Lith print
#1
Publikováno 27 březen 2010 - 23:31:04
Článek od Kodla celkem dost vysvětluje, co by mě zajímalo je použití i jiných míchaných vývojek.
http://unblinkingeye...ev/lithdev.html
Z normální dostupné chemie, kterou má každý komorník doma připadá v úvahu Kodak D-9, Ansco 70, Ansco 81 a Dupont LD-2. Má někdo s těmito vývojkami nějaké zkušenosti?
S papíry se raději neptám, podle článku je to alchymie a ani mé oblíbené nadržování moc neplatí. Kdo by máchal rukama nad papírem v řádu minut.
Spíš si chci zkusit a trochu navést než tápat a utéct od něčeho zajímavého hned v úvodu díky nekonečným zkouškám.
Díky, PN.
#2
Publikováno 27 březen 2010 - 23:42:39
V pondeli vezmu nejake sve pokusy. Jinak nejvice Tomas Vitovsky.
P.S. pokud nenajdes nic zde, je vice serveru, kde hledat :
APUG
largeformat
http://www.lithprint.com/
Jinak z papiru Fomatone, jde to na nej jedna basen.
#3
Publikováno 27 březen 2010 - 23:44:36
No pokusniceni je to pokazde, vyvojka se chova nestabilne a v case se meni.
Jeste Venca s tim pokusnici
#4
Publikováno 27 březen 2010 - 23:58:31
#5
Publikováno 28 březen 2010 - 00:03:43
http://www.fotoskoda...-rollei-vintage
To radši zkusím namíchat s nejistým výsledkem.
#6 Snek
Publikováno 28 březen 2010 - 01:18:57
blizsi info o knize napr. zde
http://worldoflithpr...g.com/index.php
dale pak second-hand knihu lze sehnat na amazonu nebo abebooks do 300,- Kc.
kdyz jsem s timto pokusnicil (a mam v planu pokracovat), koupil jsem si lith vyvojku Moersch EasyLith. Firma Moersch chemicals sidli v Nemecku, nemel by proto byt problem objednat pres Maco atd. Ja si ji kupuju v UK za necelych 8 liber ve 200ml baleni, pripadne 15 liber v 500ml baleni (redim ji 1+20).
#7
Publikováno 28 březen 2010 - 09:17:33
....S cizími jazyky jsem na čtyřku, tak mi sebelepší cizácký odkaz asi moc nepomůže....
k tomu bych jen dodal co zkusit http://translate.google.cz/#
celkem se stím dá lecos přečíst domyslet na cizích stránkách pokud si nevystačím se svýma znalostma (a jako, že si nevystačim docela často ;o)
#8
Publikováno 29 březen 2010 - 09:53:09
Uvidíme ako sa s tým popasujem, moja angličtina je tak na úrovni 2-3.
#9
Publikováno 29 březen 2010 - 10:14:22
pro začátek bych určitě zvolil koupenou vývojku, Moersch vyrábí snad všechno, co si i Lith printu (ne)můžete představit
je třeba hodně času na experimentování, na oplátku - každá fotka je vlastně dobrá
tak jako se všemi alt. technikami, je třeba zvážit, zda je vhodná pro ten který námět... ze špatné to dobrou fotku neudělá
z papírů rozhodně doporučuji: Fomatone a nový Variant 123
funguje i klasický Fomabrom, ale dává hodně velké zrno a barev je méně
podobně Ilford Multigrade nebo o něco húře i Adox Fineprint
pěkné by měly být Adox MCC, ještě jsem bohužel neměl tu čest
pozor na tu chemii, určitě pracujte v rukavicích a pořádně větrejte
#10
Publikováno 29 březen 2010 - 21:36:59
Kodak D-9
Solution A
Water at 125° F (52° C)..................500 ml
Sodium bisulfite*............................22.5 g
Hydroquinone.................................22.5 g
Potassium bromide.........................22.5 g
Cold water to make.........................1 liter
Solution B
Cold water......................................1 liter
Sodium hydroxide*..........................52.5 g
*Add the hydroxide to the cold water very slowly to prevent the solution from boiling. Mix 1:1 for use.
Ředění bude samozřejmě trochu jinak. Snad 1+1+10 či 1+1+15 bude OK.
#11
Publikováno 29 březen 2010 - 21:41:30
#12
Publikováno 5 duben 2010 - 20:14:42
#13
Publikováno 5 duben 2010 - 23:05:30
Seznam všech možných papírů na Lith print
http://www.alternati...aterials-update
pekna stranka, jsou tam materialy, ktere ani nema v knize, nicmene jiz v knize pise, ze spousta papiru je dnes bez kadmia, a na tech strankach je :
Fomatone MG Classic. Probably the last remaining cadmium paper. Superb range of rich colours when using Lith techniques, yellows, yellow-orange, orange-browns. Responsive to changes in developer dilution. Lovely in selenium, tricolour splits.
tak to by me zajimalo zda-li v tom fomatonu jeste to kadmium take je )
#14
Publikováno 6 duben 2010 - 08:59:29
tak to by me zajimalo zda-li v tom fomatonu jeste to kadmium take je )
Hlavně to pišme takhle viditelně a na Fomu se snesou ekohipíci jak mouchy na mršinu
#15
Publikováno 6 duben 2010 - 09:26:23
tak to by me zajimalo zda-li v tom fomatonu jeste to kadmium take je )
Hlavně to pišme takhle viditelně a na Fomu se snesou ekohipíci jak mouchy na mršinu
on to Ypress v ramci konspirace pripadne smaze
#16
Publikováno 6 duben 2010 - 12:10:50
Já myslim, že nikdo ani pořádně neví, proč některé papíry lithují dobře a jiné ne nebo vůbec.
#17
Publikováno 6 duben 2010 - 15:41:19
Už se to tu někde řešilo. Foma sama říká, že neví, kde koho napadlo, že je v jejich papíru kadmium. Před i po vstupu do EU. Asi je to nesmysl.
Já myslim, že nikdo ani pořádně neví, proč některé papíry lithují dobře a jiné ne nebo vůbec.
Mě taky přišlo, že je vypsán skoro celý sortiment papírů.
P.S. Mimo nevíte co je EO-100 od Fomy. Balení 30x40 pro 5 listech. Tipuji, že to je nějaký reprografický film, ale v prehistorii se nevyznám. Jinak na Lith zkusím Extra Brom.
#18
Publikováno 1 květen 2010 - 15:44:59
Kodak DK-9 funguje. Teplotu vývojky netuším. V komoře je cca kolem 20° a tak jsem dal pod vývojku ještě jednu misku s teplou vodou, kterou jsem čas od času vyměňoval.
1) - neředit 1:1:18, ale tak cca 1:1:8. Při 2 hodinovém vyvolávání se mi už rozmočila podložka papíru a má sklony k trhání. (Foma Variant 123 IV)
2) Kyselý přerušovač je asi blbost. Jede se ze zásady do kysela. Udělali se mi fleky v bílých okrajích. Aspoň si to tak vysvětluji.
3) Kyselý ustalovač možná to samé, ale mám naředěno 1:10 Adoxí, takže spíš je prvotní problém v kyselém přerušení.
Později něco přiložím. Teď musím nechat usušit a pak teprve vyprat jinak zůstane jen rozthaný papír
#19
Publikováno 2 květen 2010 - 15:00:53
Pro dosažení co největší grafiky a co nejvíce barviček, kratká expozice, teplá vývojka, dlouhý vyvolávací čas, začínají závojovat i nové papíry
#20
Publikováno 2 květen 2010 - 20:31:15
Tohle už dodělám, chybí poslední dvě fotky do série, ale asi příště zkusím potupně koupit vývojku u Škody.
#21
Publikováno 9 červen 2011 - 19:48:40
#22
Publikováno 9 červen 2011 - 21:41:49
Potom sa cas predlzuje.
Tu vyvojku v ktorej si volal nepoznam ale pride mi ze ju mas malo riedenu.
Ja by som to nariedil aspon tak 1+1+15-20.
V kazdom pripade mam pocit s mojich pokusov ze cim kratsi je vyvolavaci cas tym menej neobvyky je obraz. Ale zasa na druhu stranu ked som skusal lith prvy krat tak som omylom nechal odcloneny objektiv, poriadne som to preexponoval a fotka zacala cernat uz po minute vo vyvojke, hned osm ju tahal von, ale je to celkom pozeratelne.
V kazdom priapde ak chces experimentovat s co najvatsimi lith efektami, farebami, zrnom tak skus tu vyvojku poriadne vyslahat. A nariedit.
#23
Publikováno 9 červen 2011 - 21:50:08
Tak jsem dnes poprvé vyzkoušel lith print. No a první co mě zarazilo bylo to,že fotka byla za 4-5minut vyvolána. Není to nějaký divný,když se často zmiňuje třeba i dvacetiminutová volací doba? Mám namíchanou ID-13 podle návodu zde na temné - 120ml roztoku A + 120ml roztoku B + 1800ml vody. teplota vývojky cca 16C. Použitý papír Fomatone baryt.
Tak presne s touto vývojkou som pracoval a letmým pohľadom do svojho poznámkového bloku som vypátral toto:
Zväčšovák: magnifax IV
Výťah: 52
clona: 8
osvitový čas: 36 - 40 s
Vývojka ID-13: 100ml A + 100ml B + 100ml použitej vývojky + 6000 ml vody.
Vyvolávací čas: 16-17 minút
Presne si pamätám, že pri 1+1+15 to bol masaker a nie Liht.
Takže odporúčam z praktickej skúsenosti omnoho väčšie riedenie.
#24
Publikováno 9 červen 2011 - 21:51:57
#25
Publikováno 10 červen 2011 - 07:40:34
#26
Publikováno 10 červen 2011 - 08:12:34
Tak som prešiel na 1+1+60 a bolo to OK.
#27
Publikováno 10 červen 2011 - 08:34:16
Ale nabuduce skusim nariedit este viac!
#28
Publikováno 10 červen 2011 - 08:48:48
#29
Publikováno 10 červen 2011 - 09:56:56
#30
Publikováno 23 listopad 2011 - 07:58:25
#31
Publikováno 23 listopad 2011 - 08:47:41
#32
Publikováno 23 listopad 2011 - 08:56:54
Proste je tam potom vela premennych.
Vykasli sa na filtre a riad sa pravidlom:
Kontrast vo svetlach sa riadi dlzkou osvitu, v tienoch dlzkou vyvolavania.
Cim viac budes svietit tym viac budu svetla sede, a cim dlhsie budes vyvolavat tym viac budu tiene tmave...
snad som to vysvetlil aspon trocha dobre...
Ked vsak preexponujes papier uplne tak to budes mat sede cele. dlzkou vyovlavania ti potom cely obraz stmavne. Ak podexponujes tak kresbu vo svetlach dosiahnes lenzmenou riedenia vyvojky...
no...
Vela zdaru pri lith printe... :0)
#33
Publikováno 23 listopad 2011 - 09:00:01
#34
Publikováno 23 listopad 2011 - 09:49:51
#35
Publikováno 20 prosinec 2011 - 08:58:39
plánuji v blízké době zkusit lith print a tak jsem se snažil projít dostupné informace. Ale nevím kde sehnat nějakou vývojku pro tento proces. Bývám v Praze, takže nejlepší by to bylo u Škody, ale tam jsem nic nenašel. Nemáte někdo nějaký tip (třeba nějaký e-shop)?
Děkuji
Jan
#36
Publikováno 20 prosinec 2011 - 09:25:31
mohu ti i namíchat ID-13 podle kodlova receptu z článku za cenu surovin, pokud mi slíbíš, že jí nevyleješ do kanálu
#37
Publikováno 20 prosinec 2011 - 11:56:48
mohu ti i namíchat ID-13 podle kodlova receptu z článku za cenu surovin, pokud mi slíbíš, že jí nevyleješ do kanálu
Děkuju moc za nabídku. Určitě bych toho využil! Email pro kontakt mám v profilu. Těším mě, že si lidé stále pomáhají.
#38
Publikováno 3 leden 2012 - 12:38:54
#39
Publikováno 3 leden 2012 - 13:13:03
Zatial asi najlepsie vysledky som mal pri položeni novodurovej misky na elektricky radiator... teplota dosahovala daco okolo 30° a nic sa nerozpustilo ani nezhorelo...
#40
Publikováno 3 leden 2012 - 14:41:34
ja som to s takymto dacim skusal a hned pri prvom pokuse ma to poriadne koplo tak som sa na to vykaslal...
Zatial asi najlepsie vysledky som mal pri položeni novodurovej misky na elektricky radiator... teplota dosahovala daco okolo 30° a nic sa nerozpustilo ani nezhorelo...
Toho jsem se obával.Díky
#41 Snek
Publikováno 3 leden 2012 - 18:23:09
Na ebayi chodí za pár drobných.
Do chladných prostor neocenitelný pomocník, dlouho mi jeden ležel doma, nevěděl jsem co s ním. Lith vývojku takto ohřeju na 35 - 40 stupňů a pak to jede krásně.
http://www.ebay.co.u...0583479110#shId[/img]
#42
Publikováno 4 leden 2012 - 16:53:38
Ještě mám dotaz k negativu pro lith print. Je možné s lith printem počítat již při vyvolávání filmu? Např. budu chtít dosáhnout pěkného polotonového lith printu,tak negativ vyvolám hodně kontrastně,abych pak mohl hodně přeexponovat positiv a měkce vyvolat? Nedaří se mi totiž ty měké lith printy.Vychází mi šedáky a musím proto dělat kontrastně.
#43 Snek
Publikováno 5 leden 2012 - 00:30:46
Kontrast u lith printu řídím kompletně dobou osvitu.
Čím delší doba osvitu (přeexpozice), tím měkkčí pozitiv. Čím kratší doba osvitu (podexpozice), tím tvrdší pozitiv. Teplota vývojky na kontrast ani tón nemá (v podstatě) vliv, či má vlivminimální.
Důležitý je pohyb ve vývojce. Tato moje série lith printů byla vyvolávána za nepřetržitého pohybu v lith vývojce Fotospeed LD20 30ml+30ml+1000ml ohřáté na 40 - 45 stupňů, každý po dobu 7 - 15 minut.
Stejná série vycházela při teplotě llth vývojky 20C doba volání jedné zvětšeniny cca 45 - 50 minut. Opět, při téměř soustavném pohybu.
Jeden kolega můj slovenský, který se tu možná také ozve, řídí kontrast namícháním několika misek s lith vývojkou, různě ředěnou, což je též možnost.
Pokud ti vycházejí šeďáky bez lith tónu, a) máš příliš silnou vývojku, nebo používáš papír, kterému se lith moc nelíbí. Bez infa o tom, na jaké zvětšuješ papíry nemohu poradit, zda je tvůj případ a) nebo .
Pokud ti vycházejí šeďáky s náznakem lith tónu (a v tmavých plochách místo černé táhnou do zelena), pak příliš přeexponováváš. Zkrať čas na polovinu, klidně i na třetinu a udělej si zkoušku, uvidíš sám.
Důležité u lithu je poznat chvíli, kdy zvětšeninu z vývojky vyndat. Stíny se řídí dobou volání. Necháš-li zvětšeninu ve vývojce dlouho, upečeš si stíny. Světla se řídí dobou volání. Z tohoto důvodu preferuju pro lith negativy standardní, či spíše plné, měkkčí. Ideálně nějakou pyrovodu, například Pyrocat M.
Přeji Ti u lith printu hodně zábavy. Je to návykové
#44
Publikováno 5 leden 2012 - 08:38:21
Stíny se řídí dobou volání. Necháš-li zvětšeninu ve vývojce dlouho, upečeš si stíny. Světla se řídí dobou volání.
Opravím preklep: Svetlá sa riadia dobou osvitu.
#45
Publikováno 5 leden 2012 - 08:48:05
#46
Publikováno 5 leden 2012 - 20:31:21
#47
Publikováno 5 leden 2012 - 20:41:06
#48 Snek
Publikováno 5 leden 2012 - 21:33:46
pár tipů a postřehů (na obsáhlejší psaní se dnes bohužel nedostanu):
- zaexperimentuj s ředěním (od 10+10+1000 po 30+30+1000 nebo ekvivalentu pro tvé požadované množství vývojky)
- zaexperimentuj s dobami osvitu, od velmi krátké (řekněme polovinu času, potřebného pro "normální zvětšeninu", po velmi dlouhý, řekněme 4xnásobek "normálního času")
- nejsem chemik, ale již od útleho věku, co jsem se setkával při temnokomorničení s hydroxidem sodným vím, že jeho rozpouštění ve vodě vodu zahřívá. Rozpouštět tedy hydroxid ve studené vodě můžeš, stejně by se ti měla zahřát. Co se ti ve vodě po rozpuštění hydroxidu usazuje nevím, ale dlé mého názoru to studenou vodou nebude. Zeptám se hloupě, ale pro jistotu, rozpouštíš to v destilce? Pokud ne, myslím, že by se to tím dalo vysvětlit.
#49
Publikováno 6 leden 2012 - 10:14:14
Ale ak chces dosiahnut polotonovu zvatseninu ktora bude mat priatelnu ciernu tak ako pisal snek vyssie najlepsia moznost je viacmiskove vyvolavanie.
Teda ze budes mat 3 misky v jednej budes mat stredne riedenu vyvojku v jednej malo riedenu a v jednej velmi riedenu. A podla poziadavkov na kontrast ich budes striedat. Takze zacnes v tej stredne riedenej a ak obraz zacina byt prilis kontrastny tak hod fotku do koncentrovanejsej vyvojky ak zacina byt prilis sedy tak ho hod do viac riedenej.
Takymto stylom som robil toto:
volane v ansco 70 na fomatone chamois 542
Ale napriklad mne sa ovela viac pacia lithprinty ktore nisu uplne dokonale. Velmi sa tesim ked sa mi na fotke objavi zavoj v tienoch typicky pre vyslahanu vyvojku.
napr. tuto fotku som vyvolaval niekolko hodin vo velmi vyslahanej teplej vyvojke:
JE to kontrastne a pri tom to nema dobru ciernu ale proste sa mi to paci. o tom je lithprint!
A este malickost...
Sneku mne napriklad pride ze na vysleedny ton fotografie ma teplota dost silny vpliv... Specialne ked robim naprikald s papiermi foma neobrom tak v studenej vyvojke davaju skor hnede a neskor orandzovo ruzove tony. a v teplej vyvojke skoro az do fialova alebo ruzova...
Laborovanie s teplotou ma velmi bavi a ked robim v kombinacii studena menej riedena a tepla (30-40%) viac riedena vyvojka tak som az prekvapeny aka pekna skala sedych a pri tom velmi silna cierna...
Nuz stoji to za laborovanie.
#50
Publikováno 6 leden 2012 - 14:29:40
O dokonalost mi u lithprintu nejde.Jen mám třeba nějakou fotografii a chci ji mít v lith procesu např. kontrastní a s hrubým zrnem,tak si chci vyzkoušet rúzné postupy,jak toho dosáhnout,abych pak nespotřeboval zbytečně mnoho papíru.
Jak postupujete vy při zhotovení lith printu? Uděláte první zkušební fotografii s přeexpozicí třeba o dva stupně a podle výsledku pak uděláte finální zvětšeninu?
Ten nápad s třemi miskami vyzkouším, to zní zajímavě.Akorát už se pak asi v komoře vůbec nepohnu...
Rovněž určitě vyzkouším onu podexpozici.To mě nenapadlo vyzkoušet.Myslel jsem, že lith je vždy o přeexpozici.
panpriatel: Tvé ukázky jsou také fajn,vypadá to dobře. Ta druhá má skvělé barvy!
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních