Jak vyrobit negativ pro historické techniky
#1
Publikováno 6 květen 2010 - 10:24:59
Zajímavou cestu nabízí vytvoření negativu pomocí inkoustové tiskárny na speciální folii. Snímek z kinofilmu nebo svitku se snadno digitalizuje a z něj lze touto cestou vytvořit kýžený velký negativ. Přitom jej lze na počítači upravit, oříznout, nastavit kontrast.
Není to "ideově čisté", ale funguje.
Fólie se prodávají třeba zde: http://www.photoform...tion=0&langID=0
Zkoušel to už někdo?
#2
Publikováno 6 květen 2010 - 11:31:06
#3
Publikováno 6 květen 2010 - 11:40:07
Najít správnou folii je spíše otázka návštěvy vhodného papirnictví.. některé folie nedrží; na druhou stranu s určitými nedostatky je použitelný i pauzák.
#4
Publikováno 6 květen 2010 - 12:55:17
#5
Publikováno 6 květen 2010 - 13:13:52
Ideově čistá metoda je planfilm pod zvětšovákem http://www2.ntm.cz/p...totechniky3.htm.
#6
Publikováno 6 květen 2010 - 13:37:46
btw. údajně stačí normální papír - kancelářská gramáž, která se po vytištění promastí nějakým tukem, čímž se zprůhlední.
#7
Publikováno 6 květen 2010 - 14:35:57
tiskne víc lidí (ale neprásknu je )
btw. údajně stačí normální papír - kancelářská gramáž, která se po vytištění promastí nějakým tukem, čímž se zprůhlední.
Jo to omezeně funguje. Osobně jsem tohle používal na výrobu plošných spojů. Ještě lepší je, promastit ten pauzák. Bohužel, vždycky bude vidět rastr (respektive to jak se u tisku vytvářejí odstíny šedi.....), ale na pérovky by to fungovat mělo. Ale stejnej problém je i u folie. Ideálně (teda relativně, klasickýmu filmu se to nevyrovná....), plainfilm pod zvětšovák. Nejlépe pozitiv film do zvětšováku (klidně i barevnej), nazvětšovat na ten plainfilm, hotovo. Jen je potřeba (z vlastní zkušenosti) použít slabou žárovku, trošku vyšší clonu a potmě!!! Nejen světlo v komoře, ale i zvětšovák by neměl svítit všude možně.
#8
Publikováno 6 květen 2010 - 15:01:41
Tohle by právě měla být ta "správná" folie, která vydrží i vyšší teploty při kopírování, na kterou barva dobře chytá, rychle schne, neloupe se atd.Najít správnou folii je spíše otázka návštěvy vhodného papirnictví.. některé folie nedrží; na druhou stranu s určitými nedostatky je použitelný i pauzák.
#9
Publikováno 6 květen 2010 - 15:08:49
Nezkoušel jsem to, ale viděl jsem výsledky historických technik. Kopie či otisky nejsou tak ostré, aby se na nich projevil rastr, vzniklý tiskem s rozlišením nějakých 2000 i více dpi. Určitě se to může vytisknout i barevně, na černobílém otisku bude o to víc odstínů šedé.Problem je v tom, ze se na tiskle folii nebo pauzaku vytvari rastr .(
#10
Publikováno 6 květen 2010 - 16:00:18
Nedělej si iluze o tisku na 2000 dpi. Troufám si tvrdit, že to neumí nikdo. Docela jsem se tím zabýval, když jsem hledal slušný d......í tisk na stereoskopické dvojice (2x 5x5 cm). Na ty se kouká přes čočky a fotografický tisk na poctivých 300 dpi je málo, na 600 dpi je to lepší a nic lepšího jsem nenašel (vím jen o jednom labu, kde umí 600 dpi). Jestli se někdo chlubí vyšším dpi, pak je to jednině na čtvereční palec a to je fakt málo. Příležitostně můžu ukázat nějaké vzorky, jestli jsem je ještě neztratil.Nezkoušel jsem to, ale viděl jsem výsledky historických technik. Kopie či otisky nejsou tak ostré, aby se na nich projevil rastr, vzniklý tiskem s rozlišením nějakých 2000 i více dpi. Určitě se to může vytisknout i barevně, na černobílém otisku bude o to víc odstínů šedé.Problem je v tom, ze se na tiskle folii nebo pauzaku vytvari rastr .(
#11
Publikováno 6 květen 2010 - 16:26:10
já mám jen laser, takže jsem zašel do papírnictví.. tam mi nabídli fólii buď za 6kč/A4 nebo 11kč/A4.. tak jsem vzal od každé 3ks, ať můžu srovnat (ani před tiskem ani po tisku bych nepoznal, která je za 6 a která za 11)...
problém byl spíš pak v samotné tiskárně, kdy toner v laserovce má často tendenci tisknout tmavé plochy "proužkovaně", což třeba pro gumotisk nebo olejotisk neva, ale v ostatních technikách už jo.
čili inkoust pro tohle bude vhodnější.
řešit rastr papíru u hist.technik je blbost, ne? jako při použití nějakého cílového surového ručního papíru (příp. u toho gumprintu/oilprintu) tím tuplem.
#12
Publikováno 6 květen 2010 - 17:08:26
Ale stejně tam ten rastr bude vidět, že? Tudy né. To fakt chcete digitalizovat obraz, pak ho tisknout, a pak to zvětšovat? jakože analog, digitál,, analog? Né, prosím né......... To už radši upravit v digi a tisknout.tak primárně je třeba rozlišit fólie pro inkoust a pro laser.
já mám jen laser, takže jsem zašel do papírnictví.. tam mi nabídli fólii buď za 6kč/A4 nebo 11kč/A4.. tak jsem vzal od každé 3ks, ať můžu srovnat (ani před tiskem ani po tisku bych nepoznal, která je za 6 a která za 11)...
problém byl spíš pak v samotné tiskárně, kdy toner v laserovce má často tendenci tisknout tmavé plochy "proužkovaně", což třeba pro gumotisk nebo olejotisk neva, ale v ostatních technikách už jo.
čili inkoust pro tohle bude vhodnější.
řešit rastr papíru u hist.technik je blbost, ne? jako při použití nějakého cílového surového ručního papíru (příp. u toho gumprintu/oilprintu) tím tuplem.
#13
Publikováno 6 květen 2010 - 17:57:46
Ale stejně tam ten rastr bude vidět, že? Tudy né. To fakt chcete digitalizovat obraz, pak ho tisknout, a pak to zvětšovat? jakože analog, digitál,, analog? Né, prosím né......... To už radši upravit v digi a tisknout.tak primárně je třeba rozlišit fólie pro inkoust a pro laser.
já mám jen laser, takže jsem zašel do papírnictví.. tam mi nabídli fólii buď za 6kč/A4 nebo 11kč/A4.. tak jsem vzal od každé 3ks, ať můžu srovnat (ani před tiskem ani po tisku bych nepoznal, která je za 6 a která za 11)...
problém byl spíš pak v samotné tiskárně, kdy toner v laserovce má často tendenci tisknout tmavé plochy "proužkovaně", což třeba pro gumotisk nebo olejotisk neva, ale v ostatních technikách už jo.
čili inkoust pro tohle bude vhodnější.
řešit rastr papíru u hist.technik je blbost, ne? jako při použití nějakého cílového surového ručního papíru (příp. u toho gumprintu/oilprintu) tím tuplem.
Nene zadna blbost, rastr tam jde videt a snizuje to kvalitu...
#14
Publikováno 6 květen 2010 - 20:35:49
V nejlepším případě bych doporučil stochastický rastr, u čehož není co řešit, už se to skoro blíží náhodnosti bodu co má nějaká inkoustová tiskárna s tím, že krytí (denzita) bude jistě lepší než inkoustovka, tedy pokud to nebude nějaká pruhovaná sviňárna z prastaré laserovky, jak zmínil někdo nade mnou Ovšem každý pristroj to neumí, bohužel.
Moje rada: vysrat se na vkládání digitálního média do analogového procesu
#15
Publikováno 6 květen 2010 - 21:35:17
#16
Publikováno 7 květen 2010 - 13:07:32
Proboha né, ten negativ se zvětší a koriguje digitálně. Potištěná fólie pak slouží jko negativ pro kontaktní kopii.To fakt chcete digitalizovat obraz, pak ho tisknout, a pak to zvětšovat?
#17
Publikováno 7 květen 2010 - 13:11:11
... proto se to taky na inkoustovce tiskne 2x přes sebe, nebo se použijí dva shodné negativy na sobě položené.už se to skoro blíží náhodnosti bodu co má nějaká inkoustová tiskárna s tím, že krytí (denzita) bude jistě lepší než inkoustovka,
Moje rada: vysrat se na vkládání digitálního média do analogového procesu
Mluvíme o situaci, kdy čistě analogová cesta není možná nebo je problematická, například pokud je původní snímek pořízen na kino nebo d...itál.
#18
Publikováno 7 květen 2010 - 13:20:32
Současné inkoustové fototiskárny mají mnohem víc, než 2000dpi. Mluvíme o tisku velkoformátových negativů, nejméně 12x18 cm ale spíš více, které se už nebudou zvětšovat a nebude se na ně nikdo dívat čočkama.Nedělej si iluze o tisku na 2000 dpi. Troufám si tvrdit, že to neumí nikdo. Docela jsem se tím zabýval, když jsem hledal slušný d......í tisk na stereoskopické dvojice (2x 5x5 cm). Na ty se kouká přes čočky a fotografický tisk na poctivých 300 dpi je málo, na 600 dpi je to lepší a nic lepšího jsem nenašel (vím jen o jednom labu, kde umí 600 dpi). Jestli se někdo chlubí vyšším dpi, pak je to jednině na čtvereční palec a to je fakt málo. Příležitostně můžu ukázat nějaké vzorky, jestli jsem je ještě neztratil.
Přenos digitálního záznamu na film se nedělá tiskem, ale speciální osvitovou jednotkou, viz např. zde, která má vysoko přes 2000dpi. Používá se normální film, který se pak normálně vyvolá.
Rozlišení je vždycky na palec (pi = per inch).
#19
Publikováno 7 květen 2010 - 13:24:28
Tohle je fólie pro inkoustový tisk.tak primárně je třeba rozlišit fólie pro inkoust a pro laser.
řešit rastr papíru u hist.technik je blbost, ne? jako při použití nějakého cílového surového ručního papíru (příp. u toho gumprintu/oilprintu) tím tuplem.
Je to plastová fólie. Nemá žádný rastr.
#20 Snek
Publikováno 7 květen 2010 - 14:05:49
#21
Publikováno 7 květen 2010 - 15:03:44
Tohle je fólie pro inkoustový tisk.tak primárně je třeba rozlišit fólie pro inkoust a pro laser.
řešit rastr papíru u hist.technik je blbost, ne? jako při použití nějakého cílového surového ručního papíru (příp. u toho gumprintu/oilprintu) tím tuplem.
Je to plastová fólie. Nemá žádný rastr.
já to myslel tak, že se nedají ty 2 fólie zaměňovat (popř. zkoušet tisknout na nějaké transparentní fólie, které nejsou pro tisk určené).
šneku, jednodušší to podle mě (pro mě) není, ale je to bez ztráty kytičky a kvality.
#22
Publikováno 7 květen 2010 - 15:12:28
#23
Publikováno 7 květen 2010 - 15:30:07
#24
Publikováno 9 květen 2010 - 19:05:18
#25
Publikováno 9 květen 2010 - 19:55:29
Digitální technika do ušlechtilé velkoformátové fotografie vůbec nepatří ! Buď umím připravit pravý negativ...nebo jdu od toho !!! Proč pak dělat nějakou tu techniku skrz nějakou folii...to si už rovnou můžu zašvindlovat ve Photoshopu... Fuj...že někoho tohle vůbec na tomhle webu může napadnout !!!
to je podle me dost hloupy nazor, pro seznameni s hist. technikami je to nejjednodussi cesta (i Vano to takto dela), neni duvod to hned hanet. Ale nevim, nikdy jsem historicke techniky nedelal, tak se mozna pletu, ale zena ma digos tak si neco vytisknu a zkusim
#26
Publikováno 9 květen 2010 - 21:13:33
Digitální technika do ušlechtilé velkoformátové fotografie vůbec nepatří ! Buď umím připravit pravý negativ...nebo jdu od toho !!! Proč pak dělat nějakou tu techniku skrz nějakou folii...to si už rovnou můžu zašvindlovat ve Photoshopu... Fuj...že někoho tohle vůbec na tomhle webu může napadnout !!!
zašvindlovat v photoshopu... Teda já snad puknu . Vsadim se, že by ste ten švindl ani nepoznal...
#27
Publikováno 9 květen 2010 - 22:38:03
Prostě buď jsem ortodoxní "klasik" nebo to radši nebudu dělat.... Na semináři u R. Vana jsem nebyl, byl jsem u nás v Ostravě na jeho "platinové" výstavě, mluvil jsme s ním chviličku, ale na tohle jsem se nezeptal....nějak mě u něj nenapadlo, že by dělal tyhle švindly... Já osobně nikdy nebudu ani kopírovat obrázky z z kinofilmu na velký formát.....Prostě si myslím, že tyhle staré způsoby zpracování obrazu patří k velkoformátovým fotoaparátům...
#28
Publikováno 9 květen 2010 - 22:42:02
#29
Publikováno 10 květen 2010 - 08:50:00
#30
Publikováno 10 květen 2010 - 10:50:13
Máte pravdu, nepoznal bych to. Jestli je kopírován negativ z Graflexu nebo folie třeba z Canonu... Prostě čekám od autora něco jako "stavovskou čest"
Drahý kolego,váš postoj mne velmi potěšil a jsem rád,že jste měl odvahu ho zde prezentovat. Držím vám palce a přeji mnoho úspěchů ve všem,co právě děláte.
#31
Publikováno 10 květen 2010 - 22:36:56
Ať si každej dělá co chce....ale já si pod historickou technikou určitě nepředstavuju tisk laserovou tiskárnou a úpravu negativů v PC....
Prostě buď jsem ortodoxní "klasik" nebo to radši nebudu dělat.... Na semináři u R. Vana jsem nebyl, byl jsem u nás v Ostravě na jeho "platinové" výstavě, mluvil jsme s ním chviličku, ale na tohle jsem se nezeptal....nějak mě u něj nenapadlo, že by dělal tyhle švindly... Já osobně nikdy nebudu ani kopírovat obrázky z z kinofilmu na velký formát.....Prostě si myslím, že tyhle staré způsoby zpracování obrazu patří k velkoformátovým fotoaparátům...
Prosím o vytvoření seznamu těch nejortodoxnějších klasiků, aby mohli být pochytáni a uzavřeni v rezervaci. Jedině tak mohou být zachování pro další generace a ukazováni jako zvířátka v ZOO.
"...Prostě si myslím" Jeden myslel a všichni víme co se pak stalo.
Nevím, co je na tom špatného si překopírovat kino na větší formát ať už z jakéhokoliv důvodu, či si udělat obrázek na folii a vykopírovat snímek na slunci. Kdo ví co budeme dělat, až přestanou vyrábět filmy a papíry.
#32
Publikováno 11 květen 2010 - 07:32:37
#33
Publikováno 14 září 2010 - 19:45:34
...vytvoření negativu pomocí inkoustové tiskárny na speciální folii...Zkoušel to už někdo?
S úspěchem tisknu negativ pro gumotisk z digitálních dat na inkoustové tiskárně na "Fotografický papír pro každodenní použití". Není třeba hledat vhodnou fólii do inkoustové tiskárny.
Je pravdou, že na výsledku nikdo nepozná, jestli byl podkladem digitální nebo analogový negativ.
V každém případě ale i zde platí, že špatné fotografii nepomůže ani stará fotografická technika, tedy negativ musí být dobrý ať už je analogový nebo digitální.
Expozice horským sluníčkem mi vychází na 10 minut.
#34
Publikováno 5 březen 2013 - 23:12:05
... ale na tom planfilme pod zvacsovakom vyprodukujem pozitiv a nie negativ ... a co dalej?Můj kolega si takhle udělal obrázek na tričko.
Ideově čistá metoda je planfilm pod zvětšovákem http://www2.ntm.cz/p...totechniky3.htm.
#35
Publikováno 5 březen 2013 - 23:19:44
#37
Publikováno 6 březen 2013 - 10:19:37
#38
Publikováno 6 březen 2013 - 22:41:05
Pro mne je ideově přijatelná cesta:
1. - negativ -> vyzvětšování - pozitivní obraz na RC papír (nebo film) -> negativ vyrobený kontaktem -> ušlechtilý tisk
2. - negativ -> internegativ vyzvětšovaný a zpracovaný inverzním postupem -> ušlechtilý tisk
3. - negativ -> ušlechtilý tisk
Cesta dle vzoru 3 je pro hardkore temnokomorníky. Varianty 1. a 2. pro hračičky. Vyladit jdou dle mého názoru všechny tři.
P.S.: Mít jen digital, tak je i výše popsaná cesta v příspěvku #37 správná. Ovšem mimo všeobjímací náruč tohoto diskuzního webu. Řešme tedy jen klasickou cestu.
#39
Publikováno 7 březen 2013 - 08:35:43
,,, digitální negativ si dovolím tvrdit, že bude vždy přesnější, protože kalibrace pro vytvoření negativu probíhá poměrně složitou cestou tisku obrazců a tabulek odstupňovaných hodnot denzity, které se skenují, změří denzita jednotlivých polí a pomocí toho se pak ve photoshopu vytvoří tonální křivka, která se ve vrstvách aplikuje na invertovaný (a stranově převrácený) digitální obraz. ...Například jen na tvorbu negativů mám 130 stránkovou knihu.
DžonyLe, skláním se se vší úctou před tvým úsilím. To co popisuješ je řehole o které klasičtí fvelkoformátníci nemají ani tušení. Těm stačí pořídit záběr, vyvolat film a udělat ušlechtilý tisk.
#40
Publikováno 7 březen 2013 - 11:16:06
#41
Publikováno 7 březen 2013 - 12:10:10
#42
Publikováno 7 březen 2013 - 13:20:51
Rád bych viděl nějaké tvé obrázky v galerii.
#43
Publikováno 7 březen 2013 - 14:40:10
#44
Publikováno 7 březen 2013 - 23:59:21
někdo si koupí rolexky za čtvrt mega, protože to jsou prostě rolexky a někdo si koupí dokonale (třeba i dokonaleji) vypadající fejky za 100EUR a nikdo to do smrti nepozná... tak co
ale ten pocit... ten pocit!
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních