
Vývojka Focal, DK-20
#51
Publikováno 6 April 2011 - 15:01:45
#52
Publikováno 13 April 2011 - 15:08:43
Výsledok? Môj glycin je úplne vťahu, film po "vyvolaní" je úplne čistý.
#53
Publikováno 4 July 2011 - 08:57:07
Quote
Zdravím, síce trochu mimo tému, ale nikde sa nemôžem dopátrať k vyvolávaciemu času Fomy 200 pre DK-20. Exponujem ho na 160ASA, v kino prevedení.
Emulzné číslo: 009915-2. Až ho vyvolám, budem referovať.
Quote
Ahoj, T200 vyvolávám v DK-20 5 minut a s kondezorovým zvětšovákem v pohodě na N, nebo Spc papíry. Pro zvětšovák s komorou (difuzní světlo) to bude trochu dýl.
Quote
Bohužel mám jen zkušenosti s dělenou DK-20, u T200 mám v poznámkách roztok A - 8 min., roztok B - 4 min.
Přesunuto z jiného vlákna
#54
Publikováno 31 August 2011 - 12:56:29
Vývojka DK-20 ve čtyřicátých letech nahrazena D-25, v padesátých Microdolem a v šedesátých Microdolem-X.
V dnešní době se její užití nehodí kvůli nízké ostrosti a sklonu k dichroickému závoji.
Popřípadě se doporučuje redukovat množství thiokyanatanu (rhodanidu) na 50% a přídavek 0,25g Polyvinylpyrolidonu.
#55
Publikováno 28 December 2011 - 15:01:28
#56
Jirinol
Publikováno 28 December 2011 - 16:18:59
Quote
... Nějak tuším, že filmy vyšších citlivostí mají větší zrno již v základu (HP5 pak konkrétně větší než Trix, nebo filmy s plochými krystaly) - jsou jemnozrnné vývojky cestou nebo zrno jen rozmyjí (jak jsem se dočetl v diskuzi o microphenu)? Samozřejmě počítám s tím, že bych musel film náležitě o tu 1/3 bo 1/2 clony přeexponovat a tím přišel o krapet citlivosti.
věčně stejná otázka a budou asi věčně stejné odpovědi.
Tušíš správně.
a) nezdá se mi, že vždy by HP5+ měla vždy větší zrno než trix,
b)mnohdy taky záleží na tom, jak kontrastně je film vyvolán, s jakým krytím, a následném zvětšení (s přitvrzením či naopak změkčením). Zrnitý film měkce vyvolán a zvětšen na tvrdou gradaci dá vizuelně mnohem výrazné zrno než naopak.
c) mezi 400 filmy s klasickou kubickou emulzí vím o jednom, který se tak trochu vymyká zvyklostem jak v zrnitosti, tak rozlišení (Maco PTC400). Samozřejmě TMax400 je taky fajnový film.
d) než přeexponovávat vysoce citlivý film a snažit se kejkly z něj udělat jemnozrnný, je lepší (a většinou taky s mnohem lepším výsledkem) středně citlivý jemnozrnný film s vysokou exp. pružností podexponovat a patřičně vyvolat ve vývojce citlivost plně využívající či zvyšující.
#57
Publikováno 29 December 2011 - 11:05:01
Filmy s nižší citlivostí jsou jemnozrnné samy od sebe a používají se pro ně vývojky s vysokou hranovou ostrostí (accutance) jako Rodinal, DS-12.
#58
Publikováno 29 December 2011 - 13:29:52
Zajimave je, ze ta zalezitost, kterou jsi predlozil, byla vyresena jiz pred druhou svetovou. Ve Fotografickych obzorech je to velmi casto obsirne rozebirano v mnoha clancich (dano nastupem maleho formatu a nutnosti jemnozrnneho vyvolavani kvuli velkemu zvetseni).
Ono prvnim problemem je i samotne definovani "zrnitosti - zrna". Bylo by to na delsi debatu, ale v zakladu je mozne rici, ze "zrnitost" je dana nejvice vlastnostmi filmu a to tak zhruba z 50%. Samotna vyvojka zrnitost ovlivni tak ze 30%. Zbytek jsou dalsi podminky vyvolavani. Zejmena potom mikroretikulace zelatiny dana teplotami nebo spise rozdily teplot lazni, pricemz plati, ze pokud je nasledujici lazen chladnejsi, tak je zrnitost vyssi. Dalsi velky vliv ma rychlost a teplota, pri ktere je film susen. Lepsi je pozvolne, pomale suseni spise chladnym vzduchem.
Dale v FO psali, ze v zakladu (neznali jeste moc vyvijece barevnych vyvojek, ackoli i ty jsou derivat PPD, myslim, ne? ) je jedinym skutecne jemnozrnnym vyvolavacem parafenylendiamin, ktery ale vzdy vyzaduje preexpozici. Sam prakticky nefunguje, ma malou aktivitu, proto se pouziva ve spojeni s jinym vyvolavacem, ktery funguje superaditivne. Zajimave je, ze prave tou preexpozici je dan i vyssi pocet zarodku- poruch pro vyvolavani, tj. je zalozeno na vyssi pocet zrn.
Je taky nutne si uvedomit, ze to, co vidime na negativu, nejsou zrna samotna, ale shluky zrn, kterou jsou ovlivneny podminkami pro jejich shlukovani, zejmena hodnota pH a cas (delka) vyvolavani. Z toho pH taky plyne jine oznaceni pro vyvojky neprave jemnozrnne - vyvojky slabe alkalicke. Ty jsou velmi casto doplneny konskou davkou siricitanu, jehoz cinnost je ovlivnena spise delkou pusobeni, nez primo koncentraci (zjednodusene). A vse jde ruku v ruce. Siricitan rozpousti stribro a uplatnuje se tak castecne fyzikalni vyvolavani (opet zavisle na delce vyvolavani).
Jak uz jsem psal, je to na delsi debatu. Ale v zasade je dulezite vybrat vhodny film, vhodne (presne) exponovat, vyvolavat, co nejkratsi dobu, dodrzovat teploty lazni a susit spise pomalu v chladnem vzduchu. Velmi nachylny na retikulaci je treba Rodinal a to diky pouziti louhu a vysokemu pH, oboji "tyra" zelatinu. Rodinal sam o sobe tak nemusi byt "hrubozrnny", ale je nutne dat pozor na technologicky postup.
#59
Publikováno 19 December 2012 - 11:39:39
#60
Publikováno 10 March 2015 - 18:48:00
tak jsem poprvé zkusil dělenou dk-20 na zkušebním panu f plus (s nedělenou hrozně bojuji, nelezou mi z toho většinou taková světla, jaká bych si představoval). a jako pěkný soudě dle negativu, ale udělalo mi to takovou dost podivnou mapu po celém negativu. jelikož to byl jen zkušební film, po praní jsem ho nemáchal v destilce se smáčedlem. párkrát jsem to už tak udělal a vždycky to bylo ok. no nic, říkám si, vymáchám to teda v destilce se smáčedlem. namotal jsem film zas na cívku a nechal ho se koupat 1/2 hodiny. po vyndání mapa zůstala, ale dala se odstranit, jestli jsem dobře viděl, prostým přejetím prstem. teda nemá někdo ponětí, co to je? přijde mi to snad jako jakýsi zbytek antihalační vrstvy. jsem zvyklý vždycky přednamočit, ale kdesi jsem četl, že u dvoulázňovek to není dobrý nápad, tak jsem nepřednamáčel. překvapilo mi, že vývojka jako taková ani nezměnila barvu. když přednamočím, tečou pak pěkný lsd barvičky... nicméně pana f plus jsem nikdy v dk-20 ani nedělený nezkoušel, tak nemám porovnání, jak se chová (máchám hp5+). a ještě se mi tenhle film válel už asi víc jak rok ve skříni, ale do tý doby byl v mrazáku, tak si myslím, že to nebude mít vliv (volal jsem i asi 3 roky starýho pana f plus v 510pyro a nebyl problém)
#61
Publikováno 11 March 2015 - 08:52:11
Nimrod, on 10 Mar 2015 - 17:48, said:
tak jsem poprvé zkusil dělenou dk-20 na zkušebním panu f plus (s nedělenou hrozně bojuji, nelezou mi z toho většinou taková světla, jaká bych si představoval). a jako pěkný soudě dle negativu, ale udělalo mi to takovou dost podivnou mapu po celém negativu. jelikož to byl jen zkušební film, po praní jsem ho nemáchal v destilce se smáčedlem. párkrát jsem to už tak udělal a vždycky to bylo ok. no nic, říkám si, vymáchám to teda v destilce se smáčedlem. namotal jsem film zas na cívku a nechal ho se koupat 1/2 hodiny. po vyndání mapa zůstala, ale dala se odstranit, jestli jsem dobře viděl, prostým přejetím prstem. teda nemá někdo ponětí, co to je? přijde mi to snad jako jakýsi zbytek antihalační vrstvy. jsem zvyklý vždycky přednamočit, ale kdesi jsem četl, že u dvoulázňovek to není dobrý nápad, tak jsem nepřednamáčel. překvapilo mi, že vývojka jako taková ani nezměnila barvu. když přednamočím, tečou pak pěkný lsd barvičky... nicméně pana f plus jsem nikdy v dk-20 ani nedělený nezkoušel, tak nemám porovnání, jak se chová (máchám hp5+). a ještě se mi tenhle film válel už asi víc jak rok ve skříni, ale do tý doby byl v mrazáku, tak si myslím, že to nebude mít vliv (volal jsem i asi 3 roky starýho pana f plus v 510pyro a nebyl problém)
Mohl by to být dichroický závoj, ang. dichroic fog. Dělala mi to nedělená DK-20. Řešení viz příspěvek od Vojty 31 srpen 2011 - 12:56:29.
#62
Publikováno 11 March 2015 - 14:45:03
děkuju. já furt přemýšlel, jak to může vypadat... čekal jsem, že to bude něco jako bromidový pruhy. no uvidíme s hp5+, jak si budou rozumět
#65
Publikováno 11 March 2015 - 16:48:19
jo, myslím si, že by to jít mělo. děkuju
#66
Publikováno 11 March 2015 - 17:54:56
Bromidový pruhy to nebudou, diochorický závoj - no, nevsázel bych na něj. Co jsem dělal s DK-20 (jednolázňovka, regenerovaná), tak mi z ní vypadávalo stříbro, asi teda koloidní. Filtrovat se to moc nedařilo, lepší bylo počkat, až se usadí a slít. Na filmech jsem si ničeho nevšim, ale mám zvyk filmy nakonec smáčedlem protahovat, třeba to opadalo A vývojnici mi definitivně vypucoval až inverzní proces.
Btw: když stříbro budete pít, neboco s tim ty cvoci dělaj, nadobro zmodráte.
https://encrypted-tb...NNwOuF_1Z8ikp1A
#67
Publikováno 11 March 2015 - 19:28:00
Já používal dělenou DK-20 pouze na stovkové filmy a to jednorázově 300 ml pro rotační volání. Rozpuštěné stříbro jsem pak ani nezaregistroval.
Fungovala překrásně.
#68
Publikováno 2 September 2016 - 21:47:32
Pracujem s vyvojkou DK20 s delenou verziou. Používam starý Metol ktorý má špinavo sivú farbu. Vyvolavacie časy pre Foma sú 11-12-13 min cca pre 100-200-400ASA.
Naposledy som ale zarobil novú vývojku, s metolom z inej várky, ktorý má takmer bielu farbu oproti toho sivého metolu. Taktiež starý Metol,ale asi ten sivej farby je starśí. Pri hore uvedených časoch, mám oproti predošlej vývojke obrovský skok kontrastu a prepalov.
Predpokladam, budem musiet znizit časy cca o 3-4 min pre kazdu citlivost.
Stretli ste sa niekto so sivou aj bielou verziou Metolu súčasne, čerstvo zakupený Metol má akú farbu ? Evidujem poriadny rozdiel vo vlastnostiach vyvojky. B-čko roztok pouzivam s Boraxom.
Dakujem.
#69
Publikováno 3 September 2016 - 21:09:05
"Čerstvý" metol má barvu bílo-našedlo-světle medovou. Postupem času směřuje k medové s lehkým šedým nádechem. Ale může tomu být i jinak...
Já sám pracuji s metolem cca 25 let starým a před několika lety jsem "dojel" (ze zvědavosti) metol po mém tatíkovi, který ho koupil těsně po druhé světové válce (originál Agfa Leverkusen, sáček jakoby z pergamenového papíru a papírová šroubovací dóza (!!!) ). Vůbec nic mu nebylo! Měl jsem ho asi 80 gramů - asi máte představu, co vývojky z něj bylo uděláno.
Stejně tak tomu bylo i shydrochinonem a rekordmanem byl Rodinal, který vypadal jako mírně zředěný tér, na dně lahvičky "neředěný asfalt" - a normálně pracoval!
Nepochybuji, že se každá chemikálie může "zkazit", ale v tomto případě mi to je jakési čudné...
#70
Publikováno 4 September 2016 - 09:44:04
Zohnal som po starej a už mŕtvej fotografke cca 2kg s označením METOL toho "bieleho" metolu. Konzistencia je taká istá ako ten moj pôvodný šedý starý metol,aj sa sem tam trbliece. Ale ten rozdiel vo vývojke mi je zahadný.
V DK20 v delenej verzii aplikujem pôvodný starý šedý metol,výsledky su na Fomapan špičkové,kontrast normálny,proste bomba výsledky.
Uvažujem, či náhodou neexistujú verzie metolu výdatnejší a normál to je asi hlúposť,alebo ze sa vyrabaju viacerými spôsobmi a výsledky su preto rozdielne.
Či náhodou to nebude v tom, že jeden je PA a druhý čistý...netuším aké su rozdiely vo farbe pri čerstvých Metoloch (PA a čistý)...
#71
Publikováno 4 September 2016 - 18:11:01
Mozno sa to tu bude opakovayt ale:
http://centralchem.sk/?IDe=225496
Nepride mi ta cena udesna, skor mi je luto si kupit cele kilo a trpnut nad jeho osudom. /ri dnesnych cenach filmov skusat neoverene chemikalie mi pride ako drahsia cesta. Skusme sa zamysliet: 100g metolu za 11€ pri spotrebe 5 g/l a vytaznosti okolo 5-10 filmov /l je asi 15 az 30 centov nakladov na metol.
Prec s neoverenymi metolmi!
#72
Publikováno 4 September 2016 - 18:20:59
Ten metol ale vyvolava, len kontrast postupil strasne hore.
Ten moj starý ORWO Metol, ktorý je šedý, pracuje s normálnym kontrastom pri DK20.
Všeobecne, vyvojku DK20 povazuju za kontrastnu vyvojku. Zrejme s touto bielou formou Metolu.
Ja som ale DK20 začal praktizovať s tým starým ORWO metolom,a tam je kontrast nádherný a neagresivny...
tak teraz...bud to je niečo iné ako metol (ale to nepredpokladam),zrejme má metol dve obdoby...to je moja uvaha,ale mozno sa mýlim.
Každopádne budem testovať na nizsich časoch, co to spraví.
#73
Publikováno 4 September 2016 - 19:26:10
No, len aby to bolo metol. Teda cisty metol. A nie namiesana univerzalna vyvojka. Trebars.
#74
Publikováno 4 September 2016 - 19:55:23
keko, on 04 Sept 2016 - 18:26, said:
No, len aby to bolo metol. Teda cisty metol. A nie namiesana univerzalna vyvojka. Trebars.
Veď to,je to take podivné biele,ale hadam profesionalna fotografka by tam len zo srandy napísala METOL ?...
Skusim tie nizsie časy a uvidime, ked aj v tedy bude kontrast hore,tak to bude nieco ineho...asi do koša patriaceho.
#75
Publikováno 4 September 2016 - 21:04:04
Metol nezvykne zvysovat kontrast. Vacsia navazka, vyssia teplota, ci zasaditejsie prostredie vedie k hypoproporcialnemu zvysovaniu denzit.
Je jedna dobra metoda, ako zistit, ci ide o cisty metol. Skus ho pouzit 5-10g/l spolu s asi 50g sirticiatnu sodneho/l. Ak vyvolava pekne, ide o metol. Ak nevyvolava, ide o hydrochinon. Ak vyvolava i tak kontrastne, bude to nejaka kompletna alkalicka vyvojka.
Aj ked mas v garazi kdeakych srobikov, vrtaciek a ztazka pouzitelneho harampadia po dedkovi, na chemiu bez historie tazkeho spolahnutia.
#76
Publikováno 5 September 2016 - 07:35:12
Má zkušenost je podobná jako u pánů Keka a váženého a ctěného Pentaxisty. Čistě bílý metol jsem ještě neviděl, resp. si nepamatuji. I ten čerstvý, který jsem získal před pár lety, v zatěsněném plechovém soudku, uvnitř v zataveném vakuovaném pytli, byl světlounce medový prášek. Ty různé "metoly", stáří zřejmě značného, které mi prošly rukama a spotřebovávám dodnes, mají barvu od světle béžové až po světle šedou s okrovým odstínem, ale fungovaly a fungují prakticky stejně, ať už v negativních (obvykle D76d, FX-xx), tak pozitivních vývojkách dle různých recepisů. Pravda, vesměs nepoužívám čistě metolové vývojky, vždy využívám superaditivity s kombinací s jiným vyvolávačem, ale nemyslím si, že se by popsaná až tak výrazná změna kontrastu se mohla ve stejném receptu se stejnou navážkou, koncentrací a teplotou jen díky čerstvějšímu metolu mohla nastat - pochopitelně, pokud ten původní, starý metol nebyl zoxidovaný, navhlý, zvětralý či skladovaný s přístupem světla, a na jeho slabou aktivitu si člověk mohl zvyknout a přizpůsobit mu vyvolávací proces na požadovanou densitu a kontrast. Pak nedotčená aktivita čerstvého metolu by mohla znamenat překvapení. Ale tohle vařím z vody, jen spekuluji.
p.s. dovolím si ještě jednu spekulaci: v DK20 je celkem dost rhodanidu draselného, dle mého názoru nepřesnost v jeho navážce by mohla kontrast u této vývojky docela podstatně ovlivňovat, přeci jen rozpuštění stříbra ve slaboučce krytých partiích obrazu bude mít větší vliv než v silněji krytých. Stejně je zajímavé, že v porůznu publikovaných receptech na DK20 se udávané množství thiokyanatanu liší v rozmezí 0,77-1g/l (což jest docela hodně!)
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních