Goerz Berlin Hypergon 90mm / čo s ním?
#1
Publikováno 18 June 2010 - 21:58:08
bol som práve s otcom, a odniekadiaľ z hlbín histórie a neporiadku vytiahol tento zaujímavý kus (vraj ho našiel v Kremnici pred x rokmi na povale), ešte aj s kusom nejakého prkna (asi objektívová doštička )
Hypergon Doppel Anastigmat
DRP No 126 400
Serie X No.00 F=9 m/m
No 109079
Vyzeralo to určite zaujímavo (!), nemenej zaujímavé sú aj (dosť sporé) zmienky na internete.
Bohužiaľ som nemal pri sebe digi, aby som priložil aj obrázky - objektív bol mierne zájdený, zaprášený, ale vyzeral byť funkčný, nejaké čistenie by mu určite prospelo.
Vlákno som založil jednak pre zaujímavosť - sám som zvedavý, či sa má niekto viac informácií, prípadne skúsenosť, a druhak tak trochu prosím o radu - čo s ním?
Bohužiaľ sa otec momentálne nachádza v zlej finančnej situácii, a vlastne ho doniesol, že ho asi niekam (?) odnesie a predá, no možno sa mi ho podarí odhovoriť - sám neviem, akú môže mať hodnotu, a keď som to "čudo" držal v ruke, niečím na mňa dýchlo a myslím, že by to bola aj škoda (a ak, tak aspoň nie mimo ČS)?
Čo som zatiaľ len vyčítal:
- rektilineárny širokouhlý objektív
- pokrytie 11x14
- niekedy okolo r. 1900?
Vďaka za každú radu!
Ďuro
P.s. obrázok sa mi nedarí pripojiť, "unathorized access", hm.
#2
Publikováno 18 June 2010 - 21:59:09
#3
Publikováno 18 June 2010 - 22:14:39
Navic na te fotce je 60ka
Na Ebay ho nedavno nekdo (ne)prodaval za 3700 USD
#4
Publikováno 18 June 2010 - 22:27:08
(původně publikováno 10.11.2008 zde: http://www.fotoapara...120756&t=120756 )
Hypergon
Výrobce: Optische Anstalt C. P. Goerz
Výroba: 1900 – 1926 (??)
Úhel záběru: 135° (některé verze 110°)
Konstrukce: 2/2
(specifikace převzata z (1), (3), (4); vzhledem k několika verzím není část obvyklých údajů uvedena)
- dnešní objektiv je unikátní hned z několika důvodů. Jednak byl na svoji dobu (a vlastně i podle dnešních měřítek) opravdu hodně širokoúhlý – úhel záběru byl 135° (110°). A za druhé disponuje zcela ojedinělou konstrukcí centrfiltru. Mimořádnou konstrukci vyráběla společnost Optische Anstalt C. P. Goerz až do jejího spojení se společností Zeiss. Jestli výroba pokračovala i poté, se mi nepodařilo zjistit. S osudy společnosti Goerz ((2), (3)) jsme se již stručně seznámili v předminulém dílu seriálu o významných a zajímavých širokoúhlých objektivech (Dagor - širokoúhlý objektiv čtyřicátého čtvrtého týdne roku 2008).
Konstrukčně jde o plně symetrický objektiv tvořený pouze dvěma (!) téměř polokulovitými menisky. Díky této jednoduché konstrukci je světelnost omezena obvykle na hodnotu F=22 pro zaostření a F=32 pro exponování ((5),(7)). Údaje o světelnosti F=48/96 (6) se zřejmě vztahují k jinému systému udávaní clonových čísel, které v dnešním vyjádření odpovídá hodnotám cca F=22/32 (7).
Silný úbytek světelnosti ke krajům obrazu (vlastnost společná širokoúhlým symetrickým objektivům) byl kompenzován zcela jedinečným zařízením. Na výklopném raménku byla otočně uložena kovová hvězdička, která se měla během expozice otáčet a tím rovnoměrně zastiňovat střední část obrazového pole. Do rotačního pohybu tento „mechanický centrfiltr“ uváděl proud vzduchu. Objektiv měl pro ten účel instalovanou přívodní trubičku na kterou měl být napojen gumový balónek – jeho mačkáním fotograf hvězdičku roztočil, ta díky své konstrukci rovnoměrně zastínila střed obrazu s menší účinností směrem ke krajům a po uplynutí části expoziční doby (cca 80%) se raménko i s hvězdičkou odklopilo aby byl exponován i střed obrazu (po zbylých 20% expoziční doby (6)). Objektivy Hypergon navíc ani neměly vlastní závěrku (všechny ?), takže bylo nutné buď použít samostatnou štěrbinovou nebo exponovat „kloboučkem“ (1).
Existovala řada Hypergonů s různými ohniskovými délkami (pro různé formáty) – 60, 75, 90, 120, 150 a 200 mm. Některé (75 – 90 – 120 mm) zřejmě byly vyrobeny i v provedení bez „mechanického centrfiltru“ (1). Podle všeho existují i novější kopie.
(1) http://www.cameraquest.com/hyper.htm
(2) http://en.wikipedia..../Goerz_(company)
(3) http://de.wikipedia....e_Anstalt_Goerz
(4) http://de.wikipedia..../Goerz-Hypergon
(5) http://en.wikipedia....rge_format_lens
(6) http://www.cosmonet....ra/hyperg_e.htm
(7) http://www.phsc.ca/hypergon.html
http://www.cliveruss...0/hypergon.html
http://photo.net/lar...hy-forum/0038eb
#5
Publikováno 18 June 2010 - 22:43:45
#6
Publikováno 18 June 2010 - 23:01:28
vďaka. Ten obrázok som priložil samozrejme úplne zlý a iba ilustračný - skúsim sa dostať k objektívu.
Žeby som ho vymenil otcovi za moju (ehm) digi výbavu a postavil si kameru na poriadne kontakty (myslím dokonca, že Ilford začal robiť pozitívne papiere) ?
#7
Publikováno 19 June 2010 - 12:30:49
a pocit, že děláš s takhle slavnym sklem....
#8
Publikováno 19 June 2010 - 21:13:37
Jediné správné řešení!Žeby som ho vymenil otcovi za moju (ehm) digi výbavu a postavil si kameru na poriadne kontakty (myslím dokonca, že Ilford začal robiť pozitívne papiere) ?
#9 Snek
Publikováno 19 June 2010 - 21:39:12
Páni,
vďaka. Ten obrázok som priložil samozrejme úplne zlý a iba ilustračný - skúsim sa dostať k objektívu.
Žeby som ho vymenil otcovi za moju (ehm) digi výbavu a postavil si kameru na poriadne kontakty (myslím dokonca, že Ilford začal robiť pozitívne papiere) ?
11x14" Ilford HP5+ a FP4+ ti s radosti sezenu
#10
Publikováno 21 June 2010 - 10:25:24
JInak ta cena je samozrejme relativni, nedavno (cca pred pul rokem) se jeden objevil na francouzske ebay, byl poskozen a tak sel jen za 100EUR.
Cocky jsou dost nachylne na poniceni, jsou to tenke skoro polokoule.
Jinak pokud by byl v poradku tak bych cenu tipoval tak kolem 1000EUR, soucasny trh je vcelku nepriznivy.
#11
Publikováno 21 June 2010 - 15:44:37
#12
Publikováno 21 June 2010 - 19:28:27
vďaka za rady. V tejto chvíli som rozhodnutý uchrániť ho pred predajom "niekam", radšej presmerujem otca iným smerom (tuším mal ešte arrinu 16mm + objektívy, a pod - ako bývalý filmár a "Famák" kopec cárachov, niekde v starom, zaplesnenom ateliéri sa skrýva Magnitaurus (ak nie 2), tak sa radšej sľúbim na pomoc a brigádu, výmenou za Hypergon
Alebo sa konečne zoberieme s priateľkou, po x-rokoch a svadobný dar je jasný
Ale hlavne - keby som ho aj dostal k sebe, čo s ním?
Ja ledva zvládam 6x9, kameru na 11x14 asi nezoženiem, takže jedine vyrobiť - a to s mojimi rukami teda neviem neviem... A fotiť na papiere, lebo filmy kaziť, za tú cenu.
Hm. Alebo ho vyčistiť, uložiť, a nechať to pekne, postupne vyrásť - počkať pár rokov, 2-3, a nejako už bude...
Petr22: Myslím, že bezo mňa by ho otec nepredal (je to predsa len už starší človek, takže veci ako internet / ebay bezo mňa nezvládne, a v Bratislave obchod ako Škoda nemáme)
Vlčák: Tiež si myslím, že pri momentálnom kurze Eur/Usd, celkovej situácii, je predaj nič moc. Sklo na pohľad vyzeralo dobre, len vyčistiť, vrtulka sa točila
Šnek: Prosím ťa, vedel by si zohnať Ilford Harman direct positive papiere?
Pekný večer!
Ď.
#13
Publikováno 22 June 2010 - 07:34:47
Jirka Kozubík je správný VF šílenec. Určitě ti rád poradí co se s tím dá dělat.
http://www.kozubik.net/
#14
Publikováno 22 June 2010 - 20:27:03
a pocit, že děláš s takhle slavnym sklem....
to sklo neni slavne ani kultovni - pouze je v soucasnosti sberatelsky zajimave, dokonce ve sve dobe byl podstatne levnejsi nez Dagory a Heliary ( Heliar 36cm stal tehdy cca 550Kc)
Zde jsem ofotil stranku z Albrechtova ceniku, rocnik 1915, dle nej da zacloneny na maximum 24x30cm (coz neni 11x14) - ale jak znamo, tehdy vyrobci udavali radeji realistictejsi udaje.
Kazdopadne bych se skla spise nezbavoval, nicmene je-li to nutne, pak neni zbyti..., ale to za vas nikdo nerozhodne
#15
Publikováno 23 June 2010 - 22:04:12
#16
Publikováno 24 June 2010 - 12:34:00
#17
Publikováno 24 June 2010 - 13:08:10
vlčák: zkusím doma ve starejch knihách najít ty oslavný zmínky vo jeho neuvěřitelnejch možnostech včetně demo snímků - myslim, že to mimořádná záležitost byla už vod začátku
myslim ze nebyla, naopak to sklo je plne kompromisu - mozna ze ho oslavovali, protoze to proste bylo jedine takove sklo, ale napr. Rodenstock Pantagonal je daleko zajimavejsi a uhel ma jeste vetsi...a ze stejne doby
aleto jsme uz mimo puvodni tema.
#18
Publikováno 24 June 2010 - 13:33:39
vlčák: zkusím doma ve starejch knihách najít ty oslavný zmínky vo jeho neuvěřitelnejch možnostech včetně demo snímků - myslim, že to mimořádná záležitost byla už vod začátku
myslim ze nebyla, naopak to sklo je plne kompromisu - mozna ze ho oslavovali, protoze to proste bylo jedine takove sklo, ale napr. Rodenstock Pantagonal je daleko zajimavejsi a uhel ma jeste vetsi...a ze stejne doby
aleto jsme uz mimo puvodni tema.
contax byl taky lepší než leica, ale legendární je holt leica, že jo
#19
Publikováno 12 May 2019 - 19:44:04
Mno, príbeh má pokračovanie.
Trvalo to síce 9 rokov, ale sklo je "doma". Zatiaľ (provizórne) na KUFE, na odladenie technických záležitostí (vzdialenosť sklo-film, volanie RTG planov 18x24 a hlavne komponovanie: na f22 naozaj veľa nevidím). Mám za panelákom vhodný testovací strom, prikladám asi desiaty pokus.
Teraz zvažujem miernu prestavbu KUFY (tzv. redukcia váhy, celý spodok preč a vznikne hyperKUFA). Alebo si postavím krabicu len na to sklo: niečo mi hovorí, že matnica je zbytočný luxus a keďže fotím výhradne "na šírku" tak by sa aj nejaký centimeter ušetril a krabica by sa dala nosiť cez rameno ako kabela.
Uvidíme.
Nápady a rady uvítam
P.s. dík jkcz za dobré rady a trpezlivosť.
Přiložený soubor (y)
#20
Publikováno 13 May 2019 - 11:06:06
Gratuluji k velice zajímavému objektivu. Ze zvědavosti jsem se pokoukl po internetu a našel jsem informaci, že tento 90mm "star fan" v roce 1914 stál 52,5$. Vzhledem k inflaci je to na dnešní dobu asi 1300$.
#21
Publikováno 13 May 2019 - 11:51:05
Skutecne by to stacilo pojmout jen jako krabicku o hloubce tech cca 9 cm. Pri F22 a tom ohnisku je na matnici v lese videt opravdu kulove. Takovyto unikatni kousek by si zaslouzil jen pro sebe urceny aparat A kdybys chtel nutne matnici, tak prinejhorsim by sla adaptovat misto matnice nejaka starsi kazeta.
#22
Publikováno 13 May 2019 - 13:11:33
Fedor Gabčan ho má jen na samostatné pixli bez matnice a používal to takhle.
#23
Publikováno 13 May 2019 - 13:30:01
.
par baleni foma100 vo formate 24x30 a postupne ich exponovat v tej novej krabicke
#24
Publikováno 13 May 2019 - 13:41:01
uz pri 8x10" se mi z tech zaberu mota palice, ne tak to krmit 24x30cm
#25
Publikováno 13 May 2019 - 13:45:57
cim sirsi, tim vic te vtahne
.
uz pri 8x10" se mi z tech zaberu mota palice, ne tak to krmit 24x30cm
#26
Publikováno 13 May 2019 - 14:19:28
Jkcz - asi máš pravdu, vlastná krabica. Neviem ako to postavím pri deckách. Ale hľadáčik už mám!
Přiložený soubor (y)
#27
Publikováno 13 May 2019 - 14:22:54
Neviem ako to postavím pri deckách.
Postav tu krabici kolem děcek.
#28
Publikováno 13 May 2019 - 14:44:48
Fedor Gabčan ho má jen na samostatné pixli bez matnice a používal to takhle.
Dík kolego.
http://www.krasnaost...graficke-tisky/
#29
Publikováno 14 May 2019 - 09:18:49
Fedor Gabčan ho má jen na samostatné pixli bez matnice a používal to takhle.
Dík kolego.
http://www.krasnaost...graficke-tisky/
Jé, tu krabici znám. Když jsem ji dělal, moc jsem nevěřil, že by se s tím dalo rozumně pracovat, ale asi ano
#30
Publikováno 4 June 2019 - 13:56:42
tvoju úroveň to mať nebude, ale obrázok to snáď spraví. Pomaly sa skladá...
Přiložený soubor (y)
#31
Publikováno 4 June 2019 - 17:17:38
vypadá to nadějně
#32
Publikováno 5 June 2019 - 11:20:19
Durko,
mi se libi, ze se toho vubec nebojis. Zacinas byt specialista na preglejku
#33
Publikováno 5 June 2019 - 12:08:21
Je to také prototypovanie.
Uvidíme verziu 2.0
#34
Publikováno 23 July 2019 - 19:42:26
Niečo vyšlo fajn, niečo menej (hlavne lak, ponadával som si) ale ešte pár detailov a pôjdem otestovať.
Přiložený soubor (y)
#35
Publikováno 1 August 2019 - 06:33:50
Rýchle testy, zatiaľ iba na RC papiere (a sken + digiúpravy).
Ostrosť vyzerá byť trafená (na mojej strane je clona 32, proti "presnosť výroby na kuchynskom stole").
Přiložený soubor (y)
#36
Publikováno 2 August 2019 - 18:31:51
skvělé
#37
Publikováno 1 November 2021 - 14:33:36
46. širokoúhelnický večerníček:
(původně publikováno 10.11.2008 zde: http://www.fotoapara...120756&t=120756 )
Hypergon
Výrobce: Optische Anstalt C. P. Goerz
Výroba: 1900 – 1926 (??)
Úhel záběru: 135° (některé verze 110°)
Konstrukce: 2/2
(specifikace převzata z (1), (3), (4); vzhledem k několika verzím není část obvyklých údajů uvedena)
- dnešní objektiv je unikátní hned z několika důvodů. Jednak byl na svoji dobu (a vlastně i podle dnešních měřítek) opravdu hodně širokoúhlý – úhel záběru byl 135° (110°). A za druhé disponuje zcela ojedinělou konstrukcí centrfiltru. Mimořádnou konstrukci vyráběla společnost Optische Anstalt C. P. Goerz až do jejího spojení se společností Zeiss. Jestli výroba pokračovala i poté, se mi nepodařilo zjistit. S osudy společnosti Goerz ((2), (3)) jsme se již stručně seznámili v předminulém dílu seriálu o významných a zajímavých širokoúhlých objektivech (Dagor - širokoúhlý objektiv čtyřicátého čtvrtého týdne roku 2008).
Konstrukčně jde o plně symetrický objektiv tvořený pouze dvěma (!) téměř polokulovitými menisky. Díky této jednoduché konstrukci je světelnost omezena obvykle na hodnotu F=22 pro zaostření a F=32 pro exponování ((5),(7)). Údaje o světelnosti F=48/96 (6) se zřejmě vztahují k jinému systému udávaní clonových čísel, které v dnešním vyjádření odpovídá hodnotám cca F=22/32 (7).
Silný úbytek světelnosti ke krajům obrazu (vlastnost společná širokoúhlým symetrickým objektivům) byl kompenzován zcela jedinečným zařízením. Na výklopném raménku byla otočně uložena kovová hvězdička, která se měla během expozice otáčet a tím rovnoměrně zastiňovat střední část obrazového pole. Do rotačního pohybu tento „mechanický centrfiltr“ uváděl proud vzduchu. Objektiv měl pro ten účel instalovanou přívodní trubičku na kterou měl být napojen gumový balónek – jeho mačkáním fotograf hvězdičku roztočil, ta díky své konstrukci rovnoměrně zastínila střed obrazu s menší účinností směrem ke krajům a po uplynutí části expoziční doby (cca 80%) se raménko i s hvězdičkou odklopilo aby byl exponován i střed obrazu (po zbylých 20% expoziční doby (6)). Objektivy Hypergon navíc ani neměly vlastní závěrku (všechny ?), takže bylo nutné buď použít samostatnou štěrbinovou nebo exponovat „kloboučkem“ (1).
Existovala řada Hypergonů s různými ohniskovými délkami (pro různé formáty) – 60, 75, 90, 120, 150 a 200 mm. Některé (75 – 90 – 120 mm) zřejmě byly vyrobeny i v provedení bez „mechanického centrfiltru“ (1). Podle všeho existují i novější kopie.
(1) http://www.cameraquest.com/hyper.htm
(2) http://en.wikipedia..../Goerz_(company)
(3) http://de.wikipedia....e_Anstalt_Goerz
(4) http://de.wikipedia..../Goerz-Hypergon
(5) http://en.wikipedia....rge_format_lens
(6) http://www.cosmonet....ra/hyperg_e.htm
(7) http://www.phsc.ca/hypergon.html
http://www.cliveruss...0/hypergon.html
http://photo.net/lar...hy-forum/0038eb
Širokoúhlost z fotoaparátu cz celkem zmizela, nebo jen neumím hledat?
#38
Publikováno 19 April 2023 - 08:53:27
Po dlhoročnej hibernácii bola krabica oprášená a resuscitovaná.
Nemám už obrázkovú kvótu, keby niekto chcel vidieť (testovací - technický) sken negatívu 18x24, tu:
Objektív ako taký si celkom vie poradiť, ak sa v zábere nenachádza ostré svetlo.
Antivinetačná Vrtuľka použitá nebola.
https://durotomik.sm...VNC/i-qqDpMDB/A
#39
Publikováno 19 April 2023 - 13:07:35
Paci sa mi ta cela geneza. Dobreeee
.
#40
Publikováno 19 April 2023 - 18:13:09
#41
Publikováno 19 April 2023 - 20:55:33
Ten Vas objektiv je hotovy maly majetok, ale nemyslim financne, ale opticky, fotograficky, konstrukcne a historicky. Jeho jedinecnost je skutocnou hodnotou. Vzdy som chcel vyskusat, ale f/22 by mi vobec nevyhovoval. Viem, ze nepotrubujem, ale predsa... komicke. Vy ste to vymysleli a aj urobili prefektne s tou krabicou. Obcas opraste ju. Nech Vam sluzi, a nech sa Vam dari.
.
#42
Publikováno 8 December 2023 - 09:44:10
Kdo by si chtěl taky foukat, ale nechce prodat ledvinu, už existuje i možnost zbrusu nového objektivu.
https://elevanfilm.c...uct/hypergon75/
#43
Publikováno 8 December 2023 - 11:21:07
Po dlhoročnej hibernácii bola krabica oprášená a resuscitovaná.
Nemám už obrázkovú kvótu, keby niekto chcel vidieť (testovací - technický) sken negatívu 18x24, tu:
Objektív ako taký si celkom vie poradiť, ak sa v zábere nenachádza ostré svetlo.
Antivinetačná Vrtuľka použitá nebola.
https://durotomik.sm...VNC/i-qqDpMDB/A
Ta vinětace se tam nijak moc neprojevila bez té vrtulky, nebo jen blbě vidím? Fotky super!
#44
Publikováno 8 December 2023 - 12:29:12
#45
Publikováno 8 December 2023 - 12:31:17
#46
Publikováno 8 December 2023 - 12:39:49
Až teraz som si všimol tvoj link na reprodukciu Hypergonu. Čumím. S tým sa dá aj fotiť, či je to len na poličku?
Já to chápu tak, že to je minimálně stejně schopné jako originál. Možná i lehounce lepší kvůli antireflexu. Sledoval jsem tu genezi na https://www.largefor...aphy.info/forum a ten autor to má vychytané, zdá se. Zatím tedy nejsou k dispozici nějaké snímky od lidí, co si to koupili. Ta distribuce běží jen chvíli. Tu je odkaz na foŕum.
https://www.largefor...m-Hypergon-Lens
#47
Publikováno 8 December 2023 - 12:51:06
Áno presne tak, neprejavila. Mám podozrenie, že 18x24 je malý formát, chce to ísť vyššie na 30x40.
hmm, to dává smysl. Ale 30x40 mi teda hlava nebere, jak to musí vypadat při ohnisku 90. To bude míň jak 10 mm ekvivalent při kinofilmu, jestli dobře počítám.
#48
Publikováno 8 December 2023 - 20:16:30
(Podobné veci sme riešili pri projekte KUFA)
Držím projektu palce, za tie peniaze to je zadarmo.
#49
Publikováno 3 April 2024 - 18:42:22
pár nových kontaktov:
https://durotomik.sm...pergon/n-wScCp8
Odladiť RTG filmy (Agfa HDR-C), postaviť strojček na otáčanie tankom (3D print), spomenúť si, ako sa kontaktuje... zabralo to pár rokov.
#50
Publikováno 3 April 2024 - 19:41:15
Fantasticke, nadherne. Velmi sa mi pacia aj Vase fotografie, a nielen krabica a objektiv. Americky fotograf Sid Kaplan dakde povedal, ze Europania maju radi tvrde, kontrastne zvacseniny a kontakty s tmavymi tonmi. Neviem ci sa mozem povazovat za praveho Europana, ked moji predkovia udajne prisli sem v 7. az 9. storoci z Eurazie, ale aj mne sa pacia trosku prehnane kontrasty, tmave tony. Ved koneckoncom aj Sid robil take fotografie v East Village...
Dakujem Vam, Urobili ste mi pekny den.
.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních