
Kontakt vs zvětšenina
#1
Publikováno 1 June 2010 - 08:51:05
#2
Publikováno 1 June 2010 - 08:55:11


#3
Publikováno 1 June 2010 - 08:55:37
mňa len tak napadlo (napriek tomu, že sám nekontaktujem), že by mohla zohrávať dôležitú úlohu aj strata (čohokoľvek, od rozlíšenia, po mikrokontast) následkom pridávania ďalších prvkov - zväčšovací objektív, zaostrenie, atď.
Proste sa mi z čisto technického hľadiska zdá kontakt "bezstratovejší".
To je ovšem pri porovnaní identickej veľkosti. Či je jednoduchšie urobiť "dokonalú" fotografiu 30x40 zväčšením, alebo kontaktom, nechám na skúsenejších než ja

A som sám zvedavý.
Tipujem ale, že je v oboch procesoch toľko premenných, že je to ozaj len na debatku, nie exaktnú odpoveď,
#4
Publikováno 1 June 2010 - 08:58:39
#5
Publikováno 1 June 2010 - 09:03:30
cim vetsi negativ, tim min prace nad pozitivem. Dobre udelana zvetsenina muze byt lepsi nez kontakt. Ale ja technickou stranku veci moc neresim (tonalita, kontrast, ostrost), vyhody velkeho negativu jsou pro me v jinych vecech.
#6
Publikováno 1 June 2010 - 09:23:54
#7
Publikováno 1 June 2010 - 09:26:00
#8
Publikováno 1 June 2010 - 09:31:19
změnám v sortimentu fotomateriálů zcela vymizely tzv.kontaktní papíry a
současná nabídka zvětšovacích papírů se v této aplikaci nemůže vyrovnat
původnímu produktu. Přednostně lze negativ posuzovat vzhledem k jeho
fotografickému obsahu a od toho odvozovat výslednou podobu a rozměr
budoucího snímku - kontaktu, nebo zvětšeniny. Vzhledem k formátu není
nutné větší lineární zvětšení a kvalita obrazu zůstává při použití špičkové
zvětšovací optiky takřka nedotčena. Zhotovit dokonalou kontaktní kopii
ale není až tak jednoduché. Nízká citlivost tzv.kontaktních papírů a též v
praxi používané denní světlo bylo mnohem dokonalejší, než nevyrovnané
osvětlení na průmětně zvětšovacího přístroje, osazeného kondenzorem s
jedinou žárovkou. Nelze srovnávat navzájem odlišný pricip kopírovací a
v současnosti jediný dostupný náhradní, za použití velmi citlivých papírů,
prioritně určených pro zvětšování. Pro kontaktní kopie jsou v USA rovněž
dostupné drahé korekční fóliové filtry pro VF rozměr, které skýtají značně
velký prostor pro úpravu kopírovacího osvětlení s cílem maximální kvality
v oblasti polotónů u barytů s proměnnou gradací. Nikdo se zde o uvedené
metodě vůbec v souvislosti s VF kontakty dosud nezmiňuje. Je vhodné si
uvědomit rozdíl mezi "pracovním" kontaktem z negativu a cílené práci na
kontaktní metodou zhotoveném "vintage positivu", reprezentujícím samý
vrchol dokonalosti při práci s VF technikou. K tomu se váže i zpracování
v odpovídajících lázních, odlišných od zvětšovací praxe u positivů. Erik
#9
Publikováno 1 June 2010 - 10:07:43
#10
Publikováno 1 June 2010 - 10:18:23
fotopapír na trhu, musí vyhovět ne pouze z 10%, ale přímo na 100%!!!!
Je vynikající, že FOMA zaplnila zmizelý sortiment na trhu a zcela určitě
s tímto kontaktním papírem sklidí zasloužený obdiv na světovém poli a
stane se konkurencí pro nejdražší produkci soukromého výrobce. Erik
#11
Publikováno 1 June 2010 - 10:27:10
Co se tyka rozliseni, tak to je celkem fuk, papiry stejne moc car na mm neudelaji a je to tedy podle me ciste dano linearnim zvetsenim negativu. Ale ten prubeh tonu je pro me proste jiny.
P.S. Na Fomaluxy jsem zvedavy a urcite je vyzkousim. Ale necekam od toho rozhodne zazraky.
#12
Publikováno 1 June 2010 - 11:51:02
Quote
P.S. Na Fomaluxy jsem zvedavy a urcite je vyzkousim. Ale necekam od toho rozhodne zazraky.
Doufám,že se na mne nebudete zlobit,ale já osobně bych na vašem místě od tohoto papíru klidně zázraky očekával. To,co tahle emulze předváděla,byť,a to prosím pozor, na RC mat podložce,bylo prostě neuvěřitelné...a teď si k tomu představme,tento "poklad" umístněný na barytové podložce ! Jak již jsem tu ale jednou psal,je velmi důležité,jakou vývojkou tento papír vyvoláváme,je to úplný "chameleon barev",zatím jsem nepoznal ve své praxi fotopapír,který by byl tak variabilní,jako Fomalux. Můj favorit je v tomto směru poněkud překvapivě Fomatol LQN, ředěn max. 1+6,neb jest vybaven stabilizátorem,který posouvá tón do nádherných modročerných tónů a zároveň vyždímá z této emulze maximum (vyvolávání cca 3 minuty). Nebo každá energická vývojka,která obsahuje benzotriazol.
#13
Publikováno 1 June 2010 - 11:53:31
kdyz ja prave nejsem zatizeny na modrocerne tony

Mam radeji papiry do hneda.
Bylo by nejake doporuceni ohledne vyvojky pro Fomalux v tomto pripade?
#14
Publikováno 1 June 2010 - 12:13:05
Quote
Mno, mně samotnému se na kontaktech vždy nevíc líbilo, že výsledné fotografie jsou měkké a ostré zároveň. To jsem právě u zvětšenin snad ani neviděl. Myslíte, že tuto vlastnost lze nějak do zvětšování přenést? A není to jen můj falešný dojem, způsobný něčím jiným?
Pavlíku, ty kluku nešťastná. Když to budeš dělat primitivní optikou tak to taky bude měkké. Hoď řeč s Vlčákem, Jirkou Kozubikem a Edou.
#15
Publikováno 1 June 2010 - 12:15:17

#16
Publikováno 1 June 2010 - 12:26:54
co se tejče teplejch tónů a fomy - to je přece jasný - péwéčko je výborný a právě v oblasti tý tonality mně při kopírování už před patnácti lety předvedlo výsledky nesrovnatelný s jakoukoliv jinou vodou!
#17
Publikováno 1 June 2010 - 12:28:11
Quote
Quote
Mno, mně samotnému se na kontaktech vždy nevíc líbilo, že výsledné fotografie jsou měkké a ostré zároveň. To jsem právě u zvětšenin snad ani neviděl. Myslíte, že tuto vlastnost lze nějak do zvětšování přenést? A není to jen můj falešný dojem, způsobný něčím jiným?
Pavlíku, ty kluku nešťastná. Když to budeš dělat primitivní optikou tak to taky bude měkké. Hoď řeč s Vlčákem, Jirkou Kozubikem a Edou.
ty dobrý člověče, proč stále pavla někam posíláš? mi ta témata přijdou celkem relevantní, nevznikají flamy a člověk se dočte lecos zajímavého. nicht wahr?
#18
Publikováno 1 June 2010 - 12:28:12
Quote
Quote
Mno, mně samotnému se na kontaktech vždy nevíc líbilo, že výsledné fotografie jsou měkké a ostré zároveň. To jsem právě u zvětšenin snad ani neviděl. Myslíte, že tuto vlastnost lze nějak do zvětšování přenést? A není to jen můj falešný dojem, způsobný něčím jiným?
Pavlíku, ty kluku nešťastná. Když to budeš dělat primitivní optikou tak to taky bude měkké. Hoď řeč s Vlčákem, Jirkou Kozubikem a Edou.
Ale prd, o tom nemluvím. Mluvím o normálních podmínkách, tedy zvětšenina z moderního ostrého skla vs kontakt z toho samého. Na kontaktu to bude měkounké a zároveň ostré, na zvětšenině jen jedno z toho. Možná nejde ani tak o ostrost jako takovou, ale spíš o přenos mikrokontrastu, který vytváří ty jemné přechody vytvářející pocit jemnosti a měkosti.. Ostrost a měkost jsou v tomhle dost zavádějící pojmy... Použijme tedy premovo slovíčko hebounké...
#19
Publikováno 1 June 2010 - 12:40:30
Když bych však nadnesl jeden z konkrétních směrů, aby se diskuze někam ubírala. Po koupi 8x10 jsem začal dělat standartně pro své domácí potřeby na formát 20x25, tedy i zvětšeniny z 4x5. A je to jiné. Dle largeformatistů jsem neumětel, zvětšuji jen dvakrát a na papíru by to z hlediska informací nemělo být znat. Ok, klidně beru nálepku neumětela, ale čím to tedy je. Umí někdo dodat hebkost takové zvětšenině?
#20
Publikováno 1 June 2010 - 12:42:42
#21
Snek
Publikováno 1 June 2010 - 13:19:51
Quote
Ja osobne vidim hlavni rozdil mezi zvetseninou a kontaktem v prubehu krivky zcernani na vyslednem pozitivu a to hlavne v oblastech maximalniho a minimalniho zcernani.
Vladiku, tvoje nova pomucka od RH Designs by ti prave v tomhle mohla hodne pomoci...

Jinak jsi myslim uderil hrebik primo na hlavicku!
#22
Snek
Publikováno 1 June 2010 - 13:25:42
Quote
A ještě dodám. Kolikrát jsem jak u sebe, tak u známých viděl kontakty z 4x5 a jejich následné zvětšeniny. A zase hebkosti ubylo... (to abych nemíchal dohromady dva formáty...)
Pavle, až do nedávna jsem si myslel, že mám raději svoje kontakty z 5x4' než většinu zvětšenin. Nakonec se to u mě sérií z Dartmooru tak nějak zlomilo, z té mám raději zvětšeniny, jenže tam to bude ještě navíc tím papírem, on je ten polomatnej ilfordí warmtone prostě krásně heboučkej sám o sobě.
Sám sebe řadíce k neumětelům, řekl bych, že z 5x4 lze udělat zvětšeninu s dojmem kontaktu (zvětšení 2 - 3x není zvětšení), a že mi to moc nejde bude spíše rukama.


#23
Publikováno 1 June 2010 - 13:36:56
to si az zas tak nemyslim. Ten prubeh krivky je proste jiny a tam mi zadny expozimetr nepomuze

Je to jakobych se snazil vydolovat podani typicke pro nejaky film z uplne jineho filmu. Do jiste miry to pujde, to jo, ale ne na sto procent, rekl bych.
#24
Anonymous
Publikováno 1 June 2010 - 13:40:23
Quote
Jen takovej nadhoz - zkusil bych na ty zvětšeniny použít jinej papír/vývojku=postup. Jakej? To nevím.Jen takový dodatek k "kdoco". Jde mi spíš o diskuzi jako takovou, nepotřebuji exaktní analízu, či dokonce nějaké řešení. Ale spíš o to rozpoutat debatu o fenoménu, který berou lidé jako určitý axiom.
Když bych však nadnesl jeden z konkrétních směrů, aby se diskuze někam ubírala. Po koupi 8x10 jsem začal dělat standartně pro své domácí potřeby na formát 20x25, tedy i zvětšeniny z 4x5. A je to jiné. Dle largeformatistů jsem neumětel, zvětšuji jen dvakrát a na papíru by to z hlediska informací nemělo být znat. Ok, klidně beru nálepku neumětela, ale čím to tedy je. Umí někdo dodat hebkost takové zvětšenině?

#25
Publikováno 1 June 2010 - 13:40:38
Quote
Quote
Quote
Mno, mně samotnému se na kontaktech vždy nevíc líbilo, že výsledné fotografie jsou měkké a ostré zároveň. To jsem právě u zvětšenin snad ani neviděl. Myslíte, že tuto vlastnost lze nějak do zvětšování přenést? A není to jen můj falešný dojem, způsobný něčím jiným?
Pavlíku, ty kluku nešťastná. Když to budeš dělat primitivní optikou tak to taky bude měkké. Hoď řeč s Vlčákem, Jirkou Kozubikem a Edou.
ty dobrý člověče, proč stále pavla někam posíláš? mi ta témata přijdou celkem relevantní, nevznikají flamy a člověk se dočte lecos zajímavého. nicht wahr?
Protože mi stále připadá, že se stará o nepodstatné detaily.
Něco podobného již řešil Karel2Kouřil:
jinak teda Callierův jev je vysvětlený v té už párkrát diskutované knize o exponometrii, zhruba jsem to už nakousl - ve zvětšováku musí světlo prošlé negativem trefit objektiv, jinak se na papír nedostane. Když na negativ svítím jen přímo shora (kondenzor), světlo prošlé skrz krytější partie jde už i docela do stran (rozptyl) a k papíru se ho tedy moc nedostane.
Pokud svítím na negativ rozptýleným světlem - to znamená i všelijak šikmo, tak ve výsledku se na papír dostane větší část z toho rozptýleného světla - světlé části fotky jsou pak víc exponované, stíny zase dostanou osvitu míň (rozptyl se tam moc neuplatní a svícení šikmo znamená, že ne všechno světlo dopadne do objektivu) a ve výsledku je z toho menší kontrast. Aspoň tak jsem to teda pochopil já.
http://www.temnakomo...iewtopic&t=1565
Něco podobného zažiješ, když 9x12 osvítíš na papíru (kontakt) a pak si uděláš i malou zvětšeninu. Ta bude kupodivu mnohem ostřejší.
P.S. U zvětšováku budeš mít zase určitě nějaký supr objektiv. Být tam Belar nebo něco horšího zase budeš mít podle mě měkkou kresbu.
P.P.S. Jak moc velkou roli hraje rozptyl světla netuším, jen vlákno připomínám, že už se řešilo.
#26
Publikováno 1 June 2010 - 14:00:36
P.S. mně to fakt nepřijde jako zbytečná otázka. Vysoká kvalita kontaktu je natolik zažitý pojem, že brát to jen jako fakt se mi příčí.
#27
Publikováno 1 June 2010 - 14:08:24
Předpokládejme stejný film, stejný objektiv, stejné vyvolání..atd. K dispozici tedy máme negativ 9x12 a uděláme kontakt a zvětšeninu stejné velikosti. Použijeme pro srovnání i stejný papír.
Kontakt:
Položím na papír negativ zatížím sklem. Osvítím světlem ze zvětšováku.
- nic jsem nezaostřoval.
- sklo bylo nějak čisté, ale rozptyl světla díky jeho tlouštce určitě nastal
- bylo světlo opravdu kolmé? Neubývalo ke krajům..atd
Zvětšenina:
Dám negativ do zvětšováku a budu se snažit o zvětšeninu.
- snažím se co nejvíce zaostřit
- vycentrovaná optická soustava
- kolmé rovnoměrné světlo procházející kondenzorem nebo míchací komorou
- zasahuje do procesu další optika (zvětšovací objektiv - přenos kontrastu, kresba, optické vady..atd.)
Takhle bych si tvůj pohled vysvětloval a vyzkoušel bych si obojí a udělal si vlastní srovnání a závěry.
-zasahuje do procesu další optika (zvětšovací objektiv - přenos kontrastu, kresba, optické vady..atd.)
Tady z toho plyne koupím si Hasla a budu zvětšovat Belarem

Napiš email a pokecáme, třeba na ten tvůj problém přijdem, teď už musím běžet.
#28
Publikováno 1 June 2010 - 14:11:19
#29
Publikováno 1 June 2010 - 14:20:54

#30
Publikováno 1 June 2010 - 14:28:18
#31
Publikováno 1 June 2010 - 14:43:35
můžu pak svym způsobem dostat možná i "vobjektivně" slabší výsledek (?), ale budu spokojenej, páč to bude "ono" a já budu mít propojenou realizaci se svejma pocitama - bude to v jednotě. nevim přesně proč třeba kontaktuje jirka kozubík, ale tušim v jeho slovech vejš nějaký souznění - ta technická kvalita není absolutně přednostní. řek bych dokonce, že je možný dělat kontakt pro kontakt (samotnej), že je to jakási vlastní disciplína, která je v tomhle ohledu podobná dělání jakejcholiv fotek po staru, klasicky, ručně
ta sametovost je pak možná jenom logickej výsledek jistýho vnitřního přístupu, i když ta fyzika tam samozřejmě taky hraje roli. vlastně je to všecko zasejc v tý jednotě...
#32
Publikováno 1 June 2010 - 17:10:02
#33
Publikováno 1 June 2010 - 18:39:36

Zrovna si myslim ze tema je to zajimave.
#34
Publikováno 1 June 2010 - 19:32:52
Quote
Nojgi, ja ti nevim, to stale navazeni do temat, ktere vetsinou napise Pavel
, ve smyslu Pavliku, ty se nudis tak pises kravoviny...neni to trochu zbytecne?
Zrovna si myslim ze tema je to zajimave.
Já mu chci pomoci, ne potopit. Spíš je to dáno tím, že tu proběhla jeho témata počátečního hledání 645 vs 67, pak malý odklon ke kinu...atd. A teď po dosažení cíle mi připadá, že stále hledá což je myslím škoda.
Pavle, velice se omlouvám, pokud bereš mé příspěvky jako urážku. Není to tak myšleno. Moc rád bych viděl spíš tvé snímky než dlouhosáhlé debaty o kontaktu, objektivech, přístrojích...atd.
Přeji dobré světlo, Petr.
#35
Publikováno 1 June 2010 - 19:51:17
já hledám pořád - objektiv, vhodné světlo, starou lásku, ponožku, vhodný papír, přátele, kompozici, počasí, směr, kterým se bude moje "tvorba" ubírat, kocoura, záložku do knížky, kameru, genia loci, drátěnku, novou lásku, stránku, kde jsem přestala číst, včerejší počasí, jinou knížku, krytku k objektivu, ...
Vždyť to je nádhera

Kdybych to našla? To by byla asi nuda

#36
Publikováno 1 June 2010 - 20:12:42

Abych jen nezamořoval věcmi co jsou out. Kontakt není v neumění zvětšovat a proto kontakt. To by bylo moc jednoduché považovat každý kontakt za něco výjimečného jen proto, že to je kontakt.
Když se však povede a je tam vše jak má být je to taková nostalgie starých časů a přesné zakomponování, černé orámování tomu dává spíše punc obrazu než fotografie.
#37
Publikováno 1 June 2010 - 20:22:34
Quote
nojgi, a hledat je špatně?
já hledám pořád - objektiv, vhodné světlo, starou lásku, ponožku, vhodný papír, přátele, kompozici, počasí, směr, kterým se bude moje "tvorba" ubírat, kocoura, záložku do knížky, kameru, genia loci, drátěnku, novou lásku, stránku, kde jsem přestala číst, včerejší počasí, jinou knížku, krytku k objektivu, ...
Vždyť to je nádhera, co bys chtěl víc?
Kdybych to našla? To by byla asi nuda
co kdybys to našla, ale co teprv kdybys nic z toho nestratila!
Kolikrát já už se vracel do lesa pro drátěnku


K tématu:
U kontaktu mi přijde jako zásadní to, že na vjemu se nepodílí zrno negativu. vím, že porovnávám trochu něco jinýho než je tématem, ale chi demonstrovat jednu věc. zvětšuju z 9x12 i 6x4.5 na stejný formát, u Vf je to lineárně 2x, u svitku 4x. Jasně, jiný film (foma100 x FP4; bar. hlava x kondenzor ...) jiná optika..., ale ten rozdíl je tam dost výrazný, a to i při tomhle zdánlivě malém rozdílu zvětšení. U kontaktu je význam zrna potlašen úplně. Docela by mě zajímalo srovnání kontaktu vs zvětšeniny ze STEJNÉHO negativu a obojí ve stejné velikosti. Bohužel nejsem schopen dělat zvětšeniny 1:1.
Rozdíl vystihl myslím dobře Vladik, ale k jednoznačné příčině se asi jen-tak nedohrabem.
P.S.: u tebe si nemyslím že to bude v neumětelství při zvětšování... nebo teda jestli to v mapě byly zvětšeniny

#38
Publikováno 1 June 2010 - 20:32:40
Někdo raději hledá, než nalézá

to že se Pavel ptá, hledá, také neznamená, že netvoří. Naopak může klidně tvořit hledat a nalézat současně, spoustu různých věcí, prostě proto, že mu to tak vyhovuje, nebo se mu to tak najednou sešlo.
Pokud jde o kontaktění, tak kontakt je pro mě prostě jednodušší a časově méně náročnější než zvětšování, tak raději kontaktím. K porovnání "kvalita" či look zvětšenina vs. kontakt, se mi nechce nějak vyjadřovat, protože toho nemám tolik za sebou, abych to mohla vůbec nějak vyhodnotit a navíc je to tak subjektivní!...
#39
Publikováno 1 June 2010 - 20:38:10
Quote
Myslim ze se Pavel se svejma fotografiema nijak neskrejva, takze staci treba dojet na sraz. Ostatne mel je i v temnookruhu...Moc rád bych viděl spíš tvé snímky .... [/b]
#40
Publikováno 1 June 2010 - 20:39:46
Quote
...včera jsem našla tu ztracenou fusekli, ale zase mi k ní chybí ta druhá, tak nevím, jestli jsem našla tu ztracenou, a nebo tu, co vůbec ztracená nebyla - miluju záhadyco kdybys to našla, ale co teprv kdybys nic z toho nestratila!
Kolikrát já už se vracel do lesa pro drátěnku Rolling Eyes Laughing.

#41
Publikováno 1 June 2010 - 21:05:25
Quote
Někdo raději hledá, než nalézá
a nemůžeš mu podsouvat svůj postup, když mu vyhovuje jiný.
Ty jsi na to přišla. Já bych rád, aby lidi spíš tvořili než hledali ideální sklo, ideální vývojku, ideální film...atd. Spíš si myslím, že si každý podobná období musí odžít sám než hledat protichůdné rady. Každému vyhovuje něco jiného. Pro daný účel i námět může vyhovovat i zatracované. Např. technická dokonalost se může stát nepodstatnou věcí. Na druhou stranu má zase možnost volby a přehled toho co se dá udělat.
Mě jen přišlo, že Pavel má talent a už po těch pár letech našel čím (8x10 - Technika) a jak (Kontakt - Forma) a tak už by měl řešit to nejtěžší co (Obsah). Proto to rýpaní a snaha o nasměrování. Nejde o spor, ale o snahu nasměrovat. Jen jak sama říkáš za každou cenu to taky nejde dělat.
Díky za otevření očí, už mlčím a omlouvám se za napadání.
#42
Publikováno 1 June 2010 - 21:05:26
#43
Publikováno 1 June 2010 - 21:41:28
A co se hledání, fotografování atp. týče.
Máš i nemáš pravdu. Myslím, že hlavně dřív jsem byl opravdu jen čudlikářem, který nefotil. (nic proti čudlikářům) Snažil jsem se najít svatý grál, skákal z fotoaparátu na fotoaparát a bylo to znát i na fotkách. Nyní je však situace jiná. Našel jsem se. Vím co chci dělat a jak to chci dělat. A také to dělám. Ale nikdo nemá neomezeně času, proto se snažím občas zamyslet nad tím, co má a co nemá smysl. Co je pro mou tvorbu důležité a co je důležité jen pro mé ego. Nedávno mi Jirka prodal Kodaka 8x10. Nešlo to odmítnout. Mělo to být jen pro radost, pro okrajovou tvorbu. Já však zjistil, že mě to pohlcuje. Jistě, není na tom nic špatného, ale já se chci hlavně posouvat dál! A s čím to asi bude nejlepší? Do čeho investovat nejvíce energie? Miluju focení s Kodakem protože krásně voní :) I to je důvod. Miluju focení s kardanem pro jeho neomezenost. Ale má smysl mít doma tři kompletní systémy? Na to si už musí odpovědět každý sám. Já nechci aby mi někdo říkal - foť s tímhle, foť s tamtím. Já jen vím, že když si o těhle věcech budu s lidmi povídat, otevře mi to další cesty a nebo naopak mě to upozorní na to - hele Pavle už zase blbneš, však ty tohle doopravdy nepotřebuješ. Často mi říkáš, máš vedle sebe Danyho, proč se ho nezeptáš? Kdybys jen věděl, že jsme s Danym ve styku takřka každý den a že i on často přemýšlí podobným stylem? Takže takhle. Nyní je pro mě nejdůležitější fotografie. Nicméně pro to co se snažím fotit je technická kvalita a to jak bude fotografie vypadat velmi, velmi důležité. Je jasné, že námět je to hlavní, ale pak už se to celé větví. Ty fotíš hlavně reportáž. Nejdůležitější je výraz člověka, nálada. Zbytek už pak může jít třebas do pr... la la ale u mě a toho jak to chci pojmout jede naprosto o všechno :) A k tomu mám ještě sakra daleko....
#44
Publikováno 1 June 2010 - 22:01:55
P.S. Prostě to u mě je nojgi teď naopak. Řeším jak toho mít co nejmíň a jak z toho vytěžit co nejvíc. Navíc se dostávám na místa, kde už mám vůči výsledku docela odpovědnost. Chci prostě být vždy připraven! :)))
#45
Publikováno 1 June 2010 - 22:05:36
Město a lidi mám rád do té doby než mě naštvou a utíkám do krajiny nebo nacházím prapodivné světy(zatím bohužel inspirace Reichman a Medková).
P.S. Chápu, že jsem na zabití, ale snad si rozumíme a nebereme spory osobně.
#46
Publikováno 2 June 2010 - 07:12:09
úplně stejné housle, osazené stejnými strunami a "drhnout" je stejným
smyčcem ze stejné kobyly, namazané stejnou kalafunou, výsledek bude pokaždé jiný. Když se ohlédnu zpět a zamyslím se nad vlastní hromadou
fotografického šrotu, uvědomuji si patrně vrozenou vadu, projevující se
snahou kupovat jen opravdu kvalitní věci. Faktem zůstává, že nejslabší
článek řetězce vytváří omezující limit výsledné kvality. "Prsit" se ověšen
Hasslem, Leicou je jedna věc, ale je důležitý výsledek. V obchodě jsem
denně potkával jedince s ošuntělou Leicou, která jim na krku visela po
celých 24 hodin jako artefakt, vytvářející vnější dojem na okolí. I to je
způsob posilování vlastního ega. S fotografií, alespoň takovou, o níž se
zde opravdu seriózně zajímá jen minimální počet z nás prožíváme svoji
osobní a obtížně zprostředkovávanou radost. Někoho živí, někdo pouze
přiživuje, někdo z toho nemá vůbec nic a pouze investuje peníze, které
by mohl využít mnohem účelněji. Je cenné, že spolu vedeme vzájemně
diskusi a dělíme se o vlastní poznatky. Není opravdu mnoho takových,
kteří jsou schopni a zejména ochotni poskytnout vlastní zkušenosti pro
ostatní zájemce. Velmi si vážím toho, že mohu být účastníkem. Erik
#47
Publikováno 2 June 2010 - 11:08:05
Sledoval sem úvod, sledoval zápletku, také vyvrcholení, potym rozuzlení, ale i závěr, který snad bude pokračovat....
Sledoval sem vývin celé debaty, planoucí nájezdy, báječné sjezdy....
Nejvíce jsem však sledoval člověka píšícího slova. Jsem rád, že Vás většinu osobně znám, a možná i právě díky tomu, sem se ujistil o tym, o čem sem byl přesvědčený, že Temnakomora je hlavně o TYM ČLOVĚKOVI v nás.
Pavlíkovi moc děkuju za téma, které stojí za to číst, téma, které to tu trošku rozhýbalo a uvolnile studeně letní zamračenou a deštivou letargii.
#48
Publikováno 2 June 2010 - 14:47:19

Za sebe musím po svých zkušenostech naprosto jednoznačně říct, že kdybych před zhruba třemi lety, kdy jsem s tím VF začal tak trochu obcovat věděl to co dnes, šel bych zcela určitě raději než do 18x24 do 9x12. Místo Fomy 100 ( nechci to tu furt opakovat, ale ten film fakt nemám rád) bych si užíval za stejný peníz HP5, a jsem naprosto přesvědčený, že po zvětšení na 18x24 by dojem, daný tonalitou a charakterem toho filmu bohatě přebil nějakou možná kapánek větší hebkost , danou kontaktem z Fomy. Navíc, vercajk malý, skladný, atd.


#49
Publikováno 2 June 2010 - 15:40:52
Quote
Za sebe musím po svých zkušenostech naprosto jednoznačně říct, že kdybych před zhruba třemi lety, kdy jsem s tím VF začal tak trochu obcovat věděl to co dnes, šel bych zcela určitě raději než do 18x24 do 9x12.
To je zajímavý postřeh,vykoupený tvrdou praxí...Osobně se přiznám,že já při focení naopak potřebuji používat co nejvíc těžkopádné techniky,neb je mi záchranou brzdou,která mi zabraňuje v tom,abych nefotil každou kravinu,protože než to dám dohromady,tak si raději vše desetkrát rozmyslím. V tomhle je podle mne jeden z hlavních přínosů fotografování na velké formáty negativu - nutnost ukáznění,trpělivosti,koncentrace a za každou sebemenší chybu se tvrdě platí. Když se kolikrát podívám,co jsem nafotil na kinofilm

Jinak kolego Premo,tiše a hluboce vám závidím,že jste pracoval na formát 18x24. Panebože,co já bych za to dal,kdybych si mohl konečně ve svém životě vyzkoušet kontakt tohohle formátu...nevíte náhodou o nějaké kameře na tento formát ?

#50
Publikováno 2 June 2010 - 15:50:06
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních