S těma objektivama je to furt dokola - je toho tu k tomu hromada, tak si to, Jirko, projdi.. Rozdíly v objektivech bezpochyby objektivně existují, větší, či menší, měřitelné i viditelné, největší problém Anaretů a podobných ale podle mě je, najít dobrý kus v dobrém stavu. Já jich mám doma snad patnáct a použitelné jsou asi dva, zbytek má většinou nějakou mlhu a to neprospívá ani ostrosti, ani kontrastu. A i když bezpochyby u Rodenstocka, Nikona a Schneidera narazí člověk na nepoužitelný kousek, přecejen je ta šance o dost menší, obzvlášť pokud se jedná o výrobek starý ne padesát let, ale deset..
hypnogen, on 28 Jan 2025 - 14:48, said:
Václav Vait, on 27 Jan 2025 - 08:03, said:
Za sebe bych řekl, že základem je dobře vyvolaný negativ na takovou strmost, aby to nevyžadovalo papíry jiné než normální gradace (multigrady se mi naštěstí stačily vyhnout). V tomto ohledu je menší chybou použít třebas i tu prachsprostou univerzální vývojku, než film máčet v superjemnozrnných lektvarech a muset pak použít kontrastní nebo nedejbože ultratvrdý papír, zvlášť pokud se jedná o kinofilm.
Tenhle nazor je pro me zajimavy.. mozna roky delam neco spatne, ale kdysi jsem nabyl presvedceni, ze idealni negativ je spise nekontrastni, s co nejsirsi paletou strednich polotonu, ze ktere si pak (samozrejme pomoci multigradace) ten potrebny kontrast vzdy doladim... ze naopak to nelze (z kontrastniho negativu ziskat polotony). Se vsi uctou k fotografum, kteri umi udelat dokonalou zvetseninu na papir pevne stredni gradace, toto zkratka povazuju v dobe MG za prezite. Avsak, pokud nekdo oznaci moje negativy jako "srabacky nekonstrastni", tak oponovat nebudu
To se mi nezdá v rozporu. Negativ vyvolaný pro normání papíry, tj. pro gradaci 3, je negativ spíš měkčí.
A pokud je negativ vyvolaný na větší celkový kontrast, rozhodně to nemusí znamenat, že nemá polotóny, spíš bych řekl, že naopak, ale nelze to paušalizovat. K takovému negativu by se navíc pak použil měkčí papír (filtrace) s lepší separací polotónů.. Ale zase nelze paušalizovat. Záleží na fotografované scéně a taky dost na tom, jak se k určitému způsobu volání exponuje (tzn. pokud exponuju dva negativy stejně a jeden vyvolám kratší a druhý delší dobu, s největší pravděpodobností bude mít jeden problém se špatnou distribucí polotónů - ale záleží na expozici, který z nich to bude) a v neposlední řadě na použitém materiálu - negativním i pozitivním (to se mi, mimochodem, líbí na praktikování ušlechtilých/alternativních technik - z negativu, se kterým se nedá udělat dobrá fotka na konfekční papíry dnešního typu, lze často udělat krásný obrázek, různé techniky mají různou schopnost podat dobře světla, resp. stíny; někdy si lze pomoci tónováním atd.). No stejně nakonec záleží spíš než na obecných poučkách a cizích radách na vlastním citu a dovednostech a šťastného konce lze dosíci cestami povýtce odlišnými..