ECN-2 a ECP-2
#51
Publikováno 30 červenec 2010 - 13:07:32
Natural scan Eterna 500T @320 ASA , bez korekčního filtru . Prasox na skeneru prosím přehlídnout . Když se přidá korekční filtr pro denní světlo , barvy +- odpovídají . Voláno v CD-2.
Hmnotnostní přepočet - 0,9x ve prospěch CD-3 .
#52
Publikováno 30 červenec 2010 - 14:44:22
http://motion.kodak....Files/h2407.pdf
Strana 29 dole , cituji :
Voda 800ml 38°C
borax dekahydrát 20g
siřičitan sodný bezvodý 100g
hydroxid sodný 1g
doplnit na 1lA pak ještě na straně 36 dvě další alternativy , vpodstatě vývojka bez vyvíjecí látky .
#53
Publikováno 30 červenec 2010 - 15:14:48
Platí pro jakoukoliv utěsněnou vývojnici. Při bělení se uvolňuje plyn, který zvýší tlak v uzavřené vývojnici tak, že to prosakuje sebemenší škvírou. Bělím ve vývojnici bez těsnícího víčka, jen točením cívkami. Ostatní lázně v pohodě na válečcích s motorovým pohonem.Jo a ještě jedna věc . Kdo jako já používá plastimatku , ten ať si vezme na sebe pracovní hadry , bělič , stejně jako ustalovač cáká všude , hlavně ale na laboranta , vyprat to jde dost blbě , navíc narušuje strukrutu látky
#54
Publikováno 30 červenec 2010 - 15:19:20
Dík za upozornění , to sem nenapsal .
#55
Publikováno 31 červenec 2010 - 17:32:56
Takže postup aneb zítra ráno vstanu a opařím se ustalovačem.
1. Co je potřeba ?
Chemie :
Roztok čerstvé vývojky , běliče , ustalovače a kys. sírová , ocet , kys. citronová - připravit 3% roztok na přerušovač .
Vybavení :
1x rtuťový laboratorní teploměr s rozlišením minimálně na 0,2°C , rozsah minimálně do 50°C.
2x lavor - doporučuji hranatý ( od manželky na prádlo je k mání jen s rizikem zakousnutí )
4x laboratorní kádinka 600ml /doplňkové , ale úžasně zpříjemní práci !/
no a samozřejmě překlápěcí vývojnici .
1x přesný časovač - 15s chyba a je průůů...
2. Přípravy .
Pro méně zkušené mám jednu radu : vemte si lihový fix , manželčin lavor a tak jak do něj naskládáte kádinky si označte pod jejich dna velkými písmeny : Levý horní roh : VÝVOJKA , pravý horní : STOP , levý dolní : BĚLIČ , pravý dolní : FIX . Vycházím z evropského způsobu čtení , je to nejlogičtější .
Takže tedy máme lavor , na jeho dně popisky , v něm kádinky . Pozor , vrchní okraj kádinek musí vyčuhovat nad okraj lavoru , jinak navrtejte dostatečný počet děr pro odvod temperační vody pod úroveň hrdel kádinek .
Nalijeme roztoky do příslušných kádinek . Vezmeme sprchovou hadici , sundáme hubici , šup s ní do prostředka lavoru a pustíme nejteplejší vodu , jakou nám karma nebo výměník umožní - u mě se to pohybuje kolem 55°C , většinou po dvou minutách vodu zastavím , nechám vše ještě pár minut tepelně dojít a jakmile se vrátím , vývojka má požadovaných 40°C +- nějaký ten stupeň . Podle toho , jestli + nebo - buďto znovu pustím teplou vodu , nebo vytáhnu kádinku s právě temperovanou vývojkou ven na odkládací plochu . Mezi tím , co se nám temperují roztoky v lavoru nic netušící manželky , použijeme náš teploměr k nastavení teploty vody v umyvalde . Pusťe vodu na střední průtok a upravte teplotu tak , aby byla 41°C . Naplňte vývojnici s namotaným filmem touto vodou , umyvadlo zašpuntujte a vývojnici do něj postavte . Zredukujte průtok vody umyvadlem na 1-3l/min . Voda odchází přepadem - kdo si není jist , doporučuji kontrolu , zda-li vaše umyvadlo přepad má . Vývojnicí důkladně překlápíme cca každých 30s , je potřeba vyprat barvivo z podložky a aspoň se zabavíte při čekání na ohřátí lázní .
Tip : pokud máte film určený přímo pro ECN-2 proces , namíchejte si místo této první lázně změkčovač remjetu (- zadní vrstva uhlíku na filmu , která musí dolů) - tato lázeň se nechá působit dvě minuty a následně následuje alspoň dvouminutové praní s minimálně 8 výměnami prací vody . Je nutno udržovat teplotu prací vody +- 42°C , stejně tak i teplotu vývojnice (aby nám nezchladila vývojku) .
3. Jdeme do toho !
Tak si tedy vytáhneme z manželčina lavoru na prádlo kádinku s vývojkou , vrazíme do ni teploměr a naposledy zkontrolujeme , zda li má přesně 40°C . Nachystáme minutku (podle filmu : 1.; 3:15 2.; 3:30 3.; 3:55 4.; 4:30 minut )sundáme víčko vývojnice , vylijeme poslední prací vodu , ruku na časovač , do druhé kádinka s vývojkou a start ! Začíná náš závod s časem . Rovnoměrným (!!!) naléváním dostaneme do vývojnice celý obsah kádinky , zavíčkujeme a začínáme překlápět . Prvních 30 sekund v kuse , pak nachvíli sundat víčko , nechat odfouknout případné plyny , znovu zavíčkovat , 15 sekund překlápění a šup do umyvadla s tekoucí temeprační vodou . Zbytek času co 30 sekund pár převrácení .
Blíží se čas vylití vývojky - 30 sekund . Nejvyšší čas nachystat si na odkládací plochu kádinku s přerušovačem (náš slavný roztok octa , či sírovky) a vedle prázdná kádinka od vývojky . Minutka začala vyřvávat . Vylijeme neprodleně celý obsah vývojnice do prázdné kádiny a okamžitě po vylití nalijeme z druhé kádinky přerušovač ! Ano , bez oplachu !
Víčko , minuta kvrdlání , otevřít , vylít do odpadu .
Teď už to tak horké nebude , i když , záleží jak se to veme . Čekají nás tři minuty praní ve čtyřiceti dvou stupňové vodě. Kodak ve svém technickém listu k ECN procesu uvádí , že od této chvíle můžeme pracovat s otevřenou vývojnicí , no , já bych to raději neriskoval .
Tři minuty uběhly , máme vypráno , je čas na bělič . Nyní je dobré mít zajištěno dobré větrání , nebo aspoň moc nečuchat ten závan nahořklých mandlí z běliče - kyanovodík ! . Zavíčkovat , 30s bouřlivého překlápění , odvíčkovat , nechat vyfouknout plyny . Šup s vývojnicí do umyvadla . Opět jako u vývojky , co 30 - 45s překlápíme . Podle citlivosti vyvolávaného filmu bělíme buďto 4 nebo 5 minut - 5 v případě citlivosti nad 400ASA .
Minutka opět vyřvává , vylijeme bělič zpět do jeho kádinky , začíná praní . Kdo má ruce jak dětskou prdelku , nechť si vezme rukavice , nemuselo by mu to dělat moc dobře . Jo , abych nezapomněl , kádiny s použitými roztoky dávejte zpět do lavoru jen pokud hodláte zpracovat ještě další film , jinak si je už nechte na odkládací ploše . Na odkládací plochu je taky dobré dát velkou fotomisku , obzvláště doporučuji těm s cmrdnacím reflexem .
Praní po běliči by mělo být důkladné , alspoň 4 minuty .
Nastává čas ustalovače . Zkontrolujeme teploměrem , jestli nám už nezchladl , i když , po vývojce už teploty nepřinášejí tak velká rizika , cokoli od 38 po 43 °C je v pořádku . Taktéž je dobré po přerušování do lavoru dopustit trochu čerstvé teplé vody .
Ustalovač ve vývojnici , minutka si odpočitává svých 8 minut . Tady už je to klasika - každou minutu 10 sekund . Opět je dobré stavět vývojnici do umyvadla s temperační vodou . Nyní již není potřeba přísun čerstvé , tak ji zastavíme .
Máme ustáleno , šup s ustalovačem do kádiny , otevřít vývojnici , jde se na praní . Prací voda v zájmu zrychlení práce může mít až 45°C .
Praní již jak jsme zvyklí z černobílých filmů . Kdo neodolal a nakouknul , jistě zjistil , že film je z jedné strany fialový , z druhé nazelenalý a barvy nic moc . Je to v pohodě , závoj mizí během sušení .
4. Dokonáno jest !
Takže máme vypraný film ve vývojnici . Nyní jsou dvě možnosti . A/ utvrdit emulzi a stabilizovat , nebo B/ použít smáčedlo . Papírově je víc košer použití stabilizátoru s přimíchanou trochou smáčedla , no , nicméně nutné to není a stačí opravdu jen kapka toho fotomalu . Tak tedy stabilizováno , či nacucáno smáčedlem , film jde na naše oblíbené místo sušení .
Gratuluji , pokud je vidět filmu přes podložku a oproti silnému bílému světlu rozeznáváte různé barevné odstíny , zvládli jste svůj první barevný film ! Za 30 minut až dvě hodinky zmizne z emulze zelenkavý závoj a film bude takový , jaký má být .
Pokud je přes negativ blbě vidět a to i přes nenaexponované okraje , je zde několik variant , co může být špatně :
0) Je to váš první film a nevíte co čekat - nepropadejte panice Počkejte až film doschne a srovnejte krytí s nějakým negativem z minilabu. Zkuste film naskenovat . Jestli se povede sken , nebo je to okometricky krytím podobné normál barevnému negativu , povedlo se vám to !
A) Příliš dlouho ve vývojce , uletěla teplota směrem nahoru
Špatně vyběleno - málo pohybu , mrtvý bělič ... každopádně v emulzi zůstalo stříbro a to teď zvyšuje denzitu celého filmu - takže buďto znovu vybělit a ustálit v čerstvém běliči , nebo nechat tak , mrkněte na termín bleach-bypass .
C) kombinace obojího - tady už je to bohužel horší , nicméně znovu vybělit můžete zkusit .
D) Emulze nekompatibilní s vyvolávací látkou . Třeba Agfa color expirovaná před 92 - o tom může popovídat RED . Takže lomografové si musí svůj vyhlídnutý kousek prošlého filmu vyzkoušet - zda-li CD-2 nebo CD-3 .
5. Epilog & Epiaf
Tak a teď už nezbývá než uklidit tu kalamitu , co sme natropili v koupelně , protože se vždycky trochu nacabrá minimálně temperační vodou . Ti , co jako já mají vypěstován cmrndací reflex u všech kapalin nyní velmi ocení nálevkový zobáček na kádinkách a v případě drobné nehody i tu fotomisku na odkládací ploše . Tu misku opravdu doporučuji , vývojka i bělič sou svinstva a bílý lak naší pračky už dávno není bílý .
Ženě vrátíme námi upravený lavor . V případě že to nestačilo , ukažte ji , v jakém stavu se právě nachází koupelna , či naše "odkládací plocha" .
Pozůstalým vyadřuji mou nejhlubší , upřímnou soustrast .
________________________________________________________
No a jako vždy , musí být i nějaký ten tématický obrázek :
Takto barvy roztoku nemají vypadat - vývojka je za čerstva čirá až nažloutlá , bělič zase mezi žlutou a zelenkavou no a ustalovač průzračný .
Ale já jedu na doraz .
Tak doufám že zas nedostanu po tlamě za prznění standrartních postupů a bude to někomu nápomocno v jeho snažení .
Co je na programu příště ? Jak říká Radza - "Maximalizace" - tedy jak doma spáchat diák s tím co dům dal .
#56 Snek
Publikováno 31 červenec 2010 - 19:41:06
Těm, kdo dělají doma E-6 nabídnu alternativní postup volání ECN-2.
Namíchejte si ECN-2 vývojku dle REDa / konyho v tomto vlákně.
Z chemie Tetenal E-6 kitu si připravte bleachfix.
Vývojku a bleachfix natemperujte na 40 stupňů, buď dle konyho, nebo pokud máte doma Jobo CPE procesor (a podobné), natemperujte v procesoru.
Film vymáchejte v ECN-2 vývojce dle konyho rady výše. Poté pořádně vyperte (žádný přerušovač), já propírám intezivně cca 4 minuty. Nalejte bleachfix, nechte máchat 6 - 8 minut, překlopit 2x každých 30 sekund.
Bleachfix vylít zpět do zásobní lahve a prát, alespoň 5 minut a pořádně. V teplé vodě, na teplotě až tak moc nezáleží.
Kdo chce, může použít stabilizátor (opět z E-6 kitu). Kdo nechce, nechť si vezme odličovací tamponky a odstraní zbylý remjet.
Výhoda tohoto postupu - zkrátíte si čas a práci, bělení a ustalování probíhá v jednom kroku.
Výše uvedený postup vyzkoušen na (50+) super 8 filmech.
#57
Publikováno 31 červenec 2010 - 20:04:33
No nic , co sem chtěl napsat - právě máchám svoji metodou "diáky" , v tanku mám všehovšudy pět různých filmů . Jesti se za hodinu a půl ozvu , chodí to jak má , jestli ne , budu ještě ladit .
#58 Snek
Publikováno 31 červenec 2010 - 20:33:27
Trochu sporsťárna vůči tak drahé E-6 sadě .
No nic , co sem chtěl napsat - právě máchám svoji metodou "diáky" , v tanku mám všehovšudy pět různých filmů . Jesti se za hodinu a půl ozvu , chodí to jak má , jestli ne , budu ještě ladit .
Sprosťárna ne, nebo spíš záleží na úhlu pohledu.
Kouzlo je, že bělič (bleachfix) z té E-6 sady vydrží mnohem, mnohem ... mnohem déle, než FD a CD. Volám v Tetenal E-6 5L sadě lidem v UK na zakázku E-6 super osmičky, a zatímco 1L FD a CD vylévám po 10 vyvolaných filmech, bělič (přesněji bleachfix) si nechávám na svoje další testování. V pohodě se v něm dá vymáchat až 20 filmů celkem.
Takže jako sprosťárnu bych to neviděl, obzvláště když mi 5L Tetenal sadu s vydatností na volání 60 filmů "zaplatí" 6 vyvolaných filmů
#59
Publikováno 7 srpen 2010 - 21:30:27
#60
Publikováno 24 srpen 2010 - 08:20:08
Jinak mám samozřejmě rozfocený ještě jeden svitek Provie, takže první pokusy budu radši provádět na tomto "testovacím" kousku.
#61
Publikováno 24 srpen 2010 - 09:26:06
Jasně - ale né namíchané , ale navážené . Kapaliny poštou posílám jen v případě krajní nouze . Tak kdyžtak SZ nebo mejl.
Na provii achtung , asi si nesedí s CD-2 !
#62
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:00:38
Suché směsi jsou v pohodě, moc děkuji za ochotu (poslal jsem SZ). Ale asi bude nutný popis jak rozdělat roztoky (co v jakém pořadí přisypávat, jakou teplotu destilky, na co si dávat pozor, atd, atd). Zkusím zde pak pověsit návod pro úplné imbecily.
No a teď konkrétněji k Fuji PROVIA. V čem že je ten problém? Na vzorku co jsi tu vystavil (výcvak nového člena TK) to vypadá úplně vpořádku.
Vůbec by nebylo od věci na začátek tohoto vlákna udělat nějaký aktualizovatelný přehled filmů se stručným popisem úspěšnosti v ECN chemii. Nějaké barevné zbytky tu mám taky, tak bych po odzkoušení přispěl svojí troškou. Předpokládám, že půjdou i pokusy s C-41 filmama.
Určitě ale začnu svitkama Velvie a Provie (vše na ISO 100). Časy zjistím kde?
#63
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:29:41
Velvia v pohodě , snad nejkrásněji vycházející film!
Časy platí u všeho stejné , viz RED na začátku .
Aktualizovaný přehled filmů bude časem . Zatím čekám na balík od jednoho člena z temné obsahující barevné vyvíječe , tak pak následně mohu referovat .
C-41 filmy se zpracovávájí naprosto obdobně všemu ostatnímu , pokud je nasadíš před crossem diáku, téměř nepoznáš , že byli zpracovány v jiných než doporučených lázních . Pokud je dáš až po crossu , hrozí ti obarvení podložky a s tím by tě pak z minilabu hnali .
Preventivně si znovu přelouskej "postup po lopatě" , pak to snad zvládneš i bez asistence
#64
Publikováno 25 srpen 2010 - 05:13:13
#65
Publikováno 25 srpen 2010 - 05:20:21
#66
Publikováno 26 srpen 2010 - 12:22:16
Ostatním : Nebojte se domácí barvy , jde to fakt pěkně , a to i z crossů !
------------------------
Základní filtrace pro Meocolor3 ve spojení s Kodak endura , cross v ECN-2 s CD-2 jako vyvíječem :
Fuji T64 0-85-40
Fuji Velvia 100 0-0-40
#67
Publikováno 18 říjen 2010 - 10:19:10
K tem konyho 10terum....mno mam hodne vyhrad, ale kazdy by si mel prijit na to svoje...
KAZDOPADNE DOTAZY SEM...
#68
Publikováno 18 listopad 2010 - 12:06:09
Mám vyvolané 4 svitky a všechno zatím vyšlo nádherně. Volal jsem Provii (cross), Velvii (cross) a Superii (C-41).
Zkusím tady stručně popsat pár postřehů (vhodné asi spíše pro začátečníky).
1. Rozmíchávání chemie.
Směsy od konyho (pro přípravu 1 litru roztoku) jsem rozmíchával v plastové "kuchyňské" odměrce, kterou jsem používal pro rozmíchání černobílých vývojek (hlavně tedy ID11) a můžu vřele nedoporučit. Už nevím po jakém roztoku to nastalo (asi bělič), ale povrch odměrky je řádně naleptán a objevily se na něm naleptané růžovo-fialové flíčky, které nejdou dolů Takže to chce skleněnou kádinku, nebo alespoň větší zavařovačku. Roztoky jsem pak rozlil do 0,5L PETek a uchovávám v pokojové teplotě ve skříni, kam se normálně nechodí (takže tma). ZAtím to vypadá, že PETky naleptané nejsou.
2. Samotné vyvolávání.
V prvním kroce jsem si na papír napsal posloupnost jednotlivých úkonů i s časy. Jednoduché, přehledné....při vyvolávání není čas na hledání jakýchkoli údajů, je to vcelku šrumec.
Jak jsem psal, roztoky mám rozmíchané v 0,5l PETkách, takže ohřívání na 40stC probýhá tak, že lavor napustím horkou vodou a PETky nahážu dovnitř (lavor nevrtám, odpadá nutnost použití 4 kádinek). Za cca 10min je ohřáto a vývojku přelívám do kádinky (plastové HAMA odměrky), kde došteluju teplotu na těch 40-41st. V pauze, kdy se ohřívá chemie namotám film do cívky a předpírám v horké vodě (cca 40stC) - vypírá se tím barvivo, antihalačka a zároveň se temperuje vývojnice i s filmem.
Pak už následuje vyvolávání. Napustím umyvadlo horkou vodou a do vývojnice liju vývojku (jak jsem psal....má 40-41stC). Prvních 30sec adjustace (rotačně, trnem, který zapadá do osy cívky - vývojnice Paterson), pak přivíčkování a 15sec překlápění každou započatou minutu. V čase, kdy nepřeklápím vracím vývojnici do umyvadla s horkou vodou. Po každém překlápění povoluju víčko (nadzvednu), protože se vevnitř tvoří přetlak - to platí u všech roztoků kromě vypírací vody. Kdybych nenechal vývojnici odfouknout, poteče mi. Doba pobytu ve vývojce je krytická, tady je nutno PŘESNĚ dodržet stanovené časy. Vývojku vracím zpět do petky (0,5l lze použít na 4vyvolávací cykly - viz 4 časy u příspěvků od Konyho) a pak následuje postup přesně podle konyho pokynů....psát to sem nebudu, jen bych opakoval jeho příspěvek.
Zbytek je stejný jak u čb filmů. tzn.. dokonale proprat, smáčedlo a pověsit do místnosti,kde se nepráší. Propírání provádím "pumpováním" cívky ve vývojnici. Peru ve vodě z vodovodu, snažím se o teplotu kolem 40st celsia (může být i teplejší). První cyklus má 20 pumpnutí, pak vylít vodu. Další cykly vždy o 20 pumpnutí víc. Takhle udělám 4-5 cyklů (končím tedy na 80ti popř 100 pumpnutích)
Sečteno a podtrženo. Opravdu není čeho se bát. Je zde více roztoků jak u čb zpracování, ale zase to vše tak nějak rychle utíká, u čb vyvolávání se člověk trochu nudí. Barvě zdar, příště napíšu něco o výsledcích, plus skeny
#69
Publikováno 18 listopad 2010 - 13:34:21
Takže alespoň ke skenování : Skenování není bez problémů, zkoušel jsem několik variant i programů (Silverfast, VueScan) a u cross negativů (Velvia, Provia) byl problém vyprodukovat něco rozumného (ujeté barvy (hrozná pleťovka), rastr ve světlých částech obrazu, slité stíny, atd,...). Jediný způsob jak vykouzlit použitelný obraz byl sken ve VueScanu do 48bit "raw" formátu (tiff), několikanásobný průchod. Skenoval jsem na 2400dpi a výsledkem je gigantický soubor (120MB), který je pak nutno upravit v editoru. Já zkusil Photošrot CS3, kde byl asi následující postup:
- Invertovat
- ubrat jas
- úrovně, popř. úrovně automaticky,
- doladit barvy (vyvážení barev, srovnat barvy, barvy automaticky....způsobů je několik),
- stíny a světla (vytáhne detaily ze stínů a přidá kresbu do světel, která se zdála již přepálené, ale na negativu to všechno je ..... tady pomáhá i několikanásobný průchod při skenování...potřeba dělat s citem, pokud všechno přikrmíte, je z toho takové HDR a ve světlech se objevuje jakási textura)
- expozice (jemné doladění)
- pak už jen zlehka doostřit, převést na 8b režim a uložit do jpg.
Celý tento postup není až tak složitý a po chvilce to pěkně odsípá.
k negativům samotným :
1. Superia (C-41)
Žádný problém s barvami (nebyl to cross). Kresba ve stínech i ve světlech, celkově bezproblémový materiál
2. Provia (RDP diák)
Barvy ujeté do zelena až trochu do studena. Stíny se trochu slívají, ale v PC se to dá vytáhnout.
3. Velvia (diák)
Pro mě nejproblematičtější materiál s použitím ECN chemie. Stíny slité, světla přepálená. Naběhl jsem si - tohle podle mě není materiál na slunné dny u moře, obecně na focení lidí asi nicmoc.
#70
Publikováno 18 listopad 2010 - 15:08:51
Z petky s vývojkou pokudmožno vymáčknout vzduch.
Velvia - hodí se především na abstraktní práce , případně architekturu se záměrem hodně kontrastního podání . Na portéty mám raději T-64 .
Výsledky ze skenování většinou vůbec nebývají směrodatné , pod zvětšovákem se pak dějou kouzla .
#71
Publikováno 18 listopad 2010 - 20:32:56
Díky
.Radza
#72
Publikováno 19 listopad 2010 - 05:52:46
#73
Publikováno 24 listopad 2010 - 12:49:59
Jinak podložka je u těhle Fuji diáků šílená - je to jak blátíčko (zlatej Shangai GP3)
RED : Proč cross? Protože byly Velvie a Provie za hubičku, tak sem si říkal, že udělám pokus. Potahat barvama ve fotošrotu je opravdu prkotina, takže s barvama se každý vyřádí dle libosti.
Zvětšovák je zvětšovák - naprostý souhlas, ale já nemám vybavení na barvu a nejdřív chci alespoň trochu zvládnout ČB. Barva je momentálně opravdu na "vyblbnutí".
Skenování crossu na deskovém scaneru je docela oříšek, ale něco z toho přecejenom vytáhnout jde. Já osobně mám trochu problém ve světlech. Pokud neudělám vícero průchodů, tak se mi ve světlech objevuje náznak rastru, textury. Vícenásobný průchod to značně vylepšuje. Příště zkusím měřit expozici externě a exponovat "na světla".
Jinak v tomhle experimentování budu pokračovat .... rád bych zkusil dlouhý noční expozice, sem zvědavej jak s v tomhle bude film chovat. Scháním něco levnýho na C-41 proces (svitek do cca 50,-), protože se Superií jsem měl bezproblémové výsledky (co se skenu týče) a barva je přecejenom na něco vhodnější... toštak
Analogové barvě zdar
#74
Publikováno 24 listopad 2010 - 13:26:27
#75
Publikováno 23 leden 2019 - 13:45:50
Začínám mít v těch procesech trochu chaos. Vím, že Kodak měl pro negativy proces C-22 (asi od 50. do 70. let) a pak přešel v 70. letech na C-41. Co je zač ten ECN-2? Podle zkratky by to mohl být taky kodakovský (Eastman Color Negative?) proces. Je to něco modernějšího, novějšího než C-41, nebo se to používá pro jinou řadu negativních filmů? Nebo je to naopak něco starého?
#76
Publikováno 23 leden 2019 - 14:26:00
úvaha je správná. ECN-1 proces eastmanu pro cine negativní filmy 50.-70.let, poté ECN-2, rychlejší, teplota 41,1 C.
kdysi o tom bylo hodně psáno na fotoprůvodci (xgas), tady na TK o tom hodně ví a umí RED a pár dalších.
#77
Publikováno 23 leden 2019 - 15:14:10
Jak pise jirka...je to taky negativni proces jako C-41 ale je postaven na jine teplote, jine chemce a pro jine filmy....
C-41 by se dala s rezervou prohlasit za "negativni proces pro barevne negativy na fotografovani"
ECN-2 je taky negativni barevny proces ale pro kinematograficke materialy (Kodak Vision, Fuji Eterna...)
Nemuzeme rici ze jeden je stary, jeden je novy... kazdy ma jine pouziti ... z negativu C-41 se ocekava ze budes robit zvetseniny.... z negativu ECN-2 se predpokladalo ze budes delat kontaktni kopie na pozitivni film...
proto ty procesy sou odlisne...ale neznamena to ze se neda z ECN-2 negativu zvetsovat, nebo dokonce ze nemuzes vyvolat klasicky negativ (Ektar, Kodak Portra, Fuji 160) v chemii ECN-2... jde to i obracene ... ale vzdy zalezi na pouziti ... a je uz to o tom jak si sam proces vybalancujes...
Vetsina lidi dela klasickou C-41 protoze vzhledem k cene chemky, se ji ani moc neoplaci michat doma... s ECN-2 vetsinou experimentuji uz ti co urcite toci nebo i foti na kinematograficke materialy
#78
Publikováno 23 leden 2019 - 15:55:37
Rede, ne že by ECN-2 lázně nešly doma namíchat... vyzkoušel jsem před pár lety ECN-2 jednou na vision3 250D kousku. Ne že by remjet nešel dolů, ale oproti C-41 to byla drbačka (předpírku jsem dělal v lázni se siřičitanem s., boraxem a špetkou louhu, ale bez kyseliny etidronové). Ač jsem byl četbou upozorněn, že cine filmy jsou o dost méně kontrastní a sytá než fotografická konfekce, překvapilo mě, že až tak... až mnohem později jsem se dočetl, že do vývojky lze přidat pár g CD-4 a barevná sytost se údajně zlepší. Nicméně skenováno a trochu potaháno za křivky, zdálo se mi to fajn.
Ještě mám v mrazáku dost vision filmů, tak až se v penzi budu nudit, zkusím to zase
#79
Publikováno 23 leden 2019 - 19:19:01
Takže když to shrnu, ECN bude optimalizovaný pro vyvolávání dlouhých metráží a taky svým výstupem pro potřeby profesionálních filmařů...
A kdyby si kinoamatér chtěl "prostě vyvolat negativ", který proces má zvolit, aby to bylo rozumně sehnatelné, cenově nejlevnější a zároveň nejjednodušší na provedení? Dejme tomu, že je ochoten si tu chemii i namíchat...
Filmy s "remjetem" by šly zbavit remjetu i při procesu C-41 (nejspíš s nutností další lázně)?
Proces ECP předpokládám je zase pro vyvolávání pozitivních filmů? (U toho mě napadá, zda Kodak ještě vyrábí a nabízí barevné pozitivní duplikační filmy, zda to nezařízl s příchodem digitálních kin).
#80
Publikováno 23 leden 2019 - 19:28:15
C-41 je hodne bytelny proces. Pre amatera uplna pohoda.
#81
Publikováno 23 leden 2019 - 19:30:38
Rede, ne že by ECN-2 lázně nešly doma namíchat... vyzkoušel jsem před pár lety ECN-2 jednou na vision3 250D kousku. Ne že by remjet nešel dolů, ale oproti C-41 to byla drbačka (předpírku jsem dělal v lázni se siřičitanem s., boraxem a špetkou louhu, ale bez kyseliny etidronové). Ač jsem byl četbou upozorněn, že cine filmy jsou o dost méně kontrastní a sytá než fotografická konfekce, překvapilo mě, že až tak... až mnohem později jsem se dočetl, že do vývojky lze přidat pár g CD-4 a barevná sytost se údajně zlepší. Nicméně skenováno a trochu potaháno za křivky, zdálo se mi to fajn.
Ještě mám v mrazáku dost vision filmů, tak až se v penzi budu nudit, zkusím to zase
Myslel sem ze C-41 nema cenu doma michat... oplati se kupit, uz to tu nekolikrat spominal keko
ECN-2 naopak doma michat musis...kupit se da tusim minimalne 200 litrove baleni
Co se tyka kontrastu, taky sem tohle dost cetl, ale me se z ECN-2 negativu perfektne zvetsuje v komore...
#82
Publikováno 23 leden 2019 - 19:34:06
Takže když to shrnu, ECN bude optimalizovaný pro vyvolávání dlouhých metráží a taky svým výstupem pro potřeby profesionálních filmařů...
A kdyby si kinoamatér chtěl "prostě vyvolat negativ", který proces má zvolit, aby to bylo rozumně sehnatelné, cenově nejlevnější a zároveň nejjednodušší na provedení? Dejme tomu, že je ochoten si tu chemii i namíchat...
Filmy s "remjetem" by šly zbavit remjetu i při procesu C-41 (nejspíš s nutností další lázně)?
Proces ECP předpokládám je zase pro vyvolávání pozitivních filmů? (U toho mě napadá, zda Kodak ještě vyrábí a nabízí barevné pozitivní duplikační filmy, zda to nezařízl s příchodem digitálních kin).
Tak nejak... ECN-2 je jak pisu vyse dobre doma michat a nekupovat
Kdezto C-41 je fakt pohoda.... A odstraneni remjetu je spise otazka trpelivosti nez sikovnosti... pred prvni vyvojku se prida lazen (kdyz nemas origos, tak se da 4 lzicky sody na prani do litra) a ta lazen tu vrstvu narusi a potom to parkrat vyperes ve vode...odtece "nejaka dulezita cast remjetu" ktera ti potom nepokazi barevou vyvojku... a dal vyvolavas jak C-41 ... akorat stejne po ustaleni a vyprani .. musis film pekne rozmotat a mechanicky (vlhkyma odlicovacima tamponkama treba) jeste film parkrat protahnout mezi nima ve vode...a to este uvidis co z toho poleze jak rikam spise trpelivost ne sikovnost
#83
Publikováno 23 leden 2019 - 19:47:58
Fotoškoda má soupravu Tetenal C-41 za 1350 Kč. Kdyby si člověk to c-41 namíchal, nevyplatilo by se to?
Míchané ECN by vyšlo levněji?
#84
Publikováno 23 leden 2019 - 20:24:38
#85
Publikováno 23 leden 2019 - 20:43:40
Fotoškoda má soupravu Tetenal C-41 za 1350 Kč. Kdyby si člověk to c-41 namíchal, nevyplatilo by se to?
Míchané ECN by vyšlo levněji?
Napis Kekovi, doporuci ti minilabovku, ta vyjde daleko levneji nez tetenal...a hlavne ma velkou vydrz protoze se regeneruje...tetenal se spotrebuje a zlikviduje
#86
Publikováno 11 listopad 2020 - 13:42:18
Trošku oživím vlákno.
Dostalo sa mi do rúk niekoľko metrov negatívnej Kodak 16-tky a rozmýšľam nad ECN2 procesom. Objavil som niekoľko receptov na ECN, len mám problém, v niektorých je použitá vo farebnej vývojke CD3 a v iných je to CD4, tak som na pochybách. CD4 mám dosť CD3 si šanujem na E6.
Vie mi to niekto vysvetliť polopatisticky?
#87
Publikováno 11 listopad 2020 - 17:11:40
Ten věděl opravdu naprosto všechno, co se týká barevných procesů podomácku bastlených i průmyslových. Exceloval ve znalostech filmových i cine materiálů. Hodně používal ORWO. Jen to byl trochu podivín.
Kdo to tam zná, tak si hned vzpomene.
Doporučuji to tam vyhledat. Mělo by to jít i podle jména uživatele. Jen je to teda v mnoha vláknech a je to na delší čtení. Je třeba trpělivost a prohrávat to tam.
Jistě jsou tam podrobná vlákna na oba tyto procesy, dále pro RA-4, E6, další procesy pro cine materiály, cibu, atd.
Svého času jsem od tamtad hodně čerpal. Když jsem ještě míchal ČB i barvu doma, než jsem to všechno vyházel a plně se zdigitalizoval .
#88
Publikováno 11 listopad 2020 - 17:28:28
#89
Publikováno 11 listopad 2020 - 19:18:23
Hrabem sa po nete už od rána, ale na toto som nenarazil. Ďakujem
#90
Publikováno 11 listopad 2020 - 22:03:06
Originální předpis pro ECN-2 (pdf).
Recepty jsem přeložil (snad správně):
(Namáčedlo pro změkčení vrstvy rem-jet a usnadnění jejího následného odstranění):
Namáčedlo
Voda 21 – 38 °C..........................800 ml
(Kodak Anti-calcium No. 4)..............2 ml
Siřičitan sodný bezvodý.................8,4 g
Hydrogensiřičitan sodný bezvodý....10 g
Voda do.....................................1000 ml
Namáčedlo alternativní 1
Voda 21 – 38 °C...........................800 ml
Kodak Anti-calcium No. 4..................3 ml
Uhličitan sodný bezvodý...................58 g
Hydrogenuhličitan sodný bezvodý.....19 g
(Kodak Stabilizer Additive...............0,5 ml)
Voda do.......................................1000 ml
Namáčedlo alternativní 2
Voda 21 – 38 °C..................................800 ml
(Kodak Anti-calcium No. 4).......................3 ml
Uhličitan draselný (47%)........................150 g
Hydrogenuhličitan draselný bezvodý.....34,7 g
(Kodak stabilizer additive.......................0,5 ml)
Voda do..............................................1000 ml
Vývojka ECN-2 prvotní regenerační
Voda 21 – 38 °C.....................850 ml.............850 ml
Kodak Anti-calcium..................2,0 ml..............2,7 ml
Síran sodný bezvodý
Siřičitan sodný bezvodý................2 g...............2,5 g
Bromid sodný bezvodý...............1,2 g...............0,8 g
CD-3.............................................4 g...............5,5 g
Uhličitan sodný bezvodý...........25,6 g................25 g
Hydrogenuhličitan sodný.............2,7 g...............0,6 g
(Kodak Antifoggant AF-2000........5 ml..............5,3 ml)
Voda do.................................1000 ml...........1000 ml
pH při 25 °C....................................10,25 ± 0,05
Přerušovač prvotní regenerační
Voda 21 – 38 °C.....................900 ml...............stejné
Kyselina sírová koncentr..........10 ml...............stejné
Voda do................................1000 ml...............stejné
Doporučený bělič prvotní regenerační
Voda 21 – 38 °C.....................700 ml..............700 ml
(Proxel GXL...........................0,07 ml...............0,1 ml)
Hydroxid amonný 28% roztok....30 ml...............37 ml
(Kodak chelating agent No. 1.. 24,2 g..............38,4 g)
Bromid amonný........................32,5 g..............51,6 g
Kyselina octová ledová.............10 ml.............14,5 ml
Dusičnan železitý (nonahydrát).28,8 g..............45,7 g
Voda do.................................1000 ml............1000 ml
Alternativní bělič prvotní regenerační
Voda 32 – 43 °C...................................900 ml...............900 ml
Hexakyanoželaznatan draselný bezvodý..40 g...................55 g
Bromid sodný bezvodý.............................25 g...................35 g
Voda do..............................................1000 ml.............1000 ml
Ustalovač prvotní regenerační
Voda 21 – 38 °C...................................700 ml.............700 ml
(Kodak Anti-calcium, No. 4........................2 ml..............2,8 ml)
Thiosíran amonný 58% roztok...............185 ml.............200 ml
Siřičitan sodný bezvodý............................10 g................22 g
Disiřičitan sodný bezvodý........................8,4 g...................4 g
Voda do...............................................1000 ml...........1000 ml
#91
Publikováno 11 listopad 2020 - 22:05:42
Hm, koukám, že mi to rozhodilo tabulky, ve kterých byly recepty úhledně rozepsány a které se mi v editoru příspěvku krásně zobrazovaly. Snad se v tom maglajsu, který z toho vylezl, vyznáš.
edit- trochu jsem to upravil, když mám tu mašličku
#92
Publikováno 11 listopad 2020 - 22:31:15
Ahoj Ivane, ale áno, len tie origo Kodak predpisy sú nezmyselne zložité a používajú v nich chemikálie, ktoré sa u nás takmer nedajú zohnať. C41 som doma robil, len som si povedal, že tá drbačka nestojí tie dve ojro, za ktoré mi to človek vyvolá v labe za pol hodiny aj zo skenom. ECN Nikto nerobí za prijateľných podmienok, tak to chcem skúsiť. Kúpil som za smiešnu cenu 360 metrov Kodaku, tak to chcem aspoň skúsiť, či som tých 15 ojro nedal za zavádzacie pásy, len škoda, že sú obojstranne perforované.
#93
Publikováno 12 listopad 2020 - 07:47:17
ja jsem podle tech Kodak predpisu kdysi michal - vypustil jsem ty "Kodak zmekcovace" a stabilizatory, misto toho jsem pro michani pouzival destilku.
fungovalo to ok
#94
Publikováno 12 listopad 2020 - 09:27:10
Myslím si to isté, že tie zmäkčovače a podobne sú zbytočne prehnané, aj keď sa to tak vezmeme, oni počítajú s tým, že odberatelia budú šetriť na destilke a použijú obyčajnú vodu. Len tak pre srandu skúsim použiť M19, čo to urobí.
#95
Publikováno 12 listopad 2020 - 09:39:47
Ivan, len taka malá oprava, vo farebnej vývojke nie je síran sodný, ale siričitan sodný asi bezvodý.
#96
Publikováno 12 listopad 2020 - 12:45:35
Máš pravdu, ve vývojce je opravdu siřičitan sodný bezvodý. Už to ale nejde opravit.
Ptal ses přece na recept, tak jsem ti postnul ten kodakovský.
Podstatné je to, že originální předpis používá CD-3.
Vzhledem k tomu, že chceš vyvolat prošlý materiál, který už nejspíš nebude mít optimální barvy, už je nepodstatné, jestli použiješ CD-4 místo CD-3.
Můžeš to zkusit vyvolat i v C-41: http://www.temnakomora.cz/topic/13161-
#97
Publikováno 12 listopad 2020 - 21:00:03
Ja som ťa opravil len kvôli tomu, aby si to niekto nenamiešal takto a potom nenadával. Za recept ďakujem.
Ten prerušovač s 50ml kyseliny sírovej v litri vody ma dosť odrádza, tak asi skúsim miesto neho len intenzívne pranie.
#98
Publikováno 12 listopad 2020 - 21:56:19
To jo, to bych taky nechtěl, aby někdo pak měl zkažený film. Bohužel tu nejde editovat příspěvky. Případný zájemce si holt bude muset přečíst celé téma.
S tou kyselinou je to taky divné. V originále je sulfuric acid (7.0N) 50 ml. Nevím, co znamená 7.0N. Možná ale půjde o ředění - v poznámce totiž píšou, že 50 ml sírové kyseliny 7,0N lze nahradit 10 ml koncentrované kyseliny sírové. Takže asi tam mám další chybu.
Tobě Janko nic neunikne, je vidět, že holt máš už nějakou tu chemii za sebou.
#99
Publikováno 13 listopad 2020 - 08:41:04
Roztok má koncentraci 1N (je tzv. jednonormální), pokud obsahuje 1val v 1 litru. 7N obsahuje 7 valů v 1 litru.
Více lze najít na netu.
#100
Publikováno 13 listopad 2020 - 08:57:06
Hm, tak 10ml koncentrovanej kyseliny v litri je už niečo iné, to je koncentrácia, ktorá sa používa aj v inverznom čb procese na okyslenie inverznej lázne. Tu používam akumulátorovú kyselinu v množstvr 3x (teda 30ml). To som ochotný podstúpiť, ale s koncentrovanou nechcem mať nič spoločné. Už len pri písaní tohto ma trasie.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
1 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních
-
ElJetelicek