a kontrastu, vzhledem k velkýmu množství informací.
#9
Publikováno 17 březen 2010 - 22:10:19
I miskách se dá a nebo rotačně.
Nejlíp se zpracovává šest 9x12 nebo 4x5 v tanku.
To je pak úplně stejné jako svitek.
#10
Publikováno 17 březen 2010 - 22:16:21
V současnosti dělám s Maminou 6x7
Ja som mal tiež (+65mm sklo), ale zásadný nedostatok pre mňa bolo komponovanie v hľadáčiku ("nevidelo mi to" a kompozícia nebola presná), a to, že často fotím v priamom protisvetle a Mamča mi robila nepekné 5uholníkové prasátka, ktoré som nemal možnosť kontrolovať.
VF sklá (mám Grandagon) a matnica vyzerá byť to správne riešenie (klop klop, ešte som vyfotil iba pár zvitkov).
Ď.
#11
Publikováno 17 březen 2010 - 22:17:08
#12
Publikováno 17 březen 2010 - 22:18:34
Quote
Muj duvod je teprve trapny. Protoze musim.
když musíš, tak musíš. To se nedá nic dělat

#13
Publikováno 17 březen 2010 - 22:41:05
Me duvody -
1. Svoboda! Diky pohybum si s obrazem muzu dovolit temer vse. Nemusim premyslet o nejakem padani, nemusim hopsat se stativem o centimetry....
2. Sklidneni - Pod jeptiskou je zcela jiny svet, jina dimenze, jiny cas. Jsem zbrklon a tohle mi hrozne pomaha.
3. Zpracovani - velky format se mi velmi dobre zpracovava, velmi dobre zvetsuje.
4. Kouzlo kontaktni kopie - mekke, zaroven ostre, tonalita - nirvana
5. A kdyz uz to musi bejt, i ty detaily potesi :)
Kazdopadne tyhle skvele plusy jsou vyvazene tim silenym prenasenim a kupou jinych starosti :) Neni to pro kazdeho, nicmene kdyz to milujes, neni co resit :)
#14
Publikováno 17 březen 2010 - 22:45:27
#15
Publikováno 17 březen 2010 - 22:47:08
Quote
Ta slova by by se měla někde zarámovat!Jo a mam takovy pocit, ze cim vetsi format, tim vic fotim tak nejak doopravdy
#16
Anonymous
Publikováno 17 březen 2010 - 22:49:35
Quote
Ještě abych to doplnil.Je to tak. Veeeliké zkidnění. U mě to zklidnění šlo až tak daleko, že jsem za poslední půlrok nevyfotil nic!


Jinak souhlas s předřečníkama. Mně se teda hlavně líbí kontakty, to je fakt maso..
#17
Publikováno 17 březen 2010 - 22:52:29
Quote
Quote
Ta slova by by se měla někde zarámovat!Jo a mam takovy pocit, ze cim vetsi format, tim vic fotim tak nejak doopravdy :)
Ok, dam si to jako podpis, kdyz jinak nedas :)
#18
Publikováno 17 březen 2010 - 23:00:46
#19
Publikováno 17 březen 2010 - 23:01:51
#20
Publikováno 17 březen 2010 - 23:09:25
Quote
Budou tam, vzdycky tam jsou. Jen bacha, prave proto jsou srazy tak moc nebezpecny
rozumim...

já se tomu v zásadě nebráním... prodám mamču... koupím měch..
k těm přednostem ještě - anketa ukazuje velký důraz na ty standarty.
Na architekturu, která celá stojí povětšinou v pravých úhlech a svislicích, je asi shift základ... ovšem musím říct, že některý fotky pak vypadají dost nepřirozeně - asi tady platí "všeho s mírou", že.
Swing - na proostření stěny ze strany.. třeba u oken to musí bejt paráda...
U přírodnin bych asi zase nejlíp uplatnil tilt - položit rovinu zaostření na zem..
A shift je asi ještě k nezaplacení u panoramat, kde chci rovnej horizont a nechci ho mít uprostřed snímku...
#21
Publikováno 17 březen 2010 - 23:16:40
#22
Publikováno 17 březen 2010 - 23:18:43
no a abych mohl tím mým jediným sklem co mám fotografovat lidi aj sebe, budu dělat už druhou, tentokrát plechovou, padací ztrátovou závěrku která se ovládá vzduchem až na deset metrů, ale jsme zas v technice
ano, očekávám jakýs záchvat euforický až sebe vyfotografuju tou novou závěrkou která je zatím jen ve stavu vypálených polotovarů nastříkaných černou barvou
no a pohled na kontaktní kopii - je to jinej obrázek uvidíš na prvním srazu s harmonikáři
a je z tebou konec
#23
Publikováno 17 březen 2010 - 23:42:39
Quote
3. Zpracovani - velky format se mi velmi dobre zpracovava, velmi dobre zvetsuje.
Pavle, jakej formát fotíš a zvětšuješ? A čím? 4x5 se ještě vejde do Magnitaruse, ale obluda to je strašná... 8x10 se snad dá zvětšovat tak akorát Meotarem...?
#24
Publikováno 18 březen 2010 - 00:00:20
#25
Publikováno 18 březen 2010 - 00:05:15
#26
Publikováno 18 březen 2010 - 00:23:35
Quote
Jo a jestli to mas hlavne na krajinu, primo bych ti doporucil tu Linhofku co je ted na Paladixu. Vsichni tu zname majitele a je to peclivka. Proste postupuj zpusobem - chci kontaktovat - 8x10, chci zvetsovat - 4x5 ci krapet vic. A pak se jen rozhodnout chci sklopku nebo chci kardan. Sklopka je delana na prenaseni, ale je v urcitych vecech omezena. Kardan je neomezeny, ale bez uprav se moc nosit neda.. A pak jeste drevo (krasa) nebo kov (odolnost).... Hodne stesti .)
tohle?
http://www.paladix.c...php?adid=115094
No, to je moc zajímavý, domluvím si rande... díky za doporučení!
#27
Publikováno 18 březen 2010 - 01:03:48
1) depth of field
2) depth of field
3) depth of field
#28
Publikováno 18 březen 2010 - 01:31:58
#29
Publikováno 18 březen 2010 - 01:44:01

#30
Publikováno 18 březen 2010 - 03:36:41
#31
Anonymous
Publikováno 18 březen 2010 - 08:29:13
Quote
To je kezky napsáno.protože reich

#32
Publikováno 18 březen 2010 - 08:49:30
Quote
Pokud to bude jen trochu mozne, mamcu neprodavej. vf vsude proste nevemes...
S tím souhlas. I s kinofilmem se můžež "sklidnit". Vše je hlavně o přístupu fotografa, dokonalém seznámení s používaným přístrojem a fotografickým viděním.
Výhody a nevýhody jsou zde asi dokonale popsané. S VF si můžeš ze začátku hrát a zjistíš, že ani za hodinu to není na matnici ono (moc koleček na štelování)

Jen taková vsuvka:
VF byl vždy hodně o ceně. Dnes je výbava v uvozovkách "za hubičku" jen ten materiál je stále drahý a pokud se bude vyrábět dál bude stále dražší. Fotografování není jen o jednom dokonalém snímku, ale o soustavné práci na tématech. Vše sme pořídili, zvládli jsme to, ale tím to nekončí. Pokud chceš zvětšovat jsou tu další investice do objektivů, zvětšováků, tanků, cívek..atd.
Nejsem zatracovatelem této techniky ba naopak obdivovatelem, ale nevím zda byla finanční stránka zmíněna. To, že taháš kila na zádech je asi jasné (kamera, objektivy, kazety, stativ + bižu (drátěnky, černý hadr, filtry, svačina...atd).
Pokud jsem neodradil tak hodně štestí, dobré světlo a budu se těšit na nějakou výstavu.
P.P.S. To jen pro odlechčení. Laik ti může říci, že bych chtěl nějaký konkrétní snímek zvětšit, ale už nepochopí proč to z negativu 8x10 klasickou chemickou cestou nějak nejde

#33
Publikováno 18 březen 2010 - 10:42:07
vlastnit nádherného Bi-ka 4x5in. Když jsem jej před lety se srdcem skoro
v krku třesoucíma se rukama sestavil a vrazil na stativ, tančil bych samou
radostí jak Indián kolem totemu! Zpětně lituji toho, že jsem zmíněný krok
neučinil již před mnoha a mnoha lety. Pokud se v dnešní době někdo nově
rozhoduje o koupi fotografického přístroje a jeho cílem je prožít si radost z
technicky dokonalé autorské fotografie, doporučím pouze velkoformát. Již
pomalu končí doba, kdy se ještě občas objeví cenově dostupný fotoaparát
v dokonalém stavu. V dobách minulých jsme hleděli na tu nádheru pouze
na Interkamerách, jako na kosmickou techniku z jiné planety. Erik
#34
Publikováno 18 březen 2010 - 10:44:00
Quote
jak prosté milý watsone:
1) depth of field
2) depth of field
3) depth of field
Neumím si to teď uvědomit, s větším formátem se hloubka pole ostrosti zvětšuje nebo naopak? Je s VF kamerou snazší pořídit snímek s minimální hloukou ostrosti nebo je to naopak náročnější na světelnost objektivu, a mnohem lépe se dělají hodně hluboko proostřené fotky? (když pominu pohyby standart)
#35
Publikováno 18 březen 2010 - 10:52:45
#36
Publikováno 18 březen 2010 - 11:13:26
Quote
a to je dobře nebo špatně?... A to neni mnoho, pratele

#37
Publikováno 18 březen 2010 - 11:18:47
Quote
to je přece idividuální, podle vkusu toho kterého soudruha či soudružkyQuote
a to je dobře nebo špatně?... A to neni mnoho, pratele

Je na místě zmínit i to, že pro použití náklonů je třeba mít rovněž vhodné sklo - s patřičným kruhem.
#38
Publikováno 18 březen 2010 - 11:37:43
z VF workshopu, zobrazující kondiční test odolnosti VF fotografa pro práci
v plenéru.

#39
Publikováno 18 březen 2010 - 11:40:37
#40
Publikováno 18 březen 2010 - 11:46:36

#41
Jirinol
Publikováno 18 březen 2010 - 12:58:55
Quote
Cim vetsi format, tim mensi hloubka ostrosti.
dovolím si maličkou úvahu:
nikoli Cim vetsi format, tim mensi hloubka ostrosti,
ale:
čím větší ohnisková vzdálenost, tím menší hloubka ostrosti.
Čím větší formát negativu, tím menší poměr zvětšení pro výsledný pozitiv (a relace velikosti rozptylového kroužku k rozměru negativu). Čím menší poměr zmenšení, tím milosrdnější, jemnější, fajnovější rozdíl kresby v ideální hloubce ostrosti a mimo ni, proto ta nádherná plasticita fotek z velkého formátu, taktéž jemnější, detailnější kresba, podání polotónů, prostě mňam....
#42
Publikováno 18 březen 2010 - 13:01:05
#43
Publikováno 18 březen 2010 - 13:40:55
popravdě řečeno, kolikrát přemýšlím jestli jsem si neměl radši pořídit fíldku protože pohyby standart stejně téměř nepoužívám a tahat ten kardan taky nebude žádný med.
mám ho už od prosince, ale teprve teď se mi podařilo osadit objektiv do destičky a taky musím ještě pořešit přepravu protože vzít batoh na záda a kardan za tyčku do ruky moc košér asi nebude...
takže po třech měsícíh nemám ani jednu fotku, pohraju si s ním když dojedu obtýden dom a to je zatím tak nějak všechno.
ale holt za to kouzlo a za ten mikrosvět pod tmavězelenou osuškou z ikei to stojí.
#44
Publikováno 18 březen 2010 - 13:41:37
Quote
Quote
jak prosté milý watsone:
1) depth of field
2) depth of field
3) depth of field
Neumím si to teď uvědomit, s větším formátem se hloubka pole ostrosti zvětšuje nebo naopak? Je s VF kamerou snazší pořídit snímek s minimální hloukou ostrosti nebo je to naopak náročnější na světelnost objektivu, a mnohem lépe se dělají hodně hluboko proostřené fotky? (když pominu pohyby standart)
Právě naopak uděláš proostřenou fotografií od pár centimetrů až do nekonečna díky posunu standart. Jedna z obrovských výhod.
Hodně zjednodušená ukázka Scheimpflugova pravidla. V opavě vydali malinkou, ale dobrou příručku o VF zaměřenou na Sinara.
http://www.profifoto...inar/sinar.html
#45
Publikováno 18 březen 2010 - 13:44:04
Quote
Quote
jak prosté milý watsone:
1) depth of field
2) depth of field
3) depth of field
Neumím si to teď uvědomit, s větším formátem se hloubka pole ostrosti zvětšuje nebo naopak? Je s VF kamerou snazší pořídit snímek s minimální hloukou ostrosti nebo je to naopak náročnější na světelnost objektivu, a mnohem lépe se dělají hodně hluboko proostřené fotky? (když pominu pohyby standart)
Hajekto: Ogaro, mysím si s tych tvojich posledních řádků, že bys měl spěšej první tak nejak sednút, nalét si nečeho dobrého a zapřemýšlat.
Pak se zvednút, a s rozmyslem vzít patřičné knihy a číst.
Zbrklost není pro VF vhodná.
#46
Publikováno 18 březen 2010 - 14:21:55

VF chci používat kvůli:
- jeho kouzlu, kvůli samotnému magickému procesu okolo něj
- nízkým DOF a možností pracovat s ní nakláněním
- specifickému podání prostoru
- kolodiu
#47
Publikováno 18 březen 2010 - 15:39:38
Quote
VF chci používat kvůli:
- jeho kouzlu, kvůli samotnému magickému procesu okolo něj
- nízkým DOF a možností pracovat s ní nakláněním
- specifickému podání prostoru
- kolodiu
Může mi někdo vysvětlit magické slovo "specifické podání prostoru"?
Objektiv je v podstatě jako každý jiný. Přiznám možnost náklonů jako výhodu a velikost negativu - malé zvětšení nebo žádné, tím pádem dokonalá kresba objektivu a bohaté polotóny. Kontakt však může být i ze 6x9 byť prťavonký. Z těchto úvah mi vychází, že prostor vychází z použitého ohniska a ne z kamery.
#48
Publikováno 18 březen 2010 - 16:18:55
Quote
protože reich
Bingo!

#49
Publikováno 18 březen 2010 - 18:35:28
Quote
Může mi někdo vysvětlit magické slovo "specifické podání prostoru"?
Objektiv je v podstatě jako každý jiný. Přiznám možnost náklonů jako výhodu a velikost negativu - malé zvětšení nebo žádné, tím pádem dokonalá kresba objektivu a bohaté polotóny. Kontakt však může být i ze 6x9 byť prťavonký. Z těchto úvah mi vychází, že prostor vychází z použitého ohniska a ne z kamery.
ok.. můj názor je ten, že při vyšším formátu se sníží DOF s tím, že stejnou hloubku jsi sice schopný dosáhnout i na menší formát, ale za použití většího ohniska, které při určité vzdálenosti fokusu hodně "přitahuje" pozadí.. prostě perspektiva (prostorový dojem) z fotky je jaxi zkreslený. toto se podle mě redukuje právě použitím většího fotmátu negativu.
OT:
bohužel nejsem vzdělaný v biotechnických parametrech lidského oka... zajímalo my mě třeba, k čemu (fotmátu/ohnisku) by se dalo přirovnat právě přirozené lidské vidění.
#50
Publikováno 18 březen 2010 - 19:57:21
Quote
Quote
Může mi někdo vysvětlit magické slovo "specifické podání prostoru"?
Objektiv je v podstatě jako každý jiný. Přiznám možnost náklonů jako výhodu a velikost negativu - malé zvětšení nebo žádné, tím pádem dokonalá kresba objektivu a bohaté polotóny. Kontakt však může být i ze 6x9 byť prťavonký. Z těchto úvah mi vychází, že prostor vychází z použitého ohniska a ne z kamery.
ok.. můj názor je ten, že při vyšším formátu se sníží DOF s tím, že stejnou hloubku jsi sice schopný dosáhnout i na menší formát, ale za použití většího ohniska, které při určité vzdálenosti fokusu hodně "přitahuje" pozadí.. prostě perspektiva (prostorový dojem) z fotky je jaxi zkreslený. toto se podle mě redukuje právě použitím většího fotmátu negativu.
OT:
bohužel nejsem vzdělaný v biotechnických parametrech lidského oka... zajímalo my mě třeba, k čemu (fotmátu/ohnisku) by se dalo přirovnat právě přirozené lidské vidění.
Ano, čím větší ohnisko, tím menší hloubka ostrosti, ale jak si sám uvedl platí obecně a ne jen u VF. Tedy i na kinu, středním formátu dosáhnu rozostřeného pozadí bez velkých problémů.
150mm na VF, SF, MF je pořád ohnisko 150mm. Tedy stále stejná hloubka ostrosti. Přepočet ohnisek (to co vidím v hledáčku) je u SF, VF, MF jiný. Tady jde už spíš o to co fotografuji a co chci, aby bylo na fotografii vidět.
OT:
Mám dojem, že je to cca 50mm na kinofilmu, proto základní ohnisko.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních